اولین چیزی که در هنگام لبخند زدن به آن توجه می شود، دندان های جلویی شما است. اگر شکل آنها غیرعادی بوده یا تغییر رنگ داده باشند، می توانند غیر جذاب به نظر برسند و به نوبه خود بر اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارند. در نتیجه یا سعی می کنید لبخند نزنید و یا در هنگام لبخند زدن، دندان هایتان را پنهان می‌ کنید. کامپوزیت دندان جلو می‌ تواند یک روش دندانپزشکی موثر برای رفع این نگرانی ها و بهبود رنگ و ظاهر دندان های شما باشد و حتی جزئی ترین عیوب ظاهری دندان های جلویی شما را برطرف سازد. برای آشنایی با قیمت، عوارض، طول عمر، مراحل و مزایای کامپوزیت دندان های جلو با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت ونیر دندان جلو

اگر مطمئن نیستید که کامپوزیت دندان جلو برای شما مناسب است یا نه، به ۴ دلیل عمده زیر برای استفاده از کامپوزیت روی دندان های قدامی نگاهی بیندازید.

۱. باندینگ کامپوزیت برای دندان های جلویی به رفع تغییر رنگ کمک می کند: لکه ها و تغییر رنگ های روی دندان های شما می تواند ناشی از مصرف برخی داروها، مصرف زیاد قهوه و چای و سیگار و یا آسیب هایی مانند تصادف یا ضربه به دهان باشد. درست است که مسواک زدن منظم و سفید کردن دندان ها، راه حل هایی برای رفع تغییر رنگ هستند اما همیشه موثر واقع نمی شوند. درمان با کامپوزیت دندان می تواند یک روش مطمئن برای حل این مشکل باشد.

۲. می تواند ظاهر لبخند شما را بهبود ببخشد: لبخند زدن با دندان های جلویی کج، شما را خجالت زده می کند و در موارد شدید حتی می تواند به گوشه گیری شما منجر شود. کامپوزیت علاوه بر روشن و سفید کردن دندان ها می تواند مشکل کجی و نامرتبی جزئی دندان های شما را نیز برطرف نماید. پس از پایان این درمان کوتاه می توانید با خیالی آسوده از لبخند جذاب تان لذت ببرید.

عکی قبل و بعد از کامپوزیت دندان جلو

۳. کامپوزیت ونیر می تواند چندین نوع آسیب را درمان کند: اگر عاج یا مینای دندان های جلویی شما به خاطر ضربه یا تصادف شکسته اند یا اگر دندان های جلویی تان از هم فاصله دارند، کامپوزیت ونیر قادر است تمام این مشکلات را تنها در یک جلسه درمان نماید.

۴. نتایج حاصل از کامپوزیت فوری و سریع هستند: درمان هایی که شکل و اندازه دندان های جلویی شما را بهبود می بخشند، هفته ها و گاهی ماه ها طول می کشند تا به نتیجه برسند. اما با کامپوزیت ، شما مجبور نیستید این دوره انتظار طولانی را سپری کنید و پس از اتمام درمان که در اکثر موارد یک جلسه طول می کشد، می توانید با لبخندی روشن و مرتب از دندانپزشکی خارج شوید.

قیمت کامپوزیت دندان جلو

کلینیک تخصصی کامپوزیت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قیمت کامپوزیت دندان جلو

هزینه کامپوزیت دندان های جلو بر اساس چند عامل تخمین زده می شود. بنابراین نمی توان مقدار ثابت و مشخصی را برای آن تعیین کرد. موارد زیر، فاکتورهایی هستند که قیمت نهایی کامپوزیت دندان های جلوی شما را مشخص می کنند. توجه داشته باشید که تعیین دقیق قیمت نهایی کار فقط پس از مشاوره با دندانپزشک و ارزیابی دندان های شما توسط وی امکان پذیر خواهد بود.

  • تجربه و سابقه دندانپزشک مورد نظر شما: هر چه دندانپزشک با تجربه تری انتخاب کنید، بدیهی  است که دستمزد او برای انجام کامپوزیت و همچنین کیفیت نهایی کار بالاتر خواهد بود.
  • محل مطب یا کلینیکی که انتخاب می کنید: عموما درمان در مراکز و مطب های دندانپزشکی در شهرهای بزرگتر، هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت.
  • تعداد دندان های تحت درمان: هر چه تعداد دندان هایی که قرار است کامپوزیت شوند بیشتر باشد، قطعا باید هزینه بیشتر یپرداخت کنید.
  • جنس کامپوزیت: جنس و کیفیت مواد اولیه ای که در ساخت کامپوزیت به کار می رود، تأثیر مستقیمی روی قیمت کامپوزیت خواهد داشت.
  • لزوم انجام سایر درمان ها: در برخی مواقع لازم است قبل از انجام کامپوزیت، درمان های دیگری مانند ترمیم پوسیدگی دندان، لیفت لثه یا جراحی لثه انجام شود. در این صورت هزینه موارد فوق نیز به قیمت کامپوزیت اضافه خواهد شد.
  • شدت ایراد دندان ها: هر چه میزان ایراد دندان ها بیشتر باشد، طبیعتا به استفاده از مواد رزین بیشتری نیاز است و در نتیجه هزینه نهایی افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که در صورت شدید بودن مشکل دندان ها نمی توان از کامپوزیت برای رفع آن استفاده کرد.

کامپوزیت دندان های جلو برای چه کسانی مناسب است؟

  • برای کسانی که دندان های شکسته، ترک خورده یا ساییده شده دارند.
  • افرادی که به هر علتی دچار لب پریدگی دندان شده اند.
  • کسانی که دندان هایشان دچار تغییر رنگ شده باشند و به دنبال سفیدکردن دندان هایشان هستند.
  • افرادی که دندان های جلویی شان فاصله دار است و می خواهند فضای خالی بین دندان هایشان را پر کنند.
  • افرادی که دارای دندان هایی نامرتب هستند و خواهان یک دست کردن و مرتب کردن دندان هایشان هستند.
کامپوزیت دندان جلو برای چه کسانی مناسب است؟ اینفوگرافیک

عوارض کامپوزیت دندان های جلو

همه پروسه های زیبایی، عوارض خاص خودشان را دارند و کامپوزیت نیز از این امر مستثنی نیست. عمده ترین عوارض ناشی از کامپوزیت دندان های جلو از این قرار هستند:

عوارض کامپوزیت دندان جلو (اینفوگرافکیک)
  • ایجاد حساسیت و درد خفیف در دندان ها: در روزهای ابتدایی نصب کامپوزیت احتمالا دندان های شما به گرما و سرما حساس خواهند شد و حتی ممکن است شما در هنگام غذا خوردن، درد خفیفی احساس کنید. این وضعیت نگران کننده نیست و حداکثر طی ۲ هفته برطرف می شود. مصرف مسکن‌های بدون نسخه می تواند به کاهش درد و ناراحتی دندان ها پس از کامپوزیت کمک نماید.
  • التهاب و تورم لثه: پس از نصب کامپوزیت ممکن است یک التهاب جزئی در لثه ها اتفاق بیفتد. این وضعیت پس از عادت کردن بدن به ماده کامپوزیت در عرض چند روز برطرف خواهد شد. مسواک زدن ملایم و غرغره کردن آب نمک می تواند به تسریع روند بهبودی لثه ها کمک نماید.
  • پوسیدگی دندان: در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، احتمال پوسیدگی دندان پس از کامپوزیت افزایش می یابد. بنابراین اگر قصد انجام باندینگ روی دندان های جلویی تان را دارید، مسواک زدن منظم و کشیدن نخ دندان را جدی بگیرید.
  • بوی بد دهان: اگر کامپوزیت به خوبی روی دندان های شما قرار داده نشود (مثلا فاصله زیادی با لثه ها داشته باشد) باقی مانده غذا در این فواصل گیر کرده و باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز می تواند عامل موثری در ایجاد بوی بد دهان پس از کامپوزیت باشد.
  • تیره و زرد شدن کامپوزیت: از آنجا که کامپوزیت ماهیت متخلخلی دارد، پس از مدتی در اثر خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن لکه دارو تیره خواهد شد.
  • عدم هماهنگی با سایر دندان ها: متأسفانه دندانپزشک همیشه قادر نیست کامپوزیت را کاملا با دندان های بیمار مطابقت دهد. این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما عمدتا به این خاطر است که ممکن است ویژگی هایی در دندان های بیمار وجود داشته باشد که نتوان آنها را به خوبی روی کامپوزیت پیاده سازی کرد (مانند یک سری شیارهای خاص یا خطوط بسیار ریز دندان).
مراقبت های کامپوزیت دندان جلو

مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر دندان جلو

برای به حداقل رساندن احتمال بروز عوارض پس از نصب کامپوزیت دندان جلو و افزایش دوام آن لازم است یک سری اصول ساده و ابتدایی را در مراقبت از کامپوزیت های خود رعایت کنید:

  • مسواک زدن: حداقل روزی دو بار دندان هایتان را با یک مسواک نرم، مسواک بزنید. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و هر ۳ تا ۴ ماه یک بار مسواک خود را تعویض نمایید تا مطمئن شوید دندان هایتان به درستی تمیز می شوند.
  • کشیدن نخ دندان: در هنگام کشیدن نخ دندان، آن را تا خط لثه بالا بیاورید تا تمام پلاک ها به طور کامل برداشته شوند و سپس به سراغ دندان بعدی بروید.
  • نوشیدن آب پس از هر وعده غذایی: شما با نوشیدن آب پس از هر وعده غذایی، دهان خود را تمیز و سالم نگه می دارید زیرا آب به شستشوی بقایای غذا و کاهش اسیدیته در دهان شما کمک می کند.
  • چیزهایی که دندان ها را لکه دار می کنند: استفاده از محصولات تنباکو مانند جویدن توتون یا کشیدن سیگار و قلیان باعث ایجاد لکه های زرد روی دندان های طبیعی و همچنین دندان های کامپوزیت شده شما خواهد شد. غذاها و نوشیدنی هایی مانند چای، آبمیوه های رنگی، قهوه، آبنبات های تیره با رنگ های مصنوعی نیز می توانند دندان های شما را لکه دار کنند.
  • کارهایی که باعث ساییدگی و ترک خوردن رزین کامپوزیت می شوند: گاز زدن ناخن ها، قلم، یخ، آبنبات و چیزهایی از این قبیل می تواند به مرور باعث فرسایش ماده باندینگ و حتی ترک خوردن آن شود. همچنین سعی کنید از مصرف مواد غذایی بسیار سفت و سخت اجتناب کنید زیرا باعث تضعیف پیوند باندینگ شما خواهد شد.

مزایا

استفاده از روش کامپوزیت برای اصلاح عیوب دندان های جلویی مزایای متعددی دارد که عمده ترین آنها عبارتند از:

مزایای کامپوزیت دندان جلو
  • یک پروسه کاملا بدون درد است: از آنجا که کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی است و نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد، بنابراین کاملا بدون درد و بی نیاز از بی حسی موضعی می باشد.
  • دست نخورده ماندن ساختار طبیعی دندان: کامپوزیت بر خلاف ونیر پرسلن به طور مستقیم و بدون دستکاری مینای دندان روی سطح دندان چسبانده می شود و هیچ گونه تغییری در ساختار طبیعی دندان و مینای آن ایجاد نمی کند.
  • باندینگ کامپوزیت، مقرون به صرفه تر از اکثر درمان های زیبایی دیگر است: اگر مقرون به صرفه بودن درمان زیبایی دندان ها برایتان اهمیت دارد، باندینگ کامپوزیت می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. هزینه باندینگ کامپوزیت برای هر دندان تقریبا نصف هزینه ونیر پرسلن است.
  • ونیر کامپوزیت برای بیماران مختلف، مناسب است: یک شکاف جزئی در دندان های جلویی تان دارید؟ یا شاید دندان های شما فقط کمی کج یا ترک خورده اند! اینها نگرانی های متداولی هستند که کامپوزیت قادر است آنها را رفع نماید. بسیاری از افرادی که عیوب جزئی در لبخندشان دارند، کاندیدهای مناسبی برای کامپوزیت باندینگ هستند (تا زمانی که بیماری لثه درمان نشده یا سایر مشکلات دندانی کنترل نشده نداشته باشند).
کامپوزیت دندان جلو در کلینیک سریتا
  • کامپوزیت یک درمان سریع است: در اکثر موارد، درمان کامپوزیت برای هر دندان به حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد بنابراین کامپوزیت دندان جلو فقط در یک جلسه کامل خواهد شد.
  • دوام و ماندگاری مطلوبی دارد: اگرچه دوام کامپوزیت به اندازه ونیر پرسلن نیست اما با مراقبت مناسب می توانید حداقل تا ۷ سال از لبخند بی نقص تان لذت ببرید.
  • مراقبت از آن آسان است: دندان های کامپوزیت شده به مراقبت خاصی نیاز ندارند. رعایت بهداشت دهان و دندان، چکاپ های دندانپزشکی منظم و عدم استفاده ابزاری از دندان ها برای حفظ دوام و کیفیت باندینگ شما کفایت می کند.
  • قابل ترمیم یا تعویض است: اگر کامپوزیت شما ترک بخورد، جدا شود یا بشکند، می توانید با مراجعه به دندانپزشک به سادگی آن را ترمیم یا تعویض کنید.
ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دندان جلو تا 7 سال است.

عمر کامپوزیت دندان های جلو 

اکثر دندانپزشکان معتقد هستند که کامپوزیت های دندانی بین ۵ تا ۷ سال عمر می کنند و برخی نیز این زمان را تا ۱۰ سال تخمین می زنند. البته عواملی مانند جنس ماده کامپوزیت به کار رفته، تجربه دندانپزشک و رعایت استانداردهای لازم کار توسط او ، انجام مراقبت های صحیح دهان و دندان و عدم استفاده از دندان های جلو برای گاز زدن چیزهای سفت همگی می توانند بر دوام و ماندگاری کامپوزیت های شما تأثیر بگذارند.

مراحل کامپوزیت دندان جلو

مراحل نصب کامپوزیت برای دندان های جلو از این قرار است:

  • ابتدا دندانپزشک پس از مشورت با بیمار، یک رنگ کامپوزیت متناسب با سایر دندان های بیمار انتخاب می کند. 
  • سپس دندان مورد نظر آماده می شود. برای این کار ابتدا دندان کاملا تمیز شده و سپس سطح دندان زبر می شود و یک ژل کاندیشنینگ به مدت ۳۰ ثانیه روی آن قرار داده و سپس شسته می شود.
  • آنگاه ماده خمیری شکل رزین کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد و دندانپزشک آن را به فرم مورد نظر شکل می دهد.
  • در این مرحله لازم است خمیر کامپوزیت سفت شود. برای این کار یک نور مخصوص با استفاده از دستگاه کیورینگ به کامپوزیت تابانده می شود و آن را به سطح دندان می چسباند.
  • در انتها تغییرات و اصلاحات لازم روی کامپوزیت اعمال می شود، بایت بیمار با کاغذ کربن چک می شود و با پولیش نهایی کامپوزیت، کار به اتمام می رسد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول در رابطه با کامپوزیت دندان جلو

مرور سوالات زیر می تواند برای علاقه مندان به کامپوزیت دندان مفید باشد.

۱. آیا ونیرهای کامپوزیت، دندان من را بزرگتر می کنند؟

استفاده از کامپوزیت های به دقت طراحی شده، دندان های شما را بزرگتر نشان نمی دهد. آنها برای اصلاح عیوب زیبایی شناسی دندان ها در یک لایه نازک به کار می روند. مورد استثناء، جایی است که لازم است دندان بزرگتر شود تا ظاهر بهتری در دهان شما پیدا کند.

۲. برای ترمیم فرسایش دندان های جلویی به طور کلی از چه روش هایی استفاده می شود؟

تاج های دندانی، کامپوزیت و ونیرهای پرسلن، گزینه های موجود برای ترمیم ساییدگی مینای دندان های جلو هستند. دندانپزشک با توجه به شدت فرسایش و بودجه ای که در اختیار دارید، گزینه مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

۳. آیا از کامپوزیت می توان برای پر کردن دندان ها نیز استفاده کرد؟

بله. عموما پر کننده های کامپوزیت برای پر کردن حفره های دندان های جلویی به کار می روند. زیرا این پر کننده ها بر خلاف آمالگام (که رنگ نقره ای دارد) همرنگ دندان بوده و ظاهر طبیعی و خوشایندی ایجاد می کنند. همچنین آنها فاقد جیوه یا فلز هستند که یک مزیت محسوب می شود.

حرف آخر

باندینگ کامپوزیت، یک راه حل نسبتا جدید برای رفع مشکلات دندان های جلویی شما است. این پروسه سریع، بدون درد، با هزینه ای معقول انجام می شود و تنها در یک جلسه می تواند لبخند شما را دگرگون سازد. مهم ترین مسئله در حفظ دوام و ماندگاری ونیر دندان جلو، رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از گاز زدن خوراکی های بسیار سفت با دندان های جلو می باشد. با انتخاب یک دندانپزشک چیره دست، استفاده از یک ماده کامپوزیت با کیفیت و رعایت نکات ذکر شده در مطلب فوق می توانید مطمئن باشید که کامپوزیت دندان جلو شما حداکثر دوام و کارایی را خواهد داشت.