آیا تا به حال به افرادی که دندان های کاملا صاف و لبخندی بی نقص دارند، غبطه خورده اید؟ خب حق دارید! لبخند ما بخش مهمی از شخصیت ما است و داشتن دندان های کج و نامرتب می تواند به شدت بر اعتماد بنفس همه ما تأثیر منفی بگذارد. بهتر است بدانید که چند دلیل منطقی وجود دارد که چرا دندان ها به صورت کج رشد می کنند. خوشبختانه روش های متعددی برای درمان این مشکل ارائه شده است که کامپوزیت دندان کج، یکی از معروف ترین آنها می باشد. اما قبل از آنکه به سراغ نحوه انجام کامپوزیت دندان های نامرتب برویم، اجازه دهید به موضوعات مرتبطی مانند دلایل کج شدن دندان و سایر راه های درمان آن بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کامپوزیت برای دندان کج

دلایل کج شدن دندان

حقیقت این است که یک دلیل واحد و مشخص برای کج شدن دندان ها وجود ندارد. در واقع وجود چند عامل می تواند به این وضعیت منجر شود. خبر خوب این است که در دندانپزشکی زیبایی، چند راهکار اصلاحی برای دندان های کج و نامرتب ارائه شده است بنابراین صاف نبودن دندان های شما چیزی نیست که به خاطرش غصه بخورید. در زیر به مهم ترین علل کج شدن دندان ها می پردازیم.

  • ژنتیک: بسیاری از مردم می پرسند «آیا دندان های کج می تواند ارثی باشد؟». بله اما به همین سادگی نیست. برخی از مشکلات مربوط به کجی دندان ها در خانواده ارثی است. شاید کج بودن دندان شما به خاطر آن باشد که والدین تان دندان های کجی داشته اند. اما گاهی اوقات پیوند ژنتیکی آنقدر که فکر می کنید، واضح نیست. شاید مشکل شما به نسل قبلی مثلا پدر بزرگ تان مربوط شود. اگر کجی دندان در خانواده ارثی باشد، احتمال دچار شدن به آن بیشتر خواهد بود و حتی انجام اقدامات پیشگیرانه مانند رعایت دقیق نکات مراقبتی از دندان ها نیز نمی تواند  به طور کامل جلوی این مسئله را بگیرد.
  • مکیدن شست: مکیدن انگشت شست، یک عادت به ظاهر بی ضرر در میان کودکان نوپا است که متأسفانه می تواند به کج شدن دندان ها منجر شود. فشار دائمی (ثابتی) که کودک روی لثه و دندان های در حال رشد خود وارد می کند، به بیرون زدگی (جلو آمدن) دندان های بالایی یا اُوربایت منجر خواهد شد. مکیدن شست به میزان محدود، مسئله نگران کننده ای نیست. مشکل زمانی ایجاد می شود که این کار چند سال ادامه داشته باشد. معمولا کودکان در حدود ۷ تا ۸ ماهگی، مکیدن انگشت را متوقف می کنند. قبلا تصور می شد که مکیدن انگشت قبل از رشد دائمی دندان ها، تأثیر چندانی روی دهان و فک کودک نخواهد داشت اما تحقیقات فعلی نشان می دهد که این عادت حتی در سنین پایین تر (از ۲ تا ۴ سالگی) نیز می تواند بر فرم دهان و فک تأثیر منفی بگذارد و به نامرتب شدن دندان ها منجر شود.
  • فشردن زبان پشت دندان: درست مانند مکیدن شست، فشار دادن زبان به پشت دندان به لثه بالایی که دندان ها در آن رشد می کنند نیز فشار می آورد. این کار، نتایجی مشابه مکیدن شست به دنبال دارد و می تواند باعث اُوربایت و بیرون زدگی دندان های بالایی شود.
  • آسیب صورت در دوران کودکی: آسیب شدید صورت در دوران کودکی می تواند هم ترازی دندان ها را به هم بریزد. اکثر آسیب های فک در دوران کودکی به جا به جایی و نامرتبی دندان ها منجر خواهد شد. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که فک از موقعیت اصلی خود جا به جا شده و به رشد دندان های کج منجر شود. برخی از آسیب های صورت در دوران کودکی نیز باعث از دست دادن دندان ها می شود که این امر نیز می تواند در نهایت باعث رشد دندان های نامرتب شود زیرا دندان ها طوری رشد می کنند و جا به جا می شوند تا فضای خالی در لثه را بپوشانند و در نتیجه، کج و نامرتب خواهند شد.
  • مال اکلوژن: مال اکلوژن، وضعیتی است که در آن فک بالا و پایین در یک راستا قرار نمی گیرند. مال اکلوژن باعث اوربایت و آندربایت می شود. اوربایت زمانی است که دندان های بالایی از دندان های پایینی جلو زده اند. در حالیکه آندربایت هنگامی است که دندان های فک پایین جلوتر از فک بالا باشند.
  • بهداشت ضعیف دندان: عادات بد دهان و دندان به خصوص در سنین پایین تر، خطر ابتلا به التهاب لثه را افزایش می دهد. ژنژیویت می تواند به پریودنتیت تبدیل شود که یک نوع شدید از بیماری لثه است. پریودنتیت بر نحوه رشد دندان ها تأثیر می گذارد و می تواند باعث کج شدن آنها شود. در موارد بسیار شدید، پریودنتیت ممکن است به افتادن دندان ها نیز منجر گردد.
  • سوء تغذیه: یک رژیم غذایی متعادل برای تشکیل استخوان ها و دندان های سالم (به ویژه در سنین پایین تر) ضروری است. سوء تغذیه در کودکان علاوه بر اختلال در سلامتی و روند رشد می تواند به نامرتب شدن دندان ها نیز منجر شود.
  • از دست دادن زودرس دندان: کودکان در حدود ۶ سالگی شروع به از دست دادن دندان های شیری خود می کنند. اگر دندان های شیری زودتر از موعد مقرر بیفتند، دندان های دائمی ممکن است به صورت کج رشد نمایند. اگرچه از دست دادن زودرس دندان شیری در تمام موارد به کج شدن دندان دائمی منجر نخواهد شد اما اگر دندان های کودک شما خیلی زود شروع به افتادن کردند، ایده خوبی است که با یک دندانپزشک مشورت نمایید.
  • نفس کشیدن از دهان: تنفس از دهان نیز می تواند به نامرتب شدن دندان ها منجر شود. تنفس دهانی بیش از حد در کودکان ممکن است روی تراز دندان های آنها تأثیر منفی بگذارد.
درمان دندان های کج با کامپوزیت دندان

راه های درمان دندان کج

در ادامه، شما را با ۴ روش اصلی برای درمان دندان های نامرتب آشنا می کنیم.

  • الاینرهای نامرئی دندان: آنها قطعه های دهانی شفافی هستند که متناسب با شکل منحصربفرد دندان های شما ساخته می شوند. اگر الاینرها به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند برای مداخلات دندانی خفیف تا متوسط مناسب باشند. الاینرهای دندانی با ایجاد فشارهای افزایشی (فزاینده) روی دندان ها به مرور زمان، آنها را به تراز مناسب خود باز می گردانند و کجی شان را اصلاح می کنند. آنها گزینه مورد علاقه بسیاری از افراد برای رفع مشکل نامرتبی دندان هایشان هستند زیرا به چشم نمی آیند و می توان آنها را در حین غذا خوردن و تمیز کردن دهان بیرون آورد.
  • بریس ها: بریس ها گزینه سنتی تری برای اصلاح انواع مشکلات هم ترازی دندان ها هستند. آنها مانند الاینرهای نامرئی به تدریج دندان ها را به سمت موقعیت صحیح حرکت می دهند. آنها بیشتر برای درمان موارد شدید فاصله،  شلوغی و ناهمترازی دندان ها به کار می روند. اثربخشی بریس ها مستلزم همکاری زیاد بیمار می باشد. به طور معمول لازم است فرد تحت درمان هر ۶ تا ۱۰ هفته یکبار برای بررسی وضعیت دندان ها و سفت کردن بریس ها به دندانپزشک مراجعه کند.
  • باندینگ دندان (کامپوزیت): باندینگ دندان از رزین برای بستن شکاف های بین دندانی استفاده می کند. همچنین آن می تواند شکل دندان ها را تغییر دهد یا دندان آسیب دیده را ترمیم نماید. باندینگ دندان در رفع عیوب خفیف لبخند از جمله کجی جزئی دندان ها نیز موثر است.
  • جراحی فک: اگر کجی دندان های شما به خاطر ناهمترازی فک باشد و بریس ها به تنهایی نتوانند این مشکل را برطرف کنند، ممکن است شما به جراحی فک نیاز داشته باشید. صاف کردن دندان ها از طریق جراحی، بی نظمی استخوان های فک را اصلاح می کند و دندان ها و فک ها را مجددا هم تراز می سازد.

کامپوزیت دندان های نامرتب

باندینگ دندان، یک درمان زیابیی است که در آن از مواد رزین همرنگ دندان بر روی سطح دندان استفاده می شود. سپس این مواد با تاباندن یک نور آبی مخصوص سفت یا کیور می شوند.  این فرایند، باعث پیوند خوردن رزین به دندان می گردد. باندینگ دندان برای رفع مشکلات دندانی متعددی به کار می رود که یکی از آنها نامرتب بودن دندان ها است. اگر می خواهید دندان های کج خود را اصلاح کنید، کامپوزیت گزینه ای سریع، بدون درد و کم هزینه خواهد بود  که تنها در یک جلسه دندانپزشکی قابل انجام است.

مراحل کامپوزیت دندان کج

کامپوزیت دندان های نامرتب به این صورت انجام می شود:

  • ابتدا دندانپزشک میزان کجی دندان شما را بررسی می کند تا ببیند آیا کامپوزیت برای رفع آن مناسب است یا نه. این کار معمولا در جلسه مشاوره انجم می شود.
  • سپس دندانپزشک با استفاده از یک راهنمای رنگ، ماده رزینی هماهنگ با رنگ دندان طبیعی شما انتخاب می کند.
  • آنگاه او دندان های شما را تمیز می کند تا از ایجاد پیوند قوی بین دندان و ماده کامپوزیت مطمئن شود.
  • برای نصب کامپوزیت به طور کلی نیازی به تراشیدن دندان نیست اما در مورد دندان های کج معمولا مقدار کمی از سطح دندان تراش داده می شود.
  • سپس سطح دندان با یک کاندیشنر اسیدی، اچ می شود. این ژل به مدت ۱۵ ثانیه روی جایی که قرار است باندینگ نصب شود، قرار می گیرد و سپس شسته می شود.
  • دندانپزشک از یک اپلیکاتور برای اعمال ماده باندینگ روی دندان استفاده می کند و آن را فرم می دهد.
  • سپس نور کیورینگ روی باندینگ تابانده می شود. این نور آبی باعث سفت شدن ماده باندینگ خواهد شد.
  • اگر مقدار لایه اول کامپوزیت کافی نباشد، دندانپزشک از لایه های دیگر استفاده خواهد کرد (تکینک لایه گذاری). دلیل استفاده از این تکنیک آن است که کامپوزیت خیلی ضخیم نشود. هر لایه رزین با تاباندن نور آبی سفت خواهد شد.
  • پس از تمام لایه گذاری،  دندانپزشک به صیقل و پولیش کامپوزیت می پردازد. در اینجا میزان برآمدگی و فررفتگی کامپوزیت طوری تنظیم می گردد که کجی دندان اصلاح شود.
  • در پایان، دندانپزشک با استفاده از یک کاغذ کاربن، بایت شما را چک می کند تا مطمئن شود باندینگ بر حرکت فک شما تأثیر نمی گذارد.
کامپوزیت دندان نیاز به تراش دندان ندارد.

آیا کامپوزیت دندان کج نیاز به تراش دارد؟

یکی از مزایای اصلی کامپوزیت، آن است که در اکثر مواقع نیازی به تراش ندارد. اما به منظور رفع برخی از مشکلات دندانی توسط کامپوزیت لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود. اصلاح کجی و نامرتبی جزئی دندان با کامپوزیت، یکی از مواردی است که نیاز به تراش سطح دندان دارد. برای رفع کجی دندان لازم است لایه ضخیم تری از کامپوزیت روی دندان قرار داده شود. برای آنکه مواد کامپوزیت به خوبی روی دندان قرار بگیرند و ظاهری برجسته و غیر طبیعی به دندان ها ندهند، لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود.

چه میزان کجی دندان را می شود با کامپوزیت رفع کرد؟

همانطور که گفته شد، کامپوزیت یک روش سریع، بدون درد، کم هزینه و با حداقل میزان تهاجم برای رفع کجی دندان ها است. اما نمی توان از آن در همه موارد نامرتب بودن دندان ها استفاده کرد. اگر میزان کجی دندان ها شدید باشد، آنگاه کامپوزیت به تنهایی جوابگو نخواهد بود و لازم است ابتدا ارتودنسی انجام شود. در واقع ارتودنسی همچنان گزینه اصلی در درمان کجی بیش از حد یا مشکلات عمده بایت محسوب می شود.

هزینه کامپوزیت دندان های کج و شرایط پرداخت اقساط

هزینه کامپوزیت دندان و شرایط پرداخت

کامپوزیت دندان در مقایسه با سایر درمان های دندانپزشکی واقعا مقرون بصرفه است. با اینحال هزینه کامپوزیت نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد و مقدار ثابت و مشخصی نیست. به عنوان مثال میزان تجربه و سابقه دندانپزشک، محل زندگی شما، کیفیت ماده کامپوزیت مورد استفاده، میزان کجی دندان و تعداد دندان های تحت درمان همگی بر هزینه نهایی کامپوزیت دندان تأثیر می گذارند.

هزینه دقیق کامپوزیت پس از معاینه دندان ها توسط دندانپزشک در جلسه مشاوره تعیین خواهد شد. برای اطلاع از شرایط پرداخت در کلینیک سریتا می توانید به صورت تلفنی یا آنلاین با کارشناسان ما تماس بگیرید یا به صورت حضوری مراجعه نمایید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

برخی از سوالات رایج در بحث کامپوزیت دندان از این قرار هستند.

۱. آیا کامپوزیت دندان کج، فرایندی دردناک است؟

خیر به هیچ وجه. کامپوزیت مستقیما روی سطح دندان قرار می گیرد و در صورت نیاز به تراشیدن دندان، مقدار آن به حدی ناچیز خواهد بود که به تزریق یا استفاده از مواد بیحسی نیاز ندارد.

۲. آیا پس از نصب کامپوزیت می توانم بلافاصله غذا بخورم؟

خیر. اگرچه کامپوزیت با تاباندن یک نور مخصوص سفت می شود اما ممکن است لایه های زیرین آن هنوز نرم باشد بنابراین توصیه می شود حداقل تا یک ساعت بعد از نصب کامپوزیت، چیزی نخورید.

۳. کجی کدام دندان ها را می توان با کامپوزیت اصلاح کرد؟

اگر دندان های جلویی شما به میزان جزئی نامرتب باشند، می توانید از کامپوزیت برای اصلاح کجی آنها استفاده کنید. اما اگر مشکل کجی دندان ها به کل فک شما مربوط باشد، دیگر کامپوزیت به تنهایی روش موثری نخواهد بود.

حرف آخر

نامرتبی دندان ها، علل بسیاری دارد. برخی از آنها قابل پیشگیری و بعضی دیگر اجتناب ناپذیر هستند. روش های مختلفی برای برطرف کردن نامرتبی دندان ها وجود دارد که ساده ترین آنها کامپوزیت است. کامپوزیت دندان کج، پروسه ای ایمن، سریع و مقرون به صرفه برای اصلاح لبخند شما است. با اینحال این روش فقط برای کجی جزئی در دندان های قسمت جلوی دهان کاربرد دارد و نمی تواند در تمامی موارد جایگزین ارتودنسی شود.