باندینگ کامپوزیت، یک تکنیک مدرن محبوب برای بهبود ظاهر دندان ها است. در این روش، مواد خمیری همرنگ دندان (رزین) به طرز ماهرانه ای تراشیده شده و به دندان های شما چسبانده می شوند تا ظاهر آنها را زیباتر سازند. اما از چه سنی می توانید برای نصب کامپوزیت اقدام کنید؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد سن مناسب برای کامپوزیت دندان، مزایا و معایب انجام این کار در سن پایین و مدت ماندگاری کامپوزیت انجام شده در سن کم صحبت نماییم. در پایان نیز به چند سوال متداول مراجعین پاسخ خواهیم داد. لطفا تا پایان ما را همراهی فرمایید.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

از چه سنی می توان کامپوزیت انجام داد؟

از چه سنی می توان کامپوزیت انجام داد؟

تمایل به داشتن لبخندی زیبا و بی نقص به سنین خاصی محدود نمی شود. انسان طالب زیبایی است و همین خصلت باعث شده که دوستداران روش های زیبایی دندان از رده های سنی مختلفی باشند. به طور کلی محدودیت سنی خاصی برای انجام کامپوزیت دندان وجود ندارد اما به دلایلی که در بخش های بعدی به آنها خواهیم پرداخت، دندانپزشکان توصیه می کنند که در صوت امکان، این کار پس از سن بلوغ انجام شود. با این حال در برخی شرایط ممکن است لازم باشد این درمان زیبایی برای کودکان سن مدرسه ای نیز به کار رود.

کامپوزیت در سن کم

کامپوزیت در سن پایین

بچه ها این طرف و آن طرف می دوند و بیشتر از بزرگسالان نسبت به دندان های خود بی احتیاطی می کنند. همه اینها به طبیعت پر شر و شور آنها بر می گردد. بنابراین طبیعی است که دندان های کودکان، بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار بگیرد. کودکان خردسال اغلب برای ترمیم مشکلاتی مانند حفره ها یا آسیب های جزئی مانند لب پر شدن دندان ها به اقدامات پزشکی نیاز دارند.

از آنجا که باندینگ دندان، روشی بدون درد و آسان است، دندانپزشکان گاهی اوقات این روش را برای ترمیم مشکلات جزئی دندان های کودکان توصیه می کنند. اصلاح مشکلات دندان ها در سن کم از گسترش بیشتر آنها و تأثیر منفی که می توانند روی اعتماد بنفس کودک بگذارند، جلوگیری می کند.

کاربرد کامپوزیت روی دندان های شیری

کامپوزیت روی دندان شیری

اگرچه کمتر پیش می آید که دندانپزشکان صرفا برای دستیابی به مزایای زیبایی،  باندینگ های دندانی را برای کودکان توصیه کنند اما این روش ممکن است به عنوان گزینه ای برای رفع کوتاهی دندان ها، شکاف های بین دندانی و لکه های تیره و زرد به کار برود. با این حال کاربرد اصلی کامپوزیت روی دندان شیری برای درمان نگرانی هایی مانند ترک خوردگی، حفره های کوچک دندانی و پوسیدگی های جزئی است.

با این حال توجه داشته باشید که اگر دندانپزشک پیش بینی کند که قرار است دندان شیری کودک به زودی بیفتد (مثلا دندان تا حد زیادی لق شده است)، احتمالا باندینگ دیگر گزینه خوبی برای کودک نخواهد بود. همچنین هنگامی که آسیب بسیار شدید است، کامپوزیت دندان فقط می تواند یک راه حل  موقت باشد (مانند گذاشتن بانداژ روی زخم باز). در این موارد احتمالا دندانپزشک شما گزینه دیگری را پیشنهاد خواهد کرد.

مناسبترین سن برای کامپوزیت دندان

مناسب ترین سن برای کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد، انجام کامپوزیت محدودیت سنی خاصی ندارد. با این حال به دلیل عدم رشد کامل ساختار استخوان های فک ها و دندان ها در سن پایین عموما توصیه می شود که این کار را تا سن بلوغ (پس از ۱۸ سالگی) به تعویق بیندازید. اما توجه داشته باشید که مناسب ترین سن برای انجام کامپوزیت به شرایط خاص شما بستگی دارد. در واقع در هر سنی که احساس کردید از ظاهر لبخندتان ناراضی هستید، می توانید برای اصلاح آن اقدام نمایید. بنابراین برای تصمیم گیری نهایی به منظور نصب باندینگ به دنبال یک عدد خاص نباشید که سن مناسب برای کامپوزیت دندان را نشان دهد. همه چیز به وضعیت سلامت لثه ها و دندان ها و نقص های لبخند شما بر می گردد. پوسیدگی های جزئی، تغییر رنگ شدید، فواصل بین دندانی، کجی جزئی دندان ها و ترک ها و شکاف ها را می توانید با کامپوزیت رفع نمایید.

مزایا کامپوزیت در سن کم

با انجام کامپوزیت دندان در سنین پایین می توانید از مزایای زیر بهره ببرید:

  • تقویت اعتماد بنفس کودک و جلوگیری از منزوی شدن وی
  • حفظ ساختار طبیعی دندان کودک
  • حفظ دندان شیری به مدت طولانی تر و بنابراین جلوگیری از بهم ریختگی دندان های اصلی
  • صرف هزینه ای معقول و مناسب
  • همکاری بیشتری کودک به دلیل کوتاه بودن طول جلسه درمان
  • عدم نیاز به مراجعات مکرر به دندانپزشکی برای انجام ترمیم دندانی
  • امکان ترمیم کامپوزیت در صورت ترک خوردگی یا شکستن
  • یک روش کاملا ایمن برای کودکان است.
  • معمولا به عنوان یک درمان پیشگیرانه در نظر گرفته می شود و ممکن است تحت پوشش بیمه دندانپزشکی شما قرار بگیرد.
اینفوگرافیک مزایای مهم کامپوزیت در سن پایین

معایب کامپوزیت در سن کم

انجام کامپوزیت در سن پایین، معایبی نیز به همراه خواهد داشت، از جمله:

  • به دلیل عدم توجه کودکان به اصول بهداشتی دهان و دندان (و پوسیده شدن دندان زیرین) و همچنین افتادن دندان های شیری، طول عمر کامپوزیت کاهش خواهد یافت.
  • معمولا کودکان پرهیزهای غذایی مربوط به کامپوزیت را رعایت نمی کنند بنابراین احتمال کدر و تیره شدن این ترمیم به شدت افزایش می یابد.
  • کامپوزیت در سن پایین راحت تر دچار آسیب دیدگی می شود زیرا احتمال وارد آمدن ضربه و اسیب به کامپوزیت های کودکان بیشتر است.
  • تورم، التهاب و عفونت لثه بعد از کامپوزیت در سن کم، بسیار بیشتر از حالت معمول اتفاق می افتد زیرا نمی توان از کودکان انتظار داشت به اندازه یک فرد بزرگسال در مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، دقیق عمل کنند.
  • از آنجا که در سن پایین هنوز دندان ها به طور کامل رشد نکرده اند، با رشد دندان ها به تدریج فاصله ناخوشایندی بین کامپوزیت و لثه ایجاد می شود که بر ظاهر لبخند تأثیر منفی خواهد گذاشت. در این صورت لازم است با صرف هزینه ای مجدد، کامپوزیت های جدید نصب نمایید.
اینفوگرافیک معایب کامپوزیت در سن پایین

طول عمر کامپوزیت دندان در سن پایین

به طور کلی نتایج حاصل از کامپوزیت دندان در صورت مراقبت مناسب حدود ۵ تا ۷ سال باقی خواهد ماند. با این حال اگر دندان کامپوزیت شده شیری باشد، واضح است که با افتادن آن دیگر کامپوزیتی نیز وجود نخواهد داشت بنابراین طول عمر کامپوزیت دندان در سن پایین تا حدی به زمان افتادن دندان شیری بستگی دارد.

طول عمر کامپوزیت دندان در سن کم

همچنین از آنجا که کودکان کم سن و سال به رعایت بهداشت دهان و دندان توجه چندانی ندارند، بنابراین در اکثر اوقات طول عمر کامپوزیت دندان های آنها کمتر از میزان پیش بینی شده (۵ تا ۷ سال) می باشد.

کلینیک سریتا

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالات متداول درباره کامپوزیت دندان های کودکان هستند.

۱.چگونه می توانم به کودکم کمک کنم تا از دندان های باندینگ شده خود مراقبت نماید؟

پس از پایان فرایند باندینگ دندان های کودک تان احتمالا دندانپزشک جزئیاتی در مورد نحوه نگهداری از دندان های کامپوزیت شده در اختیار شما قرار خواهد داد. یکی از نکاتی که باید به خاطر بسپارید، آن است که کودک شما باید از مصرف نوشیدنی های ورزشی، نوشابه های گازدار یا آبمیوه های تیره رنگ خودداری کند تا کامپوزیت ها دیرتر لکه دار و تیره شوند. کارهایی مانند جویدن ناخن و قلم و گاز زدن یخ نیز می تواند باعث شل شدن باندینگ یا ترک خوردن آن شود. و در پایان مهم ترین مسئله ای که باید به کودک تان گوشزد کنید، مسواک زدن منظم و صحیح و کشیدن نخ دندان است.

۲. در چه صورت، باندینگ دندان برای کودک من گزینه مناسبی است؟

اگر کودک شما یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارا باشد، به احتمال زیاد کامپوزیت دندان ها گزینه مناسبی برای وی خواهد بود:

  • کودک شما یک یا چند دندان شکسته یا ترک خورده دارد.
  • ظاهر دندان های کودک به دلیل شکاف بین دندانی یا تغییر رنگ شدید نیاز به اصلاح دارد.
  • ریشه دندان کودک با عقب نشینی لثه ها نمایان شده است.
  • شکل دندان کودک باید تغییر کند.

باندینگ دندان همچنین می تواند برای پر کردن دندان (به جای پر کننده های آمالگام) نیز به کار رود. بسته به محل و میزان پوسیدگی دندان می توان از پر کننده های باندینگ برای دندان های جلو و عقب کودک استفاده کرد.

۳. آیا بهتر نیست دندان شیری ترک خورده یا پوسیده کودک کشیده شود؟

قطعا نه. دندانپزشک همواره سعی می کند دندان ترک خورده کودک را درمان کند و نجات دهد زیرا اگر دندان شیری کودک کشیده شود، به دلیل ایجاد فضای خالی احتمالا دندان های اصلی او  به درستی و به طور مرتب رشد نخواهند کرد. بنابراین کشیدن دندان شیری، آخرین راه حل است و تنها در صورتی توصیه می شود که راه دیگری برای حفظ دندان کودک شما وجود نداشته باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

همانطور که گفته شد، سن مناسب برای کامپوزیت دندان غالبا پس از دوره بلوغ است بنابراین احتمالا اولین باری که دندانپزشک استفاده از باندینگ را برای دندان های شیری کودک تان پیشنهاد کرده است، تعجب کرده اید. اما بهتر است بدانید که این روش درمانی در برخی شرایط برای سنین پایین نیز توصیه می شود. اگرچه دوام و ماندگاری کامپوزیت در سن پایین به دلیل احتمال وارد آمدن ضربه یا آسیب به آن، عدم رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان و یا افتادن دندان های شیری، کمتر از حد معمول است اما نصب این ترمیم روی دندان های کودکان، مزایای خاص خودش را دارد و در بعضی شرایط برای حفظ دندان شیری ضروری است.