افراد زیادی از وجود ناهنجاری در دندان‌های خود گلایه دارند و تمایل دارند که با خدمات دندانپزشکی این مشکلات را برطرف کنند. ممکن است دندان‌های شما به علل ژنتیکی، کوچک بودن فضای فک، حادثه یا عدم رسیدگی دچار مشکلاتی از لحاظ زیبایی شده باشند. در چنین شرایطی دندانپزشکان می‌توانند به کمک روش‌های ارتودنسی و لمینت دندان بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. ما در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که «ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟» و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم. البته باید گفت این دو روش کاملا متفاوت هستند و در دو رشته تخصصی دندانپزشکی مجزا انجام می‌شوند. اما از آنجا که در بسیاری از موارد ممکن است کاربردهایی نزدیک به یکدیگر داشته باشند در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقایسه ارتودنسی و لمینت دندان
مقایسه ارتودنسی و لمینت دندان

ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

واقعیت این است که نمی‌توان پاسخ روشنی به این سوال داد؛ زیرا پیش از انتخاب این دو روش باید وضعیت دندان‌های شما معاینه شود و بر اساس نوع و شدت مشکلات دندانی شما روش مناسب انتخاب شود. اگرچه هر دو روش کاربرد زیبایی دارند اما ارتودنسی برای اصلاح بی‌نظمی‌های شدید دندان استفاده می‌شود در حالی که لمینت برای پوشاندن عیوب بی نظمی جزئی، براق کردن دندان و متناسب کردن اندازه دندان‌ها کاربرد دارد. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید کدام روش برای شما مناسب‌تر است لازم است ابتدا این دو روش را به طور کامل بشناسید.

فیلم شرح کامل ارتودنسی و لمینت دندان را از دست ندهید! مشاهده در ابتدای مقاله

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی رشته‌ای است که به متخصص ارتودنسی اجازه می‌دهد تا ناهماهنگی دندان‌های شما را اصلاح کند، عملکرد دندان‌های شما را بهبود بخشد و در نتیجه لبخند شما را زیبا کرده و سلامت دهان و دندان شما را حفظ کند.

به عنوان مثال، اگر از وضعیت نامناسب دندان یا مشکلات رشد استخوان در فک رنج می‌برید، ارتودنسی به شما اجازه می‌دهد تا آنها را اصلاح کنید. علاوه بر این، اختلالی که در دوران کودکی اصلاح نشده است می‌تواند سال‌ها طول بکشد تا سلامتی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و در نهایت باعث لق شدن دندان‌ها یا اختلال دردناک در فک‌های شما شود. بنابراین در ارتودنسی فقط بحث زیبایی شناسی نیست و برای سلامت دندان‌ها و فک شما نیز اهمیت دارد.

متخصص دندانپزشکی با استفاده از وسایلی متحرک یا ثابت به مدت طولانی به طور مداوم فشار و کشش خفیفی روی دندان‌ها وارد می‌کند که به آن‌ها اجازه حرکت می‌دهد تا زمانی که اصلاح مورد انتظار انجام شود.

قبل و بعد لمینت دندان کلینیک سریتا

لمینت دندان چیست؟

لمینت در واقع روکش‌های ظریفی هستند که برای پوشاندن سطح خارجی دندان‌ها ساخته می‌شوند. آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که ظاهر سطح جلوی دندان‌ها را بهبود بخشند. برای اینکه متوجه شوید ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان باید به این نکته توجه داشته باشید که لمنیت در واقع مشکلات را برطرف نمی‌کند بلکه فقط آن‌ها را می‌پوشاند تا در مقابل دید قرار نگیرند. لمنیت می‌تواند از جنس سرامیک باشند و قیمت آن نیز با توجه به تکنیک، پزشک و سایر موارد متفاوت است.

لمینت‌ها در برابر لکه مقاوم هستند و خاصیت انعکاس نور دندان‌های طبیعی را تقلید می‌کنند. لمینت ها می‌توانند برای ترمیم دندان‌های زرد شده استفاده شوند. تغییر رنگ دندان‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مصرف دارو، اثر مواد غذایی، استفاده بیش از حد از فلوراید یا پر کردن حفره‌هایی باشد که ظاهر و رنگ دندان را تغییر می‌دهند.

لمینت همچنین می‌تواند برای اصلاح دندان‌های فرسوده، شکسته، دندان‌ها با بی نظمی جزئی یا پر کردن شکاف‌های بین دندان‌ها که با ارتودنسی قابل رفع نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

آیا باید با ارتودنسی شروع کرد؟

قبل از انتخاب روش‌های درمانی برای افزایش زیبایی دندان‌ها، اولین سوال این است که بدانید کدام گزینه درمانی برای مورد شما مناسب‌تر است سپس با توجه به شرایط موجود انتخاب کنید که ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان.

باید به این مسائل توجه کنید که برای به دست آوردن نتیجه خوب با لمینت باید هزینه زیادی بپردازید و طبعا برای نتیجه عالی لمینت باید روی اکثر دندان‌ها قرار داده شوند. علاوه بر این ممکن است لازم باشد لمینت در طول زندگی بیمار چندین بار تعویض شوند در حالی که ارتودنسی دائمی است.

در نهایت، در حالی که لمینت‌ها روی یکپارچگی و ضخامت دندان‌ها تاثیر می‌گذارند، ارتودنسی کاملا محافظه‌کارانه است و به مینای دندان شما آسیب نمی‌زند. البته باید این را هم در نظر گرفت که ارتودنسی نمی‌تواند رنگ دندان‌ها شما یا اندازه آن‌ها را تغییر دهد.

در بعضی موارد می‌توان برای نتیجه بهتر لمینت را بعد از انجام درمان ارتودنسی قرار داد، اما برعکس آن امکان پذیر نیست، زیرا روکش‌ها با قالب‌گیری ساخته می‌شوند و قابل جابه‌جا شدن نیستند. اینکه مشکل شما با لمینت به تنهایی قابل حل شدن است یا خیر چیزی است که دندانپزشک شما باید تشخیص دهد. این نکته هم قابل توجه است که به طور کلی اغلب بیمارانی که برای اصلاح وضعیت دندان‌ها به ارتودنسی ارجاع داده می‌شوند از نتیجه راضی هستند و کمتر تمایل دارند بعد از آن لمینت را نیز اعمال کنند.

دکتر متخصص لمینت دندان کلینیک سریتا در تهران

مقایسه معایب ارتودنسی و لمینت

برای اینکه به درستی تشخیص دهید ارتودنسی بهتر است یا لمینت لازم است که از مزایا و معایب هر روش مطلع شوید.

معایب لمینت دندان

  • برای اینکه لمینت دندان به درستی جا بیفتد، لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود تا ضخامت لمینت جبران شود. این عمل غیرقابل برگشت است و شما باید تا آخر عمر از روکش استفاده کنید.
  • اگر دندان‌های شما خیلی سفت یا درست هستند، ممکن است لازم باشد لمینت‌ها به اندازه کافی ضخیم و حجیم باشند تا در جای خود قرار گیرند. برخی از بیماران این را ناخوشایند می‌دانند و تمیز کردن و نگهداری از آن‌ها نیز دشوارتر است.
  • بعید است که لمینت‌ها دندان تا آخر عمر دوام داشته باشند. همانطور که لثه‌های شما به طور طبیعی تحلیل می‌روند ممکن است متوجه شکافی بین خط لثه و بالای روکش شوید.
  • لمینت انتخاب مناسبی برای افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا به هم می‌سایند نیست. زیرا ممکن است کنده شوند یا بشکنند. اگر دندان‌هایتان را به هم فشار می‌دهید (دندان قروچه) ممکن است دندانپزشک برای سلامتی‌تان توصیه کند که هنگام خواب از محافظ پلاستیکی استفاده کنید.

معایب ارتودنسی

  • زمان انجام آن خیلی طولانی است و ممکن است چندین سال نیز طول بکشد.
  • در تمام طول دوره درمان پلاک‌ها و سیم‌ها روی دندان‌های شما قرار خواهد داشت. این ممکن است باعث ظاهر نامناسب و مشکلاتی در خوردن و آشامیدن شما شود.
  • وجود دائمی پلاکی‌ها تمیز شدن طبیعی دندان را با مشکل مواجه می‌کند و شانس پوسیدگی را افزایش می‌دهد.
  • ارتودنسی نمی‌تواند تغییر در زنگ دندان‌های شما ایجاد کند.
  • این روش اندازه‌های کوچک و  بزرگ دندان‌ها را تغییر نمی‌دهد.

مقایسه مزایای ارتودنسی و لمینت

تفاوت ارتودنسی با لمینت دندان شاملب مزایا و کاربردهای آن‌ها نیز می‌شود. در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

مزایای لمینت

  • لمینت موثرترین راه برای بهبود شکل و رنگ دندان‌ها است.
  • لمینت را معمولا می‌توان طی چند جلسه مراجعه به دندانپزشکی روی دندان‌های خود نصب کرد.
  • لمینت با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد و در برابر لکه مقاوم است.
  • لمینت در صورتی که با ظرافت انجام شود می‌تواند بسیار طبیعی به نظر برسد، درست شبیه به دندان‌های دیگر شما.

مزایای ارتودنسی

  • بهترین روش برای اصلاح بی‌نظمی‌های دندانی است.
  • دائمی است و نتایج آن تا پایان عمر با شما باقی می‌ماند.
  • از بروز اختلالات فک و جمجمه در آینده جلوگیری می‌کند.
  • ظاهر طبیعی دندان‌های شما حفظ می‌شود.
  • نیازی به تراشیدن مینای دندان‌های شما ندارد.
رضایت مشتری از لمینت دندان در کلینیک سریتا

نحوه نصب لمینت چگونه است؟

مراحل انجام و درمان به وسیله این دو روش نیز می‌تواند تعیین‌کننده باشد که آیا روش ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟ در مراحل انجام لمینت دندانپزشک برای آماده‌سازی دندان‌ها، معمولا مقدار کمی مینای دندان را از جلو و کنار دندان‌ها تراش می‌دهد. این به ایجاد فضایی برای قرار گرفتن لمینت دندان کمک می‌کند تا دندان‌های شما طبیعی به نظر برسند. دندانپزشک شما از دندان‌های آماده شده قالب می‌گیرد و رنگ دلخواه شما را جویا می‌شود.

سپس قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می‌شود که لمینت سفارشی را متناسب با دندان‌های شما تولید می‌کند. این عمل ممکن است چند روز تا نهایتا دو هفته طول بکشد. دندانپزشک در این مدت به شما روکش‌های موقتی می‌دهد تا در این مدت اذیت نشوید.

در ویزیت بعدی، لمینت‌ها روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا تناسب و شکل آن‌ها بررسی شود. پس از هر گونه اصلاحات، دندان‌ها تمیز می‌شوند و لمینت‌ها به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. لطفا توجه داشته باشید قبل از دریافت لمینت دندان‌ها و لثه‌های شما باید کاملا سالم باشند. دندانپزشک شما باید هرگونه حفره یا التهاب لثه را قبل از قرار دادن لمینت بررسی کند.

کاربرهای مشابه ارتودنسی و لمینت

همانطور که اشاره شد تشخیص اینکه ارتودنسی بهتر است یا لمینت تا حد زیادی به انتظارات شما از رفع مشکل دندان‌هایتن دارد. این دو روش در موارد بسیاری می‌توانند کارکرد و نتایج نزدیک به هم داشته باشند. در ادامه چند مورد از آن‌ها ذکر می‌شود.

  • زیبایی شناسی: لمینت‌ها زیبایی دهان، لبخند و در نتیجه کل صورت و ظاهر بیمار را بهبود می‌بخشند. ارتودنسی نیز با هدف اصلاح ردیف صحیح دندان‌ها و در نتیجه بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند، انجام می‌شود.
  • سلامت دندان: لمینت‌ را روکش‌های زیبایی نیز می‌نامند، اما عملکرد آن‌ها به این محدود نمی‌شود، بلکه توسط دندانپزشک برای اصلاح یک سری عیوب مانند شکستگی دندان و غیره نیز قرار می‌گیرند. بنابراین لمینت به سلامت دندان بیماران نیز کمک می‌کند. همین امر در مورد ارتودنسی نیز صدق می‌کند؛ که هدف آن از بین بردن ناترازی دندان‌ها (و در نتیجه بازگرداندن جویدن صحیح)، یعنی تطبیق قوس دندانی فک بالا با قوس دندانی فک پایین است.
  • مشخص نبودن: لمینت بدون دلیل خاصی روکش زیبایی نامیده نمی‌شود. آن‌ها کاملا شبیه دندان‌های شما هستند و ظاهر طبیعی دارند. روکش‌ها پروتزهایی بسیار نازکی هستند که روی دندان‌ها را را می‌پوشاند. پلاک‌های ارتودنسی نیز پس از تکمیل درمان از روی دندان‌های شما برداشته می‌شود و هیچ اثری باقی نمی‌ماند. چیزی که مشخص است تنها دندان‌های مرتب و زیبای شما است.

مقایسه هزینه ارتودنسی و لمینت

مقایسه ارتودنسی با لمینت از لحاظ هزینه کار ساده‌ای نیست. طبعا اگر بخواهد تعداد زیادی از دندان‌های خود را لمینت کنید هزینه آن نسبتا بالا خواهد بود. هزینه ارتودنسی نیز نرخ ثابتی ندارد. بسته به وضعیت دندان‌های شما و دستمزد دندانپزشک این هزینه می‌تواند متفاوت باشد. بهتر است برای اطلاع دقیق با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

اگر از وضعیت ظاهری دندان‌های خود ناراضی هستید می‌توانید به کمک روش‌ها نوین دندانپزشکی این مشکلات را برطرف کنید و لبخندی زیبا و جذاب برای خود ایجاد کنید. دو روش مرسوم و رایج که برای افزایش زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ارتودنسی و لمینت هستند. این دو روش اگرچه تفاوت زیادی با هم دارند اما در موارد زیادی نیز می‌تواند کاربردهایی نزدیک به هم داشته باشند.

ارتودنسی به معنای اعمال فشار به دندان‌ها برای تغییر جایگاه و منظم کردن آن‌ها است. در حالی لمینت به معنای قرار دادن روکشی نازک روی دندان‌ها به منظور پوشاندن ناهمسانی‌ها و رنگ آن‌ها است. ارتودنسی برای منظم کردن دندان‌ها روشی مناسب‌تری است ولی انجام آن می‌تواند چندین سال به طول بینجامد؛ اما لمینت طی دو تا سه جلسه قابل انجام است. علاوه بر اینکه ارتودنسی نمی‌تواند رنگ دندان‌های شما را نیز روشن‌تر کند ولی لمینت توانایی چنین کاری را دارد.

ارتودنسی نتایج دائمی به شما ارائه می‌دهد در حالی لمینت چندین بار در طول زندگی باید تعویض شود. همچنین لمینت می‌تواند باعث نازک شدن و آسیب‌پذیری مینای دندان شود. در این مقاله به این پرسش که ارتودنسی بهتر است یا لمینت پاسخ دادیم و ویژگی‌ها و کاربردهای هر روش را بررسی کردم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه دندانپزشکی می‌توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا ارتودنسی به دندان‌های ما آسیب می‌زند؟

اگر مراقبت کافی از دندان‌های خود داشته باشید خیر. به دلیل وجود پلاک‌های ارتودنسی پاک‌سازی طبیعی دندان با آب دهان کاهش می‌یابد بنابراین لازم است بعد از هر وعده غذایی سریعا مسواک بزنید.

۲- برای اصلاح دندان خرگوشی ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

بستگی به شدت بیرون‌زدگی دندان‌ها دارد. اگر شدت انحراف کم باشد می‌توان با لمینت آن را اصلاح کرد اما اما زیاد باشد به ارتودنسی نیاز است.

۳- ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟

بسته به وضعیت دندان‌های شما می‌تواند بین یک تا چهار سال طول بکشد.