با پیشرفت دانش دندانپزشکی و توسعه تکنولوژی‌های جدید امروزه روش‌های جدیدی برای اصلاح مشکلات دندانی به وجود آمده است. بر خلاف گذشته که راه‌حلی برای دندان‌های از دست رفته وجود نداشت، امروزه می‌توانید هرگونه مشکل در دندان‌های خود را برطرف کنید. این مشکلات می‌تواند شامل از دست رفتن کامل دندان، شکستن دندان، ناهمسانی دندان‌ها، فاصله بین آن‌ها و تغییر رنگ آن‌ها باشد. برای هرکدام از این موارد ممکن است چند پیشنهاد درمانی وجود داشته باشد که ما در این مقاله قصد داریم تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت که از کاربردی‌ترین روش‌های دندانپزشکی هستند را به طور کامل شرح دهیم و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کنیم.

کلینیک تخصص لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

کدام روش بهتر است؟ لمینت، کامپوزیت یا ایمپلنت؟

برای اینکه پاسخ دقیقی به این پرسش داده شود ابتدا باید مشکل دندانپزشکی شما به طور دقیق مشخص شود؛ زیرا کاربردهای این سه روش می‌تواند تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند. ایمپلنت روشی است که برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده می‌شود؛ اگرچه با کاشت دندان در قسمت جلو کاربردهای زیبایی قابل توجهی نیز خواهد داشت. روش‌های لمینت و کامپوزیت اما غالبا با هدف رفع مشکلات زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها می‌توانند بی‌نظمی دندان‌های شما را برطرف کنند و لبخند جذاب برای شما به ارمغان آورند. تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت فقط در کاربرد آن‌ها نیست و شامل موارد زیادی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لمینت دندان کلینیک سریتا قبل و بعد

لمینت دندان چیست؟

روکش‌های لمینت برای پوشاندن سطح جلوی دندان‌ها و بهبود زیبایی لبخند اعمال می‌شوند. جنس این لمینیت ها می‌تواند از مواد سرامیکی یا فلزی باشد. لمینت اغلب برای افزایش زیبایی ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود. روکش‌های لمینت از لایه‌های نازکی تشکیل شده‌اند که به طور دائم به دندان‌های شما متصل می‌شوند.

این تکنیک را می‌توان برای دندان‌های بدرنگ یا بدشکل و برای شکستگی‌های مینای دندان استفاده کرد. روکش‌های لمینت می‌توانند به تغییر شکل دندان شما کمک کنند. بنابراین می‌توان از آن‌ها برای دندان‌های ترک خورده، شکسته یا بد شکل از جمله پر کردن شکاف بین دندان‌ها استفاده کرد.

قبل و بعد کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

کامپوزیت دندان چیست؟

اگرچه تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت شامل موارد زیادی است، اما لمینت و کامپوزیت بیش از ایمپلنت به یکدیگر شباهت دارند. کامپوزیت نیز مانند لمینت غالبا برای زیباتر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپوزیت که از جنس رزین است نوعی روکش است که می‌توان آن را مستقیما روی دندان فرد اعمال کرد. دندانپزشک به تنهایی و بدون نیاز به آزمایشگاه می‌تواند این روکش‌ها را روی دندان شما قرار دهد.

کامپوزیت تفاوت‌هایی نیز با لمینت دارد که شامل طول عمر، هزینه و نحوه انجام می‌شود که در ادامه به تشریح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

قبل و بعد ایملنت کامل دندان در کلینیک سریتا

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌ها پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم هستند که برای درمان دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند و در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند. روی این پیچ‌ها یک پروتز دندان قرار می‌گیرد و تاج دندان را می‌سازد. مزیت درمان ایمپلنت نسبت به درمان‌های دیگر این است که دندان‌های مجاور آسیب نمی‌بینند. بنابراین دندان‌های مجاور نیازی به برش ندارند. ایمپلنت به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند و شما می‌توانید با آن مانند یک دندان طبیعی غذا بخورید، صحبت کنید و بخندید.

درمان ایمپلنت برای افراد بالای ۱۸ سال که رشد چانه و صورت خود را کامل کرده‌اند اعمال می‌شود. قبل از درمان، مناسب بودن ساختار فک برای ایمپلنت توسط اشعه ایکس مشخص می‌شود. در بیماران دیابتی قبل از درمان بیماری باید کنترل شود. کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، قبل از درمان، باید مصرف دارو را قطع متوقف کنند. افراد مبتلا به پوکی استخوان نیز م‌ توانند پس از دریافت درمان مناسب، درمان ایمپلنت را انجام دهند.

درمان ایمپلنت چگونه انجام می شود؟

تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت می‌تواند شامل روش انجام نیز بشود. درمان ایمپلنت با تزریق بی‌حسی موضعی به بیمار انجام می‌شود. ابتدا وضعیت فک شما با تصویربرداری مشخص می‌شود. دو گزینه برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود دارد. در روش یک مرحله‌ای، پس از کاشت ایمپلنت، یک کلاهک موقت نصب می‌شود. در فرآیند دو مرحله‌ای، پس از قرار دادن ایمپلنت دندان، آن را با لثه می‌پوشانند و مهلت داده می‌شود تا بهبود یابد. سپس تاج‌ها مصنوعی روی آن قرار می‌گیرند. یک دوره بهبودی سه ماهه برای فک پایین و شش ماهه برای فک بالا پیش‌بینی می‌شود. گاهی اوقات دندان‌های تازه ساخته شده را می‌توان بلافاصله روی ایمپلنت‌های دندانی قرار داد. با ایمپلنت دندان، بیمار می‌تواند با خیال راحت لبخند بزند و غذا بخورد.

ایمپلنت‌های زیرکونیومی نسل جدید ایمپلنت‌ها هستند و برای افزایش استقامت به خصوص در استخوان‌های باریک فک استفاده می‌شوند. مهمترین تفاوت آن‌ها با تیتانیوم در میزان دوام بیشتر آن‌ها است.

زیرکونیوم در روکش‌های دندان نیز استفاده می‌شود. زیرکونیوم مانند دندان‌های طبیعی سفید است و نور را منعکس می‌کند. به همین دلیل از نظر زیبایی و همچنین دوام مفید است. خوردگی ندارد و طعم فلز را در دهان باقی نمی‌گذارد. تغییر رنگ در طول زمان اتفاق نمی‌افتد و هیچ ضرری برای بدن ندارد.

دکتر متخصص دندانپزشکی کلینیک سریتا

مراحل نصب لمینت و کامپوزیت

نصب لمینت دندان شامل چندین مرحله است. در ابتدا دندانپزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند و سپس با تراشیدن مینای دندان آن‌ها را نازک‌تر می‌کند. از روی دندان‌های جدید قالب تهیه می‌شود و   برای ساخت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. لمینت شما پس از دو هفته آماده می‌شود و پزشک در این مدت یک روکش موقت روی دندان‌های شما قرار می‌دهد. لمینت‌ها پس از آماده شدن با چسب‌های مخصوص روی دندان‌های شما محکم خواهد شد.

نصب کامپوزیت اما ساده‌تر و کوتاه‌تر است و معمولا در یک جلسه قابل انجام است. در این روش نیاز به آزمایشگاه نیست و پزشک پس از بررسی وضعیت دندان‌ها شما کامپوزیت مناسب را با مواد رزینی می‌سازد و روی دندان شما محکم خواهد کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت در مزایا و کاربردها

مزایای این روش‌ها با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. در ادامه مزایایی که با انتخاب هر کدام از این روش‌ها به دست می‌آورید را شرح خواهیم داد.

مزایای کامپوزیت دندان

  • عدم نیاز به تراشیدن دندان
  • قیمت پایین‌تر
  • با کمک کامپوزیت می‌توان رنگ بد دندان یا لکه‌های تیره غیرطبیعی را از بین برد.
  • رفع مشکلات شکستگی دندان‌های جلو
  • زمان نصب آن‌ها بسیار کوتاه‌تر است.

مزایای لمینت دندان

  • دوام و ماندگاری بالا
  • ظاهر طبیعی‌تر
  • رفع مشکلات بی‌نظمی و زردی رنگ دندان‌ها
  • مقاوم در برابر تغییر رنگ
  • زیباسازی لبخند

مزایای ایمپلنت دندان

  • ایگزینی دندان از دست رفته
  • رفع ظاهر نامناسب جای خالی دندان‌های جلو
  • ظاهر کاملا طبیعی
  • کاربردی کاملا شبیه دندان معمولی
  • ماندگاری بسیار بالا
  • سازگار با لثه
  • عدم آسیب به دندان‌های مجاور
تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت

تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت در ماندگاری و دوام

میزان ماندگاری یکی دیگر از تفاوت‌های این سه روش است. لمینت ها اگرچه نازک هستند اما این نازک بودن به این معنی نیست که محکم نیستند. ماده مورد استفاده در روکش لمینت است که بسیار بادوام است و می‌تواند به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری داشته باشد.

اما کامپوزیت‌ها چنین ماندگاری ندارند و در مدت کوتاه‌تری باید تعویض شوند. به طور عادی هر کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال ماندگاری خواهد داشت. ایمپلنت دندان اما له عنوان یک روش دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه ممکن است ایمپلنت نیز بعد ۱۰ یا ۱۵ سال از جای خود خارج شوند اما در صورت مراقبت صحیح می‌تواند تا ۲۰ سال یا حتی تا پایان عمر از آن‌ها استفاده کنید. نگهداری صحیح نقش بسیار پررنگی در طول عمر هر سه روش لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت خواهد داشت.

مقایسه لمینت و کامپوزیت در کاربردها

همان‌طور که گفته شد هر دو روش کامپوزیت و لمینت می‌توانند برای کاربردهای مشابهی استفاده شوند. اما تفاوت‌های کلیدی بین ساختار کامپوزیت و لمینت وجود دارد. اول از همه اینکه لمینت ها بسیار نازک‌تر از کامپوزیت هستند. لمینت نصف ضخامت کامپوزیت و به اندازه حداکثر ۰.۵ میلی‌متر است. شاید زیاد به نظر نرسد، اما می‌تواند تفاوت‌های زیادی ایجاد کند.

برای انجام کامپوزیت غالبا نیازی به تراشیدن دندان نیست و این یعنی که در صورت تغییر نظر در آینده می‌توانید کامپوزیت را بردارید. اما لمینت اینگونه نیست. زیرا برای نصب لمینت لازم است که دندان‌ها تراشیده شود و این باعث می‌شود که دندان‌های شما بدون لمینیت عملا قابل استفاد نباشد و این یعنی که این یک روند برگشت‌ناپذیر است و نمی‌توانید نظر خود را در آینده تغییر دهید.

نمونه کار لمینت دندان کلینیک سریتا

چرا بسیاری از بیماران لمینت دندان را ترجیح می‌دهند؟

بسیاری از بیماران روش لمینت را ترجیح می‌دهند زیرا کوچکتر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. روکش نازکی که برای لمینت استفاده می‌شود شفاف‌تر از مواد مورد استفاده در کامپوزیت است و نور را مانند دندان‌های طبیعی منعکس می‌کند. همچنین ماندگاری بالاتر آن باعث شده است که اغلب مردم لمینت را به سایر روش‌ها ترجیح دهند.

جمع‌بندی

درمان‌های دندانپزشکی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است و اکنون می‌توانید با استفاده از این خدمات زیبایی و سلامتی دندان‌های خود را به راحتی به دست آورید. روش‌های اصلاح وضعیت دندان‌ها تنوع زیادی دارد که ما در این مقاله به شرح سه روش رایج یعنی لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت پرداختیم.

روش‌های لمینت و کامپوزیت نزدیکی بیشتری با یکدیگر دارند و برای مصارف زیبایی استفاده می‌شوند اما ایمپلنت برای کاشت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما با استفاده از روش‌های لمینت و کامپوزیت می‌تواند رنگ زرد دندان‌های خود را اصلاح کنید و وضعیت نامرتب و ناهمسان دندان‌ها را اصلاح کنید. این دو روش در واقع روکش‌هایی هستند که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. ایمپلنت نیز پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم است که در استخوان فک شما قرار می‌گیر و سپس یک پروتز به عنوان تاج دندان روی آن قرار می‌گیرد و ظاهر و کاربرد یک دندان طبیعی را برای شما به وجود می‌اورد.

عمر متوسط لمینت می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد همچنین عمر کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال و ماندگاری ایمپلنت دندان بین ۱۰ تا ۲۰ سال است. در این مقاله به بررسی کامل تفاوت لمینت و کامپوزیت و ایمپلنت پرداختیم و کاربردها و ویژگی‌های هر کدام را شرح دادیم. در صورت نیاز به اطلاعت بیشر در مورد روش‌های اصلاح دندان سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱-  تفاوت هزینه لمینت و کامپوزیت چگونه است؟

هزینه لمینت بالاتر است اما می‌تواند ظاهری طبیعی‌تر و ماندگاری بالاتری برای دندان‌های شما ایجاد کند.

۲- انجام لمینت و کامپوزیت چند جلسه طول می‌کشد؟

کامپوزیت سریع‌تر از لمینت انجام می‌شود. کامپوزیت طی یک جلسه قابل انجام است اما برای انجام لمینت لازم بین دو تا سه جلسه وقت بگذارید.

۳- ماندگاری ایمپلنت چند سال است؟

ایمپلنت می‌تواند حداقل ۱۰ سال در دهان شما باقی بماند. در صورتی که از آن به خوبی مراقبت کنید تا ۲۰ سال یا حتی تا پایان عمر ماندگاری خواهند داشت.