اگرچه لمینت می‌تواند به راحتی مشکلاتی مثل تغییر رنگ دندان، ناهمسانی و فاصله بین دندان‌های شما را بپوشاند، اما بسیاری از افراد که تمایل دارند مشکلات دندان‌های خود را با نصب لمینت اصلاح کنند درباره عوارض آن احساس نگرانی می‌کنند. به کرات از دندانپزشکان پرسیده می‌شود که آیا لمینت دندان درد دارد؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در یک مقاله مفصل و جامع به این پرسش پاسخ دهیم و میزان عوارض و درد در هر مرحله از نصب لمینت را بررسی کنیم.

سریتا کلینیک تخصصی لمینت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

درد در لمینت دندان، آیا لمینت دندان درد دارد؟

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت در واقع نوعی روکش از جنس سرامیک است که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد تا لبخندی زیباتر برای شما فراهم کند. برای اینکه بتوانیم به درستی به این سوال پاسخ دهیم که «آیا لمینت دندان درد دارد؟» باید اول مراحل انجام این روش را بشناسیم و فشار و تهاجمی و در هر مرحله به دندان وارد می‌شود را بررسی کنیم.

لمینت دندان شامل چند مرحله است که طی دو تا سه جلسه انجام می‌شود. در ابتدا دندانپزشک دندان‌های شما را معیانه می‌کند و سپس مقداری از سطح آن‌ها را می‌تراشد. پس از قالب‌گیری از دندان‌های تراشیده شده، سفارش ساخت لمینت ها به آزمایش داده می‌شود و پس از آماده شدن روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. در ادامه میزان درد و عوارض هر مرحله را بررسی می‌کنیم.

تراش دندان قبل از لمنیت درد دارد؟

درد تراش دندان قبل از نصب لمینت

پس از معاینه اولین مرحله عملی در این روش، تراشیدن مینای دندان است که اغلب بزرگترین نگرانی برای بیماران است. از آنجایی که این مرحله شامل ساییدن لایه خارجی مینا با استفاده از ابزاری به نام مته دندانی است، دندانپزشکان معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند که به لثه‌های فک بالا و پایین تزریق می‌شود تا از احساس درد بیماران جلوگیری شود. این تزریق معمولا باعث ایجاد گز گز بسیار خفیف می‌شود. در هنگام تراشیدن به دلیل اثر بی‌حسی دردی را احساس نمی‌کنید؛ اما پس از آن ممکن درد کمی داشته باشید. در صورت احساس درد یا ناراحتی، بیمار می‌تواند از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کند.

برخی از بیمارانی که دندان‌های حساسی دارند، حتی زمانی که دهانشان بی‌حس است، ممکن است از برخورد مته بر روی دندان‌های خود احساس ناراحتی کنند، اما این مسئله دردناک نخواهد بود. اگر بیماران نسبت به آن احساس اضطراب داشته باشند، دندانپزشکان می‌توانند از اکسید نیتروژن برای آرام کردن آن‌ها استفاده کنند.

درد هنگام استفاده لمینت موقت

بعد از اینکه دندان‌های شما تراشیده می‌شود برای محافظت از دندان‌های واقعی شما تا زمان آماده شدن لمینت، لمینت های موقتی برای شما تجویز خواهد شد. این لمینت ها را فقط برای مدت کوتاهی استفاده خواهید کرد.

در این زمان، مهم است که به یاد داشته باشید که دندان‌های شما ممکن است نسبت به اجسام خارجی حساس‌تر باشند، زیرا مینای دندان نازک شده و به این معنی است که موانع کمتری بین پایانه‌های عصبی دندان‌ها و عوامل خارجی وجود دارد. بنابراین مهم است که هنگام مصرف غذاهای جویدنی، نوشیدنی‌های گرم یا غذاهای سرد مراقب باشید.

البته، میزان درد یا ناراحتی به تجربه و سطح حساسیت هر بیمار بستگی دارد، اما طبیعی است که در این مرحله تا حدودی احساس ناراحتی کنید.

نصب لمیت دندان درد دارد؟

آیا نصب لمینت درد دارد؟

هنگامی که لمینت شما آماده شد، به دندانپزشک خود مراجعه می‌کنید تا آن‌ها را به جای لمینت های موقت روی دندان‌های خود قرار دهید. در این مرحله، دندانپزشک شما از فرز برای برداشتن لمینت های موقت استفاده می‌کند و لمینت های جدید را با یک چسب خاص روی دندان‌های شما می‌چسباند.

این مرحله همچنین می‌تواند باعث اضطراب در بیمارانی شود که حساس‌تر هستند. به همین دلیل اینکه آیا لمینت دندان درد دارد یا خیر می‌تواند به این مرحله نیز مربوط باشد. برخی از دندانپزشکان در این مرحله نیز از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که بیماران ناراحتی خاصی را تجربه نمی‌کنند. پس از این مرحله حتما باید یک ویزیت بعدی داشته باشید تا دندانپزشک وضعیت لمینت ها و  سلامت دندان شما را بررسی کند.

علت درد لمینت دندان در کوتاه مدت

معمولا بعد از عمل کمی درد وجود دارد زیرا کم کم به داشتن لمینت دندان عادت می‌کنید. میزان درد همچنین به تعداد لمینت هایی که دریافت کرده‌اید نیز بستگی دارد. اگر فقط یک یا دو لمینت روی دندان‌های خود دارید، درد غالبا ناچیز خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر روی تمام دندان‌های بالایی خود لمینت دارید، درد ممکن است شدیدتر باشد. البته این درد نباید بیش از چند روز طول بکشد و با عادت کردن به دندان‌های جدید به تدریج فروکش می‌کند.

علت درد لمینت دندان در بلند مدت

به طور طبیعی دندان‌های شما نباید بعد از گذشت مدت کوتاهی همچنان درد داشته باشند. پزشک بعد از نصب لمینت ها قرار ملاقات دیگری در هفته بعد تنظیم می‌کند تا مشکلات احتمالی دندان شما را برطرف کند. بعد از این نوبت قاعدتا دیگر نباید احساس درد و ناراحتی در دندان‌های خود داشته باشید. اگرچه اندکی حساس شدن دندان‌ها بعد از لمینت طبیعی است اما این نباید اذیت کننده باشد. اگر در طولانی مدت احساس ناراحتی می‌کنید ممکن است به این علت باشد که دندانپزشک شما بیش از حد مجاز دندان شما را تراشیده است.

داروهای مسکن برای کاهش درد لمینت دندان

چطور درد لمینت دندان را کاهش دهیم؟

بعد از اینکه به این پرسش پاسخ دادیم که آیا لمینت دندان درد دارد یا خیر باید به راه‌های کاهش درد بپردازیم. همان‌طور که ذکر شد درد در مراحل تراش دندان و نصب لمینت با تزریق بی‌حسی موضعی برطرف می‌شود. اما ممکن است بعد از آن اندکی احساس درد و ناراحتی داشته باشید. برای کاهش آن می‌توانید از داروهای مسکن خوراکی مثل نوافن و ایبوپروفن استفاده کنید. در صورتی که درد شما غیر قابل تحمل بود با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

چقدر طول میکشد تا به لمینت ها عادت کنیم؟

بعد از نصب دندانپزشک از شما می‌خواهد که یک هفته بعد مجددا مراجعه کنید. در هفته اول ممکن است متوجه بعضی مشکلات و ناهنجاری‌ها در لمینت دندان خود باشید که دندانپزشک آن‌ها را برطرف می‌کند تا استفاده از آن‌ها برای شما راحت‌تر باشد. معمولا پس از دو هفته وجود لمینت ها برای شما عادی خواهد شد.

آیا لمینت دندان ها را حساس می کند؟

یک تصور رایج وجود دارد که لمینت و کامپوزیت می‌توانند باعث ایجاد دندان‌های حساس در افراد شوند. ایجاد حساسیت خود می‌تواند این سوال که آیا لمینت دندان درد دارد یا خیر را تا حدود زیادی پاسخ دهد. این تا حدودی می‌تواند درست باشد اما با مراجعه به دندانپزشک حرفه‌ای و رعایت مراقبت‌های لازم می‌توانید از ایجاد آن جلوگیری کنید. این مشکل معمولا به دلیل مرحله تراشیدن دندان اتفاق می‌افتد. در صورتی که دندانپزشک دندان‌های شما را بیش از حد استاندارد بتراشد ممکن است دندان‌های شما حساس شود.

در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از این وضعیت و اینکه چگونه لمینت ها حتی می‌توانند به شما در رفع حساسیت دندان‌هایتان کمک کنند، آورده شده است.

چگونه از حساسیت دندان بعد از لمینت جلوگیری کنیم؟

پس از ساییدن مینای دندان، افزایش حساسیت دندانی در ناحیه آسیب دیده به طور موقت قابل انتظار است. برای کاهش آن تا حد امکان، دندانپزشک از روش‌هایی برای جلوگیری از حساسیت استفاده می‌کند. همان‌طور که گفته شد بعد از تراش به شما لمینت های موقت داده می‌شود تا در این مرحله از حساسیت دندان‌های شما کاسته شود. در این دوره، توجه به موارد خاصی مانند حساسیت به دما مهم است. مراقب غذاهای سرد و نوشیدنی‌های گرم باشید.

زمانی که لمینت های دائمی به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند، پزشک این لمینت ها را با وضعیت دندان‌های شما منطبق می‌کند. پس از این مدت، دیگر نباید حساسیت دندان وجود داشته باشد. در غیر این صورت، از مصرف غذاهای سرد و گرم خودداری کنید و با پزشک خود تماس بگیرید تا به شما در رفع این مشکل کمک کند.

آیا لمینت باعث آسیب به دندان و لثه می‌شود؟

نازک شدن سطح خارجی دندان میتواند تا حدودی آسیب‌پذیری دندان شما را افزایش دهد. این بدان معنا است که ممکن است دندان‌های شما راحت‌تر بپوسند و پالپ موجود در آن‌ها از بین برود.

پوسیدگی پالپ با علائمی مانند تغییر رنگ یا درد، بوی یا طعم بد و گاهی ایجاد جوش در خط لثه همراه است. این فرآیند التهابی جریان خون را قطع می‌کند و عصب تغذیه نمی‌شود و در نهایت پالپ و دندان از بین می‌رود.

اگر برای نصب لمینت به یک دندانپزشک بی‌تجربه مراجعه کنید ممکن است مینای دندان شما را بیش از حد بتراشد و شما را در معرض چنین آسیب‌هایی قرار دهد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

لمینت می‌تواند بسیاری از مشکلات زیبایی دندان را برطرف کنند. اما ممکن است بعضی افراد از درد و عوارض آن نگران باشند. همان‌طور که در این متن اشاره کردیم نیازی به نگرانی نیست و هیچ‌کدام از مراحل نصب لمینت درد زیادی را به شما وارد نمی‌کند. در طول تراشیدن دندان‌ها از بی‌حسی استفاده می‌شود تا شما احساس ناراحتی نکنید. همچنین در صورتی که بعد از تراش احساس درد کردید می‌توانید از مسکن‌های معمولی استفاده کنید.

بعد از تراش دندان نیز به شما یک لمینت موقت داده خواهد که حساسیت دندان شما را بر اثر نازک شدن کاهش می‌دهد. چسباندن لمینت ها نیز کار ساده‌ای است و احساس دردی نخواهید داشت؛ اگرچه بعضی افراد به علت اضطراب ممکن است کمی احساس ناراحتی کنند. برای کاهش عوارض لمینت لازم است که از لمینت ها به خوبی مراقبت کنید و از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید.

در این مقاله به این پرسش که آیا لمینت دندان درد دارد پاسخ دادیم و مراحل مختلف و مشکلات ناشی از آن را شرح دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد عوارض لمینت دندان نیاز دارید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- چگونه از لمینت دندان خود نگهداری کنیم؟

  • رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است.
  • در چند روز اول توصیه می‌شود از مصرف غذاهای خیلی سرد یا گرم خودداری کنید.
  • دو بار در سال برای جرم‌گیری و بررسی وضعیت دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از جویدن غذاهای سخت پرهیز کنید.

۲- هزینه لمینت چقدر است؟

برآورد هزینه با توجه به هر بیمار، خواسته‌های او و ارزیابی کامل انجام می‌شود. بنابراین برای مشخص شدن دقیق قیمت لازم است که ابتدا وضعیت دندان‌های شما توسط دندانپزشک بررسی شود.

۳- طول عمر لمینت چقدر است؟

لمینت معمولا ۱۰ سال عمر می‌کنند. عمر آن‌ها را می‌توان تا ۲۰ سال نیز افزایش داد؛ اما به این شرط که توصیه‌های دندانپزشک را برای مراقبت از لمینت ها را جدی بگیرید.

۴- آیا ممکن است که لمینت بشکند یا کنده شود؟

لمینت های سرامیکی مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار دارند و احتمال از بین رفتن یا شکستن آن‌ها در برابر استفاده معمولی بسیار کم است. با این حال باید از وارد کردن فشار اضافه به دندان خودداری کنید. در صورت بروز دندان قروچه، استفاده از محافظ برای پوشاندن دندان‌ها در شب توصیه می‌شود.

۵- ساخت و قرار دادن لمینت چقدر طول می‌کشد؟

ساخت و گذاشتن لمینت ها به طور کلی در دو جلسه انجام می‌شود. در اولین جلسه بعد از معاینه تراش دندان و قالب‌گیری انجام می‌شود که برای ساخت لمینت ضروری است. در جلسه دوم لمینت ها روی دندان‌های شما نصب می‌شوند.

۶- آیا بهتر است لمینت داشته باشیم یا دندان‌های جلویی را سفید کنیم؟

سفید کردن دندان مطمئنا موثر است، اما راه حل قطعی نیست. برای نتیجه مطلوب باید مرتبا تکرار شود. چای، قهوه و سیگار نیز می‌توانند به سرعت نتایج سفید کردن دندان‌های جلویی را از بین ببرند.