در صورتی که مدتی پس از روکش کردن دندان‌های خود با درد دندان یا تورم لثه مواجه شوید این احتمال وجود دارد که ریشه دندان شما عفونت کرده باشد. در چنین شرایطی این سوال برای شما ایجاد می‌شود که آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد؟ باید گفت اگر روکش دندان پس از عصب‌کشی روی دندان شما قرار گرفته باشد قاعدتا نباید دندان با عفونت و آبسه مواجه شود. زیرا در طی درمان ریشه پالپ و بافت پیوندی دندان حذف می‌شود و با پر کردن دندان مسیر نفوذ ریشه بسته می‌شود. اگر بعد از عصب کشی و روکش مجددا دندان شما عفونت کرد احتمالا به این دلیل است که عصب‌کشی به درستی انجام نشده است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

البته در شرایط پزشکی زیبایی مثل لمینت و کامپوزیت برای قرار دادن روکش روی دندان شما عصب کشی انجام نمی‌شود. در این شرایط احتمال عفونت ریشه همچنان وجود دارد. به هرحال ممکن است تحت شرایطی دندان شما زیر روکش نیاز به درمان ریشه پیدا کند. در این مقاله قصد داریم نحوه عصب کشی دندان روکش شده را به طور مفصل بررسی کنیم.

روکش دندان

روکش دندان چیست؟

روکش دندان پوسته‌ای نازک است که باری بازسازی شکل طبیعی دندان شما استفاده می‌شود. روکش می‌تواند کاربرد زیبایی یا درمانی داشته باشد. به طور رایج این روکش‌ها از جنس چینی یا سرامیک هستند. با قرار گرفتن روکش روی دندان شما ظاهر آن به حالت طبیعی برخواهد گشت. تجویز روکش می‌تواند به علت تغییر رنگ دندان، رفع شکستگی‌ها، بی‌نظمی‌ها و سایر موارد تجویز می‌شود. همچنین در بعضی مواقع پس از عصب کشی و پر کردن به این علت که تاج دندان به اندازه‌ای نیست که بتواند از مواد پرکننده محافظت کند نصب یک روکش تجویز می‌شود.

آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد؟

در برخی موارد، درمان ریشه برای دندان روکش شده مورد نیاز است. اگرچه روکش‌ها معمولا برای اصلاح ظاهر دندان‌های ترک خورده، آسیب دیده یا ترمیم شده ساخته می‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است حفره‌هایی در زیر دندان روکش شده ایجاد شود یا به علت عفونت ریشه نیاز به درمان مجدد آن باشد.

ممکن است دندانپزشک در ابتدا برای درمان عفونت داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز کند. در صورتی که درمان عفونت با آنتی بیوتیک ممکن نباشد عصب کشی تجویز می‌شود. درمان‌های ریشه را می‌توان با برداشتن روکش‌ها انجام داد و گاهی اوقات، کانال ریشه را می‌توان با باز کردن یک حفره مانند یک دندان معمولی بدون برداشتن روکش‌ها درمان کرد. تشخیص اینکه باید چه روشی را انتخاب کرد توسط دندانپزشک و معمولا پس از تصویربرداری انجام می‌شود. در بعضی موارد که دندان قبلا نیز عصب کشی شده است ممکن است که دندان مجددا قابل درمان نباشد و ناچار از کشیدن آن باشید.

قالب دندان

مراحل قرار دادن روکش روی دندان

در بعضی موارد عفونت دندان به دلیل مشکلات در نصب روکش است. برای پاسخ به این سوال که آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد باید مراحل نصب روکش را بشناسیم تا از علت عفونت ریشه مطلع شویم. قرار دادن روکش می‌تواند روی دندان عصب کشی شده یا دندان سالم به جهت کاربردهای زیبایی انجام گیرد. مراحل انجام آن شامل موارد زیر است:

  • تشخیص: اولین قدم دریافت یک مشاوره دقیق است. در این مرحله، پزشک شما با پرسیدن چند سوال در مورد شیوه زندگی و بیماری‌های گذشته شما وضعیت آمادگی شما برای دریافت روکش را بررسی می‌کند. سپس شما را از نظر بالینی معاینه می‌کند و در صورت لزوم عکس‌برداری می‌کند و بعد قالب‌گیری می‌کند.
  • آماده سازی دندان: آماده سازی شامل برداشتن یک لایه مینا به ضخامت کم از سطح دندان است. این ضخامت روکشی است که قرار است قرار گیرد.
  • قالب: پس از تراش دندان، قالب گرفته می‌شود و برای ایجاد یک مدل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. روکش‌ها در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و ظرف چند هفته آماده می‌شوند.
  • چسبندگی روکش: پس از اینکه تناسب و تطابق رنگ روکش با سطح دندان مشخص شد روکش روی دندان چسبانده می‌شود. چسباندن به کمک مواد شیمیایی انجام می‌شود که سطح را زبر می‌کند تا از اتصال قوی اطمینان حاصل شود. سپس از چسب مخصوص دندانپزشکی برای قرار دادن روکش روی سطح دندان استفاده می‌شود.

چگونه از تیره شدن روکش هنگام عصب کشی جلوگیری کنیم؟

پاسخ به این پرسش که آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد در اغلب مواقع مثبت است؛ اما عصب کشی بعد از روکش ممکن است دندان شما را تیره کند. اما در طول درمان، دندانپزشک شما می‌تواند عوارض را به حداقل برساند. بعد از اینکه دندانپزشک شما درمان ریشه را انجام داد، می‌تواند با این مراحل رنگ دندان شما را حفظ کند:

  • مواد پرکننده کانال ریشه را از  بالای خط لثه پاک کند
  • یک پایه فایبرگلاس انعطاف پذیر را در ریشه دندان قرار دهد.
  • فضا را با رزین کامپوزیت دندان پر کند.

از آنجایی که باقیمانده آمالگام پس از درمان ریشه معمولا باعث تیرگی می‌شود، مراحل بالا کمک‌کننده خواهد بود. تمیز کردن تاج دندان می‌تواند از تیره شدن دندان به مدت پنج تا ده سال جلوگیری کند.

آیا عصب کشی روکش دندان را خراب می کند؟

بستگی به میزان نیاز دخالت دندانپزشک دارد. دندانپزشک اگر تشخیص دهد بدون برداشتن روکش می‌توان دندان را درمان کرد قاعدتا عصب کشی نباید روکش شما را خراب کند. در چنین شرایطی دندانپزشک فقط یک حفره ایجاد می‌کند بدون اینکه روکش را بردارد.

در بسیاری از موارد نیز ممکن است لازم باشد مجددا قالب‌گریری کرده و یک روکش جدید ساخته شود.

چطور از عفونت دندان پس از روکش جلوگیری کنیم؟

برای انجام روکش لازم است که مقداری از سطح عاج دندان شما تراشیده شود. به همین دلیل اگر روکش بدون عصب کشی اعمال شده باشد ممکن است که بعد از روکش با خطر عفونت ریشه روبرو باشید. به همین دلیل لازم است که مراقبت جدی از روکش‌های خود داشته باشید تا نیازی به عصب کشی و مشکلات ناشی از آن نباشد. مهمترن این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

چطور از عفونت دندان پس از روکش جلوگیری کنیم؟
  • مرتب مسواک بزنید: اهمیت مسواک زدن پس از روکش نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه بیشتر نیز می‌شود. دست کم روزی دوبار مسواک بزنید.
  • استفاده از خمیر دندان مناسب: هر خمیر دندانی برای روکش مناسب نیست. خمیر دندان‌های سفید کننده و حاوی مواد ساینده می‌تواند باعث آسیب به روکش و در نتیجه آسیب‌پذیری دندان شوند.
  • نخ دندان بکشید: مسواک زدن به تنهایی کافی نیست. روزانه دست‌کم یک مرتبه با نخ دندان مواد غذایی جامانده بین دندان‌ها را خارج کنید.
  • فشار زیادی به روکش وارد نکنید: روکش‌ها از دندان معمولی حساس‌تر هستند. فشار زیاد مثل شکستن آجیل می‌تواند باعث ترک خوردن آن‌ها و نفوذ باکتری‌ها به دندان شود.
  • از دهانشویه مناسب استفاده کنید: دهانشویه باعث از بین رفتن باکتری‌های دهان و افزایش سلامت دندان‌ها خواهد شد.

چرا دندان روکش شده درد یا عفونت می‌کند؟

پیش از اینکه از دندانپزشک خود بپرسید که آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد لازم است که علت درد مشخص شود. ممکن است که اساس در بعضی موارد نیازی به عصب کشی نباشد. این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

در صورتی که دندانی که روکش دارد دچار درد شد می‌توانید از مسکن‌های خوراکی برای تسکین درد آن استفاده کنید و برای معاینه بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک با تصویربرداری درباره وضعیت عفونت اظهار نظر می‌کند. در صورتی که قبلا نیز دندان را عصب کشی کرده‌اید ممکن است که برای درمان مجدد نیاز به مراجعه به متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) مراجعه کنید. همانطور که گفته شد هر دندانی امکان عصب کشی مجدد را ندارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد؟

جمع بندی

ممکن است که به علت افزایش زیبایی دندان‌های خود یا بعد از پر کردن دندان از روکش دندان استفاده کرده باشید. روکش‌ها می‌توانند با هدف زیبایی و درخشندگی دندان‌ها یا برای حمایت از درمان دندان مورد استفاده قرار بگیرند. در بعضی موارد ممکن است پس از مدتی نیاز روکش شده شما دچار درد و عفونت شود. پس از مراجعه به پزشک و معاینات لازم علت درد مشخص می‌شود و ممکن است برای درمان آنتی بیوتیک تجویز شود.

در مواردی نیز ممکن است نیاز به عصب کشی باشد. در صورت امکان پزشک عصب کشی را بدون برداشتن روکش انجام می‌دهد و در مواردی نیز ممکن است لازم باشد که روکش برداشته شود. در چنینی شرایطی بعد از درمان دوباره باید قالب‌گیری و ساخت روکش انجام شود.

برای مراقبت از دندان‌های روکش شده خود به طور مرتب مسواک بزنید و از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید. در این مقاله به این پرسش که آیا دندان روکش شده را می توان عصب کشی کرد پاسخ دادیم و شرایط انجام آن را بررسی کردیم. در صورت علاقه به مطالعه بیشتر به سایر مقالات سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

۱- عصب کشی باعث می‌شود روکش دندان از بین برود؟

بستگی به شدت آسیب دارد. در اغلب موارد لازم است که روکش برداشته شده و مجددا پس از درمان قالب‌گیری شود.

۲- نشانه‌های عفونت ریشه دندان روکش شده چیست؟

رایج‌ترین نشانه آن درد دندان است. علائمی مثل تورم لثه، حساس شدن لثه، بو و طعم بد دندان و حساس شدن دندان به دمای سرد و گرم از سایر علائم آن است.

۳- آیا می‌توان دندان را دو بار عصب کشی کرد؟

هر دندانی را نمی‌توان مجددا عصب کشی کرد و بستگی به شرایط دندان دارد. در چنین مواردی لازم است به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.