آیا از ظاهر فعلی دندان های خود ناراضی هستید؟ اگر اینطور است، می توانید ونیرهای دندانی را امتحان کنید. اینها لایه های نازک از موادی هستند که شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند و به بهبود ظاهر کلی لبخند شما کمک می کنند. ونیرهای دندانی این قابلیت را دارند که شکل، اندازه، رنگ و طول دندان های شما را تغییر دهند. بیمارانی که شکستگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ، شکاف یا هر نقص ظاهری دیگری در دندان‌های خود دارند، می‌توانند از ونیرهای دندانی (کامپوزیت و لمینت) برای اصلاح لبخند و تقویت اعتماد به نفس خود استفاده کنند. اما برای آنکه مدت بیشتری از این ترمیم های زیبایی لذت ببرید، لازم است اصول مراقبتی مناسب را رعایت نمایید. مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید، مسواک زدن منظم و صحیح با یک مسواک مناسب کامپوزیت و لمینت دندان است. اما مسواک مناسب برای این ونیرهای دندانی باید چگونه باشد؟ با ما همراه باشید تا با ویژگی های یک مسواک ایده آل برای ونیرهای دندانی آشنا شوید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعد لمینت دندان در کلینیک سریتا
نمونه کار لمینت دندان در کلینیک سریتا

بهترین مسواک برای کامپوزیت و لمینت دندان چه نوع مسواکی است؟

بهترین نوع مسواک برای کامپوزیت و لمینت، مسواک با بُرس یا موهای نرم و سری کوچک است. نرم بودن موهای مسواک برای جلوگیری از خط و خش و آسیب زدن به روکش هاست و سری کوچک مسواک هم باعث دسترسی بهتر به تمام نقاط دندان و روکش می شود. مسواک برقی با سری نرم بهترین گزینه برای کامپوزیت و لمینت دندان است.

روش های موثر برای مراقبت از ونیرهای دندانی

برای آنکه اطمینان حاصل کنید ونیر‌های شما برای مدت طولانی دوام می‌آورند، باید به طور صحیح از آنها مراقبت نمایید. در اینجا چند روش موثر برای مراقبت از کامپوزیت و لمینت آورده شد است:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. 
  • از مسواک مناسب استفاده کنید.
  • روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • یک خمیر دندان ملایم و غیر ساینده به کار ببرید.
  • از خوردن غذاهای بسیار ترد و سفت، نوشیدنی های رنگی و گازدار اجتناب کنید و مصرف قهوه را به حداقل برسانید.
  • اگر اهل دندان قروچه هستید، از نایت گارد استفاده نمایید.
  • دخانیات را ترک کنید.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • از دندان هایتان به عنوان ابزار (برای باز کردن درب بطری ها یا شکستن آجیل) استفاده نکنید. 
مسواک برقی در کنار مسواک معمولی

انواع مسواک

قبل از انتخاب مسواک مناسب کامپوزیت و لمینت دندان، بد نیست با انواع مسواک آشنا شوید.

مسواک دستی

اکثر مردم از مسواک های دستی استفاده می کنند. اگرچه مسواک های دستی در جزئیات متفاوت هستند، اما معمولا از دسته و مو (پرز) تشکیل می‌ شوند. این نوع مسواک ارزان، ارگونومیک و به راحتی در دسترس و قابل حمل است. با مسواک دستی شما می توانید مینای دندان، لثه ها و حتی سطح زبان خود را تمیز کنید. علاوه بر این، آنها نیازی به نگهداری خاص یا دانش فنی ندارند. فقط کافی است مقداری خمیر دندان روی آن قرار دهید و دو بار در روز دندان های خود را به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید. اگرچه استفاده از پرزهای نرم توصیه می شود، اما می توانید مسواک هایی با پرزهای متوسط یا سخت نیز پیدا کنید.

مسواک برقی

مسواک برقی گزینه دیگری برای کسانی است که به دنبال رعایت بهداشت عالی در دهان خود هستند. سر مسواک که موها را نگه می‌دارد، توسط نیروی الکتریکی تامین‌شده توسط یک سیستم باتری قابل شارژ می ‌لرزد یا می ‌چرخد. شما می توانید دندان های خود را با تلاش کمتری تمیز کنید و موهای مسواک برقی هر نقطه روی دندان هایتان را خیلی بیشتر از مسواک دستی مسواک می زنند. با این حال، مسواک های برقی دارای معایبی نیز هستند. اولاً، آنها معمولاً گران تر از نمونه های دستی هستند و باید باتری را در فواصل زمانی شارژ کنید. ثانیا، از آنجایی که کنترل شما بر روی موهای چرخان محدود است، ممکن است تا زمانی که به آن عادت نکردید، دسترسی به بین دندان‌ها کمی سخت‌تر باشد. همچنین، ممکن است به لثه یا مینای دندان آسیب برساند، مگر اینکه به آرامی از آن استفاده کنید.

انواع برس مسواک در کنار هم

انواع برس مسواک

مسواک زدن دو بار در روز و استفاده منظم از نخ دندان همیشه توسط دندانپزشکان توصیه می شود. با این حال، انواع پرزهای مسواک عموما مورد توجه قرار نمی گیرد، مگر اینکه توسط دندانپزشک به صراحت مشخص شده باشد. همانطور که قبلاً می دانید، انواع مسواک ها با توجه به نرمی موهایشان متفاوت است. در مسواک ها سه ​​نوع پرز اصلی وجود دارد:

  • مسواک نرم: مسواک نرم احتمالاً رایج ترین نوع مسواک توصیه شده است و برای دندان ها و لثه های حساس ایده آل می باشد. در واقع، حتی مسواک های فوق العاده نرم نیز برای کسانی که مشکلات حساسیت شدید دارند یا کسانی که به تازگی یک عمل دندانپزشکی انجام داده اند، وجود دارد.
  • مسواک متوسط: برس های متوسط ​​می توانند لکه ها یا پلاک های روی سطح دندان را راحت تر از برس های نرم پاک کنند. با این حال، ممکن است پس از مسواک زدن باعث درد یا ناراحتی شوند.
  • مسواک سخت: برس های سخت چیزی نیستند که بتوانید به راحتی در بازار ببینید. همانطور که ممکن است حدس بزنید، موهای مسواک های سخت در مقایسه با مسواک های نرم قوی تر و سفت تر هستند. آنها می توانند لکه ها یا پلاک ها را بهتر از بین ببرند، اما می توانند به مینای دندان شما نیز آسیب برسانند.

حال که با انواع مسواک و پرزهای آن آشنا شدید، بیایید ببینیم که مسواک مناسب کامپوزیت و لمینت دندان چه ویژگی هایی دارد.

رضایت مشتری و نمونه کار کامپوزیت دندان کلینیک سریتا
لمینت و کامپوزیت اقساطی

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

مسواک مناسب کامپوزیت و لمینت دندان

پس از نصب ونیر روی دندان هایتان آنچه که به عنوان مسواک انتخاب می کنید، اهمیت بسیاری دارد. مطمئن شوید که یک مسواک نرم انتخاب می نمایید. ثابت شده است که آنها در از بین بردن پلاک به اندازه مسواک های متوسط موثر هستند. هرگز از یک مسواک با پرزهای سخت روی ونیرهای دندانی تان استفاده نکنید. اگر این کار را انجام دهید، این احتمال وجود دارد که به لایه نازک اطراف گردن دندان های خود آسیب برسانید. این باعث می شود لثه ها عقب نشینی کنند و در نتیجه احتمال ایجاد فاصله بین ونیر و لثه افزایش خواهد یافت.

همچنین مسواک های سخت می توانند باعث ایجاد خراش های ریز روی ونیرها شوند. مواد رنگی موجود در غذاها و نوشیدنی ها در این خراش ها گیر کرده و ونیرها زودتر لکه می شوند و تغییر رنگ می دهند. علاوه بر این، پرزهای سخت مسواک می توانند باعث تضعیف پیوند کامپوزیت و شل شدن لمینت ها شوند و بنابراین احتمال افتادن ونیرهای دندانی شما افزایش می یابد.

توصیه شده ترین مسواک برای کامپوزیت و لمینت، مسواک برقی است زیرا فشاری که هنگام مسواک زدن به کار می برید، قبلاً تنظیم شده است.

این بدان معنی است که کار تمیز کردن دندان ها و ونیرهای را به خوبی انجام می دهد و همچنین فشار زیادی به لثه های شما وارد نمی کند. با این حال، صرف نظر از مسواک مورد استفاده شما، برای مسواک زدن عجله نکنید. حداقل ۲ دقیقه وقت بگذارید و مطمئن شوید که در حین مسواک زدن، تمام دهان خود را تمیز می کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱.آیا دندان های زیر ونیرها تمیز می مانند؟

درست است که زیر ونیرها، قسمت جلوی دندان‌ها در معرض قند، اسید، باکتری و سایر مواردی که می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند، قرار نمی گیرند اما بقیه قسمت‌های دندان به ‌طور طبیعی در معرض تمام این مواد قرار خواهد داشت. علاوه بر این، پلاک همچنان می تواند روی ونیرها جمع شود، بنابراین گمان نکنید که با نصب کامپوزیت و لمینت دیگر نیازی نیست بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

۲. آیا ونیرها باعث بوی بد دهان می شوند؟

خیر، ونیرها باعث ایجاد بوی بد در دهان شما نخواهند شد. اما اگر بهداشت دهان و دندان خود را نادیده بگیرید، ممکن است در اطراف لبه‌های لمینت و کامپوزیت بوی بدی ایجاد شود.

۳. چه خمیر دندان هایی برای کامپوزیت و لمینت مناسب نیستند؟

  • خمیر دندان های ساینده : استفاده از خمیردندان هایی با مواد ساینده مانند کشیدن یک کاغذ سنباده روی دندان های شما است. حتی یک ساینده به ظاهر بی ضرر مانند جوش شیرین معمولی نیز می تواند تأثیر منفی بر وضعیت لمینت یا کامپوزیت شما داشته باشد.
  • خمیر دندان های سفید کننده/ بلیچینگ: خمیردندان های سفید کننده حاوی پراکسید هیدروژن هستند. این ماده شیمیایی ونیرهای شما را سفید نمی‌کند، اما می‌تواند باعث شود که مواد ونیر نرم شده و زودتر از آنچه باید از بین بروند. مانند مواد ساینده، خمیر دندان های سفید کننده نیز می توانند از دوام ونیرهای دندانی شما بکاهند.

حرف آخر

علیرغم گزینه‌های درمانی متعددی که امروزه در دندانپزشکی ارائه می شود، مسواک زدن هنوز هم ساده ‌ترین و رایج ‌ترین روشی است که می توانید برای مراقبت از سلامت دندان هایتان بکار ببرید. برخی از افراد به مسواک مورد استفاده خود اهمیت چندانی نمی دهند. آنها فقط آنچه در بازار فروخته می شود را می خرند. با این حال، تکنولوژی مسواک هر روز در حال پیشرفت است و انواع مختلفی از مسواک ها برای رفع نیازهای مختلف موجود است. بنابراین، استفاده از یک مسواک مناسب زمانی که مشکلات دهانی خاصی دارید یا به تازگی یک درمان دندانی مانند ونیرهای دندانی انجام داده اید، اهمیت ویژه ای دارد. در واقع انتخاب مسواک مناسب کامپوزیت و لمینت دندان می تواند دوام و ماندگاری آنها را افزایش دهد و تا حد زیادی از تغییر رنگ و لکه شدن سریع آنها جلوگیری نماید.