کامپوزیت های دندانی چیزی بین ۳ تا ۷ سال عمر می کنند بنابراین یک روش دائمی نیستند اما رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان توسط شما می تواند ماندگاری باندینگ های دندانی تان را به حداکثر برساند. یکی از مشکلات رایجی که می تواند از طول عمر این ترمیم دندانی بکاهد، لق شدن کامپوزیت و سپس جدا شدن آن است. این مسئله می تواند واقعا آزاردهنده باشد. لبخند اصلاح شده شما به یکباره جلوه بدی پیدا می کند و نمی دانید که باید چه کار کنید. ما در مطلب امروز قصد داریم در مورد علل شل شدن کامپوزیت دندان صحبت کنیم و به عواملی بپردازیم که بر میزان دوام باندینگ شما تأثیر می گذارند. لطفا تا پایان با ما همراه باشید تا پاسخ مهم ترین سوالات خود را دریافت نمایید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار کامپوزیت دندان کلینک سریتا

میزان دوام کامپوزیت شما به چه عواملی بستگی دارد؟

کامپوزیت های دندانی به طور متوسط ۵ سال ماندگاری دارند. بهتر است بدانید که ماده کامپوزیت به سختی دندان های طبیعی شما نیست بنابراین ممکن است دچار فرسایش شود، ترک بخورد، بشکند یا لکه دار شود. همه این موارد بر طول عمر باندینگ دندان شما تأثیر می گذارند. با این حال اگر نهایت تلاش خود را برای مراقبت از آن به کار ببرید، می تواند بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رود، ماندگاری داشته باشد. مدت زمان دوام باندینگ دندان شما به عوامل متعددی بستگی دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

  • محل باندینگ: باندینگ روی دندان های کناری شما احتمالا بیشتر از کامپوزیت روی دندان های جلویی تان دوام خواهد داشت. دلیل این امر، آن است که دندان های جلویی شما بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند و بنابراین آسیب پذیرتر هستند.
  • نوع و مقدار مواد باندینگ استفاده شده: هر چه کیفیت ماده رزین استفاده شده روی دندان شما بهتر باشد، قطعا طول عمر باندینگ تان نیز بیشتر خواهد شد. مقدار ماده باندینگ به کار رفته روی دندان ها نیز در میزان ماندگاری کامپوزیت، تأثیرگذار است. ماده کامپوزیت بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد باعث ایجاد مشکلاتی در باندینگ شده و باعث می شود که به ترمیم های بعدی نیاز پیدا کنید.
  • سلامت و استحکام دندان هایی که باندینگ روی آنها اعمال می شود: دندان های قوی و سالم می توانند باندینگ را برای مدت طولانی تری حفظ نمایند. اگر دندان های شما ضعیف باشند، ممکن است کامپوزیت نتواند به خوبی روی آنها بنشیند و بنابراین پس از مدتی کنده شود یا بشکند.
  • سبک زندگی و عادات شما: عدم مراقبت صحیح از دندان ها، مصرف غذاها و نوشیدنی های مضر برای سلامت دندان ها و عاداتی مانند ناخن جویدن یا دندان قروچه می تواند باعث شود که کامپوزیت شما خیلی سریع تر اسیب ببیند.
قبل و بعد کامپوزیت دندان کلینیک سریتا

دلایل لق شدن کامپوزیت دندان

آگاهی از دلایل عمده شل شدن کامپوزیت می تواند به شما کمک کند تا از بروز این وضعیت ناخوشایند جلوگیری نمایید.

  • وارد آمدن ضربه یا فشار بیش از حد به دندان ها: رزین کامپوزیت، استحکام قابل قبولی دارد با این حال در برابر ضربه یا فشار بیش از حد آسیب پذیر است. ضربه خوردن کامپوزیت در فعالیت های ورزشی مانند بوکس و ورزش های پربرخورد یا حتی تصادف می تواند باعث شل شدن آن شود. همچنین عادات نادرستی مانند فشردن فک ها روی هم (دندان قروچه) یا استفاده از دندان ها به عنوان ابزار (مثلا شکستن آجیل ها با دندان) همگی می توانند احتمال لق شدن باندینگ را افزایش دهند. مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، مصرف مواد غذایی بسیار سفت و سخت است. جویدن این غذاها فشار زیادی روی کامپوزیت وارد می کند و باعث شل شدن پیوند آن با دندان ها می شود.
  • عفونی شدن لثه: بیماری لثه با التهاب در لثه آغاز می شود و علت آن تجمع باکتری ها و پلاک ها در خط لثه است. سیستم ایمنی بدن شما در تلاش برای مبارزه با این باکتری ها، ترکیباتی آزاد می کند که باعث التهاب و عفونت لثه می شوند. عفونت لثه در صورت عدم درمان می تواند به شل شدن دندان و کامپوزیت نصب شده روی آن منجر شود. در واقع عفونت لثه باعث تضعیف پیوند باندینگ با سطح دندان می شود و در نتیجه کامپوزیت روز به روز لق تر خواهد شد.
  • پایین بودن کیفیت ماده کامپوزیت به کار رفته: یکی دیگر از علل رایج لق شدن کامپوزیت دندان، آن است که دندانپزشک از متریال مرغوبی برای کامپوزیت شما استفاده نکرده است. نامرغوب بدن ماده رزین باعث می شود که پیوند محکمی بین کامپوزیت و مینای دندان برقرار نشود و در نتیجه کامپوزیت در مدت کوتاهی پس از نصب لق گردد. به همین دلیل یکی از توصیه های مهم برای انجام امور دندانپزشکی، مراجعه به مطب ها و مراکز شناخته شده ای است که از مواد با کیفیت و اصل برای ترمیم های دندانی شان استفاده می کنند.
  • پوسیده شدن دندانی که کامپوزیت شده است: دندانی که در زیر کامپوزیت قرار دارد، در صورت عدم رعایت اصول مراقبتی دچار پوسیدگی و حفره خواهد شد. این پوسیدگی باعث ضعیف شدن پیوند ماده رزین و سطح دندان می شود و بنابراین به شل شدن کامپوزیت منجر خواهد شد.
  • کم تجربه بودن دندانپزشک: انجام باندینگ دندان توسط یک دندانپزشک با تجربه می تواند تا حد زیادی به جلوگیری از شل شدن کامپوزیت کمک نماید. زیرا برای تضمین دوام کامپوزیت لازم است پیوند مستحکمی بین ماده رزین و سطح دندان ها ایجاد شود. همچنین قرار گرفتن درست کامپوزیت روی دندان و فرم دادن صحیح آن نیز جلوی لق شدن کامپوزیت در مدت کوتاهی پس از نصب را می گیرد. رعایت تمام این موارد، تنها به دست یک دندانپزشک ماهر و با تجربه امکان پذیر خواهد بود.
  • مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها: اگر عادت دارید که به طور مکرر از غذاها و نوشیدنی های اسیدی استفاده کنید (مانند نوشابه های گازدار، نوشیدنی های کافئین دار، شکلات) بهتر است بدانید این کار می تواند عامل دیگری برای شل شدن کامپوزیت های شما باشد. زیرا ماده اسیدی موجود در این خوراکی ها به تدریج به پیوند کامپوزیت شما صدمه می زند و باعث نرم و شل شدن آن خواهد شد.

سوالات متداول

در زیر به چند سوال متداول در مورد کامپوزیت ونیر می پردازیم.

۱. آیا باندینگ کامپوزیت برای دندان ها مضر است؟

به هیچ وجه. در واقع آنها یکی از کم تهاجمی ترین درمان های زیبایی هستند که می توانید روی دندان های خود انجام دهید. کامپوزیت فقط روی سطح رویی دندان های شما چسبانده می شود و در واقع تغییری در ساختار خود دندان ها ایجاد نخواهد کرد. فقط لازم است برای کمک به پیوند بهتر کامپوزیت با دندان، سطح دندان با یک ژل اچ، زبر شود.

۲. آیا دندان باندینگ شده به پاکسازی خاصی نیاز دارد؟

خیر. مراقبت از دندان کامپوزیت شده همانند مراقبت از دندان های طبیعی شما می باشد. کافی است هر روز نخ دندان بکشید، روزانه دو بار مسواک بزنید، از دهانشویه برای تمیز کردن فضاهای تنگ بین دندان ها استفاده کنید و سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید.

۳. در صورت لق شدن یا افتادن کامپوزیت باید چه کار کنم؟

اگر باندینگ دندان شما لق شد یا افتاد، بهتر است هر چه سریع تر برای ترمیم آن به دندانپزشک مراجعه کنید. توصیه می شود به همان دندانپزشکی مراجعه کنید که نصب کامپوزیت شما را انجام داده است زیرا در اینصورت از همان برند و رنگ کامپوزیت قبلی برای شما استفاده خواهد کرد. برای ترمیم کامپوزیت ابتدا لایه قبلی به طور کامل برداشته می شود. سپس دندان شما کاملا تمیز شده و سپس عمل باندینگ و کیورینگ کامپوزیت جدید برای همان دندان انجام خواهد شد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار کامپوزیت دندان کلینیک سریتا

حرف آخر

کامپوزیت دندان مانند دیگر روش های دندانپزشکی زیبایی می تواند به مشکلات جانبی منجر شود. یکی از مواردی که ممکن است برای کامپوزیت شما اتفاق بیفتد، لق شدن و در نهایت افتادن آن است. اگرچه این مسئله تا حد زیادی قابل پیشگیری است اما کاملا قابل اجتناب نمی باشد. توصیه می شود به محض آنکه متوجه لق شدن کامپوزیت دندان تان شدید، برای رفع مشکل و ترمیم کامپوزیت به دندانپزشک مراجعه کنید. از دستکاری کامپوزیت لق شده و فشار دادن آن برای چسبیدن مجدد به دندان اجتناب کنید زیرا این کار می تواند به خرد شدن و ترک خوردن آن منجر شود و حتی به دندان زیرین صدمه بزند.