در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که یک حادثه، تصادف یا ضربه باعث می‌شود قسمتی از دندان‌های شما شکسته شود. مقصود ما از شکستگی حالتی است که بخشی از دندان شما همچنان در جای خود وجود دارد. شکستگی دندان خصوصا زمانی که در دندان‌های جلویی اتفاق بیفتد می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر زیبایی لبخند شما داشته باشد. ترمیم این مشکل باید به گونه‌ای باشد که رنگ آن با سایر دندان‌های شما تفاوتی نداشته باشد. به کمک روش لمینت دندان شکسته می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید. لمینت ظاهری کاملا طبیعی دارد و زیبایی را به لبخند شما برمی‌گرداند. به علاوه به قدری محکم و بادوام است که می‌تواند کارایی کامل یک دندان طبیعی را برای شما به ارمغان آورد. در این مقاله به بررسی کامل استفاده از لمینت برای ترمیم دندان‌های شکسته می‌پردازیم.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

قبل و بعد لمینت دندان شکسته در کلینیک سریتا
لمینت دندان شکسته در کلینیک سریتا

لمینت دندان شکسته چیست؟

با استفاده از این روش می‌توان سطح جلویی دندان‌های شکسته را به شکل طبیعی آن‌ها بازگرداند. لمینت در واقع نوعی روکش است که با قرار گفتن روی دندان باعث اصلاح ظاهر و رنگ آن می‌شود. اگرچه در بسیاری از موارد لمینت بر روی چند دندان و برای اصلاح ظاهر کلی دندان‌ها استفاده می‌شود، اما می‌توان از آن برای ترمیم دندان‌های شکسته نیز سود برد. در این روش دندانپزشک یک روکش همرنگ با دندان‌های دیگر شما روی دندان شکسته قرار می‌دهد؛ به طوری که به هیچ وجه قابل تشخیص نباشد.

در این روش ممکن است مقداری از سطح خارجی دندان شما تراشیده شود تا فضای لازم برای قرار گرفتن روکش فراهم شود. دندان ترمیم شده شما کارایی بسیار بالایی دارد و می‌توانید همه کارهایی که با دندان معمولی خود می‌کردید با دندان ترمیم شده نیز انجام دهید. البته وارد کردن فشار زیاد مثل شکستن آجیل می‌تواند باعث کنده شدن یا ترک خورد روکش شود.

برای انجام لمینت دندان شکسته، در صورت نیاز به درمان ریشه، ابتدا درمان ریشه انجام می‌شود. سپس قسمت شکسته شده دندان کامل شده و در نهایت با اصلاح سایز روکش، فرآیند درمان تکمیل می‌شود. دندان‌های روکش شده به  روش لمینت اگر با تکنیک درست ساخته شوند می‌توانند سال‌ها در دهان باقی بمانند. شکستن روکش، بو و درد آن غالبا به خطاهای تکنیکی دندانپزشک مربوط می‌شود.

رضایت مشتری و نمونه کار لمینت دندان شکسته در کلینیک سریتا آقای رمضانی

آیا می‌توان دندان شکسته را لمینت کرد؟

پیش از انجام لمینت، دندان پزشک تمامی دندان‌های شما را بررسی خواهد کرد. ممکن است در دندان شما ترک بسیار کوچکی وجود داشته باشد که در حالت عادی مشخص نباشد اما همین ترک کوچک می‌تواند موجب پوسیدگی و آسیب‌دیدگی شود. به همین دلیلی معاینه پیش از اجرای لمینت بسیار مهم است. حال ممکن است شکستگی و ترک دندان شما بسیار واضح باشد؛ مثلا دندان جلوی شما در اثر ضربه در ورزش شکسته و نصف شده باشد. در صورتی که شکستگی و آسیب‌دیدگی زیاد نباشد و دندان شما بتواند لمینت را نگه دارد، بله، می‌توانید از لمینت برای ترمیم دندان های خود استفاده کنید. لمینت دندان شکسته جلو نیز بسیار رایج است. در واقع، یکی از روش‌های رایج حل این مشکل، استفاده از لمینت است. البته در صورتی که شکستگی زیاد نباشد. در نتیجه، نمی‌توان از لمینت برای شکستگی‌های شدید استفاده کرد.

کاربرد لمینت برای دندان شکسته

لمینت کاربردهای فراوانی دارد که فقی یکی از آن‌ها اصلاح ظاهر دندان‌های شکسته است. لمینت لبخندی زیبا، ظاهری طبیعی و کارایی کاملی به دندان شکسته شما می‌بخشد. علاوه بر این موارد لمینت می‌توانند کاربردهای زیر را در دندانپزشکی داشته باشد:

  • پر شکاف‌های دندان‌های جلویی
  • روشن کردن دندان‌های بسیار تیره که روش سفید کردن دندان‌ها برای آن‌ها کافی نیست.
  • در مواردی که به دلیل پوسیدگی و شلوغی تمام دندان‌ها نیاز به روکش دارند.
لمینت کردن دندان شکسته توسط دندانپزشک کلینیک سریتا

تراشیدن دندان شکسته برای لمینت چقدر طول می‌کشد؟

زمان آماده‌سازی دندان شکسته با توجه به سختی کاری که باید انجام شود متفاوت است. تراش و قالب‌گیری یک دندان شکسته ساده را می‌توان در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درمان کرد. درمان‌های کمی دشوارتر و پیچیده‌تر ممکن است به یک ساعت زمان نیاز داشته باشند. اگر لازم باشد قبل از درمان دندان شکسته درمان ریشه یا مداخله لثه انجام شود دوره درمان را طولانی‌تر می‌شود. مجموعه مراحل لمینت دندان می‌تواند در دو یا سه جلسه تکمیل شود.

کامپوزیت دندان شکسته

درمان دندان شکسته با کامپوزیت نیز به دانش فنی، دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. در غیر این صورت ممکن است روکش از جای خود بیفتد، تغییر رنگ دهد، غیر طبیعی باشد یا باعث ایجاد درد شود. پس از درمان شکستگی دندان با کامپوزیت توسط دندانپزشک بامهارت، مشکلاتی مانند درد، تغییر رنگ و افتادن هرگز تجربه نمی‌شود.

بر خلاف روش لمینت دندان شکسته در این تکنیک ابتدا دندان شکسته با چند محلول ضد عفونی می‌شود. سپس با اضافه کردن کامپوزیت رنگ مناسبی به ناحیه شکستگی اضافه می‌شود. در نهایت، درمان با فرآیندهای اصلاح و پرداخت کامل می‌شود تا دندان شما ظاهر طبیعی پیدا کند

به طور کلی در این روش بیهوشی لازم نیست، اما ممکن است بیهوشی برای راحتی پزشک و بیمار ترجیح داده شود. این فرآیند تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. می‌توان با دندان‌های پر شده راحت غذا خورد و گاز گرفت. البته نباید با دندان کامپوزیت شده کاری را انجام دهیم که فشار بیش از حد به دندان‌های شما وارد کند.

مراحل لمینت برای دندان شکسته

پیش از لمینت کردن دندان باید تمامی پوسیدگی‌ها برطرف شوند؛ زیرا لمینت همانند یک روکش نازک روی دندان قرار می‌گیرد و اگر دندان زیر آن خراب باشد، باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تری می‌شود. پوسیدگی گسترش می‌یابد و درمان کمی سخت‌تر خواهد شد. در ضمن در حین درمان پوسیدگی نیز لمینت آسیب می‌بیند و دوباره باید دندان خود را لمینت کنید.

پس از برطرف کردن هر گونه مشکل، می‌توان دندان های شکسته را لمینت کرد. لمینت دندان شکسته نیز شبیه به لمینت دندان های دیگر انجام می‌شود و مراحل آن یکی است؛ یعنی در ابتدا دندان پزشک دندان‌ها را کاملا معاینه می‌کند. میزان شکستگی‌ها بررسی می‌شود. در صورتی که امکان لمینت کردن دندان شکسته شده وجود داشته باشد، رنگ لمینت انتخاب می‌شود. پس از آن در صورت وجود پوسیدگی، تمامی موارد درمان می‌شوند. سپس بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود. علت تراشیدن مینای دندان هم یکدست کردن سطح آن و آماده شدن دندان برای چسبیدن به لمینت است. دلیل دیگر این است که وقتی لمینت را روی دندان قرار می‌دهند، دندان بیش از حد بزرگ نشود و جلو نیاید و ظاهر طبیعی آن حفظ شود.

پس از این کار با استفاده از خمیر مخصوص، قالب دندان ساخته می‌شود. این قالب برای ساخت لمینت استفاده می‌شود و لمینت دندان ها با توجه به آن ساخته می‌شوند. آماده شدن لمینت حدود دو هفته زمان می‌برد. در این دو هفته نیز روکش موقتی روی دندان نصب می‌شود تا به آن‌ها آسیب وارد نشود. پس از آماده شدن لمینت، دندان پزشک آن‌ها را روی دندان نصب می‌کند. سپس سطح دندان‌ها و قرار گرفتن آن‌ها روی هم ارزیابی می‌شود. در صورتی که در این مرحله مشکلی وجود داشته باشد، دندان پزشک با تراشیدن بخش‌های اضافی مشکل را رفع می‌کند.

مزایا و نکات مثبت لمینت برای دندان های شکسته

مزایای لمینت دندان شکسته

  • رنگ و ظاهر طبیعی: ظاهر طبیعی لمینت از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت آن در میان افراد است. با لمینت دندان شما بیش از حد سفید نمی‌شود. رنگ آن طبیعی و نزدیک به سایر دندان‌های شما انتخاب می‌شود.
  • پیشگیری از آسیب دیدن ریشه دندان و لثه: وقتی یک شکستگی یا ترک را درمان کنید، از پوسیده شدن آن، شکستن بخش‌های بیشتری از دندان و وارد شدن آسیب به لثه‌ها و ریشه نیز جلوگیری می‌کنید.
  • رفع مشکلات گفتاری: شکسته شدن دندان‌ها به ویژه دندان‌های جلویی می‌تواند روی تلفظ کلمات و حروف تاثیر بگذارد. وقتی لمینت دندان شکسته جلو انجام شود، فرد می‌تواند کلمات را بهتر ادا کند.
  • رفع مشکل جویدن غذا: وقتی بخشی از دندان شکسته باشد، غذا خوردن با آن نیز دشوار می‌شود. با لیمنت می‌تواند شکستگی‌های جزئی را برطرف کرد. در نتیجه، عملکرد دندان بهتر می‌شود و فرد می‌تواند راحت‌تر غذا بخورد.
  • رفع تیزی دندان: وقتی دندانی بشکند، لبه‌های آن تیز می‌شوند. این تیزی ممکن است با لب‌ها یا زبان برخورد کند و موجب زخم شدن آن‌ها شود. وقتی هم غذا می‌خورید، ممکن است حواستان نباشد و لب و زبان خود را زخم کنید. با لمینت دندان شکسته، قسمت‌های تیز پر و یکدست می‌شوند.

چه زمانی لمینت برای دندان شکسته مناسب نیست؟

لمینت زمانی برای دندان شکسته مناسب نیست که آن دندان شکستگی زیادی داشته باشد و به شدت آسیب دیده باشد. در این حالت آن دندان توان نگه‌داری از لمینت را ندارد و باید با استفاده از روش‌های درمانی دیگر این دندان را ترمیم کنید. ترمیم دندان شکسته با لمینت زمانی امکان‌پذیر است که دندان قدرت کافی برای نگهداری از لمینت را داشته باشد. گاهی دندان آن قدر آسیب دیده است که امکان انجام این کار وجود ندارد. در چنین حالتی می‌توانید از روش‌هایی مانند تاج دندان یا ایمپلنت استفاده کنید. دندان پزشک باید تشخیص بدهد که چه روشی برای ترمیم دندان شما مناسب است.

آیا لمینت دندان شکسته برای دندان‌های عقب مناسب است؟

روش‌های درمان شکستگی دندان در ناحیه خلفی با دندان‌های قدامی متفاوت است. در دندان‌های عقب چیزی که بیماران اغلب از آن به عنوان دندان شکسته صحبت می‌کنند، در واقع به صورت یک دندان تو خالی و پوسیده وجود دارد.

این دندان‌ها در غالب موارد به عصب‌کشی، پرکردن و گاهی نیز روکش نیاز دارند. از آنجا که دندان‌های عقب نقشی در زیبایی لبخند افراد ندارند و و کاربرد جویدن آن‌ها بیشتر اهمیت دارد، تریج داده می‌شود که از ماده‌ای با استحکام‌تر مثل آمالگام برای پر کردن حفره‌ها استفاده شود. آمالگام اگرچه رنگ تیره‌ای دارد اما استحکام آن اهمیت بیشتری دارد. در حالی که برای دندان‌های جلو به دلیل اهمیت آن‌ها در زیبایی لبخند ترجیح داده می‌شود از کامپوزیت یا لمینت برای اصلاح دندان شکسته استفاده شود.

در صورتی که تاج دندان عقب برای حمایت از آمالگام کافی نباشد، دندانپزشک نوعی روکش چینی روی آن قرار می‌دهد که ظاهر دندان را نیز بازسازی می‌کند.

طول عمر بالای لمینت دندان برای دندان های شکسته

طول عمر روکش‌های لمینت چقدر است؟

طول عمر روکش‌های لمینت بین ۱۰ تا ۱۵ سال تخمین زده می‌شود. با این حال، این ممکن است بسته به پارامترهای مختلف، مانند کیفیت پوسته، مراقبت ارائه شده توسط بیمار و دقت و صحت قرار دادن روکش متفاوت باشد. توجه داشته باشید که نگهداری از دندان‌ها اولین عاملی است که طول عمر روکش‌های دندانی را افزایش می‌دهد.

ماندگاری لمینت دندان شکسته جلو و… چقدر است؟

ماندگاری لمینت به مراقبت از دندان نیز بستگی دارد. ارگ از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید، به آن‌ها ضربه وارد نکنید و دندان پزشکی ماهر را برای انجام این کار انتخاب کنید، لمینت تا ده سال یا حتی بیشتر هم روی دندان باقی می‌ماند. ماندگاری لمینت بسیار بالا است.

در چه مواردی نمی‌توان از لمینت دندان شکسته استفاده کرد؟

اکثر متخصصان موافق هستند که موارد منع مصرف بسیار کمی در مورد قرار دادن روکش روی دندان شکسته وجود دارد. اما به هر حال در شرایط زیر ممکن است نتوان از لمینت استفاده کرد:

  • کمبود مینای دندان به دلیل شکستگی زیاد یا مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی یا بیماری‌های ژنتیکی؛ که کارایی چسب و ماندگاری آن را در طول زمان کاهش می‌دهد.
  • دندان‌های بسیار نامنظم که با لمینت دندانی قابل اصلاح نیستند.
  • دندان‌های مبتلا به بیماری لثه
  • افراد مبتلا به دندان قروچه
اصلاح دندان شکسته توسط لمینت دندان

سایر روش‌های اصلاح دندان شکسته

علاوه بر لمینت دندان شکسته می‌توان از سایر روش‌های درمانی استفاده کرد. پزشک پس از معاینه وضعیت دندان شما بهترین روش را پیشنهاد خواهد کرد. بعضی از این روش‌ها در ادامه ذکر می‌شود.

پر کردن یا باندینگ دندان‌های شکسته

اگر تنها یک تکه کوچک از مینای دندان شکسته شود، دندانپزشک شما می‌تواند آسیب را با پر کردن ترمیم کند. اگر ترمیم مربوط به دندان جلویی باشد یا هنگام لبخند زدن دیده شود، دندانپزشک شما احتمالا از روشی به نام باندینگ استفاده می‌کند که در آن از رزین کامپوزیت همرنگ دندان استفاده می‌شود.

باندینگ یک روش ساده شبیه به لمینت دندان شکسته است که معمولا نیازی به بی‌حسی دندان‌ها ندارد. برای چسباندن دندان شکسته شده، ابتدا دندانپزشک سطح آن را با مایع یا ژل می‌شوید تا آن را زبر کند و اجازه دهد که باندینگ روی آن بچسبد. سپس دندانپزشک مواد چسبنده را روی دندان و سپس رزین همرنگ دندان را اعمال می‌کند. پس از شکل دادن مواد باندینگ به شکل دندان طبیعی، دندانپزشک از نور ماوراء بنفش برای سفت کردن مواد استفاده می‌کند.

پروتز تاج دندان

اگر تکه بزرگی از دندان بشکند یا دندان به شدت پوسیده شده باشد، دندانپزشک می‌تواند مقداری از دندان باقیمانده را سوهان بکشد و آن را با روکشی بپوشاند که برای محافظت از دندان و بهبود ظاهر آن ساخته شده است. تاج‌های نهایی را می‌توان از جنس فلز-سرامیک، زیرکونیا یا تمام سرامیک ساخت. مواد مختلف مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

تاج‌های فلزی سرامیکی قوی و بادوام هستند. روکش‌های تمام سرامیکی را می‌توان به گونه‌ای ساخت که شبیه دندان طبیعی به نظر برسد و روکش‌های زیرکونیا ترکیبی بهینه از زیبایی و عملکرد هستند.

اگر تمام نوک دندان شکسته شده باشد اما ریشه هنوز دست نخورده باشد (دندان نیمه شکسته)، دندانپزشک ممکن است درمان ریشه (تمیز کردن کانال ریشه دندان) را انتخاب کند تا از یک ساختار سالم برای قرار دادن پروتز تاج اطمینان حاصل کند.

برای قرار دادن روکش معمولا دو بار مراجعه به دندانپزشک لازم است. در اولین ویزیت، دندانپزشک ممکن است از تصویربرداری برای بررسی ریشه دندان و استخوان اطراف آن استفاده کند. اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد، دندانپزشک دندان و لثه‌های اطراف را بی‌حس می‌کند، سپس باید به اندازه کافی از دندان باقی مانده را سوهان بکشد تا جایی برای تاج ایجاد شود.

درمان ریشه دندان شکسته

اگر قسمت شکسته شده یا ترک خورده دندان به اندازه‌ای بزرگ باشد که پالپ را آشکار کند (مرکز دندان که اعصاب و رگ‌های خونی در آن قرار دارند)، باکتری‌های دهان می‌توانند نفوذ کرده و پالپ را عفونی کنند. اگر دندان شکسته درد می‌کند، تغییر رنگ می‌دهد یا به گرما حساس است، احتمالا پالپ آسیب دیده یا ملتهب شده است.

بافت پالپ ممکن است آسیب ببیند و در صورت عدم برداشتن، دندان ممکن است عفونی شود و باید کشیده شود. درمان ریشه شامل برداشتن پالپ، تمیز کردن کانال ریشه و سپس پر کردن با مواد مخصوص است. سپس در صورت نیاز یک از روش‌ها مثل لمینت برای کامل کردن ترمیم استفاده می‌شود.

هزینه های لمینت دندان شکسته و پرداخت اقساط کلینیک سریتا

هزینه لمینت دندان شکسته چقدر است؟

قیمت ترمیم دندان شکسته با لمینت به تعداد دندان و مواردی چون میزان شکستگی و اجرای مراحل اضافی مثل برداشتن پوسیدگی و… بستگی دارد و نمی‌توان قیمت دقیق و کلی برای انجام این کار مطرح کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه دقیق لمینت دندان شکسته باید به دندان پزشک مراجعه کنید تا دندان‌ها کاملا معاینه شوند و سپس قیمت به شما داده شود.

مراقبت از لمینت دندان های شکسته

شما باید همان‌گونه که از دندان‌های طبیعی خود مراقبت می‌کنید از روکش‌های خود نیز مراقبت کنید. بلکه لازم است که مراقبت بیشتری از آن‌ها داشته باشید. زیرا دندان‌های شما در ساییده شده‌اند و ممکن است آسیب‌پذیری آن‌ها بیشتر باشد.

برای مراقبت از دندان‌های لمینت شده لازم است که روزی دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید. از خمیر دندان مناسب لمینت استفاده کنید تا به روکش‌های شما آسیب نرسد. همچنین لازم است از جویدن غذای سفت و فشار دادن اجسام سخت با دندان‌های خود خودداری کنید. این کار ممکن است باعث کنده شدن روکش‌های شما شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

لمینت دندان روشی بسیار کارآمد برای اصلاح مشکلات زیبایی دندان است. شما می‌توانید از این روش برای اصلاح ظاهر دندان‌های شکسته خود استفاده کنید. این روش می‌تواند ظاهر طبیعی دندان شما را برگرداند و کارایی دندان‌ها را به حالت طبیعی برساند. از لمینت و همچنین کامپوزیت برای اصلاح دندان‌های جلو استفاده می‌شود؛ زیرا زیبایی آن‌ها اهمیت بالایی دارد. اما برای اصلاح دندان‌های شکسته عقب از آمالگام استفاده می‌شود زیرا کارایی دندان مهمتر است.

لمینت دندان می‌تواند بیش از ده سال روی دندان‌های شما باقی بماند و در صورت مراقبت تا مدت زیادتری روی دندان شما باقی بماند. برای مراقبت از آن‌ها باید مرتب مسواک بزنید و از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید.

در این مقاله به بررسی لمینت دندان شکسته و ترمیم دندان شکسته با لمینت روش انجام آن پرداختیم. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد روش لمینت دندان داشته باشید می‌توانید به سایر مقالات سایت ما سر بزنید.

سوالات متداول لمینت دندان شکسته

۱- آیا می‌توان لمینت کنده شده را ترمیم کرد؟

در صورت بروز این اتفاق سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در اغلب موارد به قالب‌گیری مجدد و ساخت دوباره روکش نیاز است.

۲- برای اصلاح دندان شکسته لمینت مناسب‌تر است یا کامپوزیت؟

کامپوزیت ارزان‌تر است اما ظاهر لمینت طبیعی‌تر است. البته با توجه شرایط شکستگی دندان شما ممکن است یکی از روش‌ها ارجحیت بیشتری داشته باشد که تشخیص این مسئله با دندانپزشک است.

۳- لمینت دندان چند سال عمر می‌کند؟

لمینت دندان شکسته به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت. اما میزان دقت شما در مراقبت از آن نقش مهمی در طول عمر آن خواهد داشت.