دندان شکسته چیزی کمتر از یک مصیبت نیست! زیرا شما را از لبخند زدن باز می دارد و اعتماد به نفس را از بین می برد. برخی از دلایل رایج شکستن دندان خوردن غذاهای سفت مانند آب نبات یا تکه یخ، تصادف و ضربه، افتادن یا آسیب دندان است. 

با این وجود، خبر خوب این است که دندانپزشکی مدرن به دلیل استفاده از فناوری پیشرفته، راه حل هایی برای اکثر شکستگی های دندان دارد، بنابراین تنها چیزی که بیمار نیاز دارد این است که در صورت شکستگی دندان در وهله اول با دندانپزشک مشورت کند. دندانپزشک به طور حرفه ای آنها را در مورد بهترین گزینه برای درمان این بیماری راهنمایی می کند. یکی از این روش ها کامپوزیت دندان شکسته است که یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای تعمیر دندان تراشیده و شکسته شده و زیباتر کردن آن محسوب می شود. این یک درمان همه کاره است که به بازیابی ظاهر دندان های آسیب دیده و بازسازی آنها کمک می کند. بنابراین در این مطلب شما را با درمان دندان شکسته از طریق کامپوزیت زیبایی آشنا می کنیم.

کلینیک تخصص کامپوزیت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار و قبل و بعد کامپوزیت دندان شکسته در کلینیک سریتا
نمونه کار و قبل و بعد کامپوزیت دندان شکسته در کلینیک سریتا

کامپوزیت دندان شکسته

شما همیشه نیازی به تعویض دندان های شکسته یا کشیدن آنها ندارید. کامپوزیت دندان شکسته ممکن است تنها چیزی باشد که برای بازگرداندن لبخند خود به آن نیاز دارید. باندینگ کامپوزیت یک روش دندانپزشکی است که شامل استفاده از یک رزین خاص و همرنگ دندان بر روی دندان شکسته و آسیب دیده برای بهبود لبخند شما و همچنین پوشاندن عیوب یا ناهنجاری های خاص خط لبخند است.

اتصال کامپوزیت آسان و کم هزینه است و فرقی نمی‌کند دندانی شکسته، تراشیده یا تغییر رنگ داده داشته باشید، این روش ممکن است بهترین گزینه برای رفع مشکلات دندانی شما باشد. با این حال، صرف نظر از دلیل شما برای داشتن پیوند کامپوزیت مواردی وجود دارد که باید بدانید، بنابراین در ادامه همه چیز هایی که باید بدانید تا به شما کمک کند برای ترمیم دندان با کامپوزیت آماده شوید را آورده ایم.

فرآیند باندینگ دندان شامل استفاده از رزین کامپوزیت روی دندان های آسیب دیده است. کامپوزیت را می توان با دندان های بیمار مطابقت داد تا ترمیم ها طبیعی به نظر برسند. 

کامپوزیت دندان شکسته کاربردهای زیادی در دندانپزشکی دارد. علاوه بر ترمیم دندان های شکسته، می توان از آن برای بازسازی دندان های پوسیده، بهبود شکل دندان های تغییر شکل یافته و پنهان کردن تغییر رنگ روی دندان ها و یا به معنای دقیق تر زیبایی دندان ها استفاده کرد. این فرآیند معمولاً به عنوان جایگزینی برای پر کردن آمالگام نقره استفاده می شود زیرا زیبایی شناسی بهتری را ارائه می دهد.

دندانپزشک متتخصص کامپوزیت کلینیک سریتا در حال کامپوزیت دندان شکسته

فرآیند کامپوزیت دندان شکسته

با در نظر گرفتن ویژگی های آماده سازی و کاربرد پوشش کامپوزیت، روش اعمال آن به طور قابل توجهی آسان تر است و همین امر هم منجر به هزینه خدمات کمتر آن می شود. روش استفاده از پوشش کامپوزیت نسبتاً ساده است و می توان چندین دندان یا حتی یک ردیف کامل از دندان ها را طی یک بار ویزیت درمان کرد. 

فرآیند ترمیم دندان با باندینگ دندانی یک فرآیند غیرتهاجمی است و معمولاً طی آن از دارو های بی حس کننده استفاده نمی شود. مانند روکش ها و ونیرها نیازی به برداشتن بخش هایی از مینای دندان نیست. برای این منظور یک محلول اچینگ به سادگی برای زبری سطح دندان استفاده می شود تا کامپوزیت بهتر به دندان بچسبد.

هنگامی که دندانپزشک تشخیص داد که باندینگ کامپوزیت راه حل مناسبی برای شکستگی دندان بیمار است، دندان آسیب دیده با تمیز کردن آن، زبری کردن آن با محلول اچینگ و خشک کردن آن برای کامپوزیت آماده می شود. مواد کامپوزیت به صورت جداگانه با رنگ دندان های مشتری تطبیق داده می شود تا طبیعی به نظر برسد و پس از آن خمیر کامپوزیتی که با دندان های بیمار همرنگ شده است مستقیماً روی دندان قرار می گیرد. در صورت لزوم شکل می گیرد و با نور پخته و سخت می شود. علاوه بر آن دندانپزشک قبل از پولیش کردن دندان ترمیم شده، چند لایه دیگر را هم برای اتمام درمان اعمال می کند. پس از این مراحل کامپوزیت دندان شکسته، بیمار با ترمیم کامل دندان آسیب دیده خود از کلینیک خارج می شود. 

ترمیم هایی که با باندینگ کامپوزیت انجام می شود به اندازه دندان های واقعی قوی نیستند، بنابراین افرادی که برخی از دندان های خود را با کامپوزیت بازسازی کرده اند باید از استفاده از دندان برای گاز گرفتن چیزهای سخت خودداری کنند. تعمیرات کامپوزیت در صورت قرار گرفتن در معرض نیروهای گاز گرفتگی مستعد شکستن و خرد شدن هستند. خوشبختانه دندانپزشکان می توانند در صورت نیاز درمان های لمسی را انجام دهند.

نکته قابل توجه اینجاست که کامپوزیت زیبایی دندان شکسته با رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند تا پنج سال یا بیشتر دوام بیاورد. کامپوزیت ها بیشتر از دندان های واقعی مستعد لکه شدن هستند، بنابراین دندانپزشکان توصیه می کنند برای حفظ رنگ اصلی کامپوزیت از مصرف مواد غذایی غنی از رنگ مانند چای و قهوه خودداری کنید.  همچنین پس از استفاده از مواد کامپوزیت، مراقبت ویژه از دندان ها ضروری خواهد بود و لازم است سالی یک بار مواد کامپوزیت پولیش شود تا نتیجه به دست آمده حفظ شود.

نمونه کار و قبل و بعد کامپوزیت دندان شکسته جلو در کلینیک سریتا
نمونه کار و قبل و بعد کامپوزیت دندان شکسته جلو در کلینیک سریتا

کامپوزیت دندان شکسته جلو

همه ما روی دندان های جلو بیشتر از سایر دندان هایمان حساس هستیم، چراکه کاملاً قابل مشاهده هستند و شاید بتوان گفت اصلی ترین دندان های خط لبخند به شمار می روند. بنابراین شکستگی دندان جلو می تواند بخش اعظم یک لبخند زیبا را خراب کند. 

یکی از روش های درمان و ترمیم آن نیز کامپوزیت دندان شکسته جلو است. باندینگ دندان یا همان کامپوزیت دندان؛ راهی ایمن، سریع و تقریباً ارزان برای بازگرداندن ظاهری زیبا و احساس طبیعی دندان شکسته شده جلویی شما است. این روش ترمیم معمولاً برای هر دندان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و در اولین ویزیت هم کامل می شود. باندینگ دندان به طور کلی یک روش ترمیمی غیر تهاجمی است و نیازی به بیهوشی ندارد. پس از تکمیل روش، می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید و در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت های بعد از کامپوزیت؛ می توانید انتظار داشته باشید که این مواد چسبنده بین ۳ تا ۱۰ سال دوام بیاورند. 

مزایای کامپوزیت دندان شکسته

با مزایای پوشش کامپوزیت دندان شکسته برای سلامت دندان و حل مشکلات زیبایی بیشتر آشنا شوید:

این نوع روکش که نوعی روکش زیبایی است یکی از موثرترین و سریعترین خدمات برای رفع عیوب زیبایی دندان است که در ایران نیز روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند. با کمک این روش ترمیمی می توان طیف وسیعی از عیوب زیبایی دندان را برطرف کرد، مانند:

  • تغییر رنگ دندان در نتیجه رژیم غذایی یا سبک زندگی نادرست
  • تغییر رنگ دندان پس از درمان با کیفیت پایین دندان (از جمله پر کردن دندان با نقره)
  • تغییر شکل دندان (دندان های کج، دندان های ثنایا، دندان های شکسته جلو)

در اصل، پوشش کامپوزیت دندان مشابه روکش ها یا پلیت های دندانی است؛ به معنای دیگر روکشی ساخته شده از یک ماده پرکننده کامپوزیت که برای خلاص شدن از نقص های زیبایی روی دندان ها اعمال می شود. اما مهمترین تفاوت پوشش کامپوزیت با ونیر ها روش تولید و اجرای آن است. پوشش کامپوزیت در حین عمل تهیه می شود و با کمترین تداخل در ساختار موجود دندان اعمال می شود. 

نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا
نمونه کار کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

نحوه مراقبت بعد از کامپوزیت دندان شکسته 

چند راه برای مراقبت از باندینگ کامپوزیت شما پس از درمان وجود دارد که هر کدام به طول عمر کامپوزیت شما کمک می کند. با پیروی از توصیه ها و مراقبت های لازم، می توانید از شکستن و لکه دار شدن دندان های خود جلوگیری کنید. برای اطمینان از اینکه کامپوزیت شما به بهترین شکل خود باقی می ماند، این مراقبت های بعدی را رعایت کنید:

۱. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم

یکی از مهم ترین راه های مراقبت از کامپوزیت دندان شکسته، مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن است. مطمئن شوید که دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید، رعایت این نکات سلامت دهان و دندان را تضمین می کند و خطر پوسیدگی را با دندان های تمیز کاهش می دهد.

۲. اجتناب از غذاها، نوشیدنی ها و هر چیزی که ممکن است دندان های شما را لکه دار کند

راه دیگر برای اطمینان از اینکه باند کامپوزیت شما به بهترین شکل خود باقی می ماند، اجتناب از مصرف غذاهایی است که ممکن است رنگ دندان را تغییر دهند یا آن ها را لکه دار کنند. برخی از این نوشیدنی ها ممکن است شامل قهوه و آب میوه و هر نوع غذا با رنگ مصنوعی مانند آب نبات باشد. کشیدن سیگار و استفاده از تنباکوی جویدنی نیز احتمالاً دندان های کامپوزیت شده و طبیعی شما را زرد می کند.

۳. دوری از عادات بد

برای به حداقل رساندن احتمال شکستگی و تغییر رنگ باند کامپوزیت، از چند عادت بد اجتناب کنید. این عادات چیزهایی مانند جویدن ناخن، سر درب قلم یا هر چیز دیگری هستند که احتمالاً با گذشت زمان پیوند کامپوزیت شما را از بین می برند.

۴. مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز یک راه مطمئن برای تمیز نگه داشتن دهان و پیوند کامپوزیت سالم است. آب به حذف باقی مانده مواد غذایی و تثبیت سطح اسیدیته دهان شما کمک می کند، بنابراین دندان های شما را تمیز نگه می دارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در آخر

برای همه کسانی که آرزو دارند لبخندشان درخشان تر و زیباتر شود، باندینگ یا کامپوزیت دندان شکسته درمانی غیر تهاجمی و طبیعی است. به علاوه کامپوزیت دندان یکی از پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است که به همه این امکان را می دهد تا رویای لبخندی زیبا و دندان های سالم را محقق کنند. استفاده از این روش دندانپزشکی زیبایی به فرد این امکان را می دهد که با روش های کم تهاجمی در حین ترمیم دندان و ترمیم زیبایی دندان به حداکثر نتایج دست پیدا کند و در حقیقت این پوشش کامپوزیت برای دندان های شکسته است که اغلب جایگزین بهتری برای سفید کردن دندان و سایر روکش ها می باشد. علاوه بر این، قیمت مناسب مواد کامپوزیت مزیت انکارناپذیر این راه حل است. آیا به نظر شما هم کامپوزیت دندان بهترین راه حل برای تقویت لبخند شماست؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.