آیا تا به حال اصطلاح مال اکلوژن به گوش تان خورده است؟ اکلوژن به معنای هم ترازی دندان ها و قرار گیری آنها به طور صحیح در کنار یکدیگر است. مال اکلوژن یعنی وضعیتی که در آن، دندان ها به شکل درستی در کنار هم قرار نمی گیرند. برخی از ناهنجاری های دندانی جزء اختلالات مال اکلوژن محسوب می شوند که یکی از آنها اپن بایت است. در مطلب امروز قصد داریم شما را با روش های درمان اپن بایت آشنا کنیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

درمان های دندانپزشکی ممکن است پیچیده به نظر برسند، به خصوص هنگامی که دانش کمی در مورد مشکل دندان داشته باشید یا اصلا ندانید موضوع از چه قرار است. اگر از ناهنجاری اپن بایت رنج می برید و سوالات متعددی برایتان پیش آمده است، با ما همراه باشید. در مقاله زیر ابتدا در مورد اپن بایت و علل ایجاد آن توضیح می دهیم، سپس درباره اصلاح اپن بایت با ارتودنسی، لمینت و کامپوزیت صحبت خواهیم کرد و در انتها خواهیم گفت که چرا درمان این اختلال اهمیت دارد و به چند سوال رایج در مورد آن پاسخ می دهیم.

اپن بایت چیست؟

اپن بایت چیست؟

اپن بایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های جلویی بالا و پایین به سمت بیرون خم می شوند و بنابراین در هنگام بستن دهان یا گاز زدن، با هم تماس پیدا نمی کنند. این یک نوع مال اکلوژن یا ناهمترازی است که با یک شکاف بین دندان های بالا و پایین مشخص می شود. اصطلاح دندانپزشکی که برای این وضعیت به کار می رود، اپن بایت است.

اپن بایت ها نسبتا نادر هستند. یک مطالعه نشان داده که آنها کم شایع ترین نوع مال اکلوژن می باشند. به طور کلی، احتمال دچار شدن کودکان خردسال به اپن بایت، بسیار بیشتر ازز سایر گروه های سنی است اما اگر این مشکل در دوران کودکی به درستی درمان نشود، یک فرد بزرگسال نیز می تواند به آن دچار شود.

در صورت داشتن این ناهنجاری دندانی ممکن است احساس کنید که دهان تان همیشه باز است یا نمی توانید آن را کامل ببندید. اپن بایت علاوه بر ایجاد ناراحتی می تواند گاز زدن و جویدن را دشوار کند و بر گفتار و تلفظ فرد نیز تأثیر بگذارد. این مشکل در صورت عدم درمان ممکن است به سایر مشکلات دندانی به ویژه سایش و فرسایش و شکستگی دندان ها منجر شود.

یکی از دلایل ایجاد اپن بایت مکیدن پستانک و یا دست است

علل ایجاد اپن بایت

اپن بایت عموما توسط ۴ عامل ایجاد می شود:

  • مکیدن شست یا پستانک: وقتی فرد یا کودکی انگشت شست یا پستانک خود را می مکد (یا یک جسم خارجی دیگر مانند مداد)، ردیف دندان های خود را تحت فشار قرار می دهد که این امر می تواند باعث اپن بایت شود.
  • پیش آمدگی زبان (بلع معکوس): اپن بایت می تواند زمانی رخ دهد که فرد در هنگام صحبت کردن یا بلعیدن، زبان خود را بین دندان های جلویی بالا و پایین فشار دهد. این کار می تواند به ایجاد فاصله بین دندان ها نیز منجر شود.
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ): اختلالات TMJ باعث درد مزمن فک می شوند. گاهی اوقات افراد از زبان برای جدا کردن دندان ها و تغییر موقعیت فک خود استفاده می کنند که می تواند باعث اپن بایت شود.
  • مشکل اسکلتی: این مسئله زمانی اتفاق می افتد که فک های شما به جای رشد موازی و متناسب از هم فاصله می گیرند و اغلب تحت تأثیر ژنتیک است.
ارتودنسی یک روش درمانی برای اپن باید به حساب می آید

درمان اپن بایت با ارتودنسی

اصلاح اپن بایت با بریس های ارتودنسی، بسیار رایج است. این بریس ها، دندان هایی که به سمت جلو بیرون زده اند را به عقب می کشند و آنها را در راستای مناسب قرار می دهند. ارتودنسی راحت ترین و موثرترین روش برای درمان این ناهنجاری است. نگهداری از بریس ها آسان است و بسیار قابل اعتماد هستند. آنها می توانند انواع مختلفی داشته باشند، از جمله فلزی، سرامیکی و لینگوال (زبانی). دوره درمان حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می کشد و باید با نگهدارنده ها (retainers) پیگیری شود. استفاده از نگهدارنده ها برای اطمینان از اینکه دندان ها به موقعیت قبلی خود باز نمی گردند، بسیار مهم است.

اپن بایت های خفیف را می توان با لمینت دندان هم درمان کرد

درمان اپن بایت با لمینت

اگر اپن بایت جزئی (خفیف) باشد، می توانید آن را لمینت برطرف کنید. لمینت یک پوشش نازک سرامیکی است و برای قرار گرفتن آن روی دندان ها لازم است دندانپزشک، مقداری از مینای دندان شما را بتراشد.

در مورد اصلاح اپن بایت با لمینت با دندانپزشک خود صحبت کنید زیرا نکاتی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. لمینت ها مشکلی که باعث ایجاد اپن بایت شده است را حل نمی کنند بلکه فقط آن را می پوشانند. برخی از معایب استفاده از لمینت برای رفع اپن بایت عبارتند از:

  • دندان های شما ممکن است برجسته تر و بزرگتر به نظر برسند زیرا لمینت ها باید بلندتر باشند تا اپن بایت را بپوشانند.
  • به دلیل نیروی اضافی که دندان ها اعمال می کنند، ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود.
  • ممکن است در آینده نتوانید از بریس ها استفاده کنید یا جراحی فک انجام دهید زیرا براکت ها به درستی به ونیر نمی چسبند.
  • ونیرها مشکلات اساسی مانند پیش آمدگی زبان یا افزایش ساییدگی روی دندان های عقب را برطرف نمی کنند.

با این حال برای یک اپن بایت خفیف که باعث ایجاد مشکلاتی مانند اختلالات گفتاری نمی شود، ممکن است ونیرها مفید باشند.

کامپوزیت دندان برای برطرف کردن اپن بایت

درمان اپن بایت با کامپوزیت

برای برطرف کردن اپن بایت می توانید از ترمیم کامپوزیت نیز استفاده کنید. کامپوزیت، ماده خمیر مانندی است که به صورت لایه لایه روی دندان ها قرار می گیرد و فرم داده می شود.

کامپوزیت ها می توانند برای رفع اپن بایت های بسیار جزئی به کار روند. این گزینه درمانی، سریع و بدون درد است و در صورت انجام صحیح، نتایج طولانی مدت را تضمین می کند. با این حال تنها در صورتی موثر است که به محض آنکه علائم مال اکلوژن را احساس کردید، درمان را آغاز کنید.

چرا درمان اپن بایت مهم است؟

عوارض جانبی اپن بایت از نگرانی های زیبایی تا شکستگی دندان ها متغیر است:

  • زیبایی شناسی: فردی که اپن بایت دارد، ممکن است از ظاهر دندان های خود ناراضی باشد زیرا به نظر می رسد که دندان هایش بیرون زده اند.
  • گفتار: اپن بایت می تواند در گفتار و تلفظ فرد اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال بسیاری از افراد مبتلا به اپن بایت به لیسپ (ناتوانی در تلفظ حروف بی صدا) دچار می شوند.
  • خوردن: اپن بایت می تواند مانع گاز زدن و جویدن صحیح غذا شود.
  • سایش دندان: از آنجا که دندان های عقبی بیشتر به هم می رسند، این سایش می تواند به ناراحتی و سایر مشکلات دندانی از جمله شکستگی دندان ها منجر شود.

اگر هر یک از این عوارض جانبی ناشی از اپن بایت را تجربه کردید، برای بررسی گزینه های درمانی  مناسب خود به یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱.آیا اپن بایت به طور طبیعی قابل درمان است؟

در کودکانی که دندان های شیری دارند، اگر قبل از رویش دندان های دائمی خود مکیدن انگشت یا پستانک را ترک کنند، ممکن است اپن بایت آنها به طور طبیعی برطرف شود. اما در سایر موارد، اصلاح اپن بایت باید فقط توسط یک دندانپزشک مجرب انجام گیرد.

۲. آیا اپن بایت به مرور زمان بدتر می شود؟

بله کاملا. هر گونه مال اکلوژن ارتودنسی درمان نشده مانند اپن بایت با گذشت زمان بدتر خواهد شد. مهم است که برای اصلاح اپن بایت در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید تا از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه ها و سایر عوارض ناشی از آن اجتمناب نمایید. برای کودکان مبتلا به اپن بایت، مداخله زود هنگام – در اوایل ۷ سالگی – موثرترین و ماندگارترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

۳. چگونه از اپن بایت جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از مال اکلوژن می تواند بسیار دشوار باشد زیرا این وضعیت در اکثر بیماران ارثی است. در این صورت شما باید قبل از عریض شدن شکاف بین دندان های جلویی تان درمان را آغاز کنید. با این وجود، تحقیقات و مطالعات علمی نشان می دهد که عوامل محیطی می توانند بر رشد و تکامل فک و دندان های شما تأثیر بگذارند. اگر کودک شما در معرض ریسک بالای ابتلا به اپن بایت قرار دارد، بهتر است تغذیه با شیشه شیر یا استفاده از پستانک را محدود کنید. همچنین مراقب باشید که او به مکیدن انگشت عادت نکند.

۴. اپن بایت چگونه تشخیص داده می شود؟

یک دندانپزشک ماهر می تواند با معاینه فیزیکی صحیح، ناهنجاری اپن بایت را تشخیص دهد یا از عکس برداری با اشعه ایکس یا تصویربرداری سه بعدی برای تعیین شدت مشکل استفاده کند. سپس با توجه به وضعیت دندان ها و شدت اپن بایت، گزینه درمانی مناسب شما را توصیه نماید.

حرف آخر

اپن بایت می تواند از جهات مختلف از جمله گفتار و غذا خوردن بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. این ناهنجاری در هر سنی قابل درمان است. در بزرگسالان به علت رشد کامل فک ها و دندان ها، درمان پیچیده تر و طولانی تر خواهد بود اما درمان این مشکل در کودکان سریع تر، آسان تر و کم هزینه تر است. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی پس از معاینه دقیق دندان ها می تواند شدت اپن بایت شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه ی. در پایان لازم به ذکر است که پیشگیری بهتر از درمان می باشد. اگر این مشکل به صورت ارثی در خانواده شما وجود دارد، بیشتر مراقب عادات مخربی مانند مکیدن انگشت، استفاده مداوم از پستانک و شیشه شیر باشید.