ما روزانه با برنامه غذایی نامناسب، عدم رسیدگی کافی و سایر عوامل باعث آسیب دیدن دندان‌های خود می‌شویم. این آسیب‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی، شکستن یا تیرگی دندان‌های شما شود. حتی اگر از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کنید عوامل ژنتیکی یا محیطی می‌تواند باعث شود که دندان‌های شما کوچک، بیرون‌زده یا با فاصله از یکدیگر باشند. در چنین شرایطی با استفاده از روکش دندان یا کامپوزیت می‌توانید این عیوب را برطرف کنید و دندان‌های سالم و مرتب داشته باشید. تفاوت کامپوزیت با روکش دندان شامل موارد زیادی از جمله جنس، استحکام، کاربرد و هزینه می‌شود که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشاوره تخصصی، روکش یا کامپوزیت؟!

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مشتری از کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا خانم شبنم بندلی

این روش‌ها در واقع، انقلابی در روش‌های زیبایی دندان بوده است که به شما امکان می‌دهد تا ظاهر کلی دندان‌هایتان را اصلاح کنید و با پوشاندن تمام عیوب قابل مشاهده دندان‌های خود از جمله لکه‌ها، شکستگی‌ها و بی‌نظمی‌ها لبخندی زیبا داشته باشید.

در این مقاله به مقایسه کامپوزیت با روکش دندان می‌پردازیم و بیشتر با مزایا و کاربردهای این روش‌های زیبایی دندان آشنا خواهیم شد.

تفاوت کامپوزیت و روکش دندان، کاربرد روکش و کامپوزیت

کاربرد کامپوزیت و روکش دندان

تاج دندان، کلاهک یا روکشی برای دندان فعلی شما است. این روش می تواند ظاهر دندان پوسیده یا شکسته را بهبود بخشد و آن را قوی تر و مستحکم تر سازد. تاج ها معمولا از پرسلن، سرامیک، شیشه یا فلز ساخته می شوند. تاج دندان را می توان برای پوشاندن دندان شکسته یا پوسیده در مواقعی که مقدار زیادی از دندان اصلی از بین رفته است، (مانند پس از عصب کشی) استفاده کرد. همچنین برای محافظت از دندان ضعیف در برابر شکستن و پوشاندن دندان های لکه دار یا بد شکل یا برای نگه داشتن بریج یا پروتز در جای خود نیز به کار می رود.

اما باندینگ کامپوزیت برای دندان های زیر توصیه می شود:

  • دندان های لکه دار یا تغییر رنگ داده ( اغلب به دلیل قهوه یا سیگار کشیدن زیاد ایجاد می شود).
  • پوسیدگی دندان ها یا حفره های جزئی
  • فضاها و شکاف های جزئی بین دندان ها
  • عقب رفتن لثه ها یا مشخص شدن ریشه های دندان
  • شلوغی و نامرتبی محدود دندان ها
  • دندان های شکسته، ترک خورده یا لب پر شده
  • عدم تطابق اندازه دندان ها (می تواند باعث بلندتر به نظر رسیدن دندان ها شود)
پالت رنگ های کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر دندان نوعی روکش است که مستقیما در مطب دندانپزشکی ساخته می‌شود و در یک یا نهایتا دو نوبت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین، هیچ قالب دندانی برای ساخت آن لازم نیست. برای نصب آن، دندانپزشک یک رزین کامپوزیت و یک ماده زیست سازگار را به قسمت جلوی دندان شما اعمال می‌کند. یکی از انواع تفاوت کامپوزیت با روکش دندان همین روش انجام آن‌ است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می‌پردازیم.

این نوع روکش کردن غالبا برگشت‌پذیر و قابل جابجایی برای مشکلات جزئی مانند شکستگی دندان است. با این حال، طول عمر کامپوزیت معمولا کمتر از یک روکش دندان است.

کامپوزیت دندان یک روش منحصر به فرد است که نتایج استثنایی ایجاد می‌کند. این تکنیک برای افرادی که نقص‌های زیبایی جزئی از جمله شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها یا لبه‌های دندان فرسوده دارند، انتخاب خوبی است. دندانپزشک شما با استفاده از ماده‌ای از جنس کامپوزیت رزین، شکل دندان‌های شما را تغییر می‌دهد. این پوشش بتونه مانند را می‌توان برای پوشاندن سوراخ‌ها، بازسازی سطوح فرسوده و زیبایی کامل لبخند اعمال کرد. کامپوزیت‌ها قابلیت انطباق با رنگ دندان‌های واقعی شما را دارند. پس از قرار دادن کامپوزیت از نور آبی برای محکم کردن آن استفاده می‌شود. هنگامی که کامپوزیت کاملا سفت شد، تمام ویرایش‌های نهایی انجام می‌گیرد و یک لبخند زیبا برای شما فراهم می‌کند.

روکش دندان بر روی کل دندان قرار می گیرد.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان از جنس سرامیک یا ترکیب فلز و سرامیک (pfm) ساخته می‌شود. این روکش‌ها توسط دندانپزشک در موارد پیچیده‌تر توصیه می‌شود و کاربرد گسترده‌تری دارد. فرایند ساخت و نصب روکش دندان طولانی‌تر است و به مراحل بیشتری نسبت به کامپوزیت نیاز دارد. ساخت روکش‌های دندان در لابراتوار تخصصی انجام می‌شود و فرآیند نصب آن حداقل به دو جلسه نیاز دارد.

در جلسه اول دندان‌های شما معاینه می‌شود و تراش‌های لازم بر روی دندان‌های شما اعمال می‌شود تا فضای لازم برای نصب روکش فراهم شود.
در جلسه دوم روکش‌های ساخته شده به وسیله چسبی خاص روی دندان شما فیکس می‌شوند.

دلایل استفاده از روکش کاربردهای درمانی و برای حمایت از تاج دندان شما است. در حالی که کامپوزیت کاربرد زیبایی دارد.

همان‌طور که گفته شد دندانپزشک باید یک لایه نازک از مینای دندان شما را در حالی که شما تحت بی‌حسی موضعی هستید تراش دهد. تا زمانی که روکش‌های شما آماده شود نوعی روکش موقت روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود تا برای غذا خوردن مشکلی نداشته باشید. تفاوت کامپوزیت با روکش دندان در نوع ساخت این است که برای کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان نیست و این باعث می‌شود که این فرایند برگشت پذیر باشد اما روکش دندان قابل برگشت نیست.

چندین روش درمانی برای روکش وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. هنگامی که برای معاینه حاضر می‌شوید، دندانپزشک روش‌های مختلف را برای شما توضیح می‌دهد و درباره تفاوت‌ها و مزایای آن‌ها با شما صحبت خواهد کرد.

انواع روکش دندان

تفاوت کامپوزیت با روکش دندان در مزایا و معایب

این دو روش در مزایایی که ارائه می‌دهند تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند در ادامه به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از کامپوزیت

  • برگشت‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را جدا کرد.
  • قیمت کمتری دارند
  • به سادگی و در یک جلسه نصب می‌شوند.
  • هیچ آمادگی دندانپزشکی برای نصب آن‌ها لازم نیست.

مزایای استفاده از روکش دندان

  • آنها بسیار بادوام‌تر هستند. (حدود ۱۵ سال طول عمر)
  • ظاهر آنها تقریبا طبیعی و نزدیک به دندان واقعی است.
  • هرگز تغییر رنگ نمی‌دهند.
  • در برابر لکه مقاوم هستند.

علاوه بر مزایا و کاربردها، معایب و محدودیت‌ها نیز یکی از انواع دیگر تفاوت کامپوزیت با روکش دندان است. در ادامه بعضی از معایب کامپوزیت و روکش‌ دندان را شرح می‌دهیم.

معایب کامپوزیت ونیر دندان

  • طول عمر آن‌ها معمولا کمتر از روکش دندان است.
  • مقاومت کمتری در برابر لک شدن یا محو شدن دارند.
  • در صورتی که به خوبی اعمال نشوند ممکن است ظاهر مصنوعی پیدا کنند.
  •  در صورتی که به خوبی مراقبت نشوند نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

معایب روکش دندان

  • در بعضی موارد قیمت بالاتری دارند.
  • نصب آن‌ها طولانی‌تر و پیچیده‌تر است.
  • مینای دندان باید تراشیده شود.
  • غیر قابل برگشت است.

استفاده از روکش برای ترمیم تاج دندان 

روکش برای کاربردهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول، زمانی که ساختار تاج دندان شما به قدری پوسیده باشد که دیگر برای حمایت از آمالگام کافی نباشد، به جای آن از روکش دندان استفاده می‌شود. در موارد زیر می‌تواند به جای تاج دندان از روکش استفاده کرد:

  • اگر دندان بیش از حد پوسیده و آسیب دیده باشد.
  • اگر مستعد دندان قروچه هستید.

بنابراین، روکش فقط لبخند را زیبا نمیکند، بلکه می‌تواند برای حمایت بیشتر از دندان آسیب‌دیده نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کامپوزیت دندان و تفاوت در مراقب با روکش دندان

تفاوت کامپوزیت با روکش دندان در روش‌های مراقبت

به منظور اطمینان از شرایط مطلوب برای روکش‌های دندانی، بهداشت دهان و دندان و نگهداری دقیق از آن‌ها ضروری است. نگهداری از روکش دندان و کامپوزیت مانند همان روش‌های نگهداری از دندان‌های طبیعی شما است. یعنی باید روزی ۲ تا ۳ بار مسواک بزنید و حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید. این واقعیت هم برای ونیرهای کامپوزیت و هم برای روکش‌های دندان صادق است و تفاوت خاصی بین آن‌ها وجود ندارد. چند مورد از مراقبت‌هایی که لازم است نسبت به روکش و کامپوزیت داشته باشید شامل موارد زیر است:

  • غذاهای خیلی گرم، خیلی سرد یا خیلی سفت نخورید: برای روکش دندان‌های شما تراشیده می‌شود و این به معنای حساس شدن آن‌ها در برابر سردی و گرمی غذاها است. همچنین غذاهای سفت که به دندان‌های شما فشار وارد می‌کند می‌تواند باعث کند شدن روکش و کامپوزیت شما شود.
  • پس از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی‌های لکه‌زا مسواک بزنید: بهتر است از نوشیدن چای، قهوه یا نوشابه‌ها با روکش‌های دندانی تا حد امکان خودداری کنید. با این حال اگر این اتفاق افتاد، دندان‌های خود را به‌سرعت مسواک بزنید تا از تغییر رنگ پوسته‌ها جلوگیری شود، به‌خصوص اگر از کامپوزیت دندان استفاده کرده‌اید. 
  • روکش‌های دندانی خود را جرم گیری کنید: توصیه می‌شود حداقل یک بار در سال، برای انجام جرم‌گیری کامل روکش‌های دندانی خود به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • هنگام مسواک زدن دندان‌ها از وارد کردن فشار روی روکش‌های دندانی خودداری کنید: هنگام مسواک زدن دندان‌ها، به آرامی از روی لثه به سمت ناحیه‌ای که روکش‌های دندانی شما قرار دارد حرکت کنید. ترجیحا مسواک با موهای نرم انتخاب کنید و از فشار دادن آن خودداری کنید.
  • استفاده از خمیر دندان مناسب: از خمیر دندان‌های مناسب کامپوزیت و روکش استفاده کنید. این خمیر دندان‌ها حاوی مواد ساینده نیستند و عمر روکش‌ها را افزایش می‌دهند. استفاده از ژل دندان مناسب‌تر از خمیر دندان است.
  • مراقبت های پس از انجام روکش: دوره نقاهت پس از قرار دادن روکش دندان معمولاً چند روز است. بیماران ممکن است پس از این عمل مقداری التهاب، حساسیت و تحریک را تجربه کنند که باید ظرف یک یا دو هفته کاهش یابد. شستشوی دهان با آب نمک گرم چند بار در روز برای کمک به کاهش تورم لثه توصیه می شود. هر گونه درد و ناراحتی باید با داروهای بدون نسخه کنترل شود. اگر بعد از دوره نقاهت همچنان ناراحتی، درد یا مشکل در گاز زدن وجود داشت، به بیماران توصیه می‌شود که دوباره به دندانپزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند که روکش نیازی به تنظیمات اضافی ندارد. در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از نصب تاج های دندانی باید از مصرف غذاهای چسبناک و سفت (مانند آدامس، تافی، نان خشک) خودداری کنید تا روکش در جای خود کاملا محکم شود. وجود مقداری حساسیت در لثه ها طبیعی است و پس از چند روز برطرف خواهد شد. همانند مواقع معمولی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید اما این کار را با دقت و ملایمت بیشتری انجام دهید. درست است که خود روکش دچار پوسیدگی نمی شود اما لثه هایی که آن را احاطه کرده اند و فاصله جزئی بین لثه ها و روکش همچنان می توانند دچار التهاب و بیماری شوند و ماندگاری روکش را کاهش دهند. هر کاری که به دندان های طبیعی شما صدمه بزند، می تواند باعث ترک خوردن و آسیب به روکش ها شود. بنابراین همانند دندان های طبیعی تان از آنها مراقبت نمایید. اگر پس از نصب روکش دچار حساسیت های دندانی شده اید، می توانید از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده نمایید. روکش های دندانی به طور متوسط ۵ تا ۱۵ سال دوام دارند. مراقبت صحیح از دندان ها می تواند این مدت را به حداکثر برساند. استفاده از دهانشویه های روزانه فاقد الکل و مراجعه منظم به دندانپزشک نیز برای افزایش طول عمر روکش ها توصیه می شود.
  • مراقبت های پس از انجام کامپوزیت: باندینگ کامپوزیت هیچ دوره نقاهتی ندارد و شما می توانید بلافاصله پس از تکمیل کار دندانی تان، فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید. مراقبت خاصی برای باندینگ دندان وجود ندارد، اما از آنجایی که آنها بیشتر از سایر روش های زیبایی مستعد لکه شدن و خرد شدن هستند، باید مطمئن شوید که به درستی از آنها مراقبت کنید تا برای مدت طولانی تری دوام بیاورند. برای تضمین طول عمر و حداکثر زیبایی کامپوزیت باید دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، از استعمال دخانیات و استفاده از محصولات تنباکو خودداری کنید، مصرف چای و قهوه را به حداقل برسانید، به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید، از عاداتی که مواد کامپوزیت را از بین می برند مانند جویدن خودکار یا ناخن اجتناب کنید، بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید تا دهانتان تمیز و سالم بماند.
کامپوزیت کردن دندان روکش شده

آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

باندینگ کامپوزیت باید روی بافت طبیعی دندان اعمال شود، بنابراین نمی توان آن را روی روکش ها یا ونیرها نصب کرد. در واقع هیچ چسب مناسبی برای ایجاد اتصال مناسب بین کامپوزیت با سطح روکش ها وجود ندارد. و اگر هم این کار انجام شود، کامپوزیت پس از یک تا دو هفته از سطح روکش جدا خواهد شد. از سوی دیگر، این روش دندانپزشکی را می توان بر روی تمام دندان های جلویی بالا یا پایین یا فقط یکی از آنها انجام داد، بنابراین می تواند همراه با انواع دیگر درمان های زیبایی به کار رود.

تفاوت ماندگاری کامپوزیت با روکش دندان

تفاوت کامپوزیت با روکش دندان در طول عمر یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد. روکش‌های دندان سرامیکی در صورت مراقبت مناسب بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام خواهند داشت. اما کامپوزیت‌ها ماندگاری کمتری دارند و به طور متوسط بین ۴ تا ۷ سال دوام می‌آورند. مراقبت دقیق از دندان‌ها از مواردی است که تاثیر به‌سزایی بر طول عمر دندان‌های شما خواهد داشت. مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای افزایش عمر مفید روکش‌ها مفید است. از آنجایی که کامپوزیت و روکش به اندازه مینای دندان طبیعی شما قوی نیست، برای جلوگیری از ترک خوردن آن‌ها باید از خوردن غذاهای خیلی سفت خودداری کنید.

لمینت دندان روی قالب و روی دندان

مقایسه هزینه کامپوزیت و روکش

قیمت روکش ها بیشتر از باندینگ کامپوزیت است، اگرچه قیمت دقیق به میزان آسیب و ماده ای که از آن ساخته شده اند، بستگی دارد. طرح های بیمه دندانپزشکی، مراقبت های دندانی ضروری را پوشش می دهد که معمولاً شامل روکش ها نیزمی شود. یکی از علل بالاتر بودن قیمت روکش ها نسبت به کامپوزیت آن است که برای ساخت آنها ابتدا لازم است از دندان بیمار قالبگیری شود و سپس این قالب به لابراتوار ارسال گردد. در حالیکه پروسه ساخت و نصب کامپوزیت به طور کامل توسط دندانپزشک و در مطب انجام خواهد شد و در نتیجه هزینه کمتری دارد. در واقع درست است که روکش های دندان بسیار گران تر از باندینگ هستند اما این هزینه بیشتر با در نظر گرفتن دوام بسیار بالاتر و لزوم ساخت روکش توسط تکنسین لابراتوار، منطقی به نظر می رسد.

قبل و بعد کامپوزیت دندان کلینیک سریتا آقای اقبالی

کامپوزیت بهتر است یا روکش دندان؟

اگر میزان آسیب دیدگی دندان ترک خورده، شدید نباشد آنگاه ماده باندینگ می تواند بسیار موثر عمل کند. در واقع اگر میزان ترک خوردگی نسبتا کوچک باشد و کل دندان را درگیر نکرده باشد، باندینگ کامپوزیت یک راه حل مناسب برای آن خواهد بود. ماده باندینگ به طور مستقیم روی سطح دندان قرار گرفته و به خوبی سفت می شود تا عملکردی همانند دندان طبیعی داشته باشد. این روش غیر تهاجمی بوده و عموما در یک جلسه تکمیل می شود و آنقدر ایمن و سریع است که حتی برای کودکان نیز به کار می رود.

در صورتی که آسیب شدیدتر باشد، معمولاً از روکش ها استفاده می شود. هر چه ساختار دندانی بیشتری از دست رفته باشد، احتمال آنکه روکش دندان راه حل مناسبی باشد، افزایش خواهد یافت. تاج دندانی (روکش) کلاهکی است که به طور کامل دندان را احاطه کرده و ظاهر و عملکرد آن را بازیابی می کند. روکش ها را می توان با استفاده از مواد همرنگ دندان نیز ایجاد کرد، بنابراین می توانند با دندان های اطراف ترکیب شوند.

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، گزینه مناسب برای هر فرد به وضعیت دندان ها و اولویت های او بستگی دارد و نمی توان به طور قطع مشخص کرد که روکش دندان بهتر است یا کامپوزیت.

انتخاب رنگ برای کامپوزیت دندان

اگرچه قرار دادن کامپوزیت دندان در یک نوبت انجام می‌شود، اما بهتر است قبل از انتخاب آن با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. معمولا روکش کامپوزیت دندان  ارزان‌تر از روکش دندان است، اما کیفیت نتایج نیز کاملا متفاوت است؛ زیرا کامپوزیت برای کاربردهای زیبایی و روکش برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود و نمی‌توان آن‌ها را جایگزین یکدیگر کرد. علاوه بر این، یک ونیر کامپوزیت مستقیما در مطب و روی دندان متقاضی شکل داده می‌شود. پس از قرار دادن، لازم است اقدامات احتیاطی زیادی انجام شود تا به ونیر آسیبی وارد نشود زیرا کامپوزیت یک ماده شکننده است و زودتر از روکش‌ دندان آسیب می‌بیند.

اما توجه به این نکته نیز مهم است که برای نصب کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان نیست ولی برای روکش‌ دندان لازم است دندان تراشیده شود. دندان‌های تراشیده شده بدون روکش قابل استفاده نیستند و این بدین معنی است که روکش دندان یک روش برگشت ناپذیر است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام پایانی

مشکلات زیادی مانند ناهماهنگی بین دندان‌ها، شکستن دندان، تغییر رنگ و نامتناسب بودن اندازه دندان‌ها از مواردی است که باعث می‌شود افراد به انجام روش‌های زیبایی دندانپزشکی تمایل نشان دهند. روکش دندان و کامپوزیت ونیرها از مواردی هستند که برای اصلاح ظاهر دندان‌ها یا کاربردهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روکش‌های دندان با کامپوزیت در موارد بسیاری تفاوت دارند. از این تفاوت‌ها می‌توان به این اشاره کرد که برخی از انوع کامپوزیت از روکش ارزان‌تر است و دوام کمتری دارد. مراحل نصب روکش طولانی‌تر است و نیازمند است تراسیدن دندان‌ها است که می‌تواند باعث آسیب‌پذیری آن‌ها در آینده شود.

در این مقاله به طور جامعه به بررسی تفاوت کامپوزیت با روکش دندان پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را به تفصیل شرح دادیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های زیبایی دندان نیاز دارید می‌تواند سایر مقالات سایت ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول

۱- آیا کامپوزیت‌ها در برابر فشار مقاوم هستند؟

خیر. در استفاده از همه انواع روکش‌ها باید مراقبت کافی داشته باشید. فشارهای ناشی از جویدن غذاهای سفت یا شکستن آجیل‌های سخت می‌تواند باعث ترک خوردن یا کند شدن روکش شود.

۲- آیا می‌توان از روکش دندان یا کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های آسیا استفاده کرد؟

بله در موارد بسیاری از روکش‌ها برای حمایت از دندان‌‌هایی که تاج آن‌ها از بین رفته است استفاده می‌شود.

۳- کامپوزیت مقاوم‌تر است یا روکش دندان؟

روکش‌های دندان مقاومت بیشتری دارند و از این جهت انتخاب بهتری برای مقاصد درمانی هستند. این مواد می‌توانند بیش از ۱۰ سال روی دندان شما باقی بمانند در حالی که عمر متوسط کامپوزیت ۵ تا ۷ سال است.

۴- آیا نصب تاج های دندانی دردناک است؟

خیر. در طول فرآیند نصب روکش، شما بیحسی موضعی دریافت می کنید تا هنگام تراشیدن دندان به منظور ایجاد فضای کافی برای تاج، هیچ گونه ناراحتی حس نکنید. ممکن است تا چند روز پس از نصب روکش، یک ناراحتی جزئی و یا حساسیت در دندان ها احساس نمایید که به تدریج و با مصرف مسکن های بدون نسخه به راحتی برطرف می شود.

۵- آیا روکش ها در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شوند؟

روکش ها معمولا برای دندانپزشکی ترمیمی استفاده می شوند، اما در برخی موارد می توان از آنها به عنوان یک درمان زیبایی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال یک دندان به شدت بد شکل ممکن است با باندینگ یا ونیر دندان قابل درمان نباشد و بنابراین لازم است روکش شود.

۶- آیا می توان از کامپوزیت برای رفع همه مشکلات دندانی استفاده کرد؟

باندینگ دندان را می توان برای رسیدگی به طیف وسیعی از مشکلات دندانی مانند شکستگی، ترک خوردگی و تغییر رنگ به کار برد اما محدودیت هایی نیز دارد. به عنوان مثال، باندینگ دندان به تنهایی نمی تواند برای رفع مشکلاتی مانند یک دندان عفونی استفاده شود. با این حال پس از انجام عصب کشی دندان عفونی می توان از باندینگ استفاده کرد.

۷- آیا اطرافیان می توانند کامپوزیت دندان من را تشخیص دهند؟

کامپوزیت های مورد استفاده برای باندینگ دندان دقیقاً شبیه دندان های طبیعی طراحی می شوند بنابراین تشخیص ترمیم دندان برای دیگران غیرممکن است.