یک لبخند زیبا اهمیت دارد! شکل، موقعیت، رنگ مناسب دندان ها از جمله عوامل تشکیل دهنده یک لبخند زیبا است که این روزها با استفاده از مواد و تکنیک های مدرن ترمیمی انجام می شود، تکنیک هایی مثل کامپوزیت به روش لیرینگ.

این مواد با رنگ اصلی دندان مطابقت دارند و در عین حال این قابلیت را دارند که به شکل و فرم دلخواه آماده شوند. بنابراین ترمیم‌های کامپوزیت به دلیل تنوع زیبایی، عمر طولانی‌تر و توانایی آن‌ها در ارائه نتیجه‌ای فوری که گاهی ممکن است تقریباً معادل مواد ترمیمی سرامیکی آزمایشگاهی باشد، جایگاه خود را در زمینه دندانپزشکی به طور باورنکردنی ثابت کرده است.

امروز قصد داریم در این مطلب روش های مختلف کامپوزیت دندان و به خصوص کامپوزیت به روش لایه بندی را بررسی کنیم و با مزایا، معایب و قیمت آن آشنا شویم.

کامپوزیت اقساطی

اقساط ۶ - ۱۰ - ۱۲ - ۱۸ - ۲۴ ماهه با ارائه ضمانت نامه کتبی

کامپوزیت به روش لیرینگ یا لایه بندی

در سال ‌های اخیر، تکنیک ‌های لایه‌بندی کامپوزیت توسط پزشکان مختلف با هدف دستیابی به ترمیم طبیعی ‌تر مورد حمایت قرار گرفته ‌اند. ماهیت این تکنیک ها کاملاً مشابه است و یک هدف اصلی دارند، ساختار دندان از دست رفته را لایه به لایه با استفاده از مواد کامپوزیتی با رنگ های مختلف بازسازی می کنند. برخی از تکنیک های این روش نسبتاً پیچیده هستند و با استفاده از رنگ ها و لایه های متعدد انجام می شوند و یادگیری و استفاده از آنها در مراجعات روزانه بیماران را دشوار می کند؛ اما فراموش نکنید که رضایت بیمار شرط اول کار یک دندانپزشک است و بنابراین به نظر می رسد که کامپوزیت به روش لیرینگ به تمام زحماتش می ارزد!

کامپوزیت لیرینگ کلینیک سریتا
کامپوزیت اقساطی با سریتا

اقساط ۲ ساله کامپوزیت دندان

به طور کلی و خلاصه انتظار بیمار از یک دندانپزشک ماهر این است که رنگی مناسب رنگ دندان طبیعی آنها را انتخاب کند و تکنیکی را اجرا کند که به کامپوزیت اجازه می دهد تا ظاهری طبیعی و تقریباً کامل برای دندان های بیمار ایجاد کند.

دستیابی به این تطابق برای رضایت بیماران و به نوبه خود برای حمایت از تجربه کاری دندانپزشک بسیار مهم است. از آنجایی که دندان‌ های طبیعی از نظر رنگ بسیار متغیر هستند، از همین رو دندانپزشکان تلاش کرده‌اند تا با استفاده از چندین رنگ از مواد موجود در بدن، یا ترکیبی از مواد مختلف سرامیکی و چینی مات و شفاف، به تطابق خوبی برسند تا ترمیم طبیعی تر یا واقعی ‌تری ایجاد کنند.

دستیابی به عمق، و تقلید دقیق از ظرافت های جزئی رنگ و شفافیت دندان طبیعی، هنوز هم می تواند یک هنر باشد. با این حال، مواد مدرن و تکنیک های کامپوزیت به روش لایه بندی جدید، ایجاد ترمیم های کامپوزیتی زیبا را برای هر متخصص دندانپزشکی قابل دستیابی ساخته است.

متغیرهای زیادی وجود دارد که تعیین می کند یک دندانپزشک خاص چگونه تکنیک کامپوزیت به روش لیرینگ را انجام می دهد، زیرا روش های مورد استفاده تا حد زیادی به سوگیری، مهارت و نتیجه مطلوب دندانپزشک بستگی دارد.

با این حال، می توان با اطمینان نسبی گفت که یکی از مهم ترین عناصر در ایجاد یک ترمیم زیبا، درک عناصر اساسی است که زیبایی یک دندان طبیعی را ایجاد می کند و اینکه لایه های بافتی دندان طبیعی چگونه بر ظاهر کلی آنها تأثیر می گذارد.

همه ما می دانیم که دندان انسان دارای ۴ بخش اصلی است: عاج، مینا، سمنتوم و پالپ دندان. تکنیکی که در کامپوزیت به روش لایه بندی استفاده می شود عمدتاً بر اساس ضخامت و رنگ عاج و مینای دندان است. با نگاه کردن به سطح مقطع یک ثنایای معمولی انسان، می توان مشاهده کرد که عاج بیشترین تأثیر را بر روی رنگ کلی دندان دارد؛ در حالی که درجه اشباع این رنگ تا حدودی به سن و عمق رنگ نیز بستگی دارد، اما بدون هیچ گونه تداخلی از سوی محیط، لایه عاج معمولاً تک رنگ و کمی کدر است.

لایه مینای دندان نیز اغلب نیمه شفاف است اما ضخامت های متفاوت از ناحیه گردنی تا انسیزال، رنگ عاج زیرین را با پراکندگی نور در طول موج های خاص تعدیل می کند. از سوی دیگر از آنجایی که مینای دندان به سمت وسط و انسیزال دو سوم دندان ضخیم تر می شود، تمایل دارد عاج زیرین را تا جایی که به مینای دندان ختم می شود، غیر اشباع کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با کامپوزیت دندان، مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم:

نمونه کار قبل و بعد کامپوزیت دندان به روش لیرینگ

مزایا روش لیرینگ

  • هزینه مناسب در مقایسه با کاربرد
  • اگر کامپوزیت مستقیم باشد، روند و مدت زمان انجام آن کوتاه تر می شود
  • کامپوزیت مناسب می تواند بسیاری از مشکلات زیبایی از جمله بدشکل شدن دندان ها، تغییر رنگ و سایر عیوب را بپوشاند

معایب

  • مواد ضعیف تر که گاهی توسط دندانپزشکان استفاده می شوند بی کیفیت هستند و ممکن است اغلب خرد شوند
  • معمولاً برای یک یا ۲ دندان تراشیده خوب کار می کند، اما برای اصلاح لبخند بزرگتر ایده آل نیست.
انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به روش لیرینگ

رنگ کامپوزیت در روش لیرینگ

به طور کلی، کامپوزیت به روش لیرینگ از یک رویکرد ابتدایی برای تقلید آناتومی طبیعی دندان و تطابق کامل با رنگ دندان و ابعاد متعدد آن تکامل یافته است. در واقع، رنگ مناسب کامپوزیت همانطور که بیماران انتظار دارند، به معنای رنگ صحیح، کدورت، ماتی و فلورسانس مناسب و همچنین براقیت سطح و انعکاس نور است. یک نتیجه بهینه از نظر یکپارچگی زیبایی شناختی امروزه تنها با کمک انتخاب رنگ مناسب در روش لیرینگ، امکان پذیر است، اما بدون انتخاب مواد مناسب و رویکرد ها و اجرای درست و اصولی کامپوزیت به روش لایه بندی، به دست نمی آید. به همین دلیل است که درک و تسلط بر مفاهیم لایه‌بندی مختلف برای موفقیت یک دندانپزشک در انجام کامپوزیت ضروری است.

کامپوزیت های دندانی قابلیت تطبیق رنگ خود را با افزودن رنگ یا رنگدانه به مخلوط به دست می آورند و تا محدوده رنگی ۱۶ رنگ در راهنمای رنگ را ارائه دهند و حتی در این ۱۶ رنگ نیز تفاوت هایی از نظر شفافیت و اشباع رنگ وجود دارد. هنگامی که رنگ های صحیح برای کامپوزیت به روش لایه بندی انتخاب شود، نتایج می توانند عالی باشند. لازم به ذکر است که انتخاب رنگ و استفاده مناسب و به جا از رنگ مناسب می تواند از دندانپزشکی به دندانپزشکی دیگر متفاوت باشد.

هزینه روش لیرینگ کامپوزیت دندان

مقایسه قیمت روش لیرینگ با نوع معمولی

هزینه عامل مهمی است که باید قبل از انجام کامپوزیت به روش لیرینگ آن را در نظر بگیرید. استفاده از روش های معمولی کامپوزیت دندان قیمت کمتری نسبت به کامپوزیت به روش لایه بندی دارد، و این هزینه بسته به محل زندگی شما، محل انجام کارهای دندانپزشکی و تجربه و تخصص دندانپزشک شما متفاوت خواهد بود. به علاوه اگر فقط به بهبود ظاهر لبخند خود امیدوار هستید، احتمالاً باید کل صورتحساب را بپردازید، زیرا بیمه اغلب رویه های دندانپزشکی زیبایی را پوشش نمی دهد! با این حال، اگر دندان شما آسیب دیده باشد، بیمه شما ممکن است بخشی یا تمام هزینه را پوشش دهد.

کلینیک سریتا ارائه دهند انواع خدمات زیبایی دهان و دندان، شرایط پرداخت اقساطی را برای خدمت کامپوزیت دندان در نظر گفته است این شرایط کاملا شناور بوده و قابل صحبت است. همچنین کلینیک سریتا با ارائه ضمانت نامه کتبی به مراجعین خود، کیفیت و دوام کار خود را کاملا تضمین می کند.

سایر روش‌های کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک روش برای ترمیم و زیباتر کردن دندان های شماست که می تواند با روش های مختلفی انجام شود و انتخاب این روش های به شما و تشخیص پزشک مربوطه بر می گردد. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.

کامپوزیت دندان به روش بالک فیل

تکنیک بالک فیل 

این تکنیک برای پر کردن دندان با کامپوزیت به کار می رود و به دلیل معایب مختلف آن که در نهایت منجر به شکست ترمیم می‌شود، مانند سایر تکنیک های ترمیم کامپوزیت، روش رایجی نیست اما با این حال، برخی از پزشکان روش bulk fill را برای کاهش تنش در حاشیه‌های سطح حفره دندان توصیه می ‌کنند.

داشتن معایبی مانند انقباض بیشتر پلیمریزاسیون، این تکنیک را به گزینه ای غیر قابل دوام تبدیل می کند، اما با این وجود مزیت اصلی این روش کامپوزیت دندان این است که مواد آن از تشکیل حفره های بیشتر جلوگیری می کند.

تکنیک لایه بندی افقی

در این نوع از کامپوزیت به روش لایه بندی، مواد ترمیم کننده کامپوزیت با ضخامت کمتر از ۲.۰ میلی متر به صورت افقی در برابر سطح حفره آماده شده، قرار داده می شود. اما نقطه ضعف اصلی این روش این است که تنش انقباض را هم افزایش می دهد.

تکنیک لایه بندی افقی کامپوزیت

تکنیک لایه بندی عمودی

در این نوع از کامپوزیت به روش لیرینگ، مقدار کمی از مواد کامپوزیت به صورت عمودی از یک طرف دیواره دندان به دیوار دیگر کشیده می شود و فضای دیواره لثه انقباض ناشی از پلیمریزاسیون را کاهش می دهد.

تکنیک لایه‌بندی افقی افزایشی

کامپوزیت افقی افزایشی نوعی از کامپوزیت دندان است که دیواره های حفره آماده شده را به کف حفره متصل کرده و پس از فتوکور کردن، بیشترین میزان استحکام را ایجاد می کند. این افزایش دهنده افقی به چهار قسمت مثلثی شکل تقسیم می شود که یک قسمت در برابر دیوار حفره و قسمتی از کف قرار می گیرد، یک برش مورب به طور کامل با کامپوزیت عاج پر شده و پخت می شود و همزمان نیز یک برش مورب دیگر پر شده و خشک می شود.

تکنیک سه طرفه

در این تکنیک از کامپوزیت دندان، نور پخت کامپوزیت با کمک ماتریس شفاف همراه با گوه های بازتابنده برای دستیابی به نتایج عالی کمک می کند. در اینجا، کامپوزیت با هدایت نور از طریق ماتریکس و گوه‌ها پخته می‌ شود و بدین ترتیب با جلوگیری از پلیمریزاسیون، از ایجاد فضای خالی در حاشیه لثه جلوگیری می شود. در واقع افزودن مواد کامپوزیت گوه‌ای به صورت تدریجی برای مهار بیشتر نواقص دیواره‌های حفره انجام می‌ شود.

جداسازی عاج و مینای دندان

در این روش اضافات کامپوزیت گرفته می شود و به صورت شیب هایی در برابر دیواره های حفره آماده شده تا سطح اتصال به دندان اعمال می شود و به دنبال آن به میزان مینای دندان نهایی افزوده می شود. راه دیگر، استفاده از یک رنگ کامپوزیت تیره است چراکه ظاهر طبیعی بهتری را برای بخش عمده ترمیم تهیه می کند.

تکنیک لایه بندی دو رنگ

در این روش پس از مراحل اولیه کامپوزیت دندان که شامل اسیدشویی و اعمال چسب می ‌شود، کامپوزیت مات (مواد عاج) اضافه شده، حک شده و پخت می‌ شود. انتخاب رنگ مناسب برای عاج در این روش بهترین نتایج را به همراه دارد. 

تکنیک لایه بندی پلی کروماتیک

در این تکنیک رنگ های مختلفی از مواد کامپوزیت، اوپالسنت بر حسب نیاز دندانپزشک اضافه می شود. هدف اصلی در این تکنیک کامپوزیت دندان، دستیابی به بهترین نتایج زیبایی از لحاظ انتخاب رنگ مناسب است که باید شبیه دندان طبیعی باشد.

کامپوزیت به روش لیرینگ یا لایه بندی

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. مشکلات رایج ترمیم کامپوزیت چیست؟

شایع ترین مشکلات مرتبط با ترمیم های کامپوزیت پوسیدگی مکرر در ۸۷% مواقع، شکستگی ترمیم در ۸۴% موارد و حساسیت بعد از عمل در ۸۴% موارد گزارش شده است.

۲. ماندگاری کامپوزیت ها روی دندان چقدر است؟

پرکننده های کامپوزیتی با استفاده از چسب به اطراف دندان پیوند شیمیایی ایجاد می کنند. اما طبق یک مطالعه تحقیقاتی کامپوزیت دندان به طور متوسط حدود ۷ سال دوام می آورد این در حالی است که اگر پرکردگی ها کوچکتر باشند و بیماران از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردار باشند، می توانند ۱۰ سال یا بیشتر نیز دوام بیاورند.

۳ بعد از کامپوزیت چه کارهایی را نباید انجام داد؟

روش های زیادی وجود دارد تا از کامپوزیت خود مراقبت کنید، برخی از این روش ها را در ادامه می خوانیم:

  • تا ۴۸ ساعت پس از انجام عمل از مصرف چای، قهوه، سیگار و غذاهایی که ممکن است دندان را دچار لکه کنند، خودداری کنید.
  • دندان های خود را مرتب مسواک بزنید و برای حفظ سلامت دهان و دندان به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از جویدن ناخن یا جویدن اقلام  دیگر که ممکن است مواد کامپوزیت را خرد کند خودداری کنید.

در آخر

کامپوزیت دندان یا باندینگ دندان راه حلی امروزی برای رفع آسیب های جزئی یا شکاف در دندان ها ارائه می دهد و به عنوان یک درمان زیبایی انجام می شود. دندان های لکه دار و نامرتب، کج یا دارای نواقص و شکستگی را به خوبی پوشش می دهد و لبخندی زیبا برایتان به ارمغان می آورد.