مواد اولیه مختلف و گزینه‌های درمانی متعددی در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی بکار می‌رود. محصولات جدیدتر مختلف مانند سرامیک‌های فشرده، عملکرد فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهند. با اینحال در ابعاد ناز‌ک‌تر فاقد زیبایی ذاتی مواد سنتی مانند پرسلن فلدسپاتیک هستند. با افزایش تقاضای بیماران برای زیباتر کردن لبخندشان در سال‌های اخیر، نیاز به مواد ترمیمی با شباهت نزدیک به دندان‌های طبیعی نیز افزایش یافته است. لمینت سرامیکی فلدسپاتیک در ابتدا برای ساخت پروتزهای پرسلن استفاده می‌شد اما اکنون به عنوان یک ماده زیبایی برتر برای ترمیم ونیرهای سفارشی بکار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با لمینت فلدسپاتیک با ما همراه باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان لمینت دندان

پرداخت اقساط با شرایط شناور همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

رضایت مشتری از لمینت دندان الیکا عرفانیان کلینیک سریتا

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیر پرسلن نیز معروف است)، پوسته نازکی است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگی دندان طراحی می‌شود. این پوسته‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند تا رنگ، شکل، اندازه یا طول آنها را تغییر دهند و ظاهرشان را بهبود ببخشند. لمینت‌ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که در مطلب امروز به بررسی تفاوت‌های سه مورد از آنها می‌پردازیم: ونیر فلدسپاتیک، ای پی اس و زیرکونیا.

نمونه کار لمینت دندان قبل و بعد جمال گودرزی کلینیک سریتا

پرسلن فلدسپاتیک

ونیر فلدسپاتیک از لایه‌های پودر شیشه (یعنی دی اکسید سیلیکون) و مواد مایع ساخته می‌شود. دی اکسید سیلیکون که به آن سیلیس یا کوارتز نیز گفته می‌شود، حاوی مقادیر مختلفی از آلومینا (اکسید آلومینیوم) است. هنگامیکه این آلومینوسیلیکات‌ها حاوی پتاسیم و سدیم باشند، به آنها فلدسپات گفته می‌شود. فلدسپات‌ها معمولا به روش‌های مختلفی تغییر داده می‌شوند تا به شیشه تبدیل شوند و در ترمیم‌های دندانی بکار روند. فرم‌های مصنوعی از شیشه‌های آلومینوسیلیکات نیز برای استفاده در سرامیک‌های دندانی ساخته می‌شوند. هنوز مشخص نیست که این پرسلن‌های مصنوعی، عملکردی برابر یا بهتر از فلدسپات‌های طبیعی دارند یا نه. پرسلن فلدسپاتیک در گذشته یک ماده کلیدی برای ساخت پروتزهای دندانی پرسلن بود و امروزه بطور گسترده برای ساخت لمینت سرامیکی فلدسپاتیک بکار می رود. این ماده، زیبایی و شفافیت بالایی همانند دندان‌های طبیعی ارائه می‌دهد.

پرسلن لمینت فلدسپاتیک

لمینت سرامیکی فلدسپاتیک برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

این نوع لمینت، یکی از جذاب‌ترین راه حل‌های زیبایی برای دندان‌ها محسوب شده و معمولا برای افراد زیر توصیه می‌شود:

  • قسمت اعظم مینای دندان علی رغم وجود حفره (سواخ) همچنان سالم است.
  • بیمار دندان قروچه نمی‌کند.
  • هنگامیکه تطبیق سایه رنگ دندان‌ها مشکل است.
  • برای کسانی که خودشان به این گزینه علاقه دارند.
مزایا و ویژگی های لمینت فلدسپاتیک

مزایا و ویژگی‌های لمینت فلدسپاتیک

چند مورد از ویژگی‌ها ونیر فلدسپاتیک عبارتند از:

  • نیاز به حداقل آماده سازی (۰٫۲ تا ۰٫۳ میلیمتر)
  • روشی بسیار کم تهاجم
  • ارائه شفافیت بالا
  • زیبایی فوق العاده و طبیعی
  • تقویت استحکام دندان‌ها (بخاطر پیوند خوردن با مینای دندان)
  • دوام طولانی (حداقل ۷ تا ۱۰ سال)
  • از آنجا که پرسلن، یک سرامیک حرارتی است بنابراین می‌تواند در برابر انواع لکه‌ها مقاومت کند و در صورت لکه شدن براحتی با پولیش تمیز می‌شود.
  • برای دندان‌هایی که بافت سالم و کاملی داشته و تنها به تغییرات و اصلاحات جزئی نیاز دارند، از لیمنت سرامیکی فلدسپاتیک استفاده می‌شود.
تفاوت لمینت فلدسپاتیک با ای پی اس (IPS)

تفاوت لمینت فلدسپاتیک با ای پی اس (IPS)

در این بخش قصد داریم در مورد یک ماده دندانپزشکی منحصر بفرد و کاربرد آن صحبت کنیم: لیتیوم دی سیلیکات (ای پی اس ایمکس).

آن یک ماده سرامیکی با پتانسیل زیبایی شناسی بالا است که استحکام خوبی نیز ارائه می‌دهد.  لمینت سرامیکی ای پی اس از سرامیک شیشه‌ای فشرده با لوسیت ساخته می‌شود و به همین دلیل، تنوع رنگ خوبی دارد. ای پی اس یک نوع لمینت از پیش ساخته شده است و قبل از نصب لازم است که دندان‌های مورد نظر تراشیده شوند. از آنجایی که این نوع لمینت از پیش ساخته شده است، بنابراین پروسه درمان با آن معمولا در یک جلسه کامل می‌شود.

ای پی اس نسبت به فلدسپاتیک از استحکام بیشتری برخوردار است و قیمت بالاتری نیز دارد. اما زیبایی ونیر فلدسپاتیک از ای پی اس بیشتر است. اگر اهل دندان قروچه هستید، بهتراست بجای لمینت فلدسپاتیک از ای پی اس استفاده کنید. از آنجا که لمینت ای پی اس بسیار نازک‌تر از پرسلن است، فقط مقدار بسیار کمی از سطح دندان تراشیده می‌شود یعنی ای پی اس در مقایسه با لمینت فلدسپاتیک به آماده سازی کمتری نیاز دارد و در برخی موارد اصلا نیازی به تراشیدن دندان نیست. نوع فلدسپاتیک معمولا پس از ۷ تا ۱۰ سال به تعویض نیاز دارد در حالیکه دوام لمینت ای پی اس بین ۱۰ تا ۲۰ سال برآورد شده است.

مقایسه پرسلن فلدسپاتیک و زیرکونیا

مقایسه پرسلن فلدسپاتیک و زیرکونیا

زیرکونیا یک اکسید فلزی است که از زیرکونیوم (فلزی از خانواده تیتانیوم) بدست می‌آید. آن بخاطر استحکام و دوام طبیعی خود، یک ماده ایده آل در دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود. ونیرهای زیرکونیا، لبخندی طبیعی به شما هدیه می‌دهند و تنوع سایه زیادی دارند. شایان ذکر است که تعداد کمی از لابراتورها فناوری مورد نیاز بمنظور استفاده از زیرکونیوم برای ساخت ونیرها را دارند که این امر می‌تواند بر قیمت نهایی کار تأثیر بگذارد.

از آنجایی که پرسلن فلدسپاتیک بر پایه شیشه ساخته می‌شود، احتمال شکسته شدن آن بیشتر از زیرکونیا است. چون در ساخت زیرکونیا از هیچ نوع شیشه‌ای استفاده نشده است، بنابراین مقاومت بیشتری دارد. در مورد ساییدگی دندان مقابل پس از نصب لمینت باید گفت که پرسلن فلدسپاتیک بیشتر از زیرکونیا می‌تواند باعث فرسایش دندان مقابل شود.

سوالات متداول

در این قسمت به چند مورد از سوالات رایج درباره لمینت‌ها می‌پردازیم.

۱.ای پی اس چه مزایایی دارد؟

  • مناسب برای اچ کردن و پیوند (باندینگ) با اسید هیدروفلوئوریک (باندینگ واقعی)
  • خواص مکانیکی ثابت شده برای بیش از ۱۵ سال
  • قابل استفاده بصورت مونولیتیک (یکپارچه) یا لایه‌ای
  • امکان انتخاب شفافیت و کدری توسط بیمار
  • تناسب دقیق با دندان‌ها
  • نتایج مطلوب حتی در حداقل ضخامت

۲. آیا ونیرهای زیرکونیا بهتر از پرسلن هستند؟

ونیرهای پرسلن، بسیار طبیعی‌تر از زیرکونیا بنظر می‌رسند. با اینحال پرسلن به اندازه زیرکونیا بادوام نیست و احتمال ترک خوردن یا شکستن آن بیشتر است. بعلاوه اگر دندان قروچه می‌کنید، قطعا پرسلن برای شما مناسب نخواهد بود.

۳. بهترین ماده برای ونیر دندان کدام است؟

هر نوع ونیر، مزایای خاص خودش را دارد. بطور کلی ونیرهای سرامیکی پرسلن، بهترین ماده برای ساخت لمینت در نظر گرفته می شوند زیرا ماندگاری و شفافیت بالایی دارند. این بدان معناست که آنها با دندان‌های طبیعی شما مطابقت (هماهنگی) دارند و مصنوعی بنظر نمی‌رسند. همچنین ونیرهای پرسلن براحتی لکه نمی‌شوند و تا مدت‌ها مانند روز اول تازه بنظر می‌رسند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر بدنبال کیفیت و زیبایی دراز مدت هستید، ونیرهای پرسلن را انتخاب کنید.

۴. آیا لمینت به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

برای نصب اکثر لیمنت‌ها لازم است مقداری از مینای دندان تراشیده شود که امری برگشت ناپذیر است. همچنین برخی از انواع لمینت‌ها باعث ساییدگی دندان مقابل می شوند. عمدتا اعمال زیبایی از جمله دندانپزشکی زیبایی می توانند معایبی به همراه داشته باشند. بنابراین قبل از تصمیم گیری حتما در مورد عوارض احتمالی پروسه درمان خود با دندانپزشک مشورت کنید.

۵. چرا هزینه لمینت‌های دندانی نسبتا بالا است؟

در بحث قیمت لمینت‌های دندان باید چند عامل را در نظر بگیرید: جنس لمینت، لابراتواری که لمینت را می‌سازد، تبحر دندانپزشک، محل زندگی شما و تعداد دندان‌های تحت درمان. علاوه بر اینها لمینت‌ها به دلایل زیر می‌توانند پر هزینه باشند:

  • قرار دادن آنها روی دندان‌ها به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد بنابراین لازم است به یک دندانپزشک ماهر مراجعه کنید که طبیعتا دستمزد بالایی خواهد گرفت.
  • اکثر بیمه‌های درمانی، هزینه لمینت‌ها را تقبل نمی‌کنند زیرا آنها صرفا جنبه زیبایی دارند و از نظر درمانی ضروری نیستند.
  • لیمنت‌ها (از هر جنسی که باشند) کیفیت بسیار خوبی دارند و بنابراین قیمت مواد اولیه بکار رفته برای ساخت آنها بالا خواهد بود.

۶. ونیر فلدسپاتیک تا چه اندازه مقاوم است؟

مقاومت آن به میزان تراشی بستگی دارد که دندانپزشک لازم است انجام دهد. اگر دندان‌های شما بعلت پوسیدگی به تراشیدن زیادی نیاز داشته باشند، مینای کافی روی دندان‌ها باقی نمی‌ماند و بنابراین ونیر فلدسپاتیک بخوبی به دندان‌ها متصل نمی‌شود. در واقع هر چه میزان پیوند فلدسپاتیک با مینای دندان بیشتر باشد، مقاوم‌تر و مستحکم‌تر خواهد بنابراین همه چیز به وضعیت مینای دندان‌های شما بر می‌گردد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار قبل و بعد کلینیک سریتا پوریا سلطانی

حرف آخر

اگر دندان‌های طبیعی شما ترک خوردگی و لکه دارند یا بخاطر فاصله زیاد یا نامرتب بودن دندان‌هایتان از لبخند زدن اجتناب می کنید، لمینت‌های دندانی می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. آنها در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که در مطلب امروز به سه مورد از آنها (فلدسپاتیک، ای پی اس و زیرکونیا) پرداختیم. برخی از افراد کاندید مناسبی برای استفاده از لمینت دندان نیستند. بعنوان مثال افرادی که مینای دندان کافی ندارند، آنهایی که دندان‌های بسیار ضعیفی دارند و غیره. دندانپزشک پس از معاینه دندان‌هایتان تشخیص می‌دهد که آیا این روش برای شما ایده آل است یا خیر. علاوه بر این با توجه به وضعیت دندان‌ها و اولویت‌های شما، بهترین جنس لمینت را پیشنهاد خواهد کرد.