آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید زردی دندان‌های خود را برطرف کنید؟ آیا تاکنون با لکه‌هایی رو دندان‌ها خود مواجه شده‌اید که با مسواک زدن قابل رفع نیستند؟ خوشبختانه به کمک استفاده از روش پولیش دندان امکان رفع اغلب لکه‌هایی که روی دندان‌ها به وجود می‌اید وجود دارد. این لکه‌ها می‌تواند شامل زردی ناشی از باقی ماندن غذا، لکه ایجاد شده در اثر مصرف دخانیات و بسیاری از لکه‌های دیگر باشد. ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به معرفی این روش، مراحل انجام آن و مزایای آن بپردازیم. در صورتی که تمایل دارید لذت شیرین یک لبخند با دندان‌های سفید و براق را تجربه کنید این مقاله را دنبال کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان چیست؟

پولیشینگ دندان روشی در دندانپزشکی است که می‌تواند برای اهداف درمانی و یا زیبایی انجام گیرد. استفاده به موقع از پولیش همچنین می‌تواند باعث پیشگیری از رشد پوسیدگی در مینای دندان شود. این روش شامل از بین بردن انواع پلاک، جرم، تجمع باکتری و سفید کردن دندان‌های شما می‌شود. در بسیاری از مواقع هنگامی که برای یک معاینه ساده به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، پزشک به شما توصیه می‌کند که پالیش دندان را انجام دهید. زیرا در صورت عدم مراقبت طولانی مدت امکان دارد که که دندان شما دچار جرم گرفتگی و لکه‌های پوسیدگی کوچک شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که استفاده بیش از حد از پولیش و جرم‌گیری می‌تواند باعث نازک شدن مینای دندان و قرارگرفتن در معرض پوسیدگی شود. بنابراین توصیه می‌شود در مرحله اول نسبت به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان جدیت داشته باشید و در مواقع لزوم با مشورت یک دندانپزشک از پولیش نیز استفاده کنید.

انواع پولیش دندان پولیش درمانی و پولیش زیبایی

انواع پولیش دندان را بشناسید

همان‌طور که اشاره کردیم این روش می‌تواند برای اهداف درمانی یا زیبایی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به هدفی که شما از این کار دارید، پزشک مجموعه اقدامات متفاوتی را انجام خواهد داد. در ادامه این مقاله رایج‌ترین روش‌های پالیشینگ دندان که مورد استفاده قرار می‌گیرد را معرفی می‌کنیم.

پولیش درمانی

در بعضی موارد که پزشک برای درمان دندان شما مجبور به باز کردن سطح خارجی و رسیدن به سمنتوم دندان می‌شود؛ از پولیش برای ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری‌های موجود در این ناحیه استفاده می‌کند. سمنتوم به لایه کلسیمی گفته می‌شود که روی ریشه دندان شما را پوشانده است. در صورت باقی‌ماندن عوامل عفونی در این قسمت، این احتمال وجود دارد که دندان بعد از درمان مجددا دچار عفونت یا آبسه شود. به همین دلیل پزشک قبل از پرکردن دندان از پالیش برای از بین بردن باکتری و پلاک‌ها استفاده می‌کند.

پولیش زیبایی در کلینیک سریتا نمونه کار پولیش

پولیش زیبایی

اگرچه این روش با نام پولیش زیبایی شناخته می‌شود، اما برای سلامتی دندان نیز مفید است. گاهی به دلیل عدم رسیدگی به دندان لکه‌ها پلاک‌هایی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. در این روش به کمک مواد ساینده مقداری از سطح دندان‌ها ساییده می‌شود و سفیدی و براقی را به دندان‌های شما برمی‌گرداند.

پولیش سطحی

در واقع می‌توان گفت پولیش سطحی نیز برای اهداف زیبایی استفاده می‌شود. در این روش فقط سطح تاج دندان‌ها سفید می‌شود تا نمای براق‌تری داشته باشد.

پولیش انتخابی

این روش زمانی به کار می‌رود که شما قصد نداشته باشید تمام دندان‌های خود را پولیش می‌کنید. این روش به‌ویژه زمانی که سطح خارجی دندان‌های شما ضعیف شده باشد انتخاب مناسبی است. در این روش بعضی لکه‌ها و پلاک‌هایی که روی یک یا چند دندان شما به وجود آمده است زدوده می‌شود. پزشک ممکن است بعد از جرم‌گیری استفاده این روش را توصیه کند.

مزایای پولیش دندان و نمونه کار پولیش دندان کلینیک سریتا

مزایای پولیش دندان

استفاده از پالیش دندان مزایای زیادی برای سلامتی دندان و زیبایی شما به همراه می‌آورد. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سفید شدن دندان‌ها
  • پاک‌کردن لکه‌ها
  • عدم درد و خونریزی
  • حذف پلاک‌ها
  • پیشگیری از بیماری لثه
  • از بین بردن باکتری و میکروارگانیسم‌ها
مراحل پولیش دندان کلینیک سریتا

مراحل انجام پولیش دندان

پزشک در ابتدا دندان‌‌های شما را از نظر میزان تغییر رنگ و پوسیدگی بررسی می‌کند؛ سپس با توجه به آن روش مناسب را برای تمیز کردن دندان‌های شما را انتخاب می‌کند. سپس به کمک یه جرم‌گیری ابتدایی پلاک‌ها و تارتار را از سطح دندان‌های شما جدا می‌کند. پس از جدا کردن پلاک‌ها به وسیله یه ماده ساینده مثل خمیر پروفیلاکسی دندان‌های شما صیقلی و تمیز می‌شود. در انتها ممکن است دندان‌پزشک از یک مایع حاوی فلوراید برای شستشوی دندان‌های شما استفاده کند. فلوراید باعث ترمیم پوسیدگی‌های جزئی و تقویت سطح خارجی دندان‌های شما می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود همیشه از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

هزینه و قیمت پولیش دندان در کلینیک سریتا

هزینه و قیمت پولیش دندان

باید گفت پالیش دندان جزء موارد پرهزینه دندان‌پزشکی محسوب نمی‌شود. اگر بیمه تکمیلی داشته باشید حتی می‌تواند برای شما رایگان تمام شود. البته هزینه پولیش می‌تواند به حجم کار شما می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی هزینه انجام این روش می‌تواند بسته به عوامل زیر متفاوت باشد:

۱- میزان تمیز کردن

میزان تمیز کردن بسته به درخواست شما یا تشخیص پزشک می‌تواند متفاوت باشد. آیا فقط می‌خواهید که پلاک‌ها و زردی دندان‌ها حذف شود؟ یا اینکه تمایل دارید دندان براق شود؟ پاسخ این سوال در هزینه آن متفاوت خواهد بود.

۲- مراجعه به دندانپزشک عمومی یا متخصص

اگرچه برای انجام بعضی خدمات دندانپزشکی چاره‌ای جز مراجعه به متخصص ندارید، اما انجام بسیاری از خدمات بین دندان‌پزشک عمومی و متخصص مشترک است. اما قبل از مراجعه باید از این مساله آگاه باشید که نرخ انجام همه امور دندانپزشکی حتی امور مشترک، توسط متخصص بیشتر است.

۳- روش مورد استفاده

همان‌طور که اشاره شد بسته به حجم کار شما قیمت خدمات نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است شما از روش پولیش سطحی یا پولیش انتخابی استفاده کنید، یا قصد داشته باشید که فقط یک فک خود را پالیش کنید که در این صورت هزینه شما کمتر خواهد بود.

۴- مراقبت‌های اضافی

در مواردی که لثه شما عفونت کرده باشد یا پلاک و جرم زیادی اطراف آن را فرا گرفته باشد ممکن است نیاز به بیهوش کردن باشد. در این موارد هزینه بیهوشی یا سایر خرمات اضافی نیز به آن افزوده خواهد شد.

۵- پوشش بیمه

بعضی بیمه‌های دندانپزشکی خدمات سفید کردن دندان و جرم‌گیری را نیز پوشش می‌دهند. در این صورت هزینه شما می‌تواند بسیار کمتر یا حتی رایگان باشد.

۶- کلینیک دولتی یا مطب خصوصی

تقریبا همه خدمات دندانپزشکی در مراکز دولتی تعرفه پایین تری دارند. اگر هزینه آن برای اهمیت زیادی دارد بهتر است از مراکز دولتی استفاده کنید.

آیا پولیش دندان درد دارد؟

به طور کلی و در اغلب موارد این روش درد یا خون‌ریزی قابل توجهی ندارد. زیرا این یک روش تهاجمی نیست و معمولا نیازی به باز کردن دندان یا لثه شما ندارد. این روش حتی از جرم‌گیری دندان نیز ساده‌تر بوده و عوارض کمتری ایجاد می‌کند. البته در صورتی که بعضی دندان‌های شما دچار حساسیت یا مشکل خاصی باشد ممکن است پزشک از بی‌حسی موضعی استفاده کند.

مرکز تخصصی پولیش دندان کلینیک سریتا

کدام لکه ها با پولیش دندان از بین می روند؟

قبل از انجام پولیش باید به بدانید که این روش برای از بین بردن هر لکه‌ای کاربرد ندارد. پالیش دندان زمانی کاربرد دارد که علت تغییر رنگ عوامل خارجی باشد. این به معنا است که سیاه شدن دندان به علت پوسیدگی به کمک این روش قابل رفع شدن نیست. رایج‌ترین لکه‌هایی که برای رفع آن‌ها از پولیش استفاده می‌شود عبارتند از:

  • لکه‌های ایجاد شده در اثر غذا‌ها
  • زردی ناشی از مصرف چای، قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌ها
  • تغییر رنگ به علت مصرف سیگار و سایر دخانیات
  • تغییر رنگ به دلیل عدم استفاده از مسواک

لکه‌های ایجاد شده در اثر عوامل خارجی می‌توانند به رنگ زرد، نارنجی، قهوه‌ای یا سیاه باشد. البته در مواردی که جرم زیادی روی دندان شما باشد ممکن است دندان‌پزشک استفاده از روش جرم‌گیری را پیشنهاد کند. به طور کلی در صورتی که به صورت دائم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید نیاز کمتری به رفع زردی و جرم دندان‌ها پیدا می‌کنید.

خمیر پروفیلاکسی چیست؟

خمیر پروفیلاکسی یکی از مواد ساینده‌ای است که بعضی از دندان‌پزشکان برای پالیش دندان از آن استفاده می‌کنند. این خمیر قدرت بالایی در ساییدن سطح دندان دارد و می‌تواند به خوبی لکه‌های روی دندان را از بین ببرد. اما این قدرت بالا ممکن است در صورت استفاده مداوم باعث نازک شدن مینای دندان و آسیب‌پذیر شدن آن در برابر پوسیدگی شود. پروفیلاکسی همچنین توانایی خوبی در زدودن میکروارگانیسم‌ها و پلاک‌ها از روی سطح دندان دارد.

در بعضی موارد دندان‌پزشک بعد از جرم‌گیری به شما توصیه می‌کند که از خمیر پروفیلاکسی برای از بین بردن لکه‌های باقی مانده و براق شدن دندان‌های خود استفاده کنید. این خمیرها معمولا در دو نوع با اندازه ذرات بزرگتر و ذرات کوچکتر ساخته می‌شوند. انواعی که ذرات بزرگتری دارند برای از بین بردن لکه‌ها و پلاک‌ها مناسب‌تر است اما در استفاده از آن باید احتیاط کردن زیرا می‌تواند باعث آسیب زدن به مینای دندان شود. خمیرهای با ذرات کوچکتر اگرچه قدرت کمتری در ساییدن دارند اما برای سفید کردن و جلای دندان مناسب‌تر هستند و به سطح خارجی دندان‌ها هم آسیب نمی‌زنند.

روش خانگی برای پولیش دندان

روش خانگی برای پولیش دندان

خوشبختانه امکان پالیش دندان در منزل نیز وجود دارند. امکان خرید خمیر پروفیلاکسی و استفاده شخصی آن برای همه افراد فراهم است و در فروشگاه‌های اینترنتی به فراوانی قابل یافت است. همچنین می‌توانید از جوش شیرین برای سایش سطح خارجی دندان‌های خود استفاده کنید. خمیردندان‌های سفیدکننده که حاوی سیلیس هستند نیز برای سفید کردن و جلا دادن دندان قابل استفاده هستند.

اما از هر روشی که برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده می‌کنید باید به این دقت کنید که همه این روش‌ها باعث ساییده شدن مینای دندان شما می‌شوند و افراط در جلا دادن دندان می‌تواند باعث آسیب به آن شود. مینای دندان در صورت از بین رفتن به هیچ عنوان قابل برگشت نیست و مجبور به پر کردن آن می‌شوید و حتی در شرایط ممکن است دندان را از دست بدهید.

نکات مهم در مورد پولیش دندان

نکات مهم در مورد پولیش دندان

  • همان‌طور که گفته شد این روش می‌تواند باعث نازک شدن مینای دندان شما شود. بنابراین در انجام آن احتیاط کنید.
  • بعد از انجام این روش تا سه ماه به استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید توجه بیشتری داشته باشید تا بخشی از سطح خارجی دندان شما ترمیم پیدا کند.
  • در صورتی که تمام دندان‌های شما زرد نشده است، بهتر است از روش پولیش انتخابی استفاده کنید. این باعث می‌شود سطح خارجی سایر دندان‌های شما ساییده نشود.
  • اگر به علت مصرف برخی داروها دندان شما تغییر رنگ داده است، استفاده از پالیش نمی‌تواند مفید باشد. پالیش فقط زمانی موثر است که علت تغییر رنگ خارجی باشد.
  • در صورتی که بعضی بیماری‌ها را داشته باشید ممکن است پزشک انجام این روش را برای شما ممنوع کند. این بیماری‌ها می‌تواند شامل این موارد باشد: التهاب حاد لثه، سابقه انجام ترمیم زیبایی، حساسیت به مواد ساینده، مینای دندان آسیب دیده، کلسیم پایین، مشکلات تنفسی
  • بعد از انجام پولیش باید حدود ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. این امکان وجود دارد تا سه روز بعد از پالیش کمی درد نیز احساس کنید که برای رفع آن می‌توانید از استامینوفن، کدئین و ایبوپروفن استفاده کنید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلام آخر

در صورتی که دندان‌های شما با زردی یا پلاک روبره شده‌اند بهتر است که از روش پالیشینگ برای تمیز کردن و سفید کردن آن استفاده کنید. پالیش دندان اگرچه در بسیاری از مواقع برای زیبایی استفاده می‌شود اما برای سلامتی دندان و کاهش فعالیت باکتری‌های مضر در دهان شما نیز کمک می‌کند. اما باید توجه داشت که در استفاده از آن افراط نشود زیرا باعث نازک شدن و آسیب‌پذیر شدن مینای دندان خواهد شد.

پولیش دندان انواع مختلفی دارد که با توجه وضعیت دهان و دندان شما انتخاب می‌شود. هزینه این روش نیز بستگی به روش انتخابی، پوشش بیمه و خدمات ارائه شده خواهد داشت. در این مقاله به بررسی کامل این روش پاک‌سازی دندان‌ها، شرایط انجام آن و روش خانگی پولیشینگ دندان پرداختیم. امیدواریم این مقاله به شناخت بیشتر شما از پالیش دندان کمک کرده باشد. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری در مورد این روش دارید با ما تماس بگیرید.