برخی افراد تصور می‌کنند از روش‌های دندانپزشکی زیبایی، فقط برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. دندانپزشکی زیبایی قرن‌ها است که برای تغییر ظاهر دندان‌ها و زیباسازی لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • به عنوان مثال در زمان مصر باستان، از طلا برای ساخت تاج یا بریج دندان استفاده می‌شد.
  • در قرون وسطی از دندان‌های اجساد به عنوان ایمپلنت استفاده می‌کردند.
  • در سال ۱۹۳۸ مسواک نایلونی ایجاد شد که تاثیر بسیار زیادی بر سفید شدن دندان‌ها داشت.

این موضوع نشان می‌دهد که ما در طول زمان اهمیت دندانپزشکی زیبایی را درک کرده‌ایم. زیباسازی دندان‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود و روحیه آنها را تغییر می‌دهد. یک راه حل بسیار ساده برای افزایش اعتماد به نفس و زیباتر ساختن لبخند، استفاده از لمینت دندان است. لمینت دندان یک راه حل بسیار ساده برای بهبود طرح لبخند است.

نمونه کار لمینت دندان در کلینیک سریتا

اکثر افراد لمنیت و ونیر دندان را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند‌. اگر چه کاربرد و کارایی لمینت دندان و ونیر دندان بسیار به یکدیگر نزدیک است، اما این دو تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. در ادامه قصد داریم در رابطه با مراحل نصب لمینت دندان صحبت کنیم تا اطلاعات دقیقی در این رابطه به دست آورید.

لمینت دندان به صورت واقعا اقساطی!!!

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

«لمینت» دندان چیست؟

لمینت دندان از یک ماده نازک ساخته شده است که بر روی سطح دندان قرار می‌گیرد و باعث می‌شود ظاهر دندان زیباتر شود. عوامل مختلفی باعث می‌شود پزشک از لمینت دندان استفاده کند. به عنوان مثال، تیره شدن سطح دندان‌ها یا آسیب‌هایی که روی مینای دندان وجود دارد، باعث می‌شود لمینت یک روش مناسب برای بهبود ظاهر دندان و استحکام ساختار دندان‌ها باشد. روش لمینت دندان، کم تهاجمی است و هیچ آسیبی به لثه وارد نمی‌کند.

 اگر می‌خواهید یک لبخند زیبا داشته باشید، بهترین راه حل انجام لمنیت دندان است‌. کاربرد و اثر لمنیت دندان تا حدودی مشابه با روکش‌های دندانی است. به همین دلیل در اغلب موارد این دو با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. لمنیت‌ها عموماً از روکش‌های دندانی نازک‌تر هستند. برخلاف روکش که کل سطوح دندان را می پوشاند لمینت فقط سطح قابل رویت دندان ها را پوشش می دهد و بافت بیشتری از دندان در این روش حفظ می شود. میزان مینای برداشته شده برای قرار دادن لمینت دندان بسیار کمتر از روکش دندانی است. لمینت دندان نوعی پوسته ی همرنگ دندان است که روی سطح دندان ها قرار می‌گیرد.

مراحل لمینت دندان

همانطور که در این مقاله گفته شد، لمینت دندان یک روش مناسب برای بهبود ظاهر دندان و جلوگیری از آسیب به فضای فک و دهان است. در ادامه مراحل لمینت دندان را به طور کامل برای شما بازگو می‌کنیم.

مرحله مشاوره و انتخاب رنگ از پالت رنگ  از مراحل لمینت دندان در کلینیک سریتا

مرحله اول: مشاوره با دندانپزشک متخصص

اولین جلسه برای انجام لمینت دندان، جلسه مشاوره یا معاینه دندان‌هاست. ابتدا دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که شما فرد مناسبی برای انجام لمینت دندان هستید یا خیر. شاید دندانپزشک بنا بر صلاحدید خود و بعد از بررسی دندان‌های شما، از روش زیبایی دیگری برای بهبود ظاهر دندان‌های شما استفاده کند.

اگرچه لمینت دندان یک روش کاربردی و مناسب است، اما برای همه افراد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این جلسه دندان‌های شما با اشعه ایکس مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد دندانپزشک باید مشخص کند که چه تعداد دندان برای انجام فرآیند لمینت، مناسب هستند. در جلسه مشاوره شما می‌توانید تمامی سوالات خود در رابطه با لمینت دندان را از دندان پزشک بپرسید.

مرحله تمیز کردن دندان متقاضی در کلینیک سریتا از مراحل لمینت دندان

مرحله دوم: تمیز کردن دندان

برای انجام لمینت دندان ابتدا سطح دندان‌ها باید کاملا پاکسازی شود. با این کار جرم و مواد آلوده‌ای که روی سطح دندان‌ها قرار دارند به طور کامل از بین می‌روند. لمینت دندان نباید روی باکتری‌ها یا مواد آلوده قرار بگیرد. برای نظافت و پاکسازی سطح دندان از ابزارهای مختلف استفاده می‌شود. ممکن است دندانپزشک از ژل شستشو یا مواد اسیدی برای پاکسازی استفاده کند.

تیم متخصص کلینیک سریتا

مرحله سوم: آماده سازی دندان

بعد از اینکه مواد آلوده از روی سطح دندان پاک شد، دندانپزشک باید فضا را برای قرار گرفتن مواد لمینت آماده کند. همانطور که گفته شد، لازم نیست در روش لمینت سطح بزرگی از مینای دندان تراش داده شود. بنابراین دندانپزشک بخش کوچکی از مینای دندان را تراش می‌دهد.

 تراش دادن مینای باعث می‌شود لمینت به‌ خوبی روی سطح دندان قرار بگیرد و استحکام بالایی داشته باشد. ابتدا دندانپزشک به ناحیه دندان مورد نظر ماده بی حسی تزریق می‌کند. سپس با کمک یک دریل دندانپزشکی مینا دندان را تراش می‌دهد. فرآیند تراش دادن مینای دندان، بسیار ساده است و بدون هیچگونه درد یا خونریزی انجام می‌شود.

مرحله قالب گیری و ساخت لمینت دندان در لابرتوار کلینیک سریتا

مرحله چهارم: قالب گیری و ساخت لمینت

سپس نوبت به قالب گیری از دندان ها می رسد. دندانپزشک لایه ضخیمی از خمیر قالب گیری را متناسب با فضای دهان بیمار در داخل دهان می گذارد و فشار می دهد تا تمام جزئیات دهان بروی خمیر ثبت شود. بعد از چند دقیقه خمیر سفد می شود و شکل دندان ها و فضای اطراف آن بر روی خمیر ثبت می شود.

این قالب به لابراتوار ارسال می شود تا بر اساس آن قالب گچی دهان و دندان ساخته شود. سپس روی این مدل گچی لمینت دندان با توجه به توصیه های پزشک ساخته می شود.

لمینت به صورت لایه ای و با توجه به رنگ و جنس انتخاب شده مرحله به مرحله ساخته می شود. سپس لمینت ها را در کوره قرار داده و لعاب کاری و پالیش می کنند و در آخر برای پزشک ارسال می کنند.

به طور میانگین ساخت قالب ممکن است از ۷ تا ۱۴ روز طول بکشد. در نظر داشته باشید در این مدت زمان کوتاه، سطح مینای دندان شخص، تراش داده شده است در این مدت با تشخیص پزشک و در صورت نیاز روکش‌های موقت بر روی دندان متقاضی قرار داده می شود تا لمینت ها اصلی آماده شوند.

مراحل لمینت دندان، چسباندن لمینت دندان به دندان متقاضی در کلینیک سریتا

مرحله پنجم: چسباندن لمینت به دندان

لابراتوار دندانپزشکی بعد از ساخت لمینت، آن را برای دندانپزشک ارسال می‌کند. سپس دندانپزشک لمینت را روی سطح دندان قرار می‌دهد و به کمک چسب‌های مخصوص، پیوندی بین سطح دندان و لمینت ایجاد می‌کند. نحوۀ قرارگیری لمینت دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که لمینت روی سطح دندان قرار می‌گیرد، نباید هیچ شکافی بین لثه و لبه لمینت وجود داشته باشد.

 اگر بین لثه و لمینت شکاف کوچکی وجود داشته باشد،  باکتری‌ها و مواد آلوده به راحتی می‌توانند در این شکاف تجمع پیدا کرده یا رشد کنند و باعث آسیب به دندان‌ها شوند. گاهی اوقات آسیب به سطح دندان به حدی شدید است که باعث شکسته شدن لمینت می‌شود. سعی کنید برای انجام لمینت دندان به دندان پزشکان ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا مشکلاتی مثل پوسیدگی مجدد و عفونت به وجود نیاید.

مزایا و نکات مثبت استفاده از لمینت دندان همراه با مراحل لمینت دندان

مزایای استفاده از «لمینت» دندان چیست؟

استفاده از لمینت دندان نه تنها بر ظاهر لبخند شما تاثیر گذار است، بلکه مزایای دیگری نیز دارد. در ادامه به برخی از مزایای لمینت دندان را برای شما بیان می‌کنیم و سپس در بخش‌های بعدی مقاله مراحل انجام لمینت دندان را به طور کامل توضیح خواهیم داد. بعد از بررسی مزایا و روش انجام لمینت دندان شما به راحتی تصمیم خواهد گرفت که آیا این روش برای زیبایی لبخند شما مناسب است یا خیر.

ترمیم دندان فرسوده با لمینت دندان در کلینیک سریتا، مراحل کامل لمینت دندان نمونه کار لمینت دندان

۱.ترمیم دندان فرسوده

اغلب افراد تصور می‌کنند لمینت دندان فقط برای بهبود زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در واقع مهمترین فایده و مزیت استفاده از لمینت دندان‌ها، ترمیم دندان‌های آسیب دیده یا فرسوده است. دندان‌های آسیب دیده یا شکسته، برای سلامتی دهان و دندان مضر هستند. این دندان‌ها به علت وجود حفره‌ها و خلل و فرج‌هایی که دارند، می‌توانند محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و مواد آلوده مضر باشد.

لمینت دندان به طور کامل روی بخش های آسیب دیده دندان را می پوشاند و انتخاب مناسبی برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان و ترمیم دندان های شکسته و فرسوده است.‌ گاهی اوقات دندانپزشک ممکن است به جای استفاده از روکش یا مواد پرکننده دندان، از لمینت دندان استفاده کند. استفاده از لمینت دندان در واقع به معنی یک تیر و دو نشان است.

یعنی نه تنها ظاهر دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد، بلکه با پوشش سطوح شکسته و آسیب دیده مانع از تجمع مواد آلوده می‌شود. همچنین لازم نیست لمینت دندان را روی همه دندان‌ها قرار داد. کافی است فقط ماده لمینت دندان روی دندان‌های آسیب دیده قرار بگیرد. لمینت رنگ مشابه دندان طبیعی دارد و ظاهر مصنوعی نخواهد داشت.

۲.آسیب کمتر به مینای دندان

برای استفاده از روکش دندان، ابتدا دندانپزشک باید قسمت بزرگی از دندان‌ها را فرز بزند. تراش خوردن سطح دندان، باعث می‌شود مینای دندان نازک شده و تا حدی آسیب ببیند. اما در روش لمینت دندان نیازی نیست همه بخش‌های دندان تراش داده شود. با تراش دادن قسمت کوچکی از مینای دندان، می‌توان این کار را انجام داد. بنابراین استفاده از لمینت دندان باعث می‌شود ساختار دندان آسیب نبیند.

کادر پزشک کلینیک سریتا در حال لمینت دندان

۳.بهبود در تغییر رنگ دندان

گاهی روی سطح دندان‌ها لکه‌هایی وجود دارد که از بین بردن آنها کار چندان راحتی نیست. شاید بتوان با استفاده از فرآیندهای دیگر مثل بلیچینگ دندان، برای سفید و روشن کردن سطح دندان‌ها اقدام کرد، اما ممکن است بازهم لکه‌ها دیده شوند. به عنوان مثال آسیب و عفونت در کانال ریشه دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر مصرف برخی مواد غذایی خاص یا داروهای تجویزی، باعث ایجاد لکه‌های سرسخت می‌شوند که از بین بردن آنها کار چندان آسانی نخواهد بود.

لمینت دندان به شما کمک می‌کند تا این لکه‌ها را از بین ببرید. ماده لمینت رنگ بندی‌های مختلفی دارد. لمینت باعث سفید‌تر شدن دندان‌ها می‌شود. البته فرآیند تغییر رنگ لکه‌های دندانی به مرور انجام می‌شود و نمی‌توان به یکباره لکه‌های سرسخت روی دندان را از بین برد.

نمونه کار لمینت دندان کلینیک سریتا همراه با مراحل لمینت دندان به همراه فیلم

۴.بستن شکاف دندان‌ ها

استفاده از لمینت دندان بهترین راه برای بستن فاصله بین دندان‌هاست. شکاف و فاصله بین دندان‌ها یک مسئله شایع است که در بین افراد زیادی دیده می‌شود. اگرچه فاصله یا شکاف بین دندان‌ها در ظاهر هیچ آسیبی به فضای دهان و دندان وارد نمی‌کند، اما در واقع این شکاف‌ها باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شوند. به همین دلیل ممکن است بعد از مدتی دندان‌ها ظاهر غیر طبیعی پیدا کنند. لمینت دندان یک راه حل سریع و راحت برای جلوگیری از تحلیل دندان‌ها می‌باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مراحل نصب لمینت دندان در کلینیک سریتا
مرحله مراقبت از لمینت دندان و توصیه های کلینیک سریتا به متقاضیان

مراقبت ‌های بعد از «لمینت» دندان

بعد از انجام لمینت دندان نیازی نیست از دستورالعمل‌های سخت و پیچیده، پیروی کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به صورت مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید تا مواد غذایی در شکاف‌های بین دندان‌ها تجمع پیدا نکند. سعی کنید به سطح دندان‌ها فشار زیادی وارد نکنید.

فشار دادن به دندان‌ها باعث می‌شود مواد لمینت آسیب دیده یا بشکنند. اگرچه استحکام مواد لمینت بسیار بالاست، اما باز هم نمی‌توان مقاومت و پایداری آن را با دندان طبیعی مقایسه کرد. به همین دلیل سعی کنید از دندان‌های خود مراقبت کنید تا طول عمر لمینت دندان افزایش پیدا کند.

انواع برند و مارک و نوع لمینت دندان در کلینیک سریتا

انواع

لمینت دندان به دو شکل کامپوزیتی و سرامیکی وارد بازار شده است. معمولاً لمینت‌های رزین کامپوزیت، قیمت پایین‌تری دارند و استفاده از آنها رایج است. البته باید گفت در لمینت‌های رزین کامپوزیت نیز از ذرات سرامیکی استفاده شده است. ذرات سرامیکی باعث استحکام لمینت و تقویت ساختار آن می‌شود‌. معمولاً لمینت‌های رزین کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال عمر می‌کنند.

 البته عمر مواد لمینت به نحوۀ نگهداری و مراقبت از دندان‌ها نیز بستگی دارد. بعد از انجام لمینت بهتر است به صورت مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و از مصرف مواد غذایی ناسالم و نوشیدنی‌های مضر پرهیز کنید. مواد قندی یا شیرینی باقیمانده در دهان، توسط باکتری های موجود در دهان مصرف شده و این باکتری ها اسید تولید می کنند و این اسید موجب پوسیدگی دندان ها می شود.

نوعی دیگر از انواع لمینت، لمینت‌های سرامیکی هستند که ظاهر بسیار طبیعی دارند و طول عمر آنها حدود ۱۰ تا ۲۰ سال است. این لمینت‌ها مقاومت بیشتری در برابر لکه‌ها دارند. البته قیمت لمینت سرامیکی در بازار بیشتر است.

هزینه لمینت دندان و مراحل لمینت دندان

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولاً نمی‌توان یک هزینه ثابت و مشخص برای لمینت دندان تعیین کرد.

  • یکی از عوامل موثر بر هزینه نهایی لمینت دندان، تعداد دندان‌های مورد نیاز برای انجام لمینت است. اگر تعداد دندان‌ها افزایش پیدا کند، شما باید هزینه بیشتری برای لمینت بپردازید.
  • از طرفی اگر لثه شما دچار مشکل باشد یا به نوعی بیماری مربوط به دندان دهان مبتلا باشید، فرآیند انجام لمینت سخت‌تر است. به همین دلیل دندانپزشک هزینه بیشتری دریافت می‌کند.

 معمولا دندانپزشکان هزینه نهایی لمینت را بعد از جلسه مشاوره و بررسی دهان و دندان‌های شما تعیین می‌کنند.

نمونه کار لمینت دندان کلینیک سریتا به همراه مراحل کامل لمینت دندان

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با مراحل نصب لمینت دندان صحبت شد. لمینت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود مشکلات مربوط به ظاهر دندان‌ها و جلوگیری از آسیب‌های دندانی است. در کنار لمینت معمولاً از روش‌های دیگر مثل کامپوزیت دندان نیز می‌توان استفاده کرد.

 البته تاکنون لمینت دندان به دلیل طول عمر بیشتر و استحکام بالاتر کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش‌ها داشته است. همچنین در استفاده از لمینت دندان نیازی به تراش دادن مینای دندان به حد وسیع نخواهد بود. به همین دلیل سطح دندان‌ها کمتر آسیب می‌بیند. این روش با هزینه کاملا مناسب (و شرایط پرداخت اقساطی ویژه) در کلینیک‌ سریتا توسط متخصصین لمینت دندان قابل انجام است.