آیا تا به حال با مشکلاتی مانند عفونت یا التهاب لثه مواجه شده‌اید؟ آیا تاکنون دندانپزشک بعد از جراحی دندان استفاده از دهانشویه را به شما توصیه کرده است؟ دهانشویه‌ها مزایای زیادی برای سلامت دهان و دندان شما فراهم می‌کند که باعث شده استفاده از آن برای همه افراد توصیه شود. دهانشویه‌ها حاوی مواد ضدعفونی کننده و ضد پوسیدگی هستند که روند خراب شدن دندان‌ها را به تعویق می‌اندازند و باعث بوی خوب دهان شما می‌شوند. در این مقاله به معرفی بهترین دهانشویه ها، مزایای آن ها و مهم ترین کاربردهای آن ها می‌پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

بهترین دهانشویه و اهمیت استفاده از دهانشویه

اهمیت استفاده از دهانشویه

دهانشویه یک مایع ضدعفونی کننده است که برای سلامت دهان و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دهان همه ما تعداد زیادی باکتری وجود دارد که بسیاری از آن‌ها برای سلامت دندان مضر هستند. عدم رسیدگی به وضعیت دهان می‌تواند موجب گسترش آن‌ها و خرابی زودتر دندان‌ها شود.

استفاده از خمیر دندان نمی‌تواند باعث از بین رفتن بعضی از باکتری‌ها شود. به همین دلیل لازم است که از دهانشویه برای سلامت بهتر دهان و دندان استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که هیچگاه دهانشویه نمی‌تواند جای مسواک و نخ دندان پر کند؛ بلکه باید به عنوان یک مکمل بعد از آن‌ها استفاده شود. دهانشویه علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها به کاهش بوی بد دهان نیز کمک می‌کند. دهانشویه‌ها در انواعی مختلفی تولید می‌شود و باید گفت بهترین دهانشویه با توجه به کاربرد آن می‌تواند متفاوت باشد.

موارد مصرف دهانشویه چیست؟

دهانشویه می‌تواند برای مصارف گوناگونی استفاده شود. از حفظ سلامت دندان‌ها تا رفع خشکی دهان می‌تواند از موارد استفاده دهانشویه باشد. مهم‌ترین کاربرد‌های دهانشویه را در ادامه بررسی می‌کنیم.

اینفوگرافیک موارد مصرف دهانشویه شامل 7 مورد

۱- پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها

مهم‌ترین علت پوسیدگی دندان فعالیت باکتری‌های مضر است. دهانشویه دارای موادی است که باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود همچنین پلاک‌ها را از روی دندان‌های شما پاک می‌کند و بدین وسیله از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

۲- تقویت لایه خارجی دندان

دهانشویه‌ها غالبا دارای فلوراید هستند. مطالعات ثابت کرده است که فلوراید باعث تقویت مینای دندان و ترمیم پوسیدگی‌های سطحی دندان می‌شود. استفاده مداوم از دهانشویه باعث می‌شود که علاوه بر عقب افتادن پوسیدگی دندان، جلوی رشد پوسیدگی‌های موجود گرفته شود.

۳- رفع التهاب لثه

علت التهاب لثه وجود عفونت و پلاک است. از آنجا که دهانشویه حاوی مواد ضد باکتری است در کنار مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند به کاهش عفونت لثه کمک کند. بهترین دهانشویه برای التهاب لثه دهانشویه‌ای است که حاوی یک مایع ضدعفونی کننده قوی باشد.

۴- رفع بوی بد دهان

عوامل متعددی می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان موثر باشد. یکی از این عوامل عفونت لثه است که همانطور که در بالا اشاره کردیم با مصرف دهانشویه می‌توان به درمان آن کمک کرد و در نتیجه بوی بد دهان را کاهش داد.

۵- دهانشویه سفید کننده

برخی از دهانشویه‌ها دارای مواد ساینده دندان و از بین برنده پلاک‌ها هستند. از این جهت به سفید شدن دندان‌های شما کمک می‌کند. البته در استفاده از آن‌ها نباید زیاده‌روی کرد؛ زیرا می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شما شود.

۶- ضدعفونی برای زخم زبان و جراحی دندان

در صورتی که روی زبان و قسمتی از دهان شما زخمی وجود داشته باشد ممکن است پزشک برای ضدعفونی کردن آن مصرف دهانشویه را تجویز کند. همچنین در صورتی که یکی از دندان‌های خود را جراحی کرده باشید پزشک استفاده از دهانشویه را به مدت چند روز برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند. بهترین دهانشویه برای زخم زبان و دهان می‌تواند حاوی مقداری اتانول باشد تا از تجمع و رشد باکتری‌ها در محل زخم جلوگیری کند.

۷- کاهش جرم دندان

بعضی از جرم‌های دندان به علت عدم رسیدگی روی دندان محکم شده‌اند و به طور عادی با مسواک قابل رفع شدن نیستند. اما بعضی از دهانشویه‌ها در صورت استفاده مداوم قابلیت لایه‌برداری از دندان‌ها را دارند و برای جرم دندان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مهمترین نکته هنگام خرید دهانشویه

نکات مهم هنگام خرید دهانشویه

انتخاب بهترین دهانشویه بیش از هر چیز به کاربردی که از آن انتظار دارید بستگی دارد. ممکن است شما برای جلوگیری از رشد پوسیدگی دندان، برای بهبود التهاب لثه، برای ضدعفونی کردن زخم دهان و زبان و یا برای کاهش بوی بد دهان قصد خرید دهانشویه داشته باشید. برای بسیاری از این موارد دهانشویه‌های خاصی تولید شده است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید. علاوه بر کاربرد، نکات زیر از مواردی است که هنگام خرید دهانشویه باید به آن توجه کنید.

مواد سازنده

دهانشویه‌ها از مواد مختلفی برای ضدعفونی استفاده می‌کنند. هنگام خرید دهانشویه به این دقت کنید که بعضی از مواد ضدعفونی کننده مانند کلرید ستیل، پراکسید هیدروژن، اتانول، منتول و فلوراید در آن وجود داشته باشد. وجود فلوراید در دهانشویه و خمیر دندان باعث می‌شود که مینای دندان شما تقویت شود.

در گذشته در دهانشویه از کلر هگزیدین استفاده می‌شد که خاصیت ضد میکروبی دارد. اما اکنون استفاده از آن کنار کمتر شده است؛ زیرا باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید دهان نیز می‌شود.

نشان استاندارد

اگر از محصولات داخلی استفاده می‌کنید لازم است که حتما محصول تولید شده از یک شرکت معتبر و دارای نشان استاندارد باشد. اگر هم از محصولات خارجی استفاده می‌کنید نشان استاندارد اروپا (ایزو ۹۰۰۱) الزامی است. دهانشویه غیراستاندارد می‌تواند باعث مسمومیت و بیماری شود.

قیمت دهانشویه

در کنار توجه به کاربرد و مواد سازنده، توجه به قیمت محصول نیز اهمیت دارد. معمولا خرید دهانشویه خارجی هزینه بالاتری نسبت به دهانشویه ایرانی برای شما خواهد داشت.

دهانشویه طبیعی چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

دهانشویه طبیعی چیست؟

دهانشویه طبیعی به دسته‌ای از دهانشویه‌ها گفته می‌شود که به جای مواد شیمیایی از مواد گیاهی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. استفاده از این مواد سابقه بسیار طولانی دارد که در اغلب موارد دارای سولفات روغن‌های ضروری خالص هستند. این دهانشویه‌ها می‌توانند از انواع برگ درختان، ریشه‌ها، پوست درخت یا صمغ تولید شده باشند؛ اما رایج‌ترین موارد دهانشویه‌های طبیعی شامل نعناَ اسطوخودوس و دارچین هستند که خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی دارند و به خوشبو شدن تنفس نیز کمک می‌کنند. این دهانشویه‌ها مزایای فراوانی دارند که چند مورد از آن‌ها در ادامه شرح داده خواهد شد.

دهانشویه طبیعی حساسیت ایجاد نمی‌کند

در حالی که بسیاری از افراد نسبت به دهانشویه‌های شیمیایی که دارای موادی چون اتانول و پراکسید هیدروژن هستند حساسیت دارند و باعث احساس تهوع یا التهاب در آن‌ها می‌شود، دهانشویه طبیعی برای حساس‌ترین دهان‌ها نیز کاملا ملایم و سازگار است.

خوش طعم و خوشبو هستند

در حالی که اغلب دهانشویه‌های شیمیایی دارای طعم تند و بوی نامناسبی هستند و هنگام مصرف احساس سوزش در دهان ایجاد می‌کنند، انواع طبیعی آن‌ها خوش‌طعم و کاملا دل‌پذیر است.

فاقد مواد افزودنی هستند

مواد افزودنی می‌تواند برای لثه و بافت دهان مضر باشد. به همین دلیل افرادی که به علت بیماری دیابت و آرتریت روماتوئید دارای لثه‌های آسیب‌پذیر هستند ممکن است نتوانند از دهانشویه شیمیایی استفاده کنند. انواع طبیعی آن فاقد مواد افزودنی است و مشکلی برای این افراد ایجاد نمی‌کند.

بهترین دهانشویه برای زخم زبان

اگر تا به حال زخم زبان را تجربه کرده باشید، می دانید که چقدر می تواند دردناک باشد و همه چیز از نوشیدن آب گرفته تا صحبت کردن باعث تحریک مداوم زبان و دردناک کردن آن می شود. زخم زبان یک بیماری بسیار شایع است که اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود مجبور به مقابله با آن خواهند شد، بنابراین مهم است که بدانید برای جلوگیری از بروز آن چه کاری باید انجام دهید و همچنین بتوانید در سریع ترین زمان ممکن آن را درمان کنید. یکی از راه های مقابله با آن استفاده از یک دهانشویه است. 

بهترین دهانشویه برای زخم زبان از نظر پزشکی دهانشویه ای است که با از بین بردن باکتری های بد باعث بهبودی می شود و بدون الکل باشد. بنابراین، اگر زمان یا تمایلی برای تهیه یک شستشوی آب نمک خانگی ندارید، این نوع دهانشویه ها می توانند محصول مناسبی برای شما باشد. 

بهترین دهانشویه برای زخم دهان

زخم های دهان می توانند به طور ناگهانی در هر جایی از دهان و در برخی شرایط حتی روی مری نیز ظاهر شوند. همانطور که می‌ توانید تصور کنید، این دردغذا خوردن را عملاً غیرممکن می ‌کند و بنابراین نه تنها تحریک‌ و درد زیادی در دهانتان خواهید داشت، بلکه در نهایت گرسنه‌ هم خواهید بود!

زخم ‌های دهان و آفت ‌های دهان معمولاً نتیجه‌ تحریکات جزئی هستند و باید ظرف چند هفته خود به خود از بین بروند. اما اگر متوجه شدید که قربانی زخم های مکرر دهان شده اید، یا به نظر می رسد که هرگز به طور کامل از بین نمی روند، باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید تا شرایط جدی تری مانند سرطان دهان یا ویروس را رد کنید. یکی دیگر از راه های مقابله با این زخم ها استفاده از محلول آب نمک در طول روز و یا دهانشویه برای جلوگیری از عفونت و بهبود زخم دهان است. 

بهترین دهانشویه برای زخم دهان یک دهانشویه فرموله شده است که به آرامی باعث بهبود زخم های دهان شود. این محصول باید توسط متخصصان دندانپزشکی در سراسر جهان توصیه شده و کاملاً بدون الکل باشد. بسیاری از دهانشویه های حاوی الکل برای اهداف ضد باکتریایی ساخته شده اند، اما در واقع اثرات نامطلوبی بر زخم های دهان دارند.

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه

بهترین دهانشویه برای التهاب لثه، دهانشویه های آنتی باکتریال است. این نوع دهانشویه ها حاوی موادی هستند که باکتری های دهان و دندان را از بین می برند. به علاوه می توانند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کنند. 

بهترین دهانشویه برای عفونت لثه

هنگامی که به دنبال دهانشویه پریودنتال یا بهترین دهانشویه برای عفونت لثه هستید، ایده خوبی است که از فرمول های دهانشویه حاوی الکل خودداری کنید. آیا هنگام غرغره کردن یک دهانشویه، احساس سوزش غیرقابل تحملی را تجربه کرده اید؟ این احتمالاً به خاطر وجود الکل در این دهانشویه ها است! الکل بسیار خشک و کم آب کننده و نسبتاً خشن برای پوست و لثه است. بنابراین اگر التهاب لثه، دندان‌ یا عفونت لثه دارید، استفاده از دهان‌شویه با الکل می‌ تواند علائم شما را بدتر و روند بهبودی را ناخوشایندتر کند.

بهترین دهانشویه برای عفونت دندان

بیشتر دهانشویه ها می توانند به تسکین دندان درد و از بین بردن عفونت دندان کمک کنند. با این حال، همه دهانشویه ها نمی تواند انواع دندان درد را کاهش دهند. برای دندان دردهای مرتبط با عفونت، ممکن است مجبور شوید از دهان شویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید. بهترین دهانشویه برای عفونت دندان دهانشویه ای است که حاوی موادی باشد که حساسیت دندان ها را از بین برده و درد را تسکین دهند. این نوع دهانشویه التهاب را کاهش داده و می تواند به کاهش تورم و درد مرتبط با بیماری پریودنتال کمک کند. 

بهترین دهانشویه سفید کننده

استفاده منظم از دهانشویه همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. به علاوه دهانشویه برای سفید کردن موثر دندان ها نیز موثر است. یکی از گزینه ها برای بهترین دهانشویه سفید کننده استفاده از پراکسید هیدروژن است که یک عامل سفید کننده در دهان شویه ها برای از بین بردن لکه های سطحی است. از آنجایی که ممکن است در درمان های سفید کننده زیاده روی کنید و در نتیجه حساسیت های غیرضروری ایجاد کنید، استفاده از دهان شویه سفید کننده راه حل مناسبی است. این نوع دهانشویه به طور منظم استفاده می شود و به آرامی اما مطمئناً لکه های سطحی را پاک کرده و در عین حال یکپارچگی مینای دندان را حفظ می کند.

بهترین دهانشویه طبیعی

اغلب دهانشویه های صنعتی شامل الکل، همراه با ترکیبی از مواد شیمیایی است که گاهی بر سلامتی دهان و دندان تاثیر منفی می گذارند. اگر می خواهید از این مواد شیمیایی اجتناب کنید، جایگزینی که برای دهان  شما بهتر است و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر است، استفاده از دهانشویه های طبیعی یا دست ساز خانگی است. یکی از بهترین دهانشویه های طبیعی، دهانشویه جوش شیرین و نعنا است که می توانید به راحتی در خانه درست کنید. 

مواد اولیه مورد نیاز برای دهانشویه طبیعی:

  • ۱ فنجان آب تصفیه شده
  • ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین
  • ۳ قطره اسانس نعناع فلفلی

دستورالعمل ساخت:

همه مواد را در یک ظرف شیشه ای با درب محکم بریزید و خیلی خوب تکان دهید. این دهانشویه را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد و نیازی به یخچال ندارد. قبل از هر بار استفاده به خوبی آن را تکان دهید.

بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از دهانشویه به کاهش باکتری ‌های موجود در دهان کمک می ‌کند، و از همین رو باعث کاهش میزان پلاک دندانی می‌شود. استفاده منظم از دهان شویه به پیشگیری از بیماری پریودنتال کمک می کند و اگر دهانشویه حاوی فلوراید باشد و در صورت استفاده صحیح، پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. اگر در معرض خطر بالای پوسیدگی دندان هستید یا می خواهید از ایجاد آن جلوگیری کنید، انتخاب دهانشویه حاوی فلوراید می تواند کمک کننده باشد. بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دهانشویه فلوراید است که می تواند به بازسازی مجدد مینای دندان ضعیف یا کلسیم زدایی کمک کند تا روند پوسیدگی متوقف شود. فراموش نکنید این نوع دهانشویه ها با محلول های طراحی شده برای درمان بیماری لثه و التهاب لثه متفاوت هستند.

بهترین دهانشویه برای جرم دندان

دهانشویه نمی تواند جرم دندان عمیق و باکتری ‌ها و پلاک ‌هایی را که به دندان ‌ها و لثه ‌ها در سطح عمیق‌تری چسبیده‌اند را از بین ببرد؛ اما می ‌تواند بسیاری از لایه‌ های سطحی باکتری‌ ها را از بین ببرد. برای از بین بردن جرم دندان عمیق باید به دندانپزشک برای برداشتن فیزیکی آنها از روی دندان مراجعه شود.

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت

حدود یک ماه پس از جراحی ایمپلنت دندان باید از استفاده از دهانشویه خودداری کنید زیرا این امر می تواند محل جراحی را تحریک کند. اما تمیز نگه داشتن دهان بعد از جراحی ضروری یکی از راه های تمیز نگه داشتن دهان و دندان استفاده از بهترین دهانشویه برای ایمپلنت به مدت ۳۰ ثانیه و ۲ بار در روز است. استفاده بیشتر از اینگونه دهانشویه ها می تواند موجب لکه دار شدن دندان و ایمپلنت شما شود و ماندگاری آن را پایین بیاورد.

بهترین دهانشویه فلوراید

دهانشویه حاوی فلوراید با جلوگیری از پوسیدگی و کاهش درد دندان و کند کردن رشد باکتری ها، به جلوگیری از بیماری لثه، التهاب لثه و بیماری دهان کمک می کند. فلوراید همچنین به تقویت مینای دندان کمک می کند. اما پیش از هر چیزی در مورد استفاده از بهترین دهانشویه فلوراید موجود در بازار مطمئن شوید و با دندانپزشک خود در مورد اینکه آیا دهانشویه فلوراید برای شما و خانواده شما مناسب است یا خیر مشورت کنید.

دهانشویه هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یک ترکیب شیمیایی است که هیدروژن را با اکسیژن ترکیب می کند. شما می توانید دهانشویه هیدروژن پراکسید را در اکثر داروخانه ها خریداری کنید و برای همه چیز از ضد عفونی کردن زخم ها گرفته تا تمیز کردن دهان و دندان خود از آن استفاده کنید. به علاوه از این دهان شویه می توانید برای تسکین گلودرد، سفید کردن دندان ‌ها و کاهش التهاب لثه نیز استفاده کنید. پس از غرغره دهانشویه هیدروژن پراکسید ، ممکن است متوجه قرمزی اطراف لثه یا سوزش در داخل دهان خود شوید. این علائم باید ظرف چند ساعت پس از غرغره از بین برود اما اگر قرمزی یا سوزش برطرف نشد، یا اگر شروع به استفراغ کردید یا احساس سرگیجه و ضعف کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

ضرر های استفاده از دهانشویه ها شامل 4 مورد

ضرر های استفاده از دهانشویه

اگرچه دهانشویه فواید زیادی برای دهان و دندان شما دارد، اما در صورتی که به شکل صحیح از آن استفاده نشود این امکان وجود دارد که مشکلاتی برای شما ایجاد شود. اغلب این عوارض ناشی از زیاده روی در مصرف دهانشویه های قوی است. باید گفت بهترین دهانشویه نیز در صورت عدم مصرف صحیح می‌تواند عوارضی را برای شما به وجود آورد. مهم‌ترین عوارض دهانشویه ها عبارتند از:

  • سرطان دهان: بسیاری از دهانشویه‌ها حاوی الکل هستند. الکل اگرچه یک ضدعفونی‌کننده قوی است و برای زمانی که دهان دارای زخم باشد یک انتخاب مناسب است، اما استفاده مداوم از آن می‌تواند شانس ابتلا به سرطان دهان را بالا ببرد.
  • لکه دار شدن دندان‌ها: برخی دهانشویه‌ها حاوی رنگ‌هایی هستند که می‌تواند در طولانی مدت باعث تیره شدن رنگ دندان‌های شما شود. در صورتی که قصد استفاده طولانی مدت از یک دهانشویه را دارید مطمئن شوید که در ساخت آن از رنگ‌های سنگین استفاده نشود.
  • تحریک دهان: برخی افراد نسبت به الکل و بعضی مواد به کار رفته در دهان شویه حساسیت دارند. این می‌تواند باعث سوزش دهان یا احساس تهوع شود.
  • از بین رفتن باکتری‌های مفید: دهانشویه‌ اگرچه باکتری‌های مضر دهان و دندان را از بین می‌برد اما باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید دهان نیز خواهد شد. باکتری‌ها خوب به عنوان مانعی در برابر ورود بسیاری از بیماری‌ها عمل می‌کنند.
  • بلعیده شدن: دهانشویه‌ حاوی موادی است که برای خوردن مناسب نیست و می‌تواند به سیستم گوارش و کبد شما آسیب بزند. بعضی دهانشویه‌ها حاوی سدیم لوریل سولفات هستند که بلعیده شدن آن می‌تواند برای کسانی که رژیمی غذایی کم‌نمک دارند مشکل ساز شود.
روش استفاده از دهانشویه ها، 8 مرحله برای استفاده از دهانشویه

روش استفاده از دهانشویه

به  طور معمول روش استفاده از دهانشویه روی جعبه آن نوشته شده است. در صورتی که این دستورالعمل وجود نداشت می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  1. مسواک بزنید
  2. نخ دندان بکشید
  3. اگر از خمیردندان فلورایددار استفاده می‌کنید، حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا فلوراید آن جذب شود.
  4. بین ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر ( ۳ تا ۵ قاشق چای‌خوری) از مایع دهانشو را در دهان خود بریزید.
  5. مایع را به مدت ۳۰ ثانیه در تمام دهان خود بچرخانید به طوری که تمام دندان‌ها را سقف و زبان شما را فرا بگیرد.
  6. بعضی برندها توصیه می‌کنند در انتها مایع را کمی قرقره کنید؛ اما مراقبت کنید که آن را نبلعید.
  7. مایع را کاملا بیرون بریزید.
  8. از شستشوی دهان خودداری کرده و به مدت ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

آیا با وجود استفاده از دهانشویه استفاده از مسواک الزامی است؟

بله قطعا الزامی است. استفاده از دهانشویه به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین استفاده از مسواک و نخ دندان شود؛ بلکه به عنوان مکمل آن می‌تواند کمک کننده باشد. دهانشویه امکان خارج کردن مواد غذایی باقی‌مانده در لابه‌لای دندان‌ها را ندارد و این مواد بهترین بستر برای رشد و تکثیر باکتری‌ها است. معمولا پوسیدگی دندان از همان نقاطی آغاز می‌شود که مواد غذایی آن خارج نشده است.

دهانشویه اگرچه باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود، اما باید این را بدانید که هیج روش وجود ندارد که بتواند تمام باکتری‌ها را از بین ببرد. به همین دلیل با وجود مواد غذایی بین دندان‌ها به سرعت باکتری‌ها تکثیر می‌شود و باعث پوسیدگی دندان‌ها خواهند شد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

دهانشویه‌ها به طور کلی برای ضدعفونی کردن و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. استفاده از دهانشویه در کنار مسواک و نخ دندان باعث به تعویق افتادن روند خرابی دندان‌ها می‌شود. از این رو توصیه می‌شود که همه افراد اعم از اینکه مشکلی در دندان‌های خود دارند یا خیر از آن استفاده کنند. دهانشویه می‌تواند برای رفع بوی بد دهان، رفع التهاب لثه، بهبود عفونت دندان، ضدعفونی کردن زخم زبان و دهان و رفع پوسیدگی‌های سطحی دندان مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین دهانشویه برای هر فرد بستگی به کاربردی است که از آن انتظار دارد؛ اما به طور عمومی می‌توان از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کرد. باید توجه داشت که فرو بردن دهانشویه می‌تواند عوارضی را برای ما به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی مهم ترین موارد مصرف دهانشویه و مزایای آن ها پرداختیم. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتری در مورد سلامت دهان و دندان دارید با کلینیک سریتا تماس بگیرید.

سوالات متداول

۱- چندبار در روز از دهانشویه استفاده کنیم؟

اگر از یک دهانشویه معمولی استفاده می‌کنید بعد از هربار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌توانید از دهانشویه استفاده کنید. در صورتی از دهانشویه‌های خاص برای کاربردهایی مثل ضدعفونی زخم جراحی دندان استفاده می‌کنید بهتر است دستورالعمل آن را از پزشک خود دریافت کنید.

۲- استفاده از دهانشویه برای کودکان مجاز است؟

استفاده از آن برای کودکان کمتر از ۶ سال توصیه نمی‌شود. به کودکان بزرگتر نیز حتما توصیه کنید که از فرو بردن آن خودداری کنند.

۳- ترکیب کردن چند دهانشویه می‌تواند مفیدتر باشد؟

خیر، هرگز چنین کاری را نکنید. ترکیبات شیمیایی در دهانشویه‌ها به گونه طراحی شده است که بیشترین عملکرد را داشته باشد. ترکیب کردن چند دهانشویه با هم می‌تواند باعث بی اثر شدن بعضی مواد و حتی تولید مواد مضر و پرخطر برای سلامتی شما باشد.

۴- مقداری از دهانشویه را فرو برده‌ام، آیا خطری من را تهدید می‌کند؟

برای یکبار و به مقدار کم خطر زیادی وجود ندارد؛ اما این نباید به یک عادت تبدیل شود که هر بار مقداری را فرو ببرید. اگر کودکی مقدار زیادی را نوشید سریعا با یک پزشک مشورت کنید.

به طور کلی دهانشویه‌ها به دو نوع ضدعفونی کننده و ضد حفره تقسیم می‌شوند. ضد عفونی کننده برای التهاب لثه، بهبود زخم و رفع بوی بد دهان مفید است؛ و ضد حفره برای جلوگیری از رشد پوسیدگی‌ها و ترمیم سطحی مناسب است. بسته به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.