بررسی درمان خانگی فاصله بین دندان ها، داشتن لبخندی زیبا برای همه لذت بخش است. یک لبخند با دندان‌های نامنظم بیشتر از یک لبخند با دندان‌های منظم دیده خواهد شد و پوشاندن آن کار بسیار سختی است. عوامل مختلفی در نامنظم بودن ظاهر دندان‌ها تاثیرگذار هستند. آنچه که مشخص است این است که ظاهر نامناسب دندان‌ها بر کاهش اعتماد به نفس افراد تاثیر گذار است. یکی از مشکلات مربوط به ظاهر دندان، ایجاد فاصله بین دو دندان مجاور است.

 این مشکل دیاستم نامیده می‌شود، عوامل مختلفی در ایجاد این عارضه موثر هستند. از طرفی روش‌های متعددی برای درمان فاصله بین دندان‌ها وجود دارد. اکثر روش‌های درمانی شکاف بین دو دندان مجاور، در کلینیک و مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. یک روش خانگی برای اصلاح و درمان فاصله بین دندان‌ها وجود دارد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مکیدن انگشت یکی از دلایل ایجاد فاصله بین دندان ها است.

دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ ها

 فاصله بین دندان‌ها فقط بین دو دندان مجاور ایجاد نمی‌شود؛ بلکه گاهی اوقات ممکن است بین تمامی دندان‌ها، فاصله وجود داشته باشد. رایج‌ترین نوع فاصله بین دندان‌ها مربوط به دندان‌های قدامی در فک بالاست. این فاصله در اکثر مواقع در دوران نوزادی ایجاد می‌شود. به فاصله بین دو دندان و اکثر مواقع دو دندان قدامی فک بالا، دیاستم گفته می‌شود.

قبل از اینکه در رابطه با درمان فاصله بین دندان‌ها صحبت کنیم، قصد داریم در رابطه با دلایل ایجاد شکاف بین دو دندان توضیحاتی را بیان کنیم.

۱.تفاوت اندازه فک و دندان

یکی از دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ها، تفاوت اندازۀ دندان و فک است. در صورتی که اندازه فک از ابعاد تمام دندان‌ها بزرگتر باشد، احتمال ایجاد فاصله و شکاف بین دو دندان مجاور بسیار زیاد است. در اکثر موارد اختلاف اندازه بین فک و دندان یک موضوع ارثی است.

۲.ابعاد کوچکتر یک دندان در مقایسه با سایر دندان ها

گاهی اوقات ممکن است یکی از دندان‌ها، ابعاد کوچکتری نسبت به سایر دندان‌های دائمی داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود دندان فضای کمتری را اشغال کند و باعث ایجاد فاصله بین خود و دندان مجاور شود. از طرفی دندان‌های مجاور برای پر کردن شکاف، به سمت داخل شکاف، حرکت می‌کنند و این موضوع در نهایت باعث نامنظم شدن دندان‌ها می‌شود.

۳.فرنوم لب

یکی از دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌های مجاور، فرنوم لب است. فرنوم بخش کوچک و نازکی از بافت دهان است که قسمت داخلی لب بالایی را به لثه متصل می‌کند. اگر فرنوم به شکل ضخیم و گوشتی باشد، باعث ایجاد شکاف بین دندان‌ها می‌شود.

۳.مکیدن شست توسط نوزاد

برخی از عادت‌های نوزادان مثل مکیدن شست دست یا فشار دادن زبان به دندان‌ها، باعث می‌شود دندان‌ها به سمت جلو حرکت کرده و بین دو دندان مجاور فاصله ایجاد شود.‌

۴.عارضه تانگ تراست

یکی دیگر از دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ها وجود یک عارضه به نام تانگ تراست می‌باشد که اغلب در میان کودکان و نوزادان دیده می‌شود. در این عارضه کودکان تمایل دارند زبان خود را در زمان قورت دادن مواد غذایی، به دندان‌های جلویی فشار دهند.

معمولا در زمان قورت دادن و بلعیدن، زبان باید به سمت سقف دهان فشار وارد کند (نه دندان جلویی). این موضوع باعث می‌شود که روی دندان‌ها فشار بسیار زیادی وارد شود و دندان‌ها به سمت جلو هدایت شود و در نهایت فاصله بین دو دندان مجاور ایجاد خواهد شد.

۵.استحکام و پایداری لثه

استحکام و پایداری لثه نیز تأثیر بسیار زیادی بر فاصله و شکاف بین دندان‌ها دارد. هرچه لثه ضعیف‌تر باشد، دندان‌ها لغزش بیشتری دارند و به سمت اطراف حرکت می‌کنند و ممکن است بین آنها شکاف ایجاد شود.

اکثرا افراد فکر می‌کنند فاصله بین دندان‌ها فقط برای اصلاح ظاهر لبخند باید درمان شود. در حالی که مهمترین علت درمان فاصله بین دندان این است که شکاف بین دندانی می‌تواند باعث تجمع باکتری‌های عفونی بین دو دندان مجاور شود.

راه ها و روش های درمان دیاستم و فاصله بین دندان ها در خانه و منزل

درمان خانگی فاصله بین دندان‌ ها

همانطور که گفته شد، اکثر روش‌های درمان فاصله بین دندان‌ها در کلینیک‌ها یا مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. معمولاً روش درمان خانگی فاصله بین دندان‌ ها بسیار کم است. در ادامه ابتدا روش درمان خانگی فاصله بین دندان‌ ها را برای شما بازگو می‌کنیم. سپس سایر روش‌های درمانی که برای از بین بردن شکاف بین دو دندان مجاور وجود دارد را بیان خواهیم کرد.

براکت دندان نواری

اگر بین دندان‌های شما شکاف قابل توجهی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از روش‌های خانگی خود را به زحمت نیاندازید. چرا که روش‌های خانگی ممکن است برای همه افراد نتیجه بخش نباشند. معمولاً برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها در خانه، از براکت‌های (DIY) استفاده می‌شود. به این نوع براکت، نوار دندان نیز گفته می‌شود. نوار دندان نوعی ابزار چسب مانند است که دور دندان شما قرار می‌گیرد.

 برای استفاده از این ابزار باید هر شب آن را دور دندان خود قرار دهید. البته برای اینکه با استفاده از نوار دندان به نتیجه برسید، باید کمی صبور باشید. معمولا روش‌های خانگی سریع جواب نمی‌دهند و مدتی طول می‌کشد تا شاهد کم شدن فاصلۀ بین دو دندان مجاور باشید. به طور کل استفاده از روش‌های خانگی را پیشنهاد نمی‌کنیم. شما باید زمانی از روش‌های خانگی استفاده کنید که از بافت استخوان لثه و تمامی عوامل موثر بر فاصله دندان‌ها اطلاع داشته باشید.

گاهی اوقات بافت لثه بسیار محکم است و ممکن است نوار دندان تاثیر چندانی روی فاصله بین دندان‌ها نداشته باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید به دندانپزشک مراجعه کنید و در رابطه با بافت دهان و دندان خود اطلاعاتی به دست آورید. معمولاً در مطب دندانپزشکی دربارۀ سایر روش‌های درمانی نیز اطلاعاتی داده خواهد شد و شما می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید.

سایر روش های درمان فاصله بین دندان ها

روش های درمانی دیگر برای از بین بردن فاصله دندان ها

در ادامه برخی از روش‌های درمانی دیگر که برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را بیان می‌کنیم.

۱.پر کردن دندان ‌ها

پر کردن دندان‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن فاصله بین دندان‌هاست. زمانی که اندازه شکاف از دو میلیمتر کمتر باشد، ممکن است دندانپزشک از مواد پرکننده دندان، استفاده کند. به این روش باندینگ دندان گفته می‌شود که یکی از روش‌های زیبایی لبخند در دندانپزشکی است. باندینگ دندان، سریع‌ترین و ساده‌ترین روش برای از بین بردن فاصله بین دندان‌هاست.

اگر شما بخواهید از نوار دندان یا روش‌های دیگر برای کاهش شکاف بین دندان‌ها استفاده کنید، ممکن است طی ۶ ماه تا یکسال جواب بگیرید. ولی با کمک باندینگ دندان یا استفاده از مواد پر کننده می‌توان در مدت زمان کوتاهی، به نتیجۀ دلخواه رسید.

  • در این روش، دندانپزشک ابتدا یک ماده بر پایه رزین را روی فاصله بین دندان‌ها قرار می‌دهد.
  • همزمان با این ماده، مقداری مواد باندینگ روی سطح دندان قرار می‌گیرد.
  • دندانپزشک مواد روی شکاف دندان را با استفاده از نور ماورا بنفش محکم می‌کند و همزمان به آن شکل می‌دهد تا ظاهر طبیعی داشته باشد.‌

اگرچه روش پر کردن دندان یک راه ساده و سریع برای بهبود ظاهر دندان‌هاست، اما باید توجه داشته باشید که باندینگ دندان، روشی دائمی نیست و ممکن است مواد پرکننده دندان به مرور زمان در اثر فرسودگی یا مسواک زدن و مواردی اینچنینی از بین بروند.

لمینت دندان راهی برای درمان فاصله بین دندان هاست

۲.روکش‌ های دندانی

اگر به دنبال یک روش ساده و سریع دیگر هستید که به کمک آن فاصله بین دندان‌های خود را از بین ببرید. روکش‌های دندانی را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از روکش‌های دندانی یک روش کاملا جدید و عالی برای از بین بردن شکاف‌های بزرگ بین دندان‌هاست. این روکش ممکن است از مواد مختلفی مثل گلاس آینومر، پرسلن یا کامپوزیت ساخته شده باشند.

روکش در واقع یک پوستۀ بسیار نازک است که همرنگ دندان‌های شما و در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود. روکش دندانی به کمک مواد خاصی روی سطح دندان می‌چسبد. به همین دلیل می‌تواند هرگونه شکاف یا سایر عیوب دندانی را بپوشاند. دندانپزشک برای متصل کردن روکش‌ها روی سطح دندان، از نوعی چسب مخصوص استفاده می‌کند.

 اگر جنس روکش با کیفیت باشد و فرآیند روکش کردن دندان‌ها به درستی انجام شود، روکش‌ها ممکن است تا آخر عمر باقی بمانند. برای قرار دادن روکش‌ها روی سطح دندان، مینای دندان شما باید شرایط مناسبی داشته باشد. نازک بودن مینای دندان باعث می‌شود دندان پزشک نتواند فرآیند روکش دندان را برای شما انجام دهد.

بریس های دندانی

۳.بریس‌ های دندانی

در صورتی که برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها صبور هستید و قصد دارید به طور کامل این موضوع را درمان کنید، می‌توانید از بریس‌های دندانی استفاده کنید. استفاده از بریس دندانی باعث می‌شود که شکاف بین دندان‌ها برای همیشه بسته شود. این روش، بهترین راه حل برای از بین بردن فاصله بین دندان‌هاست.

 بریس‌های دندانی نه تنها باعث می‌شوند شکاف بین دندان‌ها از بین برود، بلکه تراز کلی دندان‌ها را نیز تغییر می‌دهند و در مجموع باعث می‌شوند دندان‌های شما صاف و یکدست شوند. با استفاده از بریس دندانی هر گونه چرخش و بی نظمی دندان برطرف خواهد شد. روند درمان و نتیجه گرفتن با کمک بریس‌های دندانی کمی طول می‌کشد و مانند روش‌های دیگر مثل باندینگ یا روکش دندان نیست.

انواع بریس های دندانی

اگر نمی‌خواهید از بریس‌های غیر شفاف استفاده کنید که بر ظاهر لبخند شما تاثیر گذار هستند، پیشنهاد می‌کنیم از بریس‌های شفاف استفاده کنید و در عرض چند ماه فاصله بین دندان‌ها را از بین ببرید. بریس‌‌های شفاف از نوعی پلیمر شفاف پزشکی ساخته شده‌اند و زمانی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، نیرویی را به ساختار دندان‌ها وارد می‌کنند تا آنها را در یک راستا قرار دهند.

برخی افراد تصور می‌کنند که بریس‌های شفاف همیشه گران‌تر از بریس‌های غیر شفاف هستند. بریس‌های شفاف انواع مختلفی دارند که می‌توانید برخی از آن‌ها را با قیمت پایین‌تر تهیه کنید. علاوه بر این، انواع بریس‌های فلزی و سرامیکی نیز وجود دارند که برای دستیابی به نتیجه دلخواه به شما کمک می‌کنند.

ارتودنسی متحرک یکی از روش های درمان فاصله بین دندان ها است.

۴.دستگاه های متحرک ارتودنسی

یکی دیگر از راهکارها برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها استفاده از دستگاه‌های متحرک ارتودنسی است. این ابزارها در واقع همان بریس‌های دندانپزشکی هستند که به شکل شفاف وارد بازار شده‌اند. این بریس‌ها متحرک هستند. یعنی شما می‌توانید حدود چند ساعت در روز آنها را روی سطح دندان قرار دهید و در زمان استراحت یا در مواقع ضروری آن را از دهان خارج کنید.

 این مزیت به شما اجازه می‌دهد راحت‌تر از بریس‌‌های دندانی استفاده کنید. معمولاً از این دستگاه‌های ارتودنسی متحرک برای بستن شکاف‌های کوچک بین دندان‌ها استفاده می‌شود. با این حال این نوع ابزارها به همه متقاضیان توصیه نمی‌شود. چرا که استفاده از دستگاه‌های ارتودنسی متحرک شرایط خاصی دارد و شما باید این شرایط را دارا باشید. بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید و نظر دندانپزشک را در رابطه با ارتودنسی‌های متحرک بپرسید.

بهترین راه حل و درمان فاصله بین دندان ها یا دیاستم استفاده از ارتودنسی در سنین نوجوانی و جوانی است.

بهترین راه حل از بین بردن شکاف دندانی چیست؟

انتخاب بهترین راه حل به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان فاصله بین دندان‌های مجاور و تعداد دندان‌ها، نقش موثری بر انتخاب روش درمان دارد. به عنوان مثال اگر بین همۀ دندان‌های شما فاصله وجود دارد، بهتر است از روش‌های دائمی و بهتری مثل ارتودنسی شفاف و ارتودنسی فلزی استفاده کنید.

روش‌هایی مثل روکش‌های دندانی یا مواد پرکننده به صورت موقت باعث می‌شوند فاصله بین دندان‌ها پوشیده شود. اما اگر تعداد دندان‌ها زیاد باشد، شما مجبور خواهید بود به صورت مکرر برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها به دندانپزشکی مراجعه کنید. در صورتی که فقط بین دو دندان فاصله وجود دارد، می‌توانید از روش‌هایی مثل روکش دندان استفاده کنید که بسیار کاربردی هستند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با درمان خانگی و کلینیکی فاصله بین دندانی صحبت شد. معمولاً تعداد روش‌های خانگی برای از بین بردن شکاف بین دندان‌ها زیاد نیست. از طرفی روش‌های خانگی چندان موثر نیستند.

 زمانی که شما بخواهید به صورت خانگی فاصله بین دندان‌ها را از بین ببرید، نوار دندان شما در لابراتوار آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود. این نوار دندان ممکن است ابعاد و اندازه دقیقی نداشته باشد. بنابراین بهتر است استفاده از براکت‌های دندانی یا ارتودنسی زیر نظر دندانپزشک انجام شود تا به نتایج قابل قبولی برسید.

برای دریافت مشاوره رایگان با کلینیک دندانپزشکی سریتا تماس بگیرید.