لمینت ایراد‌های دندانی شما را پنهان می‌کند و به دندان‌ها ظاهری درخشان‌تر، سفیدتر و یکنواخت‌تر می‌دهد. لمینت کردن یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی دهان و دندان است، زیرا می‌تواند لبخند را در مدت زمان کوتاهی زیبا و جذاب‌تر کند. برای استفاده طولانی مدت و آسیب ندیدن روکش‌ها لازم است که مراقبت‌هایی از آن‌ها داشته باشید. رعایت بهداشت دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای سالم نگه داشتن دندان‌های طبیعی ضروری است. سالم ماندن دندان‌ها شما باعث می‌شود که روکش‌ها نیز از جا کنده نشوند و بیشتر عمر کنند. با این حال، از هر نوع خمیر دندانی نمی‌توان برای شستشوی روکش‌ها استفاده کرد. خمیر دندان برای لمینت باید دارای ویژگی‌های سازگار با جنس و ساختار لمینت داشته باشد. در این مقاله به بررسی بیشتر این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

لمینت دندان اقساطی!!

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مراقبت و نگهداری صحیح از دندان های لمینت شده داری اصولی می باشد.

اصول نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

در حالت ایده‌آل، دندان‌های زیر لمینت باید مثل همیشه قوی و سالم باقی خواهد بمانند؛ اما برای این کار لازم است که بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. این مراقبت شامل عمل به تمام دستورالعمل‌هایی است که دندانپزشک بعد از لمینت به شما توصیه می‌کند. شما همچنین روزانه باید حداقل دو بار با خمیر دندان غیرساینده مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه ضد حساسیت نیز می‌تواند به سلامت بهتر دندان‌های شما کمک کند.

برای قرار دادن روکش‌های لمینت، بخشی از سطح دندان شما به عنوان بخشی از فرآیند آماده‌سازی دندان تراشیده خواهد شد. به طور معمول، این تراش بیشتر از ۰.۵ میلی‌متر نخواهد بود. پس از تراش، لمینت شما با یک ماده بسیار چسبنده به سطح دندان چسبانده می‌شود که تحت تابش نوع خاصی از لیزر محکم می‌شود. چسباندن لمینت به دندان باعث می‌شود که بخشی از دندان شما در برابر پوسیدگی عایق شود. اما لمینت تمام دندان را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل لازم است که نسبت به بهداشت آن دقت کافی داشته باشید.

تاثیر خمیردندان روی دندان لمینت شده و سایر دندان ها

چگونه خمیر دندان روی لمینت تاثیر می گذارد؟

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان می‌تواند بر روی موادی که روکش‌های لمینت شما از آن ساخته شده‌اند تاثیر بگذارد. در حالی که مواد سرامیکی مورد استفاده در لمینت بسیار بادوام هستند، اما می‌توانند در طول زمان فرسوده شوند یا تحت تاثیر مواد خاصی در خمیردندان قرار گیرند. به همین دلیل اگر می‌خواهید لمینتی داشته باشید که تا حد امکان ماندگاری داشته باشد، استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینت سرامیکی اهمیت دارد.

چه نوع خمیر دندان برای لمینت مناسب نیست؟

دو نوع خمیر دندان وجود دارد که افرادی که لمینت دارند باید از آن‌ها اجتناب کنند:

  • خمیر دندان‌های سفید کننده: خمیر دندان‌های سفید کننده حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن است که می‌تواند مواد روکش را هنگام مسواک زدن نرم کند. از آنجایی که روکشها را نمی‌توان سفیدتر کرد، این باعث ساییدگی و شکستن غیر ضروری لمینت می‌شود.
  • خمیردندان‌های ساینده: مواد ساینده در بسیاری از خمیردندان‌ها رایج است و شامل جوش شیرین (بی کربنات سدیم)، کربنات کلسیم، ژل‌های سیلیکا دهیدراته و اکسیدهای آلومینیوم هیدراته می‌شود. این مواد مانند کاغذ سنباده دانه ریز عمل می‌کنند که روی دندان‌ها و روکش‌ها کشیده می‌شوند و باعث نازک شدن آن می‌شوند.
بهترین خمیردندان برای لمینت دندان بهترین برند و مارک از چه خمیر دندانی استفاه کنیم؟

بهترین خمیر دندان مخصوص لمینت دندان

به کسانی که لمینت کرده‌اند توصیه می‌شود هنگام مسواک زدن از خمیر دندان ژله‌ای غیر ساینده استفاده کنند. این خمیردندان‌ها فاقد مواد ساینده یا مضر هستند، به این معنی که روکش‌ها را نازک یا نرم نمی‌کنند و بنابراین عمر لمینت بالاتر می‌رود.

بعضی از مواد می‌توانند باعث حساسیت در لثه‌های شما و در نتیجه تاثیر روی لمنیت‌های شما شوند. این مواد می‌تواند شامل اسانس نعناع و بعضی مواد دیگر باشد. اگر لثه‌های شما حساس هستند باید از خمیر دندان‌های ضدحساسیت استفاده کنید.

تاثیر و نقش نوع مسواک بر سلامت دندان ها و به خصوصو دندان های لمینت شده

آیا نوع مسواک نیز در سلامت لمینت های شما تاثیر دارد؟

همچنین باید به این نکته توجه کنید که مسواک شما می‌تواند تاثیر منفی بر روکش‌های شما داشته باشد. اگر از مسواکی با موهای سفت استفاده می‌کنید، این مسواک می‌تواند مواد لمینت را از بین ببرد و باعث آسیب جدی شوند. مسواک سفت همچنین می‌تواند به خط لثه شما آسیب برساند و احتمال تحلیل لثه و خونریزی لثه را افزایش دهد.

بهترین نوع مسواک برای لمینت مسواکی با موهای نرم و با سری کوچک است. این به شما این امکان را می‌دهد که به آرامی دندان‌ها و روکش‌های خود را تمیز کنید و در عین حال به تمام قسمت‌های دهان دسترسی داشته باشید.

چندبار مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم مخصوص دندان های لمینت شده

چند بار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لازم است؟

به طور عادی، بهتر است حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید. در حالت ایده‌آل، بهتر است بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به علت نازک شدن مینای دندان شما برای انجام لمینت، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

دوام و ماندگاری لمینت دندان چه میزان است؟

لمینت چقدر دوام خواهند داشت؟

به طور متوسط، لمینت‌ها حدود ۱۰ سال دوام می‌آورند. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید این ماندگاری می‌تواند تا چند سال دیگر نیز افزایش یابد. اما به هر حال هر لمینتی روزی نیاز به تعویض کردن دارد و بعید است که یک لمینت تا پایان عمر همراه شما باشد.

عمر لمینت‌ها به جنس آن‌ها، نحوه مراقبت از آن‌ها، استفاده از چسب مناسب و مهارت دندانپزشک بستگی دارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

عدم استفاده از خمیر دندان سفید کننده برای لمینت

همان‌طور که گفتیم لمینت اغلب برای پنهان کردن عیوب‌ دندان و بهبود رنگ آن‌ها استفاده می‌شود. طبعا همه افراد تمایل دارند که لمینت‌های آن ها برای همیشه سفید و بدون لکه به نظر برسند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که خمیر دندان سفید کننده بهترین راه برای حفظ رنگ روکش‌های لمینت است. با این حال، باید بدانید که خمیر دندان‌های سفیدکننده در واقع می‌توانند بیشتر از اینکه مفید باشند به لمینت شما آسیب برسانند.

خمیردندان‌های سفید کننده معمولا دارای مواد شیمیایی و سایر مواد ساینده هستند. مواد ساینده سطح روکش‌ها را خراش می‌دهند و باعث می‌شوند جلای خود را از دست بدهند. علاوه بر این خراش روی لمینت‌ها می‌تواند باعث ایجاد فضاهایی شود که ذرات غذا در آن‌ها جمع شده و باعث ایجاد پوسیدگی شود. اگرچه روکش‌های سرامیکی و چینی در برابر لکه‌ها مقاوم هستند، اما اگر آسیب ببینند، می‌توانند تغییر رنگ دهند. خمیر دندان برای لمینت باید فاقد این مواد باشد زیرا استفاده از خمیر دندان سفید کننده نه تنها باعث سفید شدن بیشتر لمینت نمی‌شود بلکه در دراز مدت ممکن است باعث لکه شدن آن نیز بشود.

خمیر دندان ژله ای و غیر ساینده برای لمینت دندان بهترین گزینه است.

خمیر دندان ژلی غیر ساینده برای لمینت

خمیر دندان‌های ژلی بهترین خمیر دندان برای لمینت هستند زیرا به اندازه سایر خمیر دندان‌ها ساینده نیستند. مواد تشکیل دهنده خمیردندان بیشترین اهمیت را در سلامت لمینت شما دارد. پس از انجام لمینت شما باید از خمیردندان‌های حاوی موادی مانند پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین که هر دو می‌توانند به روکش‌ها آسیب برسانند، خودداری کنند. خمیر دندان ژله‌ای غیر ساینده می‌تواند ساختار روکش‌ها را حفظ کند تا مدت ماندگاری بیشتری داشته باشند.

فواید استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت

خمیردندان هایی که برای دهان‌های حساس ساخته شده‌اند برای استفاده پس از لمینت گزینه بسیار خوبی هستند. بسیاری از افراد در چند روز یا چند هفته اول پس از نصب لمینت، حساسیت بیشتری را تجربه می‌کنند. خمیر دندان هایی که به عنوان ضد حساسیت در بازار وجود دارند می‌توانند به کاهش این علائم کمک کند و در عین حال ساختار روکش‌ها را نیز حفظ کنند. این خمیردندان‌ها دارای مواد درشت‌تری هستند که روی مینای دندان ملایم تر رفتار می‌کنند. این مواد برای انواع روکش‌ها از هر جنسی که باشند مناسب‌اند.

رسیدگی و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ سلامتی لمینت دندان

هر ۶ تا ۱۲ ماه یک بار دندان های خود را جلا دهید

مراجعه منظم به دندانپزشک گام مهمی برای حفظ سلامت دهان است. در معاینات منظم، پزشک سطح خارج لمینت‌ها را صیقل می‌دهد و درخشش و سفیدی آن‌ها را بازیابی می‌دهد. این باعث می‌شود دندان‌های شما در مقابل لکه‌ها ظاهری و ایجاد پلاک مقاوم‌تر شوند.

علائم حساسیت به خمیر دندان چیست؟

اگر به خمیر دندان خود حساسیت داشته باشید، علائم زیر ممکن است در شما بروز پیدا کند:

  • زخم در اطراف دهان
  • لب‌های خشکیده و ترک خورده
  • احساس خارش یا سوزش در لثه‌ها
  • التهاب لثه‌‌ها
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • ایجاد لکه‌های سفید در دهان
اینفوگرافیک: علائم حساسیت به خمیر دندان چیست؟

ویژگی‌های خمیر دندان مخصوص لمینت دندان

خمیردندان‌ها باید فاقد مواد ساینده و مواد حساسیت‌زا باشند. در صورتی که یک خمیر دندان دارای ویژگی‌های زیر باشد، برای دندان‌های لمینت شده مناسب است:

  • فاقد جوش شیرین
  • پراکسید هیدروژن
  • بدون نعناع و اسانس آن
  • بدون SLS
  • فاقد پارابن
  • بدون سالیسیلات
  • بدون هیدروکسید آلومینیوم
  • فاقد مواد پلاستیکی
  • بدون شیرین کننده مصنوعی
  • فاقد الکل
  • ترجیحا ژل مانند

به طور کلی خمیر دندان برای لمینت باید دارای حداقل ویژگی‌های تهاجمی باشد. هر خمیر دندانی که سایندگی بالا داشته باشد یا برای لثه حساسیت ایجاد کند انتخاب نامناسبی است.

خمیر دندان فرموله شده برای لمینت چیست؟

برخی از خمیر دندان‌ها وجود دارند که به‌طور خاص برای مراقبت از لمینت یا سایر ترمیم‌های دندانی ساخته شده‌اند که به آن‌ها خمیر دندان فورموله شده گفته می‌شود. این خمیردندان‌ها بسیار مناسب هستند، اما قیمت آن‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از سایر خمیر دندان‌ها است. در بیشتر موارد، افراد نیاز به خمیر دندان فرموله شده یا مخصوص ترمیم دندان ندارند. تا زمانی که شما در مورد خمیردندانی که انتخاب می‌کنید دقت کنید و از خمیر دندان‌های مضر برای روکش استفاده نکنید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

خمیردندان دارای فلوراید برای سلامتی دندان لمینت شده بسیار مفید است.

آیا خمیر دندان حاوی فلوراید به لمینت‌های من آسیب می‌زند؟

از آنجایی که به دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای مراقبت از روکش‌های لمینت احتیاط شود، اغلب افراد می‌پرسند که خمیر دندان‌های حاوی فلوراید چه تاثیری بر لمینت‌های آن‌ها دارد؟ پاسخ این است که خمیردندان‌های حاوی فلوراید نه تنها بی‌خطر هستند، بلکه گزینه‌ای عالی برای دندان‌های لمینت شده است.

فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. از آنجایی که پوسیدگی دندان یکی از رایج‌ترین دلایلی است که روکش‌های لمینت باید برداشته شوند، فلوراید می‌تواند در افزایش طول عمر روکش‌ها مفید باشد.

خلاصه و جمع‌بندی

اگر برای رفع عیوب دندان‌های خود روش لمینت را انتخاب کرده‌اید باید توجه داشته باشید که حفظ و مراقبت از روکش‌ها بسیار اهمیت دارد. همان‌طور که می‌دانید لمینت غیرقابل برگشت است و در صورت آسیب به آن مجبورید دوباره برای نصب روکش مجدد هزینه کنید و امکان برگشت به دندان‌های سابق خود وجود ندارد. بنابراین در حفظ و مراقبت از آن کوشش کنید تا روکش‌های شما بالاترین ماندگاری را داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت از لمینت استفاده از خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان برای لمینت باید حاوی مواد ضد پوسیدگی باشد و باعث سایر بیش از حد دندان‌ها و روکش‌ها نشود. خمیر دندان‌های سفید کننده و ژل‌های ساینده برای شما مناسب نیستند؛ زیرا با نازک کردن بیش از حد لمینت باعث شکستن و کنده شدن آن می‌شوند. همچنین استفاده از خمیر دندان‌های حساسیت زا می‌تواند باعث آسیب به لثه و در نتیجه کنده شده روکش‌ها شود.

بهترین انتخاب برای شما استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، بدون جوش شیرین و مواد ساینده و خالی از مواد حساسیت‌زا است. در این مقاله به طور مفصل در مورد ویژگی‌های خمیر دندان مناسب برای لمینت صحبت کردیم. در صورتی که به مشاوره نیاز دارید با متخصصین کلینیک سریتا تماس بگیرید و برای راهنمایی بیشتر سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سوالات متداول خمیر دندان مخصوص لمینت

۱- خمیر دندان‌های حاوی الکل برای لمینت مناسب هستند؟

به طور کلی خیر. الکل می‌تواند باعث ایجاد حساسیت، سوزش زخم‌ها و احساس تهوع شود. همچنین در بعضی افراد باعث عوارض در لثه می‌شود. اگر احساس می‌کنید نسبت به آن آلرژی دارید بهتر از از خمیر دندان حاوی الکل استفاده نکنید.

۲- آیا لمینت‌های دندان دائمی هستند یا می‌توان آنها را برداشت؟

لمینت‌ها به عنوان یک درمان دائمی دندان محسوب می‌شوند، زیرا تا ۱۰ الی ۱۵ سال ماندگاری دارند. از آنجایی که آن‌ها یک گزینه دائمی برای ترمیم دندان هستند، باید قبل از اقدام نسبت به مزایا و معایب آن به طور کامل تحقیق کنید.

۳- مراقبت از لمینت شامل چه مواردی است؟

از خمیر دندان غیر ساینده و ضد حساسیت استفاده کنید، مسواک شما باید نرم و دارای سری کوچک باشد، روزی دو مرتبه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، از دهانشویه مناسب استفاده کنید، با دندان خود غذاهای سفت را نجوید.

۴- آیا لمینت برای کسانی که دندان قروچه می‌کنند انتخاب خوبی است؟

معمولا خیر، لمینت برای افرادی که دندان قروچه می‌کنند یا دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهند گزینه مناسبی نیست. احتمال آسیب رساندن به لمینت‌ها در چنین حالتی بسیار زیاد است.