وقتی بحث ترمیم یا بهبود ظاهر دندان‌های جلو به میان می‌آید، روکش‌ها و لمینت‌ها هر دو می‌توانند مزایای قابل توجهی ارائه دهند اما آنها از نظر عملکردی و زیبایی شناختی، دو هدف کاملا متفاوت را دنبال می‌کنند. آیا تفاوت لمینت و روکش دندان را می‌دانید؟

مطلب امروز به طور کامل به این موضوع می‌پردازد. ابتدا توضیح می‌دهیم که این دو چه تفاوتی با هم دارند، سپس در مورد تفاوت لمینت سرامیکی و روکش زیرکونیا صحبت خواهیم کرد. آنگاه مزایا و معایب روکش و لمینت را بر می‌شمریم و هزینه‌های این دو روش را با هم مقایسه می‌کنیم. و در انتها، در مورد مراحل کار و دوام هر یک و همچنین سوالات متداولی که ممکن است به ذهن‌تان خطور کند، صحبت خواهیم کرد. لطفا تا پایان همراه ما باشید.

مشاوره لمینت و روکش دندان

همین الان بدون نوبت با یک متخصص مشورت کن

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تفاوت لمینت و روکش دندان

روکش و ونیر، دو گزینه کاملا متفاوت  هستند اما شما در ظاهر نمی‌توانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. هر دوی آنها طوری ساخته شده اند که شبیه دندان‌های طبیعی بنظر برسند، هر دوی آنها ظاهر دندان‌های زیرین‌شان را بهبود می‌بخشند اما فقط یکی از آنها برای اهداف مرتبط با سلامت، ضروری بوده و دیگری کاملا اختیاری است.

اگرچه برخی از مردم به روکش‌ها «کلاهک دندان» می‌گویند اما آنها ترمیم‌هایی با پوشش کامل هستند که مانند یک کلاه ایمنی کوچک عمل می‌کنند. این پوسته محافظ، تمام سطح دندان را تا خط لثه می‌پوشاند و زیر آن را بطور کامل مهر و موم می‌کند (می‌بندد). برای دندان‌های جلویی، زمانی از روکش استفاده می‌شود که دندان‌ از نظر ساختاری سالم نباشد. به عبارت دیگر، دندان ترک خورده است، حفره بزرگی دارد، شکسته است یا شما درمان ریشه (عصب کشی) انجام داده‌اید (دندان‌هایی که عصب کشی شده‌اند، بسیار شکننده هستند). اینگونه دندان‌ها به یک روکش نیاز دارند  تا بدرستی کار کنند. در غیر اینصورت خراب‌تر می‌شوند و احتمالا باید کشیده شوند.

اما لمینت فقط قسمت جلوی دندان‌ها و کمی روی لبه‌ها را می‌پوشاند. شما در هنگام لبخند زدن، این ظاهر جدید زیبا را می‌بینید اما دندان طبیعی شما کاملا در پشت آن قرار می‌گیرد. فقط دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که دندان جلویی شما روکش دارد یا لمینت. چون از بیرون، هر دو عین هم بنظر می‌رسند. از آنجا که لمینت‌ها یک طرف دندان شما را می‌پوشانند، فقط جلوه بهتری به دندان‌هایتان می‌بخشند و هیچ گونه تقویت ساختاری فراهم نمی‌کنند.

مقایسه لمینت سرامیکی و روکش زیرکونیا

تفاوت لمینت سرامیکی و روکش زیرکونیا

لمینت‌های سرامیکی برای افرادی ایده آل است که بدنبال دندان‌های زیبا و لبخندی بی نقص هستند اما نمی‌خواهند دندان‌هایشان زیاد تراشیده شود یا دوست ندارند درمان ارتودنسی انجام دهند.

لمینت‌های سرامیکی، لایه‌های (ورقه‌های) پرسلن هستند که به جلوی دندان‌ها می‌چسبند. آنها یکی از محافظه کارانه‌ترین درمان‌های دندانپزشکی محسوب می‌شوند. بافت برداشته شده از دندان برای لمینت سرامیکی، بسیار کم است. بطور متوسط چیزی بین ۰٫۳ تا ۰٫۷ میلی متر از بافت دندان برای نصب لمینت تراشیده می‌شود. سپس لمینت‌ها با فرم و رنگ دلخواه تهیه شده و روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. آنها بسیار نازک بوده و حاوی فلز نیستند. به همین دلیل از نظر زیبایی شناختی، نتایج موفقی ارائه می دهند. نور از لمینت‌های سرامیکی عبور می‌کند و این قابلیت منحصر بفرد باعث می‌شود که آنها مانند دندان‌های طبیعی بنظر برسند. با این ویژگی، دندان‌های لمینت شده شما در زیر هر نوع نوری، ظاهری واقعی و نچرال دارند.

پرداخت اقساطی خدمات زیبایی دندانپزشکی

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

همانطور که گفتیم روکش، یک کلاهک دندانی است که با چسپ مخصوص به دندان چسبانده می‌شود تا دوام و ظاهر آن را بهبود ببخشد. از مواد مختلفی برای ساخت روکش استفاده می‌شود که محبوب‌ترین آنها زیرکونیا است. آن یک ماده مقاوم و سفید رنگ است که به دلیل ساختار مستحکم خود بطور گسترده‌ای در ساخت روکش‌های دندان بکار می رود. دو نوع زیر کونیا وجود دارد. زیرکونیای جامد که مات است و برای ترمیم دندان‌های عقب بکار می رود و زیرکونیای شفاف که برای دندان‌های جلوی دهان استفاده می‌شود.

برای درک بهتر تفاوت لمینت و روکش دندان بیایید به مزایا و معایب هر یک نگاهی بیندازیم.

مقایسه مزایا و معایب روکش دندان

مزایا و معایب روکش دندان

مهم‌ترین مزایای روکش دندان عبارتند از:

  • همه قسمت‌های دندان را می‌پوشاند بنابراین در برابر پوسیدگی، محافظت بیشتری ایجاد می‌کند.
  • روکش‌های سرامیکی دقیقا شبیه دندان‌های طبیعی شما هستند.
  • روکش‌ها نسبتا دائمی هستند و لازم نیست برای تمیز کردن، آنها را مانند دندان مصنوعی از دهان‌تان بیرون بیاورید.
  • ممکن است بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه روکش دندان را تقبل کند.
  • می‌تواند حتی روی یک یا دو دندان نیز نصب شود.

مهم‌ترین معایب روکش دندان عبارتند از:

  • به منظور ایجاد فضای کافی برای قرار گرفتن روکش باید بخش زیادی از دندان طبیعی شما تراشیده شود.
  • دندان روکش شده ممکن است در ابتدا نسبت به گرما و سرما حساس‌تر باشد و حتی ممکن است به درد لثه دچار شوید. اگر این حساسیت افزایش یافت، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پرسلن، شکننده است و می‌تواند به مرور زمان آسیب ببیند.
  • روکش‌های معمولی (PFM)، یک خط تیره نازک بین دندان طبیعی و روکش نشان می‌دهند.
مهمترین مزایا و معایب لمینت دندان

مزایا و معایب لمینت

مهم‌ترین مزایای لمینت دندان عبارتند از:

  • لمینت از نظر زیبایی شناختی، مطلوب‌تر از روکش‌ها هستند زیرا هیچ گونه خط تیره‌ای در حاشیه لثه ایجاد نمی‌کنند.
  • برخی از لمینت‌ها به آماده سازی چندانی نیاز ندارند بنابراین بخش بسیار کمی از دندان طبیعی شما برداشته می‌شود.
  • لمینت‌ها به دندان‌های طبیعی شما متصل می‌شوند بنابراین هیچ گونه حرکتی ندارند.
  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاوم در برابر تغییر رنگ و لکه شدن.
  • قابل ترکیب با سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی مانند بریج، ارتودنسی و غیره.

مهم‌ترین معایب لمینت دندان عبارتند از:

  • لمینت‌ها، نواحی بیشتری از دندان شما را در معرض پوسیدگی جدید قرار می‌دهند.
  • لمینت‌ها برگشت پذیر نیستند (دائمی هستند).
  • ممکن است تحت پوشش بیمه دندانپزشکی نباشند.
  • اغلب هزینه بالایی دارند.
مقایسه هزینه و قیمت روکش دندان با لمینت دندان

مقایسه هزینه‌ها و قیمت روکش و لمینت دندان

خدمات دندانپزشکی خصوصا دندانپزشکی زیبایی عموما پر هزینه هستند. علت آن بالا بودن قیمت مواد اولیه مرغوب و همچنین دقت و ظرافتی است که پزشک بکار می‌گیرد. بنابراین لمینت‌ها و روکش‌ها می‌توانند گزینه‌های پر هزینه‌ای باشند.

بطور کلی لمینت‌ها گران‌تر از روکش‌های دندان هستند اما عوامل مختلفی بر قیمت نهایی هر یک تأثیر می‌گذارد. بعنوان مثال تعداد واحدهای لمینت یا روکش مورد نیاز، ماده‌ای که برای ساخت آنها بکار می‌رود، میزان آماده سازی لازم، تعداد جلسات درمان، سایر دندان‌ها، تجربه پزشک مورد نظر و محل زندگی شما همگی می‌توانند هزینه تمام شده را تغییر دهند.

مقایسه مراحل روکش دندان و لمینت دندان

مقایسه مراحل روکش دندان و لیمنت دندان

مراحل لمینت دندان عبارتند از:

  • ابتدا به منظور آماده سازی دندان، مقدار کمی از مینای دندان برداشته می‌شود.
  • سپس یک رنگ لمینت متناسب با رنگ دندان‌های طبیعی شما انتخاب می شود.
  • آنگاه دندانپزشک از دندان‌های شما قالبگیری می‌کند یا یک اسکن دیجیتالی انجام می‌دهد. در صورت نداشتن امکانات لازم در مطب، قالب یا تصویر دندان‌ها به لابراتوار فرستاده می‌شود.
  • بسته به میزان تراش دندان‌تان ممکن است تا آماده شدن لمینت اصلی، یک لمینت موقت روی دندان‌تان قرار داده شود.
  • پس از آماده شدن، لمینت دائمی جایگزین موقت می‌شود. سپس آن با یک چسپ مخصوص به دندان چسبانده می‌شود و با نور فرابنفش سفت می‌گردد.

مراحل روکش دندان عبارتند از:

  • ابتدا دندان‌ به میزان لازم تراشیده می‌شود.
  • قالب یا تصویری از دندان تهیه شده و به لابراتوار ارسال می‌شود.
  • ممکن است دندانپزشک تا زمان آماده شدن روکش اصلی، یک روکش موقت روی دندان‌های شما قرار دهد.
  • وقتی روکش دائمی آماده شد، دندانپزشک روکش موقت را بر می‌دارد و روکش دائمی را روی دندان شما قرار می‌دهد. سپس آن را بگونه‌ای تنظیم می‌کند که به درستی جا بیفتد و شما جویدن راحتی داشته باشید. سپس با استفاده از چسپ، آن را به دندان شما می‌چسباند.
  • دندان‌های دارای روکش ممکن است کمی حرکت داشته باشند که می‌تواند بر جویدن شما اثر بگذارد. در اینصورت لازم است روکش شما مجددا تنظیم شود.
تفاوت دوام و ماندگاری روکش دندان با لمینت دندان

تفاوت دوام و ماندگاری روکش و لمینت

اگر می‌خواهید تفاوت لمینت و روکش دندان را از نظر ماندگاری بدانید، باید توجه داشته باشید که میانگین طول عمر هر دو تقریبا یکسان است. بطور کلی اگر بدرستی از دندان‌هایتان مراقبت کنید، هر روز نخ دندان بکشید و اهل دندان قروچه نباشید (چون این کار می‌تواند باعث شکستن روکش یا لمینت شما شود)، براحتی می‌توانید ۷ تا ۱۰ سال از آنها استفاده کنید. از آنجا که اکثر روکش‌ها و لمینت‌های دندان از مواد با دوام مشابهی ساخته می‌شوند، بهترین راه برای افزایش ماندگاری آنها رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان و استفاده از نایت گارد (محافظ دندان قروچه) در هنگام خواب است.

سوالات متداول تفاوت روکش دندان و لمینت دندان

در زیر به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید، اشاره می‌کنیم.

۱.آیا همه افراد می‌توانند لمینت دندان انجام دهند؟

خیر. برای آنکه یک بیمار برای دریافت لمینت دندان تأیید شود، باید دندان‌هایی محکم داشته باشد و مینای دندان او به اندازه کافی باشد. لمینت‌ها برای بیمارانی که دندان‌های بسیار کج دارند یا دندان‌های خود را بهم فشار می‌دهند یا می‌سایند، گزینه مناسبی نیستند.

۲.آیا مراقبت از لمینت دندان آسان است؟

بله. مراقبت از لمینت‌های دندانی به هیچ وجه دشوار نیست. پوسته‌های پرسلن به اندازه کافی محکم هستند بنابراین تنها کاری که لازم است شما انجام دهید، رعایت بهداشت دهان و دندان‌‌تان است. مراقبت خوب شامل استفاده از مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید (حداقل دو بار در روز) و کشیدن نخ دندان (حداقل یک بار در روز) است.

۳.در صورت افتادن روکش دندان باید چکار کنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید، آن است که روکش افتاده را نگه دارید. شما می‌توانید از داروخانه‌های معتبر، چسپ موقت دندان تهیه کنید و از این چسپ برای قرار دادن مجدد روکش بطور موقت استفاده نمایید. سپس در اسرع وقت برای نصب دائمی آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

۴. آیا روکش کردن دندان، دردناک است؟

معمولا نه. قبل از انجام هر گونه پروسه دندانپزشکی تهاجمی، شما بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد. برای به حداقل رساندن درد تزریق بی حسی می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید قبل از تزریق به ناحیه مورد نظر، ژل بیحس کننده موضعی بمالد.

حرف آخر

لمینت و روکش، هر دو می‌توانند لبخند و عملکرد دندان‌های شما را بهبود ببخشند. اما هر دوی آنها روش‌های پرهزینه‌ای هستند بخصوص زمانی که برای بیش از یک دندان بکار روند. تفاوت لمینت و روکش دندان به عملکرد اصلی آنها بر می‌گردد. لمینت‌ها زمانی استفاده می‌شوند که فقط به دنبال بهبود زیبایی دندان‌هایتان باشید مانند پوشاندن دندان‌های نامرتب یا شکسته بخصوص دندان‌های جلویی. روکش‌ها زمانی بکار می‌روند که دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، شکسته باشد یا نیاز به عصب کشی داشته باشد. همچنین زمانی که نیاز به ارتودنسی دندان‌های مجاور دارید، ممکن است روکش‌ برای شما مناسب‌تر باشد. انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت دهان و دندان برای حفظ لیمنت یا روکش شما حیاتی است.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی سریتا با همراهی کادر فوق تخصص دندانپزشک، ارائه دهنده انواع خدمات زیبایی و درمانی دهان و دندان می باشد. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان شماره خود را در کادر پایین صفحه وارد کنید تا در کمتر از ۲۴ ساعت متخصصی ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸ مستقیما تماس بگیرید.

از همراهی شما تا انتهای مطلب بسیار سپاسگزاریم. لطفا سوالات و نظرات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.