آیا تا به حال برای ترمیم دندان‌های شکسته خود به دندانپزشکی مراجعه کرده‌اید؟ تاکنون با این چالش مواجه شده‌اید که از چه کامپوزیتی برای روکش کردن دندان خود استفاده کنید؟ کامپوزیت کردن دندان‌ها روشی است که برای درمان عیوب دندان یا برای زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها و لبخند استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ها توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌شوند و می‌توانند کیفیت و ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند. شما می‌توانید با توجه به رنگ دلخواه و انتظاراتی که دارید نسبته به انتخاب آن‌ها اقدام کنید. کامپوزیت توکویاما و IPS دو نمونه از معروف‌ترین کامپوزیت‌ها هستند و ما قصد داریم در این مقاله به معرفی، بررسی و مقایسه تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS بپردازیم.

مشاوره تخصصی کامپوزیت دندان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت توکویاما

کامپوزیت توکویاما چیست؟

کامپوزیت توکویاما تولید کشور ژاپن است و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین برندهای جهان تبدیل شد. توکویاما اولین کامپوزیت جهانی است که از نظر زیبایی و درجه رنگ از A1 تا D4 را پوشش داده است. توانایی تطبیق رنگ گسترده آن، باعث شده است که به مرحله حذف سایه نیازی نباشد و در هزینه دندانپزشکی نیز صرفه‌جویی شود. استحکام بالا و عدم لکه‌پذیری از ویژگی‌های این کامپوزیت است.

کامپوزیت ای پی اس (IPS)

کامپوزیت IPS چیست؟

کامپوزیت IPS از پرطرفدارترین انواع روکش در بازار است که به دلیل ویژگی‌های خوب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کامپوزیت (ای پی اس) به صورت از پیش ساخته در بازار موجود است که پزشک در هنگام استفاده متناسب با دندان آن‌ها را تراش می‌دهد و در جای خود قرار می‌دهد. این کامپوزیت دامنه رنگ بالایی دارد و شما می‌توانید از روشن‌ترین رنگ‌ها تا رنگ‌های مات و تیره‌تر را انتخاب کنید. تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS یکی در قیمت آن‌ها است که روکش IPS تا حدودی ارزان‌تر محسوب می‌شود.

فرآیند و مراحل کامپوزیت با توکویاما و ای پی اس

فرآیند کامپوزیت کردن دندان با کامپوزیت توکویاما و IPS

فرآیند کامپوزیت کردن میتواند شامل یک یا چند دندان باشد. در بیشتر موارد، این روش دو نوبت به فاصله یک تا دو هفته طول می‌کشد. در اولین ویزیت پس از مشاوره اولیه، دندانپزشک یا متخصص پروتز دندان، لازم است قبل از قرار دادن کامپوزیت، مقدار کمی از مینای جلوی دندان شما را تراش دهد (با توجه به نوع کامپوزیت)؛ این باعث می‌شود که فضای لازم برای قرار گرفتن کامپوزیت فراهم شود.

دندانپزشک با شرح ویژگی‌ها و تفاوت کامپوزیت Tokuyama و IPS و با مشورت شما تعیین می‌کند که کدام یک با دندان‌های شما مطابقت بیشتری دارد. در صورت لزوم می‌توان رنگ کامپوزیت را بعدا انتخاب کرد.

در کامپوزیت توکویاما بعد از معاینه دندان ها توسط دندانپزشک و رفع کامل پوسیدگی های و مشکلات دندان، دندان ها جرمگیری و ضد عفونی می شوند تا کامپوزیت توکویاما بهتر بر روی دندان ها قرار بگیرد. در مرحله بعد خمیر کامپوزیت روی دندان ها قرار داده میشه و فرم داده میشه. بعد از فرم دهی خمیر کامپوزیت با نور آبی سفت و بر روی دندان ثابت میشه. در آخر هم دندان را پولیش می کنن که شفاف، زیبا و طبیعی جلوه کند.

در کامپوزیت ای پی اس با توجه به اینکه از پیش‌ساخته هستند، اما معمولا نیازی به تراشیدن دندان نیست و یا اگر باشد بسیار کم است. در این روش پزشک، کامپوزیتی به اندازه دندان شما انتخاب می‌کند و در صورت نیاز کامپوزیت را مورد تراش قرار می‌دهد.

مقایسه کامپوزیت توکویاما و IPS در نحوه نصب

مهم‌ترین تفاوتی که در نصب این دو کامپوزیت وجود دارد در نحوه قرار گیری و فرم دهی است، کامپوزیت توکویاما را باید فرم داد اما کامپوزیت ای پی اس از قبل آماده است و در صورت نیاز تراش داده میشود.

ویژگی های کامپوزیت توکویاما

ویژگی‌های کامپوزیت توکویاما چیست؟

  • تطبیق رنگ بی سابقه
  • جلاپذیری خیلی خوب
  • خواص فیزیکی و مکانیکی عالی
  • مقاومت بالا در برابر سایش
  • مقاومت فشاری بالا
کامپوزیت tokuyama

توانایی تطبیق رنگ کامپوزیت Tokuyama

به لطف فناوری رنگی هوشمند توکویاما، این کامپوزیت توانایی تطبیق رنگ گسترده‌ای از خود نشان داده است.

در هنگام لبخند رنگ دندان‌ها سایه‌ای از خود به‌جا می‌گذارد که این کامپوزیت با طراحی دقیق توانسته است رنگ دندان‌ها به طبیعی‌ترین شکل خود تقلید کند.

این کامپوزیت طیف بسیار گسترده‌ای از رنگ‌ها را از سفید کاملا روشن تا مقداری زرد و حتی روکش‌های حاوی رنگدانه‌ها و سایه‌های قرمز و قهوه‌ای را تولید کرده است که شما با توجه به رنگ طبیعی دندان‌های خود و یا سلیقه‌ای که دارید می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

این توانایی فوق‌العاده تطبیق سایه، صیقل‌پذیری و استحکام استثنایی که توسط کامپوزیت Tokuyama فراهم شده است، افراد زیادی را در سراسر جهان به استفاده از آن علاقه‌مند کرده است.

مزایای استفاده از کامپوزیت توکویاما

مزایای استفاده از کامپوزیت توکویاما

  • ظاهر و رنگ آن‌ها بسیار طبیعی است و به همین دلیل در صورتی که توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای انجام شوند به آسانی قابل تشخیص نیستند.
  • می‌توان از آن‌ها برای پر کردن حفره‌های کوچک تا متوسط ​​در دندان‌های جلو یا عقب استفاده کرد.
  • مواد این کامپوزیت به خوبی به مینای دندان می‌چسبد و باعث می‌شود مواد پرکننده کمتر شل شوند.
  • مواد آن تحت تاثیر دما قرار نمی‌گیرند یا مستعد انبساط و انقباض نیستند.

تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS در رنگ و درخشندگی

هر دو کامپوزیت از نظر رنگ بسیار متنوع هستند و طیف بسیار وسیعی را پوشش می‌دهند. از سفیدترین روکش‌ها تا رنگ‌ها تیره‌تر و سایه دار را می‌توان در هر دو نمونه پیدا کرد؛ اما از نظر درخشندگی باید گفت که کامپوزیت ای پی اس در مقایسه با کامپوزیت توکویاما به دلیل وجود ذرات سرامیکی در آن می‌تواند ظاهر براق‌تری را برای دندان‌های شما ایجاد کند. البته انتخاب آن بستگی به سلیقه شما دارد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند که دندان‌های آن‌ها مات باشد تا کمتر جلب توجه کند.

ویژگی های کامپوزیت ای پی اس IPS

ویژگی‌های کامپوزیت IPS را بشناسید

این کامپوزیت ویژگی‌های بسیاری از جمله طبیعی بودن، مقاومت و ماندگاری را دارا است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

شفاف و سفید با ظاهر طبیعی

ظاهر این کامپوزیت بسیار شفاف و درخشان است و کاملا مطابق با انعکاس نور دندان‌های طبیعی است. بسیاری از هنرمندان از این کامپوزیت استفاده می‌کنند بدون اینکه کسی متوجه شود دندان‌های آن‌ها طبیعی نیست.

مقاومت در برابر لکه

کامپوزیت‌های دندانی IPS در برابر لکه مقاوم هستند. این کامپوزیت‌ها ترکیبی از سرامیک در خود دارند و مانند شیشه، چیز‌هایی که لکه ایجاد می‌کنند روی آن‌ها باقی نمی‌مانند و به راحتی نیز پاک می‌شوند. این بدان معنا است که این کامپوزیت‌ها نه تنها دندان‌های شما را در ابتدا سفید نشان می‌دهند، بلکه برای سال‌ها نیز سفید به نظر خواهند رسید. این امر حتی برای فردی که به طور منظم نوشیدنی‌ها و غذاهای چرب و شیرین مصرف می‌کند نیز صادق است. فقط با رعایت بهداشت اولیه روزانه دندان، این کامپوزیت می‌تواند برای سال‌ها تمیز و سفید باقی بماند.

ماندگاری بالا

یکی دیگر مزایای کامپوزیت IPS دوام آن‌ها برای ماندگاری بسیار طولانی است. این روکش ​​به اندازه کافی قوی و بادوام است که در برابر استفاده روزمره مقاومت کرده و سال‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند. عمر متوسط آن‌ها بین ۵ تا ۷ سال است. اما اگر خوب از آن‌ها مراقبت کنید حتی ممکن تا ۱۵ سال بتوانید از آن‌ استفاده کنید.

مقایسه کامپوزیت توکویاما و IPS ای پی اس

تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS در کاربرد

از هر دو کامپوزیت توکویاما و ای پی اس می‌توان برای دندان‌های قدامی و خلفی استفاده کرد. به طور معمول دندانپزشکان از کامپوزیت IPS در هر فک بالا یا پایین تا سقف ۱۰ دندان استفاده می‌کنند؛ اما برای کامپوزیت توکویاما ممکن است تا تعداد بیشتری نیز استفاده کند. روکش‌های IPS برای موارد زیبایی و اصلاح لبخند کاربرد بیشتری دارند، اما روکش‌های توکویاما برای ترمیم پوسیدگی دندان کاربرد بیشتری دارند.

چرا کامپوزیت‌ها می‌شکنند یا می‌ریزند؟

دلایل مختلفی برای شکستن کامپوزیت‌ها و افتادن یا آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی بعضی از این دلایل می‌پردازیم:

به پایان رسیدن عمر کامپوزیت

دلیل اصلی آسیب رسیدن به کامپوزیت‌ها به پایان رسیدن عمر مفید آن‌ها است. کامپوزیت‌های IPS و توکویاما باید به طور متوسط بیشتر از ۵ سال عمر کنند و در صورت مراقبت می‌توانند تا چند سال بیشتر نیز عمر کنند. اگرچه بعضی افراد مدعی هستند که تا ۲۰ سال نیز استفاده کرده‌اند، اما به طور معمول و متوسط، کامپوزیت ها با مراقبت زیاد نیز بیشتر از ۱۰ سال دوام نمی‌آورند. با گذشت زمان، به آرامی از دندان‌ها جدا می‌شوند، زیرا باند چسبنده در طی یک دوره زمانی ضعیف می‌شود و باعث شل شدن و افتادن کامپوزیت می‌شود. گاهی اوقات با افزایش سن، استخوان و خطوط فک عقب می‌روند، که منجر به جابه‌جا شدن روکش‌ها و نهایتا کنده شدن و ریزش آن‌ها می‌شود.

چسب ضعیف

دومین دلیل رایج این است که باندینگ استفاده شده برای چسباندن کامپوزیت روی دندان‌ها از کیفیت بالایی برخوردار نبوده است؛ یا زمان کافی برای اتصال چسب اختصاص داده نشده است و یا اینکه تکنیک مناسبی برای چسباندن انتخاب نشده است. که در تمام این موارد مشکل از دندانپزشک است نه کامپوزیت. به همین دلیل مهم است که در انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای دقت کافی داشته باشید.

پوسیدگی دندان

سومین دلیل رایج زمانی است که دندان‌هایی که روی آن‌ها روکش گذاشته شده است دچار پوسیدگی شوند. دلایل زیادی برای پوسیدگی دندان وجود دارد. این مشکل به دلیل انتخاب سبک زندگی و تغذیه، عدم رعایت بهداشت و در برخی موارد به دلیل اثر داروهای تجویزی اتفاق می‌افتد.

دندان قروچه

یکی دیگر از دلایل رایج، عادت بیماران به دندان قروچه در هنگام خواب یا دندان قروچه به دلایل فیزیکی یا روانی است. اگر دندان قروچه به طور منظم رخ دهد، نیروی وارد بر کامپوزیت‌ها بسیار زیاد است. روکش‌ها نمی‌توانند فشار روی لبه داخلی را تحمل کنند و ممکن است ترک بردارند، بشکنند یا آسیب ببینند. یکی از انواع تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS در همین مواقع مشخص می‌شود. اگر دندان قروچه دارید، کامپوزیت توکویاما انتخاب مناسب‌تری است؛ زیرا در برابر فشار و سایش مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

عدم مراقبت مناسب

دلیل رایج دیگر برای ریزش یا شکستن روکش‌ها، سهل‌انگاری و بی‌توجهی در مراقبت از آن است. کامپوزیت‌ها دارای ساختار ظریفی هستند که نیاز به مراقبت دارند. اگر فشار زیادی به آن‌ها وارد شود، مانند جویدن غذاهای سفت به دفعات، یا دندان قروچه، آن‌ها را در معرض شکستگی و جدا شدن قرار می‌دهد

کامپوزیت IPS و تفاوت های آن با توکویاما

تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS در استحکام و دوام

از نظر استحکام و دوام باید گفت که این دو کامپوزیت هر دو از نمونه‌های خوب بازار محسوب می‌شوند و دندانپزشکان به بسیاری از مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند. وجود مواد سرامیکی در کامپوزیت ای پی اس باعث شده است که استحکام آن بالاتر رود. این روکش به طور متوسط می‌تواند بین ۵ تا ۷ سال عمر کند. کامپوزیت‌های توکویاما نیز می‌تواند بین ۵ تا ۱۰ سال باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع‌بندی

کامپوزیت روشی است که به کمک آن می‌توانید عیوب دندان‌ها، شکستگی‌ها و سایر اختلالات و بی نظمی‌های دندان را رفع کنید. کامپوزیت‌ها باعث می‌شوند که لبخند زیبایی داشته باشید و از سفیدی و درخشندگی دندان‌های خود لذت ببرید. کامپوزیت‌ها انواع گوناگونی دارند و از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. کامپوزیت توکویاما و IPS دو نمونه از کاربردی‌ترین و رایج‌ترین انواع کامپوزیت است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کامپوزیت توکومایا از ماندگار‌ترین انواع کامپوزیت است که علاوه بر عمر بالا در برابر ساییدگی و شکستگی نیز بسیار مقاوم است. کامپوزیت ای پی اس نیز به دلیل وجود مواد سرامیکی از مقاومت و درخشندگی بسیار خوبی برخوردار است. متخصصین کلینیک سریتا بعد از معاینه وضعیت دهان و دندان شما، بهترین نوع کامپوزیت را به شما معرفی خواهد کرد. در این مقاله به طور مفصل به معرفی ویژگی‌ها و تفاوت کامپوزیت توکویاما و IPS پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، سایر مقالات سایت ما را از دست ندهید.

سوالات متداول کامپوزیت توکویاما و کامپوزیت ای پی اس

۱- در صورت شکستگی کامپوزیت می‌توان آن را ترمیم کرد؟

بله، کامپوزیت‌ها قابل ترمیم هستند. اما ممکن است زحمت زیادی داشته باشند. پزشک شما با توجه به میزان آسیب به روکش، فرایند ترمیم را آغاز خواهد کرد.

۲- کامپوزیت توکویاما بهتر است یا کامپوزیت ای پی اس؟

بسته به وضعیت دندان‌ها و سلیقه شما در مورد رنگ و درخشندگی روکش دارد. بهتر است در این زمینه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

۳- برای مراقبت از کامپوزیت چه کاری انجام دهیم؟

کامپوزیت شما را از مسواک و نخ دندان بی‌نیاز نمی‌کند. روزانه دو بار نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. از وارد کردن فشار زیادی به دندان‌ها مثل شکستن آجیل خودداری کنید.

۴- کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟

کامپوزیت هم‌رنگ دندان است اما مقاومت آمالگام را ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای دندان‌های عقب که زیبایی اهمیت کمتری دارد از آمالگام و برای دندان‌های جلو که هنگام لبخند قابل دیدن است از کامپوزیت استفاده کنید.