دندان‌های خرگوشی، به حالتی گفته می‌شود که زاویه دندان‌های بالا و پایین با یکدیگر هماهنگ نیست. دندان‌های جفت بالا در چنین وضعیتی معمولا بیرون زدگی دارند که به شکل دندان‌های بزرگ و متفاوت دیده می‌شود. دندان خرگوشی بر لبخند و در نهایت اعتماد به نفس شما تاثیر خواهد گذاشت. حتی ممکن است به علت مشکل روی هم قرار گرفتن دندان‌ها، مشکلات مختلف دهان و دندان و سایر مشکلات سلامتی نیز ایجاد شود. خوشبختانه شما به کمک لمینت دندان خرگوشی می‌توانید این مشکل را کاملا برطرف کنید.

کامپوزیت دندان خرگوشی روش دیگری است که مثل سایرروش‌ها شامل لایه از جنس کامپوزیت است که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد تا مشکلاتی که ظاهر دندان‌های شما را خراب می‌کند را بپوشاند. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد روش لمینت دندان خرگوشی و مزایای آن صحبت کنیم.

لمینت دندان، پرداخت اقساطی، مشاوره رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

دندان خرگوشی و رفع آن با لمینت

آیا لمینت دندان خرگوشی مشکل دندان‌ها را رفع می‌کند؟

دندان‌های خرگوشی به دلایل مختلفی از جمله عادت مکیدن انگشت، فشار دادن زبان به دندان‌ها در کودکی، مشکلات اندازه فک و غیره ایجاد می‌شوند. ‌راه حل این مشکل نیز اغلب به علت آن بستگی دارد. در غالب موارد پزشک با روش لمینت یا کامپوزیت می‌تواند این مشکل را به طور کامل یا تا حدودی برطرف کند. اما برای این کار، ابتدا باید دندان‌ها کمی کوتاه شوند. مزیت لمینت این است که با هزینه کم و در زمان سریع می‌توانید به یک نتیجه مطلوب برسید.

روکش‌ها ظاهری طبیعی دارند و می‌توانند یک لبخند زیبا برای شما به همراه آورند. اما وقتی صحبت از دندان‌ خرگوشی می‌شود، لمینت همیشه راه حل مناسبی نیست. اگرچه لمینت و کامپوزیت دندان خرگوشی در موارد بسیاری می‌تواند عیوب دندان را برطرف کند، اما این کار همیشه شدنی نیست و در مواردی لازم است که ارتودنسی یا سایر روش‌های زیبایی انجام شود.

مراحل قرار دادن لمینت روی دندان خرگوشی

اگر دندانپزشک روش لمینت را برای دندان شما توصیه کرده باشد، مراحل زیر را طی می‌کند:

  • ابتدا ساختار فک شما بررسی می‌شود. این کار به دندانپزشک کمک می‌کند که روش مناسب برای اصلاح دندان‌های شما را انتخاب کند.
  • اگر پزشک تشخیص دهد که روکش‌های چینی برای دندان‌های شما مناسب است، می‌تواند به صورت سفارشی‌سازی آن‌ها را روی دندان شما قرار دهد. این روکش‌ها به شکل کلی دندان‌ها درمی‌آیند و نیاز به تغییرات گسترده در دندان‌های شما ندارند.
  • هنگامی که دندانپزشک فک شما را بررسی می‌کند، دندان‌های را روی هم فشار می‌دهد تا نقاط اتصال و برخورد آن‌ها را تشخیص دهد. با این کار پزشک می‌تواند تشخیص دهد کدام قسمت‌های دندان نیاز به اصلاح یا تراش دارند.
  • پزشک بعضی از دندان‌های شما را تراش می‌دهد تا فضای کافی برای لمینت دندان خرگوشی باز شود.
  • از دندان‌های شما قالب گرفته می‌شود و برای ساخت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.
  • تا زمانی که روکش‌های دائمی ساخته شوند، دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان‌های شما قرار می‌دهد تا در این مدت مشکلی نداشته باشید.
  • قبل از قرار دادن لمینت دائمی، سطح دندان‌ها تمیز شده و کاملا صیقل داده می‌شود تا کاملا به لمینت بچسپد.
  • هنگامی که پوسته دائمی به درستی روی دندان‌های شما قرار گرفت، از پرتو لیزر برای محکم و ثابت کردن آن‌ها استفاده می‌شود.
علت خرگوشی شدن دندان و رفع آن با لمینت دندان

علت خرگوشی شدن دندان‌ها چیست؟

عوامل متعددی می‌توانند باعث ایجاد دندان‌های خرگوشی برجسته شوند. دندان‌های خرگوشی می‌توانند ارثی، در اثر مشکلات فک و یا ناشی از عادات بدی مانند مکیدن شست و فشار دادن زبان به دندان‌ها در کودکی باشند. دندان خرگوشی در کودکان ممکن است برای برخی از والدین نگرانی ایجاد کند که بهتر است برای معاینه به یک دندانپزشک مراجعه کنید. اگر بزرگسال هستید، اصلاح دندان خرگوشی به وضعیت دندان‌های شما بستگی دارد. دندان‌های خرگوشی می‌توانند بر زیبایی لبخند شما تاثیر بگذارند و ممکن است باعث مشکلات مختلفی در سلامت دهان شما شوند.

اگر در مورد مشکلات دندان‌های خرگوشی خود آگاه هستید، با یک دندانپزشک مشورت کنید تا علت آن را مشخص کند و مشاوره‌هایی برای درمان و مراقبت مناسب از آن‌ها دریافت کنید. مشکلات دندانی در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات بزرگی را در آینده ایجاد کند. اگر لمینت و روکش نتواند مشکل دندان‌های خرگوشی شما را برطرف کند، دندانپزشک جایگزین‌های دیگری را که در بهتر هستند توصیه می‌کند.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تغییر شکل در دندان خرگوشی

دندان خرگوشی به دلیل تغییر شکل لثه

اگر دندان‌های شما به دلیل کم بودن خط لثه بزرگ و خرگوشی به نظر می‌رسند، دندانپزشک شما می‌تواند با روش‌هایی تغییراتی در شکل لثه شما به وجود آورد تا دندان‌های شما عادی‌تر به نظر برسند. پزشک می‌تواند با تغییر شکل در خطوط لثه شکل قرار گرفتن دندان در لثه را طبیعی‌تر کند. این یک روش ظریف است و باید توسط یک دندانپزشک ماهر و متخصص در روش‌های زیبایی دندان انجام شود. در این روش در صورتی کاربرد دارد که بیرون‌زدگی دندان شما بیش از حد نباشد. اگر ظاهر دندان‌های شما با این روش اصلاح نشد، پزشک از لمینت استفاده خواهد کرد.

لمینت دندان خرگوشی چه کمکی به شما می‌کند؟

روکش‌های مدرن بسیار پیشرفت کرده‌اند و راه‌حلی بادوام و موثر برای رفع عیوب دندان‌های شما ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی این می‌پردازیم که لمینت دندان خرگوشی چه کمکی به رفع مشکلات دندان‌های شما می‌کند:

  • افزایش زیبایی: دندان‌های خرگوشی به سمت جلو زاویه پیدا می‌کنند و در نتیجه فاصله بین دندان‌های باقی مانده بیشتر می‌شود. برخی افراد ممکن است شکاف‌های کوچک یا بزرگی بین دندان‌های خود داشته باشند. لمینت دندان خرگوشی به پر کردن این شکاف و فاصله می‌پردازد.
  • پوشاندن عیوب دندان‌ها: روکش‌ها می‌توانند بسیاری از عیوب دندان‌ها را بپوشانند. وقتی لمینت می‌کنید علاوه بر پوشیده شدن عیوب ناشی از ناهماهنگی دندان‌ها خرگوشی، سایر عیوب دندان‌های شما نیز پنهان می‌شود.
  • اصلاح سریع لبخند: ترمیم عیوب دندان‌ها باعث می‌شود که هماهنگی آن‌ها با خط لبخند شما بیشتر شود. این باعث می‌شود که لبخند متوازن‌تر و زیباتری داشته باشید و اعتماد به نفس شما بیشتر شود.
  • قابل سفارشی‌سازی است: لمینت های ساخته شده سفارشی نازک و محکم هستند. آن‌ها به سطوح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. بنابراین اگر از دندان‌های خرگوشی رنج می‌برید، لمینت می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.
  • ماندگاری: اگر لمینت را برای دندان‌های خرگوشی خود انتخاب کنید، در صورت مراقبت صحیح می‌تواند تا ۲۰ سال نیز دوام بیاورد.

چگونه بفهمیم که دندان‌های ما به لمینت نیاز دارند؟

بهترین راه برای اینکه بفهمید کدام درمان خاص برای شما مناسب است، این است که با یک دندان‌پزشک ترمیم و زیبایی مشورت کنید. پزشک با معاینه وضعیت دندان‌های خرگوشی شما مشخص می‌کند که آیا می توانید لمینت کنید یا خیر، سایر روش های رفع مشکل دندان خرگوشی کامپوزیت و ارتودنسی می باشند.

بهتر است قبل از شروع ترمیم، تعدادی از تصاویر نمونه‌کارهای دندانپزشک را ببینید و از طبیعی بودن کارهای او مطمئن شوید.

زخامت و انتخاب رنگ لمینت برای دندان خرگوشی پالت رنگ لمینت

ضخامت لمینت دندان خرگوشی چقدر است؟

ضخامت آن بستگی به نوع روکشی دارد که استفاده می‌کنید. لمینت های سرامیکی دندان علاوه بر استحکام، از ضخامت بسیار کمی برخوردارند که باعث ایجاد ظاهری بسیار طبیعی در دندان های شما می شوند.

هنگامی که لمینت ساخته می‌شود، با توجه به نوع روکشی که انتخاب کرده اید ممکن است مقداری از مینای دندان تراشیده شود و دندان کوتاه‌تر می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که این به معنای تراش در تمام قسمت‌های دندان است نه فقط در قسمت جلوی دندان. این کار به این دلیل است که روکش دندانی را که روی آن قرار می‌گیرد کاملا آن را می‌پوشاند.

از آنجایی که معمولا هدف دندانپزشک حفظ ساختار دندان و اصلاح شکل ظاهری آن تا حد ممکن است، کامپوزیت ونیر معمولا انتخاب ترجیحی آن‌ها است که البته باید قبل از انجام در مورد ویژگی‌های آن به بیمار اطلاع داده شود.

لمینت دندان خرگوشی هزینه و مراحل آن

بهبود وضعیت ظاهری با لمینت دندان خرگوشی

دندان‌های خرگوشی در اثر عوامل متعددی که ذکر شد می‌توانند به سمت جلو خم شوند. بیرون‌زدگی این دندان‌ها در اغلب موارد باعث ایجاد ظاهری نامناسب در دندان‌های شما می‌شود. در صورتی که این مشکل درمان نشود حتی ممکن است استخوان بالایی فک به سمت بیرون و روی لب پایین حرکت کند. در نتیجه فضاهای بین دندان‌های بالایی بازتر می‌شود.

دندانپزشک شما در ابتدا ممکن است با تراشیدن مقداری از دندان‌های خرگوشی شما بیرون‌زدگی آن را کاهش دهد و به شکل طبیعی‌تر نزدیک کند. سپس به کمک لمینت یا کامپوزیت تمام شکاف‌های بین دندان‌ها را پوشش می‌دهد و لذت یک لبخند زیبا را به شما هدیه می‌دهد.

عیب های دندان خرگوشی و درمان با لمینت دندان

پنهان کردن عیوب در لمینت به چه معنا است؟

وقتی لمینت را برای دندان‌های خرگوشی انتخاب می‌کنید به این معنا نیست که نمی‌توانید به طور هم‌زمان عیوب سایر دندان‌ها را نیز برطرف کنید. لمینت دندان‌ خرگوشی هیچ فرقی در جنس و مشخصات با سایر لمینت‌ها نداد و شما در یک مرحله می‌توانید تمام دندان‌های خود را لمینت کنید و علاوه بر رفع مشکل دندان‌های خرگوشی، سایر عیوب دندان‌های خود را نیز برطرف کنید.

روکش‌ها می‌توانند متناسب با دندان‌های شما ساخته شوند

روکش‌ها به جلوی دندان‌های شما متصل می‌شوند، اما مهم نیست که دندان‌های شما در ابتدا چه شکلی داشته اند. پزشک با تراشیدن دندان‌ها فضای لازم را برای سوار کردن لمینت روی دندان فراهم می‌کند و می‌تواند شکل جدیدی را روی همان دندان‌های سابق شما ایجاد کند. قالب از همان دندان‌های تراشیده شما گرفته می‌شود، اما شکل و ساختار دندان به کلی متفاوت خواهد بود.

معایب استفاده از لمینت دندان خرگوشی

در مواردی که دندان‌های شما به شدت جلوزده هستند، انتخاب این روش می‌تواند به خوبی پاسخگو نباشد و منجر به مشکلات زیر شود:

  • دندان‌هایی که ظاهر و رنگ زیبایی دارند، اما شکل عجیبی دارند (بیش از حد ضخیم و حجیم) و بنابراین در برخی از عملکردهای معمول دهان اختلال ایجاد می‌کنند.
  • دندان‌هایی که به دلیل خطوط جدیدشان، تمیز کردن آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود.
لمینت دندان خرگوشی

محافظت از لمینت دندان خرگوشی چگونه است؟

باید این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی دندان‌های شما تراشیده می‌شود راهی برای برگشت وجود ندارد. مینای دندان غیر قابل ترمیم است و وقتی که تراشیده شد همیشه به همین صورت باقی می‌ماند. به همین علت قبل از لمینت آن باید به این مسئله به خوبی فکر کنید. دندان‌های شما قبل از قرار دادن این روکش‌ها کاملا تراشیده و کوچک می‌شود و بدون روکش قابلیت استفاده ندارند.

نازک شدن مینای دندان باعث می‌شود که نیاز به مراقبت آن بیشتر شود. به همین دلیل لازم است که روزانه حداقل دو مرتبه نخ دندان بکشید و مسواک بزنید. همچنین از وارد کردن فشار بی اندازه به دندان مثل شکستن پسته و آجیل با دندان خودداری کنید.

حرف آخر

دندان‌های خرگوشی به حالتی گفته می‌شود که دو دندان جفتی بالا به سمت بیرون زاویه پیدا کرده باشند و این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل ارثی، مشکلات فک یا زبان زدن به دندان در کودکی باشد. به کمک روش‌هایی مثل لمینت می‌توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. طی این روش پزشک مقداری از سطح مینای دندان‌های شما را می‌تراشد و اشکالات آن را برطرف می‌کند و سپس برای ساخت لمینت قالب می‌گیرد.

البته باید توجه داشت در صورتی که بیرون زدگی بیش از حد باشد ممکن است استفاده از این روش‌ها پاسخگو نباشد. به همین دلیل لازم است که ابتدا توسط یک دندانپزشک معاینه شوید. در این مقاله به بررسی کامل لمینت دندان خرگوشی و نحوه انجام آن پرداختیم. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید به سایر مقالات ما مراجعه کنید.

سوالات متداول لمینت دندان خرگوشی

۱- آیا اصلاح دندان خرگوشی با لمینت درد دارد؟

خیر درد خاصی ندارد. در تمام مراحل درمان از بی حسی استفاده می شود. مینای دندان دارای عصب درد نیست.

۲- عمر لمینت دندان‌های خرگوشی چقدر است؟

به طور متوسط می‌تواند بین ۷ تا ۱۵ سال باشد. اما با مراقبت دقیق ممکن است تا ۲۰ سال هم دوام بیاورد.

۳- برای اصلاح دندان خرگوشی از ارتودنسی استفاده کنیم یا لمینت؟

بستگی به میزان مشکلات دندان‌های شما دارد. اگر ایراد زیاد باشد دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که ارتودنسی انجام دهید. اما اشکالات کوچک را با لمینت می‌توان رفع کرد. مزیت این روش این است که سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و علاوه بر آن سطح دندان‌های شما را براق می‌کند.