اگر دندان‌های بی‌نظم یا کوچک شما را آزار می‌دهند، یا اگر قصد دارید دندان‌های خود را سفید و درخشان کنید می‌توانید از روش لمینت استفاده کنید. لمینت شامل قرار دادن روکش‌هایی روی دندان شما است که آن‌ها را به شکل طبیعی‌تر و زیباتری دربیاورد. برای اصلاح نامرتب بودن دندان‌ها نیز می‌توان از روش لمینت استفاده کرد که در این روش دندانپزشک برای لمینت دندان کج ابتدا اقدام به تراشیدن مقداری از آن کرده و سپس آن را روکش می‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور جامع در مورد اصلاح دندان‌های کج با لمینت و شرایط انجام آن بحث کنیم.

مشاوره لمینت دندان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت دندان و پالت رنگ لمینت

لمینت چیست و چه کاربردی دارد؟

لمینت‌ها روکش‌های نازکی هستند که دندانپزشک مستقیما روی دندان‌های شما قرار می‌دهد تا با طبیعی کردن ساختار دندان‌های شما، به زیباسازی لبخند و رفع مشکلات دندانی کمک کند. لمینت روشی است که می‌توان برای رفع کج بودن دندان نیز استفاده کرد. با این حال، این روش فقط دندان‌های کج را زیر روکش پنهان می‌کند و آن‌ها را ترمیم و صاف نمی‌کند؛ به همین دلیل در صورتی که دندان‌های شما زیاد کج باشد (به طوری که قابل پنهان کردن زیر روکش نباشد) ممکن است که روش ارتودنسی برای بهبود وضعیت دندان‌های شما مناسب‌تر باشد. وقتی برای مشاوره به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که آیا واجد شرایط استفاده از لمنیت برای دندان‌های خود هستید یا خیر.

اصلاح و درمان دندان کج با لمینت دندان؟

آیا لمینت دندان کج را اصلاح می‌کند؟

لمینت می‌تواند ظاهر دندان‌های کج و بد شکل را بهبود بخشد. لمینت همچنین می‌تواند برای پوشش ناهمسانی‌های کوچک مورد استفاده قرار گیرد. اگر مشکلات دندان شما خیلی زیاد نباشد، استفاده از لمینت می‌تواند بسیار مناسب باشد.

درک این نکته ضروری است که روکش‌های دائمی مانند درمان‌های معمول ارتودنسی نیستند. روکش‌ها به جای تغییر موقعیت دندان‌ها، مشکلات ارتودنسی را پنهان می‌کنند. همچنین روکش‌ها باعث می‌شوند دندان‌ها و لبخند صاف به نظر برسند، اما دندان‌ها در واقع زیر روکش به صورت کج باقی می‌مانند.

بنابراین، دندانپزشکان لمنیت را غالبا به عنوان یک روش زیبایی و نه به عنوان یک روش درمانی دندان‌های کج توصیه می‌کنند. دندان‌ها با کجی شدید، دندان خرگوشی پیشرفته و مشکلات روی هم قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین به درمان‌هایی غیر از لمینت یا کامپوزیت نیاز دارند.

علت کج شدن دندان ها

علل تشکیل دندان های کج و ناهماهنگ

دندان کج می‌تواند علل متعددی داشته باشد. این مشکل هم می‌تواند در بین کودکان و هم در بین بزرگسالان اتفاق بیفتد. این مشکل به‌ویژه وقتی در دندان‌های جلویی شما اتفاق بیفتد می‌تواند تاثیرات منفی بر زیبایی لبخند شما داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث کج شدن دندان‌های کودکان می‌شود، محدود بودن فضای فک در سنین پایین است. این در دندان‌های شیری و دائمی دیده می‌شود. کوچک بودن فضای فک باعث می‌شود که دندان‌ها در کنار یکدیگر فضای کافی نداشته باشند و به صورت زاویه‌دار رشد کنند.

همچنین در سنین پایین به علت زبان زدن کودک به دندان‌های در حال رشد ممکن است مسیر آن‌ها تغییر کند. مکیدن انگشتان نیز می‌تواند باعث تاثیر بر جهت رشد دندان‌ها شود. رشد دندان‌های اضافی نیز می‌تواند کج شدن سایر دندان‌ها شود. در بزرگسالان نیز ممکن است به علت مشکلات فک شاهد کج شدن دندان‌ها باشیم که در اغلب موارد می‌تواند ناشی از عوامل ارثی باشد.

با مراجعه به دندانپزشک علت رشد نامتوازن دندان‌های شما مشخص می‌شود. ممکن است در شرایطی امکان اصلاح آن با لمینت وجود داشته باشد؛ اما در صورتی که دندان‌ها بیش از حد کج باشد به روش‌های دیگری نیاز دارید.

چه کسانی باید لمینت انجام دهند؟

اگرچه لمینت می‌تواند عیوب دندان را بپوشاند، اما برای همه مناسب نیست. لمینت‌های دندانی برای مسائل جزئی همترازی مانند دندان کج، شکاف‌ یا فاصله بین دندان‌ها بسیار مناسب هستند. همچنین برای کسانی که دوست دارند دندان‌های همسان‌تر و درخشنده‌تر داشته باشند می‌توانند از لمینت استفاده کنند. همچنین افرادی که قصد دارند از روش لمینت استفاده کنند، باید دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشند.

نمونه کار لمینت دندان کج

کاربرد لمینت برای دندان های نامرتب

لمینت به طور دائمی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و نیازی به تعویض یا برداشتن نیست. این روش باعث می‌شود که ظاهر دندان‌های شما طبیعی به نظر برسد. علاوه بر این، دندانپزشک می‌تواند روکش را با رنگ، شکل، اندازه و عرض دندان‌های طبیعی شما مطابقت دهد. لمینت می‌تواند دندان‌های سفیدتری برای شما ایجاد کند، دندان‌های ضعیف را تقویت کند و از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی‌های بعدی محافظت کند. همچنین، بر خلاف ارتودنسی که ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، دندانپزشک می‌تواند لمینت را بعد از دو یا چند ویزیت روی دندان‌های شما قرار دهد.

مزایا و معایب لمینت دندان کج

لمینت کردن دندان‌ها نامرتب می‌تواند مزایای متعددی را برای بیمارانی که تصمیم به انجام آن گرفته‌اند داشته باشد که موارد زیر بخشی از آن است:

  • حل مشکلات متعدد دندانی: لمینت به عنوان یک درمان زیبایی، می‌تواند نگرانی‌های مختلفی را برطرف کند. به عنوان مثال، می‌تواند دندان‌های شما را سفید کند، فاصله بین دندان‌ها را بپوشاند یا دندان ترک خورده یا شکسته را ترمیم کند.
  • ماندگاری بالایی دارد: روکش‌های لمینت لزوما دائمی نیستند، اما با مراقبت و درمان مناسب، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای مدت طولانی دوام داشته باشند. روکش‌های از جنس چینی به طور متوسط  ​​می‌توانند تا ۱۵ سال دوام بیاورند.
  • می‌تواند از دندان‌های فرسوده محافظت کند: مینای دندان شما نقش محافظ دندان را بازی می‌کند، اما مینای دندان به دلایل مختلفی می‌تواند فرسایش یابد. روکش لمینت می‌تواند به ترمیم دندان‌های فرسوده و محافظت از دیگر دندان‌ها در برابر فرسایش بیشتر کمک کند.
  • می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند: لمینت با سفید کردن دندان‌ها یا اصلاح بی نظمی، و پوشش شکاف‌ها و مشکلات دیگر، ظاهر لبخند شما را بهبود می‌بخشد و  اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

لمینت دندان کج اگرچه فواید بسیار زیادی برای شما خواهد داشت، اما خالی از ایراد نیز نیست. برخی از مهمترین معایب لمینت عبارت است از:

نمونه لمینت دندان کج زیبایی دندان کج
  • لمینت فقط یک درمان زیبایی است: روش لمینت برای بهبود ظاهر دندان‌های شما طراحی شده است. این روش هیچ‌گونه مشکل اساسی دندان مانند اوربایت، آندربایت یا حفره را اصلاح نمی‌کند.
  • رنگ آن‌ها قابل تغییر نیست: دندان‌های شما به طور طبیعی در طول زمان بر اساس رژیم غذایی و دلایل دیگر تغییر رنگ می‌دهند. رنگ عادی دندان‌ها قدری مایل به زرد است. بعضی افراد سفید یخچالی را برای دندان‌های خود انتخاب می‌کنند و بعدا از غیر طبیعی بودن آن ابراز پشیمانی می‌کنند. همچنین در صورتی که فقط تعداد از دندان‌ها را روکس کرده باشید این تفاوت رنگ می‌تواند به چشم بیاید. باید توجه داشته باشید که رنگ روکش قابل تغییر نیست و قبل از انجام آن باید دقت کافی را داشته باشید.
  • بعد از چند سال باید تعویض شوند: اگرچه روکش‌ها با مراقبت مناسب عمر طولانی دارند، اما احتمال روزی مجبور می‌شوید که آن‌ها را تعویض کنید. این کار برای شما هزینه‌هایی دوباره را به همراه خواهد داشت.
  • می‌تواند شکسته شود یا ترک بردارد: لمینت شما از هر جنسی که باشد می‌تواند شکسته شود. این خطر همیشه وجود دارد که روکش‌های شما ترک بردارد یا کنده شود؛ به خصوص اگر ناخن‌های خود را می‌جوید، دندان‌های خود را به هم می‌سایید یا سایر غذاهای سفت را با دندان له می‌کنید.
  • غیر قابل برگشت است: در فرایند لمینت دندان‌های شما تراشیده می‌شود. به همین دلیل بدون روکش دندان‌های شما قابلیت استفاده ندارند. در مدتی که لمینت شما ساخته می‌شود نیز باید از روکش موقت استفاده کنید. به همین علت قبل از انجام لمنیت از قطعی بودن تصمیم خود مطمئن شوید.
مرحله انتخاب رنگ لمینت دندان برای دندان کج

لمینت دندان کج چگونه انجام می‌شود؟

انجام لمینت دندان نیاز به دو تا سه بار مراجعه به دندانپزشک دارد. اولین ویزیت شما شامل یک معاینه است که دندانپزشک وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که لمینت روش مناسبی برای شما است. در ویزیت بعد دنداپزشک دندان‌های شما را آماده‌سازی می‌کند. در طی این ویزیت، دندانپزشک کمی دندان‌های شما را سوهان می‌کشد و برای تهیه روکش‌ها قالب می‌گیرد. تا زمانی که روکش‌های لمینت شما آماده شود، روکش‌های موقتی را روی دندان‌های خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، روکش‌های موقت به عنوان یک مجموعه آزمایشی عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا رنگ، شکل و فرمت ترمیم دندان‌های خود را قبل از دریافت نهایی ارزیابی کنید.

مراجعه بعدی به دندانپزشک آخرین مراجعه است. در طی این ویزیت، دندانپزشک روکش‌های دائمی را به دندان‌های شما می‌چسباند و باعث می‌شود که دندان‌ها زیر روکش پنهان شوند. در صورتی که لمینت به درستی انجام شود به آسانی از دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیستند. بنابراین، شما باید از آن‌ها به درستی نگهداری کنید تا بهترین نتیجه را از آن‌ها دریافت کنید.

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان خصوصا برای دندان کج

ماندگاری لمینت چند سال است؟

روکش‌های لمینت فقط بسته به نوع نگهداری می‌توانند دوام بیشتر یا کمتری داشته باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن منظم دندان‌ها می‌تواند به حفظ روکش‌ها و سلامت دهان شما کمک کند. همچنین می‌توانید از لمینت خود با پرهیز از گاز گرفتن غذاهای سفت مراقبت کنید. لمنیت به طور متوسط می‌تواند بین ۷ سال تا ۱۵ سال عمر کند. در صورت مراقبت دقیق می‌تواند بیشتر از این نیز ماندگاری داشته باشد. به طور مداوم مسواک بزنید و از وارد کردن فشار زیاد به آن‌ خودداری کنید.

روش های درمان دندان کج با کامپوزیت و ازتودنسی و لمینت

سایر راه‌های درمان دندان کج

همان‌طور که ذکر شد اگر میزان کج بودن دندان‌های شما بیش از اندازه نباشد، می‌توان با روش لمینت یا کامپوزیت آن را رفع کرد. اما اگر این مقدار بیش از این باشد نیاز به سایر روش‌ها است. رایج‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها به شرح زیر است:

  • ارتودنسی: این روش شامل قرار دادن پلاک‌هایی روی دندان‌ها و اتصال آن‌ها به هم با سیم‌هایی خاص است. در روش ارتودنسی برای دندان‌های کج، دندان‌های شما تحت فشار گذاشته می‌شوند و به مرور در جای درست خود قرار می‌گیرند. این روش ممکن است چند سال نیز به طول بیانجامد.
  • درمان دندان کج با لیزر: این روش شامل تغییر میزان حرکت دندان‌ها در یک فرآیند درمانی است. این روش ممکن است به عنوان یک روش مکمل در جریان ارتودنسی مورد استفاده قرار گیرد.

کلام آخر

دندان‌های شما ممکن است به علت‌های متعددی چون عوامل ارثی، محدود بودن فضای فک یا مکیدن انگشت در کودکی به صورت کج رشد کنند. یک از روش‌های مرسوم برای اصلاح دندان‌های کج لمینت کردن آن‌ها است. پزشک بعد از معاینه وضعیت دندان‌های شما مشخص می‌کند که لمینت کردن چقدر می‌تواند در درمان مشکل شما موثر باشد. اگر دندان‌های شما بیش از حد کج باشند، امکان رفع آن با لمینت کردن فراهم نخواهد بود. لمنیت در واقع یک روش درمانی نیست، بلکه به عنوان زیبایی استفاده می‌شود که دندان‌های کج شما را می‌پوشاند.

لمینت علاوه بر حل مشکل ناهماهنگی دندان‌ها می‌تواند باعث پوشیدن شکستگی‌ها، رفع فاصله بین دندان‌ها و براق شدن دندان‌ها شود و نهایتا یک لبخند زیبا برای شما به ارمغان آورد. در روش لمینت ابتدا مقداری از سطح مینای دندان شما تراشیده می‌شود و بعد از قالب‌گیری روکش‌های شما ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که لیمنت یک روش بدن بازگشت است و در صورت پشیمانی دندان‌های شما بدون لیمنت قابل استفاده نیستند. در این مقاله به بررسی کامل لمنیت دندان کج و مزایا و معایب آن پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

با درج شماره و یا تماس مستقیم با کلینیک سریتا از مشاوره رایگان با متخصصان کلینیک دندانپزشکی سریتا برخوردار شوید. پرداخت هزینه خدمات زیبایی به صورت اقساطی می باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول لمینت دندان های کج

۱- ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

بستگی به میزان کج بودن دندان‌های شما دارد. اگر دندان‌ها کمی انحراف داشته باشند با لمینت قابل پوشاندن هستند؛ اما اگر زوایه دندان‌ها زیاد باشد باید از ارتودنسی استفاده کنید. ارتودنسی ممکن است چند سال طول بکشد اما لمینت در طی دو یا سه جلسه انجام می‌شود.

۲- لمینت چند سال دوام می‌آورد؟

بستگی به میزان مراقبت و نحوه استفاده دارد. به طور متوسط می‌تواند حدود ۱۰ سال دوام آورد. در صورت مراقبت ممکن است تا ۲۰ سال نیز بتوانید از آن استفاده کنید.

۳- می توان فقط چند دندان را لمینت کنم؟

چند روش متنوع برای لمینت کردن وجود دارد که در بعضی از آن‌ها می‌توانید به صورت انتخابی بعضی از دندان‌ها را لمینت کنید. هنگام معاینه، پزشک به شما خواهد گفت که چه روشی برای شما مناسب است.

۴- می توان دندان‌های خرگوشی را لمینت کرد؟

لمینت دندان خرگوشی نیز بستگی به میزان انحراف و جلوزدگی آن‌ها دارد. اگر زاویه زیاد نباشد، دندانپزشک با تراشیدن مقداری از آن‌ها می‌تواند دندان‌های جفتی را زیر لمینت پنهان کند.