دوست دارید یک لبخند زیبا و جذاب داشته باشید؟ بین دندان‌های شما فاصله است و علاقه دارید که آن را برطرف کنید؟ لمینت روشی است که دندانپزشکان به شما توصیه می‌کنند. لمینت کردن شامل افزودن روکش‌هایی به دندان‌های شما است که باعث می‌شود دندان‌های شما مرتب، همسان و درخشان به نظر برسند. لمینت ای پی اس یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع لمینت در بازار ایران است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بیشتر این لمینت، مزایا و معایب آن، نحوه نصب و شیوه مراقبت از آن بپردازیم.

لمینت اقساطی دندان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت ای پی اس و ویژگی های آن

لمینت IPS چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

این لمینت یکی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین لمینت‌های بازار است. این لمینت از ذره‌های سرامیکی ساخته شده است و این باعث شده است که استحکام بسیار بالا و درخشندگی زیادی داشته باشد. این لمینت در ۳۵ رنگ متفاوت ارائه می‌شود و به دلیل این تنوع رنگ بالا به شما امکان می‌دهد که از روشن‌ترین سفید تا رنگ‌های مات و تیره‌تر را انتخاب کنید.

این لمینت‌ها می‌توانند به صورت پیش‌ساخته باشند اما قابلیت این را دارند که مطابق با اندازه دندان شما سفارشی سازی شوند و تغییر یابند. این لمینت‌ها بسیار نازک هستند و به همین دلیل در بسیاری از موارد نیازی به تراش زیاد دندان ندارند و این می‌تواند یکی از مزیت‌ها لمینت ای پی اس محسوب شود. به علاوه نازک بودن لمینت باعث می‌شود که بسیار شفاف باشد و هنگام قرار گرفتن روی دندان طبیعی به نظر برسد. این روکش‌ها را می‌توان هم برای دندان‌های عقب و هم برای دندان‌های جلو استفاده کرد. اما از آنجایی که این لمینت بیشتر برای مصارف زیبایی استفاده می‌شود، در دندان‌های جلو کاربرد بیشتری دارد. نحوه ساخت این لمینت به گونه‌ای است که در مواد غذایی به آن نمی‌چسبد و در طول زمان کمتر دچار تغییر رنگ می‌شود.

کاربرد لمینت آی پی اس چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبل ذکر شد لمینت‌ها غالبا برای مصارف زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورتی که شما قصد داشته باشید یک لبخند زیبا برای خود رقم بزنید می‌توانید از روش لمینت استفاده کنید. لمینت IPS نیز که از معروف‌ترین لمینت‌ها در سراسر جهان است می‌تواند برای مصارف زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • همسان‌سازی دندان‌ها
  • سفید و براق کردن دندان‌ها
  • پر کردن فاصله بین دندان‌ها
  • اصلاح دندان‌های خرگوشی
  • اصلاح دندان‌های شکسته
  • مرتب کردن دندان‌های کج و ناهماهنگ
  • طبیعی کردن اندازه دندان‌های کوچک یا بزرگ

البته استفاده از روش لمینت برای تمام افراد ممکن نیست. پزشک پس از معاینه دندان‌های شما تشخیص می‌دهد که چه روشی برای دندان‌های شما مناسب‌تر است.

شرایط مناسب برای لمینت کردن دندان

بهترین کاندید لمینت IPS چه کسانی هستند؟

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که فرد باید هنگام لمینت داشته باشد، دندان‌های سالم و لثه‌های بدون آسیب است. اگر بیمار مشکلات دهانی مانند پوسیدگی دندان داشته باشد، ابتدا دندانپزشک باید این مسائل را اصلاح کند. اگر بیمار دچار مشکل دندان قروچه باشد ممکن است کاندیدای مناسبی برای لمینت ای پی اس نباشد، زیرا این اقدامات می‌تواند فشار زیادی ایجاد کند و در نهایت باعث شکستن روکش‌ها شود.

از آنجایی که این روش غیر قابل برگشت است و نمی‌توان هیچ‌گاه به حالت اول بازگشت، هر کسی که به این روش زیبایی فکر می‌کند باید بداند که روکش‌ها ممکن است به تدریج نیاز به تعویض پیدا کنند. اینکه دندانپزشک برای چسباندن روکش‌ها لایه‌ای از مینای دندان را برمی‌دارد به این معنی است که بیمار باید بعد از چند سال که روکش‌ها خراب می‌شوند برای دریافت روکش جدید هزینه کند.

مراحل نصب لمینت ای پی اس

برای اطمینان از لبخندی صاف و طبیعی و بدون برجستگی ناخوشایند، دندانپزشک شما باید قبل از استفاده از روکش، سطح دندان شما را آماده کند.

در بیشتر موارد، حدود نیم میلی‌متر از سطح دندان‌های شما قبل از قرار دادن لمینت تراشیده می‌شود. این یک فرآیند زیاد طول نمی‌کشد و در یک جلسه انجام می‌شود. اگر دندانپزشک به اندازه کافی مهارت نداشته باشد ممکن است دندان‌های شما را بیش از حد بتراشد و در معرض پوسیدگی قرار دهد. البته همان‌طور که گفتیم لمینت IPS نازک است و در بسیاری از موارد نیاز به تراشیدن نیست یا تراش کمی لازم دارد. البته مقدار تراش دندان به اندازه آن‌ها و میزان کج بودن آن‌ها نیز بستگی دارد. پس از آماده‌سازی دندان، دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می‌گیرد و فرایند ساخت روکش‌ها آغاز می‌شود.

در جلسه نهایی روکش روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و با چسب مخصوصی چسباده خواهد شد. سپس به کمک لیزر آبی روکش‌ها در جای خود سفت می‌شوند.

آیا بعد از لمینت دندان پوسیده می شود؟

بله به طور کلی باید گفت به دلیل نازک شدن مینای دندان ممکن است دندان‌های شما بعد از لمینت نیز پوسیده شوند. به همین دلیل باید در رعایت بهداشت دهان بعد از لمینت دقت داشته باشید. علائم زیر ممکن است نشان دهنده پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت باشد:

  • دندان احساس لق شدن کند.
  • روکش شل شود.
  • دندان به سرما یا گرما حساس شود.
  • دندان به فشار حساس باشد.
  • دندان احساس درد کند.
  • لثه دردناک یا ملتهب شود.
  • دندان یا لثه عفونت داشته باشد.

اگر هر یک از این علائم بالا را تجربه کردید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر دندان در حال پوسیدگی باشد، معمولا باید روکش برداشته شود تا دندانپزشک بتواند پوسیدگی را درمان کند. اگر دندان قابل درمان باشد، می‌توان روکش را جایگزین کرد. اگر ساختار دندان قابل ترمیم نباشد، دندانپزشک راه‌های جایگزین را توصیه خواهد کرد.

مزایای لمینت ونیر ips

مزایای لمینت ونیر IPS

لمینت ای پی اس فواید فراوانی را برای شما به همراه خواهد آورد که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • ظاهر دندان‌ها کاملا طبیعی به نظر خواهد رسید.
  • سازگاری بسیار خوبی با لثه دارد و به آن آسیب نمی‌زند.
  • در برابر لکه و تغییر رنگ بسیار مقاوم است.
  • تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و دست شما برای انتخاب باز است.
معایب لمنیت ونیر ای پی اس

معایب لمینت ای پی اس

استفاده از لمینت IPS اگرچه فواید زیادی را برای ما به همراه خواهد آورد، اما مثل همه روش‌های زیبایی دندان محدودیت‌ها نیز دارد که چند مورد از آن‌ها در ادامه ذکر شده است:

  • برگشت ناپذیر است.
  • اگر روکش بشکند قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود.
  • از آنجایی که مینای دندان شما نازک می‌شود، دندان شما نسبت به تغییرات دما حساس تر می‌شود.
  • کنده شدن در اثر فشار
  • بعد از لمینت کردن همچنان امکان پوسیدگی وجود دارد.
تراش دندان برای لمینت سرامیکی ای پی اس

تراش دندان برای لمینت IPS چقدر است؟

لمینت IPS نسبت به اغلب روکش‌های بازار نیاز کمتری به تراش دارد. این لمینت بسیار نازک است و به راحتی روی دندان‌های شما جای می‌گیرد. حتی در مواردی ممکن است که دندان‌های شما نیاز به تراش نداشته باشند. اما اگر دندان‌های شما نامرتب باشند، درشت یا به هم چسبیده باشند دندانپزشک باید مقداری از آن‌ها را بتراشد. به طور معمول دندان‌ها بیشتر از ۰.۵ یا ۰.۷ میلی‌متر تراشیده نمی‌شوند. اگر دندان بیش از حد تراشیده شود در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. به همین دلیل لازم است که به یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی مراجعه کنید.

عمر لمینت ای پی اس چقدر است؟

نمی‌توان عدد دقیقی را برای عمر هیچ روکش و لمینتی بیان کرد. با این حال لمینت IPS از روکش‌های با استحکام بازار است و به طور متوسط ماندگاری طولانی خواهد داشت. به صورت میانگین این لمینت‌ها بین ۵ تا ۷ سال عمر می‌کنند و در صورت مراقبت می‌توانند تا ۱۰ سال نیز دوام بیاورند. حتی کسانی هستند که از این لمینت تا ۲۰ سال هم استفاده می‌کنند. اما با همه این‌ها به هر حال هر روکشی روزی از بین خواهد رفت و لازم است که آن‌ها را تعویض کنید. چیزی که مهم است این است که به درستی از آن‌ها مراقبت کنید تا زودتر از عمر طبیعی خود آسیب نبینند.

مراقبت از لمینت دندان با مسواک زدن با خمیردندان مناسب

مراقبت های بعد از لمینت ای پی اس

برای اینکه لمینت‌های شما عمر طولانی داشته باشند و دندان‌های شما دچار پوسیدگی نشوند لازم است که مراقبت‌های بیشتری نسبت به دندان‌های خود داشته باشید. این باعث می‌شود که بیشترین استفاده را از لمینت‌های خود داشته باشد. برای مراقبت از دندان‌های خود موارد زیر را رعایت کنید:

  • حداقل دو بار در روز (ترجیحا بعد از هر وعده غذایی) با استفاده از یک خمیر دندان ژله‌ای غیر ساینده بدون پراکسید هیدروژن، جوش شیرین یا سایر مواد سفیدکننده، دندان‌های خود را مسواک بزنید. دندانپزشک شما ممکن است خمیر دندان خاصی را برای شما توصیه یا تجویز کند.
  • بعد از هر بار مسواک زدن از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید. این به از بین بردن باکتری‌های عامل پوسیدگی، از جمله سخت‌ترین باکتری‌ها کمک می‌کند.
  • هر روز نخ دندان بکشید تا از جمع شدن ذرات غذا و پلاک روی لبه‌های روکش و دندان‌های طبیعی خود جلوگیری کنید.
  • مصرف غذاهای شیرین و اسیدی را به حداقل برسانید. این غذاها شامل شیرینی، نوشابه، مرکبات و قهوه است. اگر هم آن‌ها را مصرف کردید، حداکثر نیم ساعت پس از آن دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • از سیگار کشیدن و سایر محصولات دخانی دوری کنید. دخانیات می‌تواند باعث بیماری لثه شود و و این ممکن است باعث لق شدن لمینت شما شود. به علاوه می‌تواند باعث زرد شدن لمینت‌های شما در طول زمان شود.

مهمتر از همه این موارد این است که حداقل دو بار در سال به کلینیک دندانپزشکی سریتا مراجعه کنید؛ یک بار برای تمیز کردن عمیق و یک بار برای چکاپ کامل دندان‌ها مراجعه کنید. دندانپزشک شما قادر خواهد بود هرگونه علائم هشدار دهنده اولیه پوسیدگی دندان یا بیماری لثه را که ممکن است حتی از آن آگاه نباشید، شناسایی کند. طبعا هر چه زودتر برای درمان پوسیدگی اقدام کنید، هم درمان آن راحت‌تر خواهد بود و هم هزینه کمتری خواهد داشت. بعضی از پوسیدگی‌های عمیق قابل درمان نیست و ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

کلام آخر

لمینت شامل روکش‌هایی است که روی دندان‌های شما قرار داده می‌شود تا ایرادهای دندان شما را برطرف کند و لبخند شما را زیباتر کند. لمینت IPS از جنس سرامیک است و به همین دلیل استحکام بسیار خوبی دارند. نازک بودن این روکش‌ها سبب شده است که نیازی به تراشیدن زیاد دندان‌ها نباشد و همچنین شفاف‌تر باشند و طبیعی‌تر به نظر برسند.

لمینت ای پی اس باعث لبخند سفید و براق شما خواهد و ناهمسانی ها و ناترازی های دندان‌ های شما را بر طرف می‌کند. برای مراقبت از لمینت‌های خود لازم است که روزی دو مرتبه مسواک بزنید و از دهانشویه مناسب استفاده کنید. نخ دندان بکشید و نسبت به پوسیدگی‌های کوچک حساس باشید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل در مورد این لمینت پرکاربرد صحبت کنیم و مزایا و معایب آن را بیان کنیم. در صورتی که نیاز به اطلاعاتی بیشتری دارید با ما تماس بگیرید و یا سایر مقالات ما را مشاهده کنید.

سوالات متداول لمینت سرامیکی IPS

۱. آیا با وجود لمینت باز هم دندان امکان پوسیدن دارد؟

بله روکش‌ها فقط قسمت جلوی دندان شما را می‌پوشاند. بنابراین باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌توانند پشت و اطراف دندان جمع شوند و باعث پوسیدگی آن شوند. ایجاد حفره در دندان می‌تواند باعث کنده شدن روکش شما شود.

۲. آیا باید بین دندان‌هایی که لمینت IPS دارند از نخ دندان استفاده کنم؟

بله. انتهای لمینت ای پی اس آسیب‌پذیر است و این مسئله نخ دندان را به ابزار بسیار مهمی در مراقبت روزانه از دندان‌ها تبدیل می‌کند. هنگامی که پلاک بین دندان‌ها جمع می‌شود، باکتری‌ها می‌توانند از آن تغذیه کنند و مینای دندان را که در امتداد لبه روکش قرار دارد، از بین ببرند. از آنجایی که روکش روی دندان را می‌پوشاند، ممکن است حتی تا زمانی که پوسیدگی قابل توجهی ایجاد نشود، متوجه حفره آن نشوید. بنابراین بهتر است سالی یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

۳. آیا واقعا مهارت دندانپزشک در کیفیت نصب لمینت IPS تاثیر دارد؟

تاثیر بسیار زیاد و قابل توجهی دارد. روکش‌های که به خوبی نصب نشده‌اند محل رشد باکتری‌ها هستند. یک دندانپزشک باتجربه هنگام استفاده از روکش نباید مشکلی برای چسباندن لمینت‌ها داشته باشد. با این حال، اگر روکش ضعیف باند شده باشد، پلاک جمع شده و دندان را به خطر می‌اندازد.  اگر احساس کردید که روکش شما حتی کمی لق شده است، یا اگر احساس می‌کنید دندان شما کاملا در معرض دید است، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر دندانپزشک شما مهارت کافی نداشته باشد، ظاهر لمینت غیرطبیعی می‌شود و احتمال کنده شدن آن بالاتر می‌رود.