ایمپلنت‌ها و روکش‌های دندانی از رایج‌ترین خدماتی هستند که در کلینیک‌های دندانپزشکی ارائه می‌شوند. شما بعنوان یک فرد عادی شاید در نگاه اول نتوانید آنها را از یکدیگر تشخیص دهید اما تفاوت‌های عمده‌ای بین این دو پروسه زیبایی دندان وجود دارد. در مقاله امروز قصد داریم شما را با چند تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت دندان آشنا کنیم.

در مطلب زیر ابتدا در مورد ایمپلنت دندان و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. سپس به شرح مزایای کامپوزیت و فرق کامپوزیت و ایمپلنت می‌پردازیم و در آخر درباره نحوه نصب هر یک و سوالات متداول توضیح خواهیم داد.

مشاوره تخصصی ایمپلنت و کامپوزیت

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

شما می توانید با قرار دادن شماره خود و یا تماس مستقیم با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸ سوالات و مشکلات خود را با متخصصان کلینیک سریتا در میان بگذارید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید. لطفا تا پایان، ما را همراهی نمایید.

اینفوگرافیک مقایسه و تفاوت های ایمپلنت و کامپوزیت دندان، ایمپلنت بهتر است یا کامپوزیت؟

بیشتر بدانید: قیمت کامپوزیت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

علی رغم پیشرفت‌های بسیار در مراقبت از دندان، هر ساله میلیون‌ها نفر دندان‌هایشان را از دست می‌دهند که عمدتا به علت پوسیدگی، بیماری پریودنتال (بیماری لثه) یا آسیب و صدمه به دندان می‌باشد. برای سال‌های متمادی تنها گزینه‌های درمانی موجود برای افرادی که دندان‌هایشان را از دست داده‌اند، بریج و دندان مصنوعی بود اما امروزه ایمپلنت‌های دندانی در دسترس مردم قرار گرفته‌اند. آنها در واقع ریشه‌های جایگزین دندان هستند. ایمپلنت‌ها یک پایه قوی برای دندان‌های جایگزین ثابت (دائمی) یا متحرکی که مطابق (هماهنگ) با دندان‌های طبیعی شما ساخته شده‌اند، فراهم می‌کنند.

بیشتر بدانید: قیمت ایمپلنت

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندان، مزایای متعددی دارند که در زیر به مهم‌ترین آنها می پردازیم:

  • بهبود ظاهر: ایمپلنت‌های دندان شبیه دندان‌های خودتان هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به استخوان متصل شوند بنابراین بطور دائم قابل استفاده هستند.
  • بهبود گفتار: پروتزهای دندانی (دندان‌ های مصنوعی) با سایز نامناسب باعث می‌شوند که دندان‌ها در داخل دهان بلغزند و شما گفتاری نامفهوم داشته باشید. اما ایمپلنت‌های دندان به شما امکان می‌دهند که بدون نگرانی از لیز خوردن دندان‌هایتان با خیالی آسوده صحبت کنید.
  • افزایش راحتی: از آنجا که ایمپلنت‌ها جزئی از بدن شما می‌شوند، ناراحتی ناشی از پروتزهای دندان متحرک را از بین می برند. در واقع پروتزهای دندانی متحرک همانطور که از نامشان پیداست، متحرک هستند اما ایمپلنت‌های دندانی باعث می‌شوند که دیگر نیازی نباشد زحمت بیرون آوردن دندان‌های مصنوعی و همچنین جا انداختن مجدد آنها در دهان را به جان بخرید.
  • غذا خوردن راحت‌ تر: لغزش پروتزهای دندان می‌تواند جویدن را دشوار کند. ایمپلنت‌های دندان مانند دندان‌های خود شما عمل می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که غذاهای مورد علاقه‌تان را با اطمینان و بدون درد بخورید.
  • بهبود عزت نفس: ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند لبخند را به صورت‌تان بازگردانند و به شما کمک کنند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: ایمپلنت‌های دندانی به تراشیدن  سایر دندان‌ها نیازی ندارند و از آنجا که دندان‌های مجاور برای پشتیبانی از ایمپلنت تغییر نمی‌کنند، تعداد بیشتری از دندان‌های شما دست نخورده باقی می‌مانند که این امر در دراز مدت، سلامت دهان و دندان شما را بهبود می‌بخشد. همچنین ایمپلنت‌های تکی، امکان دسترسی آسان‌تر بین دندان‌ها را فراهم می‌کنند و از این نظر نیز بهداشت دهان و دندان را ارتقاء می‌بخشند.
  • دوام: ایمپلنت‌ها بسیار بادوام هستند. با رعایت بهداشت دهان و دندان، اکثر آنها می‌توانند مادام العمر مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: مزایای ایمپلنت دندان

مزایای کامپوزیت

مزایای کامپوزیت

کامپوزیت‌ها بطور گسترده‌ای برای ترمیم آسیب‌های ناشی از پوسیدگی و حفره‌های دندان بکار می‌روند. دلیل اصلی محبوبیت کامپوزیت‌ها آن است که شباهت بسیار زیادی به رنگ دندان طبیعی دارند و به همین دلیل می‌توان از آنها برای پر کردن حفره‌های دندان‌های جلو و عقب استفاده کرد. سایر مزایای آنها عبارتند از:

  • به اندازه سایر انواع پر کردن به سوراخ کاری نیاز ندارند: اگر تجربه پر کردن دندان با آمالگام را داشته باشید، پس حتما می‌دانید که به منظور قرار دادن مواد پر کننده باید بخش قابل توجهی از دندان طبیعی شما به همراه بخش‌های پوسیده دندان برداشته شود. این امر می تواند به ضعیف شدن ساختار کلی دندان منجر شود. اما پرکننده‌های کامپوزیت به برداشتن دندان کمتری نیاز دارند و هنگامیکه به دندان طبیعی می‌چسبند، به محکم‌تر شدن آن کمک می‌کنند و این، یکی از مهم‌ترین مزایای کامپوزیت است.
  • به دندان فعلی شما متصل می‌شوند: یکی از مزایای قابل توجه پرکننده‌های کامپوزیت، آن است که به دندان اصلی شما متصل می‌شوند و به همین دلیل، پروسه نصب آنها به هیچ وجه تهاجمی نیست.
  • در عرض چند ثانیه سفت می‌شوند: پس از آنکه پر کننده کامپوزیت درون دندان شما قرار گرفت، یک نور ماوراء بنفش به داخل دهان شما و روی کامپوزیت تابانده می‌شود. این کار به کوتاه شدن مدت زمان سفت شدن عامل پیوند دهنده کمک می‌کند. معمولا کامپوزیت در کمتر از یک دقیقه کاملا سفت  و محکم می‌شود.
  • می‌توان از آنها برای رفع ترک خوردگی و لب پر شدگی دندان استفاده کرد: کامپوزیت‌ها می‌توانند برای رفع ترک‌ها و لب پر شدگی دندان‌های شما بکار بروند. باندینگ (پیوند) سریع، دوام و رنگ طبیعی آنها باعث می‌شود که به یک گزینه ایده آل برای ترمیم دندان‌های قابل مشاهده (دندان‌های جلویی) تبدیل شوند.
  • احتمال حساسیت کمتر: کامپوزیت‌ها در مقایسه با پر کننده‌های آمالگام در موارد کمتری به حساسیت دندان منجر می‌شوند. دلیل این است که آنها به عایق شدن دندان در برابر گرما و سرما کمک می‌کنند. با اینحال باید توجه داشته باشید که ممکن است بلافاصله پس از قرار دادن کامپوزیت، یک حساسیت دندانی خفیف و گذرا ایجاد شود.
  • می‌توانند ترمیم شوند: پر کننده‌های کامپوزیت در صورت فرسایش می توانند ترمیم شوند. این بدان معنا است که اگر ساختار پر کردگی تخریب شود یا پر کردگی‌ بطور تصادفی بر اثر جویدن بیش از حد یا دندان قروچه آسیب ببیند، دندانپزشک می‌تواند آن را ترمیم کند.
  • می‌توانید از آنها برای جایگزینی پر کننده‌های آمالگام قدیمی خود استفاده کنید: اگر نگران اثرات احتمالی پر کردگی‌های آمالگام قدیمی خود بر سلامت‌تان هستید، دندانپزشک می‌تواند پر کردگی‌های فلزی قدیمی را بردارد و آنها را با کامپوزیت جایگزین کند. این کار، جیوه را از دهان شما خارج می‌کند و ظاهر درخشان‌تری به دندان‌هایتان می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: انواع کامپوزیت دندان

تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت؟

ایمپلنت بهتر است یا کامپوزیت؟

اگر یک فرد معمولی با کمترین اطلاعات دندانپزشکی باشید، براحتی نمی‌توانید تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت را تشخیص دهید. اساسا از کامپوزیت برای بهبود ظاهر لبخند استفاده می‌شود در حالیکه ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته بکار می‌روند. در اینجا به مهم‌ترین تفاوت‌های آنها اشاره می‌کنیم.

موارد کاربرد

کامپوزیت‌ در مقایسه با ایمپلنت، یک راه حل عالی برای دندان‌های سالمی هستند که ظاهر مطلوبی ندارند. آنها هر گونه نقص (لب پر شدن، شکاف، لکه و …) را می‌پوشانند. ظاهر آنها شبیه دندان‌های طبیعی است و متناسب با لبخند شما طراحی و ساخته می‌شوند. کامپوزیت‌ها با وجود زیبایی بخشیدن به لبخند شما به هیچ وجه روی عملکرد دندان‌ها تأثیری نمی‌گذارند.

اما ایمپلنت‌های دندان، جایگزین‌های دندان دائمی هستند. آنها می‌توانند برای جایگزینی یک یا چند دندان یا در موارد شدید، کل دندان‌ها استفاده شوند. ایمپلنت‌ها یک راه حل مناسب برای تحلیل استخوان، عقب رفتن لثه و از دست دادن دندان‌ها هستند. ایمپلنت‌ها برای افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارند. اگر دندان‌های از دست رفته جایگزین نشوند، استخوان فک عقب خواهد رفت. اگر ریشه دندان‌ها برای تحریک استخوان فک وجود نداشته باشد، آن بتدریج فرسایش پیدا می‌کند و تحلیل می‌رود. این امر نه تنها بر سلامت دهان و دندان بلکه بر سلامت کلی شما نیز تأثیر می‌گذارد. در این صورت، خوردن و صحبت کردن ممکن است دشوارتر شود و ساختار استخوانی صورت تغییر کند.

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت از نظر مواد و ماندگاری

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت از نظر مواد و ماندگاری

روکش‌های کامپوزیت از رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند در حالیکه ایمپلنت‌های دندان از تیتانیوم و تاج‌های دندان تهیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طول عمر کامپوزیت دندان

از نظر دوام، کامپوزیت بین ۵ تا ۱۰ سال ماندگاری دارد. ممکن است دندانپزشک پس از این دوره به شما توصیه کند که کامپوزیت خود را تعویض کنید. اگر کامپوزیت‌ها به هر دلیلی بدرستی به دندان‌ها نچسبند، ممکن است جابجا شوند که باعث عقب رفتن آنها از خط لثه می‌شود. این امر بطور بالقوه می‌تواند به مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه منجر شود.  کامپوزیت ها قابل برداشتن هستند و بگونه‌ای طراحی شده‌اند که براحتی تعویض شوند اما ایمپلنت‌های دندان اکثرا مادام العمر هستند. ممکن است آنها پس از ۲۵ تا ۳۰ سال نیاز به تنظیم داشته باشند اما احتمال آن بسیار کم است. در دراز مدت ممکن است لازم باشد ایمپلنت‌ها سفت یا در مواقع اورژانسی تعویض شوند اما یک گزینه دائمی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: طول عمر ایمپلنت

تفاوت روند کار ایمپلنت و کامپوزیت

ایمپلنت‌ها اغلب به چندین جلسه جراحی نیاز دارند و بهبودی آنها چند ماه طول می‌کشد اما روند انجام کامپوزیت کوتاه‌تر بوده و به شرایط دهان و دندان بیمار بستگی دارد. بطور کلی نصب کامپوزیت برای هر دندان بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد.

مقایسه هزینه ایمپلنت و کامپوزیت دندان

هزینه هر یک از این درمان‌های زیبایی دندان با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. اما بطور کلی، هر واحد ایمپلنت در مقایسه با هر واحد کامپوزیت گران‌تر خواهد بود. در واقع شاید عمده‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت از نظر عموم مردم، تفاوت در هزینه تمام شده آنها باشد. تعیین دقیق هزینه نهایی کار فقط پس از مشاوره با دندانپزشک و بررسی دندان‌های شما امکان پذیر خواهد بود.

مقایسه نحوه نصب کامپوزیت و ایمپلنت

نحوه نصب ایمپلنت و کامپوزیت، بسیار متفاوت است. در واقع نصب ایمپلنت، تهاجمی‌تر از کامپوزیت است.

مراحل نصب ایمپلنت عبارتند از:

  • برای نصب ایمپلنت ابتدا باید دندان مشکل دار خارج شود. اگر استخوان فک به اندازه کافی ضخیم یا قوی نباشد، برای جراحی پیوند استخوان آماده می‌شود.
  • برشی در لثه ایجاد می‌شود تا استخوان مشخص (پیدا) شود. سپس سوراخی در استخوان ایجاد می‌گردد.
  • پایه فلزی ایمپلنت دندان که برای بازسازی ریشه دندان بکار می‌رود، در داخل این سوراخ در استخوان فک قرار می‌گیرد.
  • با توجه به شرایط بیمار ممکن است پروتز موقت ارائه شود یا ارائه نشود.
  • پس از چند ماه بهبودی، یک پیوند استخوانی در استخوان‌های فک اتفاق می‌افتد که پایه‌ای برای دندان مصنوعی ایجاد می‌کند.
  • دومین عمل جراحی جزئی با بی حسی موضعی انجام می‌شود که در آن، دندانپزشک مجددا لثه را باز می‌کند تا پایه فلزی نمایان شود.
  • سپس اباتمنت (یک عنصر اتصال دهنده در دندانپزشکی) به این پایه وصل شده و بافت لثه اطراف آن بسته می‌شود.
  • پس از روند بهبودی یک تا دو هفته‌ای، دندان مصنوعی با پیچ شدن به اباتمنت به فک شما متصل می‌شود.

پروسه نصب کامپوزیت معمولا از این قرار است:

  • قبل از نصب کامپوزیت، پزشک متخصص کامپوزیت دندان های متقاضی را از نظر پوسیدگی یا بیماری های لثه کاملا بررسی می کند، اگر مشکلی بود ابتدا باید این مشکلات بر طرف گردد.
  • سطح دندان هایی که نیاز به کامپوزیت دارند کاملا تمیز و جرم گیری می شود. هر گونه مانع و جرم از روی دندان برداشته شده و دندان ها را با استفاده از یک نوع ژل می پوشانند. این ژل اسیدی بوده و باعث بهتر چسپیدن مواد کامپوزیتی به دندان می شود و دندان ها را کاملا آماده می کند که به اصطلاح به آن اچ کردن می گویند.
  • تقریبا نیم میلی متر از مینای دندان از سطح دندان تراشیده می‌شود (گاهی اوقات نیازی به تراشیدن دندان نیست).
    انحراف ها و بلندی های دندان بر طرف می شود.
  • مواد خمیری کامپوزیت روی دندان ها قرار داده می شود و توسط پزشک متخصص کامپوزیت شکل دهی و فرم داده می شود. این مرحله به مهارت پزشک وابسطه است، هرچه پزشک مهارت بیشتری داشته باشند نتیجه کار بهتر، طبیعی تر و زیباتر خواهد بود.
  • در ادامه با استفاده از یک پرتو نور ویژه کامپوزیت را به دندان متصل می کنند این پرتو نور باعث سفت شدن و چسپیدن موارد کامپوزیتی به دندان می شود.
  • در آخر هم ظاهر دندان ها کاملا بررسی شده و دندان های پالیش می شوند.

سوالات متداول

در زیر به برخی از سوالات متداولی می پردازیم که ممکن است برای شما عزیزان مطرح شود.

۱. کاشت دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

انتخاب روش درمان مناسب به اهداف زیبایی شما، میزان هزینه‌ای که می‌خواهید بپردازید و وضعیت سلامتی دهان و دندان‌تان بستگی دارد. اما بطور کلی کاشت دندان، دوام و ماندگاری بالاتر و کامپوزیت، زیبایی بیشتر و نصب راحت‌تری دارد.

۲. آیا همه افراد می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

افرادی که قصد دارند کاشت دندان انجام دهند، باید لثه‌های سالم و استخوان‌های قوی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند. همچنین لازم است که آنها پس از اتمام پروسه درمان خود، بهداشت دهان و دندان را بدقت رعایت کنند و چکاپ‌های دندانپزشکی منظم انجام دهند. افراد سیگاری، آنهایی که از اختلالات مزمن کنترل نشده مانند دیابت و بیماری قلبی رنج می‌برند یا بیمارانی که در ناحیه سر و گردن خود پرتو درمانی انجام داده‌اند، باید بطور خاص مورد ارزیابی قرار بگیرند.

۳. کدام روش درد بیشتری دارد، ایمپلنت یا کامپوزیت دندان؟

اکثر افرادی که ایمپلنت دندان انجام داده‌اند، می‌گویند که ناراحتی بسیار کمی را در طول پروسه درمان احساس کرده‌اند. در طول عمل از بی حسی موضعی استفاده می‌شود و اکثر بیماران گزارش داده‌اند که ایمپلنت نسبت به کشیدن دندان، درد کمتری دارد. درد خفیف پس از پایان کار نیز با داروهای مسکن بدون نسخه براحتی برطرف می‌شود. اما کامپوزیت غالبا روشی بدون درد و ناراحتی است چون در اکثر موارد نیازی به تراشیدن دندان‌ها نیست و اگر هم لازم باشد، این تراشیدن بسیار جزئی خواهد بود بنابراین ناراحتی ایجاد نمی‌کند.

حرف آخر

اگر به دنبال لبخندی زیباتر هستید، آنگاه کامپوزیت دندان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. نصب راحت و سریع، ظاهر طبیعی و عدم نیاز به تراشیدن دندان‌ها در اغلب موارد از مزایای آن است.

اما اگر بدنبال جایگزین کردن دندان‌هایی هستید که از دست داده‌اید، آنگاه باید از یک روش تهاجمی‌تر مانند ایمپلنت استفاده کنید که هزینه و طول درمان بیشتری دارد. در مطلب امروز سعی کردیم تفاوت کامپوزیت دندان و ایمپلنت را از جنبه‌های مختلف بیان کنیم و شما را با این دو گزینه محبوب دندانپزشکی آشناتر سازیم.

از همراهی شما تا پایان مطلب بسیار سپاسگزاریم. لطفا نظرات و سوالات خود را در بخش زیر با ما در میان بگذارید.