اوردنچر (Overdenture) روش درمانی جدیدی برای رفع بی دندانی است و برای افرادی کاربرد دارد که به هر دلیلی مثل بیماری یا تصادف، همه یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشند. در این شرایط اوردنچر می تواند جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد.

اوردنچر، نوعی دندان مصنوعی است که روی پایه ایمپلنت نصب می شود و به بیمارانی که کل دندان های فک بالا یا پایین یا تعداد زیادی از دندان های خود را از دست داده باشند کمک می کند بتوانند به راحتی غذا بخورند و صحبت کنند. به علاوه زیبایی چهره خود را به دست آورند و کیفیت زندگی خود را بالا ببرند.

اوردنچر اقساطی با سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

نمونه کار اوردنچر

اوردنچر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

اوردنچر روش پیشرفته شده دندان مصنوعی است که معایب آن را رفع کرده و نسبت به دندان مصنوعی مزایای بسیار بیشتری دارد. در اوردنچر ابتدا پایه ایمپلنت درون استخوان فک کاشته می شود سپس پروتزهای دندان به آن پایه ها متصل می شود.

در این روش پایه ایمپلنت نقش ریشه دندان را ایفا می کند و پروتزهای دندان که همان تاج دندان هستند مانند دندان طبیعی وظیفه جویدن را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت چیست؟

البته پایه ها هم می توانند ایمپلنت و هم می توانند دندان های خود فرد باشند که این مساله با توجه به شرایط استخوان فک و تعداد دندان های از دست رفته مشخص می شود.

اگر دندان های خود را از دست داده اید اما نمی خواهید از دندان مصنوعی استفاده کنید، اوردنچر روش بسیار مناسبی است. در این روش دندان های مصنوعی بر روی پایه ها ثابت می شوند به همین دلیل هنگام غذا خوردن دندان ها در دهان حرکت نمی کنند و مشکل ایجاد نمی کنند.

قیمت اوردنچر

اگر پس از ارزیابی های اولیه مشخص شود که شما شرایط دریافت اوردنچر را دارید، به احتمال زیاد اولین سوالی که می پرسید، آن است که قیمت اوردنچر چقدر است؟

خب نمی توانیم قیمت اوردنچر را مقدار مشخصی تعیین کنیم. زیرا قیمت اوردنچر تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. یکی از این عوامل، تعداد اوردنچرهای مورد نیاز است. شما می توانید اوردنچر فک بالا، اوردنچر فک پایین و یا هر دو فک را دریافت کنید. در اغلب موارد اوردنچر فک بالا پرهزینه تر از اوردنچر فک پایین خواهد بود.

اما به طور کلی در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) قیمت اوردنچر برای هر فک را می توان حداکثر حدود ۳۰ میلیون تومان تخمین زد.

نمونه کار اوردنچر برپایه ایمپلنت

قیمت اوردنچر با ایمپلنت

همانطور که می دانید اوردنچر (چه ثابت و چه قابل جابجایی) روی چند پایه ایمپلنت سوار می شود. برای تعیین دقیق قیمت اوردنچر با ایمپلنت باید به عوامل مختلفی توجه کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • دستمزد و مهارت دندانپزشک
  • تعداد پایه های ایمپلنت
  • نیاز یا عدم نیاز به سایر درمان های جانبی مانند پیوند استخوان
  • محل کلینیک یا مطبی که به آنجا مراجعه می کنید
  • برند پایه ایمپلنت

به همین خاطر است که قیمت اوردنچر با ایمپلنت در مطب ها و کلینیک های مختلف یکسان نیست و هر یک، هزینه متفاوتی را به عنوان قیمت اوردنچر با ایمپلنت اعلام می کنند.

قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت

شاید قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت از نظر برخی از افراد، بالا به نظر برسد اما توجه داشته باشید که بالا بودن نسبی قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت به دلیل میزان راحتی و ثبات قابل توجهی است که برای بیمار فراهم می کند. در واقع میزان راحتی اوردنچر به هیچ وجه با دندان مصنوعی معمولی قابل مقایسه نیست.  قیمت اوردنچر کامل فک بالا و پایین، طبیعتا بیشتر از قیمت اوردنچر هر فک به تنهایی می باشد. قیمت اوردنچر فک بالا و پایین، دو برابر قیمت اوردنچر برای هر فک است و به همین نسبت، مزایای بیشتری نیز ارائه می دهد.

جدول قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت

اگر بخواهیم یک هزینه حدودی برای قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت تعیین کنیم، باید بگوییم که با توجه به تعداد پایه های ایمپلنت کاشته شده برای بیمار، قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت متفاوت خواهد بود. به طور کلی قیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت در بازه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای هر فک می باشد. بنابراین قیمت اوردنچر کامل فک بالا و پایین، دو برابر این مقدار یعنی در بازه ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهد بود. برای مرور راحت تر قیمت اوردنچر با ایمپلنت برای شما عزیزان، در جدول زیر قیمت اوردنچر متکی بر ایمپلنت آورده شده است.

تعداد اوردنچر و محل قرار گیریقیمت اوردنچر بر پایه ایمپلنت
فک بالا۳۰ میلیون تومان
فک پایین۳۰ میلیون تومان
قیمت اوردنچر کامل فک بالا و پایین۶۰ میلیون تومان
اوردنچر اقساطی در سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

قیمت پایه ایمپلنت برای اوردنچر دندان

برای کاشت اوردنچر ثابت بر پایه ایمپلنت نیاز هست که برای هر فک ۴ تا ۶ پایه ایمپلنت دندان، کاشت شود. قیمت پایه ایمپلنت برای اوردنچر دندان از مبلغ ۴،۲۰۰،۰۰۰ تومان تا ۲۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان متغیر می باشد. کشور سازنده و نام تجاری پایه ایمپلنت از تاثیر گذارترین عوامل روی قیمت پایه ایمپلنت اوردنچر است.

جدول قیمت پایه ایمپلنت برای اوردنچر دندان

برند ایمپلنتکشور سازندهقیمت (تومان)
KME ایران۴،۲۰۰،۰۰۰
Snuconeکره۵،۰۰۰،۰۰۰
CISکره۶،۳۰۰،۰۰۰
Evidenceکره۷،۲۵۰،۰۰۰
biotemکره۷،۲۵۰،۰۰۰
CMIکره۷،۲۵۰،۰۰۰
CORE 1کره۷،۲۵۰،۰۰۰
Megagenکره۹،۰۰۰،۰۰۰
SICسوئیس۹،۵۰۰،۰۰۰
ITI سوئیس۱۹،۰۰۰،۰۰۰
ITI SLActiveسوئیس۲۴،۰۰۰،۰۰۰
اوردنچر اقساطی در سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

شرایط پرداخت هزینه اوردنچر به صورت اقساط

کلینیک سریتا با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و رسالت و تعهد پزشکی خود در حوزه بهداشت فردی و جامعه، با فراهم سازی شرایط پرداخت اقساط برای هزینه های اوردنچر دندان، تلاش کرده تا زمینه استفاده از این خدمت پزشکی را برای بخش بیشتری از جامعه فراهم کند.

در این راستا اقساط ۶ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۸ و ۲۴ ماهه در نظر گرفته شده است و حالت ۱۰ ماهه بدون پیش پرداخت می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از شرایط پرداخت، شروط چک و تاریخ چک به صفحه دندانپزشکی اقساطی کلینیک سریتا مراجعه کنید.

اوردنچر برپایه ایمپلنت

اوردنچر ثابت

افرادی که تمام دندان ‌های خود یا بیشتر آن‌ها را از دست داده‌اند، بیشترین تاثیرات نامطلوب بر سلامت، عملکرد و ظاهر کلی خود را تجربه می کنند. اوردنچر متکی بر ایمپلنت که به اوردنچر ثابت مشهور است، مقرون به صرفه ترین روش برای درمان بی دندانی است.

بسیاری از افراد برای حل این مسئله دندان مصنوعی را انتخاب می کنند اما غافل از اینکه حتی با پیشرفت دندانپزشکی در سال ‌های اخیر، دندان های مصنوعی یا انواع پروتزهای مصنوعی همچنان می ‌توانند به مرور زمان با کوچک شدن استخوان فک تناسب خود را از دست بدهند. این به این دلیل اتفاق می ‌افتد که استخوان دیگر محرک دندان ‌های طبیعی را ندارد و سلول‌ های پیرتر نمی ‌توانند با سرعت دوباره بازسازی شوند. 

همانطور که استخوان فک منقبض می شود، پروتزها شل می شوند و استفاده آنها سخت تر می شود. به علاوه این تناسب نامناسب می ‌تواند به شدت بر نحوه غذا خوردن شما تاثیر بگذارد. مطالعات روی افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌ کنند، کاهش ارزش غذایی را نشان می ‌دهد، زیرا این افراد به دلیل سخت بودن استفاده از دندان های مصنوعی، سبزیجات یا غذاهای با فیبر کمتر و  با کربوهیدرات‌و چربی‌های تصفیه شده بیشتری می‌خورند، چرا که خوردن آنها راحت تر است اما کمتر مغذی است.

با این حال، یک جایگزین وجود دارد که ممکن است از دست دادن استخوان را کاهش دهد و تناسب طولانی مدت بهتری را ایجاد کند، این روش اوردنچر با ایمپلنت های دندانی یا همان اوردنچر ثابت نام دارد. با این روش، چند ایمپلنت به صورت استراتژیک در فک بالا یا پایین یا هر دو فک نصب می شود.

ضمائم منطبق به طور ایمن پروتز را به ایمپلنت ها محکم می کنند. در این حالت، برجستگی فک و لثه از ایمپلنت اوردنچر محافظت کرده و در نتیجه استخوان را حفظ می ‌کنند. یک پروتز ثابت با ایمپلنت همچنین دارای تاج های مصنوعی و دارای بافت لثه شبیه سازی شده است و توسط دندانپزشک شما در جای خود ثابت می شود.

اتصال محکم آن به ایمپلنت ها به اوردنچر ثابت تکیه گاه محکمی می دهد که قابل مقایسه با دندان های طبیعی است. همچنین بیشتر شبیه دندان های واقعی است زیرا برای تمیز کردن برداشته نمی شود. در عوض، باید آنها را مانند دندان های طبیعی روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

لازم به ذکر است که یک پروتز ثابت به حداقل چهار تا شش ایمپلنت نیاز دارد تا به درستی کار کند، که همه آنها باید در استخوان مناسب و با کیفیت قرار داده شوند. این باعث می شود که این نوع اوردنچر نسبت به اوردنچر متحرک پیچیده تر و کمی پرهزینه تر باشد.

دندان مصنوعی برپایه ایمپلنت

انواع دندان آوردنچر

اوردنچر بسته به نیاز و بودجه شما می تواند در جای خود ثابت یا قابل جابجایی باشد و هر دو نوع نسبت به پروتز معمولی احساس راحتی بیشتری دارند و طبیعی تر به نظر می رسند. به طور کلی ۵ نوع اوردنچر وجود دارد که در ادامه با انواع آن بیشتر آشنا می شویم:

۱. اوردنچرهای تحت پشتیبانی ایمپلنت

در اوردنچر روی ایمپلنت از دو تا شش ایمپلنت استفاده می شود که در استخوان فک پیچ می شوند. آنها به حفظ استخوان موجود برای جلوگیری از زوال بیشتر کمک می کنند. اوردنچر متکی بر ایمپلنت معمولاً به دو روش جراحی نیاز دارد. اولی شامل قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک است و دومی روشی است که در آن می توان یک پروتز سفارشی ساخت. این اوردنچر متحرک است و می توان آن را زمان خواب یا تمیز کردن برداشت.

۲. اوردنچر های ثابت با پشتیبانی از ایمپلنت

اوردنچر ثابت با تکیه گاه ایمپلنت با پیچ در جای خود قفل می شود و قابل برداشتن نیست. برای برداشتن پروتز باید دندانپزشکتان پیچ آن را باز کند. این نوع اوردنچر پایدارترین نوع از انواع اوردنچر است. با این حال، تمیز کردن آن چالش برانگیز است زیرا فقط یک دندانپزشک می تواند آن را بردارد. به علاوه اوردنچر ثابت معمولاً گران‌ترین گزینه است زیرا برای پشتیبانی از آنها به چهار ایمپلنت و پیچ دندان نیاز دارد.

اوردنچر بر پایه لثه

۳. اوردنچر میله‌ای

یک اوردنچر با پایه ایمپلنت نگهدارنده میله ای به ایمپلنت ها متصل است که دندان مصنوعی می تواند روی آن گیر کند. این میله به شما امکان می دهد تا در صورت نیاز اوردنچر خود را بردارید یا درجای خود قرار دهید، در حالی که امنیت بیشتری نسبت به پروتزهای معمولی مثل دندان مصنوعی ارائه می دهد.

۴. اوردنچر توپی

اوردنچر با نگهدارنده توپ یا اوردنچر توپی از تکیه گاه های توپی شکل برای اتصال ایمپلنت ها به پروتز استفاده می کند و به همین علت هم ثبات و عملکرد بالاتری نسبت به پروتزهای سنتی دارد. اتصالات توپ مانند در این نوع اوردنچر، تمیز کردن و تعویض قطعات را در صورت لزوم آسان تر می کند.

۵. اوردنچر پارسیل

اگر فقط چند دندان از دست داده اید، ممکن است به پروتز جزئی نیاز داشته باشید. اوردنچر جزئی یا اوردنچر پارسیل ، دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که یک پروتز کامل با پشتیبانی از ایمپلنت انجام می دهد. ریشه های دندان را با یک یا چند ایمپلنت جایگزین می کند تا قسمتی از آن بتواند روی آنها گیر کند. لازم به ذکر است که اوردنچر پارسیل ظاهر طبیعی تری نسبت به پروتز پارسیل سنتی می دهد.

بیشتر بدانید: روش های کاشت دندان

کدام نوع اوردنچر بهتر است؟

زمانیکه به هر دلیلی مثل تصادف، پوسیدگی یا بیماری تعدادی از دندان های خود را از دست می دهید بدون شک کیفیت زندگیتان تحت تاثیر قرار می گیرد. خالی ماندن جای دندان ها هم روی سلامت دهان و دیگر دندان ها، هم روی زیبایی چهره و هم روی حرف زدن و غذاخوردن تاثیر زیادی دارد.

پس جایگزین کردن دندان ها بسیار اهمیت دارد. روش های مختلفی برای جایگزین کردن دندان ها وجود دارد اما ایمپلنت دندان، بهترین روش ممکن است. البته اگر دندان های زیادی را از دست داده اید ممکن است این روش هزینه بالایی داشته باشد.

اگر دندان های از دست رفته شما زیاد باشند و به دنبال یک روش جایگزینی مقرون به صرفه می گردید اوردنچر بر پایه ایمپلنت بهترین روش است و نسبت به دو نوع دیگر اوردنچر مزایای بیشتری دارد.

اگر بخواهیم انواع اوردنچر را بر حسب مزیت و کیفیت رتبه بندی کنیم می توانیم بگوییم اوردنچر بر پایه ایمپلنت در رتبه اول، اوردنچر بر پایه ایمپلنت و لثه در رتبه دوم و اوردنچر بر پایه لثه در رتبه سوم قرار دارد.

مزایای اوردنچر بر پایه ایمپلنت

مزایای اوردنچر - اوردنچر بر پایه ایمپلنت - ویژگی های اورنچر بر پایه ایمپلنت - 6 مزیت اوردنچر دندان بر پایه ایمپلنت

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

۱-زیبایی بیشتر

فرایند تحلیل لثه و استخوان بعد از افتادن دندان ها باعث می شود فاصله بین بینی و چانه کوتاه شود و به همین دلیل چهره شما پیرتر نشان داده شود اما اوردنچر بر پایه ایمپلنت از این اتفاق جلوگیری می کند. علاوه بر این اوردنچر کمک می کند که لب ها و بافت های لثه در جای مناسب خود قرار بگیرند به همین دلیل جلوه بسیار طبیعی تری دارد.

۲- تجربه لذت بخش غذا خوردن

این نوع اوردنچر مانند دندان طبیعی در دهان ثابت است و مشکلات دندان مصنوعی سنتی را ندارد و هنگام جویدن یا صحبت کردن جابجا نمی شود.

اوردنچر باعث می شود صحبت کردن و غذا خوردن بسیار راحت تر و لذت بخش تر شود.

۳- موفقیت آمیز بودن

میزان موفقیت اوردنچر بر پایه ایمپلنت تقریبا ۱۰۰%  است و اکثر افراد یا سالمندان بدون هیچ مشکلی تا پایان عمر از این دندان های مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده می کنند. به همین دلیل، این نوع اوردنچر بین کسانی که نیاز به دندان مصنوعی دارند محبوبیت بیشتری دارد.

بیشتر بدانید: نکاتی در مورد ایمپلنت و سرطان

۴- جلوگیری از تحلیل استخوان فک

وقتی پایه های ایمپلنت ها به جای ریشه دندان در استخوان فک قرار بگیرد، موجب تحریک رشد استخوان فک و استحکام بیشتر آن می شود و از جمع شدن و چروکیده شدن فک جلوگیری می شود.

بیشتر بدانید: پیوند استخوان در ایمپلنت

۵- احساس راحتی بیشتر

از آنجا که اوردنچر روی ایمپلنت قرار می گیرد و کاملا در جای خود ثابت است در هنگام خوردن غذا، جویدن یا صحبت کردن فرد احساس راحتی بیشتری دارد.

۶- دوام و ماندگاری بالا

جنس تیتانیومی ایمپلنتها و همچنین آلیاژهای مورد استفاده برای اتچمنت ها حتی نسبت به دندان طبیعی نیز در برابر پوسیدگی، ضربه و شکستگی پایدارتر و مقاوم تر است. همچنین پروتزهای دندان مصنوعی مورد استفاده در اوردنچر درصورتیکه به درستی از آنها مراقبت شود و بهداشت آنها رعایت شود عمری بسیار طولانی دارند. طبق تحقیقات انجام گرفته دوام و طول عمر اوردنچر بسیار طولانی است و تقریبا تا پایان عمر افراد در دهان بیمار باقی می ماند.

مزایای اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی

  • ساختار استخوان توسط ایمپلنت کاشته شده در فک تقویت می شود.
  • استخوان های فک در صورت خالی ماندن جای ریشه دچار تحلیل می شوند ولی با قرار گرفتن پایه ایمپلنت به جای ریشه دندان، رشد استخوان فک تحریک می یابد و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می شود.
  • نسبت به دندان مصنوعی سنتی اوردنچر بسیار محکم و مقاوم می باشد و در جویدن غذا مشکلی ایجاد نمی کند.
  • اوردنچر بر پایه ایمپلنت همانند دندان های طبیعی می باشد و زیبایی آن ها را دارد، اوردنچر در زیبایی چهره بسیار تاثیرگذار است.
  • اوردنچر طول عمری طولانی دارد و در صورت مراقبت درست و صحیح از آن ها می توانید مادام العمر از آن ها استفاده کنید.

ساختار اوردنچرها، اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی برتری دارد.

معایب اوردنچر

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، مزایای اوردنچر قابل توجه است. اما اوردنچر ممکن است برای هر فردی که تمام دندان های خود را از دست داده است راه حل مناسبی نباشد. در ادامه برخی از معایب اوردنچر که ممکن است بخواهید قبل از انجام اوردنچر در نظر بگیرید را برایتان گلچین کرده ایم:

۱. ایمپلنت ها به لثه و استخوان سالم نیاز دارند

ایمپلنت های دندانی مورد استفاده برای اوردنچر به لثه ها و استخوان های سالم برای موفقیت نیاز دارند. این بدان معناست که هر بیماری لثه باید قبل از جراحی به طور کامل درمان شود. از همین رو بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده ممکن است کاندیدای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نباشند زیرا نگران عفونت و بهبودی هستند. به علاوه سیگار کشیدن می تواند احتمال شکست ایمپلنت های دندانی شما را به شدت افزایش دهد. بنابراین نیاز به سلامت لثه و استخوان فک می تواند جزو معایب اوردنچر باشد چرا که با این پیش شرط نمی تواند پاسخگوی بسیاری از بیماران باشد.

۲. فرآیند اوردنچر چند ماه طول می کشد

ممکن است حدود ۶ ماه از شروع درمان شما طول بکشد تا بتوانید از اوردنچر سفارشی خود استفاده کنید. ایمپلنت های دندانی اغلب برای تکمیل نیاز به ۲ عمل جراحی دارند، از جمله زمان برای بهبود استخوان و لثه، در صورتی که پروتزهای معمولی را اغلب می توان در حدود ۸ تا ۱۲ هفته قرار داد.

زمان طولانی و تلاش برای اوردنچر ممکن است برای برخی افراد زیاد به نظر برسد، اما مهم است که مزایای ذکر شده را نیز در نظر بگیرید.

۳. هزینه ممکن است به طور کامل توسط بیمه شما پوشش داده نشود

هزینه اولیه اوردنچر، که بر اساس نیازهای خاص شما متفاوت است، می تواند برای برخی از بیماران گران باشد. هرچند هزینه نهایی اوردنچر نسبت به ایمپلنت یا سایر روش های ترمیمی قرون به صرفه تر است، اما با این حال هزینه نسبتاً بالایی دارد و ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد و این یکی از بزرگترین معایب درمان با اوردنچر محسوب می شود.

معایب اوردنچر بر پایه ایمپلنت

هر روش درمانی برای خود مشکلات خاصی را به همراه دارد. پروتز دندان نیز یکی از این روش های درمانی می باشد. برخی از هزینه بالای آن گلایه می کنند و برخی دیگر از خطرات انجام آن می ترسند. اما این که پروتز دندان مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد، امری طبیعی است. 

اگر توسط یک پزشک ماهر و با تجربه اوردنچر دندان انجام شود، مشکلات آن تا حدود بسیار زیادی کاهش و حتی از بین خواهد رفت. پس اولین فاکتور برای انجام این روش درمانی، مراجعه به پزشک متخصص در یک کلینیک معتبر خواهد بود. 

در غیر این صورت باید خاطر نشان کنیم که هر روش درمانی برای خود مزایا و معایبی را به همراه دارد. که تنها می توان آنها را کاهش داد و در برخی مواقع با رعایت برخی نکات، آنها را از میان برداشت. 

تفاوت اوردنچر، ایمپلنت و دندان مصنوعی

ایمپلنت یکی از بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. در این روش، هر تاج دندان روی یک پایه ایمپلنت قرار می گیرد. این روش مستحکم ترین و بادوام ترین روش کاشت دندان است. اما ماندگاری بیشتر، دوره درمانی طولانی تر و هزینه بالاتری دارد.

بیشتر بدانید: تفاوت ایمپلنت دندان با تاج دندان

دندان مصنوعی پروتزی است که فقط روی لثه ها سوار می شود و هیچگونه پایه نگهدارنده ای در داخل فک ندارد. مشکل اصلی دندان مصنوعی این است که در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن ممکن است حرکت کند یا در جای خود بلغزد. اما مزایای آن این است که قیمت پایین تری دارد و سریعتر آماده می شود.

اوردنچر پروتزهای متحرکی هستند که جایگزین کل دندان های یک فک یا هر دو فک می شود. این پروتزها اگرچه تقریبا مانند دندان مصنوعی سنتی هستند اما تفاوت اصلی آن با دندان مصنوعی این است اوردنچر روی پایه ایمپلنت سوار می شود.

ثابت بودن مزیت اصلی اوردنچر است. بخاطر نصب شدن آن روی پایه ایمپلنت، این پروتز کاملا ثابت است و جابجا نمی شود. البته امکان برداشتن آنها از روی ایمپلنت وجود دارد اما وقتی روی ایمپلنت قرار می گیرند کاملا محکم هستند.

طول درمان اوردنچر به علت جراحی و کاشت پایه در فک بالاتر از دندان مصنوعی است.

حفظ تراکم استخوان یکی از موارد مهم در حفظ سلامتی است که در ایمپلنت و اوردنچر وجود دارد اما در دندان مصنوعی استخوان ها تحلیل می روند.

هزینه اوردنچر نسبت به دندان مصنوعی بالاتر و نسبت به ایمپلنت پایین تر است.

مقایسه دندان مصنوعی، ایمپلنت و اوردنچر
چه تفاوتی هایی دارند.

فرق اوردنچر با ایمپلنت

در گذشته، تنها گزینه برای دندان های از دست رفته، مجموعه ای از پروتزهای متحرک مثل دندان مصنوعی بود. با این حال، در سال های اخیر فناوری جدید امکانات جایگزین و پیشرفته تری را فراهم کرده است. ایمپلنت دندان و اوردنچر پیشرفته ترین درمان برای دندان های از دست رفته هستند و مزایای متعددی را ارائه می دهند که با استفاده از پروتزهای سنتی قابل دسترسی نیستند. اما فرق اوردنچر با ایمپلنت چیست؟

اوردنچر برای قرار گرفتن در بالای یک ساختار نگهدارنده طراحی شده است بنابراین نوعی ایمپلنت دندانی است، اما با این تفاوت که می‌توان آن را روی دندان‌ های معمولی قرار داد. اوردنچر بسیار شبیه به دندان مصنوعی است زیرا از روکش های مصنوعی سفید و بافت لثه جعلی که پلاستیک صورتی است، استفاده می کنند.

تفاوت اصلی بین ایمپلنت و اوردنچر در این است که می‌توانید اوردنچر را برای تمیز کردن و یاهنگام خواب از جای خود در بیاورید اما ایمپلنت ها ثابت هستند و تنها توسط دندانپزشک می توان آنها را حرکت داد. 

به همین دلیل هم ایمپلنت نسبت به اوردنچر محکم‌تر احساس می ‌شود و سطوح بیشتری از حمایت را فراهم می ‌کند. برخی از افراد معتقدند پشتیبانی ارائه شده در ایمپلنت با دندان های طبیعی قابل مقایسه است. 

یکی دیگر از تفاوت های میان اوردنچر و ایمپلنت این است که ایمپلنت ها بیشتر شبیه دندان های طبیعی هستند زیرا برای تمیز کردن یا خواب برداشته نمی شوند.

شایان ذکر است که اوردنچر ها نسبت به ایمپلنت ها مقرون به صرفه تر هستند و برای بیمارانی که نیاز دارند تا هزینه کمتری پرداخت کنند می توانند گزینه مناسب تری نسبت به دندان های مصنوعی باشند.

از طرف دیگر اما وقتی صحبت از ایمپلنت می شود، مزیت اصلی آن نسبت به اوردنچر این است که نیازی به برداشتن و تمیز کردن آن نیست. نگهداری از این پروتزها بسیار ساده است، شما به سادگی باید همانطور که به طور معمول از دهان خود مراقبت می کنید، از آنها نیز مراقبت کنید. به علاوه ایمپلنت ها نسبت به اوردنچرها تناسب بسیار بهتری دارند، زیرا حذف نمی ‌شوند مگر اینکه کاملاً ضروری باشد و توسط یک متخصص پزشکی انجام شود.

در نهایت، بسیاری از بیماران متوجه می شوند که ایمپلنت ها پیشرفته تر هستند، کیفیت زندگی و رفاه را بهبود می بخشند، صحبت کردن بیماران را آسان‌تر می ‌کنند و بیماران به نسبت استفاده از اوردنچرها می ‌توانند طیف وسیع ‌تری از غذاها را بخورند. علاوه بر این، با گزینه هایی مانند ایمپلنت، بیماران نیز نیازی به نگرانی در مورد مشکل شرم آور لق شدن دندان خود در یک لحظه نامناسب ندارند و این موضوع ی تواند به آنها کمک کند تا احساس جوانی و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به دندان های خود داشته باشند. 

یکی دیگر از تفاوت های میان اوردنچر و ایمپلنت در میزان ماندگاری آنهاست. معمولاً اوردنچرها میزان دوام پایین تری نسبت به ایمپلنت ها دارند و این نکته یکی از نقاط ضعف اوردنچرها محسوب می شود.

قبل و بعد اوردنچر
قبل و بعد اوردنچر

اوردنچر برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که استخوان فک آن ها تحلیل رفته باشد.
  • افرادی که با وجود بی دندانی در هنگام غذاخوردن یا صحبت کردن مشکل دارند.
  • برای افرادی که دندان های لقی دارند.
  • افرادی که بافت لثه شان دچار آسیب شده است.
  • افرادی که قادر به پرداخت هزینه کاشت ایمپلنت را ندارند.

اگر می خواهید بدانید که این روش برای شما مناسب است یا خیر باید بگویم که تنها بعد از معاینه دندانپزشک و متخصص ایمپلنت می توانید بفهمید که باید از کدام روش درمانی استفاده کنید.

 می توانید با یک جلسه مشاوره رایگان در کلینیک سریتا در مورد اینکه کاندید مناسبی برای انجام اوردنچر هستید یا خیر مطمئن شوید.

جنس اوردنچر چیست؟

اوردنچر می تواند از جنس های مختلف و ساختارهای متفاوتی ساخته شود. اما اجزای اصلی آن شامل:

۱- پایه ایمپلنت که معمولا از جنس تیتانیوم است.

۲- اتصالات که می تواند از فلز یا پلاستیک ساخته شود.

۳- تاج دندان که می تواند فلزی یا سرامیکی باشد. اگر طبیعی بودن ظاهر دندان ها برایتان اهمیت دارد می توانید از تاج های سرامیکی استفاده کنید.

ساخت اوردنچر

ماندگاری اوردنچر چقدر است؟

طول عمر اوردنچر، مانند سایر دندان ها، اوردنچر روی ایمپلنت، نیز نیاز به نگهداری دارد. شایع ترین مشکل ساییدگی و پارگی در پوسته آن است. با ضربه زدن مکرر به داخل و خارج از پروتز اوردنچر، اتصالات اوردنچر در نهایت به مرور زمان فرسوده می شوند و منجر به کاهش گیر افتادن و شل شدن اوردنچر می شود. معمولاً میزان ماندگار اوردنچر ۱۲ تا ۱۸ ماه است و در فواصل زمانی ۱۸ ماهه باید اوردنچر چکاپ شود. 

علاوه بر این، اوردنچر ایمپلنت با گذشت زمان ممکن است نیاز به نصب مجدد داشته باشد. باید انتظار داشت که هر سه تا پنج سال یک بار برای حفظ تناسب اندام، اوردنچر ایمپلنت را تعویض کنید.

چه عواملی درانتخاب نوع اوردنچر موثر است؟

برای انتخاب نوع اوردنچر ابتدا باید توسط دندانپزشک معاینه شوید و سپس بر اساس عوامل زیر اوردنچر مناسب شما تعیین شود:

•        شکل ظاهری آرواره و میزان تراکم استخوان فک

•        تعداد دندانهای از دست رفته

•        تعداد و طول ایمپلنت های مورد نیاز برای اوردنچر

•        هزینه و زمان بیمار

مراحل نصب اوردنچر یا جراحی اوردنچر

فرآیند جراحی اوردنچر مشابه با گذاشتن یک ایمپلنت برای جایگزینی تنها یک دندان است. در ادامه با روند جراحی ایمپلنت اوردنچر بیشتر آشنا می شویم:

مراحل کامل نصب اوردنچر دندان، اوردنچر دندان چگونه در دهان قرار میگیرد. 4 مرحله نصب اوردنچر

۱. مشاوره

دندانپزشک شما یک معاینه جامع روی دندان های شما انجام می دهد و سابقه پزشکی و دندانی شما را بررسی می کند. آنها ممکن است برای تعیین ارتفاع استخوان فک شما و اینکه آیا به درمان‌های اضافی نیاز دارید یا خیر، عکس ‌، قالب‌گیری‌و رادیوگرافی ‌های ۳ بعدی در نظر بگیرند.

۲. کاشت ایمپلنت

دندانپزشک شما را با بی حسی موضعی ناحیه جراحی را بی حس می کند. آنها ممکن است از یک راهنمای جراحی سه بعدی برای تعیین محل قرار دادن ایمپلنت ها استفاده کنند. در این مرحله از ایمپلنت اوردنچر، چندین ایمپلنت تیتانیوم را به استخوان فک شما با پیچ قرار می دهند. هنگامی که این جایگذاری کامل شد، برای کمک به بهبودی ناحیه برش خورده را بخیه می زنند.

۳. فرآیند بهبودی

قبل از اینکه ایمپلنت شما در معرض دید قرار گیرد، باید به مدت سه تا شش ماه بهبود یابد. زمان می برد تا ایمپلنت ها با استخوان فک شما یکپارچه شوند.

۴. قرار دادن پوشش

پس از بهبودی، دندانپزشک شما ایمپلنت ها را در معرض دید قرار می دهد. آنها یک پوشش که به آن کلاه درمانی نیز گفته می شود، قرار می دهند تا روند بهبود بافت نرم را آسان تر کند.

۵. قالب گیری

دندانپزشک شما ایمپلنت ها و دهان و اندازه گیری های دهان شما را اسکن می کند یا از آنها تصویر می گیرد. آنها برداشت ها را برای ایجاد قالب پروتز و اوردنچر به آزمایشگاه می فرستند. این فرآیند می تواند نیازمند چندین جلسه قرار ملاقات با دندانپزشک باشد تا اوردنچر شما کاملاً شخصی سازی شود.

۶. قرار گیری اوردنچر

هنگامی که اوردنچر ساخته شد، دندانپزشک به شما اجازه می دهد آن را امتحان کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. اگر اوردنچر شما به خوبی جا بیفتد، دندانپزشک شما آن را در جای خود محکم می کند. دستورالعمل‌های پس از مراقبت در مورد نحوه مراقبت از پروتز جدید خود را در این مرحله دریافت خواهید کرد.

دست دندان کامل اوردنچر

اوردنچر که گاهی اوقات به عنوان اوردنچر روی ایمپلنت شناخته می ‌شود، نسخه‌ای باثبات‌تر و مدرن‌تر از پروتزهای معمولی است. در حالی که پروتزهای معمولی فقط بر روی بافت لثه و استخوان فک زیرین قرار می گیرند، پروتز های اوردنچر توسط ایمپلنت های دندانی ثابت می مانند. 

بسته به نیاز های بیمار، اوردنچر می تواند روی دو تا هشت ایمپلنت در هر قوس قرار گیرد. اوردنچرها برای تمیز کردن آسان قابل جابجایی هستند و با این وجود، آن ‌ها می ‌توانند برای حداکثر ثبات و امنیت روی ایمپلنت ‌ها بچسبند. بیمارانی که اکثر یا تمام دندان های خود را از دست داده اند، معمولاً کاندیدای عالی برای اوردنچر هستند. 

نکته قابل توجه این است که برای دست دندان کامل اوردنچر یعنی نصب اوردنچر روی فک بالا و فک پایین به صورت همزمان،  مقدار مشخصی از بافت استخوان فک برای حمایت از اوردنچر مورد نیاز است. برای اینکه ایمپلنت دندان در درازمدت موفق باشد، بافت استخوانی باید به طور کامل قطعه نگه دارنده اوردنچر را احاطه کند. بنابراین، بیمارانی که دچار آتروفی استخوانی گسترده شده‌اند، ممکن است واجد شرایط این نوع جایگزینی دندان نباشند.

اوردنچر فک بالا

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، اوردنچر ها می توانند ری فک بالا فک پایین و یا هر دو اجرا شوند. معمولاً اوردنچر فک بالا و پایین تفاوت های جزئی دارند، به همین علت هم لازم دیدیم تا به طور مجزا در این مورد صحبت کنیم. 

یکی از تفاوت های اوردنچر فک بالا با پایین در این است که به طور کلی، برای دستیابی به پشتیبانی خوب، چه در اوردنچر ثابت یا اوردنچر متحرک، به حداقل چهار ایمپلنت در فک بالا نیاز داریم. این به این دلیل است که بافت استخوان در فک بالا اغلب در مقایسه با استخوان فک پایین نازک‌تر و نرم‌تر است. به علاوه نیاز به قرار دادن چندین ایمپلنت در فک بالا، به طور کلی به این معنی است که تفاوت هزینه بین دو ترمیم حداقل خواهد بود.

اوردنچر فک پایین

تجربه بالینی نشان می ‌دهد که تنها دو ایمپلنت ممکن است برای حفظ اوردنچر در فک پایین مورد نیاز باشد. در نتیجه، هزینه اوردنچر در فک پایین ممکن است به مراتب کمتر از پروتز ثابت در فک بالا باشد. با این حال، اگر اوردنچر در فک بالا باشد، احتمالاً به یک قاب فلزی نیاز است و با استفاده از سه ایمپلنت، یا گاهی اوقات بیشتر، لنگر می ‌یابد.

فک پایین یک مزیت دیگر نیز نسبت به پروتز اوردنچر فک بالا دارد و آن این است که اغلب می توان با یک اوردنچر کم هزینه شروع کرد. دندانپزشکان با استفاده از سی تی اسکن از دهان بیمار و سیستم های تصویربرداری کامپیوتری با فناوری پیشرفته، می توانند محل بهینه ایمپلنت ها را برای یک سیستم ثابت برنامه ریزی کنند. پس می ‌توانیم فقط دو مورد از آن ایمپلنت‌ها را برای شروع قرار داد که برای حمایت از اوردنچر فک پایین کافی است. بعداً می ‌توان ایمپلنت‌های اضافی قرار داد و  به پروتز ثابت رسید.

نصب اوردنچر را پیش چه کسی انجام دهیم؟

بهترین فردی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند متخصص اوردنچر و پروتز دندان است. زیرا این کار حساسیت و ریسک بالایی دارد و مهمترین قدم برای انجام این کار انتخاب یک پزشک و متخصص ماهر است. زیرا عدم تخصص دندانپزشک باعث می شود مشکلات و عوارض زیادی برای شما به وجود آید و هزینه مجدد کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز جدید به شما تحمیل شود.

نصب اوردنچر

چگونه از اوردنچر مراقبت کنیم؟

  • چکاب های دوره ای را فراموش نکنید

سعی کنید هر شش ماه تا یکسال یک بار به پزشک متخصص مراجعه کنید تا وضعیت اوردنچر، اتصالات آن و نحوه انطباق آن با ایمپلنت بررسی شود تا در صورت وجود مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

  • از دندان ها به عنوان ابزار استفاده نکنید

دندان های مصنوعی هم مانند دندان های طبیعی آسیب پذیرند و نیاز به مراقبت دارند. سعی کنید از آنها به عنوان ابزاری برای شکستن آجیل باز کردن درب وسایل یا کندن اجسام سخت استفاده نکنید.

  • با مسواک و نخ دندان دوست شوید

ایمپلنت، اوردنچر و هر نوع پروتز دیگری دقیقا مثل یک دندان طبیعی به مراقبت و بهداشت نیازمندند و فکر نکنید چون مصنوعی هستند خراب نمی شوند. پس لازم است که هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان هم استفاده کنید. اگر اجزای جدا شدنی دارند آنها را بردارید و دندان ها، اتصالات آنها و نواحی لثه را تمیز کنید.

  • مراقب رژیم غذایی خود باشید

مراقب رژیم خود باشید زیرا غذاهای بسیار سفت یا چسبناک باعث آسیب به پروتزها می‌شوند.

حرف آخر

اوردنچرها یکی از تکنولوژی های جدید دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته بشمار می رود. زمانی که تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد اوردنچر گزینه مقرون به صرفه تری نسبت به ایمپلنت است. در این روش حدود چهار پایه ایمپلنت در هر فک کاشته می شود و پروتز اوردنچر را روی این پایه ها تثبیت می کنند

این روش معایب دندان مصنوعی را ندارد و مهمترین مزیت آن این است که در هنگام صحبت و غذا خوردن پروتز در دهان تکان نمی خورد.