کاشت دندان راهی است برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته. دندان هایی که به هر دلیل ممکن است از بین بروند. افزایش سن، بیماری، حوادث و پوسیدگی عمیق دندان ها همه عواملی هستند که می توانند باعث شوند ما دندان های خود را از دست بدهیم.

بعد از افتادن دندان بیشتر افراد به فکر جایگزین کردن آنها می افتند. می دانید چرا؟ چون جای خالی دندان ها به غیر از اینکه توانایی و لذت غذا خوردن را از ما می گیرند، روی زیبایی و ظاهر چهره ما بسیار تاثیرگذارند. اما مشکل به همین جا ختم نمی شود.

کاشت دندان به صورت اقساطی!!

بهترین قیمت + آسانترین شرایط پرداخت

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اینفوگرافیک روش های کاشت دندان

اگر جای دندان افتاده شما برای مدت طولانی‌ خالی بماند:

  1. روی فرم فک شما تاثیر منفی دارد.
  2. نظم بقیه دندان ها را به هم میریزد و باعث کج شدن دندان های مجاور می شود.
  3. لثه و استخوان فک دچار تحلیل می شود.
  4. آن ناحیه به فضایی برای تجمع انواع باکتری ها تبدیل می شود.
  5. و پس از مدتی مشکلات جدی برای شما ایجاد می کند.

پس اگر می خواهید کار دندان هایتان به اینجا نکشد هر چه زودتر به فکر جایگزینی برای دندان از دست رفته باشید.

۳ روش اصلی برای این کار وجود دارد. امروز می خواهم این سه روش را به شما معرفی کنم و در مورد مزایا و معایب هر روش با شما صحبت کنم.

اگر شما هم دنبال کاشت دندان هستید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید و هر سوال یا مشکلی داشتید در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید.

انواع روش های کاشت دندان

انواع روش های کاشت دندان

طی ۱۰ سال گذشته بیش از هر زمان دیگری در دندانپزشکی پیشرفت رخ ‌داده و روش‌های متنوع و جدیدی برای جایگزین کردن دندان ابداع‌ شده است که می‌تواند در زمان کوتاهی دندان از دست رفته را به شما بازگرداند. روش های زیر جزو پرکاربردترین روش های کاشت دندان هستند:

  1. ایمپلنت دندان
  2. بریج دندان 
  3. دندان مصنوعی

۱- ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (Dental implants) موفق ترین روش درمانی در دندانپزشکی برای پر کردن جای خالی دندان است. ایمپلنت سه بخش اساسی دارد:

  1. پایه یا فیکسچر (جایگزین ریشه ی دندان)
  2. اباتمنت (واسط بین پایه و تاج دندان)
  3. تاج یا روکش دندان
اجزای ایمپلنت

در این روش ابتدا پایه را داخل لثه قرار می دهند و حدود ۱ تا ۴ ماه صبر می کنند تا پایه به استخوان فک جوش بخورد. پس از آن اباتمنت را روی آن می گذارند و روکش ساخته شده در لابراتوار را بر روی آن نصب می کنند.

بیشتر بدانید: مینی ایمپلنت چیست؟

وجه تمایز ایمپلنت با روش های دیگر کاشت دندان این است که در ایمپلنت، پایه یا فیکسچر وجود دارد که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود و جایگزین ریشه دندان می شود. این پایه اگر به خوبی جوش بخورد می تواند از استخوان فک در برابر تحلیل محافظت کند.

اینفوگرافیک انواع ایمپلنت پرطرفدار

انواع ایمپلنت دندان

بر اساس نحوه کاشت:

گاهی انواع ایمپلنت را بر اساس نحوه کاشت تقسیم بندی می کنند. زیرا بر اساس شرایط بیمار ممکن است پایه به شیوه های متفاوتی کاشته شود. مثلا گاهی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد و گاهی روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه و گاهی هم بین بافت لثه و استخوان فک قرار داده می شود.

بر اساس کشور سازنده:

ایمپلنت ها در کشورهای مختلف و با کیفیت های متفاوتی ساخته می شوند. البته تکنولوژی ساخت ایمپلنت فرایند پیچیده ای است که همه کشورها توانایی ساخت آن را ندارند و تنها برخی از کشورها این تکنولوژی را دارند. ایمپلنت سوئیسی، ایمپلنت کره ای و ایمپلنت آمریکایی جزو معروف ترین برندهای ایمپلنت هستند.

انواع دیگری از ایمپلنت های وجود دارند که بسیار پرطرفدارند. مثل:

  1. ایمپلنت دندان بدون جراحی
  2. ایمپلنت فوری
  3. ایمپلنت دندان مینی یا میکرو

اینفوگرافیک مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چه مزایایی دارد؟

ایمپلنت دندان مزایای بسیار زیادی نسبت به روش های دیگر کاشت دندان دارد. مثلا:  

  1. روشی بسیار مقاوم، با طول عمر بالا است.
  2. ظاهر آن بسیار طبیعی است و تشخیص آن از دندان طبیعی بسیار دشوار است.
  3. یک روش ثابت کاشت دندان است و نیاز به خارج کردن ندارد.
  4. بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان.
  5. بهبود سلامت دهان و دندان در دراز مدت.
  6. می‌توانید با اطمینان فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.
  7. ایمپلنت از استخوان صورت و دندان‌های سالم محافظت می‌کند.
اینفوگرافیک عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

این که بگوییم روش کاشت دندان با ایمپلنت هیچ عوارضی ندارد، کاملا اشتباه است. تمام روش های کاشت دندان عوارضی دارند. البته برخی از آنها عوارض بیشتر، و برخی عوارض کمتری دارند. بعد از عمل ایمپلنت مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است در کوتاه مدت دچار عوارضی مانند خونریزی، درد، کبودی، ورم لثه و صورت یا ایجاد حساسیت (آلرژی) شوید. این عوارض طی یک الی دو روز با مصرف داروهای تجویز شده بهبود می یابند.

اما گاهی امکان دارد در درازمدت شاهد عوارض زیر باشید که البته در ادامه علت آن را به شما می گویم:

  1. ایجاد عفونت
  2. لق شدن دندان های کناری
  3. لق شدن خودِ ایمپلنت دندان
  4. طولانی شدن دوره بهبودی
  5. حرکت ایمپلنت از جای خود
  6. حساس شدن سینوس ها
اینفوگرافیک دلایل عوارض در ایمپلنت

به دو دلیل این عوارض ممکن است ایجاد شود:

۱- انجام ایمپلنت توسط شخص غیرمتخصص

۲- عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت

پس بهترین راه حل برای اینکه این عوارض به سراغ شما نیایند این است که اولا متخصص ماهری را برای کار خود انتخاب کنید که از ایمپلنت های باکیفیت استفاده می کند و ثانیا مراقبت هایی که دندانپزشک برای  بعد از ایمپلنت به شما توصیه می کند را جدی بگیرید.

بریج دندان

۲- بریج دندان

روش‌ جدید جایگزین ایمپلنت برای کاشت دندان، شامل روش پل یا بریج (bridge) است. بریج دندان در واقع کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید است. پل های ثابت دندانی، روکش هایی از جنس سرامیک، فلز و یا ترکیبی از فلز و سرامیک (PFM) هستند.

نحوه انجام کاشت دندان بدون ایمپلنت در روش بریج، با توجه به نوع پل انتخابی و شرایط بیمار، متفاوت است. پل‌های کلاسیک، پل‌های ماری لند و پل‌های رزینی، هریک با توجه به شرایط خاص هر فرد مورد استفاده قرار می گیرد.

به‌طورکلی، روش بریج به این صورت است که در آن، دندانی را که از دست‌ داده‌اید، همراه با دو دندان کنارش (در چپ و راست)، با یک ست دندان مصنوعی پوشانده می‌شوند. علت نام‌گذاری این روش همین نحوه عملکرد آن است که بر روی بخش ناقص، یک پلی از دندان مصنوعی چسبانده می‌شود.

روش بریج گاهی ممکن است با روش ایمپلنت ترکیب شود. اگر دندان های کناری آسیب دیده باشند و توانایی نگه داشتن بریج را نداشته باشند لازم است که دندان آسیب دیده اول ایمپلنت شوند. به این روش “بریج بر پایه ایمپلنت” گفته می شود. بریج های دندانی بین ۵ تا ۱۵ سال (بسته به جنس و کیفیت‌شان ) می توانند عمر کنند.

بریج دندان

در چه مواردی از روش بریج استفاده می شود؟

یکی از فاکتورهایی که در مقایسه ایمپلنت دندان با بریج مطرح می شود موارد کاربرد آن هاست. در مواردی می توان از بریج برای کاشت دندان استفاده کرد که:

  1. تعداد محدودی دندان از دست رفته باشد.
  2. دندان های مجاور کاملا سالم باشند و توانایی پشتیبانی از بریج دندان را داشته باشند.

بریج های دندانی که جایگزین دندان کشیده شده می شود اصطلاحا ” پونتیک” نامیده می شوند. پونتیک ها از طریق روکش به دندان های مجاور (دندان های سالم شما) متصل می شوند به طوری که پونتیک ها مثل پل بین دو دندان سالم قرار می گیرند.

برای بریجهای دندانی هم میزان دوام ۵ تا ۷ ساله تخمین زده شده که این مدت هم در افراد مختلف، باتوجه به میزان مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان، متفاوت خواهد بود.


بیشتر بدانید: اوردنچر دندان چیست؟

اینفوگرافیک مزایای بریج دندان

بریج دندان چه مزایایی دارد؟

روش بریج چند مزیت ویژه دارد:

  1. یک ترمیم ثابت است و نیاز به خارج کردن آن جهت تمیز کردن نیست.
  2. نسبت به دندان مصنوعی طول عمر بالاتری دارد.
  3. نصب آن سریع و طول درمان آن کوتاه است.
  4. از حرکت و کج شدن دندان های دیگر به سمت جای خالی دندان جلوگیری می کند.
  5. با روکش شدن دو دندان کناری عیب های آنها پوشانده می شود.
  6. هزینه آن نسبت به ایمپلنت کمتر است.

اینفوگرافیک عوارض بریج دندان

آیا بریج دندان عوارضی دارد؟

بریج هم ماند هر عمل دیگری عوارض خاص خود را دارد، که شامل موارد زیر است:

  1. تراشیدن دندان های سالم جهت بریج دندان.
  2. گاهی ممکن است به عصب دندان های کناری آسیب وارد شود.
  3. حساسیت دندان ها بعد از بریج.
  4. در صورتی که با مهارت کافی انجام نشود، امکان شل و لق شدن بریج وجود دارد.
  5. در صورتی که فرایند تراش و نصب به درستی انجام نشود، امکان پوسیدگی دندان های کناری وجود دارد.

۳- دندان مصنوعی

از دندان مصنوعی هم جهت پر کردن جای خالی دندان استفاده می کنند. این روش را احتمالا برای پدربزرگ یا مادربزرگ خود که دندان های خود را از جا در می آوردند و در یک لیوان آب نگه می داشتند، دیده باشید.

دندان مصنوعی

نحوه ساخت دندان مصنوعی، از لحاظ تئوری بسیار ساده است. یک ست دندان مصنوعی بر روی پایه پلاستیکی که همرنگ با لثه شما است، ساخته شده و در دهانتان گذاشته می شود. این دندان ها قابل جابجایی هستند.

خوشبختانه روش های مدرنی در ساخت دندان مصنوعی ابداع شده اند. حتی می توان این پروتزهای دندانی را با پایه ایمپلنت، به فک دندان ثابت کرد.

البته شاید فکر می کنید دندان مصنوعی حتما باید متحرک و قابل جابجایی باشد! خیر، روش های ثابت نیز در این نوع کاشت دندان وجود دارد که توانسته خود را به رقیبی در روش های کاشت ایمپلنت و بریج تبدیل کند. که به آن “اوردنچر” می گویند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان در بارداری

اینفوگرافیک روش های ساخت دندان مصنوعی

انواع روش های ساخت دندان مصنوعی

  1. یک دست کامل دندان مصنوعی: اگر تمام دندان های خود را از دست داده اید، می توانید از این روش کاشت دندان استفاده کنید. یک بخش به رنگ گوشت بر پایه اکریلیک در دندان مصنوعی وجود دارد که لثه‌ها و سقف دهان را می‌پوشانند و به ظاهر طبیعی دندان ها کمک می کند.
  2. دندان مصنوعی جزئی: در صورتی که قسمتی از دندان های خود را از دست داده باشید و متقاضی کاشت دندان مصنوعی باشید، باید از این روش استفاده کنید. پروتزهای متحرک با دسته های نگهدارنده به صورتی روی فک قرار می گیرند، که فضای خالی بین دندان ها را پر کنند.
  3. دندان مصنوعی مکشی: جام‌های مکش کوچکی در این نوع کاشت مورد استفاده قرار می گیرند. این قسمت جام مانند، از لاستیک سیلیکونی نرم ساخته و با ملایمت، بدون تحریک بافت دهان، روی آن قرار گرفته است. دندان مصنوعی کامل را می توان با چسباندن این قسمت جام مانند نرم به آن، به نوع مکشی تبدیل کرد.
  4. دندان مصنوعی فلیپر: یک دندان مصنوعی موقتی به شمار می رود که برای ترمیم یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. هدف از آن پر کردن موقتی جای خالی دندان است تا زمانی که فرد آمادگی ایمپلنت یا بریج دندان را پیدا کند. این دندان ها کمک می کنند اشکالی در زیبایی لبخند و همچنین حرف زدن به وجود نیاید.
  5. اوردنچر (پروتز ثابت): کاشت دندان در روش اوردنچر، نیاز به پایه ایمپلنت دارد. بسیاری از مراجعه کنندگان از حرکت دندان مصنوعی و خارج کردن آن احساس ناخوشایندی دارند. در نتیجه متخصصان دندانپزشکی این روش پروتز ثابت را کشف کردند. در این روش، همان دندان مصنوعی به کمک پایه ایمپلنت، به فک متصل می شود در نتیجه این دندان ها دیگر از دهان خارج نمی شوند.

براساس تجربیات به دست آمده تا به امروز، دندان های مصنوعی می توانند بین ۵ تا ۱۰ سال عمر کنند اما بهتر است بعد از گذشت مدتی به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم دندان مصنوعی خودرا تعویض کنید چون ممکن است لثه با گذشت زمان تغییر کرده باشد.

انواع دندان های مصنوعی


دندان مصنوعی چه مزایایی دارد؟

  1. هزینه بسیار کم‌ تری نسبت به ایمپلنت و بریج دارد.
  2. نیازی به جراحی ندارد.
  3. روش مناسبی است برای کسانی که دچار بیماری‌های خاص یا مشکلات استخوان فک هستند و نمی‌توانند ایمپلنت کنند.
  4. کسانی که مشکلات ظاهری لثه دارند، با استفاده از این روش، می توانند از ظاهر نامناسب آنها خلاص شوند.

اینفوگرافیک مزایای دندان مصنوعی

دندان مصنوعی چه معایبی دارد؟

از مهم ترین معایب دندان مصنوعی که باعث کاهش محبوبیت آن نسبت به ایمپلنت شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در این روش استخوان فک حمایت لازم را ندارد و شما همچنان با تحلیل استخوان فک به دلیل خالی ماندن ریشه دندان از دست رفته مواجه هستید.
  2. در انواع پروتز متحرک مثل دندان مصنوعی، حرکت و جابجایی دندان ها، احساس ناخوشایندی برای فرد خواهد داشت.
  3. طول عمر دندان مصنوعی نسبت به ایمپلنت و بریج کمتر است.
  4. هر تغییر کوچک در فک، با توجه به گذر زمان یا چاق و لاغر شدن صورت، ممکن است شما را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل به یک قالبگیری جدید برای دندان مصنوعی نیاز خواهید داشت.
  5. یکی از معضلات دندان مصنوعی تمیز کردن آن است. برای این کار باید در طول شب آنها را از دهان خارج کنید. این کار برای بازسازی لثه نیز لازم است. اما این مورد واقعا برای بسیاری از افراد خوشایند نیست.
  6. اختلال در گفتار و حتی افتادن هنگام فریاد کشیدن، از معایب شایع این نوع دندان ها است.
  7. ظاهر طبیعی دندان های مصنوعی کمتر از بریج، و بریج کمتر از ایمپلنت دندان است.
اینفوگرافیک انواع کاشت تکی دندان

انواع کاشت دندان تکی

تقریبا تمام روش‌هایی که برای ساخت دندان مصنوعی کامل یا چند دندان از دست رفته انجام می شود به نوعی برای کاشت دندان تکی نیز قابل انجام است. به طور کلی جایگزینی دندان تکی به روش‌های زیر ممکن است:

  • ایمپلنت دندان تکی: این روش بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان تکی است. در این روش روی هر ریشه فقط یک پروتز دندان تکی قرار می‌گیرد. در حالی که برای ایمپلنت کامل دندان‌ها، پروتز کامل روی چند ریشه نصب می‌شود.
  • بریج دندان تکی: در این روش دو دندان اطراف دندان از دست رفته تراشیده می‌شوند و یک پروتز که در وقع شامل سه دندان است روی آن‌ها قرار می‌گیرد تا جای خالی دندان افتاده پر شود. دو دندان اطراف جای خالی، به عنوان تکیه‌گاه بریج عمل می‌کنند.

دندان پارسیل: برای دندان تکی نیز می‌توان مانند جایگزینی چند دندان عمل کرد. یک پروتز دندان تکی برای شما ساخته می‌شود که با گیره‌های به دنذان‌های اطراف متصل می‌گردد. در این روش نیازی به تراشیدن دندان‌های اطراف نیست؛ اما پایداری این دندان‌ها نیز خیلی زیاد نخواهد بود.

بهترین روش کاشت دندان کدام است؟

اگر به طور کلی از یک متخصص بپرسید کدامیک از این روش ها بهتر است، قطعا خواهد گفت ایمپلنت دندان. اما در شرایطی ممکن است دندانپزشک با توجه به بافت لثه، جنس دندان و مدت زمان خالی بودن جای دندان، پیشنهادات متفاوتی بدهد.

روش ایمپلنت دندان، بریج و دندان مصنوعی هرکدام مزایا و کاربرد خاص خود را دارند و انتخاب بهترین روش متناسب با شرایط فک و دندان بیمار تصمیم گیری می شود. طول عمر، هزینه، سلامت سایر دندان ها و تعداد دندان هایی که باید درمان شوند فاکتورهایی هستند که به هنگام انتخاب روش مناسب درمان مدنظر قرار گیرند.

نصب ایمپلنت دندان

روش بریج دندان های مجاور را درگیر می کند و لازم است که دندان های کناری کمی ساییده شوند تا به عنوان پایه عمل کنند اما خب نسبت به ایمپلنت درمانی کم تهاجمی تری است وطول درمان کوتاه تری دارد. در مقابل ایمپلنت، بدون دستکاری دندان های مجاور داخل استخوان فک قرار میگیرند و کاملا طبیعی هستند. ماندگاری بالاتری دارند. از همه مهم تر اینکه با تحریک استخوان فک از تحلیل آن به مرور زمان جلوگیری می کند.

در صورت عدم وجود بیماری خاص و محدودیت بودجه، قطعا پیشنهاد ما ایمپلنت دندان است. البته ناگفته نماند که هزینه لازم برای انجام هر یک از روش ها نیز متفاوت است.

قیمت کاشت دندان چقدر است؟

قیمت هر نوعی از خدمات دندانپزشکی به فاکتورهای متفاوتی از جانب بیمار و پزشک مربوط می شود. در هر کدام از روش های کاشت دندان، مواردی چون نوع متریال به کار رفته، تعداد دندان های تحت معالجه و میزان تخصص پزشک همه و همه در برآورد هزینه نهایی دخیل هستند. کاشت دندان به روش بریج و دندان مصنوعی از لحاظ هزینه نسبت به قیمت ایمپلنت مقرون به صرفه تر خواهد بود.

قیمت کاشت یک عدد دندان بسته به اینکه کدام دندان و به چه روشی کاشت صورت گیرد متغیر است. هزینه هر کدام از روش های بریج یا ایمپلنت متفاوت است. شما می توانید با کلینیک سریتاتماس بگیرید و در مورد انواع روش های کاشت دندان و قیمت دقیق آنها اطلاعاتی بدست آورید.

کاشت دندان به صورت اقساطی!!

بهترین قیمت + آسانترین شرایط پرداخت

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در جدول زیر می توانید قیمت حدودی هر کدام از روش های کاشت دندان را ببینید:

روش کاشت دندانحداقل قیمتطول عمر
ایمپلنت دندان۵،۵۰۰،۰۰۰ تومان (برای هر دندان)۲۰ سال
بریج دندان۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان (برای هر واحد)۱۰ سال
دندان مصنوعی۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (برای هر فک)۵ سال
فلیپر۸۰۰،۰۰۰ تومان (هر واحد)۵ سال
ایمپلنت اقساطی سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

البته این قیمت ها به صورت حدودی می باشد و قیمت نهایی در هر روش ممکن است با توجه به شرایط هر فرد و عوامل مختلفی مثل برند، نوع جراحی و اقدامات جانبی تغییر کند.

طول عمر کاشت دندان در هر یک از روش ها هم به جنس دندان کاشته شده، مهارت دندانپزشک متخصص و مراقبت های شما بعد از آن بستگی دارد. رعایت مراقبت های لازم، نحوه نصب و جنس آنها می تواند بر طول عمر و ماندگاری هر روش تاثیر بگذارد. برای مقایسه فرض کنید همه موارد خارجی یکسان باشند، در نتیجه طول عمر ایمپلنت، قطعا بیشتر از بریج است. طول عمر بریج دندان نیز همچنان بیشتر از دندان مصنوعی می باشد.

کاشت بدون ایمپلنت

کاشت دندان بدون ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

به جز ضعف لثه و عدم استحکام استخوان، چنانچه فردی به مشکلات زیر دچار باشد، باید از کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنند:

افراد دیابتی

در برخی افراد دیابتی که دیابت پیشرفته یا کنترل نشده ای دارند، به علت نارسائی ایمپلنت، ممکن است امکان کاشت دندان از طریق ایمپلنت را نداشته باشند. این افراد با کاشت دندان بدون ایمپلنت می توانند جای خالی دندان هایشان را پر کنند.

بیشتر بخوانید: آیا افراد دیابتی می توانند ایمپلنت کنند؟

افراد سیگاری

احتمال اینکه ایمپلنت دندان در افراد سیگاری عمر و دوام کوتاهی داشته باشد زیاد است. از آنجا که ایمپلنت دندان با شکاف بافت لثه و استخوان فک همراه است مصرف زیاد دخانیات در فرآیند خونرسانی خلل ایجاد می کند. به همین دلیل روش بریج می تواند برای این افراد، روش مساعدتری باشد.

افرادی با مشکلات لثه

بیمارانی که دچار اختلال در بافت لثه هستند، به مرور زمان با تحلیل لثه و لق شدن دندان مواجه می شوند. در چنین شرایطی که بافت لثه به شدت آسیب دیده امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد و بهترین گزینه کاشت دندان بدون ایمپلنت است.

مزایای کاشت دندان بدون ایمپلنت

  1. هزینه شیوه‌های بدون ایمپلنت کم‌تر از ایمپلنت است که نقطه قوت اصلی این شیوه‌ها است.
  2. شیوه‌های بدون ایمپلنت به زمان کمتری برای نصب احتیاج دارند.
  3. اگرچه طول عمر کاشت با ایمپلنت خیلی بیشتر است اما بااین‌حال شیوه‌های بدون ایمپلنت امکان جابجایی دارند و به‌طورکلی تعویض و تغییر آن‌ها هم راحت‌تر است.

شاید مهم‌ترین عاملی که در لیست مزایا و معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت باید در نظر بگیرید، بودجه و زمانتان است. البته شیوه ایمپلنت برای کسانی که تعداد خیلی زیادی از دندان‌هایشان را ازدست‌داده‌اند بسیار هزینه بر است. اما اگر بودجه و زمان کافی دارید، ایمپلنت انتخاب مناسب‌تری است.

عوارض کاشت دندان بدون ایمپلنت

  1. در مقایسه طول عمر کاشت با ایمپلنت و بدون ایمپلنت، به این نتیجه خواهیم رسید که روش‌های بدون ایمپلنت معمولاً طول عمر کم‌تری دارند و ایمپلنت روش دائمی‌تری است.
  2. امکان درآمدن دندانه‌ای مصنوعی در اثر ضربه و یا خارج شدن از حالت صحیح در شیوه‌های بدون ایمپلنت بیشتر از ایمپلنت است.
  3. در لیست مزایا و معایب کاشت دندان بدون ایمپلنت هر شیوه‌ای نکته‌ منفی خاص خود را دارد. این شیوه‌ها هنوز زمان زیادی نیست که مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است با ایراداتی در آینده مواجه شوند، اما شیوه ایمپلنت، امتحان خود را پس داده است.
قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

همانطور که می دانید، کاشت دندان می تواند بدون ایمپلنت نیز انجام شود. قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت مقرون بصرفه تر و ارزان تر از کاشت با استفاده از ایمپلنت دندان می باشد و به همین دلیل، بسیاری از افرادی که بودجه محدودی دارند، این گزینه کاشت دندان را انتخاب می کنند. قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت شامل هزینه انجام کاشت با استفاده از بریج دندان و یا دندان مصنوعی است.

جدول قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت از بازه ۳۵۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰۰ تومان می باشد. در قسمت زیر، جدول قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت را مشاهده می کنید.

روش کاشت دندان بدون ایمپلنتقیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت
بریج دندان۳۵۰۰۰۰۰ تومان برای هر واحد
دندان مصنوعی۵۰۰۰۰۰۰ تومان برای هر فک
ایمپلنت دندان اقساطی در سریتا

اقساط ۶-۱۰-۱۲-۱۸-۲۴ ماهه + ضمانت کتبی + مشاوره رایگان

قیمت کاشت دندان مصنوعی

از آنجایی که روش های مختلفی برای کاشت دندان مصنوعی وجود دارد، قیمت کاشت دندان مصنوعی با توجه به نوع آن متفاوت است. دندان مصنوعی می تواند کامل، تکی و … باشد که از میان آنها، دندان مصنوعی کامل بالاترین قیمت را دارد.

قیمت کاشت دندان مصنوعی تکی

دندان مصنوعی تکی یا تکه ای، یک نوع دندان مصنوعی است که برای جایگزینی یک یا چند دندان به کار می رود. این نوع دندان مصنوعی نسبت به سایر انواع قیمت مناسب تری دارد. قیمت کاشت دندان مصنوعی تکی از بازه ۸۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان برای هر واحد می باشد.

جایگزین ایمپلنت چیست؟

جایگزین ایمپلنت چیست؟

ممکن است شما هم به دلیل مراقبت نامناسب از دهان، ضربه، بیماری های دهان و دندان یا دلایل دیگر، دندان های خود را از دست داده باشید. در چنین مواردی جایگزینی دندان های آسیب دیده یا از دست رفته ضروری است. از دست دادن دندان فقط یک مسئله زیبایی یا بخشی از روند پیری نیست، بلکه می تواند آسیب قابل توجهی به سلامت دهان، اعتماد به نفس و ظاهر شما وارد کند. مهم‌تر از همه، شکاف ‌های ایجاد شده توسط دندان ‌های از دست رفته می‌ توانند باعث جابجایی دندان ‌های اطراف شوند و باعث ایجاد مشکلاتی در دندان و فک شوند. یکی از راه های جایگزینی دندان از دسا رفته ایمپلنت دندان است. اما چه روشی جایگزین ایمپلنت است؟

به طور کلی هنگامی که زمان تعویض یک یا چند دندان فرا می رسد، ایمپلنت های دندانی یک انتخاب خوب و طولانی مدت هستند. اما، بسیاری از بیماران ترجیح می دهند در صورت امکان از کاشت یا ایمپلنت دندانی اجتناب کنند. دلایل پزشکی برای ترجیح گزینه درمانی دیگر همیشه به عهده خود بیمار است. اما اگر نیاز به تعویض دندان دارید، چه گزینه هایی به عنوان راه های جایگزین ایمپلنت دارید؟ در ادامه ما شش جایگزین ایمپلنت دندان در دنیای واقعی را بررسی می کنیم. 

اینفوگرافیک روش های جایگزین ایمپلنت

روش های جایگزین ایمپلنت دندان

خوشبختانه، چند جایگزین امپلنت مختلف وجود دارد که می ‌تواند درمانی کمتر تهاجمی را ارائه دهد و بسیاری از بیماران هم آن را به ایمپلنت ترجیح می‌دهند. با این حال، همیشه یک راه حل مطمئن یا یک جایگزین ثابت برای همه بیماران وجود ندارد. بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین جایگزین ایمپلنت، مطمئن شوید که همه گزینه های خود را بررسی کرده اید.

این گزینه‌های جایگزین معمولاً ارزان‌تر از ایمپلنت هستند، در حالی که نتایج مشابهی را ارائه می ‌دهند. با این حال، از جنبه منفی، این نوع درمان های ترمیمی شاید راه حل دائمی برای مشکل ارائه نکنند و در نهایت بیمار مجبور به انجام ایمپلنت باشد. در ادامه با راه های جایگزین ایمپلنت بیشتر آشنا می شویم.

۱. درمان بیماری لثه

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما یکی از جایگزین های ایمپلنت دندان، درمان بیماری لثه است. بیماری لثه می تواند باعث آسیب یا تخریب مینای دندان شما شود و به مرور زمان منجر به پوسیدگی و تشکیل حفره در دندان ها شود. بیماری شدید لثه حتی می تواند باعث لق شدن دندان های شما نیز شود. اما، با مراقبت های احیا کننده مناسب، امکان ترمیم لثه ها وجود دارد، بنابراین حل کردن این مشکل از ریشه، یعنی درمان بیماری لثه می تواند جایگزین خوبی برای ایمپلنت محسوب شود. 

در حالی که این جایگزین لزوماً بهترین نتایج را ارائه نمی دهد، اغلب مکان خوبی برای شروع برای بیمارانی است که آسیب قابل توجهی در دندان ها یا ساختار استخوان فک خود تجربه نکرده اند. حتی اگر این روش برای همه دندان های خراب و پوسیده شما مناسب نباشد اما حداقل می توانید از از دست دادن هر دندان دیگری جلوگیری کنید و همچنین دندان های طبیعی خود را برای مدت زمان بیشتری نگه دارید. به خاطر داشته باشید که این روش همه مشکلات شما را برطرف نمی کند و ظاهر دندان های فعلی شما را بهبود نمی بخشد. بسیار مهم است که این درمان را جدی بگیرید زیرا اگر این کار را نکنید، عفونت از دهان می تواند به قسمت های مختلف بدن شما سرایت کند.

۲. درمان کانال ریشه

اگر عفونت تهدید کننده ای در داخل دندان شما وجود دارد، می توانید از درمان کانال ریشه برای تمیز کردن دندان و تثبیت سلامت آن استفاده کنید. این جایگزین برای ایمپلنت های دندانی معمولاً زمانی استفاده می شود که آسیب یا پوسیدگی داخل دندان شما برداشته شود و با پر کردن جایگزین شود.

پس از برداشتن بخش عفونی از دندان شما، پرکردگی در جای خود قرار می گیرد. همچنین در مرحله بعدی یک تاج روی دندان قرار داده می شود تا از پوسیدگی یا عفونت بیشتر جلوگیری کند. اگر آسیب به دندان شما خیلی شدید نباشد، ممکن است حتی نیازی به روکش برای مهر و موم کردن دندان خود نداشته باشید.

۳. بریج دندان کلاسیک

اگر قبلاً دندانی را از دست داده اید و به دنبال جایگزینی برای ایمپلنت هستید، بریج دندان ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. این درمان ترمیم از دو تاج در دو طرف فضایی که دندان شما از دست رفته است استفاده می کند و سپس یک دندان جایگزین را در وسط آن قرار می دهد. بریج های دندانی نتایج ایمپلنت دندان را بدون چالش های مرتبط با آن ها ارائه می دهند.

این جایگزین نسبت به ایمپلنت های دندانی ارزان تر است و نیازی به جراحی ندارد، اما از طرفی ماندگاری بالایی هم ندارد. همانطور که می توانید تصور کنید، بریج گاهی اوقات در اثر غذاهای سفت و جویدن به مرور زمان شل، خرد یا شکسته می شود و این یکی از دلیل هایی است که افراد اغلب ایمپلنت را به بریج دندان ترجیح می دهند. 

۴. بریج مریلند

به جای آماده سازی دندان های مجاور برای روکش با این بریج، دندان مصنوعی جدید در دو طرف دندان ساخته می شود. بریج ها پس از آماده شدن برای تاج خود به دندان های مجاور متصل می شوند و به نگه داشتن همه چیز کمک می کنند تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد. یکی از مزایای اصلی انتخاب بریج مریلند این است که احتمالاً نیازی به تزریق بی حس کننده یا نووکائین نیست زیرا ساختار دندان های مجاور دست نخورده باقی می ماند.

۵. پروتزهای متحرک یا دندان های مصنوعی

وقتی ایمپلنت ها و روکش ها آنطور که می خواهید لبخندتان را بهبود بخشند، عمل نمی کنند؛ پروتزهای متحرک یا همان دندان مصنوعی ها ممکن است برای شما خوب باشند. پروتز یک گزینه جایگزین دندان با ظاهر طبیعی، راحت و قابل جابجایی است. شما بسته به تعداد دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، می توانید بین پروتزهای کامل و جزئی یا ایمپلنت دنچر یکی را انتخاب کنید.

پروتزهای جزئی

 پروتز های جزئی برای کسانی که می خواهند یک یا چند دندان از دست رفته را در فک بالا یا پایین جایگزین کنند ایده آل است. آنها از پایه هایی به رنگ لثه ساخته شده اند که دندان های جایگزین را نگه می دارند و به دندان های نگهدارنده شما متصل می شوند. گاهی اوقات، ممکن است برای اطمینان از مناسب بودن پروتزها، به روکش روی دندان های تکیه گاه خود نیاز داشته باشید.

پروتز کامل

پروتز کامل زمانی توصیه می ‌شود که تمام دندان‌ ها را از دست داده باشید یا به دلیل پوسیدگی، عفونت، درد یا سایر مشکلات دندانی، مجموعه دندان های موجود باید به طور کلی برداشته شود. پروتز کامل فک بالا با ایجاد مهر و موم روی استخوان، سقف دهان و لثه ها در جای خود نگه داشته می شود، در حالی که پروتز کامل فک پایین توسط ایمپلنت های دندانی یا انکرها در جای خود نگه داشته می شود.

ایمپلنت دنچر 

علاوه بر پروتزهایی که در بالا ذکر شد، می ‌توانید یک پروتز با پشتیبانی از ایمپلنت یا همان ایمپلنت دنچر نیز انتخاب کنید. این گزینه جایگزین کاشت دندان، برای بیمارانی که می خواهند عملکرد جویدن و ثبات دندان مصنوعی را بهبود بخشند ایده آل است. این پروتز ها بسیار کاربردی هستند و به ایمپلنت ها متصل می شوند و توسط آن ها پشتیبانی می شوند. با این حال، آنها به یک استخوان فک سالم و کافی برای حمایت از ایمپلنت نیاز دارند.

۶. فلیپر

فلیپر نیز یک پروتز جزئی موقت با ظاهر طبیعی است که به کناره های دندان از دست رفته متصل می شود. به سقف دهان متکی است و از جابجایی دندان های مجاور جلوگیری می کند. علاوه بر این، نیازی به گیره های فلزی ندارد و به راحتی پوشیده می شود. اگرچه راه حل دائمی نیستند اما به هر حال یکی از راه های جایگزین ایمپلنت محسوب می شوند.

ارزان ترین جایگزین برای ایمپلنت دندان

بهترین جایگزین ایمپلنت

ما در بالا ۶ جایگزین ایمپلنت دندان را به شما معرفی کردیم، اما چگونه تشخیص دهیم کدام جایگزین برای ما مناسب است و یا به طور کلی بهترین جایگزین ایمپلنت چیست؟ واقعیت این است که هر کدام از این آلترنتیوهای ایمپلنت دندان از یک جهت بهترین گزینه محسوب می شوند. در واقع چند فاکتور اساسی وجود دارد که بر اساس آنها می توان گفت بهترین جایگزین ایمپلنت کدام روش است؟ در ادامه از جهات مختلف بررسی می کنیم که کدام روش کاشت دندان جایگزین بهتری برای ایمپلنت دندان است.

از لحاظ دوام و ماندگاری

بادوام ترین جایگزین برای ایمپلنت دندان، بریج دندان است. تا زمانی که دندان هایی که بریج روی آن ها نصب می شود، ثابت باشند و به درستی از آنها مراقبت شود، یک بریج دندان می تواند سال ها دوام بیاورد.

از لحاظ هزینه

به غیر از انجام هیچ کاری، ارزان ترین جایگزین برای ایمپلنت دندان فلیپر است. با این حال، نمی توان از فلیپر برای جایگزینی بیش از یک یا دو دندان استفاده کرد. بنابراین اگر چندین دندان نیاز به تعویض داشته باشند، ارزان ترین جایگزین برای ایمپلنت دندان، پروتز پارسیل است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر

از دست دادن دندان می تواند اتفاق ناخوشایندی باشد اما خالی ماندن جای خالی آن ممکن است عواقب به مراتب بدتری برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. با پیشرفت علم دندانپزشکی روش های جدیدی برای جایگزینی دندان از دست رفته ابداع شده است. ایمپلنت یکی از موفق ترین روش هاست اما گاهی بنا به دلایلی مثل بیماری یا ضعف لثه امکان انجام ایمپلنت دندان وجود ندارد. در این شرایط می توانید از روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت استفاده کنید.

سوالات متداول کاشت دندان

آیا کاشت دندان با چسب امکان پذیر است؟

روکش یا تاج ایمپلنت را عموما با چسب مخصوص دندانپزشکی روی دندان ایمپلنت شده قرار می دهند. این فرایند را کاشت دندان با چسب می نامند. پس منظور کاشت دندان فقط با چسب نیست. پایه ایمپلنت در هر صورتی باید در استخوان فک کاشته شود.

آیا کاشت دندان درد دارد؟

با توجه به روش کاشت دندان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کاشت دندان مصنوعی هیچ دردی ندارد. البته جای نگرانی نیست، حتی درد ایمپلنت دندان نیز قابل کنترل است.

بیمه تکمیلی هزینه های کاشت دندان را بر عهده می گیرد؟

بله، می توانید برای انجام ایمپلنت به کلینیک سریتا مراجعه کنید و برای هزینه ها فاکتور بگیرید و از خدمات بیمه خود استفاده کنید.

کلینیک سریتا بهترین مطب ها و کلینیک دندانپزشکی را به شما پیشنهاد می کند و بدون اینکه شما مجبور به حضور در کلینیک دندانپزشکی باشید از هزینه مربوط به خدمت مورد نظر خود اعم از لمینت دندان، ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان مطلع می شوید.

آیا کاشت دندان بدون ایمپلنت امکان پذیر است؟

بله. با استفاده از روش بریج دندان یا دندان مصنوعی می توانید بدون کاشت ایمپلنت فضای خالی بین دندان هایتان را پر کنید.

هزینه کاشت دندان بدون ایمپلنت چقدر است؟

هزینه ایمپلنت و کاشت دندان با توجه به نوع مواد، برند استفاده شده، دستمزد پزشک و موارد دیگر می تواند تغییر کند. اما یادتان باشد که هیچوقت سلامتی خودتان را فدای هزینه کم نکنید. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.