لیفت لثه یکی از جراحی هایی است که دندانپزشکان برای زیبایی و اصلاح طرح لبخند انجام می دهند.  لیفت لثه یا کانتورینگ لثه که در اصطلاح دندانپزشکی به آن جینجیوکتومی نیز می گویند هم برای زیبایی دندان ها و هم برای درمان لثه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر جزو افرادی هستید که وقتی لبخند می زنید قسمت زیادی از لثه تان نمایان می‌شود شما هم دارای لبخند لثه ای (gummy smile) هستید. لبخند لثه ای باعث می شود جذابیت لبخند و چهره شما کم شود به همین دلیل خیلی از افراد به سراغ عمل لیفت لثه می روند.

البته گاهی پیش می آید که برعکس، لثه ها خیلی بالا هستند تا جایی که ریشه دندان معلوم است یا برخی افراد دچار تحلیل لثه یا برآمدگی بیش از حد لثه هستند. در این شرایط جراحی پیوند لثه انجام می شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اگر می خواهید در مورد جراحی لیفت لثه و مراحل انجام آن بیشتر بدانید حتما در این مقاله با من همراه باشید. در انتهای مقاله هم هر سوالی داشتید می توانید در قسمت دیدگاه ها از ما بپرسید. حتی می توانید تجربه یا نظر خودتان را با دوستان سریتایی تان در میان بگذارید.

جراحی لیفت لثه چیست؟

می توان گفت همه افراد تحت تاثیر یک لبخند زیبا و جذاب قرار می گیرند و قطعا دوست دارند خودشان هم دندان هایی زیبا و لبخند چشمگیری داشته باشند. اما گاهی عدم تناسب لثه به دلایل ژنتیکی، بیماری یا اتفاقات محیطی، باعث محروم شدن افراد از این زیبایی می شود.

البته جای نگرانی نیست. علم دندان‌پزشکی آنقدر پیشرفت کرده که دیگر همه این مسائل و مشکلات قابل حل است. در حال حاضر متخصصان می توانند با بالا کشیدن لثه و افزایش طول تاج دندان تغییر زیادی در ظاهد دندان ها ایجاد کنند و زیبایی بیشتری به لبخند شما بدهند.

البته ناگفته نماند که جراحی لیفت لثه یا بالا کشیدن لثه فقط برای زیبایی نیست بلکه گاهی جنبه درمانی هم دارد.

مطالب مرتبط:
پیوند لثه چیست؟

سفید شدن لثه

گاهی اوقات هم ممکن است بخواهید کامپوزیت کنید اما دندان فضای کافی برای قرار دادن کامپوزیت ندارد. در این مواقع دندانپزشک عمل جراحی لثه را برای شما انجام می دهد و قسمتی از لثه را برداشته شده و طول تاج را افزایش می دهد.

لیفت لثه قبل و بعد از انجام

چه کسانی به لیفت لثه احتیاج دارند؟

از آنجایی که عمل لیفت لثه دائمی است، باید با دقت، ظریف و توسط یک دندانپزشک زیبایی ماهر و با تجربه انجام شود. معمولاً هر کسی که لبخند لثه‌ای دارد و می ‌خواهد آن را اصلاح کند، کاندیدای خوبی برای لیفت لثه است. بنابراین تمام کسانی که از علل زمینه ای بافت های اضافی لثه رنج می برند و شرایط زیر را دارند می توانند از مزایای لیفت لثه کمال بهره را ببرند:

  • کسانی که ژنتیکی عدم تناسب در لثه دارند
  • کسانی که بر اثر عوارض دارو، رشد بیش از حد لثه داشته اند
  • کسانی که بر اثر تغییرات هورمونی مانند بارداری، از بافت اضافی در لثه رنج می برند
  • کسانی که بر اثر رشد بیش از حد فک بالا یا بیش فعال بودن لب بالاییلبخند نازیبا دارند
  • کسانی که به علت رشد غیر معمول دندان، از دندان های خیلی کوچک یا نامتناسب رنج می برند.

لازم به ذکر است که برای انجام لیفت لثه مهم است که هیچ بیماری فعال دهانی نداشته باشید و همه لثه ها و دندان های شما سالم باشند. اگر در معاینه اولیه، هر گونه بیماری پریودنتال موجود تشخیص داده شود، باید قبل از برنامه ریزی برای هر نوع درمان بازسازی لثه، این بیماری درمان شود.

همچنین مهم است که قبل از کاهش لثه، ارتفاع دندان کافی داشته باشید. این جنبه که از طریق اشعه ایکس ارزیابی می شود، یک فاکتور واجد شرایط مهم است زیرا کاهش بافت لثه بدون ارتفاع کافی دندان ممکن است منجر به ایجاد دندان های حساس یا ضعیف در بیمار شود.

به علاوه از آنجایی که فرآیند لیفت لثه نیاز به کمی بی حسی دارد، فرد باید بتواند بی حس کننده موضعی دریافت کند. بنابراین هیچ شرایط زمینه ای مانند آلرژی یا وضعیت سلامتی که ممکن است تجویز بی حس کننده موضعی را منع کند، نباید در بیمار وجود داشته باشد.

سایر مواردی که فرد نیاز به لیفت لثه دارد عبارتند از:

لبخند لثه ای

این نوعی جراحی لثه برای زیبایی است. جراحی لبخند لثه ای اجباری نیست و فقط زمانی که بخواهید لبخند زیباتری داشته باشید انجام می گیرد.

عقب رفتن لثه ها

گاهی به دلیل بیماری یا عفونت فرد دچار تحلیل لثه می شود. با عقب رفتن لثه بخش زیادی از دندان پیدا می شود و حتی ممکن است باعث افتادن دندان هم بشود. در این شرایط جراحی لثه را ضروری است.

زیاد بودن بافت لثه

در برخی افراد بافت لثه بیش از اندازه لازم است. بافت لثه اضافی احتمال ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد. به همین دلیل برداشتن این بافت اضافی به سلامت دهان و دندان کمک می کند.

کم بودن طول تاج دندان

در مواردی که می خواهید از روکش لمینت یا کامپوزیت استفاده کنید و تاج دندان طول کافی را ندارد نوعی از جراحی لیفت لثه لازم است که در آن قسمت اضافی لثه برداشته می شود. این نوع از لیفت لثه برای هم تراز کردن دندان ها با لثه هم انجام می شود.

بالا کشیدن لثه یا لیفت لثه برای زیباتر شدن لبخند

فواید لیفت لثه

لیفت لثه نیز همچون درمان های دیگر مزایا و فوائد منحصر به فرد خودش را دارد، در ادامه با برخی از مهم ترین مزایای لیفت لثه بیشتر آشنا خواهیم شد:

دندان هایی سالم تر 

آیا تا به حال احساس کرده اید که چیزی در مورد لبخند شما کم است؟ ممکن است مشکل اصلاً دندان شما نباشد و شاید این بافت لثه شما باشد که خط لبخند شما را نازیبا کرده است. لیفت لثه می ‌تواند با حصول اطمینان از اینکه لثه شما در اطراف هر دندان به گونه‌ای که شکل طبیعی آنها را زیباتر می ‌کند، به بهترین شکل ظاهر لبخند شما را اصلاح کند. به‌علاوه، اگر اخیراً از بیماری پریودنتال بهبود یافته‌ اید، لیفت لثه می ‌تواند به عنوان یک درمان عمل کند.

لبخند شما را یکدست می کند 

 آیا لبخند شما نامتقارن به نظر می رسد؟ باید توجه کنید که آیا دندان‌هایتان ناهموار هستند یا در واقع لثه شما نامقارن است. حاشیه های ناهموار لثه می تواند این توهم را ایجاد کند که اندازه دندان های شما متفاوت است و باعث شود لبخند کلی شما ناهموار و زشت به نظر برسد. بنابراین یفت لثه روی دندان‌ های خاص می ‌تواند به راحتی خطوط لثه شما را صاف کند تا دندان‌ های سالم شما را زیباتر و صاف تر نشان دهد. ایجاد دندان ‌های متقارن یکی از حیاتی‌ ترین جنبه‌های یک طرح موثر اصلاح لبخند است.

از بین بردن لبخندهای لثه ای 

لثه های بزرگ و بیش از حدی که مینای دندان را می پوشانند می توانند لبخند شما را لثه ای نشان دهند، به این معنی که وقتی در عکس ها لبخند می زنید یا به آینه نگاه می کنید، ممکن است حتی بیشتر از دندان، بافت لثه را ببینید. اگرچه گاهی اوقات لبخند لثه ای به دلیل سفت شدن ماهیچه های لب است، اما دلیل دیگر می تواند به دلیل پایین بودن لثه باشد. به طور طبیعی، لیفت لثه سطحی را که لثه روی دندان شما می افتد، بالا می برد. به این ترتیب به محض اینکه لبخند می زنید، لثه کمتری دیده می شود.

به دندان‌ها کمک می‌ کند بلندتر و پرتر به نظر برسند

لیفت لثه‌ سطح بزرگ‌تری از مینای دندان شما را نشان می‌ دهد. بنابراین، اگر دندان‌ های شما لثه‌ای بیش از حد دارند که تاج آناتومیک دندان را می ‌پوشاند (بخشی از دندان که معمولاً بالای لثه قابل مشاهده است)، لیفت بافت لثه به طور طبیعی باعث می ‌شود که دندان شما بزرگ‌تر و پرتر به نظر برسد. افرادی که دندان هایی دارند که به دلیل لثه ها کوتاه یا ناهموار به نظر می رسند، به لطف عمل لیفت لثه می توانند دندان های کشیده تر و زیباتری داشته باشند. بسته به اینکه آناتومی دندان شما چگونه است، لیفت لثه ممکن است جایگزین مناسبی برای روکش یا باندینگ دندان باشد.

می توان لیفت لثه را با لیزر تکمیل کرد

سال ها پیش، لیفت لثه به معنای یک روش نیمه جراحی و تهاجمی بود. خوشبختانه دیگر اینطور نیست! لیزر درمانی بافت نرم این فرآیند را ساده، ملایم و کارآمد می کند. فناوری لیزر مورد تایید FDA است و به آرامی لبه های خط لثه جدید شما را تنظیم می کند. این بدان معناست که عملاً هیچ خونریزی یا تورمی در حین عمل وجود ندارد. لیزر ناراحتی ناشی از لیفت لثه را به حداقل می رساند و زمان بسیار کمتری برای تکمیل عمل زیبایی شما نیاز دارد. 

زمان بهبودی بسیار کم

شاید یکی از بزرگترین مزایای لیفت لثه با لیزر نسبت به جراحی سنتی لثه، بهبودی پس از جراحی باشد. چند دهه پیش، شما مجبور بودید از یک پانسمان دارویی روی محل لیفت لثه خود استفاده کنید و با بهبودی دهان، رژیم غذایی خود را به میزان قابل توجهی محدود کنید. اما اکنون از آنجایی که لثه شما با لیزر انجام شده است، هیچ محل برشی برای بهبودی طولانی مدت وجود ندارد، یعنی بدون پانسمان یا بخیه. بنابراین هر زمان که آماده بودید می توانید به خوردن و آشامیدن معمول خود بازگردید و نیازی به تغییر رژیم غذایی خود ندارید (به جز اجتناب از خوردن غذاهای سفت یا ترد در روز اول).

مراحل جراحی لیفت لثه

 عمل لیفت لثه معمولاً حدود بیست تا سی دقیقه طول می ‌کشد و بهبودی آن نیز فوری است زیرا لیزر زخم را می ‌بندد و بافت اضافی را از بین می ‌برد. مراحل مراحل جراحی لیفت لثه به شرح زیر است:

  1. قبل از انجام عمل لیفت لثه، دندانپزشک شما را برای مشاوره در مورد اینکه دوست دارید لثه ‌های شما چه شکلی باشد و محدودیت ‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، یک قرار ملاقات و معاینه تعیین می کند.
  2. قبل از روز جراحی لثه، دندانپزشک شما معمولاً نوعی تشخیص و برنامه ریزی پیش از درمان را انجام می دهد. این اغلب می تواند شامل تولید یک راهنمای جراحی باشد. برای ایجاد این راهنای جراحی معمولاً قالب‌ های دندانی از لبخند موجود شما گرفته می‌ شود و به آزمایشگاه فرستاده می ‌شود، سپس دندانپزشکان بر این اساس می ‌توانند مقدار ایده‌آل لثه‌ای را که باید برداشته شود را تعیین ‌کنند.
  3. در روز جراحی ابتدا دندانپزشک بر اساس راهنما و قالب گرفته شده قبل از عمل، مقدار و ناحیه ای که قرار است جراحی روی آن انجام شود را روی لثه علامت گذاری و مشخص می کند.
  4. پس از آن جراح با بی حس کردن بافت نرم شما شروع به انجام جراحی لیفت لثه می کند. 
  5. هنگامی که بی حسی کامل شد و دیگر نتوانستید چیزی را در ناحیه جراحی خود احساس کنید، دندانپزشک شروع به کوتاه کردن و یا تغییر شکل بافت لثه شما می کند. معمولاً این کار را می توان با لیزر، دستگاه الکترو جراحی یا اسکالپل انجام داد. اغلب دندانپزشکان استفاده از لیزر را برای این عمل توصیه می کنند، زیرا زمان بهبودی بسیار سریع تری دارد و جای زخمی از خود به جا نمی گذارد.
  6. بعد از عمل، لثه‌ های شما حساس یا متورم می ‌شوند، اما می توانید بلافاصله بعد از آن غذا های نرم بخورید. مطمئن شوید که تا زمان بهبودی کامل لثه ‌ها از غذا های تند، اسیدی یا چسبنده دوری می کنید. مسواک زدن ملایم و نخ دندان کشیدن بعد از عمل نیز برای گرفتن نتایج بهتر توصیه می شود.

چه زمانی باید لیفت لثه انجام دهیم؟

اگر از بچگی لثه های بزرگتری نسبت به دندان دارید، نیاز به لیفت لثه خواهید داشت. اما اگر دندان شما ریشه محکم نداشته باشد کاندید مناسبی برای این عمل نیستید.

اگر دندان قروچه دارید، قطعا پس از مدتی دچار تحلیل بافت دندان می شوید پس به این جراحی نیاز پیدا می کنید.

باریک بودن لب بالا باعث می شود بخش بیشتری از لثه شما نمایان شود که البته با جراحی لیفت لثه این مشکل حل می شود.

جراحی لیفت لثه با لیزر

چه زمانی نباید لیفت لثه انجام دهیم؟

اگر یکی از شرایط زیر را دارید بهتر است از انجام لیفت لثه خودداری کنید چون ممکن است این عمل عوارض ناخوشایندی برای شما ایجاد کند.

اگر دندان ها دچار پوسیدگی هستند.

اگر به علت برخی بیماری ها لثه حساس و آسیب پذیر شده

در صورتیکه ریشه دندان شما دارای استحکام مناسبی ندارد

عمل لیفت لثه را تا بهبود کامل مشکلات به تعویق بیندازید چون حذف قسمتی از لثه، هم مشکلات شما را تشدید می کند و هم ساختار دندان شما را دچار مشکل خواهد کرد.

بعد از عمل لیفت لثه چه مراقبت هایی لازم است؟

مصرف مسکن: برای تسکین درد پس از جراحی می توانید از مسکن های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

کمپرس یخ: برخی افراد بعد از جراحی دچار تورم و کبودی می شوند. کمپرس یخ می تواند این مشکل را کاهش دهد.

استفاده از مسواک: پس از ۲۴ ساعت از مسواک نرم برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

خودداری از مصرف الکل: تا چند روز قبل و بعد از جراحی از نوشیدنی های الکلی استفاده نکنید.

اجتناب از کشیدن سیگار: توصیه می کنیم تا دو روز پس از جراحی سیگار نکشید.

رژیم غذایی مناسب: سعی کنید با خوردن غذاهای نرم با دمای متعادل(نه زیاد گرم و نه زیاد سرد) روند بهبود خود را سریع تر کنید.

تعویض بانداژ: هر چند ساعت یکبار می توانید گاز استریل لثه جراحی شده را عوض کنید اما تعویض بیش از حد گاز توصیه نمی شود.

مطالب مرتبط:
قیمت کامپوزیت دندان
قیمت لمینت دندان

زیبایی دندان و طراحی لبخند

عوارض جراحی لیفت لثه

۱- هرچند که لیفت لثه یک عمل دائمی است اما در موارد استثناء احتمال برگشت بیماری وجود دارد.

۲- برخی از افراد بعد از لیفت لثه دچار تورم و قرمز شدن لثه می شوند که با استراحت و مراقبت بهبود می یابد.

۳- افراد سیگاری بعد از لیفت لثه بیشتر از دیگران دچار درد و تورم می شوند و علت آن هم حساس بودن بیش از اندازه لثه این افراد است.

۴- در برخی افراد به علت برشی که در لثه ایجاد می شود جای زخم ممکن است خونریزی کند.

۵- در صورت عدم مراقبت ممکن است لثه بعد از جراحی عفونت کند.

۶- افراد در غذا خوردن ممکن است دچار مشکل می شوند به طوری که مجبورند تا چند روز غذاهای نرم و سرد استفاده کنند.

۷- ممکن است بعد از جراحی لیفت لثه، بافت آن از هم باز شود

مطمئنا درصورتیکه به یک پزشک غیرمتخصص مراجعه کنید، کوچک ترین اشتباه در حین برش لثه می تواند بر روی نتیجه کار تاثیر بگذارد و یا صدمات غیر قابل جبرانی در بر روی چهره و لبخند شما برجای بگذارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

حرف آخر:

عمل لیفت لثه یکی از عمل های زیبایی و درمانی است که هم باعث افزایش زیبایی دندان می شود و هم در درمان بیماری های لثه یا جلوگیری از آسیب به لثه مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بسیاری از افراد قبل از انجام لمینت و کامپوزیت لیفت لثه لازم است تا دندان ها فضای کافی برای قرارگیری روکش داشته باشد. برای این کار باید یک ماه قبل از لمینت یا کامپوزیت لیفت لثه انجام شود تا موقعیت لثه ها ثابت شده باشد.

فواید جراحی لیفت لثه از عوارض آن بسیار بیشتر است پس اگر نیاز به انجام این جراحی دارید تردید نکنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و متخصصین کلینیک سریتا تماس بگیرید.۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. آیا لیفت لثه دردناک است؟

از آنجایی که لثه ‌های شما قبل از جراحی لیفت لثه بی‌حس می ‌شوند و گاهی اوقات ممکن است گزینه آرام ‌بخش هم داشته باشید، این عمل جراحی دردناک نیست. همچنین روند بهبودی نسبتاً سریع و همراه با ناراحتی جزئی تا متوسط است. به علاوه دندانپزشک شما ممکن است برای جلوگیری از هر گونه ناراحتی مسکن تجویز کند.

۲. هزینه لیفت لثه چه مقدار است؟

هزینه جراحی لیفت لثه متغیر است. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر قیمت نهایی عمل لیفت لثه تأثیر بگذارد. این عوامل شامل موارد زیر می شود:

  • نوع بیهوشی مورد استفاده در عمل.
  • وسعت محلی که باید انجام شود.
  • ممکن است قبل از انجام جراحی لثه به کاهش استخوان نیاز باشد.
  • دستمزد دندانپزشک
  • مکان مطب دندانپزشکی
  • تهیه نسخه و داروها

۳. ماندگاری لیفت لثه چقدر است؟

برای بسیاری از بیماران، نتایج عمل لیفت لثه دائمی است و نیازی به تکرار و ترمیم ندارد. به طور معمول، لثه ها پس از شکل گیری دوباره رشد نمی کنند. با این وجود نگهداری و تمیز کردن منظم دندان ها می تواند به جلوگیری از تحریک بیشتر یا فرورفتگی دندان و در نهایت افزایش دوام لیفت لثه کمک کند.