طول عمر لمینت دندان یکی از فاکتورهایی است که هنگام انتخاب لمینت به عنوان روش اصلاح طرح لبخند باید به آن توجه کنید.

لمینت دندان خیلی بیشتر از کامپوزیت دوام و ماندگاری دارد اما با این حال باز هم نمی توان گفت که یک روش دائمی است. اگر می خواهید در مورد لمینت و ماندگاری آن بیشتر بدانید حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در آخر اگر سوالی در این زمینه داشتید در قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید تا متخصصان کلینیک سریتا به شما پاسخ دهند.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

بیشتر بخوانید: لمینت دندان

لمینت دندان چگونه ساخته می شود؟

لمینت دندان یکی از بهترین راه حل هایی است که توسط دندانپزشکان برای زیبایی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روکش های زیبا و براق ممکن است از چهار جنس مختلف ساخته شوند:

۱- سرامیک توده ای: این جنس لمینت زیبایی و جلوه خوبی دارد اما دوام و ماندگاری زیادی ندارد.

۲- سرامیک فشرده: این جنس ضخامت بیشتر و درنتیجه دوام زیادی دارد اما جلوه و زیبایی چشمگیری ندارد.

۳- دی سیلیکات لیتیوم: این جنس لمینت استحکام و دوام بسیار بالایی دارد و برای افرادی که دندان قروچه دارند مناسب است

۴- زیرکونیوم: این جنس از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است. در حین حال زیبایی و جلوه منحصر به فردی هم دارد. این نوع لمینت برای رفع نواقص دندانی مثل پر کردن حفره ها یا اصلاح بدفرمی های دندان بسیار کاربردی است. شاید مهم ترین مزیت زیرکونیوم این باشد که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد و به همین دلیل بوی نامطبوعی در فضای دهان ایجاد نمی کند.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

تفاوت انواع لمینت
لمینت ها در ضخامت و استحکام با هم تفاوت دارند.

دندانپزشکان برای لمینت کردن دندان ها ابتدا از دندان هایتان قالبگیری می کنند. سپس این قالب را به لابراتوار میفرستند تا روکش های لمینتی در آنجا متناسب با شکل دندانها و اندازه دلخواه آماده شوند. پس از آماده شدن، روکش ها دوباره به کلینیک فرستاده می شوند و دندانپزشک متخصص با استفاده از مواد چسب مانندی آنها را روی دندان می چسباند.

حالا اینکه این روکش ها چقدر ماندگار باشند و تا چه زمانی سالم و سفید و براق باقی بمانند به چند مساله برمی گردد که در ادامه به آنها می پردازم.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت یکی از بادوام ترین و باکیفیت ترین مواد دندانپزشکی است و یکی از مزیت های آن، ماندگاری و طول عمر بالاست.

اما با این حال باز هم نمی توان گفت که یک روش دائمی است. چون این ویژگی حتی برای دندان های طبیعی خود انسان هم قابل پیش بینی نیست و دندان های طبیعی هم با وجود استحکام، به مرور زمان ممکن است دچار پوسیدگی، سایش یا سیاهی شوند. با این حال  لمینت ها به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام دارند. این تفاوت در زمان ماندگاری به این دلیل است که عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش طول عمر لمینت تعیین کننده هستند.

بیشتر بخوانید: قیمت لمینت دندان

عوامل موثر در ماندگاری لمینت دندان

5 عامل موثر در ماندگاری لمینت دندان

طول عمر لمینت ها را می توان بر اساس عوامل زیر تعیین کرد:

  1. مهارت، تبحر و تجربه دندانپزشک:
    در صورتی که دندانپزشک مهارت زیادی در انجام لمینت داشته باشد و قالبگیری از دندان ها را با دقت انجام دهد و فرایند نصب به خوبی انجام شود ماندگاری روکش های لمینتی بیشتر خواهد شد. پس مهمترین مساله برای انجام لمینت، انتخاب دندانپزشک باتجربه است.

  2. جنس لمینت و کیفیت ساخت آن:
    شرکت های زیادی هستند که مواد اولیه ساخت روکش های لمینتی را می سازند. اما نوع متریال آنها با هم بسیار متفاوت است و همانطور که در قسمت انواع لمینت ها گفتم جنس لمینت ها با هم متفاوت است. اینکه شما چه برند و چه جنسی را انتخاب کنید روی نتیجه نهایی تاثیر زیادی دارد. یه پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه می تواند به شما مشاوره خوبی بدهد و به شما در یک انتخاب درست و عاقلانه کمک کند.

  3. مراقبت های انجام شده پس از لمینت دندان:
    اگر شما بعد از انجام لمینت مراقبت خوبی از لمینت هایتان داشته باشید، مثلا مرتب مسواک بزنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید قطعا خواهید توانست مدت زمان بیشتری از دندانهایتان استفاده کنید.

  4. وضعیت دندان:
    اگر دندان سالم و محکم باشد احتمال لب‌پر شدگی و ایجاد ترک روی لمینت کمتر است.

  5. رنگ دندان:
    هرچه دندان سفیدتر باشد و لکه کمتری داشته باشد، میزان تراش روی مینای دندان کاهش می یابد. این موضوع احتمال تغییر رنگ لمینت دندان و نیاز به تعویض آن را کم می‌کند.
نصب لمینت روی دندان
مهارت دندانپزشک در نصب لمینت روی ماندگاری آن تاثیر دارد.

چه زمانی لمینت دندان باید تعویض شوند؟

روکش های لمینتی با گذشت زمان دچار تغییراتی می شوند که نیاز به تعویض پیدا می کنند:

  1. از آنجا که لمینت ها تنها سطح دندان را پوشش می دهند، دندان های زیرین مستعد آسیب و پوسیدگی هستند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید دندان های زیرین پوسیده شده و لازم است که لمینت ها برداشته شوند و بعد از ترمیم دندان، روکش جدید جایگزین آن شود.

  2. لمینت ممکن است بر اثر جویدن و گاز زدن دچار تحلیل شده و بین لثه و پوسته پرسلن فضایی ایجاد شود و دندان زیر آن نمایان شود. در این شرایط به غیر از اینکه دندان نمای بدی پیدا می کند احتمال عفونت دندان یا لثه نیز بیشتر می شود.

  3. گرچه لایه های پرسلن در برابر لکه ها مقاوم هستند، با این حال ممکن است بر اثر نوشیدن و خوردن انواع نوشیدنی و خوراکی های رنگی، تغییر رنگ بدهند و نیاز به تعویض پیدا کنند.

  4. روکش های پرسلن اگر شکسته یا ترک بردارند، قابل ترمیم نخواهند بود و لازم است که تعویض شوند.

لمینت دندان چگونه تعویض می شود؟

حتی اگر تمام نکات مراقبت از لمینت را رعایت کنید باز هم نیاز به تعویض لمینت خواهید داشت. روند قرار دادن لمینت جدید مانند دفعه اول است با این تفاوت که این بار نیاز به تراش یا پرداخت دوباره دندان ندارید. دندانپزشک از دندان شما قالب می گیرد و پس از ساخت لمینت جدید توسط لابراتور، آن را روی دندان شما فیکس می کند.

چگونه طول عمر لمینت دندان را افزایش دهیم؟

7 نکته برای افزایش طول عمر لمینت دندان

لمینت دندان نوعی ترمیم زیبایی است که ماندگاری تقریبا بالایی دارد اما اقدامات مراقبتی می توانند تا حد زیای در طول عمر لمینت روی دندان موثر باشند. زمانی که مراقبت های لازم را انجام دهید، احتمال افزایش طول عمر لمینت هم بالاتر می رود. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از راه های افزایش طول عمر لمینت ها، کنترل کردن عواملی است که در میزان طول عمر لمینت ها اثر گذار هستند.

راه های افزایش عمر لمینت
  1. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.
    روزی دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان برای پاک کردن موادغذایی باقیمانده در لابلای دندان ها استفاده کنید. زیرا این باقیمانده های غذایی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند و برای ترمیم آنها باید روکش لمینتی را بردارید.

  2. مصرف دخانیات را کم کنید.
    تغییر رنگ لمینت ها کمترین آسیبی است که مصرف دخانیات می تواند به آنها وارد کند. مصرف دخانیات به مرور زمان باعث بدرنگی لمینت ها و کاهش طول عمر آن ها می شود.

  3. عادات مخرب و نادرست را ترک کنید.
    یکی از عادات نادرست در استفاده از دندان ها که حتی می تواند شما را از داشتن لمینت محروم کند، عادت دندان قروچه است. دندان قروچه حتی دندان های طبیعی را دچار ساییدگی و شکستگی می کند، چه رسد به لایه های نازک پرسلن. لمینت ها اگر چه محکم و اصولی در سطح دندان ها فیکس می شوند، اما دندان قروچه به قدری فشار به دندان ها وارد می کند که می تواند باعث شکسته شدن و یا ترک خوردن لمینت ها شود. سعی کنید این مشکل را برطرف کنید و در هنگام خواب از محافظ های مخصوص دندان استفاده کنید.

  4. از مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید.
    به منظور تمیز کردن دندان های لمینت شده بهتر است که از مسواک و خمیر دندان های مخصوص لمینت که فاقد مواد سفید کننده و ساینده است استفاده کنید. برخی از افراد تصور می کنند یکی از راه های سفید نگه داشتن لمینت ها، استفاده از خمیر دندان های سفید کننده است در حالیکه خمیر دندان های سفید کننده متناسب با جنس دندان های طبیعی طراحی و ساخته شده اند و استفاده از آن برای لمینت ها باعث می شود به مرور زمان لمینت ها خراشیده شوند و از براقیت و شفافیت آنها کاسته شود.

  5. در افرادی که دندان قروچه دارند استفاده از محافظ دندان لازم است زیرا فرسایش دندان را کم و  طول عمر لمینت را زیاد می کنند.

  6. از دندان ها به عنوان ابزار استفاده نکنید.
    شکستن آجیل یا خوراکی های سفت با دندان، باز کردن درب بسته بندی ها با دندان باز کنند، جویدن ناخن یا مداد و … می توانند باعث شکسته شدن، ترک یا آسیب به روکش های لمینتی شوند. فارغ از اینکه دندان ها روکش داشته باشند یا خیر انجام چنین کارهایی همواره منع می شود. وقتی دندان ها روکش می شوند، حتی در گاز زدن خوراکی های سفت مانند هویج نیز باید احتیاط کنید.

  7. چکاب دوره ای را فراموش نکنید.
    سعی کنید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده تا وضعیت دندان های شما را بررسی کند و در صورت وجود نشانه های پوسیدگی پیش از گسترش، آنها را ترمیم نماید.
تاثیر سیگار بر لمینت

آیا می توان لمینت ها را حذف کرد؟

به غیر از روکش های لومینیرز که بهترین و نازک ترین نوع لمینت ها هستند و به لمینت های بدون تراش مشهورند، در باقی لمینت ها دندان ها تا حدودی تراش می خورند. گاهی افراد تصور می کنند که با آسیب دیدن لمینت ها، می توانند آن ها را کاملا جدا کرده و از دندان های طبیعی خود استفاده کنند. اما بهتر است بدانید که در فرآیند آماده سازی دندان ها برای نصب لمینت ها، بخشی از مینای دندان تراشیده می شود تا هم پوسته های لمینت به درستی نصب شود و هم بایت دندان ها (نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین روی هم) به درستی حفظ شود.

بعد از تراشیده شدن مینای دندان و نصب لمینت، دیگر نمی توانید لمینت را حذف کنید و از دندان های خود استفاده کنید. زیرا فقدان مینای دندان باعث می شود که عصب های دندان نسبت به گرمی و سرد به شدت حساس شوند، بنابراین استفاده از دندان هایی که مینای آن تراشیده شده، علاوه بر اینکه جلوه نازیبایی دارد، اذیت کننده نیز می باشد. پس در صورت آسیب دیدن لمینت و برداشتن آن مجبورید روکش های جدیدی را جایگزین کنید.

آیا میزان طول عمر در انواع لمینت متفاوت است؟

یکی از عوامل موثر در طول عمر لمینت جنس و برند سازنده آن است. در حال حاضر لمینت های سرامیک فشرده، زیرکونیوم و لومینیرز که لمینت های فوق نازک و بدون تراش هستند جزو بهترین نوع لمینت هستند.

برندهای سوئیسی، آمریکایی و برخی برندهای کره ای جزو بهترین برندهای لمینت هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت لمینت با کامپوزیت دندان

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

نمی توان به طور قطعی گفت که لمینت برای شما چند سال عمر می‌کند. زیرا لمینت از هر نوعی که باشد نیاز به مواظبت و چکاپ دارد. در بهترین حالت طول عمر لمینت با توجه به جنس آن، بین ۱۰ تا ۲۰ سال است در حالی که ماندگاری کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال است.

حرف آخر

طول عمر لمینت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است؛ با این حال زمانی که نیاز به تعویض لمینت پیدا می کنید، چاره ای جز هزینه دوباره نیست. البته شما با رعایت مواردی مثل بهداشت دهان و دندان، کاهش مصرف دخانیات، حذف عادات نادرست طول عمر لمینت خود را افزایش دهید.