لمینت ها یک راه حل فوری و طبیعی برای بهبود ظاهر لبخند شما هستند. با این حال اگر می خواهید برای نصب این پوسته های نازک روی دندان هایتان هزینه کنید، باید از آنها نهایت استفاده را ببرید. لمینت های پرسلن به گونه ای ساخته شده اند که تقریبا هر گونه نیروی وارد شده از طرف دندان ها را تحمل کنند. با مراقبت مناسب می توانید انتظار داشته باشید که آنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام داشته باشند. اما برای آنکه مطمئن شوید لمینت های دندانی تان حداکثر ماندگاری را خواهند داشت، چه اقداماتی می توانید انجام دهید! این راهنما هر آنچه لازم است در مورد مراقبت از لمینت دندان بدانید، در اختیار شما قرار خواهد داد.

کلینیک تخصصی لمینت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

لمینت دندان چیست؟

شرایط مراقبت از لمینت دندان

لمینت دندان، پوسته های نازک پرسلن هستند که با قرار گیری در سطح دندان ها، عیوب ظاهری دندان مانند؛ عقب تر بودن جایگاه دندان از موقعیت درست، ، لب پر شدن بخشی از دندان، بد رنگی دندان یا فاصله های جزئی بین دندان ها. لایه های لمینت با استفاده از روش ها و چسب های مخصوص جایگزین مینای دندان می شوند و می توانند به عنوان محافظت از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنند. در نهایت لمینت ها با رفع بدشکلی و بدرنگی دندان ها به بازیابی زیبایی لبخند شما کمک کنند. اصل انجام لمینت دندان همراه با تراش کمی از سطح مینای دندان است تا دندان ها همانطور که در یک راستا قرار می گیرند، جلوتر از حالت عادی هم قرار نگیرند تا ساختار فکین تغییر نکند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

در ساعات اولیه پس از انجام لمینت، تا زمانی که بی حسی در ناحیه دندان ها و صورت از بین نرفته، چیزی نخورید. ممکن است ناخودآگاه زبان و لب ها را گاز بگیرید و باعث ایجاد زخم شود. هم چنین سعی کنید دندان ها را روی هم فشار ندهید تا لمینت ها آسیب نبیند.

در ۱۰ روز اول پس از لمینت دندان، مراقبت های زیر را بسیار جدی تر رعایت کنید، مخصوصا مواردی که به دندان فشار وارد می کند. در نگهداری از لمینت ها بهداشت دندان ها بسیار مهم است. بهتر است بیش از پیش از دندان ها مراقبت و استفاده ی روزانه از مسواک و نخ دندان را جدی بگیرید چون دندان های زیر لمینت ممکن است پوسیده شوند. خمیر دندان هایی که در ترکیبات آن ها از فلوراید استفاده شده، خاصیت ضد سایندگی دارند، بهتر است از آن ها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

نخ دندان مهم است چون از پوسیدگی دندان ها در طولانی مدت جلوگیری می کند. نخ دندان هایی که کمی ضخیم تر و مقاوم تر هستند می توانند مناسب باشند. مسواک باید نرم باشد و بهتر است به صورت دورانی حرکت دهید.

چک لیست مراقبت از لمینت دندان

نگهداری از لمینت ها، کار پیچیده و طاقت فرسایی نیست. فقط کافی است به نکات زیر توجه نمایید.

ردیفنوع مراقبت لمینت دندان
۱رعایت بهداشت دهان و دندان
۲اجتناب از دندان قروچه
۳دقت در هنگام جویدن
۴محافظت از دندان ها در مقابل ضربه و آسیب
۵مراقب لکه شدن آنها باشید.
۶چکاپ های منظم دندانپزشکی
۷ترک دخانیات
۸عدم استفاده ابزاری از دندان‌ها
۹دندان لمینت شده را جرم گیری نکنید.
۱۰خودداری از مصرف مایعات گرم و سرد پشت سر هم
۱۱عدم استفاده از نگین یا پیرسینگ روی دندان های لمینت شده

۱.بهداشت دهان و دندان را به طور روزانه رعایت کنید

اگر از قبل یک روتین بهداشتی دقیق و منظم برای مراقبت از دندان هایتان داشتید، احتمالا نیازی نیست برای نگهداری از لمینت دندان تان آن را تغییر دهید. فقط کافی است مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و با دهانشویه غرغره کنید.

  • مسواک بزنید: حداقل دو بار در روز با استفاده از یک خمیر دندان غیر ساینده و یک مسواک دستی یا برقی، دندان‌هایتان را مسواک بزنید (در حال ایده آل پس ازهر وعده غذایی).
  • نخ دندان بکشید: حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید تا ذرات غذای گیر کرده بین دندان هایتان خارج شود.
  • از دهانشویه استفاده کنید: یک یا دو بار در روز از یک دهانشویه ضدعفونی کننده برای شستشوی دهان تان استفاده کنید. یک دهانشویه بدون الکل انتخاب کنید زیرا قرارگیری بیش از حد لمینت در معرض الکل می تواند عامل باندینگی که لمینت ها را روی دندان های شما نگه می دارد، نرم کند. اگرچه این نرم شدن باعث افتادن لمینت ها نمی شود اما ممکن است آنها را بیشتر مستعد لکه شدن و صدمه دیدن سازد.

۲. از دندان قروچه اجتناب کنید

دندان قروچه (بروکسیزم) عبارت است از تمایل به فشردن یا ساییدن دندان ها به هم خصوصا در هنگام خواب و این، خبر بدی برای لمینت های شما است زیرا فشار زیادی روی آنها وارد می کند. در واقع این کار برای دندان ها و مفاصل فک شما نیز مضر است بنابراین اگر شک دارید که دندان قروچه می کنید، در اسرع وقت برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورت تشخیص این مشکل، یک نایت گارد برای شما تجویز خواهد شد تا به محافظت از لمینت های جدید و همچنین دندان های طبیعی تان در هنگام خواب کمک کند.

۳. در جویدن دقت کنید

لمینت ها بسیار بادوام هستند اما می توانند ترک بردارند و بشکنند. در حالیکه غذاهای معمولی غالبا مشکلی ایجاد نمی کنند اما بهتر است از جویدن چیزهای بیش از حد سفت مانند خودکار، ناخن، یخ و استخوان خودداری کنید.

۴. از لبخند خود محافظت کنید

فعالیت بدنی، بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است اما شرکت در ورزش هایی مانند بسکتبال، فوتبال، کشتی و سایر ورزش های پربرخورد می تواند سلامت لبخند جدید شما را به خطر بیندازد. برای محافظت از لمینت ها و دندان های طبیعی خود در برابر آسیب های احتمالی، یک محافظ ورزشی دهان تهیه کنید.

۵. مراقب لکه ها باشید

لمینت‌ها مانند دندان های طبیعی  می توانند لکه دار شوند بنابراین بهتر است مصرف غذاهایی که باعث تغییر رنگ آنها می شود را محدود کنید (به عنوان مثال قهوه، نوشابه های تیره، چای، سس سویا و انواع توت). سیگار کشیدن نیز می تواند باعث تیره شدن لمینت های شما شود بنابراین بهتر است این کار را ترک کنید.

۶. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

چکاپ های روتین دندانپزشکی برای افرادی که خواهان دندان های سالم هستند، ضروری است. مراجعه منظم به دندانپزشک (تقریبا هر شش ماه یک بار) به محافظت از دندان ها و لمینت های شما کمک خواهد کرد. زیرا این کار می تواند هر گونه مشکل احتمالی را به سرعت شناسایی کند و قبل از آنکه به مسئله بزرگتری تبدیل شود، آن را برطرف نماید. علاوه بر این، دندانپزشک در جلسات چکاپ از تجهیزات حرفه ای برای پولیش لمینت های شما و حفظ درخشش آنها استفاده خواهد کرد.

۷. دخانیات را ترک کنید

 مصرف دخانیات از چند جهت می ‌تواند برای لمینت های شما مضر باشد. استفاده از دخانیات می تواند احتمال پوسیدگی دندان های شما را افزایش دهد (برای درمان پوسیدگی دندان لازم است لمینت ها برداشته شوند)، به تحلیل بافت لثه منجر شود (شل شدن لثه، ماندگاری لمینت را کاهش می دهد) و لمینت های درخشان و سفید شما را تیره و لکه دار نماید.

۸. عدم استفاده ابزاری از دندان

برای مراقبت از دندان ها و لمینت های خود سعی کنید به هیچ وجه از دندان هایتان استفاده ابزاری نکنید. این بدان معنا است که از آنها برای باز کردن اشیاء، باز کردن گره های پلاستیک، شکستن فندق و پسته و غیره استفاده نکنید.

۹. دندان لمینت شده را جرم گیری نکنید

توصیه می شود دندان های لمینت شده خود را جرم گیری نکنید. چون این کار می تواند طول عمر لمینت شما را به مرور کاهش دهد. در عوض سعی کنید بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت نمایید تا تجمع پلاک های دندانی به حداقل برسد.

۱۰. خودداری از مصرف مایعات سرد و گرم پشت سر هم

برای محافظت از لمینت های خود در برابر ترک خوردن و کاهش حساسیت دقت نمایید که مایعات گرم و سرد را پشت سر هم مصرف نکنید. بی توجهی به این امر ساده می تواند دوام لمینت های شما را کاهش دهد.

۱۱. از پیرسینگ و نگین دندان استفاده نکنید

برای افزایش دوام لمینت‌ها توصیه می شود روی آنها از نگین یا پیرسینگ استفاده نکنید.

بهداشت دهان و دندان، اهمیت بالایی در مراقبت از لمینت دارد

رعایت بهداشت دهان و لبخندی زیبا

پیشگیری از بهتر از درمان است، اهمیت این موضوع را همه ما به خوبی درک کرده ایم، اینکه با رعایت بهداشت دهان و دندان بتوانیم از درد ها و هزینه های زیاد آینده پیشگیری کنیم و خود را درگیر دندانپزشکی نکنیم. پیشگیری از آسیب دیدن دندان ها و بهداشت دهان اصولی کاملا ساده دارد که در صورت رعایت کردن آنها هم از دندان های خود مراقبت کرده اید و هم دهان خود را از باکتری ها و خوراکی های جا مانده در آن که باعث بد بویی دنان نیز می شود، پاکسازی می کنید و نتیجه آن لبخندی زیبا، دندان های سالم و پاکیزگی دهان می باشد. اصول بهداشت دهان و دندان شامل موارد زیر است:

  • مسواک زدن صحیح
  • استفاده از نخ دندان پس از خودن غذا و خوراکی
  • استفاده کم اما منظم از دهان شویه ها
  • استفاده از خمیر دندان های فلوراید دار
  • رفع سریع پوسیدگی های دندان
  • رفع سریع مشکلات لثه

بهداشت دهان در کودکان:

  • برای بهداشت دهان کودک، منتظر تکمیل شدن همه ی دندان ها نباشید.
  • آموزش مسواک زدن به کودکان
  • عدم استفاده از قاشق خود برای غذا دادن به کودک
  • محدود کردن غذاهای شیرین و مضر

مسواک مناسب لمینت دندان

انتخاب مسواک مناسب در مراقبت بعد از لمینت دندان، بسیار مهم است. مسواک دستی باید دارای پرزهای نرم باشد. ثابت شده که مسواک های نرم به اندازه انواع سخت در از بین بردن پلاک ها و لکه های دندانی موثر هستند. ضمنا هر چه مسواک سفت تر باشد، احتمال آسیب رساندن به لثه اطراف دندان بیشتر خواهد بود. اگر لثه ها در این ناحیه عقب بروند، ممکن است ریشه دندان طبیعی و لبه لمینت نمایان شود. اگرچه این مسئله از نظر سلامتی مشکلی ایجاد نمی کند اما در هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است و برخی از افراد، این تفاوت رنگ بین لمینت و سطح ریشه را نمی ‌پسندند.

استفاده از یک مسواک برقی با موهای نرم نیز به شدت توصیه می شود. زیرا با این کار فشاری که شما هنگام مسواک زدن دندان های خود وارد می کنید، بهتر کنترل خواهد شد. این به معنای تمیز کردن موثر دندان ها و لمینت ها با وارد آمدن فشار کمتر به لثه های شما است. 

خمیر دندان مخصوص لمینت دندان

به منظور مراقبت از لمینت دندان خود لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برخی از خمیر دندان ها در واقع می توانند باعث ایجاد خراش های بسیار ریز روی لمینت های دندان شوند. در اینجا سه مورد از خمیر دندان هایی که برای دندان های لمینت شده توصیه می شوند را به شما معرفی می کنیم.

  • خمیر دندان ژله ای: بسیاری از خمیر دندان ها حاوی مواد خشن بوده اما خمیر دندان های ژلی بسیار ملایم تر هستند و معمولا برای افراد دارای لمینت و سایر ترمیم های دندانی توصیه می شوند. از خمیر دندان های حاوی پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین اجتناب کنید زیرا این مواد بسیار ساینده هستند و می توانند به لمینت های سرامیکی صدمه بزنند. خمیر دندان های ژله ای غیرساینده به حفظ ساختار ترمیم های دندانی کمک می کنند و لبخند شما را برای مدت طولانی تری سفید و روشن نگه می دارند.
  • خمیر دندان غیر سفید کننده: بسیاری از افرادی که لمینت نصب می کنند، این کار را برای پوشاندن لکه های تیره دندان هایشان انجام می دهند. بنابراین طبیعی است که بخواهند لبخند جدیدشان را روشن و سفید نگه دارند. برخی به اشتباه تصور می کنند که خمیر دندان های سفید کننده، بهترین راه برای رسیدن به این هدف هستند. در حالیکه این نوع خمیر دندان ها، لکه های روی دندان های طبیعی را برطرف می کنند اما برای درخشان تر کردن پرسلن یا سرامیک های دندانی شما هیچ کاری انجام نمی دهند. آنها در اکثر موارد حاوی موادی هستند که می توانند سطوح لمینت ها را خراش دهند و باعث کاهش درخشش طبیعی آنها شوند.
  • خمیر دندان حاوی فلوراید: این خمیر دندان ها نه تنها برای افراد دارای لمینت دندان بی خطر است بلکه به شدت توصیه می شود. در حالیکه خود لمینت ها در برابر پوسیدگی مصون هستند اما ساختار دندان های زیرین همچنان آسیب پذیر می باشند. فلوراید به سالم و محکم ماندن دندان ها کمک می کند و در نهایت عمر لمینت های شما را افزایش می دهد (زیرا در این صورت مجبور نخواهید بود برای ترمیم دندان های طبیعی خود، لمینت تان را تعویض کنید).

نحوه صحیح مسواک زدن دندان لمینت شده

تکنیک مناسب در هنگام استفاده از مسواک دستی، حداکثر حذف پلاک را بدون آسیب رسانی به لثه ها تضمین می کند. پرزهای مسواک باید با یک حرکت دایره‌ای در زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح دندان قرار بگیرند. از حرکت رفت و برگشتی در یک جهت استفاده نکنید زیرا این کار احتمالا به مرور زمان به لثه های شما آسیب می رساند و باعث تحلیل لثه می شود. همچنین برای دسترسی به نواحی بین دندان ها از حرکات عمودی ظریف استفاده کنید.

مطالعات نشان می دهد که حرکت ارتعاشی پرزهای مسواک های برقی می تواند تا چندین برابر یک مسواک دستی، پلاک های دندانی را از بین ببرد. صرفنظر از نوع مسواکی که انتخاب می کنید (دستی یا برقی)، مسواک زدن را با حوصله انجام دهید. هر بار مسواک زدن باید حدود دو دقیقه طول بکشد. حتما روالی برای مسواک زدن در نظر بگیرید که شامل کل دهان شما شود تا جایی از قلم نیفتد.

مراقبت های پس از تراش دندان

همانطور که می دانید، نصب لمینت روی دندان، حداقل در دو جلسه انجام خواهد شد. در جلسه اول، دندان های مورد نظر تراشیده و قالب گیری می شوند. از آنجا که آماده شدن لمینت ها حدود دو هفته طول می کشد، در این مدت از یک ترمیم موقت روی دندان ها استفاده خواهد شد تا از دندان های تراشیده شده محافظت شود. برای افزایش ماندگاری این ترمیم سعی کنید از جویدن غذاهای سفت و چسبنده خودداری نمایید. مسواک زدن منظم را فراموش نکنید. در مورد کشیدن نخ دندان، نظر پزشک را جویا شوید و در صورت تأیید او، این کار را به آرامی انجام دهید. همچنین به منظور کاهش حساسیت نسبت به گرما و سرما، در این مدت از مصرف غذاها و نوشیدنی های بسیار سرد یا بسیار گرم اجتناب نمایید.

ترمیم لمینت دندان

لمینت های پرسلن کاملا محکم هستند و اگر مراقبت از لمینت دندان را به درستی انجام دهید، به ندرت دچار شکستگی یا ترک خوردگی می شوند. با این حال در صورت جدا شدن یا آسیب دیدن لمینت خود در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. نحوه ترمیم لمینت به شدت آسیب وارد شده به آن بستگی دارد. در صورتی که لمینت افتاده شده کاملا سالم باشد، دندانپزشک پس از تمیز کردن مجددا آن را به دندان شما می چسباند. اگر لمینت سرامیکی شما دچار ترک خوردگی، لب پر شدن یا شکستگی جزئی شده باشد، دندانپزشک از یک لایه نازک لمینت برای ترمیم آن استفاده خواهد کرد. در مواردی که آسیب دیدگی شدید باشد، از روکش و بریج استفاده خواهد شد.

پشیمانی از لمینت دندان

«آیا ممکن است از نصب لمینت دندان پشیمان شوم؟» شما تنها کسی نیستید که این سوال را از خودتان می پرسید. اما جالب است بدانید اکثر افرادی که برای اصلاح لبخند خود از لمینت استفاده کرده اند، از این کار پشیمان نیستند. در واقع آنها بیشتر پشیمان هستند که چرا این کار را زودتر انجام نداده اند. لمینت ها می توانند احساس ناامنی و عدم اعتماد بنفسی که سال ها به خاطر نقایص ظاهری دندان هایتان تجربه می کردید را از بین ببرند.

اما بیایید صادق باشیم. لمینت یک روش برگشت ناپذیر است یعنی پس از برداشتن لمینت از روی دندان ها، آنها دیگر شکل طبیعی و اصلی خود را نخواهند داشت. چون برای نصب لمینت، مقداری از مینای دندان تراشیده شده است. اما اگر فکر می کنید که ممکن است با کدر و تیره شدن لمینت های خود دچار پشیمانی شوید، نگران نباشید. امکان برداشتن لمینت و تعویض آن با لمینت های دیگر یا کامپوزیت وجود دارد.

برخی از نگرانی های رایج بیماران در مورد لمینت ها از این قرار است:

  • آسیب به دندان های طبیعی: همانطور که گفته شد برای نصب لمینت ها (به جز انواع بدون تراش) مقدار کمی از مینای دندان تراشیده خواهد شد. بنابراین توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی، تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید.
  • هزینه بالا: اغلب اوقات بیماران نگران هستند که آیا هزینه بالای لمینت ها واقعا ارزشش را دارد! درست است که لمینت ها گزینه ارزان قیمتی محسوب نمی شوند اما بسیار بادوام هستند و می توانند تا سال ها زیبایی لبخند شما را حفظ کنند.
  • امکان سفید کردن لمینت ها وجود ندارد: متاسفانه پس از ساخته شدن لمینت ها، آنها دیگر قابل سفید شدن نیستند. ممکن است دندانپزشک برای رفع این مشکل به شما توصیه کند که قبل از لمینت کردن، دندان های طبیعی تان را سفید کنید. این کار باعث می شود که لمینت، هماهنگی بیشتری با دندان های اطراف داشته باشد و ظاهر طبیعی تری ایجاد کند.
  • مراقبت مداوم: در حالیکه مراقبت های بعد از لیمنت دندان ساده است اما باید به طور مداوم و منظم انجام شود زیرا پوسیدگی و حفره های دندانی همچنان می توانند در پشت لمینت های شما ایجاد شوند.
  • لکه شدن: برخی از افراد نگران هستند که ممکن است مجبور شوند برای جلوگیری از لکه شدن لمینت هایشان از مصرف بعضی غذاها یا نوشیدنی ها اجتناب کنند. درست است که لمینت ها می توانند لکه شوند اما به اندازه دندان های طبیعی مستعد لکه شدن نیستند و فقط کافی است مصرف غذاهای رنگی را کاهش دهید و پس از خوردن خوراکی های تیره، دهان خود را با آب بشویید.

عوارض لمینت دندان

در حالیکه لمینت های دندانی، مزایای بسیاری دارند اما می توانند عوارضی نیز به دنبال داشته باشند که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • لمینت ها دائمی و برگشت ناپذیر هستند.
  • تراشیدن مینای دندان برای نصب لمینت باعث حساس تر شدن دندان نسبت به گرما و سرما می شود.
  • لمینت ها بسیار نازک هستند بنابراین مستعد آسیب دیدگی می باشند.
  • لمینت ها در مقایسه با تاج ها و بریج های دندانی، عمر کوتاه تری دارند.
  • لمینت ها برای دندان های بسیار آسیب دیده و به شدت نامرتب، مناسب نیستند.
  • لمینت های مرغوب در مقایسه با سفید کردن دندان و سایر پروسه های دندانپزشکی زیبایی، یک گزینه گران قیمت محسوب می شوند.
  • احتمال بروز واکنش آلرژیک یا التهاب لثه وجود دارد.
  • اگر لمینت به درستی روی دندان نصب نشود، می تواند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • لمینت ها قابل سفید کردن نیستند بنابراین در صورت تغییر رنگ (به علت مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های تیره)، تنها راه حل تعویض آنها است.

چکاپ دندان، بهترین روش جلوگیری از آسیب دیدن لمینت دندان

چکاپ دندان

مراجعات منظم نزد دندانپزشک می تواند احتمال ابتلای فرد به انواع بیماری های دهان و دندان به کمترین میزان ممکن برساند. در واقع پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های دهان و دندان را می توان از علت های اصلی چکاپ های ماهانه دندان است. همین که از وقوع پوسیدگی، بیماری های لثه و عفونت های دندانی پیشگیری کنیم، قدم بزرگی در مراقبت از لمینت دندان برداشته ایم. از بهترین مزایای چکاپ دندان، شامل موارد زیر میباشد:

  • سرطان دهان،
  • خشکی دهان،
  • پوسیدگی دندان،
  • پوکی دندان،
  • عفونت دندان،
  • و آسیب دیدن جدی مینای دندان به دلایل مختلف.

اگر از دسته افراد زیر هستید، چکاپ دندان را بسیار جدی بگیرید:

  • از بیماری های خاص دهانی رنج می برند،
  • اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت نمیکنند،
  • افرادی که مشکلات لثه و پوکی استخوان فک دارند،
  • و همچنین کودکانی که دوره ریختن دندان شیری را سپری می کنند.

عادات نادرست استفاده از دندان، دشمن لمینت دندان

خورد کردن یخ با دندان، باعث آسیب به لمینت می شود

شاید همه ما عادت هایی داریم که بدون اطلاع از اینکه باعث خراب شدن دندان های‌مان ‌شود، آن را به صورت مداوم تکرار می‌کنیم و از عاقبت کار خود خبر نداریم، بهتر است همین الان که هنوز دیر نشده و دندان های شما آسیب جدی از عادت بد خوردن، آشامیدن و جویدن خود ندیده اند، به خوبی با آن ها آشنا شوید و هر کدام را که شما بزرگسالان یا کودکانتان انجام می دهید را کنار بگذارید. اگر می خواهید بیشترین استفاده را از لمینت دندان داشته باشید، عادات اشتباه را جهت مراقبت از لمینت دندان، ترک کنید.

بدترین عادات نادرست استفاده از دندان، که ممکن است به خود دندان و لمینت آن آسیب بزنند، شامل موارد زیر می باشند:

  • دندان قروچه
  • جویدن یخ
  • جویدن ناخن ها
  • جویدن مداد
  • پیرسینگ زبان
  • مسواک زدن های سخت
  • فشار آوردن به دندان ها
  • مصرف زیاد نوشابه

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول مراقبت از لمینت دندان

۱. آیا لمینت برای دندان های نامنظم و کج مناسب است؟

این امر به میزان کجی و نامنظمی دندان ها بستگی دارد. اگر دندان های شما به میزان جزئی نامنظم هستند، دندانپزشک می تواند از لمینت برای بهبود ظاهر آنها استفاده کند. اما در موارد شدید به هم ریختگی دندان ها لازم است حتما ارتودنسی انجام شود.

۲. برای اصلاح طرح لبخند لازم است چند دندان لمینت شوند؟

تعداد دندان هایی که نیاز به لمینت دارند، به وضعیت فعلی خط لبخند شما و شرایط دندان هایتان بستگی دارد اما به طور کلی اگر خواهان لبخند هالیوودی هستید، معمولا لازم است ۸ دندان جلویی شما لمینت شوند. 

۳. چرا برخی افراد پس از لمینت دچار پوسیدگی دندان می شوند؟

اول از همه باید بدانید که خود لمینت باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بلکه علت این امر در اکثر مواقع عدم تبحر و مهارت کافی دندانپزشک است. به عنوان مثال اگر پزشک تان لبه های دندان را کمتر یا بیشتر از حد معمول تراش دهد، لبه های لمینت با دندان طبیعی شما تطابق نداشته باشند یا پولیش به طور صحیح انجام نشود، احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد.

۴. آیا لمینت دندان یک درمان برگشت ناپذیر است؟

به سبب اینکه بخشی از مینای دندان را تراش می دهند پس از حذف لمینت ها امکان استفاده از دندان ها وجود ندارد پس برگشت ناپذیر است اما در روش های « لمینت بدون تراش » و« لمینت متحرک دندان» چنین چیزی صدق نمی کند.

۵. آیا لمینت دندان باعث خرابی دندان می شود؟

بله ممکن است. اگر این درمان نزد پزشک متخصص انجام نشود و مراحل نصب آنطور که باید صورت نگیرد می تواند به دندان های زیرین آسیب بزند پس سعی کنید به یک دندانپزشک متخصص و معتمد مراجعه کنید.

حرف آخر

اگر می خواهید ظاهر لبخند خود را بهبود ببخشید، بی شک لمینت ها گزینه مطمئنی برای این منظور هستند. با این حال برای حداکثر بهره مندی از مزایای آنها لازم است اصول مراقبت از لمینت دندان را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که لمینت ها مانند سایر چیزها برای همیشه ماندگار نیستند و پس از یک دوره مشخص باید تعویض شوند اما با انجام مراقبت های بعد از لمینت دندان، شما می توانید دوام آنها را به حداکثر برسانید.