یکی از دغدغه هایی که همواره ذهن متقاضیان ونیر کامپوزیت را مشغول میکند، مسأله ی طول عمر کامپوزیت دندان است.

وقتی دندان ها نامنظم باشند؛ روی هم قرار بگیرند یا دندانی نسبت به دندان های مجاورش بلندتر یا کوتاه تر باشد، یکی از روش های علمی و پر کاربرد برای رفع این عیوب کامپوزیت دندان است. کامپوزیت یک روش غیر تهاجمی است؛ به این معنا که بدون آسیب به دندان های مجاور می تواند بدرنگی و شکستگی های جزئی دندان را اصلاح و ظاهر دندان ها را باهم هماهنگ سازد. برخلاف لمینت ها، برای نصب کامپوزیت نیاز به تراشیدن بخشی از مینای دندان نیست به همین دلیل است که این روش غیر تهاجمی و محبوب است. به غیر از این مورد این دو روش تفاوت های دیگری هم دارند که میزان هزینه، طول درمان و … از جمله ی این فاکتور هاست.

طول عمر کامپوزیت دندان، طبق استاندارد های دندانپزشکی، از ۵ تا ۱۰ سال برای برند های مختلف آن اعلام شده است. اما باور داشته باشید که طول عمر کامپوزیت، بیشتر به مراقبت های شما از دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. با ما همراه باشید تا آنچه باید در رابطه با افزایش عمر کامپوزیت بدانیر را در اختیار شما قرار دهیم.

کلینیک تخصصی کامپوزیت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

نمونه کار کامپوزیت دندان کلینیک سریتا

از کامپوزیت دندان برای چه اهدافی استفاده می شود؟

  • اصلاح طرح لبخند
  • اصلاح ظاهر دندان
  • بستن فواصل جزئی بین دندان
  • اصلاح بد رنگی دندان
  • ردیف کردن دندان های بلند و کوتاه
  • اصلاح شکسته شدن بخشی از دندان
  • پر کردن سطح دندانی که نسب به دندان های مجاورش کمی عقب تر است.

بیشتر بدانید: تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

کامپوزیت ها مادام العمر نیستند اما عواملی وجود دارد که تاثیر مستقیم و به سزایی روی دوام و ماندگاری کامپوزیت ها دارند. این عوامل قابل کنترل و مدیریت هستند به این معنا که اگر به آنها توجه شود می توان عمر مفید کامپوزیت را افزایش داد. میزان تجربه و دقت دندانپزشک در نحوه ی نصب کامپوزیت، جنس کامپوزیت ها و ترمیم آن ها از عوامل مهم به شمار می روند.

اگر به خوبی از کامپوزیت ها نگهداری شود ۷ تا ۱۰ سال می توانند ماندگار باشند.دو عامل اصلی وجود دارد که سهم زیادی در تعیین طول عمر کامپوزیت دندان دارند؛ یکی مهارت دندان پزشک و دیگری انجام مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت به صورت صحیح است. اما علاوه بر این ها عوامل تاثیر گذار دیگری هم وجود دارد که بدان ها اشاره خواهیم کرد.

قبل و بعد کامپوزیت در کلینیک سریتا

کامپوزیت چند سال دوام دارد

رزین کامپوزیت قادر است به راحتی به مینای دندان بچسبد و برای قرار دادن یک پرکننده کامپوزیت نیازی نیست مقدار زیادی از ساختار طبیعی دندان برداشته شود. به علاوه پس از قرار گرفتن، پرکننده های کامپوزیت نیز مانند پرکننده های فلزی خورده یا منبسط نمی شوند. هم این عوامل دست به دست هم داده تا طول عمر کمتری نسبت به پرکننده های آمالگام (فلز) داشته باشند یعنی چیزی حدود ۵ تا ۷ سال دوام خواهند داشت. با این وجود گاهی ما شاهد دوام بسیار بیشتر از آنها هستیم.

با این حال، زیبایی پرکننده های کامپوزیت این است که می توان آنها را به راحتی تعمیر و اضافه کرد. این بدان معناست که اگر یک قطعه شکسته شود، می‌توانیم به سادگی آن را به جای جایگزین  و یا دوباره به آن اضافه کنیم. به طور کلی طول عمر کامپوزیت دندان توسط عواملی مانند موارد زیر تعیین می شود:

  • محل قرارگیری کامپوزیت در دهان
  • عادات بهداشت دهان و دندان فرد
  • رژیم غذایی
  • بروز دندان قروچه

عواملی که طول عمر کامپوزیت را افزایش می دهد

اینفوگرافیک عوامل موثر در طول عمر کامپوزیت دندان

۱. مهارت دندانپزشک

شاید بهتر می بود که جنس مواد کامپوزیت را جز یکی از آن دو عامل مهم تر بیان می کردیم اما شایان ذکر است که اگر یک دندانپزشک مهارت و تجربه ی لازم را داشته باشد می داند که برای یک بیمار از چه نوع کامپوزیتی باید استفاده کند تا بهترین نتیجه حاصل شود. ضمن اینکه اگر از بهترین نوع کامپوزیت هم استفاده شود اما دندانپزشک نصب کامپوزیت را با کیفیت مطلوب انجام ندهد درمان کامپوزیت با شکست مواجه خواهد شد. برای همین است که گفته می شود مهارت دندانپزشک به مراتب یک عامل مهم تر و تعیین کننده تر است.

بیشتر بدانید: کامپوزیت بهتر است یا ایمپلنت؟

۲. نصب کامپوزیت

نصب کامپوزیت در میزان طول عمر کامپوزیت دندان از اهمیت زیادی برخوردار است. کامپوزیت دندان اینطور نیست که از قبل در لابراتوار ها ساخته شده و آماده نصب باشد. مواد کامپوزیت باید به دقت و ظرافت تمام روی دندان مورد نظر چسبانده و شکل داده شود یعنی مهارت زیادی از جانب دندانپزشک را طلب می کند. دندانی که قرار است کامپوزیت شود باید قبل از نصب کامپوزیت کاملا از پلاک ها و باکتری های موجود پاک شود.

۳. ترمیم کامپوزیت

کامپوزیت ها بر اثر جویدن و گاز گرفتن ساییده می شوند که باعث می شود نیاز به ترمیم داشته باشند. اما این ترمیم ها باید به صورت منظم انجام شود تا از پوسیدگی و خراب شدن کامپوزیت و حتی دندان زیر آن جلوگیری شود.

مراقبت از کامپوزیت، جهت افزایش طول عمر
از عواملی که در طول عمر کامپوزیت دندان بیشترین تاثیر را دارد، مراقبت های بعد از آن است.

۴. انجام مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

  • مسواک را روزانه حداقل دو بار و ترجیحا بعد آشامیدن و خوردن خوراکی های رنگی انجام دهید.
  • طبق نظر و تجویز پزشک از دهان شویه ها استفاده کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات تا حد امکان کاهش دهید و حتی قطع کنید.
  • از خوردن و آشامیدن خوراکی های رنگی برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ها جلوگیری کنید.

چه زمانی باید کامپوزیت را ترمیم کرد؟

یکی از اقدامات لازم در جهت افزایش طول عمر کامپوزیت ها انجام ترمیم و پولیش کامپوزیت ها به صورت منظم و دوره ای است. شفافیت کامپوزیت ها با گذشت زمان و بر اثر تجمع پلاک ها کم و کمتر میشود. بنابراین زمانی که فرم و رنگ کامپوزیت ها تغییر می کند؛ شکسته، ساییده و بد رنگ می شوند هشداری است که به شما می گوید دندان های شما نیاز به ترمیم دارد.

ترمیم کامپوزیت دندان به جهت افزایش طول عمر کامپوزیت ضروری است

به همین دلیل است که حداقل هر ۶ ماه یکبار ترمیم را انجام دهید تا براق و صاف شوند. پولیش کامپوزیت ها مهم است چون اگر انجام نشود باعث آسیب به بافت های مجاور می شود. سوزش و التهاب لثه، سایش بیشتر و پوسیدگی از جمله عوارض عدم ترمیم به موقع کامپوزیت هاست.

توصیه ما

همواره توصیه می شود که به محض وارد آمدن هرگونه آسیب به کامپوزیت ها به دندانپزشک مراجعه کنید اما اگر به هر دلیلی امکان مراجعه برای شما فراهم نبود یک سری اقدامات اولیه ی لازم را باید انجام دهید تا از آسیب بیشتر و ایجاد عفونت جلوگیری شود. از جمله ی این اقدامات:

  • بخش شکسته شده ی کامپوزیت را از دهان خارج کنید و قورت ندهید.
  • برای رعایت هر چه بیشتر بهداشت روزانه حداقل ۲ بار آب نمک قرقره کنید.
  • مراقب کامپوزیت آسیب دیده باشید و سعی کنید به هنگام جویدن یا گاز زدن به آن فشاری وارد نکید.
  • شکاف ایجاد شده روی کامپوزیت را حتما بعد از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید تا باقیمانده های غذایی در آن جمع نشوند.
دندانپزشک کامپوزیت سریتا در حال کار

فاکتور های مهم در ماندگاری کامپوزیت دندان

همه چیز در زندگی تاریخ انقضا دارد و کامپوزیت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست! همانطور که پیشتر هم به این موضوع اشاره کردیم، به طور معمول طول عمر پرکننده کامپوزیت بین ۵ تا ۷ سال طبیعی است، اما با رعایت یکسری نکات و مراقبت ها می توان طول عمر کامپوزیت دندان را افزایش داد. عواملی که می تواند ماندگاری کامپوزیت دندان را دستخوش تغییر کند، شامل موارد زیر می شود:

مقاومت فشاری

مقاومتی است که جنس ماده کامپوزیت در برابر شکستن تحت فشار از خود نشان می دهد. این امر به ویژه در ترمیم دندان های خلفی اهمیت دارد.

سازگاری و جابجایی

این موضوع که کامپوزیت چقدر با دیواره های آماده سازی شده دندان سازگار می شود نیز از جمله عواملی است که می تواند ماندگاری کامپوزیت دندان را کم یا زیاد کند. دیدن نتایج نهایی خود در رادیوگرافی به نشان دادن میزان موفقیت دندانپزشک در این زمینه کمک می کند. 

شفافیت

از آنجایی که مواد پرکننده متنوع و زیادی به بازار سرازیر می شوند، شفافیت بالاتری را در ترمیم های خود خواهید دید. کامپوزیت ها باید شفاف باشند تا در یک لایه با اعماق بیشتر عمل کنند.. بسته به نیازهای زیبایی شناختی و موقعیت دندان در دهان، این عامل می تواند بر انتخاب مواد تأثیر بگذارد.

جریان پذیری

این که مواد کامپوزیت تا چه مقدار و میزانی می توانند به دیواره های آماده سازی و کف پالپ جریان پیدا کنند نیز از جمله عوامل موثر در طول عمر کامپوزیت دندان است.

انقباض

اصلی ترین عامل محدود کننده در اثربخشی طولانی مدت و طول عمر یک کامپوزیت، میزان انقباض در حین پلیمریزاسیون است. انقباض همچنین منجر به مهر و موم ضعیف حاشیه ای، پتانسیل بالاتر پوسیدگی عود کننده و رنگ آمیزی می شود.

پولیش پذیری

کامپوزیت های ریز پر شده و کامپوزیت های هیبریدی قابلیت پرداخت بالایی دارند. کامپوزیت های نانو پر شده جدیدتر حتی قابلیت پرداخت بیشتری نسبت به هیبریدها دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این مواد به خوبی جلا پیدا کرده و درخشندگی خود را در طول زمان حفظ می کنند.

مراقبت های بعد از کامپوزیت؛ اصلی ترین عامل در طول عمر کامپوزیت

انجام مراقبت های لازم باعث افزایش طول عمر کامپوزیت می شود

نگهداری از کامپوزیت ها و انجام مراقبت های لازم و هم چنین انجام ندادن برخی از موارد می تواند طول عمر کامپوزیت ها زیاد کند. از جمله اقدامات لازم در افزایش
از مسواک و خمیر دندان مخصوص کامپوزیت برای بهداشت دندان های کامپوزیت شده استفاده کنید.

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مسواک را روزانه حداقل دو بار و ترجیحا بعد آشامیدن و خوردن خوراکی های رنگی انجام دهید.
  • طبق نظر و تجویز پزشک از دهان شویه ها استفاده کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات تا حد امکان کاهش دهید و حتی قطع کنید.
  • از خوردن و آشامیدن خوراکی های رنگی برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ها جلوگیری کنید.
  • از دندان های خود استفاده ابزاری نداشته باشید
  • عادات غلط استفاده از دندان را رها کنید، مانند جویدن ناخن

عوارض کامپوزیت چه تأثیری بر طول عمر آن دارد؟

  • شکسته شدن کامپوزیت
  • زرد و تیره شدن رنگ آن
  • حساس شدن دندان ها نسبت به سرما و گرما
  • پوسیده شدن دندان
  • التهاب بافت لثه

موارد بالا نمونه هایی از عوارض کامپوزیت دندان هستند. کنترل این عوارض در دستان شماست. از کامپوزیت ها مراقبت کنید، اصول بهداشت دهان و دندان را به صورت کامل و منظم انجام دهید، ترمیم دوره ای کامپوزیت را جدی بگیرید. مدیریت و انجام مراقبت ها احتمال بروز عوارض کامپوزیت را کاهش و به مراتب طول عمر کامپوزیت ها افزایش می یابد.

طول عمر کامپوزیت دندان جلو

عمر کامپوزیت دندان های جلو

گاهی پیش می آید که بیمار تمایل و نیاز ندارد که همه دندان های خود را کامپوزیت کند و تنها یک یا چند دندان جلو را کامپوزیت می کند تا تنها خط لبخند را اصلاح کند. کامپوزیت های دندان متاسفانه به مرور زمان و در اثر جویدن و گاز گرفتن تحت فشار قرار می گیرند و دچار ساییدگی می شوند به همین دلیل است که از آن تنها برای اصلاح طرح لبخند و ظاهر دندان هاست که استفاده می شود و باز به همان دلیل است که کامپوزیت ها اغلب در دندانهای پیشین ( جلو) به کار برده می شوند. در مورد طول عمر کامپوزیت دندان جلو هم باید گفت که همان شرایط و موارد ذکر شده صدق می کند.

نکته قابل توجه در طول عمر کامپوزیت دندان این است که این ماده به سختی دندان های طبیعی شما نیست. به مرور زمان ممکن است فرسوده شود، از بین برود، بشکند یا روی آن لکه ایجاد شود. همه این مسائل بر طول عمر آن تاثیر می گذارد. یکی دیگر از عواملی که روی ماندگاری کامپوزیت تاثیر گذار است، محل قرار گیری دندان شما است. برای مثال کامپوزیت روی دندان های خلفی یا عقب یا روی دندان های کناری شما احتمالاً بیشتر از کامپوزیت روی دندان های جلویی شما دوام می آورد. این به این دلیل است که دندان های جلویی معمولاً بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند و در نتیجه آسیب پذیر تر هستند و با سرعت بیشتری تغییر رنگ می دهند.

طول عمر کامپوزیت ای پی اس

کامپوزیت ای پی اس یکی از انواع کامپوزیت است که با ذرات سرامیکی ترکیب می شود. این روکش سرامیکی وجه تمایز این نوع کامپوزیت با دیگر انواع آن است. این ترکیب می تواند تا حد زیادی استحکام و طول عمر کامپوزیت ای پی اس را افزایش می دهد.

با به کارگیری این نوع کامپوزیت، روند ترمیم و اصلاح دندان ساده تر می شود و کاربرد آن نیز بیشتر می شود. استحکام، مقاومت در برابر شکست، تیرگی، شفافیت، صیقل پذیری و هندلینگ در این کامپوزیت بالاتر است که تمام این عوامل مستقیماً روی طول عمر کامپوزیت ای پی اس تاثیر مثبت دارند.

علاوه بر آن این امکان را به دندانپزشک می‌ دهد که حداکثر نتایج زیبایی را با اطمینان حاصل کند و کامپوزیتی را برای بیمار انجام دهد که سال ‌ها دوام می‌ آورد.

اما باز هم سایر عوامل ذکر شده در بخش های قبلی هم مانند مراقبت های لازمه، ترمیم منظم کامپوزیتها، مهارت دندانپزشک و… در ماندگاری کامپوزیت ها تاثیر مستقیم دارند.

طول عمر کامپوزیت بیشتر است یا ارتودنسی؟

ارتودنسی یک درمان دائمی است اما کامپوزیت حداکثر یک دهه ماندگار است

شاید از خود بپرسید کامپوزیت و ارتودنسی چه ارتباطی باهم دارند که طول عمر آن ها باهم مقایسه می شود؟ خوب است بدانید که در زمانی که ناهنجاری های دندان بسیار جزئی باشد، یکی از درمان های پیشنهادی به جای ارتودنسی کردن، کامپوزیت دندان هاست. حتما با درمان ارتودنسی آشنا هستید اما برای درک بهتر به توضیح مختصری از آن می پردازیم.

ارتودنسی دندان درمانی برای رفع ناهنجاری های فک و دندان هاست. در ارتودنسی از بریس هایی برای حرکت دندان ها استفاده می شود. بریس ها از تعدادی براکت (نگین هایی که روی دندان ها نصب می شوند) و سیم اتصال تشکیل شده که فشار وارد شده از سمت براکت ها سبب حرکت دندان ها و هدایتشان به موقعیت صحیح می شود.

در مورد اینکه کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی؟ باید گفت که هر کدام از این ها مزیت های خاص خود را دارند و با توجه به تفاوت هایی که دارند و هم چنین شرایط بیمار تصمیم گیری می شود که کدام درمان به کار گرفته شود. ارتودنسی و کامپوزیت در مواردی چون طول عمر، طول درمان، هزینه و.. باهم تفاوت دارند.

اگر بخواهیم طول عمر کامپوزیت و ارتودنسی را در مقام قیاس قرار دهیم باید بگوییم که ارتودنسی دندان از آن جهت که مشکلات دندانی را به صورت ریشه ای و از طریق تغییر ساختار دندان ها رفع می کند، یک درمان دائمی محسوب می شود که اگر مراقبت های لازم بعد از آن به صورت صحیح انجام شود، می توان گفت که ارتودنسی یک درمان دائمی و بدون بازگشت است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

۱. آیا کامپوزیت دندان به دندان های طبیعی آسیب می زند؟

خیر. کامپوزیت نیاز به تراش دندان ندارد، برای نصب وقرار گیری به دندان های مجاور آسیب نمی زند پس کاملا غیر تهاجمی است اما مراحل انجام کامپوزیت باید توسط یک دندانپزشک با تجربه انجام شده و مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت به درستی انجام شود تا از بروز از هر گونه آسیب از جمله پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

۲. آیا می توانیم از کامپوزیت دندان به صورت دائمی استفاده کنیم؟

اینکه بگوییم کامپوزیت مادام العمر است یا خیر، کاملا به شما بستگی دارد. جنس کامپوزیت، مهارت دندانپزشک و رعایت مراقبت های بعد از کامپوزیت می تواند در افزایش طول عمر کامپوزیت بسیار موثر باشد.

۳. آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

در طول پر کردن کامپوزیت و در صورت نیاز به حذف پوسیدگی، توصیه می کنیم که حتماً از بی حس کننده استفاده کنید. اگر بی حس کننده موضعی را انتخاب کنید، در حین پرکردن احساس درد نخواهید کرد. وقتی کامپوزیت دندان شما تمام شد و بی حسی موضعی از بین رفت، طبیعی است که دندان حتی برای چند هفته کمی حساس باشد. در این صورت می توانید از خمیر دندان مناسب حساسیت دندان استفاده کنید که به حل حساست و درد دندان شما کمک می کند.

۴. روند کامپوزیت دندان چقدر طول می کشد؟

این بستگی به کاری دارد که انجام داده اید، اما به طور کلی، کامپوزیت دندان نسبت به سایر انواع پر کردن بیشتر طول می کشد. به این دلیل که برای انجام کامپوزیت چندین مرحله وجود دارد و همچنین آنها در لایه های مختلف روی دندان قرار می گیرند و هر لایه جداگانه تنظیم می شود. تعمیر یک تراشه کوچک و ساده ممکن است تنها ۲۰ دقیقه طول بکشد اما یک روکش کامپوزیت دست ساز سفارشی ممکن است یک ساعت یا بیشتر هم طول بکشد.

۵. آیا کامپوزیت های دندان به راحتی می شکنند؟

به طور کلی می توان گفت که کامپوزیت قوی است؛ هرچند که به اندازه آمالگام استحکام در برابر خردشدگی ندارد، اما به اندازه کافی برای تحمل فشارهای معمول وارده در هنگام گاز گرفتن، مناسب است. اما از آنجایی که به دندان می‌ چسبد، به طور کل دندان قوی ‌تر می شود و در برابر شکستن بسیار مقاوم‌تر از دندان شما با پر کردن آمالگام نقره‌ای است.

کلینیک سریتا

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.