زمانی که سخن از اصلاح دندان ها به میان می آید، روش ارتودنسی و کامپوزیت، راه حل هایی هستند که ممکن است به ذهنتان خطور کند. ارتودنسی و کامپوزیت دندان درمان های متفاوت از هم هستند. اما این بدان معنی نیست کاملا بی ربط به هم باشند. ارتودنسی و کامپوزیت در مواردی مانند بستن فاصله بین دندان ها، می توانند مکمل یکدیگر باشند. ممکن است در شرایطی هم زمان برای یک بیمار از هر دو روش برای درمان استفاده شود مانند اصلاح طرح لبخند.

در شرایطی که باید نوع درمان بیمار انتخاب شود، لازم است مواردی مانند نوع مشکل دندانی، انتظارات بیمار، مزایا و معایب هر یک از روش های درمانی و … بررسی شوند و با توجه به آن ها بهترین روش استفاده شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کامپوزیت و ارتودنسی روش های درمانی هستند که موقعیت، فرم و رنگ دندان را بهبود می دهند. اما مهم است که مشخص شود هدف بیمار از درمان، بهبود کدام یک است و اینجاست که تفاوت های میان ارتودنسی و کامپوزیت روشن و تصمیم گیری آسان تر می شود. برای مثال در زمانی که میزان کجی دندان ها زیاد است، قطعا بهترین روش درمانی، ارتودنسی است. در ادامه تفاوت های میان کامپوزیت و ارتودنسی بیان می شود.

تفاوت و مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی دندان
مقایسه ارتودنسی و کامپوزیت دندان در کنار هم

کامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسی

در ابتدا به تعریف مختصری از هرکدام می پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان روشی است برای مرتفع ساختن مشکلات دندانی از قبیل؛ بدرنگی، بدشکلی و فضای خالی میان دندان ها. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد اما خوب است بدانید که یک روش غیر تهاجمی و ساختار فک و دندان های مجاور بدون تغییر باقی خواهد ماند و فقط به مقدار بسیار کمی سطح دندان را تراش می دهند تا مواد چسبی کامپوزیت به خوبی روی سطح دندان قرار گیرد. کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به کامپوزیت ماکروفیل، میکروفیل و نانو کامپوزیت اشاره کرد و تفاوت اصلی میان این ها، در سایز ذرات هر یک است که بالطبع تفاوت های دیگر چون استحکام، نحوه ترمیم و ظاهر را نیز سبب می شود.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی؛ درمانی برای رفع عیوب ظاهری و ساختار دندان ها

ارتودنسی دندان ساختار فک و دندان ها تغییر می دهد به طوریکه هم ظاهر دندان ها و هم ساختار و عملکرد آن ها را بهبود می دهد. تغییر موقعیت دندان ها در ارتودنسی از طریق فشار هایی که به وسیله بریس ها به دندان وارد می شود، صورت می گیرد. انواع مشکلات دندان مانند اوربایت ، آندر بایت و دیپ بایت با ارتودنسی درمان می شوند. ارتودنسی به روش های متفاوتی انجام می شود که متناسب با شرایط بیمار یکی از این روش ها انجام میشود.

نمونه کار کامپوزیت دندان قبل و بعد از کامپوزیت

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی

برای بررسی این موضوع که ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت  بد نیست در مورد ویژگی ها و البته تفاوت های این دو روش بیشتر بدانیم تا بتوانیم مقایسه بهتری از این دو درمان داشته باشیم. درمان ارتودنسی می ‌تواند مشکلات درمانی مورد نیاز در دندان ها و فک کمک کند و صرافاً راه حلی برای زیبایی نیست، اما محدودیت ‌هایی هم دارد. در بحث زیبایی و اصلاح خط لبخند از این روش می توان استفاده کرد تا دندان های کج و شلوغ را صاف کند، اما نمی تواند ظاهر خود دندان ها را تغییر دهد. به معنای دیگر اگر دندان‌های شما قبل از درمان لکه ‌دار، شکسته یا بدشکل شده باشد، پس از درمان با ارتودنسی به همان شکل سابق باقی خواهند ماند، فقط کمی صاف تر!

اما برای بیمارانی که به دنبال اصلاح خط لبخند و دندان های زیبا هستند، کامپوزیت دندان بدون شک انتخاب بهتری است. این روش برای ترمیم و رفع ظواهر و نواقص دندان و خط لبخند است؛ در حقیقت روشی تام و تمام برای زیبایی. این روش با تغییر شکل دندان ها، همرنگ و هم شکل با دندان های طبیعی فرد می شود و از این حیث لبخندی زیبا را تقویت می کند. به علاوه نتایج فوق العاده طبیعی و طولانی مدت و همچنین کاملاً برگشت پذیر است. 

سرعت درمان در کامپوزیت بسیار سریعتر از ارتودنسی است اما از لحاظ ماندگاری باید به این موضوع اشاره کرد که ماندگاری ارتودنسی می تواند مادامالعمر باشد در حالیکه کامپوزیت ها در صورت رعایت مراقبت های لازم بین ۵ تا نهایتاً ۱۰ سال دوام خواهند داشت.

برای تصمیم گیری راحت تر به هنگام انتخاب بین کامپوزیت و ارتودنسی باید این دو را از لحاظ یک سری فاکتور ها باهم قیاس کرد.۴ تفاوت اصلی را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • نحوه عملکرد

یکی از فاکتور های تصمیم گیری در مورد اینکه کامپوزیت بهتر است یا ارتودنسی بررسی عملکرد هرکدام است. با توجه به نحوه عملکرد کامپوزیت و ارتودنسی و همچنین بسته به نوع و شدت مشکل دندان بررسی می کنیم که هرکدام در مورد موقعیت، فرم و رنگ دندان چه تغییراتی را ایجاد می کنند. آنگاه با در نظر گرفتن هدف و انتظار بیمار می توان درمان مناسب را برگزید.

  • موقعیت دندان

در موارد کجی دندان، جلوتر یا عقب تر قرار گرفتن دندان نسبت به جایگاه درستش درمان ارتودنسی می تواند راه حل باشد اما در صورتی که میزان کجی دندان خیلی کم باشد، از کامپوزیت هم می توان استفاده کرد. اما در صورتیکه ناهنجاری و انحراف دندان ها شدید باشد مناسب ترین روش همان ارتودنسی است. در مورد ناهنجاری های فک هم، بنابر تعریفی که از درمان ارتودنسی بیان کردیم، بهترین گزینه، ارتودنسی است.

  • فرم و شکل

اگر دندانی شکسته یا لب پر شده باشد، با دندان های مجاور هم تراز نیست و باید عرض و ارتفاع تغییر کند یا فواصل بین دندانی وجود دارد. در چنین حالتی با توجه به آنچه که در مورد ارتودنسی گفته شد، نمیتواند راه حل مناسب باشد بنابراین برای کامپوزیت دندان راهی است برای رفع این دسته از عیوب ظاهری دندان.

  • رنگ دندان
کامپوزیت یکی از راه های تغییر رنگ دندان

زمانی که بهبود رنگ دندان ها مدنظر باشد، درمان پیشنهادی کامپوزیت است چون ونیر کامپوزیت است که می تواند حتی در صورتی که دندان به شدت پوسیده و سیاه باشد را ترمیم کند و به لحاظ ظاهر بهبود ببخشد. البته برای تغییر رنگ دندان جرمگیری و بلیچینگ نیز می توانند انجام شوند اما در صورتی که موثر واقع نشد درمان پیشنهادی کامپوزیت است.

طول عمر و ماندگاری

در مورد طول عمر و ماندگاری باید عوامل تاثیر گذار مانند نحوه نصب و عمل به نکات مراقبتی را بررسی کرد.

  • عمل به نکات مراقبتی لازم

نحوه مراقبت از دندان ها بعد از کامپوزیت و ارتودنسی تاثیر مستقیم در طول عمر و ماندگاری آن ها دارد. نکات مراقبتی را جدی بگیرید. مثلا در مورد طول عمر ارتودنسی برای جلوگیری از بازگشت درمان، از ریتینر استفاده کنید. از نخ دندان و مسواک های مخصوص ارتودنسی بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید.
به طور کلی نمی توان طول عمر مشخصی را اعلام کرد چون در بیماران مختلف بسته به میزان مراقبت هایشان متفاوت است. در این صورت طول عمر کامپوزیت دندان می تواند ۷ تا ۱۰ سال و ارتودنسی در بعضی موارد دائمی است.

  • نحوه نصب

در مورد کامپوزیت دندان اگر فرآیند نصب با کیفیت مطلوب انجام نشود، با گذشت مدت کوتاهی ممکن است خراب شود. ونیر کامپوزیت باید طوری به سطح دندان بچسبد که با مینای دندان پیوند محکمی برقرار کند تا به راحتی جدا نشود.

مقایسه و بررسی هزینه های کامپوزیت دندان و ارتودنسی دندان

هزینه درمان

هزینه ارتودنسی به سبب پیچیدگی درمان و همچنین طولانی تر بودن مدت درمان از کامپوزیت بیشتر است اما خب یک مزیت هم دارد که شما می توانید هزینه را طی جلسات مختلفی که مراجعه می کنید، پرداخت کنید تا یکباره پرداخت کردن شمارا تحت فشار قرار دهد. قیمت ارتودنسی به عوامل مختلفی وابسته است. هزینه کامپوزیت هم به تعداد دندان ها و جنس موادی که قرار است استفاده شود، بستگی دارد. قیمت هر واحد کامپوزیت ۴۰۰ هزار تومان است.

طول درمان

طول درمان ارتودنسی از کامپوزیت بیشتر است. ارتودنسی درمانی است که در بلند مدت و به صورت تدریجی جواب می دهد و بسته به نوع ناهنجاری و شدت آن بین حداقل ۶ ماه تا چند سال متغیر است و به صبوری و روحیه ی پیگیری نیاز دارد که درمان را نیمه کاره رها نکنید. در مقابل کامپوزیت کوتاه مدت است و نهایت طی سه جلسه انجام می شود و به شما دندانی زیبا هدیه می دهد.

بیشتر بدانید: مراحل کامپوزیت

رضایت مشتری از کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا
کامپوزیت دندان در کلینیک سریتا

مزایای استفاده از کامپوزیت بجای ارتودنسی

اگر با وجود بررسی ها بر اساس پارامتر های بیان شده، هم امکان استفاده از کامپوزیت را داشته باشید و هم ارتودنسی خوب است مزایای درمان کامپوزیت نسبت به ارتودنسی را بدانید:

  • کامپوزیت دندان در صورت آسیب قابل ترمیم و تعویض خواهد بود.
  • امکان سفارشی سازی برای تطابق رنگ و سایز متناسب با سایر دندان ها وجود دارد.
  • میزان ساییدگی سطح دندان های در مقایسه با ارتودنسی (ساییدگی توسط براکت ها در مرور زمان) کمتر است.
  • طی دو تا سه جلسه قابل انجام است.
  • قیمت کامپوزیت از ارتودنسی کمتر است.

مزایای استفاده از ارتودنسی به جای کامپوزیت

البته که ارتودنسی هم مزایای خاص خود را دارد:

  • ارتودنسی دندان می تواند در اکثر موارد دائمی باشد اما کامپوزیت دندان طول عمر محدودی دارد.
  • کامپوزیت دندان در صورت عدم رعایت اصول بهداشت دهان و دندان می تواند باعث پوسیدگی دندان و ریشه شود اما ارتودنسی با درمان ساختار دندان از
  • پوسیدگی و تحلیل لثه جلوگیری کرده و در عین حال کارایی دندان را بهبود می دهد.

آیا درست است به جای ارتودنسی، از کامپوزیت استفاده کرد؟

اولا که بهتر است که برای تعیین روش درمان، تمامی فاکتورها را درنظر بگیرید نه فقط یک پارامتر را. که در این صورت روش انتخابی، بهترین و مناسب ترین درمان می شود.

دوما اگر میزان ناهنجاری و کجی دندان از نظر دندانپزشک به حدی باشد که با کامپوزیت رفع شود که پزشک هم همان را پیشنهاد می دهد اما اگر ناهنجاری شدید مخصوصا در ناحیه فک هم باشد، کامپوزیت نمی تواند مشکلات شما را درمان کند. در نتیجه بهتر است با توجه به تمام شرایط و پارامتر ها و هم چنین نظر دندانپزشک تصمیم نهایی را بگیرید.

قبل و بعد کامپوزیت دندان کج در کلینیک سریتا
کامپوزیت دندان کج در کلینیک سریتا

آیا دندان های کج را می شود کامپوزیت کرد؟

بله میشود کامپوزیت کرد اما این سوال پیش می آید که چه دندان هایی نیاز به کامپوزیت دارند؟ در تعریفی که از کامپوزیت ارائه دادیم گفته شد که در درمان دندان های کج، دندان های کوتاه یا با عرض کم که با دندان مجاورش فاصله ی زیادی دارد، می توان از کامپوزیت استفاده کرد. به شرط آنکه میزان کجی و تعداد دندان های کج جزئی باشد، کامپوزیت می تواند یک راه حل مناسب باشد در غیر این صورت میزان و تعداد کجی ها زیاد باشد ارتودنسی بهترین گزینه است.

آیا ارتودنسی و کامپوزیت را با هم می توان انجام داد؟

گاه دندان های بیمار به قدری از لحاظ ساختار و ظاهر عیب دارد که ممکن است تنها درمان کامپوزیت یا ارتودنسی پاسخگو نبوده و نیاز به هردو درمان احساس شود. در این صورت ابتدا ساختار و نحوه قرار گیری دندان ها از طریق ارتودنسی بهبود داده می شود سپس کامپوزیت با هدف تغییر رنگ و اندازه ی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی ارتودنسی بعد از کامپوزیت انجام می شود، می توان برای جلوگیری از آسیب به سطح کامپوزیت ها، از ارتودنسی نامرئی یا لینگوال بهره مند شوید.

فرق لمینت و کامپوزیت

با توجه به وجود راه های زیادی برای ترمیم و روکش دندان ها و تنوع در این میان، گاهی افراد در میان روش هایی مانند لمینت و کامپوزیت به دلیل شباهت زیاد این دو روش، سردرگم می شوند و به درستی در این رابطه نمی توانند تصمیم بگیرند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به مقایسه کامپوزیت و لمینت دندان بپردازیم. البته در رابطه با انتخاب هر یک از این روش ها، بهتر است نظر دندانپزشک خود را نیز در نظر داشته باشید. اما مسئله اینجاست که آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ کدام روش استحکام و ماندگاری بیشتری دارد؟ کدام یک مقرون به صرفه تر است؟ کدام یک سریع تر انجام می شود؟ لمینت زیباتر است یا کامپوزیت؟ تفاوت لمینت و کامپوزیت در چیست؟ ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.

سوالات متداول

۱. آیا از ارتودنسی و کامپوزیت می توان به صورت همزمان استفاده کرد؟

بله. در صورتی که فرد علاوه بر زیبایی خط لبخند و رفع نواقص ظاهری دندان نیاز به تصحیحی موقعیت دندان و مشکلات فک داشته باشد؛ دندانپزشک ابتدا مشکلات درمانی او را یعنی رفع نواقص فک و دندان ها را با ارتودنسی بر طرف کرده و سپس از کامپوزیت برای زیبایی دندان های وی استفاده خواهد کرد.

۲. کامپوزیت ارزان تر است یا ارتودنسی؟

این نکته را باید در نظر بگیرید که هزینه هر دو روش درمانی ذکر شده متغیر است و بستگی به عواملی مثل تعداد واحد دندانی، جنس و برند کامپزیت یا میزان حاد بودن مشکل دندان و فک در ارتودنسی دارد. اما به طور کلی هزینه کامپوزیت دندان از ارتودنسی بیشتر است. نکته قابل توجه دیگر این است که مدت زمان درمان ارتودنسی بیشتر از زمان لازم برای کامپوزیت است و به همین دلیل هزینه بیمار در ارتودنسی در جلسات و ویزیت های منظمی که دارد پخش شده و از این لحاظ به بیمار فشاری وارد نمی شود برخلاف کامپوزیت دندان که معمولاً در یک یا دو جلسه بیمار باید تمام هزینه را پرداخت کند.

۳. بهداشت دهان و دندان بعد از ارتودنسی راحت تر است یا کامپوزیت؟

بدون شک رعایت مراقبت های بعد از عمل و همچنین بهداشت دهان و دندان ارتودنسی بسیار سخت تر از کامپوزیت دندان است و نیاز به دقت و تلاش بیشتری دارد؛ چراکه در ارتودنسی براکت و سیم ها گاهی مانع از تمیزی دندان می شوند و باقی مانده و ذرات غذا را در خود نگه می دارند و به همین دلیل هم پوسیدگی دندان در ارتودنسی شایع تر از کامپوزیت است. یکی از دلایلی که برخی در پاسخ به سوال ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت، کامپوزیت را انتخاب می کنند، همین مسئله است.