عوارض ارتودنسی دندان مسئله مهمی است که می خواهیم در این مقاله باهم بررسی کنیم. واژه ارتودنسی به معنی دندان راست است و هدف از درمان ارتودنسی منظم کردن دندان هاست تا در یک راستا با هم تراز شوند.

ارتودنسی درمانی برای رفع اختلالات فک و دندان هاست که در صورت رفع نکردن عوارضی را در پی دارد و نه تنها دندان ها بلکه می تواند سلامت کل بدن را به خطر بیندازد. پس ارتودنسی می تواند مفید باشد.
اما سوالی که پیش می آید این است:

آیا ارتودنسی عوارض دارد؟ در ادامه عوارض ارتودنسی در شرایط مختلف مانند سن بالا و بارداری و همچنین عوارض ارتودنسی نکردن نیز بررسی می شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

اروتدنسی دندان و عوارض آن

آیا ارتودنسی عوارضی دارد؟

پاسخ به سوال فوق، بله است. ارتودنسی دندان فرآیندی است که با ایجاد تغییر در ساختار دندان و بافت استخوان میسر می شود و از آنجا که تمام ارگان های بدن متصل به هم و تاثیر گذار بر عملکرد یکدیگر هستند، خیلی دور از انتظار نیست که ارتودنسی عوارضی را به همراه داشته باشد.
اما نکته مهم این است که این عوارض تا حد زیادی قابل کنترل هستند. اما چگونه؟ در وهله اول چیزی که می تواند به میزان قابل توجهی بر میزان عوارض تاثیر بگذارد، انتخاب یک متخصص ارتودنسی و مناسب ترین روش ارتودنسی است. در وهله دوم رعایت اصول بهداشتی حین و بعد از ارتودنسی است.
در ادامه شایع ترین عوارض ارتودنسی شرح می دهیم.

 عوارض بعد از ارتودنسی

معایب ارتودنسی در واقع همان عوارض کوتاه مدتی هستند که در همان روز های ابتدایی شروع درمان بروز میکنند. شایان ذکر است که عوارض ارتودنسی بسته به نوع روش درمانی و نوع براکت ها می تواند متغیر باشد. معایب ارتودنسی عبارتند از؛

درد فک بر اثر ارتودنسی دندان

درد و ناراحتی فک

در روز های ابتدایی درمان هنوز به وجود بریس ارتودنسی عادت نکرده و احساس ناراحتی می کنید. احساس درد در ناحیه دندان ها به دلیل فشار وارده از سمت براکت ها (به منظور جابه جا کردن دندان ها) نیز از معایب آن به شمار می رود.

بسته به نوع درمان ارتودنسی که شما دریافت می کنید، یک درد فک پایدار (دائمی) در طول درمان احساس خواهید کرد. اگر بریس های سنتی دارید (یعنی آنهایی که سیم و براکت دارند)، درد فک بعد از جلسه سفت کردن تا چند روز تشدید می شود. این سفتی، همان چیزی است که دندان ها را حرکت می دهد بنابراین سعی کنید با آن کنار بیاید.

اختلال در غذا خوردن

هنگام شروع درمان ارتودنسی باید رژیم غذایی خود را تا حدی تغییر دهید. استفاده از بریس های سنتی  به معنای اصلاح کامل عادت های غذایی است. استفاده کنندگان از الاینر (ارتودنسی نامرئی) فقط باید غذاهای نرم تری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بریس های سنتی، اجازه خوردن غذاهای سفت و ترد را نمی دهند. ممکن است این مسئله باعث شود از خوردن خوراکی ها و تنقلات مورد علاقه تان باز بمانید اما سلامت شما را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

کلسیفیکاسیون (جمع شدن کلسیم در بافت بدن، رگ های خونی یا اندام ها)

کلسیفیکاسیون به صورت لکه های سفید روی دندان ظاهر می شود. این امر به خاطر بهداشت ضعیف دهان دندان می باشد. به طور کلی رعایت بهداشت مناسب دندان ها با عوارض ارتودنسی از جمله ایجاد حفره های دندانی و کلسیفیکاسیون مقابله می کند.

بررسی دندان بیمار توسط دکتر متخصص کلینیک سریتا

واکنش های آلرژیک

اگر بدن بیمار به نیکل و لاتکس حساس باشد و ممکن است که به الاستیک ها (از جنس پلاستیک) و براکت های ارتودنسی (اگر از جنس فلز) واکنش نشان دهد. در صورت دارا بودن این دست آلرژی ها، دندانپزشک خود را در جریان بزارید تا از الاستیک های بدون لاتکس و سایر فلزات استفاده کند.

احساس ناراحتی خفیف

احساس کردن کمی ناراحتی پس از قرار گرفتن بریس ها در دهان شما کاملا طبیعی و قابل انتظار است. از آنجایی که بریس ها به طور دستی تنظیم می شوند تا دندان ها را به تراز مناسب خود جابجا کنند، این ناراحتی خفیف امری اجتناب ناپذیر است. این ناراحتی ممکن است روی یک دندان شما متمرکز شده یا به صورت سردرد ظاهر شود. برای تسکین آن می تتوانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید.

 زخم

گاه ممکن است که به هنگام نصب براکت ها در ناحیه لثه و زبان دچار زخم شوید. این مورد بیشتر در مورد ارتودنسی لینگوال که براکت ها پشت دندان نصب می شود، اتفاق می افتد. در چنین موقعیتی زبان مدام به براکت ها برخورد کرده و زخم می شود.

تحریک

دهان شما به سیم ها و براکت هایی که بریس ها را تشکیل می دهند، عادت ندارد و مدتی طول می کشد تا لب هایتان در موقعیت مناسب قرار بگیرند. در طول این مدت، شما به احتمال زیاد مقداری سوزش خفیف را احساس خواهید کرد. برای تسکین این سوزش می توانید از محصولی به نام وکس (موم) ارتودنسی استفاده کنید. موم را روی کل قسمت یا تک براکت در ناحیه ای که شما را آزار می دهد، قرار دهید تا فورا آرام شود.

عفونت لثه و پوسیدگی دندان

وقتی براکت های ارتودنسی روی دندان هستند، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کمی دشوار می شود و باید دقت لازم را داشته باشید تا باقی مانده های غذایی در میان شکاف های بین دستگاه ارتودنسی و دندان تمیز شوند وگرنه تجمع پلاک ها به مرور زمان می تواند منجر به پوسیدگی دندان، عفونت لثه و بیماری های پریودنتال شود.

هنگام استفاده از بریس‌ ها، قسمت هایی از دندان ها و لثه ها که نزدیک یا زیر سیم ها و براکت ها هستند را به سختی می توان تمیز کرد. اگر دندان ها به دقت تمیز نشوند، ذرات غذا در این نواحی گیر می کنند. این امر باعث تجمع پلاک دندانی می شود که خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش خواهد داد. برای جلوگیری از این نوع مشکلات سلامت دندان ها لازم است بهداشت دهان و دندان را با دو بار مسواک زدن صحیح در روز و حداقل یک بار کشیدن نخ دندان رعایت کنید.

کوتاه شدن و تحلیل ریشه دندان بر اثر ارتودنسی

تحلیل ریشه دندان (کوتاه شدن طول ریشه)

تحلیل ریشه عبارت است از کوتاه شدن طول ریشه دندان در مدتی که بریس ها روی آن قرار می گیرند. مکانیزم ارتودنسی دندان بر اساس تحلیل ریشه و استخوان و بازسازی مجدد آن است تا دندان حرکت کند و در جای درست قرار گیرد. در موارد نادری ممکن است که بخشی از ریشه ی دندان نسبت به قبل کوتاه تر شود که می تواند بر طول عمر دندان اثر سوء داشته باشد. استفاده طولانی از بریس ها (بیش از دو تا سه سال) احتمال وقوع آن را افزایش می دهد.

تخریب مینای دندان

اگر بریس ارتودنسی ثابت باشد و به شکل سنتی روی سطح دندان براکت ها نصب شوند، حرکت و فشار براکت ها می تواند ساییدگی و از بین رفتن مینای دندان را سبب شود. در این میان قند موجود در خوراکی ها نیز مزید بر علت می شوند و می توانند شرایط پوسیدگی را فراهم آورند.

احتمال بوی بد بعد از ارتودنسی دندان

بوی بد دهان بعد از ارتودنسی

اگر باقی مانده های غذایی لابه لای اجزای بریس ارتودنسی به مدت زیادی باقی بمانند توسط باکتری ها تجزیه شده و بوی بد را در محیط دهان متصاعد می کنند.

آنکلیوز

آنکیلوز نوعی عارضه است که در آن ریشه ی یک دندان چنان به استخوان زیرین فک جوش خورده که درمان ارتودنسی و فشار های براکت هم قادر به حرکت آن نخواهد بود. این دندان می تواند در حرکت دندان های دیگر خلل ایجاد کرده و مانع از تکمیل درمان ارتودنسی شود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

معایب ارتودنسی دندان

تغییر ظاهر

بریس ها روی سطح جلویی دندان شما قرار می گیرند که قابل تشخیص برای دیگران است و چهره ی شما را تغییر می دهند. البته که اگر از ارتودنسی لینگوال (براکت پشت دندانی) استفاده شود، براکت ها از دید دیگران پنهان است. ضمن اینکه بریس ها اگر روی دندان باشند، در طرز قرارگیری لب ها نیز اثر بگذارد.

تأثیر ارتودنسی بر چهره و فرم لب

مال اکلوژن های دندانی می توانند شما را از داشتن یک لبخند زیبا محروم کنند. شلوغی و فاصله زیاد دندان ها ممکن است باعث شوند که ساختار صورت شما نامتقارن به نظر برسد. این بدان معنا است که یک طرف صورت نسبت به سمت دیگر، بلندتر به نظر خواهد رسید و منجر می شود لب ها به طور ناموزونی بیرون زده شوند. درمان ارتودنسی می تواند این ناهمترازی را اصلاح کند و باعث شود لب ها فرم بهتری پیدا نمایند زیرا به تدرج موقعیت لب ها را با جابجایی دندان های پشت آنها تغییر می دهد. همچنین تقارن صورت، ظاهر کلی چهره شما را مطلوب تر و طبیعی تر می سازد.

تاثیرات ارتودنسی بر چهره فک و دندان

تاثیر ارتودنسی بر گونه ها

مشکلات ناشی از ارتودنسی می توانند بر فک و گونه ها نیز تاثیر بگذارند. شلوغی بیش از حد دندان ها باعث می شود  خط فک شما بیشتر به چشم بیاید. در حالیکه فواصل غیر یکنواخت منجر به فرو رفتن گونه ها خواهد شد. درمان ارتودنسی، تاثیر مستقیمی روی استخوان گونه و فک شما خواهد داشت. پس از پایان درمان، گونه های شما خوش فرم و برجسته تر به نظر می رسند و لبخند جذاب تری به شما هدیه می دهند.

کشیدن دندان

گاه لازم است که در درمان ارتودنسی تعدادی از دندان ها گرچه سالم باشند کشیده شود. تعداد زیاد دندان ها که باعث ناهماهنگی در فک می شود، بیش از حد بزرگ بودن دندان، کوچکی فک دلایلی برای کشیدن دندان است که با هدف اصلاح رابطه بین فک و دندان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان

احتمال بازگشت درمان (عود و برگشت)

این یک عارضه نیست بلکه یک پیامد بالقوه است. عود (برگشت)عبارت است از حرکت و جابجایی دندان‌ ها پس از برداشتن بریس ها. برای جلوگیری از برگشت دندان ها به جای قبل پس از درمان، استفاده از نگهدارنده ها توصیه می شود. اگر طبق دستورالعمل دندانپزشک خود از نگهدارنده استفاده نکنید، احتمال عود بسیار بالا خواهد بود ( به خصوص بلافاصله پس از برداشتن بریس ها). حتی تا چند سال بعد از برداشتن بریس ها نیز همچنان احتمال حرکت دندان ها وجود دارد اما این امر اغلب به دلیل تغییرات طبیعی مرتبط با سن است که تقریبا برای هر بیمار در درجات مختلف اتفاق می‌افتد. استفاده طولانی مدت از نگهدارنده ها می تواند به جلوگیری از بروز این وضعیت  کمک کند.

قیمت بالا

از دیگر خدمات پر هزینه دندانپزشکی، ارتودنسی دندان می باشد که برای صاف و ردیف کردن دندان های کج و بستن فاصله بین دندان ها، از طریق براکت ها و سیم کشی بین دندان ها انجام می گیرد و دارای انواع مختلفی همچون ارتودنسی ثابت، دیمون، سرامیکی، لینگوال، متحرک و نامرئی می باشد. البته هزینه و قیمت ارتودنسی برای انجام انواع ارتودنسی متفاوت می باشد.

متخصص سریتا در حال بررسی بیمار

طول درمان بالای ارتودنسی

طول دوره درمان ارتودنسی برای هر بیمار متفاوت بوده اما به طور کلی بین یک تا سه سال متغیر است. طول دوره درمان با توجه به عوامل متعددی تغییر می کند از جمله شدت مشکل در حال اصلاح، میزان پیروی بیمار از دستورالعمل‌های دندانپزشک برای استفاده از ابزارهای ارتودنسی و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان توسط فرد تحت درمان. در صورت استفاده منظم بیمار از ابزار ارتودنسی، رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک و داشتن مراجعات دندانپزشکی منظم معمولا درمان به موقع و با نتایج عالی به پایان می رسد.

گاه ممکن است که طول درمان ارتودنسی طولانی تر از مدت پیش بینی شده باشد. طولانی شدن مدت درمان در اکثر موارد به دلیل عدم همکاری بیمار در عمل به دستورالعمل های ارتودنتیست است.
یکی دیگر از معایب ارتودنسی این است که برای بزرگسالان، طول درمان طولانی تر خواهد چون بافت استخوان و ریشه دندان ها مستحکم تر بوده و سخت تر حرکت می کنند.

چسب ارتودنسی دندان

عوارض چسب ارتودنسی

در ارتودنسی ثابت برای چسباندن براکت ها به دندان ها از یک نوع چسب مخصوص استفاده می شود. اگر میزان مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی شما زیاد باشد، این چسب پس از مدتی به زردی می گراید و شروع به تغییر رنگ می کند. کیفیت پایین چسب ارتودنسی نیز می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از آنجایی که این چسب به طور مستقیم روی مینای دندان قرار داده می شود، در صورت داشتن کیفیت پایین می تواند احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش دهد و حتی در برخی موارد باعث تغییر رنگ آن شود. همچنین چسب های بی کیفیت معمولا به خوبی به دندان ها نمی چسبند بنابراین احتمال شل شدن آنها و جدا شدن براکت ها از دندان افزایش می یابد. این مسئله در مورد اطفال (به دلیل احتمال بلعیدن براکت ها) بسیار خطرناک است.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می شود؟

حس کردن مقداری لقی در هنگام پوشیدن بریس های دندانی طبیعی است (به خصوص در چند روز اول پس از سفت کردن آنها) اما این حس لق شدن دندان به این معنا نیست که احتمال افتادن آن وجود دارد بلکه به خاطر جابجایی دندان و تغییرات ایجاد شده در ساختارهایی است که از دندان حمایت می کنند. این حس شل شدن موقتی است و هنگامی که دندان در موقعیت جدید خود قرار بگیرد و استخوان بازسازی شود، کاملا برطرف خواهد شد.

پیشگیری از بروز عوارض ارتودنسی دندان و افزایش طول عمر آن

جلوگیری از بروز عوارض ارتودنسی با مراقبت از دندان ها
با رعایت بهداشت دندان و توصیه های دندانپزشک، از عوارض ارتودنسی دور شوید

درست است که ارتودنسی به سان دیگر روش های درمانی با معایب و عوارضی همراه است اما بخش عمده ی آن ها قابل کنترل و کاهش هستند. اینکه اقداماتی انجام دهیم تا احتمال بروز عوارض و مشکلات بعد از ارتودنسی را به حداقل برسانیم کمک می کند که ماندگاری و طول عمر درمان ارتودنسی بیشتر شود. ممکن است این تصور را داشته باشید که درمان ارتودنسی مادام العمر است اما متاسفانه اگر مراقبت های لازم مانند استفاده از ریتینر و رعایت اصول بهداشتی انجام نشود ممکن است دندان ها به موقعیت قبلی حرکت کنند. راه های پیشگیری از عوارض ارتودنسی عبارتند از؛

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان مخصوص ارتودنسی

اصول بهداشت دهان و دندان بعد از ارتودنسی شامل استفاده از مسواک ها مخصوص ارتودنسی، نخ دندان های مخصوص و دهانشویه حاوی فلوراید است. این اصول را رعایت کنید تا عوارضی چون عفونت لثه، تخریب مینای دندان و بوی بد دهان، پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی را تا حد زیادی کاهش دهید.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت صحیح

در زمان ارتودنسی با وجود براکت و سیم ها لازم است که نحوه صحیح مسواک زدن در زمان ارتودنسی را بدانید تا مواد غذایی به هیچ عنوان باقی نماند.

پیروی از رژیم غذایی مناسب

سعی کنید از رژیم غذایی استفاده کنید که مصرف قند و شیرینی جات را تا حد امکان کاهش دهید. هر چه کمتر باشد، تجمع پلاک های ناشی از مواد قندی روی دندان ها کمتر شده درنتیجه احتمال پوسیدگی دندان ها نیز کاهش می یابد.

مراجعات منظم به دندانپزشک

بسته به روش ارتودنسی و نوع براکت جلساتی تنظیم می شود که طی آن ارتودنتیست به تنظیم براکت و سیم اتصال می پردازد و روند درمان را بررسی می کند.

عوارض ارتودنسی نکردن

کج شدن دندان ها به علت عدم ارتودنسی دندان
همپوشانی و تشدید شلوغی دندان ها از عوارض عدم ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان، درمانی فقط با هدف زیبایی نیست. گاهی اوقات مشکلات دندانی به قدری شدید هستند که ارتودنسی نکردن ریسک به حساب می آید. یکی از این موارد شلوغی بیش از حد دندان هاست. وقتی تعداد دندان ها زیاد باشد و روی هم قرار بگیرند، بهداشت دندان ها به شدت ضعیف می شود و حتی نخ دندان هم نمی تواند موثر واقع شود و تمامی شکاف های بین دندانی را تمیز کرد. بدین ترتیب ضریب احتمال پوسیدگی دندان ها و عفونت لثه افزایش می یابد.
یکی دیگر از موارد زمانی است که قرار گیری دندان ها و فک به گونه ای است که تعدادی از دندان ها مانند دندان های قدامی فشار زیادی را متحمل می شوند. چنین وضعیتی در طولانی مدت باعث می شود که استخوان اطراف دندان تحلیل برود و زمینه برای بیماری های پریودنتال فراهم شود.

عوارض ارتودنسی و ارتودنتیست

تاثیر تخصص ارتودنتیست در عوارض ارتودنسی
تاثیر تخصص ارتودنتیست در عوارض ارتودنسی

انتخاب یک متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) مناسب می تواند تا حدی میزان موفقیت درمان ارتودنسی را تضمین کند. تجربه، تبحر و مهارت یک ارتودنتیست در تشخیص انواع ناهنجاری های دندان و فک، تشخیص بهترین نوع درمان متناسب با شرایط دندانی شما اثر گذار خواهد بود. علاوه بر این ها احتمال بروز عوارض ارتودنسی مانند تحلیل طول ریشه دندان کاهش می یابد.

جلوگیری از این عارضه مشروط به تشخیص درست ارتودنتیست به هنگام بررسی ریشه ی دندان ها از روی گرافی هاست. همچنین یک متخصص ارتودنسی با تجربه می تواند میزان فشار وارده از سمت براکت ها و سرعت حرکت دندان ها به گونه ای تنظیم کند که طول درمان ارتودنسی زیاد نشود و بیمار هم درد زیادی را متحمل نشود.

شاید این سوال برایتان پیش آید که سیم کشی دندان چقدر طول می کشد؟

بهترین سن برای ارتودنسی

عموما تصور می کنند که درمان ارتودنسی در سنین جوانی و نوجوانی بهتر است در حالی که سن مناسب برای ارتودنسی در هر کسی با توجه به ساختار و استحکام استخوان فک و همچنین نوع ناهنجاری می تواند تعیین شود. ارتودنسی در سنین بالا هم امکان پذیر است اما ممکن است که مدت درمان طولانی تر باشد. گفته شده است که بهترین سن برای ارتودنسی قبل از دوران بلوغ یعنی در پسر ها سن ۱۱ سالگی و در دختر ها سن ۹ سالگی است. دلیل آن هم این است که استخوان فک و دندان ها در حال رشد هستند و می توان با اصلاح مسیر رشد دندان ها از بروز ناهنجاری ها جلوگیری کرد اما در سنین بزرگسالی که رشد دندان ها تکامل یافته درمان باید از پایه صورت گیرد. ضمن اینکه در سنین بالاتر احتمال اینکه تعداد بیشتری از دندان ها به ترمیم نیاز داشته باشند، بیشتر است که مدت درمان را طولانی تر می کند.

ارتودنسی در بارداری و اثرات آن

عوارض ارتودنسی در بارداری

آیا ارتودنسی در زمان بارداری ضرر دارد؟ سوالی است که درباره ارتودنسی و بارداری زیاد پرسیده می شود. درواقع مسئله از ارتودنسی که می تواند در بارداری عوارض ایجاد کند، تصویربرداری از دندان ها در رادیولوژی است که اشعه ها می تواند مضر باشد. بنابراین اگر بانویی تا قبل از شروع حاملگی، درمان ارتودنسی را آغاز کرده باشد، ادامه ی آن مشکلی ندارد. اما نکته حائز اهمیت این است که بهداشت دندان ها به خوبی انجام شود تا دندان ها دچار عفونت و پوسیدگی نشود. چون در دوران بارداری مجاز به مصرف هر دارویی نخواهید بود.

ارتودنسی متحرکت دندان و عوارض و معایب آن

عوارض ارتودنسی متحرک دندان

استفاده از ارتودنسی متحرک مستلزم همکاری بالای بیمار و استفاده مستمر و منظم از بریس ها است. در غیر اینصورت درمان موفقیت آمیز نخواهد بود. در ارتودنسی متحرک، امکان کج شدن یا شکستن ابزار ارتودنسی و به دنبال آن حرکت دندان ها در جهت نامطلوب وجود دارد. همچنین این روش در مواردی که نیاز به کشیدن دندان است، قابل استفاده نمی باشد زیر ارتودنسی متحرک نمی تواند فضای خالی بزرگ ایجاد شده را بپوشاند. بعلاوه این روش برای دندان هایی که لازم است به میزان زیادی جابجا شوند، کارایی ندارد. بریس های متحرک می تواند نحوه حرف زدن شما (حداقل تا زمانی که به آنها عادت نکرده اید) را تغییر دهند.

از جمله عوارض ارتودنسی دندان عبارت است از:

  • کوتاه شدن طول ریشه دندان
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت لثه
  • بازگشت درمان
  • واکنش های آلرژیک

و احساس درد و ناراحتی که کاملا طبیعی است. احساس ناراحتی تا چند روز پس شروع درمان به دلیل اینکه عادت به وجود بریس ها ندارید، نرمال است. اما احساس درد که ناشی از فشار براکت ها به دندان هاست با مصرف مسکن تحت نظر دندانپزشک قابل کنترل است.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول در مورد ارتودنسی از متخصص کلنیک سریتا

سوالات متداول عوارض ارتودنسی دندان

۱. عوارض ارتودنسی مجدد چیست؟

در صورتیکه درمان ارتودنسی برای اولین بار موفقیت آمیز نباشد ممکن است که پیشنهاد ارتودنسی مجدد داده شود که در این صورت ارتودنتیست ابتدا باید ریشه های دندان را بررسی کند و اگر ارتفاع مناسبی نداشته باشند، درمان ارتودنسی شاید انتخاب مناسبی نباشد وگرنه با تحلیل ریشه دندان طی درمان ارتودنسی، طول دندان ها به شدت کوتاه می شود.

۲. کشیدن دندان در ارتودنسی چه معایبی دارد؟

در ارتودنسی گاه کشیدن دندان لازم است و معایب کشیدن دندان در ارتودنسی زمانی است که ارتودنتیست به اشتباه دندانی را بکشد که در این صورت علاوه بر اینکه دندانی به اشتباه از دست رفته بلکه ممکن است که روند درمان ارتودنسی را نیز با مشکل مواجه کند. ضمن اینکه اگر دندانی کشیده شد باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا مشکلات عفونتی ایجاد نشود.

۳. برای جلوگیری از زرد شدن دندان در ارتودنسی چه باید کرد؟

سبب زرد شدن دندان ها در ارتودنسی تجمع پلاک ها در سطح دندان است. بنابراین با رعایت بهداشت، استفاده از مسواک های مخصوص و نخ دندان، پرهیز از خوردن خوراکی های رنگی و اجتناب از مصرف دخانیات می توانید از زرد شدن دندان جلوگیری کنید. راه حل دیگر، استفاده از براکت های اینویزیلاین است که می توان به هنگام خوردن و مسواک زدن از دهان خارج کرد.

۴. علت تغییر رنگ کش های ارتودنسی چیست؟

در ارتودنسی از انواع کش با رنگ های مختلف استفاده می شود. علت تغییر رنگ کش های ارتودنسی قرار گرفتن در معرض انواع خوراکی های رنگی است. بنابراین بهتر است از خوراکی های رنگی را کمتر استفاده کنید و یا کش ارتودنسی را از رنگ های تیره تر انتخاب کنید.

۵.آیا اینویزیلاین (ارتودنسی نامرئی) به خوبی بریس ها عمل می کند؟

هنگامیکه بیماران حداقل ۲۰ تا ۲۲ ساعت در روز از الاینرهای شفاف خود استفاده کنند، اینویزیلاین ها به خوبی بریس ها عمل می کنند. در غیر اینصورت، درمان با آنها مدت بیشتری طول می کشد. البته ممکن است دندانپزشک با توجه به شرایط دندان های شما استفاده از بریس ها را توصیه نماید. بنابراین حتما در مورد بهترین گزینه درمانی با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

۶. بهترین زمان برای تعیین وقت مشاوره اولیه ارتودنسی چه زمانی است؟

انجمن ارتودنتیست های آمریکا توصیه می کند که اولین مشاوره ارتودنسی در سن هفت سالگی کودک انجام شود. در این سن، تعداد دندان های دائمی و رشد فک کودک به اندازه ای است که امکان معاینه کامل و شناسایی مشکل را فراهم می کند. در این سن، درمان اولیه معمولا محدود است و زمان زیادی طول نمی کشد.

۷. آیا کشیدن دندان قبل از ارتودنسی ضروری است؟

گاهی اوقات برای دستیابی به بهترین نتایج از ارتودنسی لازم است دندان شما کشیده شود. با اینحال با پیشرفت در روش های ارتودنسی، کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی همواره ضروری نیست.

مقالات مرتبط

مراحل ارتودنسی

کلینیک سریتا ارائه دهنده خدمات زیابیی دهان و دندان

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.