طول عمر ایمپلنت دندان از سوالات پرتکرار و یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری بیماران است. در ابتدای مقاله به تعریف مختصری از عمل ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.ایمپلنت دندان چیست؟ ایمپلنت دندان، از محبوب ترین و بهترین روش های کاشت دندان به شمار می رود که اعتماد به نفس و زیبایی لبخند را برای شما به ارمغان می آورد. ایمپلنت دندان از سه جزء پایه ایمپلنت، اباتمنت یا کانکتور و تاج دندان تشکیل می شود. روش های مختلفی برای کاشت دندان از طریق ایمپلنت وجود دارد. متخصص ایمپلنت پس از بررسی و معاینات لازم یکی از انواع ایمپلنت دندان را انتخاب و پیاده سازی میکند. اما آیا ایمپلنت مادام العمر است؟

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت های دندان طوری ساخته شده اند که دائمی باشند. زیرا آنها مستقیماً با استخوان فک متصل می شوند و از طریق فرآیندی به نام osseointegration با بافت استخوانی اطراف جوش می خورند. هنگامی که استئواینتگراسیون کامل شد، مواد ایمپلنت و استخوان اطراف آن با هم ترکیب می شوند. به همین دلیل، ایمپلنت می تواند به عنوان یک ریشه دندان مصنوعی عمل کند و پایه محکمی برای دندان مصنوعی ایجاد نماید.

در حالی که خود ایمپلنت به صورت دائمی طراحی شده است، ممکن است تاج متصل به آن به دلیل ساییدگی و فرسایش طبیعی نیاز به تعویض داشته باشد. حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از روکش ها ممکن است در ۱۵ تا ۲۰ سال نیاز به تعویض داشته باشند. در مطلب امروز توضیح می دهیم که عمر ایمپلنت دندان ساخت کشورهای مختلف چقدر است. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم.

طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

۲۰ سال. بله ۲۰ سال حداقل عمر مفید یک دندان ایمپلنت شده است. در صورت رعایت نکاتی که در ادامه خواهیم گفت، می توانید از ایمپلنت بیشتر از این مدت نیز استفاده کنید، حتی تا آخر عمر. از مزایای ایمپلنت دندان، شباهت بسیار زیاد آن به دندان های واقعی و ظاهر طبیعی شان است. طول عمر ایمپلنت دندان را پارامترهای مختلفی می تواند تعیین کند. افزایش عمر مفید ایمپلنت میسر می شود اگر مراقبت های لازم پس از ایمپلنت همواره به طور صحیح صورت گیرد. اگر ایمپلنت دندان یا تاج آن دچار عفونت نشوند، شل یا لق نشوند و معاینات دوره ای انجام شود، عمر مفید ایمپلنت دندان می تواند چندین دهه طول بکشد.

طول عمر ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان می تواند مادام العمر باشد

کاشت دندان دائمی

اگر قصد جایگزین کردن دندان های از دست رفته تان را دارید و به دنبال یک روش دائمی هستید، ایمپلنت دندان همان گزینه مناسب شما خواهد بود. از آنجایی که ایمپلنت های دندان، ماندگاری بسیار بالا، عملکرد و ظاهری مشابه دندان های طبیعی دارند، بنابراین می توان گفت که کاشت ایمپلنت دندان به معنای کاشت یک دندان دائمی است. در حالیکه دندان های مصنوعی و پروتزها هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارند و هرگز به راحتی دندان های طبیعی خود شما نخواهند بود اما کاشت یک دندان دائمی می تواند به تمام نگرانی ها و دردسرهای مربوط به عملکرد، ظاهر و طول عمر کوتاه این جایگزین های موقتی دندان پایان دهد.

آیا کاشت دندان به روش ایمپلنت، دائمی است؟

از آنجایی که یک ایمپلنت دندان از نظر فنی از ۳ جزء تشکیل شده است، این اجزای مختلف باید در هنگام تعیین مدت زمان ماندگاری کاشت دندان به روش ایمپلنت در نظر گرفته شوند. در بیشتر موارد، پایه ایمپلنت طولانی ‌ترین دوام را دارد زیرا با استخوان اطراف جوش می‌ خورد و مستقیماً در معرض چیزهایی قرار نمی ‌گیرد که می‌ تواند باعث آسیب شود. بیشتر کارشناسان، میانگین طول عمر یک پست ایمپلنت دندانی را حدود ۲۵ سال یا بیشتر می دانند، اما برخی منابع نیز معتقدند که پایه های ایمپلنت می توانند دائمی باشند. با این حال، دو جزء دیگر یعنی اباتمنت و روکش، بیشتر در معرض آسیب هستند و ممکن است هر ۱۵ سال نیاز به تعویض داشته باشند.

با در نظر گرفتن موارد فوق، کاشت دندان یک روش دائمی و مادام العمر در نظر گرفته می ‌شود. با این حال میزان دقیق ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان شما مستقیماً تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی و سبک زندگی شما، محل ایمپلنت در دهان تان، تجربه و مهارت جراح ایمپلنت شما قرار خواهد گرفت. در واقع ایمپلنت های دندانی یک جایگزینی دائمی برای دندان ها هستند اما متأسفانه این بدان معنا نیست که برای همیشه ماندگاری دارند. اگر به درستی از ایمپلنت ها مراقبت کنید، آنها می توانند ۲۵ سال (و گاهی اوقات حتی بیشتر) دوام بیاورند. بسته به شرایط شخصی شما، ممکن است پس از انجام این عمل هرگز نگران تعویض ایمپلنت دندان خود نباشید.

عمر ایمپلنت ایرانی

ایمپلنت های ایرانی در مقایسه با ایمپلنت های سایر کشورها قیمت پایین تری دارند و دسترسی به قطعات آنها برای دندانپزشک بسیار آسان است. به همین دلیل، انتخاب بسیاری از بیماران می باشند. اما توجه به این نکته ضروری است که کیفیت آنها نیز در مقابل سایر برندهای خارجی، کمتر است و طول عمر کوتاه تری دارند. امکان شکستن آنها بسیار زیاد است و سازگاری مطلوبی با نیازهای بیمار ندارند. در واقع دندانپزشکان معمولا در صورتی استفاده از برندهای ایمپلنت ایرانی را توصیه می کنند که بودجه محدودی در اختیار داشته باشید و یا تعداد ایمپلنت های مورد نیازتان زیاد باشد.

شایان ذکر است که عواملی که بر طول عمر ایمپلنت تأثیر می گذارند (مانند وضعیت فک و استخوان بیمار، تبحر دندانپزشک و مراقبت صحیح از ایمپلنت) نیز می توانند باعث دوام کمتر یا بیشتر ایمپلنت های ایرانی شوند. اما به طور کلی عمر ایمپلنت دندان ایرانی کمتر از همتایان خارجی خود می باشد.

عمر ایمپلنت آلمانی

ایمپلنت های آلمانی در رتبه دوم لیست بهترین ایمپلنت های دنیا قرار می گیرند (پس از ایمپلنت های آمریکایی). استفاده از تکنولوژی روز دنیا و به کار بردن متریال بسیار با کیفیت برای ساخت ایمپلنت های آلمانی باعث رضایت بالای بیماران و ماندگاری بسیار مطلوب این ایمپلنت ها شده است. عمر ایمپلنت دندان آلمانی بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. آنها مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی دارند و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز داشته باشند. اکثر کلینیک های دندانپزشکی کشور ما از برندهای ایمپلنت آلمانی استفاده می کنند و در صورت عدم محدودیت بودجه، پیشنهاد اول دندانپزشکان خواهد بود.

طول عمر ایمپلنت سوئیسی

ایمپلنت های ساخت سوئیس از تنوع بسیاری برخوردار هستند و قیمت های مختلفی دارند. برندهای مختلف ایمپلنت سوئیس تأییدیه FDA را دارا می باشند و بنابراین از کیفیت بسیار مطلوب و طول عمر بالایی برخوردارند. البته ماندگاری و کیفیت آنها مشابه ایمپلنت های آلمانی است و به خاطر سابقه زیاد کشور سوئیس در ساخت ایمپلنت شاید بتوان گفت کیفیت و ماندگاری ایمپلنت های سوئیسی از انواع آلمانی نیز بیشتر است.  ایمپلنت های سوئیسی جزء ایمپلنت های رده بالای جهانی محسوب می شوند و به دلیل تنوع زیاد و قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا معمولا تقاضا برای ایمپلنت های سوئیسی بیشتر است. (برای اطلاع از قیمت ایمپلنت سوئیسی کلیک کنید.)

طول عمر ایمپلنت کره ای

ایمپلنت های ساخت کره از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند که البته پایین تر از همتایان اروپایی و آمریکایی شان می باشد. ماندگاری و دوام ایمپلنت های کره از ایمپلنت های ایرانی بیشتر است. به همین دلیل و با در نظر گرفتن قیمت مناسبی که دارند، در کشور ما بسیار محبوب شده اند. لازم به ذکر است که فاکتورهای دیگری (به جز برند ایمپلنت) نیز بر ماندگاری آن تأثیر می گذارند (مانند مهارت دندانپزشکی که ایمپلنت را نصب می کند). بنابراین فقط روی برند ایمپلنت متمرکز نشوید و سعی کنید سایر عوامل تأثیرگذار را نیز در نظر بگیرید.

عمر مفید ایمپلنت

یکی از اولین سوالاتی که بیماران در مورد ایمپلنت های دندان می پرسند، آن است که «دوام آنها چقدر است؟» این نگرانی در مورد طول عمر ایمپلنت های دندان منطقی است. زیرا مدت زمان ماندگاری ایمپلنت ها یک فاکتور کلیدی است که باید در هنگام سنجش آنها با سایر گزینه های بالقوه در نظر گرفت. برای بسیاری از بیماران عجیب است که در صورت مراقبت مناسب، ایمپلنت های دندانی می توانند حدود ۲۵ سال دوام بیاورند.

با این حال، طول عمر واقعی ایمپلنت شما مستقیماً تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت. این موارد عبارتند از:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • رژیم غذایی و سبک زندگی
  • محل ایمپلنت در دهان بیمار
  • دندانپزشکی که کاشت ایمپلنت را انجام می دهد.
  • میزان تراکم و سلامت استخوان های فک بیمار

بدیهی است که بیمارانی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که ایمپلنت هایشان بیشترین دوام را داشته باشند. این شامل مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور منظم و مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی است.

نکته مهم این است که ایمپلنت‌هایی که توسط یک دندانپزشک ماهر نصب می‌شوند، معمولاً بیشتر از ایمپلنت‌ هایی که توسط یک جراح با مهارت کمتر گذاشته می ‌شود، دوام می ‌آورند. بنابراین انتخاب یک متخصص ماهر برای افزایش موفقیت این روش درمانی بسیار مهم است.

چرا ایمپلنت دندان طول عمر بسیار بالایی دارد؟

ایمپلنت های دندانی به دلیل درصد موفقیت بالایشان محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده اند. مطالعات نشان می‌دهد که نرخ موفقیت یک ایمپلنت دندانی پس از ۱۰ سال به طور متوسط  ۹۳ تا ۹۸ درصد است.

ایمپلنت های دندانی در طول یک عمل جراحی در استخوان فک قرار می گیرند. آنها عمدتا از زیرکونیا یا آلیاژهای تیتانیوم ساخته می شوند که هر دو مواد زیست سازگار هستند که به خوبی توسط بدن تحمل می شوند. در طی چند ماه، استخوان فک شما در اطراف آن رشد کرده  و با پایه ایمپلنت ادغام می شوند تا بتوانید همان نیروی جویدن و گاز گرفتن را مانند دندان‌های طبیعی خود اعمال کنید. بنابراین می توان گفت که سازگاری زیستی بالای پایه ایمپلنت و جوش خوردن آن در طی چندین ماه به استخوان فک، جزء مهم ترین دلایل طول عمر بسیار بالای ایمپلنت های دندانی محسوب می شوند.

تاج متصل به ایمپلنت به دلیل فرسایش معمولاً هر ۱۵ تا ۲۵ سال یکبار نیاز به تعویض دارد، اگرچه ایمپلنت های دندانی زمانی که به خوبی نگهداری شوند، می توانند تا آخر عمر دوام بیاورند. این بدان معناست که ایمپلنت های دندانی گزینه ای عالی برای کسانی هستند که به دنبال یک راه حل طولانی مدت برای جایگزینی دندان از دست رفته شان می باشند.

چگونه طول عمر ایمپلنت دندان را افزایش دهیم؟

همانطور که گفتیم ایمپلنت های دندانی به گونه طراحی شده اند که مادام العمر باشند اما همواره عواملی وجود دارد که سلامت ایمپلنت ها را به خطر می اندازد از این رو انجام اقداماتی که از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کند می تواند اقدامی مثبت در جهت افزایش طول عمر ایمپلنت ها باشد. در ادامه به برخی از عوامل مهم اشاره می کنیم که اگر کنترل شوند عمر مفید ایمپلنت را طولانی تر میکندبرخی از این عوامل عبارتند از؛

۱. سلامت دهان و دندان بیمار

با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که میزان سلامت دهان و دندان بیمار در عمر متوسط ایمپلنت نقش مهمی دارد. مثلا تراکم استخوان فک در ایمپلنت مهم است. با عمل جویدن یا خوردن، بخشی از بافت استخوان فک بر اثر نیرویی که وارد می شود، پاره شده و دوباره بازسازی می شود و این باعث می شود که تراکم استخوان حفظ شود و اگر زمان زیادی از ازمان فقدان دندان گذشته باشد، این تحریکات متوقف شده و به مرور تراکم استخوان کم و کمتر می شود.

۲. آیا مراجعه کننده دیابت دارد؟

طول عمر ایمپلنت های دندانی در بیماران دیابتی نیز به سبب اینکه بافت و تراکم استخوانی ضعیفی دارند ممکن است که در مقایسه با سایر بیماران که این شرایط را دارند، کمتر باشد.

۳. موقعیت دندان ایمپلنت شده

علاوه بر این ها، موقعیت دندان ایمپلنت شده و تعداد آن ها هم می تواند در میزان عمر ایمپلنت دندان تفاوت ایجاد کند. دندان های خلفی که فشار بیشتری را برای خوردن و جویدن متحمل می شوند، بیشتر در معرض سایش و لق شدن تاج آن قرار دارند.

۴. برند ایمپلنت دندان

برند ایمپلنت از دیگر عوامل تاثیر گذار در طول عمر دندان ایمپلنت شده است. برند های متفاوت از متریال های متفاوت در ساخت پایه ایمپلنت استفاده می کند که در استحکام آن و جوش خوردنش با استخوان فک موثر است. از بهترین برند های ایمپلنت های دندانی می توان به ایمپلنت آمریکایی، سوئیسی و کره ای اشاره کرد. پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم یا سرامیک است که با بافت لثه و استخوان های فک سازگاری دارد و خود دچار پوسیدگی نمی شود. برندها: ۱. ایمپلنت آمریکایی ۲. ایمپلنت سوئیسی ۳. ایمپلنت کره ایی

۵. متخصص ایمپلنت دندان

تجربه و تبحر متخصص ایمپلنت در تشخیص مناسب ترین نوع ایمپلنت بسته به شرایط دهان و دندان بیمار، کار هرکسی نیست و به اصطلاح باید کار را به کاردان سپرد. ایمپلنت های دندانی اگر در اندازه های مناسب و جای درست قرار نگیرند ایمپلنت را با شکست مواجه می کند. مرحله جراحی و نصب ایمپلنت هم مراحل حساسی است که نیازمند دقت و توجه بسیار است.

۶. جوش خوردن صحیح ایمپلنت به استخوان فک

فرآیند اسئواینتگریشن از مهم ترین عوامل در ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان است. اسئواینتگریشن فرآیندی است که طی آن پایه ی ایمپلنت باید به استخوان فک جوش بخورد و با توجه به اینکه گفتیم جنس پایه های ایمپلنت به گونه است که خود به خود دچار پوسیدگی نمی شوند، اگر مرحله ی اسئواینتگریشن به درستی تکمیل شود می توان گفت ایمپلنت حداقل برای ۲۰ سال تضمین می شود.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان در بارداری

عادات سالمی که می توانند طول عمر ایمپلنت دندان شما را افزایش دهند

علاوه بر انتخاب یک برند ایمپلنت معتبر و مراجعه به دندانپزشک حاذق، شما نیز می توانید اقداماتی برای افزایش ماندگاری ایمپلنت دندان خود انجام دهید. برای افزایش دوام ایمپلنت های دندانی خود، عادات سالم زیر را در پیش بگیرید.

  • بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید: دوبار مسواک زدن در روز، کشیدن نخ دندان، استفاده از مسواک بین دندانی و غرغره با دهانشویه
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید: ویزیت های منظم دندانپزشکی برای حفظ سلامت دهان و دندان شما ضروری هستند. دندانپزشک در این چکاپ ها، رسوبات سخت ( تارتار) را که نمی‌ توانید در خانه از بین ببرید، بر می دارد. همچنین او می تواند روال مراقبت از دندان هایتان را ارزیابی کند.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید: یک رژیم غذایی با حداقل میزان شکر و سرشار از ویتامین D و کلسیم برای حفظ سلامت ایمپلنت های شما ضروری است.
  • سیگار را ترک کنید: سیگار می تواند بر توانایی بدن برای ساختن استخوان جدید تأثیر بگذارد. همچنین خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.
  • کاهش استرس: کورتیزول، هورمونی است که بدن شما در هنگام استرس ترشح می کند. آن می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. همچنین دندان قروچه مرتبط با استرس می تواند به ایمپلنت ها و ترمیم ها آسیب برساند.
  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن با خطر بالاتر بیماری لثه مرتبط است. این امر ممکن است به دلیل سیگنال های شیمیایی منتشر شده توسط محرک های التهابی مرتبط با سلول های چربی باشد. این محرک های التهابی می توانند پاسخ ایمنی شما را سرکوب کرده و بیماری لثه را مخرب تر کنند.
  • هیدراته بمانید: هیدراته ماندن برای سلامت دهان و دندان شما حیاتی است. بزاق اولین خط دفاعی بدن شما در برابر باکتری های دهان است و اگر به اندازه کافی آن را نداشته باشید، باکتری ها رشد می کنند و ایمپلنت های دندانی شما ممکن است آسیب ببینند.
  • درمان آپنه خواب: آپنه خواب می تواند استرس و التهاب سیستمیک را افزایش دهد و بنابراین احتمال ابتلا به بیماری لثه را بالا ببرد. یکی از مشکلات بزرگ برای افراد مبتلا به آپنه خواب، تنفس دهانی است. در شب، تولید بزاق شما کاهش می یابد. اگر از طریق دهان نفس بکشید، دهان شما باز هم خشک تر می شود که آن را برای رشد باکتری‌ های دهان مساعدتر می ‌کند.
  • مواد غیر خوراکی را نجوید: گاز زدن یخ، جویدن قلم، باز کردن درب بطری ها با دندان و … از کارهای اینچنینی اکیدا خودداری کنید.
  • ایمپلنت‌ ها را به طور مرتب بررسی کنید: اگر واقعاً می ‌خواهید ایمپلنت‌ های خود را در بهترین شکل نگه دارید، حداقل هفته ‌ای یک بار آنها را بررسی کنید تا متوجه قرمزی یا التهاب اطراف آنها شوید. همچنین هر گونه درد یا شلی ایمپلنت را به دندانپزشک تان اطلاع دهید.
مشورت با دندانپزشک در مراقبت از ایمپلنت دندان
مشورت با دندانپزشک در انتخاب ایمپلنت مناسب، می تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش دهد

مراقبت از دندان جهت افزایش طول عمر مفید ایمپلنت

  • مراقبت‌های قبل از انجام ایمپلنت

آماده‌سازی بدن و رعایت دستورات پزشک قبل از عمل جراحی کاشت دندان شانس ایجاد نتیجه مطلوب را افزایش می‌دهد. متخصصان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کرایتون رعایت نکات زیر را برای کمک به آماده‌سازی بدن جهت انجام جراحی ایمپلنت توصیه کرده‌اند:

  1. مشورت با دندانپزشک در مورد سوابق پزشکی خود
  2. مصرف مسکن در صورت صلاحدید دندانپزشک
  3. کاهش استرس و فوبیای دندانپزشکی قبل از شروع عمل
  • مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

بعد از عمل کار گذاشتن ایمپلنت دندان در استخوان فک، بیمار به یک یا دو روز زمان برای ریکاوری احتیاج دارد. تورم و درد ناشی از این جراحی در ۲۴ ساعت اول طبیعی است. برخی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • فشار اسفنج های روی دندان بعد از عمل، برای ۱ تا ۳ ساعت.
  • هنگام استراحت سر خود را بالاتر از بدن نگه داشته و از حرکت بیش از حد سر به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت خودداری کنید.
  • از کمپرس یخ به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت و گونه‌ استفاده کنید. برای کاهش تورم در طول روز چند بار این کار را تکرار کنید.
  • در طی ۴۸ ساعت اول بعد از عمل فقط غذاهای نرم و مایعات بخورید و بنوشید.
  • تمام داروهای تجویز شده را طبق دستورالعمل دندانپزشک مصرف کنید.
  • در طی ۲۴ ساعت اول، مرتب دهان خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت و سرطان

رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده مادام العمر از ایمپلنت

ماندگاری و طول عمر ایمپلنت دندان
رعایت بهداشت دهان، افزایش طول عمر ایمپلنت

اهمیت این موضوع را همه ما به خوبی درک کرده ایم. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانیم از درد ها و صرف هزینه های زیاد دندانپزشکی در آینده پیشگیری کنیم. پیشگیری از آسیب دیدن ایمپلنت دندان ها با رعایت بهداشت دهان اصولی کاملا ساده دارد. در صورت رعایت کردن آنها هم از دندان های خود مراقبت کرده اید و هم دهان خود را از باکتری ها و خوراکی های جا مانده در آن که باعث بدبویی دنان نیز می شود، پاکسازی می کنید. در صورتی که میخواهید برای همیشه از دندان ایمپلنت شده استفاده کنید و از دیگر دندان ها در مقابل پوسیدگی مراقبت کنید، اصول زیر را مداوم رعایت نمایید.

  • مسواک بزنید.
  • روی سطح زبان خود را نیز با مسواک کشیدن روی آن، تمیز کنید.
  • حتما نخ دندان بکشید.
  • استفاده از دهان شویه هفته ایی سه بار کافیست.
  • هیچ وقت از دندان خود استفاده ابزاری نداشته باشید.
  • باز کردن در بطری با دندان ایمپلنت شده ممنوع است.
  • عادات دندان قروچه را ترک کنید.
  • دعوا نکنید و یا سعی کنید در دعوا مشت نخورید.
  • رژیم غذایی نرم و پخته استفاده کنید.
  • مانند دیگر دندان های طبیعی، از دندان ایمپلنت شده به نرمی استفاده کنید.

چرا ایمپلنت های دندانی با شکست مواجه می شوند؟

ایمپلنت موفق
موفقیت ایمپلنت و عدم پس زدن آن به چه عواملی بستگی دارد؟

ایمپلنت های دندانی معمولا درمانی با طول عمر و دوام بالا هستند. گفته می شود که انجام نکات مراقبتی می تواند طول عمر ایمپلنت ها را بیشتر کند اما عواملی هستندکه علی رغم انجام مراقبت هایی مانند رعایت بهداشت و غیره ممکن است که ایمپلنت ها را خراب کند. که حتما این عوامل قبل از انجام ایمپلنت توسط متخصصین ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی سریتا بررسی شده و مطابق آنها ایمپلنت صورت می گیرد تا احتمال شکست ایمپلنت را به حداقل برسانند.

  • عادات نامناسب در استفاده از دندان

خوب است بدانید که هم دندان های معمولی و طبیعی و هم دندان های ایمپلنت شده را نباید تحت فشار مضاعف قرار داد. سایش دندان ها روی هم، جوییدن یا شکستن خواراکی های سفت و سخت فشار زیادی را به دندان ها تحمیل می کند که می تواند طول عمر آن ها را کاهش دهد. این موضوع خصوصا دندان های پشتی را تحت تاثیر قرار می دهد که عمل جویدن با آن ها انجام می شود.

  • مصرف دخانیات

انواع دخانیات و مشروبات الکلی به مرور زمان روی دندان ها اثر منفی دارند به گونه ای بافت لثه و دندان ها را ضعیف کرده و درنهایت طول عمر ایمپلنت را تحت تاثیر قرار میدهد

  • عوامل ایجاد نارسائی ایمپلنت دندان:

ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده که نارسائی ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟ عواملی که می تواند ایمپلنت دندان را با شکست روبرو کند عبارت اند از:

  • بیماری دیابت
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری سرطان
  • بیماری رماتیسم مفصلی
  • مراقبت ضعیف بعد از ایمپلنت
  • بیماری پری ایمپلنتایتیس
  • خون رسانی ضعیف به ایمپلنت
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب براثر ضربه

علائم نارسائی ایمپلنت دندان:

بدن انسان به طور طبیعی، نسبت به هر نوع بیماری علائم خاصی را ظاهر می کند. بنابراین علائم نارسائی ایمپلنت را جدی بگیرید و بررسی کنید.

  • بی حسی درنواحی مختلف صورت
  • لق شدن ایمپلنت دندان
  • دشواری در جویدن
  • طعم و بوی بد دهان پس از ایمپلنت
  • خونریزی
  • التهاب لثه
  • تحلیل لثه

لق شدن ایمپلنت دندان و پایان عمر مفید ایمپلنت

یکی از نارسائی های ایمپلنت دندان که ممکن است رخ دهد، لق و شدن ایمپلنت دندان است. لق شدن ایمپلنت دندان می تواند در سه ناحیه تاج، اباتمنت یا پایه ایمپلنت رخ دهد. علت لق شدن در هر بخش علت خاص خود را دارد. عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، استعمال دخانیات، ابتلا به پوکی استخوان و انواع بیماری های لثه از شایع ترین علل لق شدن ایمپلنت دندان هستند. پیشگیری از لق شدن ایمپلنت می تواند راهی باشد برای افزایش طول عمر ایمپلنت که این کار میسر نشود مگر با رعایت مراقبت های لازم و مراجعه های منظم جهت حصول اطمینان از عدم بروز مشکلات دندانی که در صورت عدم رسیدگی می توانند به مرور زمان به ایمپلنت دندان آسیب بزنند.

ایمپلنت دندان محکم تر است یا دندان های طبیعی؟

ساختار ایمپلنت های دندانی از دو جزء کلی پایه ی تیتانیومی و تاج سرامیکی تشکیل شده که مواد تشکلیل دهنده آن ها به گونه ای است که به مرور زمان با بافت استخوان و لثه پیوند می خورد و محکم تر می شود. حال اگر بخواهیم استحکام و دوام دندان ایمپلنت شده با یک دندان طبیعی را در مقام قیاس قرار دهیم میتوان گفت که ایمپلنت ها قوی هستند و می توانند فشار را تاحد زیادی تحمل کنند. همانطور که تا به حال در این مقاله گفته شد سعی کنید مراقبت های ضروری را انجام دهید که تا ایمپلنت های دندانی عمر مفید بالایی داشته باشند.

پیوند اسخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان چگونه باعث افزایش عمر ایمپلنت دندان می شود؟

اگر تراکم استخوانی بیمار به حد کافی نباشد یک راه حل پیش رو برای ایجاد شرایط استخوانی مناسب “ پیوند استخوان ” است. پیوند استخوان به چهار طریق پیوند بلوک، افزایش ریج، پیوند سوکت و لیفت سینوس انجام می شود. پیوند استخوان در ناحیه فک به معنی افزایش حجم، سطح و طول استخوان پشتیبان ایمپلنت است که می تواند استحکام و قدرت نگهداری ایمپلنت را در این ناحیه بالا ببرد و این خود منجر به افزایش طول عمر ایمپلنت دندان می شود.

مراقبت های پس ازشامل اقداماتی است که به انجام درست و به موقع آن‌ها همواره توصیه می شود تا عوارض ناشی از پیوند به حد زیادی کاهش یابد. استراحت مطلق داشته باشید. مایعات داغ را از برنامه غذایی خود حذف کنید. اکیدا از مصرف دخانیات (سیگار) پرهیز کنید.. به منظور کاهش تورم ناشی از جراحی، از کمپرس توصیه می شود. به هنگام خونریزی در ناحیه جراحی از گاز استریل استفاده کنید.. از مسواکی مناسب و نرم که آسیبی به قسمت جراحی شده وارد نشود. روزانه از دهانشویه برای جلوگیری از ایجاد عفونت و باکتری بهتر است استفاده شود.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

در زیر به چند سوال پرتکرار در مورد ایمپلنت های دندانی می پردازیم.

۱.آیا بیماران دیابتی می توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟ 

افرادی که بیماری دیابت کنترل شده دارند (یعنی قند خون شان زیر ۱۵۰ است) می توانند برای کاشت ایمپلنت اقدام کنند. ولی در مورد افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، این کار توصیه نمی شود زیرا دوره ریکاوری آنها بسیار طولانی و سخت خواهد بود و احتمال جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک بسیار زیاد است.

۲. کاشت ایمپلنت دندان چقدر دردناک است؟

با در نظر گرفتن یک مقیاس از ۱ تا ۱۰ برای تعیین سطح درد، میزان درد ناشی از یک ایمپلنت دندانی ساده برای بیمارانی که استخوان‌ های خوبی دارند و به جراحی بافت نرم زیادی نیاز ندارند، در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بین عدد ۲ تا ۳ خواهد بود. این بدان معناست که داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول یا ادویل می توانند ناراحتی شما را تسکین دهند.

۳. آیا ایمپلنت دندان ارزشش را دارد؟

در نگاه اول، ایمپلنت دندان ممکن است نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان انتخاب گران ‌تری به نظر برسد. با این حال، آنها نه تنها یک گزینه مقرون به صرفه هستند، بلکه این روش در بیشتر موارد ایده آل است. ایمپلنت های دندانی نرخ موفقیت باورنکردنی ۹۵ درصدی دارند و با توجه به نقشی که در افزایش کیفیت زندگی و صرفه جویی هزینه های آتی بیمار ایفا می‌ کنند، قیمت کاملا معقول و مناسبی دارند.

حرف آخر

ایمپلنت های دندانی، با دوام ترین روش جایگزینی دندان با نرخ موفقیت بسیار بالا هستند. آنها به طور کلی بین ۱۵ تا ۲۰ سال ماندگاری دارند. البته این رقم با توجه به برند ایمپلنت، وضعیت بیمار، مهارت پزشک و میزان مراقبت انجام شده توسط فرد می تواند کمتر یا بیشتر شود. انتخاب ایمپلنت مناسب (کشور سازنده و برند) با توجه به اولویت های شما، میزان بودجه و نظر دندانپزشک تان صورت می گیرد. بنابراین روی انتخاب یک مارک خاص حساسیت به خرج ندهید و تمام جوانب امر را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.