دندان نیش کدام است؟

دندان سوم در ردیف دندان های قدامی که در اولین نقطه از انحنا و قوس فک، دندان نیش است که هم به لحاظ زیبایی و هم کاربردی نقش مهمی دارد. دندان نیش ریشه ی محکمی دارد و جزء آخرین دندان هایی است که از بین می روند. در سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی به صورت کامل رشد می کند. مشکلاتی شایع در مورد دندان نیش وجود دارد که نیاز به درمان ارتودنسی دارند. در ادامه به توضیح درباره ی انواع مشکلات دندان نیش و مراحل ارتودنسی آن می پردازیم.

 

اصلاح دندان نیش

از آنجایی که دندان نیش خصوصا در فک بالا، آخرین دندانی است که کامل رشد می کند ممکن است کج یا بیرون زده از قوس فک باشد. این مشکل زمانی رخ می دهد که حرکت دندان های مجاورش فضا برای رشد دندان نیش گرفته شده پس دندان نیش هم منحرف می شود. صاف بودن دندان نیش و تراز آن با سایر دندان های مجاورش با استفاده از ارتودنسی قابل درمان است.گاه بیمار تصور می کند که اصلاح دندان نیش به تنهایی کافی است درحالیکه بهم ریختگی دندان ها بهم وابسته است و برای اینکه یک دندان برای حرکت به سمت موقعیت درست نیاز به جابه جایی همه دندان هاست تا نسبت به هم منظم و تراز شوند.

مشاوره تخصصی و رایگان ارتودنسی

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

 

دندان نیش نهفته

دندان نیش ممکن است نهفته در استخوان فک باقی بماند

زمانی که فضای کافی در فک برای رشد دندان نیش وجود نداشته باشد، دندان نهفته باقی می ماند اما نبود دندان نیش زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار می دهد. جراحی دندان نیش نهفته یکی از راه های درمان آن است. البته جراحی به تنهایی کفایت نمی کند. به کمک جراحی تنها بخشی از تاج دندان نمایان می شود و برای اینکه دندان نیش به سمت جایگاه درست سوق داده شود، نیازمند درمان ارتودنسی دندان است.

 

دندان نیش بیرون زده

دندان نیش به صورت بیرون زده در قوس فک بالا براثر شلوغی دندان

گفته شد دندان های دیگر ممکن است که به سمت جای خالی دندان نیش پیشروی کنند، حال اگر فک هم کوچک باشد مزید بر علت می شود که دندان نیش آن مقدار سطح لازم برای جوانه زدن را نداشته باشد، در این صورت ممکن است که به صورت کج، ناموزون و بالاتر از قوس فک رشد کند که باز هم به دلایل زیبایی و کارکرد نیاز به ارتودنسی دارد تا صاف شود.

 

ارتودنسی دندان نیش بالا

ارتودنسی دندان نیش بالا در میان دندان های نیش شایع تر است. در بیشتر موارد مشاهده شده است که ناهنجاری معمولا فقط در یکی از دندان های نیش رخ می دهد. چون دلیل این اتفاق کمبود فضا برای رشد دندان نیش و یا کوچکی فک است و در موارد کمی هر دو دندان نیش در یک فک دچار مشکل هستند.

 

کشیدن دندان نیش در ارتودنسی

گاهی اوقات هم پیش می آید که متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که ناهنجاری دندان نیش با ارتودنسی قابل درمان نیست و دندان نیش باید کشیده شود. دندان نیش یک ریشه قوی دارد و کشیدن آن ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. البته نه تنها دندان نیش، دندان های آسیایی نیز کاندیدایی برای کشیدن هستند. هدف از کشیدن دندان های آسیایی ایجاد فضا برای حرکت و جایگیری دندان های دیگر است. البته که دندانپزشکان هم طرفدار ارتودنسی بدون کشیدن دندان هستند خصوصا اگر دندانی کاملا سالم باشد اما گاهی اوقات با مشکل شلوغی دندان و کوچکی فک روبرو هستیم که تنها چاره کشیدن دندان است.

 بیشتر بخوانید: کشیدن دندان

مزایای ارتودنسی دندان نیش

شاید درمان ارتودنسی یک درمان طولانی باشد و در درازمدت نتیجه دهد اما از مزایای بی نظیر آن نیز نباید غافل شد. هرگونه ناهنجاری در ناحیه فک و دندان ها عوارض خاص خود را دارد. از مزایا ارتودنسی یک ارتودنسی یک دندان نیش
دندان نیش نهفته این است که از بروز انواع مشکلات ناشی از دندان نیش نهفته یا کج جلوگیری به عمل می آید.
مشکلات ناشی از ناهنجاری های دندان نیش
• تجمع باکتری و ایجاد عفونت بر اثر شلوغی و عدم توازن دندان ها
• درد استخوان فک
بوی بد دهان
• آسیب به دیگر دندان ها
دندان های نیش بیرون زده و کج که زیر و روی دندان های مجاور قرار می گیرند، بهداشت دندان ها را ضعیف می کند. این موضوع محیط را کاملا مستعد تجمع انواع باکتری و بروز عفونت ها می کند. جلوگیری از تمام این مشکلات از مزیت ارتودنسی دندان نیش عقب رفته است.

 

مراحل ارتودنسی دندان نیش نهفته

ارتودنسی دندان نیش نهفته در فک پایین.

اصلاح دندان نیش نهفته شامل دو مرحله است. یکی جراحی لثه که بافت لثه کنار زده می شود تا بخش از تاج دندان نیش نهفته نمایان شود. مرحله دیگر ارتودنسی است که کمک می کند تا دندان های مجاور دندان نیش به سمت مخالف حرکت کنند تا فضا برای دندان نیش ایجاد شود. بعد از ایجاد فضای لازم و پروسه نمایان کردن تاج دندان نیش درمان به پایان نمی رسد و لازم است که دندان نیش به موقعیت درست هدایت شود. این کار هم به کمک ارتودنسی انجام می شود.
متخصص ارتودنسی، براکتی (نگین های ارتودنسی) را روی دندان نیش نصب می کند تا بتواند تحت تاثیر فشاری که وارد می کند، حرکت کند. این براکت ظاهر نازیبایی دارد که بعد از نصب براکت با بخیه بافت لثه، پوشانده می شود.
یک زنجیر طلایی از یک طرف به براکت دندان نیش و از طرف دیگر به سیم اتصال براکت ها وصل می شود تا دندان نیش به سمت جایگاه درست هدایت شود.

 ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

مراحل ارتودنسی دندان نیش کج فک بالا

مراحل ارتودنسی دندان نیش تفاوتی با سایر دندان ها ندارد و به همان روشی که برای ناهنجاری سایر دندان ها به کار برده می شود در مورد دندان نیش هم می تواند به کار برده شود. دندان نیش بیرون زده مانند نهفته نیاز به جراحی ندارد و تنها با براکت های ارتودنسی قابل درمان است. مانند سایر دندان های کج و نا متوازن تحت فشار براکت های ارتودنسی حرکت و در جای درست قرار می گیرد.

 

مراقبت های لازم بعد از ارتودنسی دندان نیش

به هنگام ارتودنسی به دلیل وجود تجهیزات برای درمان انجام مراقبتهای لازم بعد از ارتودنسی کمی دشوار می شود که اگر از نخ دندان ها و مسواک های مخصوص ارتودنسی به شیوه ی صحیح استفاده کنید، این دشواری کمتر خواهد شد.
نحوه صحیح کشیدن نخ دندان و مسواک زدن به طور صحیح را بیاموزید که بهداشت دهان و دندان را تقویت و از بروز انواع بیماری ها نظیر عفونت، آبسه و تغییر رنگ دندان ها بعد از ارتودنسی جلوگیری می کند.
• روزانه بعد از وعده غذایی از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید. حداقل دوبار این کار را در روز انجام دهید.
• در صورت احساس درد از مسکن طبق دستور دندانپزشک خود استفاده کنید
• از کمپرس سرد در کاهش درد، التهاب و تورم موثر است، استفاده کنید.
• دندان هار در ارتودنسی تحت فشار براکت ها کمی شل می شوند تا بتوانند به موقعیت درست هدایت شوند، پس از خوردن، جویدن و شکستن انواع خوراکی های سفت و سخت جدا پرهیز کنید.

 

مدت ارتودنسی دندان نیش

طول درمان ارتودنسی تنها به نوع ناهنجاری وابسته نیست که بتوان گفت مدت ارتودنسی دندان نیش چقدر طول می کشد. اما در مورد دندان های نیش در فاصله زیادی از موقعیت درست خود داشته باشد، مدت درمان طولانی تر و حداقل یک سال می شود. شدت ناهنجاری دندان و فک، نوع درمان ثابت است یا متحرک، روش ارتودنسی به کار رفته( ارتودنسی دیمون، سرامیکی و …)، سن بیمار و میزان همکاری بیمار در انجام مراقبت ها همه و همه از عوامل تاثیر گذار در طول درمان هستند. به طور معمول بین ۶ماه تا ۲۴ ماه می تواند متغیر باشد.

هزینه ارتودنسی دندان نیش چقدر است؟

دندان نیش اگر نهفته باشد، هزینه جراحی دندان نیش نهفته نیز در برآورد نهایی قیمت ارتودنسی تاثیر گذار هستند..شایان ذکر است که عوامل مختلفی غیر نوع دندان و ناهنجاری تعیین کننده ی قیمت نهایی هستند. هزینه دندان نیش بیرون زده اگر نیاز به جراحی فک نداشته باشد تفاوتی با سایر دندان ها ندارد.
موقعیت کلینیک درمانی، تخصص دندانپزشک، نوع روش و براکت استفاده شده همه عوامل تاثیر گذار در قیمت ارتودنسی دندان هستند. برای اطلاع از آخرین قیمت ها کلینیک دکتر سریتا به صفحه قیمت ارتودنسی مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره ارتودنسی دندان نیش

۱. ارتودنسی دو دندان نیش چگونه انجام می شود؟

دو دندان نیش یا جلو ممکن است حالت خرگوشی داشته باشد یا با فاصله از دندان های دیگر باشند با ارتودنسی قابل درمان است. ارتودنسی دو دندان نیش هم به روش های ارتودنسی ثابت و متحرک می تواند انجام شود. البته در نظر داشته باشید که بریس در سراسر دندان ها قرار می گیرد تا حرکت دندان ها به صورت یکپارچه باعث اصلاح دو دندان نیش بشود.

۲. دندان نیش پایین کدام است؟

چهار دندان با لبه های تیز و برنده در قسمت جلویی هر فک قرار دارد که به آن ها دندان پیشین گفته می شود. در کنار ۴ دندان پیشین، ۲ دندان وجود دارد که دندان نیش هستند.

کلینیک دندانپزشکی سریتا می تواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.