ایمپلنت دندان یکی از راه های جایگزینی دندان است و در صورت از دست رفتن دندان می توانید از این طریق نسبت به جبران آن اقدام نمایید. جلوگیری از بروز عوارض جای خالی دندان یک از ضرورت های ایمپلنت دندان است.
همواره توصیه می شود تا جایی که می توانید دندان های طبیعی خود را حفظ کنید و دندان های پوسیده را تا حد امکان درمان کنید.

مشاوره تخصصی ایمپلنت

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

چرا ایمپلنت مهم است؟

بهبود ظاهر، کمک به سلامت استخوان فک و ... از جمله فواید و اهمیت ایمپلنت جای خالی دندان است.

در پاسخ به این سوال می توان به تعدادی از مزایای ایمپلنت دندان اشاره کرد:

 1. ظاهر طبیعی و عملکرد مناسب

ایمپلنت های دندانی طوری طراحی شده اند که ساختار و عملکردی کاملا نزدیک و مطابق دندان های طبیعی داشته باشند. غذا خوردن و صحبت کردن با ایمپلنت دندان راحت است.

۲. طول عمر و ماندگاری

طول عمر ایمپلنت های دندانی به عوامل مختلفی از جمله؛ نوع روش انجام ایمپلنت، جنس ایمپلنت استفاده شده، سلامت بافت لثه و سایر دندان ها بستگی دارد اما در این میان یک عامل تعیین کننده وجود دارد و آن هم نحوه مراقبت است. این فاکتور به قدری مهم است که اگر شما از بهترین برند ایمپلنت هم استفاده کنید اما بعد از آن مراقبت های لازم صورت نگیرد، تاثیرات مخربی در طول عمر آن دارد. درواقع ماندگاری بالا یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت ها به شمار می رود. 

۳. حفظ تراکم استخوان

در بین روش های جایگزینی دندان، ایمپلنت تنها روشی است که پایه ی آن مانند ریشه ی دندان عمل کرده و درون استخوان فک قرار می گیرد. جنس این پایه ها از تیتانیوم و سازگار با بدن است که به مرور زمان با بافت استخوان پیوندی قوی برقرار کرده و از این طریق از تحلیل بافت استخوان جلوگیری به عمل می آید.

۴. میزان موفقیت

طبق بررسی های انجام شده، ایمپلنت دندان درمانی است که در ۹۸ درصد بیماران موفقیت آمیز آمده بوده. دلیل این موفقیت می تواند جنس موادی باشد که سازگار با بدن بوده و واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کنند.

چرا باید ایمپلنت کنیم؟

ایمپلنت دندان باعث رشد استخوان اطراف خود می شود و بدین گونه هم میزان استخوانی که باید از ایمپلنت پشتیبانی کند، تقویت می شود و هم از دفرمه شدن و افتادگی استخوان فک جلوگیری می شود.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان، مصنوعی به نظر می رسد یا طبیعی؟

عوارض جای خالی دندان

آناتومی دندان ها به گونه ای است که می توانند آزادانه حرکت کنند و اگر جای دندانی خالی باشد این فرصت برایشان فراهم می شود. وقتی دندانی از دست می رود، دندان های مجاور شروع به پیش روی به سمت فضای خالی می کنند و بدین گونه نه تنها ساختار دندان ها بلکه بایت ها نیز دچار تغییر می شود. این تغییرات فرم صورت و فک را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله عوارض و خطرات پر نکردن جای خالی دندان را بر می شماریم:

 1. تحلیل استخوان فک و لثه

استخوان های فک مانند ماهیچه ها در صورت تحریک و انقباض کار می کنند. دندان، محرک استخوان فک است و جای خالی دندان کشیده شده باعث تحلیل استخوان به مرور زمان می شود.

 2. تغییر فرم صورت

اگر تصور کنید که بدون دندان ها، حالت قرارگیری لب ها تا چه حد تغییر می کند و دفرمه می شود، متوجه اهمیت دندان در ساختار چهره خواهید شد. خالی ماندن دندان کشیده شده به مدت زیاد با تغییر حالت عضلات صورت بر زیبایی تاثیرات سوء دارد.

 3. مشکلات گفتاری

دندان ها یک عامل موثر در نحوه صحبت کردن و تلفظ کلمات هستند. جای خالی دندان کشیده شده ممکن است در تولید اصوات و ادای برخی از کلمات مشکل ایجاد کند.

 4. مشکلات در جویدن و خوردن

تا زمانی که همه دندان ها سالم هستند، اهمیت شان در غذا خوردن و جویدن مشهود نیست اما کافی است که جای دندانی خالی شود، آنگاه متوجه خواهید شد که نقش به سزایی را در این امر دارند. مشکلات در جویدن می تواند مشکلات گوارشی را برای شما به دنبال داشته باشد.

 5. تغییر موقعیت دندان ها

دندانپزشکان معتقدند که ریشه دندان ها خصوصا در فک پایین چون ضعیف هستند در صورت داشتن فضا، حرکت می کنند. حرکت دندان تاثیرات مخرب بر اکلوژن که نحوه تماس و قرار گیری دندان ها روی هم به هنگام بستن فک است، می گذارد.

از جمله عوارض پر نکردن جای خالی دندان هاست.

بیشتر بخوانید: عوارض ایمپلنت دندان

دلایل از دست دادن دندان

عادات مخرب، ژنتیک، ابتلا به بیماری و ... باعث از دست دادن دندان می شود

گاهی تصور می شود که تنها عاملی که می تواند منجر به فقدان دندان شود، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است اما عوامل دیگری هم هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. البته که از دست رفتن دندان مشکلی غیر قابل حل نیست و روش هایی برای جایگزینی دندان وجود دارد. 

  • ژنتیک

جنس دندان برخی از افراد به گونه ای است که در سن خاصی دچار پوسیدگی و از دست رفتن دندان می شود. این مسئله به ژنتیک مربوط می شود و نمی توان از جلوگیری کرد. 

  • اسیدی شدن دهان

متاسفانه بعد از هر وعده غذایی، دهان به محیطی اسیدی و مضر برای دندان ها تبدیل می شود. دندان ها در طول مدتی که این حالت اسیدی از بین برود در معرض آسیب قرار دارند. از این رو همواره توصیه می شود که مصرف انواع خوراکی های شیرین را در طول یک روز تا حد امکان به حداقل برسانید. 

  • وارد شدن ضربه

گاه پیش می آید که بر اثر ضربه دندانی از دست برود. ضربه می تواند در تصادف، درگیری و فعالیت های ورزشی رخ دهد. ورزشکارانی که در حین فعالیت ناحیه صورت و دهانشان در معرض ضربه قرار دارد، احتمال آسیب به دندان ها وجود دارد.

  • عدم رعایت بهداشت

کاملا واضح است در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی، شکاف های میان دندانی به محیطی کاملا مساعد برای رشد انواع باکتری تبدیل شده و به مرور زمان عفونت و پوسیدگی دندان اتفاق می افتد. 

  • استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند دندان های شما را ضعیف و پوسیده کند. 

  • ابتلا به انواع بیماری

بیماری های پریودنتال که بافت لثه آسیب می بیند نیز می تواند یکی از عوامل از دست دادن دندان باشند. ضعف بافت لثه و عفونت می تواند به ریشه ی دندان آسیب جدی وارد کند. 

  • عادات مخرب

دندان قروچه یکی از عادات مخربی است که می تواند ساختار و بافت دندان ها را در معرض خطر قرار دهد. دندان قروچه خود به تنهایی باعث از دست دادن دندان نمی شود اما اگر این عادت روزانه با فشار زیادی انجام شود و در کنار سایر عوامل قرار گیرد می تواند منجر به فقدان دندان شود.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی ایمپلنت دندان برای افراد سرطانی

 شرایط الزام برای کشیدن دندان

دندانی که به شدت پوسیده اگر با عصب کشی درمان نشود، باید کشیده شود

همواره به بیمار توصیه می شود که کشیدن دندان را به عنوان آخرین راه حل ببیند و تا جایی که امکان دارد دندان را احیا شود. مثلا تنها در صورتی که دندان به شدت پوسیده باشد باید آن را کشید در غیر این صورت با عصب کشی درمان می شود اما شرایطی هم وجود دارد که درمان مناسب کشیدن دندان و پر کردن جای خالی آن با ایمپلنت است.

بیشتر بخوانید: کشیدن دندان

  • دندان پوسیده

در صورتی که پوسیدگی دندان شدت و قدمت زیادی داشته باشد به طوری که آسیب به مغز دندان یا همان قسمت پالپ رسیده باشد که قابل ترمیم نیست و باید آن را کشید. 

  • دندان اضافی

در مواردی که بیمار دندان هایی نامنظم دارد و تعدادی از دندان ها روی هم قرار گرفته باشند، دندانپزشک از طریق عکس های اشعه ایکس نحوه قرار گیری دندان ها را بررسی می کند. گاه ممکن است برای هم تراز کردن دندان ها لازم باشد دندانی کشیده شود. 

  • دندان عقل

گاهی اوقات پیش می آید که دندان عقل به دلیل نداشتن فضای کافی به صورت نهفته باقی می ماند و یا با زاویه نادرست به صورت ناقص رشد می کند. برای جلوگیری از تجمع مواد غذایی در این نواحی و التهاب لثه دندانپزشک این دندان ها را می کشد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت سوئیسی

آیا ایمپلنت درد دارد؟

پاسخ به سوال “آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟” بله است و این درد کاملا طبیعی می باشد به هرحال ایمپلنت نوعی عمل است که طی آن دندانی درون استخوان فک کاشته می شود و احساس درد کاملا نرمال است. به هرحال تغییراتی در ساختار و بافت استخوان فک ایجاد می شود و عصب ها را تحریک می کند. اما نکته قابل توجه این است که میزان درد در مراحل مختلف، متفاوت و قابل کنترل است. درد به دلایلی چون تحریک سینوس ها،مصرف دخانیات، بهداشت ضعیف و عدم انجام مراقبت های لازم و … رخ می دهد. میزان درد در هر مرحله توسط راهکار هایی که متخصص ایمپلنت ارائه می دهد، قابل کنترل و تحمل خواهد بود.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

جمع بندی

جای خالی دندان های از دست رفته به مرور زمان عوارض و تاثیرات منفی خود روی سلامت دهان و دندان نشان می دهد. به علاوه کاشت دندان و پر کردن جای خالی دندان به طور قابل توجهی به سبب تاثیرات مثبتی که بر ظاهر و طرز گفتار، اعتماد به نفس شما را بهبود می دهد. ایمپلنت دندان تنهای جنبه ی زیبایی ندارند و با توجه به آنچه که در باب مزایای ایمپلنت بیان شده، تا حد زیادی در سلامت دهان و دندان موثر است و می تواند جایگزین دندان خالی باشد.

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از ویزیت مجازی کلینیک سریتا نیز استفاده فرمایید.