در زمینه ارتودنسی حتما با اصطلاحاتی همچون بریس، براکت و سیم ارتودنسی آشنا هستید. براکت ها، همان نگین هایی هستند که روی سطح دندان شما فیکس می شوند. براکت ها توسط نوعی سیم ارتودنسی بهم متصل می شوند. کل قالب متشکل از سیم و براکت ها را بریس ارتودنسی می نامند. اما ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی چه تفاوتی دارد؟ مزایا، معایب و قیمت ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی سرامیکی چیست؟

میان آمدن نام ارتودنسی همیشه با تصویری از براکت های فلزی همراه بوده به طوریکه هستند افرادی که تنها به خاطر همین براکت های فلزی و نمایی که ایجاد می کنند، از درمان ارتودنسی دوری می کنند اما خوشبختانه نوعی ارتودنسی تحت عنوان ارتودنسی سرامیکی روی کار آمد که به نوعی می توان آن را به این گونه تعریف کرد که ارتودنسی سرامیکی، تکامل یافته ی ارتودنسی معمولی ( ارتودنسی با براکت های فلزی) است.
در ارتودنسی سرامیکی از براکت های تهیه شده از جنس سرامیک استفاده می شود که ظاهری شفاف و هم رنگ دندان دارند. در ادامه به اختصار به توضیح هریک از انواع ارتودنسی می پردازیم.
دیگر انواع براکت ارتودنسی
ارتودنسی انواع مختلفی دارد که نام گذاری آن ها یا بر اساس نوع براکتی است که در آن به کار گرفته می شود، نحوه قرار گیری براکت ها و جنس براکت.

براکت لینگوال

براکت سرامیکی که ظاهری شفاف دارد و دیده نمی شود.

یکی از انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی لینگوال است، لینگوال نوعی از ارتودنسی است که در آن، براکت ها در پشت دندان نصب می شوند که چون در حالت خندیدن یا صحبت کردن در معرض دید دیگران قرار نمی گیرند اما دسترسی به براکت ها در ارتودنسی لینگوال کمی دشوار است و می تواند از معایب آن باشد.

براکت دیمون

براکت دیمون، از نوع براکت خودباز شونده هستند

نوع دیگری از ارتودنسی که از براکت هایی تحت عنوان براکت دیمون در آن ها استفاده می شود را ارتودنسی دیمون می گویند. این نوع براکت ها خود باز شونده هستند و فشار لازم برای حرکت جزئی دندان ها از طریق فنر هایی که دارد، اعمال می شود. در ارتودنسی دیمون برخلاف سایر روش ها، از کش های کوچکی به براکت متصل می شود، خبری نیست که می تواند در بهداشت بیشتر دهان و دندان موثر باشد. اما تمامی افراد از این نوع ارتودنسی و براکت نمی توانند استفاده کنند.

براکت فلزی

براکت فلزی در ارتودنسی معمولی

براکت فلزی که همانطور که از نامش پیداست، از جنس فلز بوده و از فولاد ضد زنگ تهیه می شوند. این نوع براکت بسیار پرکاربرد به خصوص در ارتودنسی ثابت است و به جرات می توان گفت تنها عیبی که می توان برای این نوع براکت برشمرد، قابل تشخیص بودن براکت هاست. این براکت پرکاربرد مزایای زیادی دارد. مقاومت بالا در برابر فشار های وارده، استرلیزه بودن و ساییدگی حداقل مینای دندان از ویژگی های بارز این نوع براکت است.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

۱. براکت ها در ارتودنسی سرامیکی می توانند هم رنگ دندان و یا شفاف باشند. امکان سفارشی سازی مطابق با رنگ سایر دندان ها سفارشی سازی شوند. سیم اتصال براکت ها هم می تواند در رنگ های روشن تری باشند تا بریس ارتودنسی دید کمتری داشته باشد
۲. امکان ایجاد حساسیت نسبت به براکت های فلزی کمتر است. در براکت های فلزی که از فولاد ضد زنگ تهیه می شوند امکان دارد که تا حدودی نیکل هم داشته باشد و آلرژی نسبت به نیکل رخ دهد که شایع تر ین نوع آلرژی در ارتودنسی دندان است.
۳. بریس های فلزی در فرآیند تصویر برداری از دندان ها می توانند مشکل آفرین باشند در حالیکه بریس های سرامیکی اختلالی را ایجاد نمی کنند.

معایب ارتودنسی سرامیکی

۱. براکت های سرامیکی مقاوم هستند اما به دلیل جنس و ماهیتی که دارد باز هم امکان شکسته شدن در برابر فشار زیاد و عدم رعایت بهداشت وجود دارد.
۲. اگر بخواهیم براکت های سرامیکی را با براکت های فلزی مقایسه کنیم،؛ یکی از این تفاوت ها در طول درمان است. در ارتودنسی سرامیکی میزان فشاری که از سمت براکت ها به دندان ها جهت حرکت آن اعمال می شود، کمتر از حالت براکت فلزی است. این هم به همان دلیل شکننده تر بودن براکت های سرامیکی نسبت به براکت های فلزی است.
۳. براکت های سرامیکی در ابعاد و اندازه های بزرگتری تهیه می شوند و ممکن کمی تیز باشند و باعث ناراحتی و دشواری در روند مراقبت های ارتودنسی باشند.
۴. براکت های سرامیکی که از لحاظ جنس به مینای دندان بسیار نزدیک هستند، میزان چسبندگی بیشتری نسبت به براکت های فلزی دارند و باعث می شود که فرآیند جداسازی آن ها کمی دشوار تر باشد.
۵. چون اتصال براکت های سرامیکی روی دندان ها نسبت به براکت های فلزی بیشتر است، میزان ساییدگی سطح دندان در این نوع ارتودنسی بیشتر است.

طول درمان ارتودنسی سرامیکی

همانطور که در بخش های قبلی پیرامون میزان مقاومت و شکنندگی براکت های ارتودنسی سرامیکی صحبت کردیم و گفتیم که به دلیل احتمال بالای شکسته شدن براکت ها، میزان فشار اعمالی به دندان ها کمتر می شود تا فشار بیش از حد به براکت وارد نشود و این سبب می شود که طول درمان ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی معمولی بیشتر و در حدود ۱۸ تا ۳۶ ماه است.

مراقبت های لازم در ارتودنسی سرامیکی دندان

مراقبت از ارتودنسی سرامیکی در طول عمر آن اثر دارد.

در طول درمان ارتودنسی لازم است که شما اصول بهداشت دهان و دندان مخصوص ارتودنسی را به صورت صحیح رعایت کنید. رعایت رژیم غذایی، استفاده از دهانشویه و انواع مسواک های مخصوص ارتودنسی می تواند از بروز عوارضی چون بدرنگی دندان ها، عفونت دندان و لثه جلوگیری به عمل آورد.
در روز بعد از ارتودنسی و نصب بریس ها شما احساس درد در ناحیه دندان ندارید فقط ممکن است به دلیل وجود بریس ها و عادت نداشتن به آن ها کمی احساس ناراحتی و سنگینی داشته باشید. سه روز بعدی ممکن است که درد در ناحیه دندان ها، گونه و لب ها حس کنید که به دلیل فشاری است از سمت براکت ها برای حرکت دندان ها وارد می شود. متخصص ارتودنسی اقدامات لازم برای این مواقع را به شما توضیح خواهد داد که شامل موارد زیر است:
۱. استفاده از مسکن ها
۲. استفاده از نوعی موم روی بریس ارتودنسی
۳. شستشوی دهان با محلول آب گرم و نمک
شایان ذکر است که بعد از گذشت چند روز شما نسبت به وجود بریس ها عادت کرده و دیگر احساس ناخوشایندی نخواهید داشت.

چگونه از لکه دار شدن براکت سرامیکی جلوگیری کنیم؟

نحوه صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در ارتودنسی می تواند شما را از لکه دار شدن دندان هایتان نجات دهد. توصیه می شود بعد از هر وعده غذایی مسواک و نخ دندان را استفاده کنید تا از ایجاد پلاک روی دندان و براکت ها جلوگیری شود. نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه یا خوراکی هایی مانند سس گوجه فرنگی، پفک ها و … را تاحد امکان مصرف نکنید چون باعث ایجاد لکه می شوند. استفاده از خمیر دندان های سفید کننده به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون تفاوت رنگ بین دندان و براکت ها ایجاد می کند.

در چه مواردی از ارتودنسی سرامیکی استفاده می شود؟

البته که برای تعیین روش مناسب با شرایط و نیاز های شما باید توسط متخصص ارتودنسی بررسی شود اما ارتودنسی سرامیکی برای بزرگسالان می تواند نتیجه ی بهتری داشته باشد و برای کودکانی که دندان های در حال رشد دارند، توصیه نمی شود. براکت های سرامیکی می توانند تحت فشار و نیروی وارده ناشی از رویش دندان ها می تواند باعث شکستن براکت های سرامیکی بشود.

ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی چه تفاوتی دارد؟

ارتودنسی معمولی در ظاهر براکت ها با ارتودنسی معمولی تفاوت دارد

مهم ترین تفاوت بین ارتودنسی سرامیکی با ارتودنسی معمولی (فلزی) را می توان در ظاهر آن دانست البته که در چند فاکتور دیگر نیز باهم تفاوت دارند. طول دوره درمان، هزینه و دوام می توانند پارامتر هایی باشند که این دو نوع ارتودنسی در آن ها با هم تفاوت دارند.
می توان گفت به سبب جنس سرامیکی است که همه ی این تفاوت ها ایجاد شده است. شکننده تر بودن براکت های ارتودنسی سبب طولانی تر شدن دوره درمان و در نتیجه افزایش هزینه ارتودنسی می شود. همچنین میزان دوام و ماندگاری نیز در گرو همان شکنندگی براکت سرامیکی است. دوام و استحکام در ارتودنسی فلزی بیشتر است. توصیه می شود در صورت داشتن فعالیت های سنگین ( ورزش و…) که ارتودنسی با براکت های فلزی گزینه بهتری هستند.
تفاوت دیگر امکان لکه دار شدن بریس سرامیکی ارتودنسی است که شما باید مراقبت های بیشتری داشته باشید تا حد امکان از تغییر رنگ براکت ها جلوگیری کنید.

قیمت ارتودنسی سرامیکی

حتما می دانید که هزینه نهایی ارتودنسی را تنها یک فاکتور تعیین نمی کند و قطعا باید توسط ارتودنتیست معاینه صورت گیرد تا بنا بر شدت ناهنجاری، تعداد دندان های درگیر و نوع دستگاه ارتودنسی (متحرک یا ثابت) تصمیم گیری شود. اما چیزی که کاملا واضح است این است که هزینه ارتودنسی سرامیکی از فلزی بیشتر است. حتی در مورد یک مشکل یکسان، قیمت ارتودنسی سرامیکی از براکت فلزی بیشتر است و این تفاوت قیمت، دلیلش این است که طول درمان در ارتودنسی سرامیکی طولانی تر بوده و متریالی هم که براکت های سرامیکی از آن تهیه می شوند، گرانتر است.

سوالات متداول درباره ارتودنسی سرامیکی

۱. ارتودنسی با براکت سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

با تمام تفاسیری که بیان شد و مقایسه های انجام شده می توان گفت که بهترین نوع ارتودنسی با شرایط و انتظارات شما تعیین می شود. برای مثال اگر در درمان ارتودنسی، نکته حائز اهمیت برای شما این است که براکت و بریس دید کمتری داشته باشد، ارتودنسی سرامیکی بهتر است اما اگر دوام و کوتاه تر بودن طول درمان مهم است، بهتر است که ارتودنسی با براکت فلزی را انتخاب کنید.

۲. ارتودنسی سرامیکی برای کودکان مناسب است؟

کودکان ممکن است که در بحث بهداشت کمی ضعیف عمل کنند و به لحاظ مراقبت های ویژه ای که باید در ارتودنسی سرامیکی به عمل آید تا بهترین نتیجه حاصل شود، این درمان برای کودکان خیلی توصیه نمی شود.

مقالات مرتبط

ارتودنسی کوتاه مدت

ارتودنسی متحرک دندان

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.