ایمپلنت دندان و روکش دندان، هردو درمانی برای رفع مشکلات دندانی هستند اما بسته به نوع مشکل دندان و اینکه هر کدام از قسمت های دندان چقدر آسیب دیده تصمیم گیری می شود که کدام درمان مناسب برای چه نوع آسیبی است؟

در ابتدا برای درک بهتر تعریف مختصری من باب هریک از مفاهیم را بازگو می کنیم سپس به بیان تفاوت های این دو مفهوم می پردازیم.

 تاج دندان

تاج یا روکش دندان

دندان طبیعی انسان از سه قسمت؛ ریشه، پالپ و تاج دندان تشکیل شده است. تاج همان قسمت بالایی دندان است که سطح آن را مینای دندان پوشانده است. گاهی ممکن است به دلایل مختلف تاج دندان آسیب ببیند و از بین برود ولی ریشه ی دندان سالم است، در این صورت از روکش دندان که همان تاج مصنوعی است برای قرارگیری در قسمت بالایی دندان استفاده می شود.

 ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان، یکی از روش های کاشت دندان در درمان بی دندانی به شمار می رود و جایگزین کل دندان شما می شود. ساختار ایمپلنت دندان شامل سه بخش؛ پایه ایمپلنت (ریشه مصنوعی دندان) ، اباتمنت (کانکتور بین ریشه و تاج) و تاج دندان است. در واقع تاج دندان بخشی از درمان ایمپلنت دندان به شمار میرود.

 روکش دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

ایمپلنت های دندانی با تاج دندان تفاوت هایی دارند؛ در ادامه ما به بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

 جنس ایمپلنت و تاج دندان

پایه های ایمپلنت دندان اغلب از جنس تیتانیوم و زیرکونیوم تهیه می شوند که محکم و مقاوم بوده و با بدن انسان تا حد زیادی سازگار هستند. تاج ها (روکش) انواع مختلفی دارند و تحت عناوینی چون روکش سرامیکی، روکش فلزی و روکش فلز سرامیک شناخته می شوند.

موارد کاربرد ایمپلنت و تاج 

تاج دندان برای قرارگیری روی ایمپلنت دندان به کار می رود
  1. می توان گفت ایمپلنت های دندانی بیشتر جنبه درمانی دارند در حالی که تاج دندان می تواند جنبه زیبایی داشته و برای اصلاح طرح لبخند و ترمیم ظاهر دندان ها کاربرد داشته باشد
  2. ایمپلنت های دندانی خود درمان کامل برای رفع مشکلات دندان هستند و همانطور که در بخش قبلی گفته شد، تاج دندان در بخشی از مراحل درمان ایمپلنت دندان انجام می شود.
  3. در مواردی که ریشه ی دندان کاملا سالم است و فقط قسمت تاج دندان پوسیده شده، از روکش دندان استفاده می شود.
  4. اگر ریشه ی دندان آسیب دیده ولی از طریق عصب کشی یا پر کردن می توان آسیب دیدگی را رفع کرد، پس از درمان آسیب دیدگی ها از روکش دندان برای رفع بدرنگی، شکستگی های جزئی و لب پر شدن و به طور کلی بهبود ظاهر دندان بهره می جویند.
  5. ایمپلنت دندان در مواردی به کار میرود که ریشه ی دندان کاملا آسیب دیده و قابل بازیابی نیست. ایمپلنت دندان جایگزین کاملی برای دندان شماست به طوریکه پایه های ایمپلنت در استخوان فک شما تعبیه می شوند. ساختار و جنس پایه های ایمپلنت به گونه است که با بافت لثه و استخوان فک سازگار بوده و به مرور زمان به استخوان پیوند می خورد.
  6. تفاوت دیگر در هزینه ایمپلنت و تاج دندان است.باتوجه به اینکه ایمپلنت ها به نوعی یک دندان کامل هستند ولی تاج های دندان تنها یک قسمت از دندان هستند باید گفت که قیمت ایمپلنت دندان بیشتر است.

 طول عمر ایمپلنت و تاج 

هم ایمپلنت دندان وهم تاج دندان برای عمر و دوام بیشتر نیازمند رعایت اصول بهداشت دهان و دندان به صورت منظم و صحیح می باشد اما می توان گفت که تاج دندان بین ۱۵ تا ۲۰ می تواند دوام داشته باشد. ایمپلنت های دندانی هم با توجه به نوع روش ایمپلنت، جنس پایه ایمپلنت و موقعیت دندانی که ایمپلنت شده و سایر پارامترهای دیگر می توانند حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال عمر کنند اما باز هم تاکید می کنم که میزان طول عمر ایمپلنت دندان نیازمند رعایت مراقبت های بهداشتی پس از ایمپلنت است. تاج های دندان در صورت آسیب دیدن می توانند تعویض شوند.

 سوالات متداول

  1. آیا برای روکش کردن نیاز به ایمپلنت کردن نیز داریم؟

اگر ریشه دندان هنوز سالم بوده و پوسیده نشده باشد، تنها درمان تاج دندان کفایت می کند.

  1. آیا دندان های خراب را می توان روکش کرد؟

پاسخ بله است اما روکش دندان به تنهایی کافی نیست و لازم است ابتدا تمام مشکلات دندان مانند عفونت، پوسیدگی و … غیره برطرف شود و بعد اقدام به روکش (قرار دادن تاج دندان) بکنید وگرنه مشکلات ریشه ی دندان، سلامت و دوام روکش دندان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

  1. آیا تاج دندان لق می شود؟

اگر بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد ممکن است به مرور زمان هم تاج(روکش) و هم ریشه ی دندان زیر تاج دچار پوسیدگی و عفونت شود که در نتیجه ممکن است تاج دندان هم لق شود.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از ویزیت مجازی کلینکی دندانپزشکی سریتا نیز استفاده فرمایید.