امروزه ایمپلنت دندان یک راه حل پرکاربرد در درمان دندان های از دست رفته است اما یکی از فاکتورهای تعیین کننده در طول عمر و درصد موفقیت ایمپلنت دندان، متریالی است که در انجام ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند.نوع و جنس پایه های ایمپلنت به عنوان یکی از اجزای ایمپلنت که جایگزین ریشه ی دندان می شوند و در استخوان جای میگیرند، از مهم ترین بخش های ایمپلنت هستند و انتخاب نوع  آ در هر بیمار نیازمند دقت لازم است. شاید تیتانیوم برای شما نامی آشنا باشد و حتی تصور کنید که پایه ها فقط از جنس تیتانیوم تهیه می شوند اما در حال حاضر پایه های ایمپلنت از دو نوع تیتانیوم و زیرکونیا تهیه می شود. حال پرسش این است؛ ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟ در ادامه هر یک از این مفاهیم را مختصرا توضیح داده و به بیان تفاوت ها، مزایا و ویژگی های هریک می پردازیم.

مشاوره تخصصی و رایگان ایمپلنت

شرایط پرداخت آسان

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

 ایمپلنت تیتانیومی چیست؟

ایمپلنت تیتانیوم، یکی از انواع ایمپلنت دندان

از سال ۱۹۶۰ از ایمپلنت های تیتانیومی در کاشت دندان به روش ایمپلنت استفاده می شود. ایمپلنت تیتانیوم، فلزی، سبک و دارای ضریب بالای مقاومت در برابر فشار و خوردگی است.در عین حال نسبت به فلزات دیگر سبک تر هستند. با این اوصاف، فلز تیتانیوم برای ایمپلنت می تواند یک گزینه ایده آل باشد. سازگاری تیتانیوم ها به قدری است که از آن علاوه بر دندانپزشکی، در پیوند مفصل ها در ناحیه کمر و زانو نیز بهره می جویند.

 

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت زیرکونیا، یکی از انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت زیرکونیا (اکسید زیرکونیوم) در سال ۱۹۸۰ وارد بازار شده است و از زمانی که مورد تایید سازمان FDA واقع شده استفاده ی آن توسط دندانپزشکان نیز افزایش یافته است. نرخ پذیرش ایمپلنت زیرکونیا توسط بدن انسان بالا است. این بدان معناست که به هنگام کاشته شدن درون استخوان، بافت استخوانی بدن آن را پس نمی زند و با رشد استخوان اطراف ایمپلنت سبب ایجاد پیوندی قوی با ایمپلنت زیرکونیا می شود.ایمپلنت زیرکونیا، یک ایمپلنت غیر فلزی و از جنس سرامیک به رنگ سفید است. می توان به جرات بیان داشته که عاری از فلز بودن زیرکونیا از دلایل محبوبیت آن است.

 ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا چه تفاوتی باهم دارند؟

ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیوم، از انواع ایمپلنت دندان عملکرد های مشابه دارند و با هدف یکسانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 قدمت

ایمپلنت های تیتانیوم در سال ۱۹۶۰ در کاشت دندان استفاده می شده اند و در مقایسه با ایمپلنت زیرکونیا که اواخر سال ۱۹۸۰ به دندانپزشکی ورود کرده اند، قدیمی تر هستند. حتی در توصیف ایمپلنت های زیرکونیا گفته می شود که جایگزین غیر فلزی ایمپلنت تیتانیومی هستند.

 جنس و ظاهر

ایمپلنت تیتانیوم، فلزی است و در بعضی از بیماران ممکن است به علت نازک بودن بافت لثه، بخشی از ایمپلنت نمایان شود و این مسئله چندان برای شخص خوشایند نباشد، در این موارد یک روش می تواند استفاده از ایمپلنت زیرکونیا باشد که از جنس سرامیک و سفید رنگ است.

 ساختار و سهولت در استفاده

ایمپلنت های زیرکونیا تنها یک قسمت دارند یعنی بخش پایه و اباتمنت بهم متصل هستند درحالیکه ایمپلنت های تیتانیومی که دو قسمت از هم جدا دارند یعنی بخش اباتمنت کاملا از پایه جدا است و قابلیت حرکت و زاویه دار کردن آن وجود دارد. به همین سبب دندانپزشکان به استفاده از ایمپلنت تیتانیومی تمایل بیشتری نشان می دهند.

 استحکام و مقاومت

هر دو نوع ایمپلنت به حد زیادی در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند اما ایمپلنت تیتانیوم خاصیت ارتجاعی نیز دارد که احتمال شکستن را کاهش می دهد اما زیرکونیا این خاصیت را به میزان کمتری دارد وممکن است شکستگی های میکرو برای آن اتفاق بیفتد.

 قیمت و هزینه

همانطور که تا به حال به کرات بیان شده که هزینه ایمپلنت دندان به پارامترهای متفاوتی بستگی دارد مانند؛ تعداد دندان ها، تجربه و تخصص دندانپزشک، موقعیت مکانی مرکز درمانی و…اما یکی از این فاکتورها نوع پایه ایمپلنت است.

ایمپلنت زیرکونیا با توجه به موادی که از آن ساخته می شود گرانتر است و این می تواند در هزینه نهایی عمل ایمپلنت تاثیر گذار باشد.

استعلام قیمت و پرداخت اقساطی

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

 طول عمر و پیوند با استخوان

طبق بررسی های انجام شده ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا هر دو پیوند قابل قبولی را با استخوان های اطرافش برقرار می کند و طول عمر ایمپلنت حداقل ۲۰ سال برای آن تخمین زده شده است اما در مورد طول عمر زیرکونیا به نتایج قطعی نرسیده اند چون مدت زیادی نیست که از آن استفاده می شود.

 آلرژی و نرخ پذیرش

ایمپلنت زیرکونیوم که غیرفلزی است و بدن انسان نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد اما ایمپلنت های تیتانیوم هم با اینکه فلزی هستند جای نگرانی ندارند و طبق تحقیقات به عمل آمده  جنس ایمپلنت تیتانیومی به گونه ای است که سیستم ایمنی بدن انسان آن را به عنوان جسم خارجی ندیده و به آن حمله نمی کند.

قابلیت تعمیر و جایگزینی

از آنجا که ایمپلنت دندان فلزی(تیتانیوم) بسیار دوام‌دار هستند، آنها به دلیل خرابی نادر و یا مشکلات دیگر کمتر نیاز به تعمیر و جایگزینی دارند. با این حال، در صورت نیاز به تعمیرات یا جایگزینی، ایمپلنت دندان فلزی به راحتی تعمیر و یا جایگزین می‌شوند. ایمپلنت دندان سرامیکی(زیرکونیا) نیز قابلیت تعمیر و جایگزینی دارد، اما در مقایسه با ایمپلنت دندان فلزی، پرداختن به مشکلات این نوع ایمپلنت دندان دشوارتر است. این به دلیل این است که ایمپلنت دندان سرامیکی، به دلیل شکنندگی بیشتر، در مقابل ضربه‌ها و فشارها حساس‌تر است.

بنابراین، در صورت نیاز به تعمیر یا جایگزینی، نیاز به پیشرفته‌ترین تجهیزات و فناوری‌های پزشکی برای پرداختن به ایمپلنت دندان سرامیکی وجود دارد.

 شباهت ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا

با وجود تمام تفاوت هایی که این دو نوع ایمپلنت باهم دارند اما وجه شباهت میان این دو می توان یافت. هم ایمپلنت زیرکونیا و هم ایمپلنت تیتانیوم، سازگار با محیط زیست و بدن انسان هستند و درصد موفقیت فرآیند ایمپلنت نیز در هردو ۹۵ تا ۹۷ درصد است.

 ایمپلنت دندان های جلو با زیرکونیا یا تیتانیوم؟

باتوجه به آنچه که تاکنون از بررسی ویژگی های ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا به دست آمده،ایمپلنت زیرکونیا چون از جنس سرامیک است، ساختار و ظاهر طبیعی و نزدیک به دندان طبیعی دارد. به سبب ظاهر طبیعی .زیبای آن می توان در ایمپلنت دندان های جلو از زیرکونیا استفاده کرد.

 

ایمپلنت کل دهان با ایمپلنت تیتانیوم مناسب تر است.

ایمپلنت کل دهان با استفاده از ایمپلنت زیرکونیا بهتر است یا ایمپلنت تیتانیوم؟

ساختار ایمپلنت زیرکونیوم یک بخشی است ولی ایمپلنت تیتانیوم، دو قسمت (پیچ و اباتمنت) دارد.این ویژگی سبب می شود که در ایمپلنت کل دهان کار با ایمپلنت های تیتانیومی راحت تر باشدو متخصص ایمپلنت در ایجاد زاویه ی درست برای قرار دادن ایمپلنت دندان دچار مشکل نشود. اما در شرایطی که بیمار نظر بر این داشته باشد که از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده کند، می توان در دندان هایی که نیاز به ایجاد زاویه ندارد، از زیرکونیا استفاده کرد.

مقایسه کارایی ایمپلنت دندان فلزی و سرامیکی در طولانی مدت

برای بررسی کارایی این دو نوع ایمپلنت دندان در طولانی مدت، مطالعاتی انجام شده است. در یکی از این مطالعات، یک گروه از بیماران ایمپلنت دندان فلزی را دریافت کردند و یک گروه دیگر از بیماران ایمپلنت دندان سرامیکی را دریافت کردند. پس از ۱۰ سال، درصد موفقیت برای ایمپلنت دندان فلزی ۹۶٪ بود، در حالی که درصد موفقیت برای ایمپلنت دندان سرامیکی ۹۴٪ بود. این نتایج نشان می‌دهد که هر دو نوع ایمپلنت دندان در طولانی مدت با موفقیت بسیار بالا عمل کرده اند.

 ایمپلنت تیتانیوم بهتر است یا زیرکونیا؟

ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا هر دو معایب و مزایای خاص خود را دارند و هرکدام برای یک بیمار می تواند بهترین گزینه باشد؛ برای مثال ممکن است برای یک بیمار ظاهر فلزی ایمپلنت تیتانیومی قابل قبول نباشد و بخواهد که از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده کند. با همه این تفاسیر باید با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار وهم چنین انتظارات او تصمیم گیری شود که کدام نوع ایمپلنت استفاده شود.

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.