شما تصمیم به کاشت ایمپلنت دندان گرفته اید. اما دندانپزشک گفته است که این فرآیند بین شش تا هشت ماه طول می کشد. و گذشته از آن شما استخوان کافی برای پذیرش ایمپلنت ندارید و باید شش ماه قبل از شروع عمل ایمپلنت، پیوند استخوان را انجام دهید. طاقت فرسا، پر هزینه و وقت گیر به نظر می رسد. مگر نه؟ آیا جایگزینی وجود دارد؟ خوشبختانه بله. مینی ایمپلنت دندان می تواند همان راه حل جایگزینی باشد که به دنبالش هستید. مینی ایمپلنت های دندانی به اندازه ایمپلنت های سنتی موثر هستند اما به خاطر کوچکتر بودن شان دارای مزایای بیشتری می باشند، از جمله اینکه روند نصب آنها از پیچیدگی کمتری برخوردار است. همانطور که در ادامه خواهید خواند، در این مطلب به تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت های معمولی، مزایا، معایب، مراحل کاشت و نکات مراقبتی آن می پردازیم. 

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت استاندارد

ایمپلنت‌های دندانی معمولاً زمانی توصیه می‌ شوند که شما نیاز به جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته دارید یا می خواهید یک پایه محکم برای سوار کردن دندان مصنوعی داشته باشید. به طور کلی اکثر دندانپزشکان ایمپلنت های دندانی استاندارد را ترجیح می دهند زیرا آنها بسیار قابل اعتماد هستند، به علاوه نتایج قابل پیش بینی را ارائه می دهند که احساس طبیعی و ظاهر عالی ایجاد می کنند. با این حال همه بیماران کاندید مناسبی برای ایمپلنت های سنتی نیستند. و دندانپزشک شما ممکن است مینی ایمپلنت های دندانی را به عنوان یک جایگزین کاربردی توصیه کند. اما آنها چه تفاوتی با ایمپلنت های استاندارد دارند؟ در قسمت زیر به مقایسه این دو نوع ایمپلنت دندانی می پردازیم.

تفاوت در ساختار

 همه انواع ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته می شوند زیرا یکی از معدود فلزاتی است که کاملاً با بدن سازگاری دارد. این بدان معنی است که تیتانیوم باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن نمی شود. با این حال، مینی ایمپلنت های دندانی تقریباً نصف قطر ایمپلنت های معمولی را دارند. در حالی که ایمپلنت‌های معمولی از ۳ قسمت تشکیل می‌ شوند ( یک پایه ایمپلنت که در استخوان فک قرار می‌ گیرد، یک اباتمنت ایمپلنت که به پست ثابت می‌ شود و یک دندان جایگزین) مینی ایمپلنت‌ های دندانی از ۲ قسمت تشکیل شده ‌اند زیرا پایه و اباتمنت به صورت یک تکه نصب می‌ شوند. از آنجایی که مینی ایمپلنت‌ ها باریک هستند، برای فراهم نمودن پشتیبانی مشابه یک ایمپلنت استاندارد به دو عدد از آنها نیاز است.

دوره نقاهت

مینی ایمپلنت ها کوچکتر از ایمپلنت های سنتی هستند و نیاز به استخوان کمتری برای ترکیب شدن دارند. در نتیجه لثه های شما با مینی ایمپلنت سریع تر بهبود می یابند و دوره نقاهت شما کوتاه تر می شود. علاوه بر این معمولا دندانپزشک پروسه کاشت مینی ایمپلنت را تنها در یک جلسه تکمیل می کند.

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی

تفاوت در روش جراحی

 هر نوع ایمپلنت  با روش جراحی کمی متفاوتی درون استخوان فک قرار می گیرد. با ایمپلنت های معمولی دندان، دندانپزشک باید برشی در بافت لثه ایجاد کند تا استخوان فک زیر آن نمایان شود و بتواند پایه ایمپلنت را درون استخوان قرار دهد. سپس لثه ها بسته می شوند تا ایمپلنت ترمیم شود و با استخوان فک ادغام شود. اباتمنت معمولاً پس از بهبود ایمپلنت در یک جلسه دیگر متصل می شود. این جلسه معمولا شامل یک عمل جراحی کوچک برای آشکار کردن ایمپلنت است.

 در مینی ایمپلنت، پایه معمولاً مستقیماً از طریق بافت‌ های لثه و به استخوان فک وارد می‌شود. هیچ برشی در  لثه لازم نیست زیرا پست ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت معمولی بسیار باریک تر است. این بدان معناست که هیچ بخیه ای وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، پست و اباتمنت به صورت یک تکه هستند و اباتمنت در بالای لثه ظاهر می ‌شود. بنابراین به یک جلسه جداگانه برای انجام جراحی مجدد و آشکار کردن ایمپلنت نیاز نیست.

سایز مینی ایمپلنت چقدر است؟

همانطور که از نام آنها مشخص است، مینی ایمپلنت های دندانی کوچکتر از ایمپلنت های معمولی (تقریبا نصف سایز آنها) هستند. عرض یک ایمپلنت دندان معمولی بین ۳٫۴ تا ۵٫۸ میلی متر است در حالی که عرض یک ایمپلنت مینی بین ۱٫۸ تا ۳٫۳ میلی متر می باشد. طول (ارتفاع) هر دو نوع ایمپلنت یکسان است.

تفاوت مینی ایمپلنت با ایمپلنت کوتاه

مینی ایمپلنت ها از نظر ساختار تا حد زیادی مشابه ایمپلنت معمولی هستند فقط پایه های باریک تری دارند یعنی عرض پایه های آنها به جای تقریبا ۳ میلی متر (در ایمپلنت استاندارد) تقریبا ۱٫۵ میلی متر است. اما از نظر طول پایه تفاوتی با ایمپلنت سنتی ندارند.

طول ایمپلنت های استاندارد حدود ۱۰ میلی متر است اما ایمپلنت کوتاه به ایمپلنت دندانی گفته می‌ شود که ارتفاع آن کمتر از ۸ میلی‌ متر (بین ۵ تا ۸ میلی متر) است. این طول کوتاه تر اجازه می ‌دهد که پیچ ایمپلنت در استخوان فک بسیار نازک و باریک قرار گیرد.

مزایای مینی ایمپلنت

مزایا

مینی ایمپلنت دندان، مزایای زیادی دارد از جمله:

  • نصب سریع و آسان: کاشت مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت های معمولی سریع تر و راحت تر است. این روش بدون نیاز به برش در لثه یا بخیه می تواند در عرض ۳۰ دقیقه انجام شود و نیازی به جراحی اضافی برای قرار دادن اباتمنت نیست، زیرا مینی ایمپلنت از یک قطعه فلزی یکپارچه ساخته شده است.
  • روش کمتر تهاجمی: از آنجایی که برای قرار دادن این ایمپلنت‌ ها به ایجاد حفره کوچکتری  نیاز است، زمان بهبودی مینی ایمپلنت ‌ها بسیار کاهش یافته و یک روش کم تهاجمی محسوب می شوند.
  • ناراحتی کمتر: تجربه پس از جراحی ایمپلنت های دندانی معمولی می تواند برای چند روز تا یک هفته ناراحت کننده و دردناک باشد. با این حال، مینی ایمپلنت های دندانی با حداقل ناراحتی همراه هستند که معمولاً به چند روز محدود می شود.
  • مقرون به صرفه تر: مینی ایمپلنت ‌ها به ‌طور قابل ‌توجهی ارزان‌ تر از ایمپلنت‌های سنتی هستند  زیرا کوچک‌ تر هستند، از مواد کمتری استفاده می‌ کنند و پروسه درمانی ساده ‌تر و سریع ‌تری دارند.
  • زیبایی شناسی بهتر: مینی ایمپلنت های دندانی همان کار ایمپلنت های سنتی را انجام می دهند، اما اغلب زیبایی بهتری نسبت به ایمپلنت های دندان سنتی فراهم می کنند.
  • عدم نیاز به پیوند استخوان: در این روش حتی برای بیمارانی که تحلیل استخوان را تجربه کرده ‌اند، معمولاً نیازی به پیوند استخوان نیست زیرا مینی ایمپلنت‌ ها از نظر اندازه بسیار کوچک ‌تر هستند و می ‌توانند در استخوان‌ های فک‌ هایی قرار بگیرند که ممکن است به اندازه ‌ای که برای ایمپلنت‌ های سنتی نیاز است، استخوان نداشته باشند. 
معایب مینی ایمپلنت

معایب

مانند هر درمان دندانی دیگری، مینی ایمپلنت نیز دارای کاستی هایی است. برخی از معایب مینی ایمپلنت عبارتند از:

  • پایداری کمتر: مینی ایمپلنت‌ ها معمولاً پایداری کمتری نسبت به ایمپلنت‌ های دندان سنتی دارند و به همین دلیل اغلب به چندین مینی ایمپلنت برای تثبیت مجموعه ‌ای از پروتزهای بر پایه ایمپلنت یا یک پل دندانی نیاز است (در مقایسه با یک یا دو ایمپلنت سنتی که برای همان هددف مورد نیاز است)
  • برای کسانی که دندان قروچه می کنند، گزینه خوبی نیست: مینی ایمپلنت ها می توانند خیلی سریع تر از ایمپلنت های سنتی آسیب ببینند و فرسوده شون بنابراین برای افرادی که اهل دندان قروچه هستند، مناسب نمی باشند. با اینحال با استفاده از محافظ شب می توان این مشکل را رفع کرد.
  • به استخوان فک سالم نیاز است: اگرچه مینی ایمپلنت های دندانی به اندازه ایمپلنت های سنتی به متریال استخوانی نیاز ندارند اما وجود یک استخوان فک سالم با استخوان عمودی کافی هنوز یک پیش نیاز برای پشتیبانی و جاسازی مینی ایمپلنت است.

سایر کاستی های مینی ایمپلنت های دندانی شامل موارد زیر هستند:

  • مینی ایمپلنت های دندانی را نمی توان در مناطقی که استخوان عمودی کمی دارند، استفاده کرد زیرا پیچ های این ایمپلنت ها برای اطمینان از ایجاد ثبات، بلند هستند.
  • آسیب به مینی ایمپلنت ها به معنای برداشتن کل ایمپلنت و کاشت مجدد است. این امر می تواند پروسه را برای بیمار طولانی تر و دشوارتر سازد.
  • مینی ایمپلنت های دندانی به اندازه ایمپلنت های دندان سنتی سابقه ندارند، بنابراین تحقیقات علمی و مطالعات کمتری در مورد نتایج درمان در دسترس نیست.
  • برای حمایت از بریج ها و دندان های مصنوعی، تعداد بیشتری مینی ایمپلنت مورد نیاز است.
  • مینی ایمپلنت همیشه گزینه ای برای جایگزینی دندان های بالا نیستند.

ماندگاری مینی ایمپلنت

هنوز هیچ پاسخ قطعی برای مدت زمان ماندگاری مینی ایمپلنت ها وجود ندارد. با این حال وجود برخی شرایط ممکن است به طول عمر آنها کمک کند. برخی از مطالعات نشان می ‌دهند که مینی ایمپلنت‌ های دندانی با مراقبت کافی و چند فاکتور دیگر می ‌توانند به اندازه ایمپلنت‌های سنتی دندان دوام بیاورند.

مینی ایمپلنت

در زیر برخی از عوامل کلیدی که ممکن است طول عمر ایمپلنت ها را افزایش دهند، آورده شده است.

  • بهداشت دهان: در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت منظم می توان یک ایمپلنت معمولی یا مینی را برای مدت طولانی تری حفظ کرد.
  • ملایمت: به دلایل بسیاری باید از جویدن ناخن یا استفاده از دندان برای باز کردن بطری ها خودداری کرد، اما این عادات می تواند به طور قالب توجهی برای ایمپلنت های مینی مضر باشد. اگرچه مینی ایمپلنت‌ ها مانند سایر ترمیم های دندانی قوی و با دوام هستند، اما در صورت عدم مراقبت مناسب ممکن است آسیب ببینند و فرسوده شوند.

لازم به ذکر است در مورد نیرویی که مینی ایمپلنت ها می توانند تحمل کنند، محدودیت وجود دارد و بنابراین، مینی ایمپلنت ها معمولاً در مقایسه با ایمپلنت های معمولی که در صورت نگهداری صحیح طول عمر بیش از ۱۵ سال یا بسیار بیشتر دارند، ماندگاری کمتری بین ۶ تا ۹ سال خواهند داشت.

توجه داشته باشید که هر دو ایمپلنت مینی و معمولی می توانند به دلیل عدم مراقبت صحیح یا به سایر دلایل پزشکی قبل از زمان مورد انتظار خود شکست بخورند. 

مینی ایمپلنت برای چه کسانی مناسب است؟

ایمپلنت های دندانی سنتی معمولا گزینه اول دندانپزشکان هستند اما مواردی وجود دارد که ممکن است به جای آن کاشت مینی ایمپلنت دندان را توصیه کنند. بیمارانی که نمی توانند جراحی سنتی کاشت دندان را تحمل کنند، ممکن است کاندید مناسبی برای کاشت مینی ایمپلنت باشند زیرا کمتر تهاجمی است. همچنین مینی ایمپلنت برای بیمارانی که دندان‌ های کوچکی دارند، نیاز به ترمیم در فضای باریک دارند یا دندان‌ های جلویی خود را از دست داده‌ اند نیز مناسب می باشد. همچنین مینی ایمپلنت ‌ها می توانند برای کسانی به کار روند که دچار تحلیل استخوان شده اند اما علاقه ‌ای به انجام پیوند استخوان ندارند.

مراحل کاشت مینی ایمپلنت

اولین قدم در پروسه دریافت مینی ایمپلنت دندان، انجام عکسبرداری با اشعه ایکس است. این عکسبرداری دقیقاً به دندانپزشک نشان می دهد که مینی ایمپلنت ها باید در کجا قرار گیرند.

هنگامی که عکسبرداری با اشعه ایکس کامل شد، دندانپزشک موارد زیر را انجام می دهد:

  • از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن لثه و فک شما استفاده می کند.
  • یک حفره کوچک در فک ایجاد می کند.
  • پایه فلزی ایمپلنت را درون حفره قرار می دهد.
  • پست ایمپلنت را سفت و محکم می کند.
  • دندان جایگزین را به پایه وصل می کند.
  • مطمئن می شود که دندان جایگزین به درستی قرار گرفته و محکم شده است.

بسیاری از مینی ایمپلنت‌ها نیازی دریل کاری حفره ها ندارند زیرا رزوه‌های پیچ روی استخوان شما می ‌چسبند. همچنین برای مینی ایمپلنت غالبا نیازی به بخیه نیست.

مراحل دقیق این روش بسته به نیازهای دندانی شما می تواند کمی متفاوت باشد. اگر به چندین مینی ایمپلنت نیاز داشته باشید، ممکن است تمامی پایه ها قبل از چسباندن دندان های جایگزین قرار داده شوند.

مراقبت صحیح از مینی ایمپلنت ها می تواند دوام آنها را بیشتر کند.

مراقبت از مینی ایمپلنت

شما باید همانند دندان های طبیعی از مینی ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنید. عدم رعایت بهداشت خوب دهان و دندان باعث کاهش طول عمر آنها خواهد شد. مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و معاینات منظم دندان برای اطمینان از سالم ماندن مینی ایمپلنت شما بسیار مهم است.

لیست زیر شامل موارد مهمی است که باید پس از دریافت مینی ایمپلنت ها رعایت کنید.

  • یکی از مهم ترین کارهایی که بیماران باید انجام دهند، آن است که حداقل تا ۴۸ ساعت پس از نصب ایمپلنت در دهان از نوشیدن هر گونه نوشیدنی گازدار یا مایعات داغ خودداری کنند. آنها همچنین باید حداقل به مدت ۳ روز نی استفاده نکنند، زیرا این کار می تواند لخته خونی را که روی برش ایجاد می شود را شل کند. سیگار نکشیدن حداقل به مدت ۶ هفته نیز ضروری است زیرا سیگار توانایی بدن برای بهبودی مناسب را مختل می کند.
  • مسواک زدن دندان ها ۲۴ ساعت پس از انجام فرآیند جراحی قابل انجام است و بیماران باید از مسواک بسیار نرم برای مسواک زدن آرام دندان ها استفاده کنند. این کار باید حداقل ۳ بار در روز برای چند هفته آینده انجام شود. اجتناب از دست زدن به ناحیه کاشت توصیه می شود. شستشوی دهان با محلول آب نمک ۳ تا ۴ بار در روز باید ۲۴ ساعت پس از انجام عمل جراحی و حداقل به مدت یک هفته انجام شود.
  • برای بیماران ضروری است که غذاهای سفت نخورند و در عوض حداقل به مدت ۲ روز از رژیم غذایی نرم استفاده کنند. نمونه هایی از غذاهای نرم عبارتند از اسموتی، پوره سیب زمینی، تخم مرغ نیمرو، سوپ، آش، ماست، پوره سیب، ماکارونی و موز. همچنین پس از صرف غذا دهان تان را به طور کامل بشویید.

قیمت مینی ایمپلنت دندان

قیمت مینی ایمپلنت تحت تأثیر چند عامل قرار می گیرد، مانند دستمزد دندانپزشک، محل کلینیک یا مطب، تعداد ایمپلنت های مورد نیاز، برند ایمپلنت و جنس ایمپلنت. اما خبر خوب این است که هزینه مینی ایمپلنت های دندانی به طور قابل توجهی کمتر از هزینه ایمپلنت های سنتی است. خوشبختانه، هزینه کمتر مینی ایمپلنت دندان هیچ ارتباطی با قابلیت اطمینان این روش ندارد و بیشتر به سایز مینی ایمپلنت و پروسه ساده تر نصب آن مربوط می شود.

قیمت مینی ایمپلنت، مقایسه مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی

آیا قیمت مینی ایمپلنت با ایمپلنت استاندارد متفاوت است؟

بله. به دلایلی که در ادامه به آنها می پردازیم، قیمت مینی ایمپلنت پایین تر از ایمپلنت استاندارد خواهد بود بنابراین یک روش درمانی مقرون بصرفه برای بیماران محسوب می شوند.

  • پایه ایمپلنت مینی ارزان تراست. پیچ های باریک تر ایمپلنت مورد استفاده در روش مینی ایمپلنت دندان نسبت به ایمپلنت های سنتی ارزان تر هستند زیرا به مواد کمتری نیاز دارند.
  • روش نصب ساده تری دارند.
  • به دلیل عدم نیاز به پیوند استخوان، هزینه مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت معمولی کمتر خواهد بود بنابراین بیمارانی که تراکم استخوان پایینی دارند، با صرفنظر از جراحی پیوند استخوان می توانند در هزینه درمان خود صرفه جویی کنند.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

در این بخش به چند سوال رایج در مورد مینی ایمپلنت ها می پردازیم.

۱. آیا مینی ایمپلنت ها وارد استخوان می شوند؟

مینی ایمپلنت های دندانی بسیار شبیه ایمپلنت های معمولی بوده اما کوچکتر هستند و برای قرار گرفتن در استخوان نیازی به بریدن یک فلپ از بافت ندارند. در عوض، آنها به طور دقیق از طریق یک کانال در استخوان فک قرار می گیرند.

۲. مینی ایمپلنت های دندانی چگونه می توانند به استفاده کنندگان از دندان مصنوعی کمک کنند؟

بسیاری از افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، از لغزش و تکان خوردن آن رنج می برند. این وضعیت نه تنها باعث خجالت آنها می شود ، بلکه مشکلاتی در خوردن برخی غذاها نیز ایجاد می کند. مینی ایمپلنت ها، دندان های مصنوعی را محکم می کنند و به آنها اجازه می دهند تا به خوبی در دهان بیمار قرار بگیرند.

۳.آیا مینی ایمپلنت دندان مورد تأیید FDA است؟

بله، سازمان غذا و دارو استفاده از مینی ایمپلنت های دندانی را برای پروتزهای مصنوعی در سال ۲۰۰۳ تأیید کرد. FDA رضایت رسمی خود را برای استفاده از مینی ایمپلنت های دندانی پس از شواهد بالینی و فنی رضایت بخش و بیش از ۲۰ سال استفاده موفق توسط جامعه دندانپزشکی صادر کرده است.

حرف آخر

مینی ایمپلنت های دندانی نوع خاصی از جایگزینی دندان برای دندان های از دست رفته هستند. آنها مانند همتایان سنتی خود یک ساختاری دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ارائه می دهند. در حالی که ایمپلنت های دندانی معمولی به طور موثر جایگزین دندان های از دست رفته می شوند اما برای همه مناسب نیستند. برای کسانی که به خاطر ترکم استخوان ناکافی یا کوچک بودن فضای خالی دندان هایشان نمی توانند از ایمپلنت های استاندارد استفاده کنند، مینی ایمپلنت دندان ممکن است راه حل مناسبی باشد.

همانطور که از نام آنها مشخص است، عناصر خاصی از مینی ایمپلنت های دندانی کوچکتر از ایمپلنت های معمولی هستند. با این حال، قسمتی که در بالای خط لثه ظاهر می‌شود یکسان است بنابراین مینی ایمپلنت ها ظاهر، احساس و عملکردی مشابه دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌ های دندان سنتی دارند.