عیوب زیبایی دندان مانند ترک خوردگی ها، شکاف ها، لکه ها و تغییر رنگ ها می توانند از جذابیت لبخند شما بکاهند و روی عزت نفس تان تأثیر منفی بگذارند. دغدغه اصلی دندانپزشکان، حفظ سلامت دهان و دندان های شما است و بحث زیبایی در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. اما افزایش روز افزون مراجعینی که خواستار بهبود طرح لبخند خود هستند، باعث شده که دائما راه حل های جدیدی  برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها معرفی شود. یکی از رایج ترین و البته محبوب ترین درمان های زیبایی برای دندان ها، لمینت دندان است. در مطلب امروز قصد داریم به معرفی انواع لمینت سرامیکی و ویژگی های هریک بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کلینیک تخصصی لمینت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

انواع لمینت دندان

لمینت های دندان، پوسته های نازکی از مواد همرنگ دندان هستند که برای زیباتر کردن ظاهر لبخند شما روی سطوح جلویی دندان ها چسبانده می شوند. به طور کلی لمینت ها از دو جنس سرامیک یا کامپوزیت ساخته می شوند. لمینت کامپوزیتی، تنها در یک جلسه در مطب دندانپزشک شکل گرفته و نصب می شود در حالی که لمینت سرامیکی به حداقل دو ویزیت دندانپزشکی نیاز دارد. برای نصب کامپوزیت نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست اما برای چسباندن لمینت سرامیکی باید مینای دندان دقیقا به اندازه ضخامت لمینت تراشیده شود. بنابراین لمینت سرامیکی، برگشت ناپذیر است.

لمینت کامپوزیتی، استحکام کمتری نسبت به نوع سرامیکی دارد و همچنین بیشتر مستعد تغییر رنگ و لکه شدن است. اما قیمت کامپوزیت در مقایسه با لمینت سرامیکی، بسیار پایین تر می باشد. نکته مهم این است که ضخامت کامپوزیت بیشتر از لمینت سرامیکی است و به این دلیل برای افرادی که دندان های درشتی دارند، توصیه نمی شود.

لمینت سرامیکی چیست؟

لمینت سرامیکی که به ونیر پرسلن نیز معروف است، از لایه های نازک مواد سرامیکی ساخته می شود و ضخامتی حدود ۰٫۵ تا ۰٫۶ میلی متر دارد. انواع لمینت سرامیکی بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام دارند و بعد از آن باید تعویض شوند. اگر علاوه بر مشکلات زیبایی، مسائلی مانند پوسیدگی دندان یا عفونت لثه نیز وجود داشته باشد آن گاه ابتدا باید به این موارد رسیدگی شود و سپس درمان زیبایی صورت گیرد. 

انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

لمینت سرامیکی ایمکس: با توجه به امکانات موجود در ایران و شرایط تجاری کشور که دسترسی به بسیاری از برندها و دستگاه های لایت کیور مورد نیاز را محدود می سازد، لمینت ایمکس رایج ترین و بهترین نوع لمینتی است که در ایران استفاده می شود. زیرا تمام مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت و نصب لمینت ایمکس در لابراتوارها و مطب های دندانپزشکی به راحتی در دسترس است و بنابراین می توانید مطمئن باشید که از لوازم و مواد اصل برای زیباسازی دندان های شما استفاده خواهد شد.

این نوع لمینت در ضخامت های بسیار کم و در انواع شیشه ای و غیر شیشه ای قابل استفاده است، ظرافت و شفافیت فوق العاده ای دارد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع اولین انتخاب دندانپزشکان ایران برای لمینت کردن دندان های بیماران، لمینت سرامیکی ایمکس می باشد.

لمینت سرامیکی زیرکونیا: زیرکونیوم (Zr) یک فلز بسیار قوی است که از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی کاملا شبیه تیتانیوم است. از طرف دیگر، زیرکونیا یک سرامیک است که به نام دی اکسید زیرکونیوم نیز شناخته می شود و از طریق ترکیب اکسیژن و زیرکونیوم در دماهای بالا به دست می آید. لمینت های ساخته شده از زیرکونیا بسیار با دوام (ماندگاری ۱۰ تا ۲۰ سال در صورت مراقبت مناسب)، دارای سازگاری زیستی بالا و فوق العاده مستحکم هستند (۱۰ برابر مستکم‌تر از مینای دندان طبیعی). آنها هیچ گونه طعم فلزی در دهان ایجاد نمی کنند و در مقابل لکه بسیار مقاوم می باشند.

اما با وجود این ویژگی های مطلوب زیرکونیوم به خاطر عدم دسترسی به مواد اصل و دستگاه‌های لایت کیوری که دندانپزشکان برای نصب زیرکونیا به آن نیاز دارند، ، باندینگ آن با دندان بسیار ضعیف خواهد بود. بنابراین اکثر دندانپزشکان کشورمان از زیرکونیا برای لمینت دندان استفاده نمی کنند. در واقع زیرکونیا برای روکش ایمپلنت و روکش دندان، بهترین گزینه است اما برای لمینت دندان در ایران توصیه نمی شود.

لمینت سرامیکی لومینیرز: لومینیرزها، یک نوع لمینت بدون تراش هستند. آنها طوری طراحی شده اند که نصب شان نیازی به آماده سازی دندان طبیعی نداشته باشد. این کار از یکپارچگی سطح دندان محافظت می کند و به پروسه نصب، سرعت می بخشد. دوام آنها بین ۵ تا ۷ سال است و به جز مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و چکاپ های منظم دندانپزشکی به هیچ مراقبت دیگری نیاز ندارند.

اما شایان ذکر است که همه افراد نمی توانند از این نوع لمینت بدون تراش استفاده نمایند و لازم است بیمار، شرایط لازم برای نصب لمینت بدون نیاز به تراش دندان را داشته باشد. به عنوان مثال افرادی که دندان های ریزی دارند، دندان هایشان از هم فاصله دارد یا نسبت به قوس لبخند آنها عقب قرار گرفته است، می توانند کاندید خوبی برای لمینت بدون تراش باشند. مسئله مهم دیگر، آن است که لومینیرز در ایران قابل ساخت نیست و باید به کشورهای همسایه مانند دوبی سفارش داده شود. این کار هزینه بالایی به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل، بیماران آن را نمی پسندند. علی رغم ادعای برخی کلینیک ها مبنی بر ساخت لومینیرزهایشان در لابراتوارهای داخل کشور، متأسفانه این امر فقط جنبه تبلیغاتی داشته و به راستی حقیقت ندارد.

لمینت سرامیکی برلیانس: لمینت سرامیکی برلیانس جزء جدیدترین لمینت های سرامیکی عرضه شده به بازار است که همانند لومینیرز، نیازی به تراشیدن دندان ندارد. اما ضخامت این لمینت فوق نازک حتی از لومینیرز نیز کمتر است و شفافیت بیشتری نسبت به آن دارد. به طور کلی می توان گفت که برلیانس مقاوم ترین و طبیعی ترین لمینت سرامیکی موجود می باشد.

لمینت سرامیکی کانتکت لنز: ضخامت این لمینت ها کمتر از ۰٫۳ میلی متر (به نازکی لنزهای تماسی) است و برای نصب روی دندان ها نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارند بنابراین یک پروسه کاملا غیر تهاجمی محسوب می شوند. ماندگاری آنها بیش از ۱۵ سال است، در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند، استحکام بسیار بالایی دارند و بعد از نصب هیچ گونه برجستگی یا احساس جسم خارجی در دهان ایجاد نمی کنند.

لمینت سرامیکی فلدسپاتیک: این لمینت ها از یک سرامیک شیشه ای به نام فلدسپات ساخته می شوند. آنها با رنگ آمیزی لایه های بسیار نازک (تکنیک لایه گذاری) و سپس پخت آن در کوره ایجاد می شوند. استفاده از تکنیک لایه گذاری باعث می شود که این لمینت ها در عین حال که زیبا هستند، شکننده نیز باشند.

کیت رنگ لمینت دندان برای انتخاب بهترین و مناسب ترین رنگ

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

به طور کلی مراحل اجرا و نصب لمینت سرامیکی دندان از این قرار است:

  • معاینه و ارزیابی دندان ها: ابتدا دهان و دندان شما معاینه می شود تا مشخص شود که می توانید از لمینت سرامیکی استفاده کنید یا نه.
  • تمیزکاری و آماده سازی: قبل از نصب لمینت لازم است دندانپزشک سطح دندان های شما را تغییر دهد و آماده کند. این کار با تمیز کردن کامل ناحیه مورد نظر انجام می شود تا هیچ باکتری روی سطح وجود نداشته باشد. اگر ناحیه به درستی تمیز نشود، با نصب لمینت روی دندان شما باکتری ها به دام می افتند و این امر به التهاب منجر می شود.
  • ساییدن و برداشتن سطح دندان: سپس دندانپزشک ارزیابی می کند که چه میزان مینا باید از روی دندان برداشته شود. این امر بستگی به آن دارد که میزان تغییر رنگ یا ناهمواری سطح دندان و ضخامت لمینت مورد نظر چقدر است.
  • انتخاب رنگ لمینت: دندانپزشک با در نظر گرفتن رنگ مو،پوست و دندان های مجاور، رنگ لمینت مناسب شما را توصیه می نماید و تصمیم گیری نهایی با خود شما خواهد بود. در هر صورت برای آنکه نتیجه کار طبیعی به نظر برسد، سعی کنید از انتخاب رنگ های بسیار روشن که با سایر دندان های شما همخوانی ندارد، خودداری نمایید.
  • قالب گیری: مدل یا قالبی از دندان شما گرفته می شود و به لابراتوار ارسال می گردد. ساخت لمینت توسط تکنسین لابراتوار حدود دو هفته طول خواهد کشید. اگر دندانپزشک شما به سیستم کد کم مجهز باشد، می تواند با استفاده از اسکنرهای داخل دهانی، تصاویر سه بعدی از دندان ها تهیه نموده و طراحی لمینت ها را با روش دیجیتال با دقت و سرعت بالاتری انجام دهد.
  • نصب: قبل از چسباندن دائمی لمینت، دندانپزشک آن را به طور موقت روی دندان ها قرار می دهد و تغییرات لازم را اعمال می کند. سپس با چسب مخصوص، لمینت به دندان شما چسبانده شده و با تاباندن نور مخصوص (لایت کیور) سفت می شود.

مزایا و معایب لمینت سرامیکی

قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد نصب لمینت سرامیکی، بد نیست به مزایای و معایب آن نگاهی بیندازید:

مزایا لمینت سرامیکی

  • ماندگاری بالا
  • ظاهری طبیعی به دندان ها می بخشد.
  • مقاوم در برابر تغییر رنگ و لکه پذیری
  • یک روش کم تهاجمی محسوب می شود زیرا مقدار بسیار کمی از مینای دندان تراشیده خواهد شد.
  • افزایش اعتماد به نفس فرد به علت اصلاح طرح لبخند
  • تکمیل پروسه درمان در دو جلسه

معایب لمینت سرامیکی

  • در صورت استفاده از چسب بی کیفیت ممکن است لمینت از دندان جدا شود.
  • امکان ایجاد حساسیت های دندانی
  • یک فرایند برگشت ناپذیر است زیرا مقداری از مینای دندان تراشیده می شود.
  • امکان ترمیم لمینت سرامیکی وجود ندارد و در صورت آسیب دیددیگی باید تعویض شود.
  • قیمت نسبتا بالایی دارد.

عوارض لمینت سرامیکی

  • حساس شدن دندان ها

پیش از نصب پرسلن لمینت، سطح دندان نیاز به تراش دارد که آماده ی نصب لمینت شود. در این مرحله بخشی از مینای دندان تراشیده می شود که باعث می شود برای مدتی دندان ها در برابر غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم واکنش نشان دهد.

  •   عفونت

اگر مراحل نصب و تعیین جنس لمینت برای دندان های شما توسط دندانپزشک به درستی انجام نشود می تواند سبب بروز باکتری ها و در نتیجه عفونت در ناحیه نصب شود.

  •  پوسیدگی و بیماری های لثه

اتصال و نصب لمینت روی دندان باید با دقت و ظرافت کافی انجام شود در غیر این صورت اگر شکافی بین لایه پرسلن لمینت و دندان شما باشد می تواند به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان و انواع بیماری های لثه شود.

حساسیت دندان ها به تغییرات دما (گرما و سرما)، التهاب لثه و حس ناراحتی هنگام غذا خوردن و جویدن از عوارض لمینت سرامیکی دندان به شمار می روند که با گذشت چند روز رفع می شود.

طول عمر لمینت سرامیکی

طول عمر و ماندگاری لمینت سرامیکی دندان در گرو پیروی از دستورالعمل های لازم پس از لمینت دندان است. اگر از انجام هر گونه اقدامی که باعث شکستگی، لب پر شدن، ساییدگی و فرسایش لمینت دندان ها می شود، خودداری شود می تواند تاثیر به سزایی در طول عمر لمینت سرامیکی داشته باشد. در صورت مراقبت های لازم، طول عمر لمینت سرامیکی می تواند حداقل ۱۰ سال  حداکثر ۱۵ سال باشد.

مراقبت از لمینت سرامیکی دندان طول عمر آن را افزایش می دهد

مراقبت های بعد از لمینت دندان

رعایت توصیه های زیر باعث ماندگاری بیشتر و حفظ کیفیت لمینت دندان های شما می شود:

  • هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • سعی کنید مصرف دخانیات را ترک نمایید.
  • در صورت داشتن دندان قروچه از نایت گارد استفاده کنید و حتما این مورد را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا گزینه درمانی مناسب را به شما توصیه نماید.
  • از گاز زدن یخ، قلم و مداد، باز کردن درب بطری ها با دندان و خوردن خوراکی های بسیار سفت و سخت خودداری نمایید.
  • از مسواک نرم و خمیر دندانی استفاده کنید که باعث سایش لمینت شما نشود.
  • مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه را به حداقل برسانید و پس از نوشیدن آنها، دهان تان را با آب بشویید.
  • به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در صورت امکان، استفاده از دهانشویه نیز توصیه می شود.

قیمت لمینت سرامیکی دندان ۱۴۰۲

هزینه لمینت سرامیکی دندان با توجه به پارامترهای مختلفی چون تعداد دندان هایی که قرار است لمینت شوند، نوع متریال مورد استفاده و کلینیک دندانپزشکی که قرار است در آن لمینت را انجام دهید، برآورد می شود.  قیمت لمینت دندان برای هر واحد لمینت دندان سال ۱۴۰۲ بین حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان است.

چه کسانی نمی توانند لمینت سرامیکی را انجام دهند؟

با توجه به تمام نکاتی که در رابطه با لمینت سرامیکی دندان بیان شد باید گفت گروهی از افراد هستند که امکان استفاده از لمینت سرامیکی دندان را ندارند.

  •         نصب لمینت دندان نیازمند تراشیدن لایه ای از مینای دندان است. پس افرادی که مینای دندانشان استحکام کافی را ندارد نمی توانند لمینت کنند.
  •         دسته ای از افراد که اصول بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.لمینت دندان نیاز به رعایت یکسری نکات و مراقبت ها دارد.
  •         افرادی که دندان عادت به دندان قروچه و فشردن دندان ها را دارند که می تواند به لمینت سرامیکی آسیب بزند.
  •         افرادی که سطح دندان هایشان به لب ها خیل نزدیک است.
  •         اگر بهم ریختگی دندان ها بسیار شدید و زیاد باشد.
  •         مصرف دخانیات می تواند مانع از موفقیت لمینت دندان شود.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی هر دو برای اصلاح خط لبخند شما و مرتفع ساختن عیوب ظاهری دندان های شما به کار می روند. اما تفاوت های کوچکی باهم دارند که با توجه به آنها و شرایط دهان و دندان خود می توانید تصمیم بگیرید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت شما بهتر است.

فرآیند نصب کامپوزیت دندان نیاز به تراش مینای دندان ندارد و مانند خمیری است که روی دندان می گذارند و به فرم دندان آن را شکل می دهند؛ پس نیاز به ساخت چیزی تحت عنوان قالب کامپوزیت در لابراتوار نیست. کامپوزیت دندان از لمینت دندان ارزانتر است و طول عمر کمتری هم دارد.

بیشتر بدانید: تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول

موارد زیر، برخی از سوالاتی هستند که ممکن است برای علاقه مندان به استفاده از لمینت سرامیکی پیش بیاید:

۱. چگونه می توانم بهترین لمینت دندان را انتخاب کنم؟

بهترین لمینت دندان برای هر فرد با توجه به وضعیت دندان ها، میزان استحکام دندان ها و مینای آنها، اولویت های زیبایی و عادات شخصی مختلفی که در زندگی دارد، مشخص می شود. در نهایت، تنها دندانپزشک است که می تواند بهترین لمینت دندان را به شما معرفی کند.

۲. آیا نصب لمینت دردناک است؟

خیر. در مواردی که به تراشیدن مینای دندان نیاز باشد، برای شما از بی حسی موضعی استفاده خواهد شد. در لمینت های بدون تراش نیز هیچ گونه دردی وجود ندارد بنابراین نیازی به دریافت بی حسی نخواهد بود.

۳. دهان من بعد از نصب لمینت چه حسی خواهد داشت؟

بایت و اندازه دندان های شما در ابتدا کمی متفاوت خواهد بود اما افراد بعد از مدت کوتاهی به لمینت های دندانی خود عادت می کنند. همچنین ممکن است لثه ها و دندان های شما برای مدتی کمی حساس شوند اما این مسئله نیز به زودی برطرف خواهد شد.

۴. بهترین دلایل برای نصب لمینت های دندان چیست؟

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند فرد را به یک کاندید عالی برای نصب لمینت های دندانی تبدیل کند. برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

  • داشتن لکه های دندانی خفیف تا متوسط
  • افرادی که خواهان لبخندی بدون نقص هستند.
  • داشتن فاصله جزئی بین دندان ها
  • لب پر شدن و ترک خوردن دندان ها
  • داشتن بی نظمی جزئی در دندان ها

حرف آخر

انواع لمینت سرامیکی، دنیای کاملا جدیدی به روی مشتاقان زیبایی گشوده اند. آنها می توانند یک راه حل سریع و کم دردسر برای مشکلات خجالت آور دندان ها باشند (به عنوان مثال لکه های تیره ای که حتی با سفید کردن دندان ها نیز رفع نشده اند). با این حال نصب لمینت های دندانی، تصمیم بزرگی است که نباید به طور اتفاقی و با عجله گرفته شود. چون در این روش (به جز انواع بدون تراش) شما بخشی از ساختار دندان های طبیعی خود را برای همیشه از دست خواهید داد که برگشت ناپذیر است. بنابراین ابتدا تمام جوانب امر را در نظر بگیرید و برای انجام این کار حتما به یک دندانپزشک با تجربه مراجعه نمایید.