ایمپلنت دندان روشی است برای جایگزینی دندان. برای ایمپلنت دندان لازم است که شرایطی فراهم باشد مانند تراکم و استحکام کافی  در استخوان فک. اما گاهی پیش می آید که این شرایط برای برخی از کاندیداهای کاشت دندان وجود ندارد. آیا این افراد نمی توانند کاشت دندان انجام دهند؟ این قبیل افراد دو راه پیش روی خود دارند؛ یکی پیوند استخوان برای تقویت استخوان فک و دیگری روش بدون پیوند استخوان یعنی ” ایمپلنت زیگوماتیک ” که با نام های ایمپلنت زایگوما یا ایمپلنت زایگما نیز شناخته می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله درباره ایمپلنت Zygomatic و مراحل انجام و مزایا و معایب آن کامل توضیح دهیم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

 ایمپلنت دندان زیگوماتیک چیست؟

Zygomatic Implants یا ایمپلنت زیگوماتیک یکی از روش های ایمپلنت دندان در اواخر ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفته است.  ایمپلنت زیگوماتیک به نام زایگوما نیز شناخته می شود. این روش در شرایطی کاربرد دارد که استخوان فک فوقانی به شدت ازبین رفته و امکان کاشت ایمپلنت در آن وجو ندارد. در ایمپلنت زایگوما پیوند استخوان انجام نمی شود و پایه ایمپلنت در استخوان زیگوماتیک یا همان استخوان گونه کاشته می شود. از این رو به آن ایمپلنت زیگوماتیک گفته می شود.

 ایمپلنت دندان زیگوماتیک  در چه مواردی استفاده می شود؟

گاهی اوقات پیش می آید که به بیمار تمام دندان های فک بالایی خودرا از دست داده اند و یا دندان ها براثر بیماری های پریودنتال به شدت آسیب دیده اند که به متخصص ایمپلنت مراجعه کرده و تمایل به ایمپلنت دندان های فوقانی خود دارد اما مشاهده می شود که میزان استخوان کافی برای پشتیبانی و نگه داری ایمپلنت وجود ندارد. در این شرایط در ابتدا راه پیوند استخوان بررسی می شود اما اگر میزان استخوان از بین رفته با پیوند استخوان هم قابل جبران نباشد، راه حل مناسب در این شرایط ایمپلنت زیگوماتیک است.

پایه ایمپلنت در روش زایگوما از استخوان ضعیف  فک و مجاورت سینوس ها عبور کرده و پایه ایمپلنت زیر استخوان گونه (زیگوماتیک) قرارمی گیرند یعنی استخوان گونه پشتیبان ونگه دارنده ی پایه ایمپلنت است.

مراحل انجام ایمپلنت دندان زیگوماتیک

 مزایای ایمپلنت دندان زیگوماتیک

  • ایمپلنت دندان یک روش درمانی است که زیبایی را نیز تا حد زیادی بهبود می بخشد. از مزایای ایمپلنت دندان می توان موارد: بازیابی زیبایی لبخند، بهبود اعتماد به نفس و راحتی در صحبت کردن، غذا جویدن و رفع محدودیت هایی غذایی به علت فقدان دندان، مدت زمان بهبودی کوتاه تر نسبت به پیوند استخوان را نام برد.
  • امکان نصب روکش یا تاج دندان در همان روز جراحی ایمپلنت وجود دارد بدین سبب  ایمپلنت زیگوماتیک به نوعی ایمپلنت یک روزه نیز شناخته می شود.
  • روشی کابردی و اثر بخش در مورد بیمارانی که نمی توانند ایمپلنت به روش عادی انجام دهند.

 عوارض ایمپلنت دندان زیگوماتیک

عمل ایمپلنت زیگوماتیک هم مانند هر نوع عمل دندانپزشکی دیگری با معایبی همراه است. بارزترین عارضه ای که می توان برای این نوع ایمپلنت در نظر گرفت، تحریک سینوس ها است چون عمل جراحی در ناحیه سینوس ها صورت می گیرد و پایه ی ایمپلنت هم از کنار آن عبور کرده و در استخوان گونه(زیگومایتک) کاشته می شود. البته عوارض ایمپلت دندان می تواند کنترل شده و به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند. مثلا اگر  متخصص ایمپلنت دقت ومهارت لازم را بکار گیرد و یا از روش جراحی خارج سینوس استفاده کند می توان ریسک تحریک سینوس ها را کاهش داد.

 ایمپلنت دندان زیگوماتیک چگونه انجام می شود؟

مراحل انجام ایمپلنت دندان شامل یک جلسه جراحی است یعنی در این جلسه پایه ایمپلنت در استخوان فک یا گونه (ایمپلنت زیگوماتیک) کاشته می شود. این مرحله در هردو روش ایمپلنت سنتی و زیگوماتیک یکسان است. در ایمپلنت به روش سنتی به مدت ۳ الی ۶ ماه زمان می دهند تا پایه ی تیتانیومی به استخوان جوش بخورد سپس تاج دندان متصل می شود. در حالیکه در روش ایمپلنت زیگوماتیک در همان جلسه و پس از جراحی پروتز دندان نیز نصب می شود و به نوعی ایمپلنت فوری به حساب می آید.

در ایمپلنت دندان به روش سنتی، پایه های ایمپلنت در استخوانی به نام زیگولا تعبیه می شوند که اگر این استخوان تراکم لازم را دارا نباشد بنابراین یکی از راه حل ها، کاشت پایه در استخوان زیگوماتیک (استخوان گونه) که به مراتب تراکم استخوان در این ناحیه بیشتر است، می باشد. ایمپلنت زیگوماتیک نیازمند کاشت دوپایه زیگوماتیک و ۴ عدد پایه ایمپلنت سنتی است اما در مواردی که استخوان دندان های پیشین و قدامی خیلی تحلیل رفته باشد می توان از ۴ عدد ایمپلنت زیگوماتیک استفاده کرد. در ایمپلنت زیگوماتیک از روش بریج هم استفاده می شود. ایمپلنت های دندانی زیگوماتیک ۳ تا ۵.۵۲ میلی متری هستند که پروتز ها هم با زاویه ۴۵ درجه قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان در بارداری

تفاوت ایمپلنت دندان زیگوماتیک با ایمپلنت عادی در چیست؟

  • در ایمپلنت به روش زیگوماتیک ، پایه ی تیتانیومی ایمپلنت نسبت به روش عادی ایمپلنت، بلندتر و طولی بین ۳ تا ۵ میلی متر دارد.
  • ایمپلنت از سینوس ها گذشته و به جای قرارگیری دراستخوان فک، در استخوان گونه یا استخوان زیگوماتیک کاشته می شود که استحکام و تراکم در این بخش بیشتر است و می توان گفت ایمپلنت خیلی محکم تر خواهد بود.
  • روکش دندان در همان روز جراحی می تواند نصب شود.
  • نیاز به پیوند استخوان ندارد.
تفاوت ایمپلنت عادی و ایمپلنت دندان زایگوما

 طول درمان ایمپلنت دندان زیگوماتیک

طول درمان ایمپلنت دندان در هر دو روش زیگوماتیک و معمولی مشابه هم هستند. پس ازجراحی ایمپلنت دندان ممکن است درد و تورم کمی اذیت کننده باشد که در این صورت می توانید از کمپرس سرد برای رفع آن استفاده کنید. هم چنین به جهت جلوگیری از عفونت از آنتی بیوتیک ها طبق نظر پزشک مصرف کنید. طول درمان ایمپلنت دندان زایگوما با ایمپلنت عادی دندان تفاوت چشمگیری ندارد اما  طول درمان کوتاه تری نسبت به عمل پیوند استخوان دارد.

 طول عمر ایمپلنت دندان زیگوماتیک

ایمپلنت دندان زیگوماتیک در استخوانی متراکم به نام زیگوماتیک کاشته می شوند بنابراین تکیه گاه محکمی دارند و اگر اصول بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود طول عمر ایمپلنت بسیار بالایی دارد.

 قیمت ایمپلنت دندان زیگوماتیک

 قیمت ایمپلنت دندان به جنس،کیفیت ، تعداد و کشور سازنده ی پایه تیتانیومی، میزان تخصص پزشک مربوطه، موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی و .. بستگی دارد. هزینه پایه های ایمپلنت در روش زیگوماتیک، کمی بیشتر است اما چون به تعداد کمتری از آن نسبت به روش معمولی برای ایمپلنت نیاز است می توان گفت در هزینه ی نهایی تفاوت چندانی دیده نمی شود.

 ایمپلنت دندان زیگوماتیک چقدر موفقیت آمیز هستند؟

بررسی ها نشان می دهد که درصد بالایی از ایمپلنت های زیگومایتک تقریبا بین ۹۷ الی ۹۸ درصد همراه با موفقیت هستند. البته لازم است که شرایط عمومی فک و دندان بیمار مساعد باشد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

مقالات مرتبط

ایمپلنت زیرکونیا

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.