ایمپلنت های دندانی معمولا روش های ایمن و موثری هستند. با این حال مانند سایر روش های دندانپزشکی ممکن است همیشه کارآمد نباشند. ایمپلنت دندان ناموفق یک اتفاق غیر معمول است. در واقع اکثر بیمارانی که ایمپلنت های دندانی دریافت می کنند، موفقیت را تجربه می کنند. به این معنی که ایمپلنت آنها تا سال ها یا حتی در بقیه عمرشان دوام می آورد. اما در برخی موارد ایمپلنت های دندانی با شکست مواجه می شوند. دلایل مختلفی برای آن وجود دارد که می توان از بسیاری از آنها اجتناب کرد. در مطلب امروز قصد داریم در مورد علائم پس زدن ایمپلنت و اقداماتی صحبت کنیم که می‌توانید برای جلوگیری یا رفع آن انجام دهید.

کلینیک تخصصی ایمپلنت دندان

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

علائم پس زدن ایمپلنت دندان و شکست آن (اینفوگرافیک)

علائم پس زدن ایمپلنت

قبل از پرداختن به علائم پس زدن ایمپلنت باید توجه داشته باشید که به طور کلی دو دسته شکست ایمپلنت وجود دارد که بر اساس زمان بندی دسته بندی می شوند. شکست های اولیه که در چند ماه اول ایمپلنت رخ می دهد و شکست های دیرهنگام که یک سال یا بیش از یک سال بعد از کاشت ایمپلنت اتفاق می افتد.

موارد زیر، شایع ‌ترین علائم شکست ایمپلنت هستند:

  • تشکیل یک بافت سفید که بین استخوان و ایمپلنت تیتانیوم قرار دارد: این بافت در نهایت کل پروتز را احاطه می کند و بارگذاری تاج روی آن را غیرممکن می کند، زیرا در جای خود محکم نیست و در اثر حرکت، در نهایت می افتد. در این صورت ایمپلنتولوژیست اقدام به کشیدن ایمپلنت دندانی می کند.
  • حرکت ایمپلنت: در طول دوره بهبودی نباید هیچ حرکتی در ایمپلنت دندان احساس شود.
  • درد و تیر کشیدن: ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از جراحی ایمپلنت معمولا درد چندانی وجود ندارد. بنابراین اگر دردتان به جای کم شدن در حال افزایش است، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • عفونت در محل جراحی: گاهی اوقات ممکن است این ناحیه عفونی شود و دچار پری ایمپلنتیت گردد که در آن عفونت همراه با تغییر رنگ و التهاب رخ می دهد. در این صورت باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • تورم شدید: در صورت افزایش میزان التهاب و تورم در دوره بهبودی لازم است برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

علت پس زدن ایمپلنت

کنجکاوید که بدانید علل مختلف پس زدن یا  شکست ایمپلنت دندان چیست؟ بسته به فرد، این علل می توانند متفاوت باشند. 

دلایل پس زدن ایمپلنت دندان (اینفوگرافیک)
  • عفونت لثه در اطراف ایمپلنت: شایع ‌ترین دلیل شکست ایمپلنت ‌های دندانی، عفونت در استخوان فک اطراف ایمپلنت ‌های دندانی است که پری ایمپلنتیت نامیده می‌ شود. اگرچه ایمپلنت‌ ها نمی‌توانند پوسیدگی دندان ایجاد کنند، اما همچنان می توانند باعث عفونت لثه شوند. پری ایمپلنتیت زمانی است که پلاک و باکتری، سطح ایمپلنت را می پوشانند و به زیر خطوط لثه نفوذ می کنند و باعث التهاب بافت لثه، عقب نشینی از ایمپلنت و سپس از دست دادن استخوان می شوند. به یاد داشته باشید، شما برای حمایت از ایمپلنت خود به استخوان فک سالم متکی هستید. به همین دلیل است که پیوند استخوان ممکن است برای برخی افراد ضروری باشد.
  • پارگی سینوس: نوع دیگری از عفونت که می تواند باعث درد شدید شود، به دلیل قرارگیری نامناسب در محل ایمپلنت است. در دندانپزشکی ایمپلنت، عوامل زیادی مانند محل عصب و رگ های خونی، آناتومی استخوان اطراف ایمپلنت و حتی پوشش سینوس های بینی شما باید در نظر گرفته شود. یک روش کاشت ایمپلنت دندان که شامل کاشت ایمپلنت در قوس بالایی است باید توسط یک دندانپزشک با تجربه ایمپلنت انجام شود. در صورت قرار گرفتن نادرست، روش کاشت دندان می تواند باعث پارگی پوشش سینوس های بینی (توسط نوک ایمپلنت) شود. به خصوص اگر بیمار مدت زیادی بدون دندان بوده است (به دلیل ریزش پوشش های سینوسی). درد، عفونت و تحلیل استخوان از علائم شایع هستند. فناوری پیشرفته امروزی مانند تصویربرداری سه بعدی توسط یک دندانپزشک با تجربه، موفقیت ایمپلنت دندان را حتی زمانی که پوشش سینوس ها ریزش کرده اند، تضمین می نماید.
  • سلامت ضعیف استخوان: در نهایت اگر یک بیماری استخوانی مانند پری ایمپلنتیت یا تحلیل گسترده ناشی از از دست دادن دندان و بهداشت نامناسب دهان دارید، می توانید هم دندان های طبیعی و هم ایمپلنت های جدید خود را از دست بدهید. در صورت عدم درمان، بیماری لثه در نهایت باعث تحلیل استخوان در سراسر دهان شما می شود. ایمپلنت جدیدی که در معرض اضافه بار اکلوزال ناشی از گاز گرفتن و جویدن قرار می گیرد، باعث ایجاد استرس بیش از حد بر روی استخوان در آن محل می شود. همراه با مسائلی مانند دندان قروچه یا سلامت ضعیف استخوان، میزان موفقیت ایمپلنت دندان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. گاهی اوقات از تقویت (پیوند) در برنامه درمانی شما برای تثبیت فک و دندان های مجاور استفاده می شود. اما علائم شکست پیوند استخوان دندان مشابه بیماری لثه است و یکپارچگی لبخند شما را به خطر می اندازد. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که آیا دچار تحلیل استخوان هستید یا نه، می توانید در مورد این مسئله از دندانپزشک خود سوال کنید.
  • داروها: برخی داروها و روش‌ های پزشکی مانند پرتو درمانی می‌ توانند بر تراکم استخوان شما تأثیر بگذارند. حتما داروها و مکمل های خود را قبل از موعد با دندانپزشک خود بررسی کنید. اگر استخوان ناکافی دارید، دندانپزشک تان قبل از توصیه پیوند می تواند بررسی کند که آیا این مسئله به رژیم دارویی شما مربوط است یا یک پاسخ التهابی محسوب می شود. حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان،  برخی داروهای خاص می توانند جایگزینی دندان با ایمپلنت را ممنوع کنند. 
  • جایگذاری نامناسب ایمپلنت: متأسفانه یکی از مشکل سازترین عوامل شکست ایمپلنت دندان، نحوه نصب ایمپلنت است. پس از غربالگری برای مشکلات کلی سلامت و رد کردن مشکلات استخوانی، خطرناک ترین علل عوارض ایمپلنت دندان عدم نصب صحیح آن توسط دندانپزشک است. بدون آموزش و تجربه کافی (به خصوص در موارد پیچیده تر) دندانپزشک ممکن است ایمپلنت را به گونه ای قرار دهد که از همان ابتدا زمینه را برای شکست ایمپلنت فراهم کند. شاید ایمپلنت در کنار پوشش سینوس باشد و پیوند کافی انجام نشده باشد، یا برآمدگی استخوان آنقدر باریک بوده که به اندازه کافی پایدار نبوده تا بتواند فشار گاز گرفتن را تحمل کند.
  • واکنش آلرژیک: اگر به آلیاژ تیتانیوم (فلزی که در اکثر ایمپلنت های دندانی وجود دارد) حساسیت داشته باشید، ممکن است واکنش نشان دهید. علائم آلرژی شامل تورم، از دست دادن چشایی و گاهی احساس سوزن سوزن شدن است. اگر نسبت به تیتانیوم آلرژی دارید، این مسئله را حتما به دندانپزشک تان اطلاع دهید. زیرا در اینصورت شما به ایمپلنتی نیاز دارید که حاوی مواد متفاوتی باشد.
  • عدم رعایت دستورات پزشک: فعالیت ‌ها و عادت‌ های شما نیز بر موفقیت ایمپلنت تأثیر می گذارند. برای کاهش ریسک عوارض، ضروری است که دستورالعمل‌ های بعد از عمل جراح خود را دنبال کنید. ممکن است به شما دستور داده شود که تا زمان بهبودی محل کاشت، غذاهای نرم بخورید، بهداشت دهان و دندان را دقیق تر رعایت کنید و از آب نبات های سفت و غذاهای چسبنده خودداری کنید.

برای موفقیت ایمپلنت های دندانی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگر در حال برنامه ریزی برای کاشت ایمپلنت دندان هستید یا در حال حاضر یک یا چند ایمپلنت دارید، در هر صورت اقداماتی وجود دارد که می توانید برای افزایش شانس موفقیت خود انجام دهید.

  • دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید: دندانپزشکان توصیه می کنند دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید تا پلاک از بین برود و دندان هایتان سالم بماند. این در مورد ایمپلنت دندان شما نیز صدق می کند.
  • از مصرف دخانیات و محصولات تنباکو خودداری کنید: سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو با شکست ایمپلنت دندان و همچنین بیماری لثه و سایر شرایط سلامت دهان مرتبط است.
  • ایمپلنت خود را از آسیب محافظت کنید: اگر ورزش می کنید یا فعالیت های تفریحی شدید انجام می دهید، ممکن است بخواهید از محافظ دهان برای محافظت از ایمپلنت دندان و دندان های طبیعی خود استفاده کنید. اگر دندان های خود را به هم می سایید (دندان قروچه) نیز این امر صدق می کند و لازم است از نایت گارد استفاده نمایید.
  • برای حفظ سلامت استخوان خود اقدامات لازم را انجام دهید: اگر غربالگری های منظم سلامت نشان می دهد که شما از تحلیل استخوان رنج می برید، باید اقدامات لازم را برای حفظ تراکم استخوان خود انجام دهید. با مصرف دارو یا مکمل غذایی توصیه شده توسط پزشک تان به متوقف کردن روند تحلیل استخوان کمک نمایید زیرا حفظ سلامت کلی استخوان شما بر استخوان فک تان نیز تأثیر می گذارد.
درصد بالای موفقیت ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

درمان شکست ایمپلنت دندان

دندانپزشک باید ایمپلنت دندانی ناموفق را خارج کند. شما باید به علت اصلی شکست ایمپلنت پی ببرید و آن را برطرف کنید. درمان همیشه شامل کشیدن ایمپلنت شکست خورده است. پس از برداشتن ایمپلنت ناموفق، لثه و استخوان شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. ممکن است تا ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد تا ناحیه به درستی قبل از کاشت ایمپلنت دیگر ترمیم شود. بسته به محل ایمپلنت ممکن است برای حمایت و ثبات بیشتر به جراحی اضافی مانند پیوند استخوان یا تقویت سینوس نیاز داشته باشید.

هنگامی که دلیل شکست ایمپلنت کشف شد، معمولاً می توان یک ایمپلنت جدید قرار داد که درصد موفقیت بالایی داشته باشد. اگر کاندید مناسبی برای یک ایمپلنت دندان دیگر نباشید، ممکن است لازم باشد پروتزهای دندانی مانند بریج یا دندان مصنوعی متحرک را امتحان نمایید.

شکستن پایه ایمپلنت دندان

شکستن پایه ایمپلنت

گاهی افراد به دلیل پایه فلزی که در این روش بکار رفته تصور می‌کنند ایمپلنت کاشته شده بسیار مقاوم است به گونه ای که میتوانند هر فشاری که میخواهند به آن وارد کنند. اما اینگونه نیست پایه ایمپلنت ها دارای مقاومت بالایی هستند؛ اما فشار زیادی که از عادات نادرست استفاده از دندان در طولانی مدت میتواند باعث شکستن آن شود و ممکن است که روکش و یا حتی پایه ایمپلنت شما شکسته و یا جابجا شود.

شکستن پایه ایمپلنت می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاهی باعث می‌شود تا دندانپزشک به طور کامل ایمپلنت شما از پایه خارج نماید و برای گذاشتن ایمپلنت جدید اقدام کند و این می‌تواند شما را مجبور کند تا دوباره مورد جراحی قرار گیرید. اما در صورتی که فشارهای وارد شده باعث کج شدن ایمپلنت شما شود، شما کارایی کامل دندان ایمپلنت شده خود را از دست می‌دهید. توجه کنید که جابجا شدن ایمپلنت ممکن است احتمال ایجاد عفونت در لثه را برای شما افزایش دهد؛ بسیار مراقب ایمپلنت کاشته شده خود باشید.

جوش نخوردن پایه ایمپلنت

گاهی علاوه بر آسیب به لثه، استخوان فک شما آسیب می بیند، توجه داشته باشید که اگر استخوان فک شما بعد از کاشت ایمپلنت رشد نکند، باید برای خارج کردن ایمپلنت خود اقدام نمایید.

عوامل موثر در انتخاب روش خارج کردن ایمپلنت ناموفق

روش خارج کردن ایمپلنت ناموفق

بعد از اینکه دندانپزشک تشخیص دهد که کدام دلیل باعث پس زده شدن ایمپلنت شما شده، باید برای خارج کردن و روش آن تصمیم گیری نماید که این روش انتخابی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. موقعیت ایمپلنت: اینکه ایمپلنت شما در فک بالایی باشد یا پایینی، میتواند در روش خارج کردن ایمپلنت شما تاثیرگذار باشد، اگر ایمپلنت کاشته شد در فک بالایی شما باشد به علت وجود عصب و حفره های سینوسی، خارج کردن ایمپلنت شما با حساسیت بیشتری همراه خواهد بود و اگر در فک پایینی شما باشد این کار سخت تر خواهد بود.
  2. طول عمر ایمپلنت: هر چه از کاشت ایمپلنت شما زمان بیشتری گذشته باشد خارج کردن آن شما دشوارتر خواهد بود و با درد بیشتری همراه است.
  3. اندازه دندان ایمپلنت شده: بسته به اینکه کدام دندان شما در فک ایمپلنت شده و پهنای آن چقدر است میتواند در روش خارج کردن ایمپلنت شما موثر باشد.

روش های خارج کردن ایمپلنت پس زده شده

بسته به عوامل موثر در انتخاب روش خارج کردن ایمپلنت که بیان کردیم، جراح شما می‌تواند دو روش را انتخاب نماید و آنچه که روش های خارج کردن ایمپلنت بسیار مهم است این است که استخوان فک بیمار سالم بماند تا برای کاشت ایمپلنت جدید در آینده بتواند اقدام کند:

استفاده از دستگاه پیزو الکتریک

این ابزار با ایجاد انرژی مافوق صوت می‌تواند باعث خالی شدن استخوان اطراف ناحیه ایمپلنت شود و خارج کردن ایمپلنت را راحت تر و آسان تر خواهد کرد.

دستگاه trough bur

این دستگاه می‌تواند بخش کوچکی از استخوان فک شما را برش بزند و این کار می‌تواند خارج کردن ایمپلنت را راحت تر سازد.

اقدامات بعد از خارج کردن ایمپلنت جهت ترمیم آن

  1. کاشت ایمپلنت جدید: گاهی خارج کردن ایمپلنت شما با موفقیت انجام شده و شما بلافاصله بعد از خارج کردن ایمپلنت خود می‌توانید برای کاشت ایمپلنت جدید اقدام نمایید و آسیب به ناحیه اطراف فک شما بسیار کمتر بوده است.
  2. فرصت دادن به درمان دندان: گاهی آسیب به بافت و استخوان فک زیاد بوده و در این صورت جراح به شما توصیه می‌کند تا حدود دو ماه اقدام به ایمپلنت جدید نکرده و تنها از محل ایمپلنت خارج شده خود به خوبی مراقبت نمایید تا در این مدت عفونت ها کاهش یابد و بتوانید بعد از مدتی برای ایمپلنت جدید خود اقدام نمایید.
  3. پیوند استخوان: اگر در هنگام خارج کردن ایمپلنت دندانپزشک نتواند استخوان فک شما را حفظ نماید بعد از خارج کردن ایمپلنت باید برای پیوند استخوان خود اقدام نمایید و ابتدا استخوان از دست رفته خود را پیوند زده و سپس برای کاشت ایمپلنت جدید خود اقدام نمایید.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ایمپلنت فک بالا و پایین
درصد بالای موفقیت ایمپلنت دندان در کلینیک سریتا

سوالات متداول

مرور سوالات پر تکرار زیر در مورد ایمپلنت های دندانی می تواند برایتان مفید باشد.

۱.در صورت عدم درمان ایمپلنت های ناموفق چه اتفاقی می افتد؟

غفلت از برداشتن یا جایگزینی ایمپلنت ناموفق می تواند پیامدهایی برای سلامت دهان و دندان شما داشته باشد. برخلاف دندان هایی که دارای اعصاب هستند و می توانند هنگام درد سیگنال دهند، ایمپلنت هیچ عصب یا رگ خونی ندارد. در عوض هنگامی که عفونت رخ می دهد، ایمپلنت شما ممکن است حرکت کند و باعث درد و تحلیل استخوان شود. ایمپلنت دندانی درمان نشده و ناموفق می تواند منجر به التهاب و عفونت موضعی یا عمومی شود. این امر ممکن است باعث از دست دادن استخوان قابل توجهی شود که منجر به موفقیت ضعیف تر ایمپلنت در آینده می شود. عفونت همچنین ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد تا از عفونت سیستمیک و عوارض پزشکی جلوگیری شود.

۲. آیا ایمپلنت دندان می تواند دوباره شکست بخورد؟

ایمپلنت ها ممکن است به طور مکرر در همان محل به دلیل اضافه بار(اُورلودینگ)، عفونت و سایر دلایل نامشخص شکست بخورند. به نظر می رسد سن و جنس بیمار و محل کاشت ایمپلنت با شکست مکرر مرتبط باشد. نوع ایمپلنت، تقویت استخوان و مواد استخوانی مورد استفاده، ارتباط کمتری با این مسئله دارند.

حرف آخر

ایمپلنت دندان یک راه حل عالی برای جایگزینی دندان است. میلیون ها نفر در سراسر جهان یک یا چند دندان خود را از دست داده اند که می تواند بر نحوه صحبت کردن، غذا خوردن و لبخند زدن آنها تأثیر بگذارد. ایمپلنت ها می توانند این مشکلات را برطرف نمایند. میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بالای ۹۵ درصد است. اگر ایمپلنت دندانی شما شکست بخورد، ممکن است به یکی از چندین علت ذکر شده باشد. ایمپلنت های دندانی به دلایل مختلفی ممکن است ناموفق باشند. برخی از آنها ممکن است به علت قصور دندانپزشک باشد اما بقیه به شرایط دهان و دندان شما مربوط می شوند. در هر حال آگاهی از علائم پس زدن ایمپلنت می تواند جلوی شکست کامل این روش را بگیرد و حتی ایمپلنت شما را نجات دهد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک علائم ذکر شده در بالا به جای دستپاچگی، زودتر دست به کار شوید و با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.