دهان و دندان‌ها یکی از عضوهای اصلی بدن ما به‌حساب می‌آیند و سلامت آن‌ها یکی از موضوعات اساسی است که باید به آن توجه داشته باشیم. درصورتی‌که فرد دندان‌های نامنظمی داشته باشد، علاوه بر ایجاد مشکل در ظاهر هنگام لبخند زدن باعث شده تا سلامت دندان‌ها زودتر به خطر بیافتند و با فشارهای واردشده به دندان‌ها در آینده احتمال اینکه دندان‌ها را از دست بدهیم وجود دارد. به همین منظور جهت رفع این مشکل، ارتودنسی دندان پیشنهاد می‌شود که با پیشرفت علم و تکنولوژی پزشکان توانسته‌اند با استفاده از روش جدیدی از ارتودنسی را به نام ارتودنسی کوتاه مدت، طول درمان ارتودنسی را به طرز چشمگیری کاهش دهند. به همین منظور در این مقاله به معرفی و نحوه انجام ارتودنسی کوتاه مدت خواهیم پرداخت.

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

ارتودنسی سریع و کوتاه مدت نوعی جدید از درمان دندان‌ها است که برای رفع مشکل بی‌نظمی جزئی دندان به کار گرفته می‌شود. این نوع از درمان معمولاً به افراد بزرگ‌سال توصیه می‌شود. ارتودنسی سریع یا کوتاه مدت، به سبب کوتاه تر بودن مدت درمان آن نسبت به روش معمولی ارتودنسی به این نام معروف شده است ولی هدف همان مرتب و ردیف کردن دندان ها و درست روی هم قرارگیری آن هاست.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان نیش بیرون زده

ارتودنسی سریع چگونه انجام میشود؟

ارتودنسی کوتاه مدت به این صورت است که پزشک عکس‌هایی از دهان و دندان‌های شما می‌گیرد و بر اساس اندازه و قالب دهان شما براکت ها و سیم‌هایی می‌سازد. در مرحله بعدی درمان با مراجعه به پزشک خود با استفاده از چسب مخصوص اقدام به‌قرار گیری براکت ها و درنهایت اتصال سیم‌ها به دندان‌های شما می‌کند. در کل می‌توان گفت این روش، گونه‌ای سبک از درمان ارتودنسی است و مناسب افرادی بوده که نمی‌خواهند مدت‌زمان زیادی (برای مثال یک تا دو سال) پلاکت‌ها و سیم‌ها را در دهان خود تحمل کنند.

ارتودنسی کوتاه مدت در دو مدل برای بیماران انجام می‌شود که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت پس در ادامه با ما همراه باشید.

ارتودنسی نا مرئی از انواع ارتودنسی کوتاه مدت و سریع

مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت

متأسفانه، اطلاعات نادرستی به بیماران پیرامون مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت، داده‌شده است و برخی از تبلیغات کاملاً گمراه‌کننده است.

بسیاری از این براکت‌ها سریع‌تر از براکت‌های معمولی دندان حرکت نمی‌کنند. سرعت حرکت دندان توسط عوامل بیولوژیکی تعیین می‌شود، نه براکت. دلیل این‌که ارتودنسی کوتاه مدت خیلی سریع‌تر در مقایسه با روش معمول ارتودنسی کار می‌کند،این است که مدت‌زمان کم‌تری کار می‌کند. به‌جای اینکه دندان‌های جلو و عقب خود را صاف کنیدو نیش خود را اصلاح کنید، آن‌ها به‌ راحتی بادندان‌های جلوی خودتان تراز می‌کنید. روش لزوماً چیز بدی نیست و اگر فقط نگران دندان‌های جلوی کج یا شلوغ باشید ، ارتودنسی کوتاه مدت می‌تواند انتخاب خوبی باشد. مهم است که گزینه‌های خود را در نظر بگیرید و از محدودیت‌های این روش اطلاع کافی داشته باشید.

مزایای ارتودنسی سریع

  • دوره ی استفاده از براکت ها کوتاه می شود.
  • امکان استفاده از انواع مختلف براکت ها اعم از فلزی، سرامیکی و … وجود دارد
  • تعداد جلسات مراجعه بیمار به مطب ارتودنتیست تا ۲ جلسه است.

عوارض ارتودنسی سریع

  • برای همه افراد با شرایط یکسان، قابل پیاده سازی نیست. برای افرادی که به اصلاحات و تغییرات فراوان احتیاج دارند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.
  • به لحاظ هزینه نسبت به سایر انواع روش های ارتودنسی، گران‌تر است.
  • حرکت دندان ها برای جای‌گیری در محل مناسب، سریع هستند، این نکته می تواند کمی خارش داشته باشد و بیمار را اذیت کند.

ارتودنسی سریع از روش های درمانی ارتودنسی استانواع ارتودنسی سریع

بریس های دندانی که کار مرتب سازی و رفع ناهنجاری ها را در فرآیند ارتودنسی برعهده دارد از دو جزء “براکت” و ” سیم های قوس مانند” تشکیل شده است.

براکت های ارتودنسی تهیه شده از جنس فلز، پلاستیک و سرامیک، متصل  کننده ی سیم های قوس مانند به دندان ها هستند و این کار از طریق چسب هایی صورت می پذیرد.

ارتودنسی کوتاه مدت نامرئی

در روش ارتودنسی نامرئی که به نام ارتودنسی لینگوال نیز شناخته می شود، به‌طوریکه پلاک و سیم‌ها پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند و به‌طور عادی قابل‌مشاهده نیستند اما به‌خوبی وظیفه خود را انجام داده و به ترمیم نظم دندان‌هامی‌پردازند.

ارتودنسی سریع کوتاه مدت

نحوه انجام ارتودنسی کوتاه مدت، این اجازه را به بیمار می‌دهد که از مزایای ارتودنسی در زمانی کوتاه بهره‌مند شود.درروش سریع ارتودنسی کوتاه مدت به دلیل تقاضای فزاینده‌ای برای درمان‌های کوتاه مدت، سریع‌ترین نوع وسایل ارتودنسی استفاده می‌شود.

این وسایل شامل براکت‌های ثابت به رنگ دندان است. تراز کننده‌های واضح و براکت‌های زبانی مقطعی (که در پشت شش یا هشت دندان جلویی متصل می‌شوند)

چه کسانی می توانند ارتودنسی سریع انجام دهند؟

اگر به فکر ارتودنسی کوتاه مدت هستید ، توصیه می‌کنیم به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید که برای درمان روش‌های مناسب ارائه دهد. آن‌هامی‌توانند جوانب مثبت و منفی هر گزینه را توضیح دهند و به شما کمک کنند ارتودنسی را انتخاب کنید که بهترین نتیجه طولانی‌مدت را برای شما به ارمغان بیاورد. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک متخصص با توجه به ساختار فک و دندان‌هایتان راه‌حلی مخصوص شما پیشنهاد دهد که به‌طور معمولی در دندان‌پزشکی عرضه نمی‌شود.

حالت فک شما ممکن است در ابتدا اولویت به نظر نرسد. بااین‌حال ، دندان‌هایی که به‌درستی روی‌ هم قرار نمی‌گیرند ، در بعضی موارد باعث مشکلاتی در غذا خوردن و حتی درد فک و سردرد می‌شوند. به‌طور بالقوه ممکن است پس از درمان دندان‌های جلویی شمابدتر هم بشنود. همچنین توجه به این نکته مهم است که همه افراد برای درمان کوتاه مدت ارتودنسی مناسب نیستند ، خصوصاً افرادی که دارای مشکلات پیچیده هستند. به همین دلیل است که پیش از انتخاب باید پاسخ سؤال چه کسانی مجاز به ارتودنسی کوتاه مدت هستند، را بدانید.

ارتودنسی سریع طول درمان کمتری نسبت به ارتودنسی به روش معمول دارد

بعضی‌اوقات لازم است که ارتودنسی کوتاه مدت ارتودنسی با درمان‌های ترمیمی مانند باندینگ، کانتورینگ و روکش ترکیب شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. با استفاده از براکت‌های معمولی، زمینه‌های بیشتری برای تصحیح موقعیت دندان‌های شما فراهم می‌شود و از انجام اقدامات بعدی جلوگیری می‌شود.

در سال‌های اخیر اقدامات قانونی مرتبط با درمان ارتودنسی کوتاه مدت افزایش‌یافته است. این امر عمدتاً به دلیل نحوه انجام ارتودنسی کوتاه مدت توسط پزشکانی است که به حد کافی مهارت ندارند و تجربه عیب‌یابی مؤثررا نیز ندارند.

درنهایت، ارتودنسی کوتاه مدت جای خود را دارد و معمولاً همیشه گزینه صحیح‌تری نسبت به روکش برای صاف کردن دندان است. فقط مطمئن شوید که یک پزشک حرفه‌ای باتجربه پیداکرده‌اید و همه مزایا و معایب ارتودنسی کوتاه مدت را درک می‌کنید.

طول درمان ارتودنسی کوتاه مدت

شایان ذکر است که طول مدت درمان تنها وابسته به روش انتخابی درمان نیست. سن بیمار، انتظارات بیمار، نوع و شدت مشکلات دندانی از جمله سایر عوامل تاثیر گذار در طول درمان ارتودنسی هستند. متوسط طول درمان در ارتودنسی بین ۶ تا ۳۶ ماه است. اما تشخیص اینکه برای هر بیمار به چه اندازه زمان می برد، تنها توسط متخصص ارتودنسی پس از بررسی و معاینات لازم قابل پیش بینی است.

مراقبت های پس از ارتودنسی سریع

به جهت کاهش هر چه بیشتر عوارض ناشی از ارتودنسی لازم است مراقبت هایی را بعد از ارتودنسی انجام دهید.

  • مراجعات منظم به مطب ارتودنتیست مربوطه داشته باشید.
  • استفاده از مسواک و نخ دندان طبق دستور ارتودنتیست
  • استفاده از محافظ ارتودنسی درهنگام خواب

قیمت ارتودنسی کوتاه مدت سال ۱۴۰۰

هزینه ارتودنسی سریع هم، همانند سایر خدمات دندانپزشکی به پارامترهای مختلفی از قبیل؛ تعداد دندان های درگیر در ارتودنسی، نوع روش ارتودنسی مورد استفاده، و اینکه هردو فک باید ارتودنسی شود یا یکی از آن‌ها، وابسته است که در ابتدا شرایط فک و دندان بیمار باید توسط ارتودنتیست، بررسی شود سپس با توجه به آن ها هزینه برآورد شود.

این مطلب نیز ممکن است برای شما مفید باشد: قمیت ارتودنسی در سال ۱۴۰۰

ارتودنسی کوتاه مدت درچه مواردی کاربرد دارد؟

ارتودنسی سریع روش بسیار مناسبی برای افرادی است که  تمایل به استفاده ی طولانی مدت از سیم ها و براکت های ارتودنسی را ندارند اما باید شرایط فک و دندان ها از طرف متخصص ارتودنسی بررسی و تایید شود.

مقالات مرتبط:

اصول بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

ارتودنسی دیمون

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.