بدون شک ایمپلنت های دندان یکی از بهترین راه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته محسوب می شوند. آنها مستحکم هستند، می توانند از تحلیل استخوان جلوگیری کنند، از بسیاری جهات از دندان های طبیعی تقلید می کنند و می توانند تا آخر عمر دوام بیاورند. اما متأسفانه همیشه یک ریسک کوچک برای شکست ایمپلنت های دندانی وجود دارد. اگر یکی از ایمپلنت های شما شروع به شل شدن کند چطور؟ آیا این به معنای شکست ایمپلنت است؟ قبل از اینکه به خاطر لق شدن ایمپلنت دندان خود وحشت کنید، به مطالب زیر نگاهی بیندازید. در قسمت های بعد به شما خواهیم گفت که ایمپلنت های دندان شما به چه دلایلی ممکن است لق شوند و شما برای پیشگیری از این وضعیت یا درمان آن می توانید چه کارهایی انجام دهید. از توجه شما سپاسگزاریم.

کلینیک تخصصی ایمپلنت

ضمانت کتبی + اقساط ۶+۱۲+۱۸+۲۴ ماهه بدون پیش

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در ادامه می‌خواهیم با توضیح دادن نحوه ترمیم ایمپلنت لق شده، نحوه ترمیم ایمپلنت دندان کنده‌شده و پاسخ دادن به سؤال اگر ایمپلنت دندان لق شود یا بیافتد، چیکار کنیم، خیال شمارا راحت بکنیم تا در صورت وقوع مشکل دچار سردرگمی نشوید.

لق شدن و افتادن دندان ایمپلنت شده.

لق شدن ایمپلنت یعنی چه؟

پس از اتمام مراحل کاشت ایمپلنت های دندان و سپری کردن دوره بهبودی، آنها باید عملکردی کاملا مشابه دندان های طبیعی داشته باشند. یعنی شما باید بتوانید به راحتی صحبت کنید، بدون احساس ناراحتی گاز بزنید و خوراکی های مورد علاقه تان را مصرف کنید. ایمپلنت ها کاملا درون فک شما مستحکم می شوند و نباید کوچکترین تکان یا لغزشی داشته باشند. اما در برخی موارد، بیماران گزارش می دهندکه ایمپلنت های آنها استحکام روزهای ابتدایی را ندارند و یا دیگر در هنگام جویدن احساس راحتی نمی کنند و درد دارند. در چنین شرایطی، اولین احتمالی که باید در نظر بگیرید، لق شدن ایمپلنت است. حتی ممکن است با زبان زدن یا لمس کردن هم بتوانید تکان های ریز و لغزش آن را احساس کنید. لق شدن ایمپلنت، وضعیت نگران کننده ای نیست اما بی توجهی به آن و عدم درمان به موقع ممکن است شما را به دردسر بیندازد.

شل شدن پیچ ایمپلنت

ایمپلنت دندان از سه بخش اصلی تشکیل شده است. اولین و مهم ترین بخش آن، پیچ ایمپلنت است که به پست یا پایه ایمپلنت نیز معروف می باشد. پیچ ایمپلنت در واقع یک ریشه مصنوعی است که درون فک شما کاشته می شود و با استخوان‌ فک پیوند می خورد. سپس دو قسمت دیگر ایمپلنت روی آن سوار می شوند. شل شدن ایمپلنت می تواند به هر یک از این سه بخش مربوط باشد. در این میان، شل شدن پیچ ایمپلنت جدی ترین نوع لق شدن ایمپلنت است که باید فورا به آن رسیدگی شود. در غیر اینصورت به شکست ایمپلنت منجر خواهد شد.  

شل شدن پیچ ایمپلنت می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • نامناسب بودن گشتاور نیروی تنشی پیچ: گشتاور پیچ، نیروهای وارد به دندان و فشارهای مربوط به جویدن را به طور کامل به فک انتقال می دهد و جلوی آسیب به دندان های مجاور ایمپلنت را می گیرد . اگر پیچ ایمپلنت از مواد استاندارد ساخته نشده باشد و یا گشتاور پیچ با نیروی جونده هم راستا نشود، پیچ به تدریج شل خواهد شد. در عین حال می تواند به دندان های مجاور نیز صدمه بزند.
  • تحلیل استخوان فک: تراکم ناکافی استخوان یا تحلیل استخوان در اطراف ریشه دندان، باعث عدم جوش خوردگی کامل پایه ایمپلنت با استخوان فک خواهد شد که این وضعیت می تواند به لق شدن پایه ایمپلنت منجر شود.
  • التهاب و بیماری های لثه: التهاب و بیماری های لثه باعث نرم شدن لثه می شوند و در موارد شدید می توانند پیچ ایمپلنت را شل کنند.

انواع مختلف لق شدن ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد زیرا همان‌طور که می‌دانید یک ایمپلنت از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است.اگر ایمپلنت دندان شما در حال حرکت است ، قبل از هر چیز، آرامش خود را حفظ کنید. به‌احتمال خیلی زیاد این مشکل قابل‌حل است. موارد زیادی می‌تواند باعث لق شدن دندان ایمپلنت شود و ما همه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ایمپلنت دندان ساختاری سه بخشی دارد.
  •  لق شدن کلاهک

اگر در میانه درمان ایمپلنت دندان هستید، ممکن است کلاهک بهبودی شما از بین رفته باشد. اگر کلاهک بهبودی ایمپلنت دندانی شما افتاده است ، باید فوراً آن را داخل آن قرار دهید تا از رشد لثه بر روی کاشت جلوگیری کند. در این حالت نیز ترمیم ایمپلنت لق شده کاری آسان و کم‌هزینه است.

روکش یا تاج ایمپلنت ممکن است به دلیل ضربه و دندان قروچه، دچار شکستگی و ترک شده و شل شود. در این شرایط دندانپزشک، میزان آسیب وارده را بررسی می کند. اگر شل شدن ایمپلنت فقط ناشی از لق شدن تاج یا روکش ایمپلنت باشد، مشکل نگران کننده ای نیست. دندانپزشک می تواند تاج شل شده را محکم کند یا در صورت نیاز آن را تعویض نماید.

یک پیچ کوچک وجود دارد که تاج (روکش دندان) را به کاشت واقعی متصل می‌کند. اگر پیچ شل باشد ، می‌توان به‌راحتی آن را درست کرد. برای ترمیم ایمپلنت لق شده برای دسترسی به پیچ، تاج باید دارای سوراخ باشد. برخی از تاج‌های کاشت در اصل با سوراخ پیچ طراحی‌شده‌اند و با مواد پرکننده پوشانده شده‌اند. بیشتر اوقات پیچ را می‌توان محکم کرد و این‌یک رفع ساده ۱۰ دقیقه‌ای است.

  • لق شدن اباتمنت (فیکسچر)

اباتمنت، قسمتی است که ایمپلنت را به تاج یا روکش وصل می کند. تقریبا ۳۰ درصد از موارد لق شدن ایمپلنت، ناشی از شل شدن اباتمنت می باشد. اگر برداشتن اباتمنت بدون آسیب به تاج ممکن باشد، فقط کافی است اباتمنت تعویض شود. اما در صورت آسیب دیدن روکش لازم است تاج و اباتمنت هر دو عوض شوند.

بعضی‌اوقات قسمتی از کاشت، پایه یا بخشی از تاج شکسته است. ایمپلنت‌های دندانی حتی اگر از فلز ساخته‌شده باشند، می‌توانند تحت نیروهای زیادی شکسته شوند. بسیار نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. اگر یا تاج یا اباتمنت (بخشی که تاج را به کاشت ریشه واقعی متصل می‌کند) شکسته باشد، خوش‌شانس هستید. این راه‌حل ساده اما کمی هزینه‌بر است. ایمپلنت دندان شما هنوز خوب است و می‌توان پایه و تاج را دوباره ساخت و در عرض چند هفته یک کاشت جدید نصب کرد.

  • لق شدن پایه ی ایمپلنت

جدی ترین مشکل لق شدن ایمپلنت دندان به شل شدن پایه ایمپلنت بر می گردد. پایه ایمپلنت همان چیزی است که جای ریشه واقعی دندان طبیعی قرار گرفته و با استخوان فک جوش میخورد. در این صورت لازم است پایه شل شده برداشته شود و متناسب با شرایط بیمار (نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان/ درمان عفونت) درمان های لازم صورت گیرد. سپس یک پایه ایمپلنت جدید نصب می شود. این پایه معمولا کمی بزرگتر خواهد بود تا احتمال ادغام استخوانی موفق را افزایش دهد.

علائم و تشخیص لق شدن ایمپلنت

اگر مشکلی در استحکام ایمپلنت های دندانی شما وجود داشته باشد، بلافاصله از طریق لمس مشخص می شود که پروتز شما در جای خود ثابت نیست. اگر به شل بودن ایمپلنت خود مشکوک هستید، مراقب علائم زیر باشید:

  • زمانی که احساس می کنید ایمپلنت در حال حرکت است.
  • هنگامی که کارهای ساده ای مانند گاز گرفتن یا جویدن برای شما دشوار شده است.
  • احساس درد در محل ایمپلنت
  • تحلیل غیر طبیعی لثه
  • تورم قابل توجه بافت لثه اطراف
  • تغییر رنگ ناحیه ملتهب
  • مشاهده تحلیل استخوان
  • خونریزی در محل کاشت ایمپلنت

اگر هر یک از مشکلات فوق را در مورد ایمپلنت دندان خود تجربه کردید، فوراً به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید. در اکثر موارد دندانپزشک با معاینه بالینی قادر خواهد بود علت شلی ایمپلنت را تشخیص دهد. در برخی موارد نیز لازم است عکسبرداری با اشعه ایکس انجام شود.

علل لق شدن ایمپلنت دندان

تحلیل استخوان

یکی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت ایمپلنت این است که پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش بخورد و استخوان هم تراکم مناسبی برای نگه داری ایمپلنت داشته باشد وگرنه به مرور زمان ممکن است که استخوان اطراف ایمپنلت تحیل رفته و باعث لق شدن ایمپلنت شود.

پری ایمپلنتایتیس (Pri-implantitis)

یکی از انواع بیماری های لثه، پری ایمپلنتایتیس است که ممکن است در اطراف یک دندان ایمپلنت شده ظاهر شود. این بیماری اگر به صورت خفیف بروز کند و در همان مراحل اولیه بروز، پروسه درمان شروع شود با اقداماتی همچون مصرف دارو و رعایت اصول بهداشتی می تواند مهار شود اما اگر التهاب و عفونت لثه زیاد باشد، متخصص ایمپلنت مجبور به برداشتن ایمپلنت و پاکسازی ناحیه ی عفونی و کاشت مجدد ایمپلنت می شود.

رایج ترین بیماری لثه در ایمپلنت دندان، پری ایمپلنتایتس است

عوامل تأثیرگذار

دارا بودن برخی فاکتورها می تواند احتمال لق شدن ایمپلنت های دندانی را افزایش دهد. این عوامل عبارتند از:

  1. مصرف دخانیات
  2. عدم تراکم کافی استخوان فک که به جلوی ادغام کامل پایه ایمپلنت با استخوان فک را می گیرد.
  3. عادات نادرستی مانند دندان قروچه و یا استفاده ابزاری از دندان
  4. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  5. نصب نامناسب ایمپلنت
  6. نامناسب بودن محل ایمپلنت
  7. آسیب های حین جراحی
  8. وارد آوردن فشار بیش از حد به ایمپلنت، خصوصا در دوره بهبودی
  9. ابتلا به پوکی استخوان یا بیماری نرمی استخوان
  10. ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت کنترل نشده، اختلالات کبدی و کلیوی
  11. سابقه انجام پرتو درمانی در ناحیه کاشت ایمپلنت
  12. عفونت و التهاب لثه اطراف ایمپلنت

راه های پیشگیری از لق شدن ایمپلنت دندان

اقدامات متعددی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال لق شدن ایمپلنت دندان در طول زمان انجام دهید.

  • اگر شما یا دندانپزشک تان به بیماری لثه مشکوک هستید، فوراً به دنبال درمان باشید.
  • در انتخاب دندانپزشک دقت کنید. یک دندانپزشک ماهر دقیق ‌ترین تشخیص را انجام می‌ دهد، از بهترین تکنیک‌ ها و با کیفیت ترین متریال برای بیماران استفاده خواهد کرد.
  • مصرف غذاهای بسیار سفت و ترد را محدود کنید زیرا ثابت شده که باعث فرسودگی روکش ها می شوند و مشکلات ایمپلنت را تشدید می کنند.
  • برای جلوگیری از بیماری لثه و عفونت هایی که ممکن است ایمپلنت های شما را ضعیف کنند، بهداشت دهان و دندان روزانه را به دقت رعایت کنید. این شامل ۲ تا ۳ بار مسواک زدن در روز برای از بین بردن پلاک و همچنین کشیدن نخ دندان برای خارج کردن مواد غذایی، پلاک و باکتری ها از نزدیک ایمپلنت می باشد.
  • معاینات منظم دندانپزشکی را جدی بگیرید و حداقل سالی ۲ بار برای پاکسازی به دندانپزشک مراجعه کنید. آن دسته از دریافت کنندگان ایمپلنت که چکاپ های منظم دندانپزشکی را انجام نمی دهند، معمولا میزان موفقیت درازمدت کمتری دارند.
  • دستورالعمل های مراقبتی بعد از کاشت ایمپلنت را به دقت دنبال کنید. 
  • اگر لازم است بینی خود بگیرید، این کار را به آرامی انجام دهید و در چند روز اول پس از جراحی از عطسه کردن خودداری کنید.
مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان
چگونه امکان لق شدن ایمپلنت را با مراقبت کم کنیم.

بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

درمان لق شدن ایمپلنت دندان

درمان لق شدن ایمپلنت دندان به علت لقی ایمپلنت، وضعیت بیمار و تشخیص دندانپزشک بستگی دارد.

گاهی اوقات فقط کافی است روکش یا تاج برداشته شده و اجزای ایمپلنت تمیز و سفت شوند.اما بعضی مواقع نیز لازم است کل ایمپلنت برداشته شود. به عنوان مثال اگر مشکل به خاطر بیماری های لثه، ادغام نشدن استخوان با پایه ایمپلنت یا تحلیل استخوان ایجاد شده باشد، لازم است ابتدا ایمپلنت به طور کامل بیرون آورده شود و پس از درمان مشکلات فوق، ایمپلنت جدید نصب گردد.

اگر ایمپلنت دندان شما افتاد، فوراً قرار ملاقات با دندانپزشک خود بگذارید. در این شرایط، نحوه ترمیم ایمپلنت دندان کنده شده اکثراً شامل جاگذاری مجدد و یا تعویض قطعه از دست رفته با یک قطعه جدید است.

در بعضی موارد، فقط تاج دندان از دست می‌رود، که به طور کلی مشکل جدی نیست، اکثراً می‌تواند دوباره آن را پیچ کرد. بعضی اوقات تکیه‌گاه آسیب می‌بیند. تکیه‌گاه بخشی فلزی است که تاج را به ساختار دیگر زیر لثه لنگر می‌دهد. در بیشتر موارد، می‌توان تکیه‌گاه را نیز پر صورت افتادن جایگزین کرد.

اگر پایه ایملپنت در حال حرکت است، این می‌تواند به دلیل از دست دادن توده استخوانی بیماری پریودنتال ایجاد شود. اگر بیماری پریودنتال زود کشف شود، می‌توان آن را با بهبود بهداشت دهان و درمان‌های آنتی‌بیوتیکی درمان کرد. اگر یک بیمار بتواند بیماری پریودنتال را در مراحل اولیه معکوس کند، در این صورت احتمال دارد که مجدداً کاشت انجام شود.

با این حال، تنها راه، انجام معاینه دهانی است. در صورت لق شدن ایمپلنت دندان، باید با دندانپزشک تماس بگیرید. دندانپزشک عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌دهد و دلیل بیرون آمدن ایمپلنت را مشخص می‌کند. و برای درمان اقدام می کند.

چرا نباید به ایمپلنت لق شده ضربه وارد شود؟

ضربه زدن و تکان دادن ایمپلنت لق شده فقط باعث بدتر شدن وضعیت شما خواهد شد. با این کار، شدت آسیب وارده به ایمپلنت افزایش می یابد و می‌تواند یک مشکل ساده و قابل حل را به یک معضل نگران کننده تبدیل کند. با ضربه زدن به ایمپلنت لق شده ممکن است دندانپزشک شما مجبور شود ایمپلنت را به طور کامل بیرون بیاورد. بنابراین اگر حس می کنید ایمپلنت شما می لغزد یا تکان می خورد، هرگز سعی نکنید با فشار آوردن یا ضربه زدن آن را سفت کنید.

چقدر احتمال لق شدن ایمپلنت وجود دارد؟

شل شدن ایمپلنت دندان، یک مسئله نسبتا رایج در میان افرادی است که کاشت ایمپلنت انجام می دهد. مشخص شده که شل شدن پیچ شایع ترین عارضه پروتز ایمپلنت دندان است که تا ۳۳ درصد از تمام مشکلات پروتز بعد از ایمپلنت را تشکیل می دهد. میزان شل شدن پیچ در روکش های ایمپلنت تک تا ۵۹٫۶ درصد در ۱۵ سال پس از کاشت گزارش شده است.

شکسته شدن ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دندان شما شکسته است، متأسفانه، نمی‌توان آن را برطرف کرد. کاشت دندان جدید می‌تواند پس از برداشتن ایمپلنت خراب‌شده انجام شود. تنها در این شرایط شکستن پایه فلزی است که‌ترمیم ایمپلنت لق شده امکان‌پذیر نیست.

همان‌طور که می‌بینید در صورت لق شدن ایمپلنت دندان در ۹۰٪ مواقع مشکل قابل‌حل است، پس نگران نباشید.

آسیب دیدن ایمپلنت دندان
در صورت عدم مراقبت های لازم، ممکن است تاج در دندان ایمپلنت شده، بشکند.

اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

در موارد نادر، خود پیچ ایمپلنت دندان ممکن است بیفتد. دلایل مختلفی برای افتادن پیچ ایمپلنت وجود دارد از جمله:

  • عفونت باکتریایی
  • ضربه
  • فرسودگی یا شکستگی مواد ایمپلنت دندان
  • نیروی بایت سنگینی که فشار زیادی به ایمپلنت دندان وارد کرده است.
  • از دست دادن استخوان و یا بافت لثه
  • ایمپلنت دندانی که از ابتدا به درستی به استخوان فک متصل نشده است.

بسته به علت افتادن پیچ ایمپلنت، درمان می تواند شامل شستشو با محلول ضد عفونی کننده، مصرف آنتی بیوتیک و تمیز نگه داشتن ناحیه باشد. مراجعه به دندانپزشک باید مدت کوتاهی پس از افتادن پیچ ایمپلنت دندان انجام شود. دندانپزشک توسط عکس برداری با اشعه ایکس، ایمپلنت را ارزیابی می کند و علت احتمالی افتادن پیچ ایمپلنت دندان را مشخص می نماید. هنگامی که بیمار با یک پیچ اباتمنت افتاده به مطب مراجعه می کند، ساده ترین کاری که ممکن است انجام شود، آن است که پیچ قدیمی را دور می اندازیم و یک پیچ جدید را با سفت کردن بیشتر وصل می کنیم. اما همیشه اینگونه نیست. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که لازم است ایمپلنت جایگزین شود، ممکن است برای حمایت از ایمپلنت دندانی جدید به پیوند استخوان یا پیوند لثه نیاز باشد. اگر افتادن پیچ ایمپلنت دائما تکرار شود و علی رغم اقدامات لازم همچنان مشکل پابرجا باشد، ممکن است دندانپزشک استفاده از گزینه‌های دیگری مانند بریج ثابت نگهدارنده دندان یا پروتز متحرک را پیشنهاد کند. در واقع پس از اینکه مشخص شد چرا پیچ ایمپلنت دندان شما افتاده است، دندانپزشک می تواند راهکارهای لازم  و بهترین گزینه درمانی را به شما توصیه نماید.

عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

متورم شدن در ناحیه ریشه ی دندان یا لثه را عفونت دندان می گویند. ایمپلنت دندان ممکن است با عارضه و ریسک هایی همراه باشد. جهت اقدام برای ایمپلنت، بادقت بررسی کرده و در انتخاب متخصص ایمپلنت نهایت سخت گیری را داشته باشید. مهارت و دقت متخصص ایمپلنت سهم زیادی در به حداقل رساندن عوارض و ریسک های بعد از ایمپلنت را داراست.

بیشتر بخوانید: عفونت ایمپلنت دندان

بیشتر بخوانید: عوارض ایمپلنت دندان

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

سوالات متداول لق شدن ایمپلنت دندان

در زیر به چند سوال پر تکرار در مورد شل شدن ایمپلنت دندان می پردازیم.

۱. آیا شل شدن ایمپلنت دندان یک وضعیت اورژانسی است؟

ایمپلنت شل یک مسئله جدی است و باید بلافاصله توسط دندانپزشک شما ارزیابی شود. مشکل به خودی خود برطرف نمی شود بنابراین نباید منتظر بمانید تا خودش خوب شود. اگر لقی ایمپلنت دندان درمان نشود، احتمالاً فقط به یک مشکل جدی ‌تر تبدیل می ‌شود که گاهی اوقات جبران ناپذیر خواهد بود.

۲. تکرار جراحی ایمپلنت دندان چقدر دردناک است؟

ترمیم ایمپلنت دندان شل اغلب کمتر از پروسه اصلی درمان دردناک است. در بیشتر موارد، ترمیم بر پایه ایمپلنت را می توان بدون جراحی اضافی جایگزین کرد. در اکثر موارد دندانپزشک شما می تواند به سادگی یک تاج، پل یا دندان مصنوعی جدید بسازد و دوباره آن را به اباتمنت زیرین بچسباند. به طور کلی، جراحی ایمپلنت دندان به لثه و فک بیمار تروما وارد می کند. با این حال بی حسی موضعی، اعصاب و بافت های نرم اطراف ناحیه ایمپلنت دندان را بی حس می کند. وقتی بی‌حس می‌ شوید، هیچ دردی در طول عمل احساس نخواهید کرد. در برخی مواقع ممکن است کمی احساس فشار کنید اما در حدی نیست که باعث ناراحتی شما شود.

۳. آیا امکان سفت کردن ایمپلنت دندان شل وجود دارد؟

بله امکان پذیر است. بیشتر اوقات، ایمپلنت ها به دلیل دندان قروچه یا مشکلات ناشی از ساییدن دندان ها به هم شل می شوند. یک اباتمنت شل اغلب بدون به خطر انداختن یکپارچگی ایمپلنت سفت می شود. در مورد برخی از بیماران، دندانپزشک می تواند تاج را جدا کرده و اتصال را محکم کند.

۴. عدم درمان ایمپلنت شل چه عواقبی دارد؟

به تعویق انداختن درمان یک ایمپلنت لق می تواند به شکست کامل ایمپلنت منجر شود. علاوه بر این حتی اگر لثه های شما سالم باشند، حرکت ایمپلنت باعث ایجاد زخم و عفونت در آنها می شود. و اگر باز هم برای درمان اقدام نکنید، عفونت به کل دهان و سپس به درون خون شما گسترش می یابد و حتی می تواند به فک، گردن و مغز شما منتشر شود.

حرف آخر

داشتن ایمپلنت دندان لق در واقع یک مشکل نسبتاً رایج است که ممکن است برای هر بیماری پیش بیاید. دلایل متعددی برای لق شدن ایمپلنت دندان شما وجود دارد و بیشتر آنها هیچ ارتباطی با شکست ایمپلنت دندان ندارند. اگر احساس می کنید ایمپلنت دندان تان می لغزد، به هیچ وجه برای سفت کردن به آن فشار وارد نکنید. چون این کار می تواند اوضاع را خراب تر کند. اگر متوجه لق شدن ایمپلنت دندانی خود شدید، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند علت اصلی را مشخص کند و رفع نماید.

کلینیک سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.