یکی از سوالاتی که همه مراجعه‌کنندگان درباره فرآیند صاف کردن دندان ها با ارتودنسی می‌پرسند، طول درمان ارتودنسی و مدت زمان لازم برای ردیف شدن دندانها  است. شاید این سؤال به نظر ساده برسد، اما موارد متفاوتی هستند که بر طول درمان ارتودنسی تاثیر می‌گذارند. عواملی همچون نحوه نگهداری، سن و نوع دندان‌ها، هریک به‌ نوبه خود تأثیر قابل‌ توجهی در طول درمان ارتودنسی می‌گذارند. در این مقاله می‌خواهیم به سؤالات معمولی در مدت ارتودنسی همچون مواردی که در طول ارتودنسی باید رعایت کنید، چگونه سرعت اتمام ارتودنسی بیشتر می‌شود و آیا طول درمان ارتودنسی در سنین مختلف فرق دارد؟، بپردازیم. به علاوه چندی از رایج‌ترین اشتباهات (fallacy) در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد؟

یک جلسه به معاینه دندان بیمار، مشاوره و ارائه توضیحات لازم در رابطه با انواع روش های ارتودنسی پرداخته می شود. در جلسه دوم بر اساس عکس ها تهیه شده روش های قابل اجرا بررسی و مطابق با شرایط و انتظارات بیمار روش درمانی تعیین میشود. بعد از آماده شدن براکت های ارتودنسی بسته به نوع ارتودنسی، یک جلسه هم صرف نصب براکت ها می شود. به طور کلی طی ۳ جلسه می تواند از معاینه تا نصب بریس ارتودنسی انجام شود.
البته اگر بیمار دندان آسیب دیده داشته باشد یا به علت شلوغی دندان ها نیاز به کشیدن دندان باشد، تعداد جلسات درمان دندان ها پیش از نصب بریس به آن ۳ جلسه اضافه می شود. علاوه بر آن تعداد جلسات مراجعه برای تنظیم براکت ها که در هر بیمار متفاوت است، هم در مجموع تعداد جلسات ارتودنسی محاسبه می شود.

موارد موثر بر طول درمان ارتودنسی

طول درمان ارتودنسی و عوامل موثر بر آن

مدت‌زمان متوسط ​​برای طول درمان ارتودنسی بین ۱ تا ۴ سال است. اما ممکن است بسته به شرایط دندان‌ها برای مدت‌زمان کوتاه­تر یا طولانی­ تری به درمان نیاز داشته باشید. در اینجا چند فاکتور وجود دارد که می­تواند بر مدت‌زمان استفاده از ارتودنسی تأثیر بگذارد و چندی از مواردی که در طول ارتودنسی باید رعایت کنید، آورده شده است که می تواند به سوال سیم کشی دندان چقدر طول می کشد پاسخ می دهد.

دندان‌های شما چقدر کج هستند؟

دلیل متداولی که ممکن است شما از بریس (braces) استفاده کنید این است که دندان­های شما تراکم بالا، بیرون زده یا فاصله زیادی دارند. برای جلوگیری از ایجاد حفره، بیماری لثه و فرسایش مینا باید به دنبال درمان این مسائل باشید. مدت‌زمان استفاده از ارتودنسی برای درمان این شرایط بر اساس شدت آن متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، تراز کردن دندان‌ها ممکن است شامل برداشتن دندان‌ها باشد تا فضای بیشتری در دهان شما ایجاد شود.


گاز شما (نحوه بسته شدن دهانتان)

شیوه­ای که دندان­های بالا و پایین شما بر روی‌ هم قرار می­گیرد، گاز شما است.

گاز شما ممکن است به همان شکلی که باید روی‌ هم قرار بگیرد و یا  ممکن است نیاز به یکی از نیش درمان­های زیر باشید:

نیش بیش‌ از حد باز

نیش بیش‌ از حد عمیق

نیش بسته

نیش متقاطع

درمان این شرایط با بریس می‌تواند بیش از درمان ساده دندان­های نامرتب با بریس باشد و در این شیوه طول درمان ارتودنسی در سنین مختلف فرق دارد و کودکانی که هنوز دندان­ هایشان بالغ نشده است، به زمان بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان نیش 


میزان همکاری مراجعه کننده

به هر حال ارتودنسی یک فراید طولانی مدت است و دندانپزشک شما پیشنهاداتی جهت کاهش زمان ارتودنسی به شما ارائه می دهد. چنانچه توصیه های دندانپزشک خود را جدی گرفته و با او همکاری کنید، قطعا طول درمان ارتودنسی کوتاه تر خواهد شد.


سن مراجعه کننده

از مهم ترین عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی، سن مراجعه کننده است. این که ارتودنسی مختص سن خاصی باشد، کاملا اشتباه است. اما هر چه بدان جوان تر و کم سن و سال تر باشد، سرعت ترمیم و حرکت دندان ها بیشتر می باشد. به همین دلیل ارتودنسی در نوجوانان و کودکان بسیار سریعتر ناهنجاری دندان را ترمیم می کند.


نوع ناهنجاری دندان های مراجعه کننده

همانگونه که میدانید میزان بهم ریختگی و نوع ناهنجاری دندانی افراد، کاملا متفاوت است. قطعا مدت زمان ارتودنسی دندان برای دندان های همپوشان و روی هم رفته، نیش های نهفته، کاهش فاصله بین دندان ها و …، متفاوت خواهد بود.


میزان فشار براکت ها

فشار تنظیم شده روی براکت و بریس ها، می تواند از مهم ترین عوامل مدت زمان ارتودنسی باشد. دندان هایی با تراکم و ازدحام بالا، مدت زمان بیشتری برای اصلاح جایگاه دندان ها نیاز دارند. در صورتی که این ازدحام و شلوغی دندان ها کمتر باشد، تنظیم فشار بیشتر جهت حرکت سریعتر دندان ها امکان پذیر خواهد بود.


برنامه و مهارت ارتودنتیست

همانگونه که مطلع هستید، دندانپزشک ها برای درمان های ارتودنسی از انواع روش های ارتودنسی استفاده می کنند. قطعا یک ارتودنتیست ماهر و خلاق، باید برای هر نوع ناهنجاری، بهترین روش درمانی را انتخاب کند تا مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی را به حداقل برساند.


رعایت نکات بهداشتی

بهداشت دهان و دندان از آنجایی اهمیت زیادی دارد که از عفونت ها و مشکلات دیگر دندانی جلوگیری می کند. در صورتی که دندان ها و لثه شما دچار بیماری شود، روند و طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهد و این اصلا خوب نیست.


استفاده کردن یا نکردن از برخی داروها

ایبوپروفن، آسپرین و یا استامینوفن از جمله داروهایی هستند که در صورت مصرف زیاد، حرکت دندان ها را کند تر و طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهند. دارو های تیروئیدی و ویتامین D از جمله داروهایی هستند که حرکت دندان ها را سریع تر کرده و سبب کاهش مدت زمان ارتودنسی شوند. البته مراقب باشید که برای کاهش زمان ارتودنسی، این دارو ها بیش از حد مصرف نکنید.


نوع بریس و روش ارتودنسی استفاده‌ شده

انواع مختلفی از درمان ارتودنسی دندان وجود دارد و این انواع مختلف می‌توانند در طول دوره درمان شما تاثیر بگذارند مواردی که در طول ارتودنسی باید رعایت کنید، برای هریک فرق دارند.


دیگر عوامل موثر بر کاهش یا افزایش زمان ارتودنسی دندان

براکت­ های فلزی

این شامل براکت­هایی است که برای اتصال آن‌ها به دندان­های شما به اتصالات فلزی نیاز دارند. ارتودنتیست شما این سیم­ها را هرچند هفته یک‌بار محکم می‌کند تا دندان‌های شما به‌آرامی مرتب شوند. این موارد معمولاً برای اصلاح جدی­ تر نامرتبی دندان‌ها توصیه می­شود و طول درمان ارتودنسی در این شیوه حداقل دو سال است.

براکت ­های شفاف

این‌ها براکت­های متحرک، شفاف و پلاستیکی هستند که هرچند هفته یک‌بار با تغییر دندان تغییر می‌کنند. می‌توانید براکت­ها را پاک‌کرده و دندان‌های خود را تمیز کنید اما باید آن‌ها را تقریباً در تمام‌روز بپوشید. عدم رعایت برنامه درمانی باعث طولانی شدن مدت استفاده از آن‌ها می‌شود. در مورد بستن فضاها میان دندان‌ها ، براکت­های شفاف بهترین انتخاب نیستند و در این براکت­ها نیز طول درمان ارتودنسی در سنین مختلف فرق دارد.

براکت ­های زبانی

این‌ها براکت­های فلزی هستند که پشت دندان‌های شما چسبانده می‌شوند. آن‌ها در مقایسه با براکت­های فلزی یا بریسرهای شفاف به همان اندازه و یا حتی بیشتر مؤثر هستند. براکت­ های زبانی زیباترین نوع بریسرها هستند. یک مطالعه جامع در سال  ۲۰۱۹ Trusted Source نشان داد که افرادی که دارای براکت­های شفاف هستند، آن‌ها را برای مدت‌ زمان کوتاه‌تری از کسانی که دارای براکت­های فلزی سنتی هستند می‌پوشند. اما کسانی که از براکت­های شفاف استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از براکت­های فلزی استفاده می‌کنند، مشکلات تراز کمتر دارند.

بیشتر بدانید: ایمپلنت قبل از ارتودنسی یا بعد از آن؟

براکت های سرامیکی

نوعی از براکت ها نیز وجود دارند که از جنس سرامیک و به رنگ شفاف یا هم رنگ دندان ها هستند و براکت های سرامیکی نامیده می شوند. کاربرد این نوع براکت ها در روش ارتودنسی سرامیکی است که با هدف دیده نشدن بریس ارتودنسی توسط دیگران استفاده می شود. اگر بخواهیم طول درمان ارتودنسی با براکت های سرامیکی را بررسی کنیم باید بگوییم که با توجه به شکننده تر بودن جنس سرامیک نسبت به فلز و پلاستیک، طول درمان بیشتر است البته که مدت درمان ارتودنسی به پارامترهای دیگر نیز وابسته است.

کاهش طول درمان ارتودنسی دندان

کش­های لاستیکی از ابزار های مفید برای افزایش سرعت درمان ارتودنسی

در پاسخ سوال چگونه مدت زمان ارتودنسی را کاهش دهیم، باید ابزارهای ارتودنسی را نیز در نظر بگیرید. برخی از این ابزارهای اضافی ارتودنسی عبارت‌اند از:

کش­های لاستیکی

این‌ها برای درمان تراز شدن فک به مهاربندها متصل می‌شوند. این کش­ها در سقف دهان شما قرار می‌گیرند و از نیروی ملایم برای گشاد شدن فک استفاده می‌کنند. این موارد در کودکانی که هنوز در حال رشد هستند تجویز می‌شود  پس طول درمان ارتودنسی در سنین مختلف فرق دارد و با حضور کش­های لاستیکی می­تواند کم­تر یا بیشتر شود. آن‌ها نیز ممکن است به شما کمک کند تا به‌ طور کلی از بریسر خودداری کنید یا بعداً از زمان استفاده از بریس کم کنید.


سرپوش

این وسیله‌ای است که شما بالای سر خود می‌پوشید (معمولاً شب‌ها). اگر مشکلات چیدمان فک پیچیده باشد به مهاربندهای شما متصل می‌شود. این یک گزینه برای یک بیماری است که از شرایط سختی رنج می ­برد و در پاسخ سوال، چگونه سرعت اتمام ارتودنسی بیشتر می‌شود، اگر شما از شرایط خاصی برخوردار نباشید و از ارتودنسی خود به‌ درستی مراقبت کنید­، نیازی به این ابزار اضافی نخواهید داشت و طول درمان ارتودنسی و  زمان یکدست شده و صاف شدن دندان ها، زیاد نخواهد شد.


استفاده از دستگاه های ویبراسیون

ایجاد لرزش و ویبره با دستگاه های ویبراسیون، لرزش‌های ظریفی روی دندان‌ ایجاد می‌ کند، که می تواند به تسریع حرکت دندان ها در جهت فشار بریس ها، کمک کند. این رش از بهترین راه های تسریع و کوتاه کردن مدت زمان ارتودنسی دندان می باشد. قسمت دهانی دستگاه را بین دندان های فک بالا و پایین قرار داده و دستگاه را روشن کنید. شما می توانید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در طول روز از این وسیله استفاده نمایید.


ایجاد سوراخ های ریز روی استخوان فک بین دندان ها

در این روش (MICRO OSTEO PERFORATION) سوراخ‌ های ریز، بین دندان ها روی استخوان فک ایجاد می شود. به منظور این کار دستگاه هایی طراحی شده است و دیگر نیازی به انجام دستی آن نیست. این دستگاه روی لثه و استخوان بین ریشه‌ ها، سوراخ‌ های بسیار ظریفی ایجاد می‌کند. به واسطه انجام این کار، سیتوکین‌ها که در روند حرکت دندان دخالت دارند به دلیل التهاب ایجاد شده در محل سو اخ شدگی ها، زیاد می شود و حرکت دندان را تسریع می کند.


روش کورتیکوتومی

ایجاد برش‌ و شیار هایی روی استخوان، در اطراف ریشه دندان‌ ها را کورتیکوتومی نامند. کورتیکوتومی توسط جراحی امکان پذیر است. این برش‌ ها فرایندی مانند ایجاد سوراخ در راهکار قبلی را دارند. یعنی با استفاده از این برش ها و شیار ها موجب ایجاد التهاب و جذب مواد شیمیایی مانند سیتوکین به مناطق تحت جراحی می شوند و سرعت حرکت دندان را افزایش می دهند.

شما برای کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان، چه کار هایی باید انجام دهید؟

با رعایت بعداشت دهان و دندان، از کندی سرعت ارتودنسی جلوگیری کنید

با رعایت کردن چند نکته ساده می­توانید طول درمان اصلاح دندان های خود را کاهش دهید و یا حداقل آن را ثابت نگه‌ داشته و از افزایش طول درمان و مدت زمان لازم برای رفع مشکلات کجی دندان، جلوگیری نمایید، نکاتی مانند:

عدم خوردن غذاهای سفت همچون ساندویچ و چیپس ( ترک عادت های نادرست استفاده از دندان )

مسواک زدن مداوم دندان‌ها (رعایت اصول بهداشت دهان و دندان)

استفاده به‌ موقع از کش لاستیکی.

جلوگیری از وارد شدن ضربه به دندان‌ها.

ویزیت مداوم و به‌موقع


نحوه مسواک زدن در طول دوره ارتودنسی دندان

مرحله اول : استفاده از مسواک بین دندانی

ابتدا با استفاده از یک مسواک بین دندانی استفاده می کنید. این مسواک بین دندانی به شما کمک می کند تا باقی مانده های غذایی در نواحی بین بریس و سطح دندان های خود را خارج کنید و هیچ چیز قابل مشاهده ای نباشد.

مرحله دوم: استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی

بعد از مسواک بین دندانی، نوبت به مسواک مخصوص ارتودنسی می رسد. دقت داشته باشید که تمام ابعاد دندان را مسواک بزنید. نحوه استفاده از مسواک مخصوص ارتودنسی به این گونه است که باید مسواک مخصوص ارتودنسی را در زاویه ۴۵ درجه با سطح لثه قرار دهید و از لثه به سمت دندان حرکت دهید. در اینجا هدف تمیز کردن زیر براکت هاست. سطح روی براکت ها را با زاویه مستقیم تمیز کنید. به یاد داشته باشید اگر از مسواک دستی استفاده می کنید حرکات باید به صورت دورانی باشد.

در هر مرحله از اینکه تمام ابعاد داخلی، خارجی و سطح دندان را مسواک زده اید اطمینان حاصل کنید و در صورت استفاده از مسواک برقی هر جهت از دندان را به مدت حداقل ۳۰ ثانیه مسواک بزنید.

مرحله سوم:استفاده از مسواک باریک ارتودنسی یا مسواک برقی

در این مرحله که باید از مسواک باریک ارتودنسی استفاده کنید و یا سری کوچکتر را روی مسواک برقی قرار دهید. این نوع مسواک به آسانی زیر براکت های ارتودنسی قرار می گیرد. مطمئن شوید که تمام زوایای دندان های خود را تمیز کرده اید.

طول درمان ارتودنسی متحرک

طول درمان ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت کمتر است

به طور کلی طول درمان ارتودنسی به شدت ناهنجاری فک، میزان شلوغی دندان ها و سن بیمار وابسته است. از آنجایی که ارتودنسی متحرک در مواردی به کار می رود که مشکلات دندانی خیلی پیچیده نیستند، طول درمان کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت دارد. در مواردی که ناهنجاری به شدت حاد باشد معمولا از ارتودنسی ثابت استفاده می شود. طول درمان ارتودنسی متحرک در افراد مختلف با توجه به شرایط دندانی متغیر است که ارتودنتیست در جلسات ابتدایی مدت آن را تخمین می زند.

طول درمان ارتودنسی دندان فاصله دار

دندان های فاصله دار با ارتودنسی درمان می شود

در مورد دندان های فاصله دار هم بسته به میزان فاصله ای که دندان از موقعیت درستش دارد، زمان لازم است. از طرفی با توجه به اینکه به فشار های وارده بر دندان از سمت براکت ها، یکنواخت است پیش بینی می شود که طول درمان درمان ارتودنسی دندان فاصله دار هم به طور متوسط ۱ سال باشد.

سیم کشی دندان چقدر طول میکشد؟

سیم کشی دندان یا ارتودنسی که درمانی برای انواع ناهنجاری های فک و دندان است. در میان انواع روش های ارتودنسی، ارتودنسی متحرک و نامرئی (اینویزیلاین) به سیم کشی نیاز ندارند. سیم کشی دندان ها بسته به اینکه ناهنجاری چقدر شدید است، سن بیمار چقدر است می تواند متغیر باشد. سیم کشی دندان در دو نوع فلزی و سرامیکی وجود دارد. سیم کشی دندان بعد از نصب براکت ها توسط ارتودنتسیت انجام می شود.

سوالات متداول

۱. لازم است پس از درمان ارتودنسی، از نگهدارنده ها استفاده کنیم؟

از هر روشی که برای اصلاح و ردیف کردن دندان ها استفاده کردید، استفاده از نگهدارنده ها پس از درمان را فراموش نکنید. ۱۲ تا ۲۲ ساعت استفاده از نگهدارنده ها در روز توصیه می شود که باید ر ۶ ماه پس از درمان حتما در طول روز و شب استفاده شوند. پس از ۶ ماه، ۶ ماه دیگر می توانید فقط شب ها از آن استفاده نمایید. پس از یک سال همچنان توصیه میشود هفته ایی دو یا سه بار از نگهدارنده استفاده کنید.

۲. در زمان ارتودنسی چه بخوریم؟

در مدت زمان ارتودنسی از  غذاهای نرم، انواع سوپ ها، برش های کوچک و نرم نان، برش های نازک گوشت پخته شده، تن ماهی، میوه های نرم، شیرینی های نرم و غیر چسبنده، ژله، ماکارونی و غذاهایی که به دندان شما فشاری وارد نمیکند استفاده نمایید.

۳. ارتودنسی چند ساعت طول میکشد؟

نصب تجهیزات ارتودنسی مانند براکت و بریس، بسته به جنس دندان و میزان بهم ریختگی و ناهنجاری آن، حدود ۳۰ دقیقه تا ۴ چهار ساعت ممکن است طول بکشد.

۴. بهترین زمان برای ارتودنسی دندان کی است؟

بهترین زمان ارتودنسی، زمانی است که کودک تمام دندان های دائمی را به صورت کامل رشد داده باشد. اگر ناهنجاری های دندانی بسیار شدید و نامناسب باشد، ۳ تا ۹ سالگی باید درمان شود. در غیر این صورت ۱۴ تا ۱۸ سالگی که تمام دندان های دائم رشد خود را کامل کرده اند، بهترین زمان ارتودنسی می باشد.

مطالعات مشابه:

مراحل ارتودنسی دندان

عوارض ارتودنسی دندان

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.