از زمان دریافت تأیید FDA در سال ۲۰۱۱، ایمپلنت زیرکونیا توسط پزشکان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. این روش کاشت دندان بیش از یک دهه است که در اروپا استفاده می شود و می تواند سازگاری بیولوژیکی و پایداری بسیار خوبی داشته باشد. اگرچه برای همه مناسب نیست، اما گاهی اوقات کاشت دندان زیرکونیا ممکن است انتخاب بهتری برای شرایط خاص بالینی باشد.

 ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت زیرکونیا به طور معمول به عنوان یک گزینه غیر فلزی برای کاشت تیتانیوم به بازار عرضه می شود. زیرکونیا ماده ای سرامیکی است که به رنگ سفید است. برای بسیاری، جای تعجب است که سرامیک ها هم فلز دارند و هم غیر فلزات. سرامیک ماده جامدی است که شامل یک ترکیب غیر آلی فلز یا متالوئید و غیر فلز با پیوندهای یونی یا کووالانسی است. زیرکونیا، که به آن دی اکسید زیرکونیوم گفته می شود، سرامیکی است که از عناصر زیرکونیوم و اکسیژن تشکیل شده است (۱ اتم زیرکونیوم و ۲ اتم اکسیژن). زیرکونیوم عدد ۴۰ اتمی دارد که آن را به یک فلز انتقالی تبدیل می کند.

ایمپلنت زیرکونیا حاوی اتمهای فلزی زیرکونیوم هست، اما به دلیل ساختار اکسید فلز (ZrO2) فلز محسوب نمی شوند. افزودن اکسید ساختار، رفتار و نام آن را تغییر می دهد که این امر یکی از چندان دلیل محبوبیت ایمپلنت زیرکونیا است. نحوه انجام ایمپلنت زیرکونیا نیز تفاوت چندانی با تیتانیوم ندارد و تنها تفاوت‌های جزئی میان این دو وجود دارد.

 

مشاوره تخصصی و رایگان ایمپلنت

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

ویژگی‌ها، مزایا و معایب ایمپلنت زیرکونیا

مزایا و معایب ایمپلنت زیرکونیا نسبت به تیتانیوم

عوامل زیادی وجود دارد که دلیل محبوبیت ایمپلنت زیرکونیا از زمان عرضه، تا به امروز میی باشند، اما با اینحال هنوز اشخاصی هستند که نحوه انجام ایمپلنت زیرکونیا مشکل دارند و به طور کلی هنوز به آن اطمینان ندارند. از آنجایی که استفاده از این فلز در ایمپلنت دندان، امری است که به تازگی باب شده است، نمی‌توان این افراد را سرزنش کرد. تیتانیوم عنصری قدیمی و قابل اطمینان است اما ایمپلنت زیرکونیا نیز نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد.

 

نکات مثبت ایمپلنت زیرکونیا یا سرامیکی

برای بیمارانی که مایل به کاشت دندان هستند اما به دنبال ایمپلنت بدون فلز هستند، زیرکونیا تنها گزینه مناسب است. در مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم، زیرکونیا برنده عرصه حساسیت است. این ماده کاملاً بی اثر است که دلیل محبوبیت ایمپلنت زیرکونیا است و می تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که آلرژی یا حساسیت های فلزی دارند. ایمپلنت زیرکونیا ممکن است از نظر زیبایی چشم نوازی بیشتری داشته باشد و احتمال ایجاد خطوط تیره در اطراف لثه را از بین ببرد. در اصل، آنها فقط به عنوان یک کاشت یک تکه در دسترس بودند، اما معرفی ایمپلنت های دو تکه زیرکونیا اکنون اجازه می دهد تا پایه ها کاملاً سفارشی شوند و بهترین نتایج را ایجاد کنند. نحوه انجام ایمپلنت زیرکونیا این امکان را به بیمار می‌دهد که بدون فلز ایمپلنت خود را انجام دهد که می‌تواند برای بافت لثه سالمتر باشد زیرا این ماده پلاک کمتری نسبت به تیتانیوم در خود نگه می دارد، خصوصاً وقتی کاشت زیرکونیا یک تکه انتخاب می شود.

زیرکونیا از قدرت خم شدن خوبی برخوردار است و از نظر مقاومت در برابر شکست از سرامیک های دیگر برتر است. رنگ سفید، امکان شکستن کم و انتقال حرارتی کم، این ماده را به گزینه ای بسیار جذاب برای دندانپزشکی ایمپلنت تبدیل کرده است. مطالعات بالینی نشان داده است که زیرکونیا از نظر استخوان سازی به خوبی یا حتی بهتر از تیتانیوم است. این امر به دلیل سطح بالای تماس بین ایمپلنت و استخوان فک است که باعث می شود استخوان محکم با ایمپلنت جوش بخورد و در نتیجه استخوان سازی یکپارچه شود.

در نتیجه مزایای جایگزینی دندان با روش ایمپلنت زیرکونیا به صورت خلاصه:

  1. عدم استفاده از فلز
  2. عدم حساسیت زایی
  3. زیبایی بیشتر
  4. سالم تر و امکان تراکم کمتر پلاک ها و باکتری ها روی آن
  5. مقاومت بالا و انعطاف پذیری قابل قبول

بیشتر بخوانید:

 

نکات منفی ایمپلنت سرامیکی یا زیرکونیا

یکی از بزرگترین ایرادات در مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم تحمل دمای پایین با افزایش سن محصول است. این می تواند به طور بالقوه منجر به تخریب خواص مکانیکی مواد، کاهش مقاومت و چگالی مواد شود. تاکنون، مطالعات بالینی زیادی در مورد موفقیت طولانی مدت این محصولات انجام نشده است. بیشتر خرابی های ثبت شده در ایمپلنت های دو تکه دندان به دلیل شل شدن آسپتیک بوده است.

به دلیل عدم تحقیق در مورد ایمپلنت های دندانی زیرکونیا، برخی از پزشکان ممکن است ترجیح دهند از کاشت دندان یک تکه استفاده کنند، اما محدودیت های این سیستم ها باید مورد توجه قرار گیرد که موجب کاهش محبوبیت ایمپلنت زیرکونیا شده است. گزینه های زاویه بندی  کاهش می یابد و این می تواند موقعیت جراحی ایمپلنت را به خطر بیندازد. ایمپلنت های تک تکه زیرکونیا نیز به دوره بهبودی بدون بار احتیاج دارند که دستیابی به آنها در شرایط عادی بالینی گاهی ممکن است مشکل باشد. دندانپزشک باید در رابطه با امکان کاشت با زیرکونیا، طبق آناتومی دندان بیمار و شاریط خاص او، تصمیم درست را اخذ نماید.

در نتیجه معایب ایمپلنت زیرکونیا به صورت خلاصه شامل:

  1. کاهش تحمل دما پس از استفاده طولانی مدت
  2. محدودیت در زاویه بندی دقیق مانند ایمپلنت تیتانیومی
  3. به دلیل جدید بودن ایمپلنت زیرکونیا، تحقیقات لازم برای کشف کامل معایب صورت نگرفته است

در رابطه با انواع ایمپلنت دندان، باید تحقیقات لازمه صورت گیرد، مطالعات بالینی در مورد موفقیت و ماندگاری طولانی مدت ایمپلنت های دندانی زیرکونیا کاملاً محدود است زیرا استفاده از ایمپلنت های دندانی زیرکونیا هنوز نسبتاً جدید است. از آنجا که ایمپلنت های دندانی تیتانیوم برای دهه ها به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است، داده های قابل اعتماد در مورد استفاده طولانی مدت آنها تولید می شود، مطالعات انجام شده روی ایمپلنت های دندانی زیرکونیا فقط میزان بقای دو یا سه ساله را ارزیابی می کند و اطلاعاتی راجب نحوه انجام ایمپلنت زیرکونیا در اختیار ما می‌گذارد.

مشاوره تخصصی و رایگان

همین الان با یک کلیک تماس بگیرید

۰۲۱۹۱۰۰۹۹۱۸

در صورت وجود، این مطالعات نتایج خوبی را به همراه دارد، نرخ بقای کلی مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم این امر را نشان می‌دهد که به احتمال زیاد زیرکونا پیروز این رقابت است. یک نکته جالب در مقایسه ایمپلنت زیرکونیا با تیتانیوم حساسیت زایی تیتانیوم در برخی بیماران است. این ویژگی می تواند یک واکنش التهابی را تحریک کند، اما هنوز در مورد ایمپلنت های دندانی زیرکونیا همچنین مواردی گزارش نشده است. کاملاً مشخص نیست که این به دلیل زیست سازگاری بالای زیرکونیا است یا به دلیل عدم تحقیق در مورد این موضوع. بیمارانی که کاشت دندان زیرکونیا را انتخاب می کنند باید از موارد منع مصرف احتمالی استفاده از این ماده و همچنین مزایای احتمالی آن آگاه باشند.

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن سریتا نیز استفاده فرمایید.