من دندان های خود را کامپوزیت کرده ام، آیا می توانم آن را روکش کنم؟ روکش دندان کامپوزیت شده امکان دارد؟ روکش دندان بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ و سوال هایی از این قبیل، بحث این مقاله می باشد و می خواهیم در رابطه با کامپوزیت دندان، روکش دندان، روکش دندان کامپوزیت شده و … صحبت نماییم.

امروزه راه های زیادی برای اصلاح لبخند و زیباسازی و ترمیم لبخند وجود دارند؛ که البته همه این روش ها دارای پایه علمی و درستی هستند. اما در نحوه بکارگیری و مواد بکار رفته در آن ها کمی با هم متفاوت اند و هر کدام میتواند یک مزیت زیبایی را برجسته سازند. گاهی همین راه های زیاد که شامل؛ ایمپلنت، لمینت، کامپوزیت و روکش دندان و غیره، پیش روی بیمارانی که قصد ترمیم و اصلاح لبخند خود را دارند، می‌تواند گیج کننده باشد و ممکن است شما را به چالش بکشد؛ اما برای یافتن بهترین راه ها ترمیم باید چه کرد؟

متخصصان دندانپزشک ممکن است چند روش را برای شما مناسب بدانند و انتخاب نهایی را به شما بسپارد. در این صورت تنها راه باقی مانده جستجو در مقالات معتبر است که می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله می‌خواهیم منحصرا به این موضوع بپردازم که آیا دندان روکش شده را می‌توان کامپوزیت کرد؟ آیا روکش مانع از کامپوزیت نخواهد شد؟ پس با ما همراه باشید تا تمام اطلاعاتی که باید در این باره بدانید را در پایان متوجه شوید.آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کنیم؟

در ابتدا بهتر است یک تعریف کلی از هر دوی این روش ها بدانید تا بتوانید بهتر در این باره تصمیم بگیرید و سپس به سوال اصلی یعنی آیا می توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد، بپردازیم.

 کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت یا کامپوزیت دندان نوعی زرین می‌باشد که دندانپزشک آن را به طور مستقیم روی دندان های شما قرار داده و آن را فرم میدهد و بعد از آن بهترین رنگ را انتخاب کرده و سپس مواد زرین روی دندان های شما گذاشته و فرم مناسب را با مهارت دندانپزشک به خود میگیرند و بعد از آن از نور لیزر استفاده می‌شود تا این مواد ونیر دندان سفت شود و پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان، ایجاد شود و سپس دندان ها پولیش می‌شوند تا ظاهر مناسب را برای شما ایجاد نمایند.

کامپوزیت دندان


روکش دندان چیست؟

روکش دندان ها یک روش دائمی برای زیباسازی دندان های شما است که می‌تواند روش مناسبی برای ترمیم دندان ها پوسیده و حساس است. در این روش مینای دندان شما باید تراشیده شود تا روکش ها روی مینای دندان شما قرار بگیرند. جنس روکش میتواند از مواد مختلفی مانند؛ سرامیک، پرسلین، فولاد و یا طلا باشد. تاج روکش ها در لابراتوار ساخته می‌شود و دندان شما در جلسه اول باید تراشیده شود و سپس در جلسه دوم روکش های ساخته شده متناسب با دندان های شما، قرار داده میشوند.

روکش دندان چیست؟

باید توجه کنید که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند و ما در این بخش میخواهیم به مقایسه این دو روش با هم بپردازیم:

مزایا روکش و کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت نسبت به روکش دندان ها پایین تر بوده و یک روش قابل برگشت محسوب می‌شود؛ زیرا در این روش مینای دندان شما تراشیده نخواهد شد و شما در واقع روی دندان سالم خود میتوانید برای زیبایی بیشتر، از این روش استفاده نمایید. علاوه بر این، روش کاشت کامپوزیت دندان ها بسیار ساده بوده و حتی در یک جلسه نیز می‌تواند به اتمام برسد و روشی بدون درد است. در مقابل روکش دندان ها بسیار مقاوم بوده و شما میتوانید بیش از ۱۵ سال در صورتی که به خوبی از آن استفاده نمایید؛ بدون ترمیم روکش دندان های خود را داشته باشید.

کامپوزیت دندان


عوارض روکش و کامپوزیت دندان ها

استحکام و مقاومت کامپوزیت نسبت به روکش دندان بسیار پایین بوده و همین باعث می‌شود که نتوان از آن به عنوان یک راه ترمیمی دائم یاد کرد و همچنین این روش برای ترمیم دندان، مناسب افرادی است که به صورت موقت میخواهند تا دندان های زیبایی داشته باشند و البته دندان های سالمی دارند. در صورتی که روکش دندان ها مناسب افرادی است که دندان های شکسته و پوسیده دارند و به دنبال یک روش دائمی و همیشگی هستند. از معایب روکش ها هم می‌توان به غیرقابل برگشت بودن این روش، اشاره کرد به گونه ای که مینای دندان ها شما تراشیده خواهد شد وبه عنوان یک روش تهاجمی مد نظر است.

عوارض کامپوزیت دندان

اما آیا می‌توان دندان روکش شده را کامپوزیت کرد؟

گاهی افراد مجبور می‌شوند که یک یا چند دندان خود را روکش نمایند و بعد از آن تصمیم به کامپوزیت تمامی دندان های خود بگیرند، در این صورت باید چه کرد؟ آیا می‌توان مواد کامپوزیت دندان را روی روکش قرار داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، خیر!

بیشتر بدانید: مراحل کامپوزیت دندان

در واقع کامپوزیت دندان توانایی چسبیدن و پیوند با مینای دندان را دارد و هیچ چسبی و یا راه اتصالی دیگری نمیتواند باعث اتصال بین کامپوزیت و روکش شود، پس راهی برای روی هم قرار دادن، این دو روش ترمیم دندان  نیست؛ اما راه  حل هایی وجود دارند که می‌توانند در این رابطه به ما کمک نمایند و باعث کنارهم قرار گرفتن این دو روش شود:

بیشتر بدانید: تفاوت کامپوزیت با روکش

دو راه کامپوزیت دندان های روکش شده

۱. راه اول

شما می‌توانید رنگ کامپوزیت مورد استفاده خود را متناسب با روکش دندان خود انتخاب نمایید و اینگونه باعث ایجاد هماهنگی و یکدست شدن دندان های خود شوید، و بدون اینکه دندان روکش شده را کامپوزیت نمایید دیگر دندان های خود را با این روش هماهنگ کنید.


۲. راه دوم

اگر در طول زمان، رنگ روکش دندان شما تغییر کرده باشد، شما می‌توانید همزمان با کامپوزیت دندان های خود، روکش دندان های قبلی خود را نیز تعویض نمایید، علاوه بر تفاوت در رنگ روکش ، هماهنگی از نظر اندازه و سایز روکش هم مد نظر است و شما با سفارش و ساخت یک روکش جدید میتوانید، از این طریق هماهنگی میان تمام دندان های خود ایجاد نمایید.

پس با این روش به راحتی میتوانید مشکل ناهماهنگی دندان های خود را رفع نمایید و البته توجه داشته باشید؛ که هماهنگی و البته طبیعی جلوه دادن دندان ها در استفاده از این روش هاف همه به دندانپزشک و مهارت و تخصص او بستگی دارد.

بیشتر بدانید: روش لیرینگ در کامپوزیت

کلینیک دندانپزشکی سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.

مطالعه بیشتر:

 قیمت کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان