با شناخت از آناتومی دندان و ساختار آن که جزئی از آناتومی دهان می باشد، می توانید مشکلات دندانی را به خوبی تشخیص داده و در حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب دیدگی ای ماده محکم و سفید نیز بهتر عمل کنید. همه انسان ها بین ۳۰ تا ۳۲ دندان در دهان و روی فک بالا و پایین  خود دارند؛ همه ما به خوبی از اهمیت و کاربرد دندان های خود آگاهیم و میدانیم تا چه اندازه دندان های طبیعی ما دارای ارزش هستند و باید از آن ها به خوبی مراقبت کنیم. اما هر کدام از دندان های موجود در دهان دارای وظیفه خاصی هستند و برای خرد کردن و جویدن مواد غذایی خاصی می‌باشد و البته مشکلات متنوعی هم ممکن است برای دندان های شما ایجاد شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی آناتومی دندان ها و مشکلاتی که ممکن است برای ساختمان دندان هر فردی ایجاد شود، بپردازیم پس با ما در این مقاله همراه باشید.

ساختمان آناتومی دندان

ساختار دندان ها از سه بخش؛ ریشه، گردن و تاج تشکیل شده اند، هر کدام از این قسمت ها خود به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده و همه اجزا در کنار هم باعث تشکیل ساختار دندان ها می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق تر این بخش ها می‌پردازیم:

ریشه

آناتومی دندان - ریشه

 ریشه در واقع دو سوم از ساختار دندان ها تشکیل میدهد که برای ما قابل مشاهده نیست؛ از اندازه زیاد این بخش نسبت به بخش های دیگر دندان میتوان به میزان استحکام دندان ها پی برد، زیرا این بخش کاملا در استخوان فک قرار گرفته است.

استخوان فک: این استخوان دارای حفره هایی است که ریشه را در خود جای داده و پشتیبانی استحکام دندان ها را بر عهده دارد.

رگ های خونی و اعصاب: در انتهای ریشه اعصاب وجود دارند و میزان فشار وارد بر دندان ها را کنترل کرده و در هنگام فشار زیاد مانند یک هشدار اطلاع از امکان آسیب به دندان ها را به ما می‌دهد، رگ های خونی نیز مسئول رساندن تغذیه به بخش رباط پریودنتال، هستند.

رباط پریودنتال: این رباط از جنس فیبر کلاژن است که در واقع برای عروق خونی و اعصاب در دندان ها نقش محافظ را ایفا می‌کند. در صورتی که این رباط آسیب وارد شود رسیدن مواد مغذی خون به دندان کم شده و دندان ها آسیب پذیرتر و شکننده تر خواهند شد.

سمنتوم: این بخش که از یک ماده تشکیل شده است، ساختاری شبیه به استخوان دارد که رباط پریودنتال در آن قرار گرفته است و به علت جنس استخوان مانند این بخش، در استحکام و دوام دندان بسیار تاثیرگذار است.

کانال ریشه: این بخش از پالپ دندان ها عبور می‌کند و پالپ دندان بخشی از گردن دندان است که در ادامه به وظیفه آن می‌پردازیم.

گردن دندان

آناتومی دندان - گردن دندان

 این بخش، دو قسمت اصلی آناتومی دندان ها را تشکیل شده است.

لثه ها:  لثه ها بخش صورتی رنگ و گوشتی هستند که به این بخش از دندان اتصال دارند.

پالپ: این بخش که در واقع مغز دندان ها است که اعصاب و رگ های خونی تا این بخش کشیده شده اند.

تاج دندان ها

آناتومی دندان - تاج دندان

این بخش از آناتومی دندان ها، همان بخشی است که در دهان قابل مشاهده میباشد و شامل ۲ قسمت است:

مینای دندان: این بخش از آناتومی دندان ها، سفت ترین بخش در بدن است که سطحی ترین لایه تاج میباشد و در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار دارد.

عاج: این بخش در واقع عایقی برای دندان است، که در واقع زیر لایه مینای دندان قرار گرفته و دندان ها را در برابر سرما و گرما وارد به دندان ها حفظ می‌کند.

همانطور که خواندید؛ آناتومی دندان ها از بخش های زیادی تشکیل شده اند. علاوه بر این مشکلات زیادی ممکن است برای دندان های شما ایجاد شود که ما در ادامه به مشکلات شایع دندان ها که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید: تفاوت ایمپلنت دندان با تاج دندان

دندان های قدامی

آناتومی دندان - دندان های قدامی

آناتومی دندان های قدامی همان شش دندان جلو فک بالا و پایین هستند، یعنی دندان های نیش، سانترال و دندان های پیشین. آناتومی دندان های قدامی به صورتی است که برای گاز گرفتن و بریدن غذا ها طراحی شده و مناسب هستند.

برخی مشکلات رایج که ممکن است برای بخش های آناتومی دندان رخ دهد

سوراخ شدن دندان ها

سوراخ ها یکی از مشکلات شایع آناتومی دهان و دندان ها است که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود، در حقیقت این حفرات و سوراخ ها در اثر فعالیت باکتری ها در سطح دندان ها و اسیدی شدن محیط دهان ایجاد می شوند، این باکتری ها زمانی که فرد به خوبی به دندان های خود رسیدگی نمی‌کند و به اصول بهداشت دهان و دندان اهمیت نمی‌دهد؛ فعالیت خود را آغاز کرده که در نهایت ممکن است باعث پوسیدگی دندان و ریزش کل دندان شود و هزینه های دندانپزشکی زیادی برای شما ایجاد کند.

پالپیت

این نوع از مشکلات، در واقع در اثر ایجاد حفره در دندان ها ایجاد می‌شود، این حفرات گاهی بسیار عمیق میشوند و در صورت رسیدگی نکردن به این حفرات باعث عفونت شده و ایجاد درد شدید در دندان ها میگردد و در این عارضه، پالپ دندان شما ملتهب می‌شود.

آبسه

آبسه یک ساختار چرکی است که ناشی از عفونت های دندانی می باشد. درد این عارضه در موارد حاد آنقدر زیاد است که ممکن است حتی گردن و گوش فرد را نیز درگیر نماید. در صورت عدم درمان آبسه ممکن است به سینوس ها و یا حتی مغز فرد نیز آسیب وارد شود؛ پس اگر شاهد علائم آبسه بودید، فورا به دندانپزشک جهت درمان سریع آن مراجعه نمایید؛ علائم آبسه شامل:

  • تورم
  • تب
  • حساسیت دندان ها به هرگونه فشار و یا تغییر دما

پریودنتال

این بیماری که به بیماری لثه نیز معروف است یکی از شایع ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان است. لثه به علت بافت نرم خود ممکن است بیشتر از دیگر بخش های آناتومی دندان ها، دچار مشکل شود. از علائم این بیماری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • درد
  • شل شدن دندان ها
  • قرمزی و تورم و خونریزی
  • بد بو شدن دهان

توجه داشته باشید که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین استعمال دخانیات امکان بروز این بیماری بسیار بیشتر می‌نماید.

مال اکلوژن

مشکلات فک و دندان یا مال اکلوژن های دندانی که ممکن است به علت اشکالاتی در فک و یا آناتومی دندان ها ایجاد شود، اغلب ارثی بود و باعث ناهماهنگی دندان ها و فک ها میشود و دارای  انواع آندربایت و دیپ بایت است که البته خوشبختانه این مشکلات امروزه با انواع بریس و ارتودنسی قابل درمان است.

کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا میتواند با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان، شما را از شر دندان های معیوب خلاص کرده و لبخندی زیبا را به شما هدیه دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی در رابطه با انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان های خود، می توانید با ما تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت سهولت بیشتر در رزرو نوبت و اطلاع از هزینه های به روز شده خدمات دندان پزشکی، می توانید از اپلیکیشن دکتر سریتا نیز استفاده فرمایید.